Maarif Həsənoğlu
yaradıcılığına bir baxış…
“Burnumun ucundan
arı sancdığı,
Bağçalar olaydı,
bağlar olaydı” misraları özündə
bir topa arzunu cəmləşdirib.
Bunlar sadəcə keçmişin
hənirtisi deyil, həm də Maarif Həsənoğlu poeziyasının
gül açmasıdır.
Şeirin başqa misralarında sözün gücündən
elə formada istifadə olunub ki, sən də
şairin bu arzularına qoşulursan:
“Çadır qurulaydı
təpə başında
Sağdışım,
soldışım dağlar
olaydı”. Sağdışı sağ tərəfdə,
soldışı sol tərəfdə belə yerbəyer etmək bacarığı o qədər
təbiidir ki, kökündə kənd bərəkətinin dayandığı
hiss olunur. Əslində şair bunu dönə-dönə
etiraf etməkdən xüsusi zövq alır: “Səni dalamırsa zoğal yarpağı, Kənddə
yaşamağın nə
faydası var?!” O, kənddə yaşamağın
faydasını kənd
ətirli şeirlərində
nümayiş etdirir. Doğma torpağı olan Tovuz rayonunun
Əsrik kəndini çay sahilində yurd kimi vəsf
edir:
Sısqa bulaqlardan
süzülüb gələn,
Doğma kəndimizi
ikiyə bölən,
Gecələr zülmətin bağrını
dələn,
Gümüştək parlayan bu çaya
baxın.
15 mart 1956-cı ildə Tovuz rayonun Əsrik-Cırdaxan kəndində anadan olan şairin “Ömür gözləmir”,
“Qisas”, “Əsrik lətifələri”, “Niyə
təksən”, “Atama məktub” kitabları vardır. 2017-ci ildən Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvüdür.
Maarif Həsənoğlu
şeirlərində özünü
oynayır. Hər şey çox təbiidir və bu təbiilik romantikanı realistləşdirir.
“Hərdənbir küsdürüb
könlümü alsan,
Hər şeyi unudub sənə gələrdim” – deməklə
sövdələşmə etmir, sevdalaşma istəyir. İstəyinin
gerçəkləşmədiyini görəndə gileylənir
də: “Mənim ürəyimdə qalıb
arzular, Sən başqa əllərdə
açar olmusan”. Şair ürəyini paslı qıfılla müqayisə edir, lakin müqayisə obyektlərinin adını
çəkmir. Elə
bir metoddan istifadə olunur ki, ürək aça bilmədiyi qıza yazılan şeir ürəkaçan
olur. Bu tipli nümunələr çoxdur:
Aran zonasında
bir memar əli,
Sanki daş
heykəldən yonub gözəli.
Baxsa əl
işinə olmazmı
dəli
Eləbil hovuzda
donub gözəli.
Maarif Həsənoğlu
lirik şair, təbiət şairi olsa da, istənilən
mövzunu ram edə bilir. Onun “Yoxdur” rədifli
şeirinin bəzi misralarına baxaq: “Günahdan doğulub günahsız uşaq, Atası, anası, dayəsi yoxdur”, “Var-dövlət içində
ac qalırıq biz, Bu elə
qanundur niyəsi yoxdur”, “Kasıbı qoymurlar adam yerinə, Quranın belə bir ayəsi
yoxdur”. Bu nümunələrdə həm
qafiyələr, həm
də fikrin çatdırılma üsulu
bənzərsizdir. Diqqət
etdikdə şairin təmkinində böyük
üsyankarlıq görürük.
