Naxçıvanın memarlıq abidələri
və xalça nümunələri üzərindəki
ornamentlərin oxşarlığı
Naxçıvanın memarlıq abidələri
və xalça nümunələri üzərindəki
ornamentlərin oxşarlığı
14-04-2020, 18:23
Orta əsrlərdə naxış yaradıcılığı
Yaxın Şərq ölkələrinin çoxunda
olduğu kimi Naxçıvan memarlıq
və xalçaçılıq
sahəsində yaradılan
sənət əsərləri
üzərində də
özünün ən
yüksək zirvəsinə
çatmışdır. Naxçıvan xalçaçılıq məktəbinin istehsal etdiyi məmulatların yüksək texniki və bədii keyfiyyətlərini nəzərə
alaraq, deyə bilərik ki, xalçaların bədii
tərtibatında xalçaçı
ustalarla yanaşı Azərbaycan memarlığının
görkəmli nümayəndəsi,
Naxçıvan memarlıq
məktəbinin banisi
Əcəmi Əbubəkir
oğlu Naxçıvanin
də yaradıcılıq
təsiri olmuşdur.
Memar Əcəmi
Naxçıvani yaradıcılığında
Türk-İslam mövqeyindən
yanaşmış və
əsərlərində Türkün
kosmoqonik təsvirlərini,
din və ənənələrini naxışların
dili ilə elmi surətdə bizlərə çatdırmağı
bacarmışdır. Görkəmli memarın yaradıcılığından
bütun sənətkarlar
kimi xalçaçı
ustalar da məharətlə bəhrələnmişlər.
Əgər biz memarlıq abidələrimizə
diqqətlə nəzər
salsaq və sonra xalça nümunələrimizə baxsaq
hər iki sənət sahəsindəki
bəzək kompozisiyalarının
tam oxşarlığını
görə bilərik.
Yusif Küseyir oğlu,
Möminə xatın,
Qarabağlar türbəsi
və digər çoxüzlü tarixi memarlıq abidələrimizin
səthləri ayrı-ayrılıqda
hərəsi bir xalça naxışdır
və birbirinə bənzəməyən həndəsi
naxışların sintezindən
yaranan xalça nümunələridir.
Sadəcə olaraq ornamental nümunələr
böyük rəssam-memarlar
tərəfindən daşlarda
ilmələnmiş Naxçıvanın
çeşnili xalçalarının
təkrarıdır. Bu
daş xalçalar Naxçıvanın qədim
mədəniyyətindən, onun kamil sənətkarlarından
və ulu xalçaçılıq sənətindən
xəbər verir. Azərbaycanda ornamental naxışsalma və nəbati naxışsalma ustası kimi Atabəylər dövlətinin
baş memarı olan Əcəmi Naxçıvani hələ
XII əsrdə özünün
məşhur naxışsalma
möhürünü daşlara
vurmuşdur. Bundan sonra Əcəminin
davamçıları və
onun tələbələri
istər memarlıqda,
istər rəssamlıqda
və istərsə də xalçaçılıq
sənətinin çeşnilərinin
yaranmasında dünyanın
müxtəlif yerlərində,
о cümlədən də
Naxçıvan xalçaçılıq
məktəbində
izlərini qoymuşdur.
Naxçıvan xalçaçılıq məktəbinin
sənətkarları Əcəmi
yaradıcılığının naxış kompozisiyalarından
məharətlə bəhrələnmişlər.
Naxçıvanda toxunmuş xalçaların
bəzək kompozisiyalarında
yer alan epiqrafik, həndəsi və nəbati naxışların ərazidə
yerləşən memarlıq
abidələrinin bəzəklərilə
oxşarlığı burada
yaranmış memarlıq
məktəbindən qaynaqlandığını
bir daha sübut edir. Elə buna görədir
ki, Naxçıvanda hazırlanmış bütün
sənət əsərlərində
bir mükəmməllik
və əsil sənətkar əlinin tam məhsulu olduğu görünməkdədir.
Naxçıvanda olan
istər memarlıq, istərsə də xalçaçılıq sənəti
nümunələrinin hər
biri kamil bir sənətkar yaradıcılığının əsəri olduğu danılmazdır.
SARA HACIYEVA
AMEA Naxçıvan Bölməsi
Tarix üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Azad Azərbaycan.- 2020.- 16 aprel.-
S.7.