Sabirin gördüyü göy
qurşaqları
(Aktyor haqqında düşüncələrim)
İnsan dünyaya gəlir.
İlk dəfə olaraq gözünü açıb sirlərlə
dolu ətrafına baxanda, təbii ki, ilk baxışdan bir
şeyi anlamır, lakin illər keçəndən sonra, bəlkə
də, uşaqlıq çağlarından başlayaraq sehirli
dünya, öncə doğulduğu ata evinın, doğma
kəndinin tozlu-torpaqlı küçələrinin
intəhasız sirrlərini yavaş-yavaş açmağa,
ona yaxın olan insanlar tərəfindən suyun, çörəyin
hansı yolla əldə edildiyini öyrənməyə,
yaradıcı əməyı anlamağa başlayır.
Əlbəttə ki, bunlar uşaqlıq illərinin ilkin
çağlarına təsadüf edir və bu olaylar
dünyanın istənilən nöqtəsində, istənilən
adamla baş verə bilər. Mənim qəhrəmanımla da
belə şeylər baş verib...
Mənim qəhrəmanım ötən ərzin
ortalarına yaxın Tovuz rayonunun Əyyublu kəndində
dünyaya göz açmış Sabir Musa oğlu Qurbanovdur.
Onun kim olduğu barədə açıqlama verəcəm.
Amma hələlik uşaqlıq illərinə baş
vurmağa çalışacam. Nələr xatırlanır o
illərin yaşam çağlarında. Hələ
ağlının kəsmədiyi çağlarda Sabir tez-tez
doğma kəndinin qarşısında güvən yeri kimi
xatirəsində yaşayan dağlara nəzər salardı.
Bu zaman ona elə gələrdi ki, uca və əlçatmaq
dağların arxasında göylə yer birləşir, beləcə
yalnız doğulduğu, nur dolu dünyaya göz
açdığı kənddən ibarət olan yaşam aləminin
sonu çatır, ondan sonra isə ulu Tanrının intəhasız
səması başlayır.
Amma Sabir buna təəccüblə
yanaşmırdı, güman edirdi ki, doğma kəndin küçələrinin
sonu olduğu kimi, seyr etdiyi dünyanın da sonu
olmalıdır. Bu təsəvvürlər onu heç də
təəccübləndirməzdi. Onu təəccübləndirən
axşam çağlarında seyr elədiyi səmavi
dağların arxasında sayrışan göy
qurşağıydı. Həmin o göy
qurşaqlarını seyr etməkdən doymur, əsl uşaq
marağıyla sayrışan, hər dəfə
ayrı-ayrı çalarlara malik olan, hər dəfə
başqalaşan əsrarəngiz təbiət gözəlliyinin
nəyə bənzədiyini təsəvvüründə
canlandıra bilmirdi.
İllər keçdikcə,
aylar biri-dirini əvəzlədikcə, bizim Sabir də
böyüdü. Böyüdü və bütün
uşaqlar kimi yuxarı sinifə qədəm qoydu.Təbii ki,
həmin ilərldə uşaq hekayə və
nağıllarından yavaş-yavaş uzaqlaşar, ədəbiyyatın
daha ciddi sayılan roman, povest və hekayələrinə
nəzər yetirərdi. Daha sonra dram əsərləri ilə
təmasda olmağa başladı.
Əvvəllər dram əsərləri Sabirə
qəribə təsir bağışlardı. Sonra müəllimlərinin
köməyi ilə dram əsərlərinin əsas məğzi
ona aşılanmağa başlandı. Bu haqda Sabir belə
deyir:
- Altıncı sinifdə oxuyanda
bir dəfə müəllimim Mirzə Fətəli Axundovun
“Hacı Qara” əsərinin “masarxası məşqini
keşirdi”, elə o vaxtda ədəbiyyat janrları
arasında dram əsərlərinin nəyə görə bu
şəkildə olduğunu anlamağa başladım, bu səbəbdən
onda, az qala bütün Azərbaycan dramaturgiyasını
və xatırlanan illərdə yenicə nəşr
olunmuş Şekspir əsərlərini oxudum. Amma o illərdə...
Qoy Sabirin həzin xatirələrini mən davam
etdirim.
Növbəti “masaarxası məşq”
günlərinin birində Sabirin təhsil aldığı kənd
məktəbinin qayğıkeş öyrətmənlərindən
sayılan İmralı müəllim və Diləfruz müəllimə
əllərini Sabirin çiyninə vurub “ bu sənətin
dalınca getsən gələcəkdə sənnən
yaxşı aktyor olar” demişdilər. Onda Sabiri gözləmədiyi
halda ortaya çıxan və gələcəkdə
ömür yoluna işıq salacaq bir həqiqət qoynuna
almışdı.
