Ağdam
teatrının yeni uğuru: unudulmaz tarix
...2019-cu
ilin oktyabr ayının 11-də Mingəçevir Dövlət
Dram Teatrının aktrisası, Xalq artisti Ella Yaqubova, truppa
müdiri Könül Hacıyeva və mən, bizim tearda
maraqlı yazıçı, ictimai xadim Qənbər Şəmşiroğlunun
oxucular arasında böyük maraq yaratmış “Caninin
etirafı” romanı əsasında ( səhnələdirənlər
Nəriman Ocaqlı, Ağalar İdrisoğlu) eyni adlı
tamaşaya quruluş verən, tanınmış
yazıçı, rejissor, junalist, Azərbaycan Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrının quruluşçu
rejissoru, “Azad Azərbaycan” qəzetinin şöbə
müdiri, Əməkdar incəsənət xadmi Ağalar
İdrisoğlu ilə Ağdama getmişdik. Həmin gün Ağdam Dövlət Dram Teatrında
Ağalar İdrisoğlunun “Məhəbbətsiz həyat”pyesinin,
teatrın baş rejissoru, Əməkdar artist Novruz Cəfərovun
quruluşunda ilk tamaşası olacaqdı. Belə ki,
Ağalar İdrisoğlunun bu pyesini teatrın kollektivi
“Qaçırılmış qız” adı ilə ilk dəfə
oynayacaqdı.
Mən 1985- 1988-ci illərdə Ağdam
Dövlət Dram Teatrında aktyor işləmişdim. Həmin
vaxtlar teatra Ağalar İdrisoğlu çox böyük
uğurla rəhbərlik edirdi. O, dünya
dramaturgiyasının inciləri olan bir-birindən maraqlı
pyeslərə quruluş verirdi. Hətta onun bir
vaxtlar yazdığı və 1985-ci ildə Moskvada SSRİ
Dramaturqlar müsabiqəsində 48 pyesin arasında ən
yaxşı üç pyesdən biri kimi laureat olan “İnan mənə”
pyesinə də Ağalar İdrisoğlunun bədii rəhbərliyi
ilə həmin vaxtlar Ağdam Dövlət Dram Teatrında
akyor işləyən, bu gün Azərbaycanın
tanınmış aktyorlarından, rejissorlarından biri olan,
Şuşa Musiqili-Dram Teatrında aktyor işləyən,
Əməkdar artist Nazir Rüstəmov da çox maraqlı
quruluş vermişdi. Tamaşa da hər dəfə göstəriləndə,
həmişə tamaşaçılar tərəfindən
maraqla qarşılanırdı.
Mən 1988-ci ildə təyinat vaxtım bitdiyinə
görə həmin teatrdan işdən çıxıb,
doğulub boya-başa çatdığım Mingəçevir
şəhərinə gəldim və buradakı Dövlət
Dram Teatrında aktyor kimi öz işimi davam etdrdim. Sonra daha
Ağdama gedə bilmədim. Sonra da Qarabağ müharibəsində
erməni gavurları tərəfindən Ağdam şəhəri
və bəzi kəndləri işğal oludu.
Açığı bu da mənə çox pis təsir elədi.
Çünki mən, Ağdamın orada işlədiyim
dövrdə ağ gülərini çox
görmüşdum. Ağdam həmin vaxtlar,
oranın birinci katibi işləyən, dəyərli
ziyalı Sadıq Murtuzayein sayəsində özünün
gözəlliyinə, yüksək iqtisadiyyatına,
quruculuğuna, mədəniyyətə, ədəbyyata, incəsənətə
yüksək qiymət verildiyinə və dünyada ikicni olan
“Çörək” muzeyinə görə o vaxtlar
çox yüksək səviyyədə inkişaf edirdi... Hətta
Qarabağın gözü sayılırdı.
Mingəçevirdən Ağdama gedənə
qədər Ağalar İdrisoğlu ilə həmin günləri
yada salırdıq... Hər ikimiz bu gün Ağdamın
işğalda omasına çox heyfislənirdik...
...Tamaşaya həddindən çox
tamaşaçı gəlmişdi. Hətta elə
tamaşaçılar vardı ki, tamaşaya ayaq üstə
baxırdılar. Və tamaşanın hər
bir epizodu sürəkli alqışlarla
qarşılanırdı. Çünki tamaşada baş verən
hadisələr müasir günümüzlə, çoxlu ailələrdə
baş verən konfliktlərlə, cavanların çox vaxt
sevmədən, var-dövlətə aldanaraq ailə
qurmasına və sonda həyatlarının faciə ilə
bitməsini göstərən qırmızı xətlə
keçirdi. Belə ki, pyesin günümüzlə səsləşən
çox maraqlı süjeti var.
