Ad özünü doğruldanda
və ya
Elçinin dünyası
(Esse)
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin katibi kimi mənim "İnan mənə" pyesimi
7 pyesin içərisindən seçib, 1985 - ci ildə
Moskvaya, Ümumittifaq gənc dramaturqlar müsabiqəsinə göndərdiyinə
və bu pyes həmin müsabiqənin laureatlarından biri
olmaqla və məhz Elçin müəllimin sayəsində
SSRİ dramaturqları antalogiyasının "Məhəbbət
və başqaları" kitabına daxil edildiyinə görə
Azərbaycanın Xalq yazıçısı, dəyərli
ziyalı, hamımızın sevimlisi Elçin müəllimə
həmişə minnətdaram. Ona can
sağlığı, yaradıcılıqda daha böyük
uğurlar diləyirəm. O, müasir ədəbiyyatımızın
klassiki olmaqla özündən sonra gələn bütün
yazıçılara bir örnəkdir.
Onunla ilk tanışlığım yadıma gəlmir... Bəlkə "Ağ dəvə" rəvayətini, "Mahmud və Məryəm" dastanını lap uşaq yaşlarımdan kəndimizin qocalarından, ağsaqqallarından, ağbirçəklərindən eşidən vaxtlardan tanımışam onu? Bəlkə Poçt şöbəsində işləyən ilk sevdiyim qızın yanında dayanıb və sevgimi ona deməkdən utanaraq, xəyallara daldığım vaxtdan yaranıb, bu tanışlıq?.. Bəlkə Baladadaş yaşında ilk sevginin acısını daddığım vaxtdan tanımışam onu?.. Bəlkə "Dolça" adlı itimizin özgə çörəyi ilə qudurub, bizi qapdığı vaxtdan yaranıb bu tanışlıq?.. Bəlkə teatr adlı, bu dünyada özümüz-özümüzə gülüb, şəbədə qoşduğumuz vaxtlardan yaranıb tanışlığımız?.. Bəlkə "Bülbülün nağılı"nı oxuyub, yazıçının inci kimi sözləri bir-birinə düzüb, zərli, qiymətli bir boyunbağı yaratdığına mat qaldığım vaxtdan tanımışam onu? Bəlkə bu kiçik bədii əsərin qalın-qalın kitablar qədər olan fəlsəfəsi məni heyran etdiyi vaxtdan yaranıb bu tanışlıq? Bəlkə...
Bilmirəm. Bərcə onu bilirəm ki, bu görüşün tarixçəsi çox qədimdir. O vaxtlar nə "Şuşaya duman gəlmişdi". Nə bu dünyamızdan qatarlar getmirdi... Nə par-par parıldayan Yuqoslaviya ayaqqabımız, nə ox kimi bıçağımız vardı. Nə də "İki çal Papağın və bir Qara Kepkanın nağılı"nı oxumamışdıq ki, bu keşməkeşli dünyada, özümüzü Qara Kepkalardan qorumağı öyrənək... "Ölüm hökmü"nün də nə olduğunu bilmirdik... "Beş dəqiqədə əbədiyyət" də yaşamamışdıq, Mərdan Dadaşlı kimi. Hər şeyə romantik hisslərlə, sevgilə baxırdıq. Lap Baladadaş kimi...
Yazıçı Elçinin hekayələrində, esselərində, povestlərində, romanlarında, pyeslərində və başqa janrlı əsərlərində, El üçün yanan, El üçün düşünən, El üçün həyatını şam kimi əridənlər, dələduzlarla, yaltaqlarla, xəbislərlə, milli mənsubiyyətini satanlarla, millətinə düşmən olanlarla vuruşub, gah müdrik, gah yumorlu sözlərlə, eyhamlı cümlələrlə, fikirlərlə, hadisədən-hadisəyə, zamandan-zamana keçərək yabançıları, naqisləri, nakəsləri ram eləyir, onların əsl simasını müəllifın və öz obrazlarının dili ilə bizə çatdırır, göstərir və inandırır. Bütün yaradıcılığında haqqı, haqq işi, kişiliyi, mərdliyi müdafiə eləyən müəllif Elçin isə ən yüksək zirvədə dayanıb, bu hərc-mərclik, vuruş dünyasında müsbət qəhrəmanlarının qələbə çalmasını izləyir, gözləyir və onlara məntiqli cümlələri, fəlsəfi fikirləri ilə köməklik edir. Onları mübarizləşdirir, mətinləşdirir. Hər bir əsərində millətin dərdini öz dərdi bilir yazıçı, dramaturq Elçin...
