Allah vergisi
olan yaradıcı insan
Ağalar İDRİSOĞLU-70
(Portret cizgiləri)
Yaxşı yadımdadır ki,
1982-ci ilin payiz aylarından biri idi. Mən Sumqayıt şəhər
3 nömrəli 8 illik
məktəbdə direktor
işləyirdim. Qapı
döyüldü, içəriyə
cavan, səliqəli geyinmdə, yaraşıqli
bir oğlan daxil oldu. Əlində o zaman dəbdə olan bir diplomat çanta da vardı. Özünü
rəsmi qaydada təqdim etdi:
- Ağalar İdris oğlu Mehdiyev. Sumqayıt Gənclər Xalq Teatrının bədii rəhbəri və Sumqayıt Dövlət
Dram Teatrının aktyoruyam.
Gəlmişəm ki,
sizin məktəblə
maraqlı bir iş görək. Teatr-tamaşaçı körpüsü
yaradaq...
İlk tanışlıgımız
belə başladı,
Ağalar müəllimlə. Soyadımız
oxşar olduğundan həmin gündən o mənə bacı dedi, mən də ona qardaş.
O vaxtdan 40 ilə yaxın bir zaman keçməsinə baxmayaraq, hələ də biz görüşəndə
bir-birimizə baci, qardaş deyə müraciət edirik.
Bu illər ərzində
Ağalar İdrisoğlu
özünün savadı,
təşkilatçılığı və istedadı sayəsində bizim gözümüzün qarşısında
inkişaf elədi. Vəzifə pillələrində yüksəldi.
Aktyor işlədiyi Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının
direktoru oldu. Sonra bu teatra
onun təşkilatçılığı
ilə Azərbaycan Nazirlər Kabineti əlavə 80 ştata verdi və
bu teatr Ağalar İdrisoğlunun
sayəsində Sumqayıt
Dövlət Musiqili-Dram
Teatrı oldu. Bundan sonra isə teatra tamaşaçılar
daha böyük maraqla gəlməyə başladılar. Kollektiv onu
yektilliklə teatrın
bədii rəhbəri
seçdi. Beləliklə, o, teatrın bədii rəhbəri-direktoru oldu.
Həmin
vaxtı mən də Sumqayıt şəhərindəki 9 nömrəli
tam orta məktəbin
direktoru işləyirdim.
O, Sumqayıt şəhərindəki
demək olar ki, üzdə olan bütün ziyalıları teatrın
ətrafına toplamışdı.
Həm də bu ziyalıların
çoxu teatrın Bədii Şura üzvü idi. Biz, hər bir
tamaşanın daxili və ictimai baxışında iştirak
eləyir və tamaşa haqqında öz sözlərimizi, fikirlərimizi deyirdik.
Sonra isə biz, həmin tamaşaların Sumqayıtda
ən böyük təbliğatçıları olurduq. Bu da
1989- 2003-cü illər- Azərbaycanın
həyatında ən
çətin, ağır
illər, xaos illəri idi. Tez-tez mitinqlər keçirilir, zavodlar, fabriklər bəzi qaragurruçu adamlar tərəfindən
öz işlərini dayandırır və hətta həmin müəssisələrdə olan
sexlərin ən lazımlı detalları sökülüb, çox
ucuz qiymətə İrana, Türkiyəyə
satılırdı. Yadımdadır
ki, həmin illərdə heç Bakı şəhərindəki
aparıcı teatrlara
tamaşaçıların gəlmədiyi vaxtlarda, Sumqayıt Dövlət Musiqili-Dram Teatrı demək olar ki, həftənin 6 günü tamaşa oynayırdı və həmişə də demək olar ki, zal tamaşaçı
ilə dolu olurdu. Bu da əlbəttə ki, bilavasitə Ağalar İdrisoğlunun təşkilatçılığı,
gərgin əməyi
sayəsində idi.
Ağalar
İdrisoğlu ilə
yaxından tanış
olduqca onun nə qədər dəyərli, savadlı, mədəni, yaradıcı
bir insan olduğunun şahidi oldum və ona
olan hörmətim daha da artdı.
Demək
olar ki, mən onun özünün
yazdığı, tərcümə
elədiyi 15-dən çox
bir-birindən maraqlı
pyeslərinin və quruluş verdiyi çoxlu əsərlərin
hər birinin tamaşasına baxmışam
və Bədii Şuranın üzvü kimi fikrimi bildirmişəm.
O, təkcə dram əsərlərinin
müəllifi deyil, eyni zamanda, 150-dən çox maraqlı hekayələrin, romanların,
povestlərin də müəllifidir.
Yazıçı, publisist, dramaturq Ağalar müəllim oxcusunu intizarda saxlamağı, onu gözləmədiyi hadisələrlə
qaşılaşdırmağı bacaran bir yazıçıdır. Bu son günlərdə mən onun bir neçə
hekayəsini yenidən
mütaliə elədim.
”Mən gecikmişdim,
sənsə...” adlı,
etüd xarakterli kiçik hekayəsində
(buna esse də demək olar) bir qızın
sevgilisinə acıq edərək sevmədiyi başqa birinə ərə getməsindən
söhbət açılır.