Bakıda aparıcı teatrların birində
aktyor işləyən və on aydır ki, işinin
çoxluğundan atasını, anasını görmək
üçün ata ocağına gələ bilməyən
Murad axır ki, doğma yurda gəlib. Anası Aysur onu
çox tənəli qarşılayır. Hinə girmək
istəməyən və hasardan atılaraq, oğlu Cavadgilin həyətinə
keçən çil beçənin də hirsini Aysur
oğlu Muradın üstünə tökür. Belə ki,
hindəki toyuqlar da elə Aysurun oğlanları- Cavad, Səməd
və Murad kimi yola getmək istəmirlər. Hində bir-birini
qırırlar. Hinə girmək istəmirlər. Elə bil
ki, çil beçə də “üsyan” eləyərək
hinə girmir və hər gecə Cavadgilin ağaclarında
yatıb qalır. Bu da Aysura bir dərd olub. Oğlanları
arasındakı konflikt də Səmədin qızı Bənövşə
qoşulub qaçanda sonra daha da dərinləşib. Hətta
iki ay bundan qabaq, televizorda əmisi Muradı oynadığı
rolda görən Bənövşə, əmisi Cavadgilə gəlib.
Cavad da onu evdən qovmayıb. Bunu bilən Səməd də
gəlib Cavdla möhkəm dalaşıb. İki qardaş
arasında baş verən davadan ürəkkeçmə xəstəsi
olan Aysurun ürəyi gedib. Qorxudan hətta bir müddət
dili də tutulub. Qaranlıqda kimsə ayağının
üstünə çıxıb və qıçı da
möhkəm əzlib. Səməd də hər gün
Muradın ardınca deyinir ki, başqasına
nişanladığı Bənövə, məhz Muradın məsləhətilə
Rəhimə qoşulub qaçıb. Hadisələrin belə
kəskin bir vaxtında Murad kəndə gəlib. O, avtobusdan
düşəndə onu Rəhim görüb, amma
utandığından və qorxduğundan Murada
yaxınlaşmayıb. Bu xəbəri də gəlib, Bənövşəyə
deyib. Bənövşə də israrla istəyir ki,
babasıgilə gedib, əmisi Muradı görsün. Baxmayaraq
ki, onu da fikirləşir atası bunu biləcək və hətta
ola bilər ki, babasıgilə gəlib, Bənövşəni
orada görə bilər. Onda vəziyyət daha da pisləşər.
Rəhim də bunu ona başa salmaq istəsə də Bənövşə
ona qulaq asmaq istəmir. Anası Aysurun deməyindən Murad
eşidir ki, atası Mərdan da uzun müddətdir xəstədir.
Onlar həyətdən evə keçirlər. Uzun müddətdir
ki, yata bilməyən Mərdan artıq yatıb. Aysur əri Mərdanı
oyadıb, göz aydınlığı vermək istəyir
ki, Murad gəlib. Amma artıq yaddaşı da pozulan Mərdan,
oğlu Muradı da tanımır. Bu vaxt Bənövşə
gəlir. Aysur bundan çox həyəcanlanır.
Çünki tezliklə Səməd onları yoluxmağa gələcək.
Həm də gələndə atasına dərman və onlara
yavanlıq alıb gətirməlidir. Ona görə də
Aysur, Bəövşəni məcbur eləyir ki, tez
çıxıb getsin və onları qana salmasın. Amma
Murad buna imkan vermir. Bənövşənin
yalvarışlarına baxmayaraq, Aysur onun buradan getməsində
israrlıdır. Bu vaxt Səməd gəlir. Bənövşəni
burada görəndə möhkəm əsəbiləşir.
O, artıq hamilə olan Bənövşəni vurmaq və evdən
qovmaq istəyəndə, Murad onun qarşısını kəsir.
Səmədlə Murad dava eləyirlər. Aysur onları bir təhər
ayırır. Aysur da tənə eləyir ki, Bənövşə
bu evdən getsin. Bu vaxt Bənövşə cibində gətirdiyi
bıçaqla özünü öldürmək istəyir.