O vaxtlar həyatın çətin
sınaqları ilə hələ üzləşməmiş
Sabirin canlı ifaçılıq sahəsinin ən qədim,
ən geniş, ən nüfuzedici sahələrindən biri
olan vizual aktyorluq sənətinin hansı çətinliklər,
hansı qayğılar, hansı itkilər hesabına əldə
olunduğundan, bu sənətin kifayət qədər
“bəxtəbəxt” olduğundan, saysız-hesabsız
istedadsız adamların o sahəyə soxularaq və özlərindən
asılı olmayaraq intəhasız dərəcədə əziyyət
çəkdiyindən, azsaylı istedad sahiblərinin də əziyyətə
qatlaşaraq bu canlı, yaradıcı cəzbedici sənətdən
dünyalarca zövq amalarından xəbəri
yox idi. Şəxsən onun xarakterinə bələd
olduğum üçün inamla deyə bilərəm ki, xəbəri
olsaydı belə uşaqlıq illərində ürəyində
özünə yer almış sənətin dalınca
hökmən gedəcəkdi.
Amma hələ qarşıda keçiləcək
uzun və ilğımabənzər yol vardı...
Təbii ki, gələcəkdə nəyəsə
nail olmaq arzusu ən yüksək insani dəyərlərdən
sayılır. Lakin həyatın da özünəməxsus
gedişləri var axı; ailədə bircə
bacıları olan altı ərən oğul
böyüyürdü. Dolanış baxımından
bütün ağırlıq İkinci Dünya
Savaşından yaralanaraq ömür boyu dava-dərmana
möhtac olan Musa kişinin çiyinlərinə
düşmüşdü onda. Bu səbəbdən
ataya maddi dəstək olacağını düşünən
yeniyetmə Sabir, həm orta təhsilini uğurla başa
vurmaq, həm də çörək qazanmaq naminə sənət
öyrənmək üçün yurdumuzun ulu şəhərlərindən
sayılan Gəncəyə yollandı.
Gəncə şəhərində
on doqquz saylı texniki-peşə məktəbində təhsil
alan Sabir Qurbanov gələcəkdə ecazkar aktyorluq sənətinə
yiyələnmək arzusunu unutmamışdı. Bu səbəbdən
xatırlanan sənət yönümlü peşə müəssisəsində
təhsil almağa başlayan kimi oxuduğu peşə məktəbində
dram dərnəyi yaratdı və təhsil aldığı
iki il ərzində həm həvəskar aktyor, həm də
rejissor kimi fəaliyyət göstərdi Sabir bəy. Amma
uşaqlıq çağlarında dərk elədiyi göy
qurşağını nəyəsə bənzədəcəyindən
hələ xəbəri yoxdu. Buna baxmayaraq xatırlanan peşə
məktəbinin bütün uşaqları kimi, hazırlanacaq
həvəskar tamaşasının olacağı günü
böyük birsəbirsizıliklə gözləyirdi.
Nəhayət gözlənilən
gün gəlib çatdı. Peşə məktəbində
baş tutan tamaşanın veriləcəyi səhnə
gözə dəymirdi, çünki onun
qarşısını yüngül, hələ açıq
qalmış pəncərələrdən daxil olan bahar nəsimindən
titrəməkdə olan rəngarəng pərdəni nəzərdən
keçirirdi. Elə bu zaman xatirələrində
özünə yer alan göyqurşağı yadına
düşmüşdü. Yadına
düşmüşdü ona görə ki, səhnənin pərdəsi
həmin o göy qurşağını
xatırladırdı. Bu səbəbdən o pərdəyə
baxmaqdan doymurdu. Bəlkə də saatlarla ona
baxacaqdı, əgər onu xəyali dünyasından
ayırıb səhnəyə dəvət etməsəydilər.
Xatırlanan gün Sabirin təhsil
aldığı peşə məktəbinin həvəskar
teatrı səhnəsində inamla yaratdığı obraz sayəsində
Süleyman Sani Axundovun canlı ifa yozumunu tapan “Laçın
yuvası” tamaşası çox uğurlu
alınmışdı, təbii ki, həvəskar tamaşa səviyyəsində.
