Epizodik rolların baş qəhrəmanı
Xalq artisti Ağahüseyn
Cavadov
Milli teatr
və kino sənətimizin görkəmli
aktyorları sırasında
Ağahüseyn Cavadov
həmişə öz
dəstixətti ilə
seçilib. Çox zaman epizodik rollar yaratsa da, yadda qalar,
sevilərdi.
AZƏRTAC xəbər verir ki, bu
gün görkəmli
sənətkar, Xalq artisti Ağahüseyn Cavadovun anadan olmasından 126 il ötür.
Bakının Xırdalan kəndində
1894-cü il aprelin
22-də anadan olan A.Cavadov buradakı “Səadət” məktəbində
oxuyub. Əmək fəaliyyətinə isə
tacir yanında köməkçi kimi başlayıb.
Aktyorluğa maraq onda yeniyetmə
yaşlarından yaranıb.
Hələ uşaqlıqdan
səhnəyə sirli-sehrli
bir aləm kimi baxır, vaxt tapan kimi
gedib tamaşaları izləyirdi. Ağahüseynin
bu qarşısıalınmaz
arzusunun reallaşması
çox gecikmir. Respublika Hərbi Komissarlığı
Siyasi İdarəsinin
yaratdığı teatrın
tamaşalarında (“Bəxtsiz
cavan”, “Ac həriflər”, “Xor-xor”, “Dursunəli və Ballıbadı”, “Molla Cəbi” və s.) oynadığı rollarla tamaşaçıların alqışını
qazanıb, truppa rəhbəri Sidqi Ruhullanın diqqətini cəlb edib.
Az keçməmiş Bakı Türk Azad Tənqid-Təbliğ
Teatrına dəvət
alır və burada maraqlı yaradıcılıq dövrünə
qədəm qoyur.
1932-ci ilin sonunda Gəncəyə köçürülərək
Dövlət İşçi
Dram Teatrı kimi fəaliyyətini davam etdirən həmin kollektivdə Hacı Səməd ağa (“Bəxtsiz cavan”), Giko (“Pepo”), Barxudar (“Namus”), Mintoyev (“Morqanın qohumu”) kimi rolları
ilə tanınmağa
başlayıb.
Sonra yenidən Bakıya
qayıdıb Milli Dram Teatrında işləmiş Ağahüseyn
Cavadovu xatırlayanlar
onun yaratdığı
və çoxu öz dövrünün “hadisəsi” kimi qiymətləndirilmiş Dəmirçi
Musa, Bərbərzadə,
Mirzə Salman (“Toy”, “Xoşbəxtlər”,
“Nişanlı qız”),
Ocaqqulu, Xosməmməd,
Həmzə, İmamverdi, Oddamdı (“Almaz”, “Dönüş”, “Solğun
çiçəklər”, “1905-ci ildə”, “Od gəlini”), Cəlal, Soraq kişi (“Həyat”, “Yaxşı adam”), Savalan (“Dağlar qızı”), Luka Lukiç (“Müfəttiş”), Brabansio,
Qoca çoban (“Otello”, “Qış nağılı”), Petruşin
(“Canlı meyit”), Popoviç (“Nazirin xanımı”), Platon, Məzarçı (“Şeyx
Sənan”, “Xəyyam”)
və onlarca digər rolları ilə tamaşaçıların rəğbətini
qazanıb.
Aktyor sənətdə
olması ilə bağlı demişdi: “İstedad anadangəlmə
olur. Elə ilk dəfə səhnəyə çıxanda
başa düşdüm
ki, teatra həvəs göstərmək,
istedad azdır. Sənətdə qalmaq üçün özünə
qarşı yüksək
tələbkarlıq və
işdə inad göstərmək də vacibdir. Səhnədə mənim müəllimlərim
Sidqi Ruhulla, Mirzağa Əliyev və Hacıağa Abbasov olmuşlar. Onlar mənə rol üzərində işləməyi, ifadə
vasitələrindən peşəkarcasına
istifadə etməyi öyrətmişlər”.
1938-ci ildə Moskvada keçiriləcək
Azərbaycan ədəbiyyatı
və incəsənəti
ongünlüyü ərəfəsində
Bakıda Musiqili Komediya Ansamblı yaradılmışdı. Bu
ansambl Ümumittifaq baxışında böyük
uğurla çıxış
etdi. Həmin il Azərbaycan Dövlət Musiqili Komediya Teatrı təşkil olundu. A.Cavadov bu teatra
dəvət edildi. Zəngin yaradıcılıq
imkanlarına malik aktyor həmin teatrda Lütfəli Abdullayev, Aliyə Terequlova, İbrahim Hüseynov, Xalidə Hüseynova və başqa sənətkarlarla
çiyin-çiyinə işlədi.
Böyük Vətən müharibəsi
başlanandan sonra,
1942-ci ildə A.Cavadov
M.Əzizbəyov adına
Azərbaycan Dövlət
Akademik Dram Teatrının truppasına
daxil edildi. Ömrünün sonunadək
bu teatrda çalışan canlı
xarakterlər ustası
həmin səhnədə
bir sıra maraqlı rollar ifa etmişdir.
A.Cavadov sənətə
gəldiyi ilk gündən hansı teatrda çalışmasından
asılı olmayaraq, işinə məsuliyyətlə
yanaşmış, zəngin
aktyorluq imkanları nümayiş etdirmiş, tamaşaçılar tərəfindən
həmişə alqışlarla
qarşılanmışdır.