Murad bıçağı ondan alır. Hadisələr daha da
kəskinləşir. Məlum olur ki, bu ailədə başda
Aysur-Mərdan olmaqla heç kim öz istəyilə ailə
qurmayıb. Cavad da, Səməd də öz istədikləri
qızları yox, sevmədikləri varlı adamların
qızlarını alıblar. Məhz buna görə
onların da ailəsində həmişə söz-söhbətlər
var. Aysurun da vaxtı ilə istədiyi oğlan olub, amma Mərdan
onu zorla atın belinə qoyaraq, qaçırıb və
bütün həyatları boyu dava-şava ilə
yaşayıblar. Uzun illər kənd sovetinin sədri olan və
Aysur deyən kimi “Allaha, Allahlıq eləməyən Mərdan
indi qocalıb, xəstədir. Hər gün də
ölümlə üz-üzədir”. Ailədə olan
dava-şava övladlarına da sirayət eləyib. Ona görə
də üç qardaç arasında da həmişə
düşmənçilik, dava-dalaş var. Aysur indi məcburdur
ki, el qınağına tuş gəlməmək
üçün ağır xəstə olan əri Mərdana
baxsın. Cavanlığında Mərdanın hegemonluğuna
dözdüyü kimi, indi də onun qınaqlarına
dözsün.
Səmədə ən çox
yer eləyən və onu əsəbiləşdirən də
odur ki, Bənövşəni nişanladığı
oğlanın atası artıq rayonun ən aparıcı
şəxslərindən biri olub. Əgər
qızını onun oğluna versəydi, indi Səmədə
arxa-dayaq olardı. Hadisələrin daha da kəskinləşdiyini
görən Murad məcbur olub, Bənövşəni yola gətirib,
evdən çıxarır. Sonra Səmədlə Muradın
davaları başlayır. Səməd onu hər cürə
sözlərlə təhqir eləyir. Yenidən qardaşlar
dalaşırlar. Bu vaxt Aysurun ürəkküçməsi
tutur... Aysur özünə gələndən
sonra bu ailədə yeganə Bənövşənin öz
istəyilə ailə qurduğuna görə onu da incitdiklərini,
təhqir elədiklərini dilinə gətirir, etiraf eləyir
və özlərinin böyük səhv etdiklərini
bildirir. Özünü, oğlanları Cavadı, Səmədi
yamanlayır ki, “biz Bənövşəyə
qarşı düz hərəkət eləmirik”..
Bu vaxt məlum olur ki, Murad Bakıda ev alıb və
gəlib atasını, anasını buradan aparsın. Onlar
buradakı söz-söhbətdən uzaq olsunlar. Səmədin
qorxusundan Aysur onun bu təklifindən imtina eləyir. Yenidən
qardaşlar arasında dava başlayır. Aysur onları
heç cürə ayıra bilmir. Möhkəm əsəbiləşir
və qışqırır. Əsəbdən beyninə qan
sızan Aysurun xəstə ürəyi partlayır və
ölür. Qardaşlar artıq indi səhv etdiklərini
başa düşürlər. Amma sonrakı
peşimançılıq fayda verməz. Bu vaxt səhnəyə
Rəhimlə Bənövşə gəlirlər. Məlum
olur ki, Bənövşə evə gedəndən sonra da
özünü öldürmək istəyib. Rəhim də gəlib
Səmədlə dava eləsin. Onlar bu vaxt yerdə Aysurun
meyidini gördükdə şok vəziyyətinə
düşürlər. Artıq Səməd,
qızı Bənövşəyə qarşı elədiyi əməllərdən,
hegemonluqdan, qaba hərəkətlərdən, istədiyi
kasıb oğlan Rəhimə qoşulub qaçdığına
görə onu təhqir etməsindən, ata ocağına
yaxın buraxmamasından peşimandır. O, qızı
Bənovşəni yanına çağırır. Onu
qucaqlayıb, hönkür-hönkür ağlayır. Onun
ağlaması da peşimançılıq əlamətidir.
Beləliklə, bu melodrama çox qəmli notlarla və faciə
ilə bitir. Amma zalda əyəşən
tamaşaçılar üçün bir örnək olur ki,
vara-dövlətə aldanıb, sevmədən ailə
quranların taleyi heç də yaxşı olmur. Onların
günü ah-vayla keçir. Ailədə sevgi, var-dövlətdən
üstündür. Ər-arvadın bir-birini başa
düşməməsi, dava-dalaşla yaşaması faciədir.
Bir saat davam eləyən
“Qaçırılmış qız” tamaşası
quruluşçu rejissor Novruz Cəfərov tərəfindən
çox maraqlı, düşündürən mizanlarla
qurulduğundan və o, bir rejissor kimi hər bir aktyorla
lazım olan səvyyədə işlədiyindən, hər
bir rolu obraz səviyyəsinə qaldıra bilib. Belə ki, Aysur- Aida Qasımova (Əməkdar artist),
Mərdan-Cəfər Bayramov, Səməd-Nizami Ələkbərov,
Murad-Fərhad Fərhadzadə, Bənovşə-Nuranə
Əliyeva, Rəhim-Səda İbrahimov öz rollarını
yüksək peşəkarlıqla ifa etməklə, hər
biri tamaşaçılar tərəfindən tez-tez
alqışlarla qarşılanırdılar. Bu da ilk
öncə rejissorun böyük uğuru deməkdir.