Özü də hamıdan çox Sabir
alqışlanmışdı onda. Sonlarar onlarla dəfə
peşəkar səhlələrdə və kino ekranlarında
çoxsaylı rollar oymnamasına baxmayaraq, sənətlə
bağlı xatırlanan peşə məktəbi
tamaşasının silinməz təəssüratları
indiyə kimi yaddasında özünə yer alıb Sabir
Qurbanovun.
O, orta məktəb müəllimlərinin
dediyi həqiqəti həyata keçirilmək üzrəydi.
Lakin, az sonra keçmiş Sevetlər Birliyinin
ordu sıralarında hərbi borcunu yerinə yetirməkdə
olan siravi əsgər Sabir Qurbanovun səsi uzaq Almaniyadan gəlməyə
başladı. Burq şəhərində zenit-artilleriya
alaylarının birində hərbi xidmətini yerinə yetirən
Sabir Qurbanov orada azsaylı azəri əsgərlərinin
iştirakı ilə rəqs dərnəyi
yaratmış və iki il ərzində ona rəhbərlik eləmişdi.
1969-cu ilin sonunda əsgəri xidmətini
başa vuran gələcək aktyor arzularının
özünə yer aldığı zirvəyə üz
tutmaşa başladı. Peşəkar səhnəyə gedəcək
yolunu bir kənd çərçivəsində, təbii ki,
həyata keçiriməsi mümkün deyildi. Üstəlik
Sabir “yerlə göyün birləşdiyi” Əyyublu
dağların arxasının dünyanın sonu
olmadığı qənaətinə də gəlmişdi. Bu səbəbdən, Gəncədə 19 nömrəli
sənət məktəbini bitirəndən sonra Əyyubluya
qayıdıb on birinci sinfi başa vuraraq orta məktəbi
tamamlayandan və iki illik hərbi qulluğunu başa vurandan
sonra, o zaman adı dünyanı dolaşan Sumqayıt şəhərinə
yollanmağı qərara
almışdı. Bilirdi ki, gənclik şəhəri ona
qucaq açacaq, uşaqlıq illərindən qəlbində
özünə yer alan aktyor olmaq istəyinin həyata
keçirilməsi yolunda xeyir-dua verəcək. Üstəlik
həmin şəhərdə təzəcə
açılmış – Hüseyin Ərəblinski adına
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının fəaliyyət
göstərdiyini də Sabir bəy bilirdi. Lakin taleyi onu
xatırlanan şəhərə yox, demək olar ki, ona
bitişik olan Xırdalan qəsəbəsinə aparıb
çıxarmışdı.
Əlavə məlumat olaraq, bu
deyilənləri, həzin xatirə kimi Sabirin öz dilindən,
bir də az qala yarım əsirlik yaşam tarixini özündə
əks etdirən, zamanın gedişinə dözməyərək
saralmış, az qala oxunması mümkün olmayan bir
sıra qəzet materiallarından almışam. Elə
yazımın gedişində bu xatirə və yazılı
qaynaqlara müraciət edəcəm.
Ceyranbatan gölünün
yaxılığında yerləşən, inzibati
baxımından Abşeron rayonuna daxil olan Xırdalan qəsəbəsi
Sabirin zirvələrə uzanan yolunu duyaraq və daxili aləmində
özünə yer alan arzularını hiss edərək ona
qucaq açmışdı. Arzularının həyata
keçirilməsi yoluna işıq salan arzuları qanad
açmağa başlamışdı. Xırdalan qəsəbə
Mədəniyyət evində Xalq teatrı fəaliyyət
göstərirdi onda. Söhbət ötən əsrin
yetmişinci illərinin əvvəlində
formalaşmış içtimai-siyasi həyatımızın
çətin çağlarından – əlli il bundan
qabaqkı illərindən gedir. İyirmi bir yaşını
təzə adlamış Sabir həmin illəri belə
xatırlayır:
- Onda istehsalat sahəsində
çalışırdım. Hər gün
işdən sonra vaxt tapıb Mədəniyyət evinə
yollanır, oğrun-oğrun pəncərələrdən
boylanaraq səhnədə aparılan tamaşanın məşqlərinə
baxırdım, açığı səhnədə
çıxış edən həvəskar aktyorları qibtə
ilə seyr edirdim və düşünürdim ki, nə
olaydı kaş məni də içəri buraxaydılar.
Heç olmasa pəncərədən məşqləri seyr
etməyə qoyaydılar. Fikirləşirdim ki, “kənd
aktyorunu ora buraxarlarmı görən?”
