Cəmiyyət dəyişdikcə adət
və ənənələr
də təkmilləşir
Azərbaycan xalqı hər zaman milli dəyərlərinə
sadiq qalaraq
bu dəyərləri
əsrlərlə yaşatmış
və inkişaf etdirmişdir
Milli adət-ənənələrimiz
tarixən xalqın ruhunu, estetik duyumunu və sənətkarlıq məharətini
özündə yaşadıb.
Buna görə də cəmiyyətdə
milli adət və ənənələrin
öyrənilməsi, varisliyi
həmişə aktual
olub. Çünki adət və ənənələr ictimai-mədəni
tərəqqinin əsas
göstəricisi rolunu
oynayır.
Hər bir
ənənə müəyyən
əxlaqi məna daşıyır. Onlara laqeyd
qalmaq insanlar arasında münasibətlərinin
pozulmasına, şəxsiyyətlə
kollektiv və cəmiyyət arasında ziddiyyətlərin əmələ
gəlməsinə səbəb
olur. Çeşidli folklor nümunələrimiz
məhz adət və ənənələrimiz
işığında intişar
tapır. İndi bu mənəvi dəyərlər zəngin
mədəni irs olmaqla bərabər, eyni zamanda milli
özünəməxsusluğun ifadə vasitəsinə çevrilib. Mədəni-kütləvi
tədbirlərdə bir
ifadə vasitəsi kimi milli xüsusiyyətlərimizin
qoruyucusu olublar.
Gənc Politoloqlar
Mərkəzinin sədri
İlkin Əliyev qeyd edir ki,
cəmiyyət inkişaf
etdikcə adət və ənənələr
də ayrı-ayrı
quruluşların ictimai-siyasi
xüsusiyyətlərinə bu və ya
digər formada inteqrasiya etmişdir. Buna görə də hər bir ictimai-siyasi quruluş həm bütövlükdə adət
və ənənələrə,
həm də onun mənəvi-bədii dəyərlərinə öz
möhürünü vurmuşdur:
«Cəmiyyət dəyişdikcə
adət və ənənələr də
təkmilləşmiş, millətin,
xalqın yaradıcılıq
nümunələrini yaşatmış,
nəsildən-nəsilə ötürülmüşdür. Yeni yaranan hər
bir mənəvi dəyər isə tarixi ənənələrimizin
varisi kimi təşəkkül tapmışdır.
Bu səbəbdən də bütün dövrlərin
adət və ənənələrində baş
verən yeniliklərin,
istiqamətlərin öyrənilməsinə,
əldə olunan tarixi təcrübənin müasir sənətşünaslıq
və kulturologiya elmlərinə şamil edilməsinə böyük
ehtiyac vardır».
Ekspert bildirir ki, müasir dövrdə milli adət və ənənələrimizdə
bədii-estetik duyumu aşkar edən tarixi faktların və mənəvi-emosional
materialların öyrənilməsi,
bədii-estetik dəyərlərlə
milli-ənənəvi təkamülün
vəhdətinin araşdırılması,
mədəni varisliyin
davam etməsində
incəsənət sahəsindəki
tarixi təcrübənin
rolunun dəqiqləşdirilməsi
əsas yer tutur. Bu məqsədlə Azərbaycanın musiqi, teatr, təsviri incəsənət tarixinə,
dünya muzeylərində
mühafizə olunan milli sənət nümunələrmizə istinad
edilir: «İncəsənətin
müxtəlif sahələrinə
aid olan kitablar, qəzet və jurnal məqalələri, muzey eksponatlraı təhlil olunur və araşdırılır.
Ənənəvi sənət
nümunələri ilə
müasir bədii yaradıcılığın xüsusiyyətləri
arasında müqayisəli
təhlillər aparılır.
Azərbaycanın və
dünyanın görkəmli
alimlərinin ənənəvi
incəsənətə, milli
mədəniyyətə aid
fikirlərinə münasibət
bildirilir. Mədəniyyətin
müasir mərhələdə
adət və ənənələr zəminində
inkişaf dialektikasının
araşdırılması mühüm
amildir. Mədəniyyətin
ənənəvi təkamül
proseslərinin təhlili
ilə yanaşı, mədəni asudə vaxtın müasir formaları, bazar iqtisadiyyatı şəaritinə
uyğun olaraq onların təşkili metodları nəzərdən
keçirilir. Asudə
vaxtın funksiyaları
bir çox sahələri əhatə
etdiyindən onun mahiyyət və əhəmiyyətinə də
müxtəlif aspektlərdən
yanaşılmalıdır».
İ.Əliyev hesab edir ki,
yeni yaranan mənəvi dəyərlər
varislik prinsiplərinə
uyğun olaraq əski adət və ənənələrdən
bəhrələnib. Lakin
varislik qaydaları insanların mənəvi dəyərlərinin inkişafına,
yeniləşməsinə mane
olmayıb. Sadəcə
olaraq adət və ənənə formasında mənəvi mədəniyyətin tarixi
təcrübəsinə əsaslanan
yeni istiqamətləri
yaranıb: «Aparılan
araşdırmalarda mədəniyyət
və incəsənətin
irsi xarakter daşıdığı da
məlum olur. Məsələn, Azərbaycan sənətkarlarının
yaşayıb-yaratdıqları tarixi mərhələlərdən
asılı olmayaraq, ruhən bir-birinə oxşarlıqları aşkar
edilir. Əcəmi Naxçıvaninin memarlıq
sənətində, Sultan
Məhəmmədin miniatür
əsərlərində bu
diqqət çəkir.