Müəllif buradakı hadisələri,
aldadılan oğlanın
psixoloji vəziyyətini
elə canlı boyalarla təsvir edir ki, oxucu
da həmin hissi, həyəcanı yaşayır. Maraqlıdıdır ki, yazıçı bu əsərin qəhrəmanlarının heç
birinə ad qoymasa da onlarla birlikdə
onların keçirdiyi
psixoloji hissləri yaşayan oxucu özünü onun yerində sayır və elə bil bu, onun
öz adıdır.
Əsər belə sonluqla bitir:
“Səni yanasan, səni
Aldatdin məni, məni...”
Ağalar
İdrisoğlu ” Qismətəli, yeməkxana iti və saralmış yarpaq“ adlı hekayəsində teatr həyatından, orada işləyən baş rəssam Qismətəlinin
acınacaqlı həyatından
söhbət açır.
Zavallı Qismətəli
teatrda hər kəsdən çox çalışıb, teatrın
işlərinə hamıdan
çox can yandırsa
da, onun özünə can yandıran,
işinə qiymət
verən, harayına çatan yoxdur. Ona nə vaxtlı-vaxtında
maaş verən, nə də ac qalan ailəsinin halına acıyan var. Naəlac qalan Qismətəli cibindəki çörək
almağa saxladığı
son manatı da arağa verib içir və dərdini yeməkxana iti ilə bölüşür.
İtin vəziyyəti isə heç də onunkundan yaxşı deyil. Yeməkxanaya gələnlərin də sayı o qədər azdır ki, amma ac itlərin
isə sayı o qədər çoxdur ki, başqa itlərdən ona bir sümük belə, çatmır.
Bu əsər bir
qədər də təmsil xarakterlidir. İnsanların
deyə bilmədikləri
bəzi şeyləri
yazıçı itin
dili ilə oxucuya çatdıra bilir:
-Hə, bayaqdan gözdə-qulaqdayam ki, onlar yeyib gedəndən
sonra bəlkə, o sümüklərdən mənə
də çatdı...
-Sən, heç olmasa, ümidlə yaşayırsan, bəs mən gedib evdə arvada nə deyəcəm?..
Yeməkxana iti ilə Qismətəlinin
bu dioloqu vasitəsilə yaziçi
əsərin ideyasını
ortaya qoya bilmişdir. Bu da
onun peşəkarlığından
və ətrafındakı
insanların həyat tərzinə biganə qala bilməməsindən
irəli gəlir.
Bildiyimiz kimi, Agalar İdrisoglunun
yaradıcılıgı və
əsərlərinin mövzusu
çoxşaxəli və
rəngarəngdir. Onun maraqlı
hekayələrindən biri
də “Qul bazarının qulları”
adlı novellasıdır.
Bu əsərində yazıçı yaşlı
nəslin, savadlı, bilikli ziyalıları ilə təhsildən və tərbiyədən
uzaq, pul, var-dövlət və şəhvət əsiri olan gəncləri qarşı-qarşıya qoyur.
Əyri yollarla var-dövlət toplamış gənc, işlətmək üçün
qul bazarından qəsdən, artıq onu tanımayan, vaxtı ilə ona orta məktəbdə
dərs deyən dörd müəllimi evlərinə gətirir, onları alçaldır,
təhqir edir. Onun bu təhqirlərinə dözə bilməyən
müəllimlər isə
onun verdiyi dollarları cırıb atır və yenidən iş tapmaq ümidi ilə qul bazarına
dönürlər...
Ağalar müəllim bu əsərində də o
biri əsərlərində
olduğu kimi, həyatda baş verən çatışmazlıqları
ön plana çəkməyi, oxucusunu
heyrətləndirməyi bacarmışdır.
Bu da müəllifin
insan psixologiyasına dərindən bələd
olmasına dəlalət
edir.
Mən oxucuları
yazıçının cəmi
üç əsəri
ilə qısaca məlumatlandıra bildim. Onun yuxarıda dediyim kimi bir-birindən maraqlı 150-dən çox
hekayələri, bir-birindən
oxınaqlı romanları,
povestləri, çoxlu
dramatik pyesləri və sairə başqa janrlı bədii, publisist əsərləri, məqalələri,
oçerklərilə yaxından
tanış olsanız inanıram ki, peşman olmazsınız. Əlbəttə, yazıçıya dərindən bələd
olmaq və onun dünyaya baxışını, oxucusunu
öz dünyasına
aparmaq üçün
onu mütaliə etmək lazımdır.
Ağalar, qardaşım, tanışlığımızdan
illər ötməsinə
baxmayaraq, göz dəyməsin, siz hələ də gəncliyinizi, şuxluğunuzu
qoruyub saxlaya bilmisiniz. Hansı tədbirdə, məclisdə,
toplantıda olmağınızdan
asılı olmayaraq,
5-10 dəqiqəlik odlu-alovlu
çıxışınızla insanları özünüzə
vurğun edirsiniz.
Çünki qalın,
qaltanlı səsiniz,
məntiqi fikirləriniz,
üzünüzdə olan
nur və sifətinizdəki təbəssüm,
mülayimlik az
bir vaxta insanları əsir eləyir. Allah qorusun
sizləri. Sizi ürəkdən
təbrik edirəm.
Arzum budur ki, Allah verən ömrü xoşbəxt yaşayasınız.
Süleyman Rüstəm
demişkən; 7-nin yanından
sıfırı silin!!!
Sizi bir daha yubileyiniz münasibətilə təbrik
edirəm.
Qənirə MEHDİXANLI,
Şairə- publisist
Azad Azərbaycan.- 2020.- 14 mart.- S.7.