“Kənd məktəbi aktyoru” necə Xalq
teatrının aktyoru oldu
Sabirin Xalq kollektivinin məşqlərinə
oğrun-oğrun baxmağı nə qədər davam
etmişdi onda? Həmin illərdə ona elə
gəlirdi ki, bu onun həyatında uzun bir zaman kəsimi boyu
davamını tapmışdı. Amma
xatırladığım saralmış, əski qəzet
materiallarına nəzər salanda həmin dövrün az
müddəti əhatə edən zaman kəsiminin şahidi
oluram. Ona görə ki, Abşeron Mədəniyyət
evində fəaliyyət göstərən Xalq teatrı
kollektivi pəncərə qabağından belə
uzaqlaşdırılacağından ehtiyatlanan keçmiş
“kənd məktəbi aktyoru”-nu tezliklə qoynuna almış
və az bir vaxtda Xalq teatrının ən fəal üzvlərindən
birininə çevirmişdi Sabir Qurbanov.
Bax bunun da özünün maraqlı tarixi
vardı...
Sabirin əlli il bundan qabaq arxada qoyduğu illərini
yazımda əks etdirmək üçün yenə də
onun həzin xatirələrinə üz tuturam:
-1970-ci il, Aprel ayının 3-də iyirmi bir
yaşım olanda, öz istəyim və valideyinlərimin
xeyir-duasıyla ailə həyatı qurdum. Elə həmin o
düşərli ildə də Mirzağa Əliyev adına Azərbaycan
Dövlət İncəsənət İnstitunun dram və
kino aktyorluğu fakültəsinə qəbul olundum. Ailəmlə birgə Xırdalan kəndində kirayə
yaşamaga başladıq. Əlbəttə ki, maddi çətinliklə
üzləşməklə bərabər vaxt
azlığı ilə də üzləşirdim: gunduzlər
quşçuluq fabrikində çalışır, axşam
instituta təhsil almağa yollanır, gecələr muhafizə
bölümünün briqadiri vəzifəsini yerinə
yetririr, altı və bazar gunlərində isə Xırdalan Mədəniyyət
evində dram dərnəyinin rəhbəri kimi fəaliyyət
göstərirdim. Gunlərim Cek Londonun unudulmaz roman qəhrəmanı
Martin İdenin həyatına bənzər halda
yaşanırdı. Buna baxmayaraq daxilimdə özünə
yer alan ali məqsədlərim ugrunda yorulmadan
çalışmaqdan bezmirdim. Yetmiş birinci
ildə ömur-gun yoldaşım Həbibə xanım
Bakı Məktəbəqədər Pedaqoji Texnikumuna qəbul
olunaraq qiyabi təhsil almaga, az sonra isə Xırdalanda uşaq
bağçasında tərbiyəçi-müəllimə
kimi əmək fəaliyyətinə başladı. Kirayədə
qaldıgımız mənzilimizdə evimizin avadanlıgı
bizə cuzi şəkildə yetərliydi. 1972-ci ildə
böyuk oglum dunyaya gəldi. Kirayədə
yaşadıgımız vaxtlar 1974-cü yaşam ilim də
sona yetdi; Xırdalan Mədəniyyət evində
özünü göstərən yaradıcılıq fəaliyyətim
rayon rəhbərliyinin diqqətindən
yayınmamışdı. Bu səbəbdəndə elə həmin
il məni Ceyranbatan Mədəniyyət evinə direktor təyin
etdilər. Həyat yoldaşım burada fəaliyyət
göstərən uşaq bagçasında muəllimə
kimi əmək fəaliyyətini davam etdirdi. Burada ailə
yataqxanasında yaşadığımız dörd il ərzində
daha iki oglumuz Ülvi dünyaya gəldi.
Yazı qəhrəmanımın
yaradıcı insan olaraq yaşanmış yarım əsirlik
yaşam tarixinin bədii təəssüratlarını daxili
aləmimdə canlandırmaq üçün yenə də
xatırladığım“saralmış” qəzet saylarına
üz tuturam.
“Saralmış” qəzetlər
danışır
“Abşeron” qəzetinin 11 may 1972-ci il tarixli
sayında özünə yer alan “Ciddi
hazırlaşırıq” adlı məqaləsində Sabir
Qurbanov, artıq, xatırladığım Dram kollektivinin rəhbəri
kimi təqdim olunur.