Onların yaratdıqları
mənəvi irs müasir sənətkarların
əsərlərində bu
və ya digər formalarda özünü büruzə
verir».
Qeyd edək
ki, milli incəsənətimizin tarixi
qədim daş dövründən başlayaraq
indiki dövrümüzə
qədərki zaman kəsiyini əhatə edir. Orta əsrlərdə yaşamış və tanınmış Azərbaycan
sənətkarlarının incəsənət haqqında
yazıdaqlır fikirləri
təsviri incəsənətdə,
musiqidə, memarlıqda,
xoreoqrafiyada, teatrda mövcud olan varislik prinsiplərinin və milli ənənəvi
zəmində inkişafın
dialektikası diqqəti
cəlb edir. Bu məqsədlə, XVI əsrdə
öz estetik baxışlarına görə
bütün Şərqdə
tanınan Təbrizli Sadıq bəy Əfşarın «Qanun-suvər»
(«Təfsirlər qanunu»),
Soltan Məhəmməd
tərəfindən əsası
qoyulmuş «Təbriz məktəbi»nin nümayəndələri
Mirzə Əli, Müzəffər Əli, Mir Seyid
Mir Zeynalabidinin, Mir Yəhya Əli Rzanın təsviri sənət ustalarının yaradacılığı
qiymətli mənbədir.
Onların yaşadıqları
dövrlərin sənətkarlığı
haqqında tarixi məlumatlar verilir. Eyni zamanda bədii
toxuculuq və zərgərlik sənətimizdə
mövcud olan varislik prinsipinə xüsusi diqqət yetirilir. Təbriz, Ərdəbil, Şamaxı,
Gəncə, Naxçıvan,
Quba və başqa şəhərlərimizdə
inkişaf edən xalq sənətkarlığının
milli xüsusiyyətləri
diqqətəlayiqdir.
Eyni zamanda təsviri
incəsənət sahəsində
ənənəviliyin davam
etməsinin sübutu kimi Qədim Misir heykəltəraşı
Tutmos, yunan heykəltəraşı Fidi,
Miron, Praksitol, intibah dövrünün görkəmli heykəltəraşı
Mikelancelo, XX əsrin məşhur rus heykəltəraşı S.T.Kononkov,
Azərbaycan heykəltəraşları Fuad Əbdürrəhmanov,
Cəlal Qaryağdı,
Tokay Məmmədov, Ömər Eldarov, görkəmli rəssamlar
Səttar Bəhlulzadə,
Mikayıl Abdullayev, Tahir Salahov və
başqalarının yaradıcılığındakı
varisliyə əməl
etmək ənənələrindən,
yaradıcılıq üslublarından
nümunələr maraqlıdır.
Musiqi mədəniyyəti tariximizdə də adət və ənənənin inkişaf
təsiretmə konturları
təhlil edilərək,
milli muğamlarımızdan
üzübəri peşəkar
musiqi yaradıcılığındakı
tarixi bağlılıq
ənənələrinin mövcudluğu
açıqlanır. Orta əsrlərin görkəmli
sənətkarlarında mövcud
olan universallığın
irsi xarakter daşıdığı aşkarlanmış,
Fərabidən, İbn
Sinadan sonra da, Azərbaycanın musiqi tarixində Səfiəddin Urməvi, Əbdülqadir Marağayi,
Şəmsəddin Səhrəvəridi,
Əli Sitayi, Həsən Zəfər, Hüsaməddin Qoşluq Buğa və s. kimi universal sənətkarlar yetişmişdir. Yəni bu sənətkarların demək olar ki, əksəriyyəti şair, rəssam, xəttat, alim, musiqi ifaçısı peşələrinə yiyələnmişlər.
Universallığın bu
əlamətləri irsi
olaraq Azərbaycan peşəkar musiqisinin banisi Üzeyir Hacıbəyova da keçmişdir. Eyni zamanda Üzeyir Hacıbəyovun yaratdığı
mədəni irsin özü də müasir sənətkarlarımızın
ənənəvi örnək
məktəbidir.
Mədəniyyət və incəsənət tarixmizdə baş verən ənənəvi
proseslər ümumiləşdirilmiş
şəkildə özünü
göstərir. Memarlıqda
mövcud olan simmetriya qanunlarını öz fəaliyyətinə
tətbiq edən xalq sənətkarları haqqında da elmi-tarixi məlumatlar verilir və eyni zamanda bədii
poetikanın ənənəvi
xüsusiyyətləri də
şərh olunur.
Müasir mədəni-kütləvi
tədbirlərimizin tarixi
kökləri mifologiyamızla,
qədim milli, dini adət və ənənələrimizlə,
bayram və mərasimlərimizlə əlaqələndirilir.
Aparılan bu araşdırmalar tədqiqatın
elmi-tarixi əhəmiyyətə
malik olduğuna dəlalət edir.
Aparılan elmi araşdırmalar
zamanı əldə olunan başlıca qənaətə görə
tədqiqatın nəticələri
Azərbaycan mədəniyyət
və incəsənət
tarixinin milli-ideoloji mənbələrinin ənənəvi-tarixi
təcrübəsini aşkar
etməklə, mədəniyyətdə
varislik prinsipinin real mənzərəsini
açıqlamaqla elmi-nəzəri
əhəmiyyət daşıyır.
Bilman ALLAHVERDİYEV
Azad Azərbaycan.-
2020.- 3 sentyabr.- S.9.