Hekayə danışan adam: Arif
Ərşadın kitabı haqqında bir neçə söz
Uzun illər şair kimi tanıdığım dostum Arif
Ərşadın hekayə, roman yazmağa
başladığını eşidəndə ilk əvvəl
bunu bir həvəs və ya özünü bu sahədə də
sınama kimi qəbul etdim. Bu yaxınlarda
çapdan çıxan və müəllif tərəfindən
mənə hədiyyə olunan “Hekayələr” kitabını
oxudum. İlk əvvəl hekayəsini sadəcə
maraq üçün oxumağa başladım. Amma elə ilk hekayəsini oxuyub bir nəfəsə
bitirəndən sonra fikirlərim dəyişdi. Dostum
bunu sadəcə həvəs üçün
yazmamışdı deyəsən...
Hekayələrdə bir mesaj, bir fikir gördüm. Həm də
çoxdan idi hekayə oxumadığım üçün
bu mənə gənclik illərimdə oxuduğum hekayələri
xatırlatdı. Sadə, lakonik dillə
bir fikir, bir hadisə nəqli idi bu hekayə. Sovet dövrünün oxucuları üçün
hekayə ustaları kimi tanınanlar Çexov, Turgenev,
Əziz Nesin, Seyfəddin Dağlı, Qantəmir, Anar,
Elçin olmuşdur. Hamımız
onların hekayələri ilə böyümüşdük
və onlar bizim üçün hekayə etolonu
yaratmışdılar. Ona görə də
Arifin hekayələrinə dərhal o prizmadan yanaşmağa
başladım və doğrusunu deyim ki, hekayə
janrının bütün tələblərinə,
ölçülərinə, qaydalarına uyğun bir hekayələrlə
rastlaşdım. Artıq bu kitabı bir
dostumun kitabı kimi deyil, əsl hekayələr kimi oxuyurdum və
oxuduqca da müəllifin qurduğu süjetlər, hadisələrin
axını, qəhrəmanlarının həyatları,
iztirabları, sevincləri, kədərləri məni öz
aləminə çəkib aparırdı.
“Hərdən ağsaqqallar mənə ürək dirək
verərək deyirlər ki, heç narahat olma, 5 qız
böyüdən kişinin yeri cənnətdir. Mən isə
özümü Allahın ən xoşbəxt bəndəsi
sayıram... çünki mənim... Mənim
ölümümü arzulayan oğlum yoxdur!”
(“Lotereya
bileti”hekayəsindən)
II fəsil. Yerini tapmış adam
Hekəyələri
oxuyub qurtarandan sonra dərhal beynimə bir fikir gəldi: dostum
öz yerini tapıb. Mən onu illərdir bir
şair kimi tanıyırdım. Amma hekayələri
oxuyandan sonra başa düşdüm ki, o elə
yazıçıdır. Bunu bəlkə
özü də əvvəl bilməyib. Bu
illər ərzində özünü şair hesab edib. Amma yox, o yazıçıdır və yaza bilən,
düşündürə bilən yazıçıdır.
Özü də məhz hekayə yazan
yazıçıdır...
Son illər ədəbiyyata olan saysız hesabsız
axınlar içində əksəriyyəti şeir yazanlar
(şair yox a, məhz şeir yazan) və roman yazanlardır
(yazıçı yox a, məhz roman yazan). Hekayə
yazanlar isə çox azlıq təşkil edir və demək
olar ki, yeni heç bir söz deyə bilməmişlər.
Çünki hekayə yazmaq çox çətindir.
Kiçik ölçülü, bəzən
2-3 səhifəlik bir yazıda bitkin fikir, ideya bildirmək,
mesaj ötürmək çox çətin olur. Necə
ki, əsl bədii film çəkib cəmiyyətə, hətta
dünyaya bir ideya, mesaj ötürmək 100 seriyalıq serial
çəkməkdən çətin olduğu kimi...
Dostum Arif Ərşad isə bunu bacardı. Öz hekayələrində
klassik hekayə janrının bütün incəlikləri,
qayda-qanunları ilə öz sözünü deyə bildi.