Zaman, təbii ki, dayanmaq bilmir, günlər həftələrə,
həftələr aylara, aylar illərə qovuşurdu. Sabir
Qurbanov əsl entuziazmla, böyük həvəslə
yaradıcı işə girişmişdi onda. Gəncliyin
hərarətli nəfəsi ilə cilalanmış həmin
illəri yaradıcılıq axtarışları ilə dolu
olan xəyalımda canlandırmaq üçün yenidən
xatırlanan dövrün “Abşeron” qəzetinə nəzər
salıram: onun 1 fevral, 1973-cü il sayında Əbdürrəhimbəy
Haqverdiyevin “Bəxtsiz cavan” faciəsinin
canlı səhnə təcəssümünü özündə
əks etdirən məqaləsində Sabir Qurbanovun, daha bir
yaradıcı tərəfi- teatr rejissoru fəaliyyəti ilə
üzləşirəm: “... tamaşanın quruluşçu
rejissoru - Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun III kurs tələbəsi Sabir Qurbanov... ”.
Göründüyü kimi, kənd
məktəbində oxuduğu illərdə öz müəllimləri
tərəfindən “kəşf olunmuş”akyorluq, üstəlik,
sonralar özünü biruzə vermiş rejissorluq istedadı
Sabirin varlığında özünü tam şəkildə
göstərməyə başlamış, bu vizual və
canlı sənətin zirvələrinə doğru
inamla can atmağa səsləmişdi. Sabir
Qurbanovun rəhbərlik elədiyi Xalq teatrı öz zəngin
repertuarına sığınaraq fəaliyyət göstərdiyi
Abşeron rayonunun kənd-qəsəbələri ilə bərabər,
respublikamızın müxtəlif bölgələrinə, hətta
onun hüdudlarından kənarlara, o cümlədən,
Moskvaya uğurlu qastrol səfərlərinə
çıxır, həmişə də mükafatla
qayıdırdı. Rəhbərlik elədiyi Xalq teatrı səhnəsində
Sabir həm aktyor, həm rejissor kimi səhnə təcrübəsi
sayəsində kifayət qədər ustalığa nail ola
bilmiş, üstəlik ali təhsilli dram və kino
aktyoru olaraq yüksək əyarlı mütəxəssisə
çevrilmişdi. Təbii ki, belə vəziyyətdə onu
daha yüksək- Dövlət Teatrları səviyyəsındə
olan səhnə özünə cəlb etməyə bilməzdi.
Ona görə Hüseyin Ərəblinski adına Sumqayıt
Dövlət Dram Teatrının yaradıcı kollektivi
arasında Sabir Qurbanovun adına rast gəlinməsi onu
tanıyanlar tərəfindən o qədər də təəccüblə
qarşılanmamışdı.
Dövlət Teatrının aktyoru Sabir Qurbanov
Sabir Qurbanovun ötən ərzin
səksəninci ilində peşəkar dövlət
teatrına gəlişi, elə ilk günlərdən
rejissorların diqətini çəkməyə
başlamışdı, çünki onların, demək olar
ki, hamısı, o cümlədən Xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov,
əməkdar incəsənət xadimi Oruc
Qurbanov, mərhum Yusif Əkbərov, Əməkdar incəsənət
xadimi Ağalar İdrisoğlu, Şaiq Səfərov və mərhum
Rövşən Almuradlı kimi rejissorlar onun Ceyranbatan qəsəbəsində
fəaliyyət göstərən Xalq teatrının səhnəsində
(yeri gəlmişkən, onu da demək yerinə
düşərdi ki, Sabir Qurbanov doğma Xalq teatrı ilə
də yaradıcı əlaqəsini kəsməmişdi),
yaratdığı həm dramatik, həm də komik
obrazların özünəməxsus çalarlarına bələd
olduqlarından, ona görə hamısı Sabirin aktyor
potensialından istifadə etməyə
çalışırdılar. Bu səbəbdən
qısa müddət ərzində Sabirin xatırlanan
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrının səhnəsində
uğurlu yozumunu tapan Cəfər Cabbarlının “Vəfalı
Səriyyə”-sində Həmzə bəy, Süleyman Sani
Axundovun “Tamahkar- ında” İmran, Mixail Lermontovun
“Masakarad”-ında Ev sahibi, Gennadi Bokarevin “Poladəridənlər”-ində
Volodya, Yusif Əzimzadənin “Nəsrəddin” əsərində
Əhməd kişi, Nəriman Həsənzadənin
“Bütün Şərq bilsin” əsərində IV
Aparıcı, Azat Abdulinin “13-cü sədr” əsərində
Kudaşov, Tennesi Ulyamsın “ İstək tranvayı” pyesində
Həkim, Anarın “Adamın adamı” komediyasında Mərdi Mazarov, Ağalar İdrisoğlunun “Şah
İsmayıl” tarixi faciəsində Aşıq Qurbani,
Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev və Jan Keverin “ Xacə
Şah” faciəsində Murtazəqulu xan, Camal Yusifzadənin
“İtilgetlər”-ində Xəstə, Akif Həsənoğlunun
“Dünyaxanım ev axtarır” əsərində Şair Kələntərli,
Georgi Xuqayev “Varlı ev” faciəsində Sərmət,
Aleksandr İvaşenkonun “Uşağa bir üç yazın”
komediyasında Albert, Nazim Hikmətin “Bayramın birinci
günü” pyesində Şübhəli adam, Yusif Əzimzadənin
“Bir saatlıq xəlifilik” əsərində Vəzir, “Ən
xoşbəxt adamlar”-da el sənətkarı Aşıq Səməndər,
Mövlud Süleymanlının “Dəyirman”
pyesində Aşıq Rəfi, Şahmar Qəriblinin “Gəlin
açıq danışaq, lap açıq” satirik
komediyasında Aparıcı, Camal Yusifsadənin “Qəbul təxirə
salınır” pyesində Baş mühəndis, Hacıbaba Nəzərlinin
“Ayıl bax bu dünyaya” əsərində Hüseyn bəy
və sair səhnə obrazlarını misal göstərmək
olar.