Sənətə, aktyor peşəsinə olan canıyananlığını
biz A.Cavadovun kino fəaliyyətində
də görürük.
Aktyor cəmi on filmdə çəkilib, əksəriyyəti
də epizodik rollardır. Bu rollar arasında nağıl qəhrəmanları
da, inqilabdan əvvəl və müharibə dövrünün
personajları da, müasir dövrümüzün
müxtəlif peşə
sahibləri də var. Zaman və məkandan
asılı olmayaraq, A.Cavadov personajlarından hər biri üçün
orijinal oyun və danışıq tərzi, hətta yeriş axtarıb tapırdı. “Görüş”
kinokomediyasından tənbəl
kolxozçu Əbülfəzi
unutmaqmı olar? Özbəkistan pambıqçılarının
nümayəndə heyəti
tərkibində azərbaycanlı
həmkarlarının
görüşünə gələn
gənc gözəl qız Lalaya vurulan bu yöndəmsiz
qocanın bütün
hərəkətləri gülüş
doğurur.
Görkəmli kinorejissor Ə.Atakişiyev
Ağahüseyn Cavadovu
dörd filmində çəkmişdir. Bunlardan
üçü – “Bir
qalanın sirri”, “Sehirli xalat” və “Qərib cinlər diyarında” film-nağıllar, biri isə – “İstintaq davam edir” müasir
macəra filmidir. Vaxtilə Əlisəttar müəllim bu böyük sənətkar
barədə söhbətlərinin
birində demişdi:
“Ağahüseyn Cavadov
ümumxalq aktyorudur. Hələ “Bir qalanın sirri” filmindən yaradıcı
qrupu öz orijinallığı və
fəaliyyəti ilə
heyran etmişdi. O, heç kimə oxşamırdı və heç kimi təqlid etmirdi. Xarici görünüşü
ilə cəzbediciliyi
ona diqqəti artırırdı. Ağahüseyn
filmdə tərəf-müqabillə
dialoqa elə təbii şəkildə
başlayırdı ki,
onu saxlayıb nəyi isə düzəliş etməyə
adamın əli gəlmirdi. O, kiçik
rolu belə təsvir etmir, təbii şəkildə
personajın özünə
çevrilirdi. Əgər
fikir vermisinizsə, “Bir qalanın sirri”ndə aktyor falçının hərəkətlərində,
jestlərində parlaq,
nəzəri cəlb edən qorxulu detallar axtarıb tapır, amma nə tərəf-müqabillərini,
nə də tamaşaçıları
qorxutmağa çalışmırdı.
Bu komik aktyorun qarşısında
məhz tamaşaçıları
güldürmək yox,
bir qədər təsirləndirmək məqsədi
qoymuşduq. O da bunun öhdəsindən çox məharətlə
gələ bildi. Sonrakı filmlərində
isə biz onu həm komik,
həm də ciddi rollarda görürük. Onun yaratdıqlarının səmimiliyinə
inanırıq”.
A.Cavadovun kino
personajları epizodik rollar olsa da,
yaşayırlar. “Qızmar günəş altında”kı anbardar Pirioğlu da, “Əhməd haradadır?” filmindəki usta Əhməd də, “O olmasın, bu olsun”dakı masabəyi də, “Şərikli çörək”dəki İsmayıl
baba da, “Qərib cinlər diyarında”kı Qaraşad
da tamaşaçılar
tərəfindən sevilib.
“Qərib cinlər diyarında” film-nağılı, adından
da göründüyü
kimi, cinlər aləmindən, Qərib adlı gəncin diyarda başına gələn macəralardan
söhbət açsa
da, əslində, burada müəlliflər Vətən məhəbbətini
ön plana çəkmiş, əməyin,
zəhmətin asan
yolla əldə edilən var-dövlətdən
qat-qat üstün olduğunu göstərə
bilmişlər.
Amma A.Cavadovun
1957-ci ildə çəkildiyi
“Qizmar günəş
altında” filmindəki
anbardar Pirioğlu rolu öz xarakterinə
görə “Görüş”dəki
Əbülfəzdən bir
qədər fərqlənir.
Çünki anbardar Pirioğluda yeniliklərə,
insanlara qarşı bir inamsızlıq var. Bunlardan da ən qorxulusu
onun kolxoz sədrindən asılı
olduğu üçün
yaltağa çevrilməsidir.
Taleh A.Cavadovu
görkəmli rejissor
Adil İsgəndərovla
uzun illər səhnədə olduğu
kimi, bir dəfə də kinoda görüşdürmüşdür.
Böyük rejissor onu “Əhməd haradadır?” kinokomediyasında
Usta Əhməd roluna çəkmişdir.
Bu obraz tamaşaçıda xoş
əhval-ruhiyyə yaradır.
Usta Əhməd aktyorun ifasında çox təbii, səmimi alınmışdır.
Ağahüseyn Cavadovun yumoru ürəyəyatandır. O, olduqca
realist aktyor idi. Görkəmli aktyor 200-dən artıq səhnə obrazı yaratmış, 10-a qədər
filmdə komik və ciddi rollar
ifa etmişdir.
Böyük sənətkar Ağahüseyn
Cavadov uzun və mənalı ömür yaşayıb,
1981-ci ildə 87 yaşında
vəfat edib. Onun əziz xatirəsi xalqımızın
yaddaşında həmişə
yaşayacaqdır.
Qumru
Azad Azərbaycan.- 2020.- 23 aprel.-
S.5.