Mən onsuz da onun şeirlərində həmişə
bir hekayə, bir süjet görürdüm və təsəvvürümdə
o hekayəni canlandırırdım. Yəqin
Arif də bunu görüb və nəsrin
açdığı imkanlardan istifadə edərək öz
ideyalarını, fikirlərini, mesajlarını bu yolla
ötürməyə qərara gəlib və mənə elə
gəlir ki, buna nail olub.
“Əmrah kişi, ağsaqqal olmaq üçün
insanın harda işləyib-işləməməsinin elə
də böyük əhəmiyyəti yoxdur. Elin-obanın
ağsaqqalı olmaq üçün məncə yaxşı
kişi olmaq kifayətdir”
(“Böyük
kişi” hekayəsindən)
III fəsil. Hekayə danışan adam
Onun hekayələrini oxuduqca mənə elə gəlirdi
ki, mən bu hekayələri oxumuram, bunları mənə elə
Arif özü qabağımda oturub danışır. Əslində
məncə hekayənin elə əsl məğzi də, mənası
da, stili də bu olmalıdır. Hekayə
yazılmamalıdır, danışılmalıdır.
Yəni, danışan adam - “rasskazşik”.
Məncə hekayəni yazan adam yox,
danışa bilən adam daha çox uğur qazanır,
danışılan hekayə oxucu qəlbinə daha tez yol
tapır, nəinki yazılan hekayə.
Bu hekayələrdə də mən məhz bunu
gördüm.
Sanki müəllif səninlə qabaq-qabağa
oturaraq şahidi olduğu, ya da eşitdiyi bir hadisəni sənə
aramla, bəzən sakit, bəzən əsəbi, bəzən
titrək, qəhərli səslə danışır. Özü də həmin hadisənin təsiri,
gözəlliyi də məhz bunu necə danışandan daha
çox asılı olur. Özümüz
də real həyatda dəfələrlə şahidi
olmuşuq ki, bir hadisəni danışan müxtəlif
insanlar olanda hərəsinin danışığı bir
cür təsir edir və hər birimizin dostları arasında
başlarına gəlmiş hadisələri daha maraqlı,
daha təsirli danışanı var və hər dəfə də
hər birimiz bir hadisənin məhz onun tərəfindən
danışılmasını istəyirik. Bu mənada
Arif, hekayəni danışa bilən adamdır və hekayələrinin
də bu cür gözəl, maraqlı, təsirli
alınmasına da səbəb budur məncə... Ona görə
də, onu hekayə danışan adam
adlandırdım. Yeni hekayələrini dinləməyə
hazıram.
“Nənəsi gözünə həmişəkindən
daha gözəl, həmişəkindən daha nurlu
göründü. Şirin-şirin yatan nənəsini
oyatmağa qıymadı, geri çevrilib otaqdan
çıxmaq istəyəndə qəfildən dayandı, nənəsinə
yaxınlaşıb onun üzündən opdü. İsti yay günündə nənəsinin buz kimi
soyuq üzünə toxunduğu an hər şey ona aydın
oldu. Bax belə!..”
(“Bax belə”
hekayəsindən)
IV fəsil. Nədən yazır?
Arif həyatdan yazır. Sadə, adi həyatdan.
Bəzəksiz, düzəksiz... Olduğu kimi-sədaqəti-xəyanəti
ilə, sevgisi-nifrəti ilə, ağı-qarası ilə (bəzən
göy qurşağı da görünür),
keçmişi-bu günü ilə... Amma nədən
yazır yazsın, səmimiyyətlə yazır. Onun qəhrəmanları
dalaşanda da səmimidirlər, sevəndə də, hətta
öldürəndə də... Yəni ideal deyildirlər,
realdırlar... Şəxsən mən o qəhrəmanların
hər birinə inandım. Sevirəm deyəndə də,
öldürəcəm deyəndə də,
bağışlamayanda da, bağışlayanda da... Amma ən
çox xoşuma gələn o oldu ki, bu hekayələrdə
bir işıq var, bu günümüzə, gələcəyə
inamla dolu bir işıq... Yoxsa ki, son illər televiziyalardan da,
kitablardan da, kinolardan da bizə ancaq qara, nifrət, xəyanət
dolu bir həyat göstərilir, tok-şoulardakı
bütün ailələrdə xəyanət var, nifrət
var, düşmənçilik var, seriallarımızda
bütün insanlar bir-birinə pislik etməyə, xəyanət
etməyə sanki növbəyə durublar və illərdir
bizə sırımaq istəyirlər ki, Azərbaycan ailəsi
dağılıb, sevgi, sədaqət itib, övladlar
hamısı pis övladlardır, valideynlər hamısı
pis valideynlərdir və sairə. Amma elə
deyil. Məhz Arifin hekayələrində də bu
göstərilib - təmiz ailə hissləri, sevgi, sədaqət...