Əslində Sabir Qurbanovun Hüseyin Ərəblinski
adına Sumqayıt Dövlət Dram Tearı ( keçmiş
Musiqili-Dram Teatrı) səhnəsində yaratdığı
obrazların hamısını yada salsaq onun sayı
sadaladığımızdan daha çoxdur. Təxminən
yüzdən çox obraza yaxındır. Mən bu kiçik
yazımda yalnız onların bəzilərini
xatırlamağa çalışdım. Düzdür,
xatırladığım obrazların bəziləri
nümayiş olunduğu tamaşaların əsas
rollarından sayılmasa da, aktyorun yaradıcı potensialı
hesabına daha geniş vizual görüntiyə, obrazın
daxili, xarici, psixoloji, plastik və ictimai dəyəri sayəsində
yaddaqalan səhnə obrazları kimi xatırlanır. Həmin
obrazların köməyi ilə aktyor cəmiyyətimizdə
dərin köklərə malik olan neqativ hallara qarşı
aparılan gərgin və barışmaz mübarizələrə
qoşulur. Amma əslində bu mübarizəyə
qoşulmanın tarixi Sabirin Xalq teatrındakı
yaradıcı fəaliyyəti zamanı həm bir aktyor, həm
də rejissor olaraq yaradıcılılğının ilk illərinə
təsadüf edirdi. Bunu sübuta yetirmək
üçün, sadəcə olaraq,
xatırladığımız Ceyranbatan Mədəniyyət
evinidə fəaliyyət göstərən Xalq
teatrının nəzdində yaratdığı, kəskin
satirik səhnələri ilə qastrol səfərinə
çıxdığı “Süpürgə” satirik teatrını
xatırlamaq olar. O, bu kollektivdə çox böyük
işlər görmüşdü.
Aktyor Sabir Qurbanov tərəfindən
yaradılmış səhnə obrazlarının təhlilinə
gəlində isə, təbii ki, balaca bir məqalə çərçivəsində
onların təhlilinə nail olmaq mümkün deyildir.
Çünki həmin o canlı obrazların sayı artıq
yüzü keçib. Aktyorluq sənətiylə
təmasda olmayanlar da adətən səhnə təcəssümünü
tapmış xatırladığımız bu yüzdən
çox rolu aktyor üçün adi hal sayır, hər
birinin arxasında nə qədər axtarış dolu günlərin,
həftələrin, ayların yaşandığını, nə
qədər dramatik sözlərin əzbərləndiyinə,
mənimsənildiyinə lazım olan kimi varmırlar. Bu baxımdan, Sabir Qurbanovun dostu, tanınmış
teatr və kino rejissoru, mərhum Rövşən
Almuradlının Hüseyin Ərəblinski adına
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı səhnəsində hazırladığı
tamaşalarda oynadığı rollar haqqında, səhnə
yozumu baxımından qısa məlumat vermək istərdim.