Şairin şeirlərində
yerli kolorit, mentalitetdən irəli gələn özünəməxsusluqlar,
xalq dilindən götürülmüş ifadələr
poetik bitkinlik yaradır. “Bir qaşıq süd olan yerdə, Qırx qazana çalasıdır” – misraları
məşhur el deyimindən götürülüb
və ustalıqla işlədilib. “Pendirdən,
qaymaqdan, yağdan danışar, Evində bir qaşıq şoru olmayan” – sətirlərində kəndlinin
ümumi qidalanmasından
tutmuş şəhərlinin
tamarzı qaldığı
nemətlərə qədər
əksini tapır. Misralarda həm də gün-güzəran,
yaşayış tərzi
təqdim olunur. “Evində bir qaşıq şoru olmayan” kasıbın qaymaqdan, yağdan danışması tənqid
hədəfi deyil, gerçəkliyin iç
üzüdür. Yaxud
da “Balası tərs gələn qoca dünyanı Görəsən kim sağıb, ay çoban əmi?” – ritorikasında çox mükəmməl poetizm vardır. Doğuş zamanı balasının tərs gəlməyi heyvanlarda müşahidə
olunur. Eyni zamanda sağılmaq da heyvanlara məxsus
xüsusiyyətdir. Bu
cəhətləri dünyaya
epitet etmək və sualı çobana ünvanlamaq ağlasığmaz bədii
priyomdur.
Bütün ömrünü kəndinə
bağlayan şair həmişə bir təəssübkeşlik mövqeyində
dayanıb. “Rayonun payına hüquqşünaslar,
kəndimin payına tamada düşür” – gileyi ilə yerində olmayan məmurlara qarşı narazılığını əks
etdirib. O nəinki yersiz məmurlara, hətta yersiz eloğullarına da qarşı çıxır.
Onların aqibətini
sadəcə təsvir
etmir, tənqid etmək fikrinə düşmədən ibrət
göstərir: “Cənazən
laydırda dönsə
də buza Torpaq götürmədi səni, eloğlu” və ya “Neynəsin
bu kəndin qəbir qazanı? Torpaq götürmədi səni eloğlu” – misraları ilə ölüm haqqını da şərəflə qazanmağın gərək
olduğunu çatdırır.
Eyni motiv “İşə qoymadığın
kənd uşaqları
Ağlaya-ağlaya qəbrini
qazdı” və ya “Salam vermədiyin
qara camaat, Sənin cənazəni yerdən götürdü”
– sətirlərində də
ifadə olunub. Bu cür şeirlərində
müəllif insanın
həm yaşamaq, həm də ölmək haqqını
qazana bilməsinə diqqət çəkir.
Onun şeirlərində
təkrarsız satiranın
izlərini də görmək olur. Məsələn, “Şeyxin ayağını
yuyan kənizlər, Savaba çatmamış batır günaha” və ya “Varlının
villası şəhərə
bəzək, Kasıbın
hasarı cinayət imiş” – misralarında varlı və kasıb sözlərinin yaratdığı təzad
“villa” və “hasar” sözlərindən
yaranan antitezanı bitkinləşdirir. “Var”
rədifli qoşmasında
isə adı var, özü yox sədrlərin ifşası ilə qarşılaşırıq:
Darağın nə fərqi keçəldən ötrü?
Yanında heç kimin bilinmir qədri.
Çiynini çəkirsən, a kolxoz sədri,
Eləbil kürkündə
taxtabiti var.
Eləcə də şeirin “Qəbuluna düşmək
olmur hələ də, Qapının ağzında çoban iti var” – sətirlərində
məmur özbaşnalığına
tamam fərqli tənqidin təqdimi ilə qarşılaşırıq.
Şair doğma
yurdunun övladı olduğu kimi, doğma ailəsinin də övladıdır.
Doğmalarının itkisindən
doğan kədərini
heç kimi təkrarlamadan çatdıra
bilir: “Anasına bənzəmirsən heç
kimin, Əl çatmaz, ün yetməz “Qala”san ana” – deyimi ana
haqqında yazılmış
bütün əsərlərdən
fərqlənir. Yaxud da:
Dərdini düyləyib
qəm yaylığına,
Baş əymir
heç kəsin baş sağlığına…
Dözməyib anamın ayrılığına,
Atam əllərimi
buraxıb gedir…
– bəndində ata-ana itkisinin ağrısı elə qovuşdurulur ki, bu itkinin ağrısı
sənə valideynlərinin
özü kimi doğma olur. Ən gözəli odur ki, Maarif Həsənoğlu
bütün əsərlərində
öz təbiiliyini təqdim edir.
Günel Səma
525-ci qəzet.- 2021.-
4 mart.- S.10.