Ömrünün yarım əsrini arxada qoyanlar və onlardan cavan olan yazarlar, ədəbiyyət oxucuları, milli ruh, istək üstündə köklənmişlərçün, Elçinin dili, inci zərgərliyi ilə sözləri-sözlərə, obrazlı fikirləri - fikirlərə ustalıqla calaması və özünün də lap cavanlıqdan sifətindəki nur, gözlərindəki mərhəmət, onu bizə çox yaxın eləyib, sevdirib. Biz cavanlar da ilk yazılarımızda onu təqlid eləyib, onun yaradıcılığından bəhrələnmişik. Onun iç dünyasına baş vurub, yazılarımızda özümüzü ona oxşatmağa çalışmışıq... Onun yaratdığı körpüdən keçmişik... Elçinsə, El üçün yaza-yaza, öz yolunu yaradıb, öz dünyasını yaşayıb, yaşayır...
Əlində tutduğu fanarla, yaratdığı yolu işıqlandırıb, bizi də ardınca aparır. Bizə dünya mədəniyyətindən, ədəbiyyatından inciləri öz dilimizdə təqdim eləyir... Dünyanın ən böyük dahilərinin, dühalarının əsərlərini dilimizə tərcümə eləməklə bizə daha yaxından tanıdır onları... Beləcə, El çin yanan, El çin düşünən müdrik Elçin, öz yazıları, əsərləri ilə, fəlsəfi fikirləri ilə, əlindəki fanarla milləti qaranlıqdan işıqlığa, çamurluqdan laləzara aparır...
Hər dəfə mən, böyük yazıçı, müdrik insan Elçinlə görüşəndə, onunla söhbət eləyəndə neyçünsə yadıma "Qış nağılı" adlı qədim bir el rəvayəti və rəvayətin baş qəhrəmanı, El ağsaqqalı Kərim kişi düşür... Əlbəttə, Bakıda qarlı-çovğunlu qış səhərinin açılmasına pəncərədən məyusluqla baxan və Bilgəhdəki bağında zəncirdə qalan iti Nabran üçün nigaran olan, Elçinin "Qış nağılı" əsərindəki Kərim kişini demirəm. Mən həmin həqiqətə oxşar başqa rəvayəti demək istəyirəm.Belədir həmin rəvayət.
Belə nəql eləyirlər, belə deyirlər ki, bir elə, bir obaya Ulu Tanrı o qədər qar yağdırır, bu obanın, bu elin başqa obalarla yolları, izləri tamam kəsilir, bağlanır. Bir ay yağan qar bu obada heç kimin evində azuqə qoymur, hamının taxçası, boxçası boşalır... Uşaqlar, xəstələr çörək istəyir... Heç nəyə çarə tapa bilməyən həmin elin camaatı, obanın ağsaqqalının evinə gəlib, ondan imdad, kömək diləyirlər...
Ağsaqqal Kərim kişi hamıya diqqətlə qulaq asıb, özünə məxsus qalın, qaltanlı səsilə, aramla deyir:
- Sizin hamınızın həyəcanını
başa düşürəm... Bu bəladan qurtarmaqçün bircə
yol var. Bu günün işini sabaha saxlamamaq şərti ilə,
elə bu gecə, obanın qoçaq, igid kişiləri hərə
bir heybə götürsün, mənimlə birlikdə gedib,
qonşu obadan çörək, azuqə gətirək. Onu da bilirsiz
ki, bizim obamızla qonşu obanın yolu çox uzaqdır.
Və yollar da qurd-quşla, vəhşi heyvanlarla doludur...
İmdada,
köməyə gələnlərin, heç biri bu
qarlı-çovğunlu gecədə, yolları
çaqqal-çuqqalla, qaçaq-quldurla dolu olan bir məmləkətdə
həyatını bada vermək, qurda-quşa qismət olmaq istəmir...
Və hərəsi bir bəhanə ilə evlərinə
dağılışırlar.
Obanın
kişiləri dağılışıb gedəndən sonra
ağsaqqalın, Kərim kişinin məyus olduğunu görən
madar oğlu, Cavanşir dözməyib deyir:
- Gəl
mənimlə gedək dədə. Ölməmişəm
ki. Mən hazır. Hərəmiz
bir heybə çörək gətirsək, heç olmasa
uşaqlara, xəstələrə bir günlüyə
çatar. Sonrasına da Allah kərimdi...
Özündən sonra, onun çırağını,
ocağını yandıracaq, bircə madar oğlunun bu
sözlərinə ağsaqqal razılaşmaq istəmir.