Məlum olduğu kimi
tanınmış teatr və kino rejissoru Rövşən
Almuradlı tamaşalarına içtimai-siyası kolorit verməklə
cəmiyyətimimzin üzləşdiyi bir sıra problemləri
ön plana çəkməyi xoşlayırdı və demək
olar ki, tamaşaya qoyduğu əsərlərin səhnə təcəssümündə
buna nail olurdu. Ötən əsrin səksəninci illərində
Sumqayıt Dövlət Dram Teatrı səhnəsində onun
bədii düzəm verdiyi tamaşaları buna misal olaraq
göstərmək olar. Abdulla Şaiqin “Bir
saatlıq xəlifəlik” pyesi üzrə
hazırlanmış tamaşada Sabir Qurbanovun oyunu, təsir
gücünə görə, xatırlanan zamanın harın
oliqarxlarını, Mövlud Süleymanlının “Dəyirman”
povesti əsasında hazırlanmış eyniadlı
tamaşada yaratdığı Aşıq Rəfi obrazı nəzər
diqqəti özünə cəlb edirdi. Həm
məlahətli səsi, həm də mükəmməl saz
çalmasıyla (“Əyyubluda hamı saz çalmağı
bacarır”) canlandırdığı səhnə
obrazının el sənətkarının
üsyankarlığı səviyyəsində təqdim etməsi
tamaşaçılarını ictimai haqsızlıqlara, məişətimizdə
özünə yer almış neqativ davranışlara
qarşı mübariz olmağa, ötən əsrin son
onilliklərində cəmiyyətimizin gözü
qarşısında at oynadan adamların ifşa olunması
naminə tamaşaçını susmamağa
çağırır, beləcə tamaşanı seyr eləyən
insanın, rahatsız vətəndaşın daxili aləmində
çözələməkdə olan
insanlıq hisslərini oyadaraq gücləndirməyə can
atırdı. Bu sözləri aktyorun dahi türk şairi Nazim
Hikmətin pyesi əsasında hazırlanmış və
ötən ərzin səksəninci illərinin sonunda teatr
ictimaiyyəti tərəfindən rəğbətlə
qarşılanmış “Bayramın birinci günü”
tamaşasında uğurla oynadığı Şübhəli
adam obrazı haqqında da demək olar.
Yazımın əvvəlində
Sabir Qurbanovun Azərbaycan Dövlət İncəsənət
İnstitutunun dram və kino aktyorluğu fakültəsini
bitirməsini vurğulamışamsa, deməli, onun kino
ekranlarında gördüyümüz ekran obrazlarına
sığınaraq vizual yaradıcılığı
haqqında söhbət açmalıyam. Bu barədə
düşünərkən ilk növbədə kinoda
oynadığı yaddaqalan rollarını xəyalımda
canlandırarkən vurğulamaq istərdim ki, aktyorun “Dəyirman”
tamaşasında yaratdığı el sənətkarı
Aşıq Rəfi və Georgi Xuqayevin “Varlı ev” faciəsindəki
( quruluşçu rejissor, Əməkdar
incəsənət xadimi Ağalar
İdrisoğlu) Sərmət obrazları da o zaman lentə
alınaraq Azərbaycan Dövlət Televiziyasının
qızıl fonduna daxil edilmişdir. Sabir Qurbanovun kino
ekranlarında, o cümlədən məşhur “Yük”-də
Səməd Mənsur, “Ünvansız qız”-da Komendant, “Cavad
xan”-da Kor Aşıq kimi yaratdığı ekran obrazları təriximizin
yaddaşında özünə layiqli yer almışdır.
Aktyor sənətinin kifayət qədər
“bəxtəbəxt” peşələr sahəsinə aid
olduğunu yazımın əvvəlində
vurğulamışdım. Üstəlik o çox vaxt ya istəmədiyi,
ya da öz ampluasına uyğun gəlməyən rolların
canlandırmaq məcduruyyəti ilə üzləşdiyindən
arzusunda olduğu, nəinki kino ekranlarında, hətta səhnə
təcəssümünü vermək istədiyi teatr səhnəsində
də istədiyi rolları oynaya bilmir: Təsəvvür edin
ki, hansısa şair, yazıçı bəstəkar iş
otağına, rəssam isə emalatxanasına
sığınaraq istədiyi mövzunu qələmə ala,
nota sala, tablosunu yarada bilər. Amma aktyoyun bədii
yaradıcılıq istəyini həyata keçirməsi
teatr məmurlarından, rejissor və dramaturqdan, üstəlik
cəmiyyətin teatr sənətinə olan münasibətindən
asılıdır. Bu deyilənlərə rəğmən, əsl
yaradıcı adamlar kimi, Sabir Qurbanov da ötən əsrin
doxsanıncı illərində dövlət orqanları tərəfindən
teatra biganə yanaşma görüntüləri ilə
üzləşdi. Həm bu, həm də bundan əvvəl
göstərdiyim səbəblərdən təcrübəli
aktyor Dövlət Teatrı ilə öz yaradıcılıq
yolunu ayıraraq və yenidən özünə daha doğma
gələn Xalq teatrına qayıdaraq səhnə fəaliyyətini
davam etdirməli olsa da, ömrünün yetmiş
(özünün zarafatyana dediyi kimi – “getmiş”) illiyinə
yaradıcılıq əlaqələrini üzməyib. Elə
buna görə xatırlanan illərdə Respublikanın
Əməkdan incəsənət xadimi Ağalar
İdrisoğlunun yaratdığı Azərbaycan-Dağıstan
Beynəlmiləl Estrada Teatrının üzvü olaraq uzun
zaman kəsimindən Dağıstanda qactrol səfərlərində
olmuşdur.