Amma əlbəttə ki, demirəm ki, cəmiyyətdə
hər şey ağdır və Arif də hər şeyi al-əlvan
göstərib. Xeyr, hər şeyi ağ
göstərəndən də xeyir olmadığı kimi, hər
şeyi qara göstərəndən də bir xeyir yoxdur. Hər şeyi əlbəttə, qaydasında
göstərmək lazımdır. Amma məncə ağ həmişə qaradan artıq
olmalıdır, hər bir əsərdən bir nur gəlməlidir,
bir ziya olmalıdır ki, bunun cəmiyyət üçün
bir xeyri və tərbiyəsi olsun. Arif
Ərşadın hekayələrində mən məhz bu
işığı gördüm və sevindim. Bu gün qaranlıqlar saçanların yanında
bir işığın parlaması, özü də gur
işığın parlaması yaxşı əlamətdir və
zülmətin çəkiləcəyinə bir siqnal, bir
mesajdır.
“Bu vaxt
qapı açıldı, əlində plov buludu tutan Şərqiyyəni,
xonçalı Yeganəni görüb Şəhla çox
sevindi... Tutuquşuların qəfəsini tutan
Teymuru və əlində səməni olan Elnuru gördükdə
göz yaşlarını saxlaya bilmədi. Hamıdan çox sevinən isə Həbib idi”.
(“Ailə”
hekayəsindən)
V fəsil. Necə yazır?
Hər bir yazıçının öz texnikası,
öz yazı üslubu, fəndləri (pryomları) olur. Çox
vaxtlar da bu xüsusiyyətlər yalnız həmin
yazıçıya məxsus olur və əsəri oxuyan kimi
müəllifini tanıya bilirsən. Arif
Ərşadın da hekayələrində öz fəndlərinin
olduğunu elə ilk hekayələrdən anlaya bildim. Əsərin əvvəlində sanki sözgəlişi
deyilən sözlər və ya hadisə hekayənin sonunda mənanın
açılması üçün bir körpü rolunu
oynayır. İlk hekayələrdən
bunu başa düşdüyüm üçün artıq
sonrakı hekayələri oxuyanda hər cümləyə, hər
hadisəyə diqqət yönəltməyə
başladım ki, sonda hekayənin mənasını və ya
son işlənən ifadənin mənasını daha
yaxşı başa düşüm. Doğrusunu
deyim ki, bu məndə çox böyük maraq yaratdı və
hekayənin əvvəlində yazılan sətirlərin,
baş verən hadisənin hekayənin sonunda nə ilə bitəcəyini
səbirsizliklə gözləməyə başladım və
bu vəziyyət məni həmin hekayəni maraqla oxumağa
vadar edirdi. Düzünü desəm bunu
çox uğurlu üslub kimi qiymətləndirirəm və
hekayələrin maraqla oxunmasına bir vəsilə olduğu
düşüncəsindəyəm. Məsələn,
“Yuxu” hekayəsində əvvəldə emalatxanada ustanın qəzetdə
oxuduğu bir məlumat barədə dediklərini sadə
sözlər kimi başa düşmək olardı. Amma sonda görürsən ki, həmin sözlərə
fikir vermədən, onları xatırlamadan nə sonra
restoranda baş verən hadisənin, nə də uşağın
yuxuda gördüyü yuxunun mənasını başa
düşə bilməzsən. Və yaxud
“Gözlər yalan danışmır” hekayəsində əgər
qəhrəmanın uşağının 7 ayda anadan
olmasına diqqət yetirməsən, sonda onun nəyə
görə evə gedib arvadının düz gözlərinə
baxmaq istədiyini başa düşə bilməzsən və
sairə. Ona görə də belə hesab
edirəm ki, Arif Ərşad maraqlı yazır, yazı
üslubunu, yaradıcı fəndləri gözəl
düşünüb və məhz bunlar onun hekayələrini
oxunaqlı və maraqlı etmişdir.