- Yox
oğlum,- deyə o, oğlunun üzünə
heyranlıqla baxıb deyir. Mən tək,
özüm gedəcəm. Əgər mənə bir
şey olsa, həyatım sona yetsə, qurd-quşa qismət
olsam, heç olmasa sən mənim
çırağımı, ocağımı sönməyə
qoymazsan... Əgər gedib qonşu obaya çıxa bilsəm,
orada çətin günlərimin dostları var. Onlar yəqin
ki, mənə kömək eləyərlər və biz bu
obaya bir neçə heybə çörək gətirərik...
Oğul
atası ilə razılaşmaq istəmir və deyir:
Mən də səni tək getməyə qoymayacam. Sən öz
çırağını, öz ocağını hələ
əlli il də bundan sonra özün
yandırmalısan... Ancaq belə tufanlı gecədə tək
getsən...
Ata-oğul
çox mübahisə eləyirlər... Axırda
çar-naçar qalan ağsaqqal Kərim kişi,
oğlu Cavanşirlə razılaşır. Razılaşır
ki, oğlu da onunla getsin qonşu obadan çörək gətirməyə.
Ona kömək, arxa olsun.
... Heybələri çörəklə dolu ata və
oğul alatoranda, qonşu obadan öz obalarına dönürlər.
Uzaqdan canavarların, çaqqalların
ulaşması eşidilir. Tufan,
çovğun onlara yeriməyə imkan vermir. Bir yandan da
hər tərəfdən eşidilən vəhşi
heyvanların səsləri böyük vahimə yaradır...
Oğluna
ürək-dirək verməkçün hərdən
müdrik qoca deyir:
-
Yorulmamısan ki, oğlum? Bir az da döz,
obamıza az qalıb. Çatmışıq...
- Mən
sənin oğlunamsa dözümlüyəm dədə. Arxayın ol. Səninlə
dünyanın hər çətinliyinə, dərdinə
dözüb, hara lazımsa gedərəm. Təki
xalqın ağsaqqal kimi sənə olan inamı itməsin, -
deyə oğul da öz növbəsində, qabaqda gedən
atasına ürək-dirək verirdi.
Beləcə
qarlı-çovğunlu qış gecəsində ata ilə
oğul yol gedir, hər biri öz iç dünyasında,
öz-özünə təskinlik, inam verərək,
obalarına tələsirlər...
Ata fikirləşir ki, "bircə qurda-quşa rast gəlməyəydik. Onlara yem
olmayaydıq. Belə bir hadisə baş
versə, gərək özümü qurban verim, oğlum
qaçıb qurtara bilsin. Çırağım sönməsin..."
Oğul da qurdun-quşun səsini qulaq ardına vurub
fikirləşir ki, "qabaqda dağ boyda atam gedir. Qurd-quş mənə neyləyə
bilər?.. Atamın qorxusundan onlar bizə
yaxınlaşmazlar..."
Bu vaxt birdən atanın ayağı büdrəyir və
yerə yıxılır. Belində olan heybənin
ağzı açılır və çörəklər
qarın üstünə səpələnirlər. Oğul cəld atasına kömək eləyib onu
qarın üstündən qaldırır. Köməkləşib
çörəkləri heybəyə yığırlar...
İndi hər ikisi pərt, pəjmürdə yol gedirlər. Hər ikisi də öz aləmində,
öz dünyasında...
Ata Kərim
kişi fikirləşir:
- Nə
pis oldu. Heç kimin qarşısında
yıxılmayan mən, oğlumun qarşısında
yıxıldım. Axı o, məni bir
dağ bilirdi. Dağsa uçar, ancaq yıxılmaz...
Oğul
Cavanşir də öz növbəsində fikirləşir:
- Mənim
dədəm niyə yıxılmalıydı? Axı mən
onu məğrur, uca bir dağ bilirdim...
Bu vaxt birdən, Cavanşirin gözləri,
atasının əlində olan tək fanara sataşır. Sən demə... Sən demə bu qarlı, çovğunlu yol boyu
ata, əlində olan tək fanarla, arxasınca gələn
oğlunun ayalarının altını, qarlı,
çovğunlu, çətin keçidli yolunu
işıqlandırırmış. Özü
isə qaranlıqda gedirmiş. Demək ata
fikirləşirmiş ki, özü yıxılsa da olar.
Onsuz da bu keşməkeşli həyatda o,
çox yıxılıb, durub və özünün Mənini,
kimliyini sübut eləyib. Amma, amma ata Kərim kişi istəmirmiş ki, oğlu Cavanşir yıxılsın...
Bunu
görən Cavanşir yenə də atasına dağ
vüqarlı, qorxmaz, igid kimi baxır və onun ardınca
inamla irəliləyir...