Sabir Qurbanovun yetmiş illiyini xatırlarkən
zarafatyana dediyi “getmiş” sözünün üstündən
xətt çəksəm də, ömrünün
müdrük insan kimi yaşanmış günlərinə nəzər
saldım.
Nələr gördüm o illərdə?
O illərdə Sabirin iyirmi
dörd yaşlı oğlu Müşfiqin itkisi ilə, cəmiyyətdə
bəzən özünü biruzə verən ictimai-siyasi
haqsızlıqdan gələn ürəktutmalarıyla
müşahidə olunan, ürək əməliyyatı ilə
nəticələnən günlərini hiss elədim.
Amma Sabir bəyin mübarizliyinin, nikbinliyinin şahidi
olduğuma görə qərara gəldim ki, özünün
dediyi “...yarpaq tökülməyə başlayıb” sözlərinə,
“Yarpaq hələ tökülməyib”,- deyə etiraz elədim.
Yarpaq hələ tökülməyibsə, deməli,
həyat davam edir, ona görə bu yazımı qələmə
aldığım gün – 2020-ci ilin aprel ayının 3-ü
Sabir bəyin və Həbibə xanımın “Qızıl
toy”-unda iştirak etmək üçün getdim. Yol buyu da yadıma düşdü ki, Sabir Qurbanovun
üç oğlu- Ülvi, Lətif, Elmir Qarabağ
döyüşlərində çox böyük qəhrəmanlıqla
döyüşüblər və hər üçü Vətəni
ataları kimi dərin məhəbbətlə sevdiklərini
bu müqəddəs əməlləri ilə sübut
ediblər. Axı Sabir Qurbanov da bir vaxtlar
Sumqayıt Dövlət Musiqili-Dram Teatrında işləyən
vaxtı kollektivlə birlikdə tez-tez cəbhə bölgələrində
olurdu. Əsgərlər qarşısında
oynadığı həm maraqlı obrazları və həm də
yaxşı saz çalması ilə həmişə
gurultulu alqışlarla qarşılanırdı. O, əsgərlərə
bir valideyn kimi yaxşı nəsihətlər verirdi. Hətta
həmin vaxtı onun oğlanları Lətif və Elmir də
Qarabağ döyüşlərində düşmənlə
ölüm-dirim savaşlarına girirdi. Sabir bəyin
övladlarının da döyüşlərdə iştirak
etdiyini bilən əsgərlər ona böyük sevgi və
sayğı ilə yanaşırdılar. Onlar əsgər
geyimində olan Sabir bəylə böyük həvəslə
şəkillər çəkdirirdilər. Deməli,
Sabir Qurbanov özünün bu müqəddəs əməlləri
ilə özündən sonra onun müqəddəs yolunu davam
etdirən və xalqı üçün hər çətinliyə
dözməyi bacaran üç yüksək vətənpərvər
oğul yetişdirib. Hər valideyinə nəsib olmur ki,
belə vətənpərvər, yüksək təxəyyüllü,
ağıllı, böyüyün, kiçiyin yerini bilən,
millətini öz canından çox sevən övladlar
yetişdirmək. Sabir bəy 10 nəvəsi ilə də fəxr
edir. Onlardan artıq üçü ali məktəb tələbəsidi.
Biri kollecdə təhsil alır. Və o birilər də orta məktəbdə
yaxşı qiymətlərlə oxuyurlar. Baba
üçün bundan da böyük sevinc ola bilməz. Bu,
bütün fəxri adlardan çox üstündür.
Vaqif RƏSULOĞLU Teatrşunas
Azad Azərbaycan.-
2020.- 10 sentyabr.- S.10.