Bir də əsas odur ki, bu hekayələr əsl hekayədir,
yəni konkret hadisəni nəql edir. Bu zaman bu hekayənin
sonu olmaya da bilər və yaxud sonu elə də maraqlı
olmaz oxucu üçün. Əsas həmin
hadisədir və bu hadisənin sonudur. Sonradan
qəhrəmanların həyatı necə olacaq, bu artıq
bu hekayənin mövzusu deyil, bu artıq, necə deyərlər,
tamam başqa hekayənin mövzusudur. Həm
də bu hekayələrin bir özəlliyi də var ki, sanki
bunlar böyük bir romanın əvvəlidir, yəni bunun
ardınca roman da yazmaq olar, serial da çəkmək olar.
Amma əsas olan bu deyil, əsas olan
yazıçının danışdığı hekayənin
bitməsidir və son cümlə ilə
yazıçının məhz bu hekayədə sizə
danışmaq istədikləri bitir və qəhrəmanlarının
sonrakı taleyi başqa yazıların və ya xəyalların
mövzusudur. Bu mənada da Arifin hekayələri
özünəməxsusluqla seçilir.
“Düz 7 aydan sonra bu xoşbəxt cütlüyün
gözəl bir qız körpəsi dünyaya gəldi. Əmralının
dediyinə görə, körpənin 7 aylıq
doğulmasına baxmayaraq, tam sağlam olaraq dünyaya gəlmişdi.
Əmralıya da bunu körpənin həkimi
söyləyibmiş”.
(“Gözlər
yalan danışmır...” hekayəsindən)
VI fəsil. Tanış üzlər, tanış
səslər
Yazıçının qəhrəmanlarının
hamısı bizə tanışdır. Sanki onların
hamısını biz həyatda da tanıyırıq, hardasa
görmüşük, eşitmişik. Onlar hamısı
gündəlik həyatda rastlaşdığımız
adamlardır. Hekayələrin həyatiliyi də elə bundan
qaynaqlanır. Kənddəki kəndli də, ordakı
xırda məmur da, şəhərdəki şəhərli
də, hətta hər ay müdirin yanına gəlib əmək
haqqı alırmış kimi öz “haqqını” alıb
gedən qoca kişi də... Biz onların
hamısını tanıyırıq və sanki
yazıçı bizə onlar barəsində bilmədiyimiz,
onların başına gələn hadisələri
danışır və biz də gülməli olanına
gülürük, ağlamalı olana da ağlayırıq,
sonra isə özümüz də tanışlarımız
haqqında eşitdiyimiz bu hadisəni tezliklə başqa
tanışlarımıza danışmağa tələsirik.
Hekayədəki qəhrəmanlarla tanış olduqca sanki
öz tanışlarımızı görürük. Kənddən
şəhərə gələn tələbəni də
tanıyırıq, gecə yataqxanaya “kitabxanadan” gələn
tələbəni də... Bir-biri ilə “didişən”, amma
səmimi olaraq bir birini sevən ər-arvadları da öz
yaxınlarımız kimi tanıyırıq. Bütün
bunlar hekayə qəhrəmanlarını bizə doğma
edir, hekayənin oxunmasını maraqlı edir və sanki
tanışlarımız barədə bilmədiklərimizi
bizə danışır. Bu mənada Arifin hekayələri
şirindir, maraqlıdır, oxunaqlıdır.
“Kim, Nadir? Onun adını çəkmə mənim
yanımda... Konyakı qoydu qabağına, içdi, sonra mənim
boynumu qucaqlayıb ağladı, elə paltarlı-paltarlı
da yıxılıb divanda yatdı. Səhər durub
gördüm ki, çıxıb gedib. O, lap ana
uşağı imiş ki, elə bil şəhərdən kəndə
xalasını görməyə gəlmişdi zalım
oğlu...”
(“Tələbənin arzusu” hekayəsindən)
SON...
Hamınızı bu kitabdakı hekayələri
dinləməyə dəvət edirəm. Müəllif
çox gözəl hekayələr danışır. Bax belə...
Azər SALEH
Azad
Azərbaycan.- 2021.- 4 mart.-S.11.