Bax
Elçin də ömrünün bu ağsaqqal, müdrik
çağında uzun illərdir ki, özündən cavan ədəbiyyat
dünyasının yazarlarının ayaqlarını, yolunu həmin
tək fanarla işıqlandırır və bu sözlərlə
onlara ədəbiyyat aləmində öz yollarını
tapmaqda köməklik eləyir və deyir:
-
Yazıçı yazarkən yalnız bir insan, bir fərd kimi
özünü ifadə etmir. Hərgah
yalnız belə olsaydı, onda bəlkə doğrudan da
Füzulidən, Balzakdan, Tolstoydan sonra yazmağın mənası
yox idi. Lakin hər bir yazıçı
özü ilə bərabər, öz xalqını da ifadə
edir. Hər hansı bir yazıçının yerinə
başqası gəlib onun xalqının hiss və həyəcanlarından,
psixologiyasından, əməl və arzularından, gələcəyi
naminə keçmişindən və bu günündən
yazmayacaq. Bu yalnız həmin xalqın öz
doğma oğlunun, yazarının işidir.
Yazıçı o, şəxsdir ki, öz ana dilini
yaşadır və inkişaf etdirir. Və bundan da böyük müqəddəs
bir vəzifə ola bilərmi?..
Yazıçı həmişə istibdadın, milli
hüquqsuzluğun düşməni olmaqla, öz
xalqının ən qızğın, sadiq, etibarlı, milli təəssübkeşi
olmuşdur.
Milli təəssübkeşlik
işığını yaşadan, qoruyan, gələcək
nəsillərə aparan YAZIÇI ELÇİN,
işığınız mübarək! Ey böyük
İNSAN, ziyalı, müdrik şəxsiyyət, filosof, alim,
dövlət xadimi, Xalq yazıçısı, El
üçün yazan, onun məşəqqətlərini, dərdlərini
bədii şəkildə yazıya köçürüb, gələcək
nəsillərə ərmağan eləyən ELÇİN
müəllim!
Gün o
gün olsun ki, sizin əlinizdə tutduğunuz müqəddəs
fanar elə bir gur işıq saçsın ki, milləti həmin
fanarın işığına səfərbər eləyib,
MİLLİ BİRLİK yaratsın və QARABAĞ
torpağımızı da işıqlandırsın... Xalqı bu torpaq uğrunda döyüşlərə
qaldırsın. Millət məğlubiyyət
təpkisindən, məğlubiyyət sərkisindən,
başı aşağı gəzməkdən, xəcalətdən
qurtarsın. Yoxsa gələcək nəsillərimiz
bu səhvi bizə bağışlamayacaq.
İnanıram ki, əgər imkan verilsə, millət, tarixlər
boyu qazandığı "Ərənlər diyarı",
"Odlar yurdu", Babək, Cavanşir, Koroğlu, Şah
İsmayıl, Qaçaq Nəbi nəvələri
adını doğruldacaq. Başqa cür də ola bilməz. Çünki
başqa yolumuz da yoxdur. Şuşaya gələn
"dumanı" yalnız biz özümüz təmizləməliyik.
Öz gücümüz və öz birliyimizlə.
İnanıram ki, ölkəyə rəhbərlik
edənlərin qətiyyətli addımı sayəsində,
yazıçı Elçin kimi ağsaqqalların, müdriklərin
nəsihətləri, ağıllı fikirləri, əllərində
tutduqları fanarlar Qarabağa gedən yolumuza işıq
saçacaq. İşıqlandıracaq o cənnətməkan
torpağımızı. Mən, artıq əllərində
silah o yola, o işığa, o torpağa gedən igidlərimizi
görürəm... Biz bir millət olaraq, qətiyyətlə,
əminliklə başa düşməliyik ki, vuruşla,
döyüşlə verilən torpaqları yalnız
vuruşla, döyüşlə və böyük igidliklər
göstərməklə də geri qaytarmaq olar. Uğurlar, uğurlar sizlərə cəngavər ərənlərin
davamçıları. Yolunuz
işıqlı olsun igid əsgərlərimiz. Onu da bilməliyik ki, erməni gavurlarına verdiyimiz
torpaqları geri qaytara bilməsək, gələcək nəsillərimiz
bunu heç vaxt bizə bağışlamayacaq.
Bağışlamayacaq!.. Necə ki, biz, Azərbaycanın
iki yerə bölünməsində, İrəvanın, Dərəliyəzin,
Borçalının, Dərbəndin və başqa bölgələrimizin
yağı düşmənlərə verilməsində əli
olan ulu babalarımızı bağışlamırıq...
Ağalar İRDİSOĞLU,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Sumqayıt şəhəri
May 2020- ci il
Azad Azərbaycan.-
2020.- 5 iyun.- S.7.