Çünki burada oynayan aktyorlardan- Fərhad Fərhadzadə,
Nuranə Əliyeva və Səda İbrahimov demək olar ki, səhnədə
ilk addımlarını atırlar. Amma onlar da öz
rollarını peşəkar aktyorlar- Aida Qasımovadan, Cəfər
Bayramovdan və Nizami Ələkbərovdan heç də pis
oynamırlar. Ona görə də özü çox
maraqlı, peşəkar aktyor olan, quruluşçu rejissor
Novruz Cəfərov tərəfindən səhnədə
çox maraqlı ansambıl yarandığından və pyes
də çox məzmunlu olduğundan tamaşa yüksək
maraqla baxılır. Deməli, bu, teatrın böyük
uğurudur. Bu tamaşada rəssam işi də
maraqlıdır. Quruluşçu rəssam Müşfiq
Qarayev tərəfində çox sadə detallarla kənd evi
atmasferi yaradılıb. Səhnənin çox imkansız vəziyyətdə
olmasına baxmayaraq, rəssam, rejissorla birlikdə bu
imkansızlıqdan maksimum istifadə etməklə
baxımlı tərtibat yaradıblar. Tamaşada musiqi tərtibatı
da Elşən Cəfərov tərəfindən çox
maraqla işlənib. Belə ki, qədim aşıq musiqiləri
və ritmik musiqi üstündə bədbəxt taleli ailələrin
öz bədbəxtliklərini maskalaması bu musiqilərdə
aydın duyulur.
Beləliklə, oktyabr
ayının 11-də biz, Ağdam Dövlət Dram
Teatrının yeni bir uğuru olan Ağalar İdrisoğlunun
“Məhəbbətsiz həyat” pyesi əsasında,quruluşçu
rejissor və teatrın baş rejissoru Novruz Cəfərovun “
Qaçırılmış qız” tamaşasına
baxdıq. Mən inanıram ki, bu tamaşa
teatrın repertuarında özünə çox layiqli yer
tutacaq. İştirakçısı az olduğuna və
yığcam dekorasiyası olduğuna görə teatr rəhbərliyi
tərəfindən bu tamaşa yəqin ki, Azərbaycanın
rayonlarına qastrol səfərlərinə tez-tez gedəcək.
Çünki pyes milli ruhda yazıldığına
görə, Azərbaycanda belə bədbəxt taleli,
övladlarının gələcək taleyini, arzusunu, istəyini
fikirləşmədən qızlarını varlı adamlara
vermək istəyən valideynlər həddindən artıq
çoxdur. Bu tamaşa da onlara bir dərs olacaq.
Tamaşadan sonra müəllif,
tanınmış yazıçı-rejissor Ağalar
İdrisoğlu tamaşaçılar qarşısında
çıxış edib, teatrın kollektivinə öz təşəkkürünü
bildirdi. Özünün bir vaxtlar bu teatra rəhbərlik etməsindən,
həmin vaxtı Ağdam Dövlət Dram Teatrının
çox böyük kollektivi və
maraqlı repertuarı olmasından, Ağdamın xoş
günlərindən və bu gün də teatrın
yaxşı uğurlar əldə etməsindən
danışdı. Ağalar İdrisoğlu onu da
vurğuladı ki, o, bu pyesi elə 1985-ci ildə Ağdam
Dövlət Dram Teatrında işləyən vaxtı
yazıb. Taleyin hökmünə bax ki, bu pyesin də ilk
səhnə taleyi elə Ağdam Dövlət Dram Teatrında
düz 34 il sonra reallaşdı və tamaşaya çevrildi.
Müəllif sonda onu da vurğuladı ki, “mən inanıram
tezliklə torpaqlarımızı milli birliyə nail olmaqla,
öz gücümüzlə geri qaytaracağıq. Arzu edirəm ki, həmin vaxtı bu tamaşa Xankədinin,
Xocalının, Xocavəndin, Ağdərənin,Şuşanın,
Laçının, Kəlbəcərin, Ağdamın,
Füzulinin, Cəbrayılın, Qubadlının, Zəngilanın
mərkəzlərində və kəndlərində göstərilsin”.
Qabil İBRAHİMLİ
Azad Azərbaycan.-
2019.- 24 oktyabr.- S.7