Dünya
şöhrətli hind müğənnisi: Məhəmməd
Rəfi Sahab
(Esse)
Xatirələr
işığında
Keçmiş retro hind filmləri yaşlı nəslin
uşaqlıq və gənclik illərinin yaddaşlara hopan,
heç bir zaman unudulmayan, indinin özündə belə,
dünyasını dəyişən, lakin özündən
sonra bir iz qoyan böyük aktyorlar nəslinin bizim
üçün yadigar qoyduqları sənət abidələridir. Biz yaşda
olan nəslin nümayəndələri dünyaya bu retro filmləri
ilə göz açmışıq, onlar həyatımıza
daxil olub, onlarla boya-başa çatmışıq. Sevməyi, sevilməyi, məhəbbətin
ülviliyini, doğruluğu, mətinliyi, səadətə
qovuşmaq üçün mübarizliyi, ailə münasibətlərinin
möhkəmliyini, ləyaqətli olmağı bu retro filmlərindən
öyrənmişik.
Niyə biz bu filmləri belə coşğu, sevgi ilə
qarşılayardıq? Bəs bu filmləri bizə bağlayan
hansı amillər əsas rol oynayırdı?
Qoy deyim sizə. Birincisi, keçmiş retro filmləri - “Avara”, “Cənab
420”, “Baycu Bavra”, “Sanqam”, “Ana Hindistan”, “Qanqa və Camna”, “Kəşmirdə
məhəbbət” sənətkarlıq baxımından
çox yüksək səviyyədə çəkilmiş
filmlərdir. Bu retro filmlərində hər şey yerindədir:
aktyorlar, tərəf müqabillər, rəqslər, rejissor,
quruluşçu rejissor, operator işi, ideya, aktyorların
seçilməsi və onların tamaşaçını
özlərinə cəlb etmə məharəti və sairə...
İkincisi:
bu retro filmlərində düzgün seçilmiş
aktyorlarla yanaşı, bəstəkar və kadr arxası
oxunan mahnıların keyfiyyət məsələsi idi ki,
burada da seçim əsas rol oynayırdı. Elə
filmin taleyi də bunlardan asılıdır. Yəni, ssenarist, gözəl aktyorlar, bəstəkar
və ecazkar səsə malik olan müğənnilər,
bütün yaradıcı heyət yuxarıda deyilən şərtləri
yerinə yetirərkən film mütləq uğur qazanır.
Gəlin bir qədər tələsməyək. Lənkəranda
çıxan ədəbi-bədii, elmi-publisistik jurnal olan “Məşəl”in
2017-ci il N2, 72-79-cu səhifələrində
“Multikuluralizm: hind filmlərinin dünəni və bu
günü” adlı kinoşünaslıqla bağlı bir məqaləm
çap olunmuşdu. Məqalənin son cümləsi belə
qurtarırdı: “Əziz kino həvəskarları! Bu, mənim hind bədii filmləri haqqında ilk
söhbətimdir. İmkan olarsa, gələcək
görüşlərimdə bu mövzuya bir daha qayıdar,
multikultural baxışlarımla sizi bir daha tanış edərəm”.
Ancaq
üstündən dörd il vaxt keçib və bu müddətdə
mən istər “Məşəl” jurnalında və istərsə
də, “Azad Azərbaycan” qəzetində bu mövzuda onlarla
esselərim çap olunub ki, onların hamısı
haqqında oxucuların məlumatı vardır.
Çalışıram ki, qədirbilən oxucular bu
maarifləndirmə yolu ilə hind xalqıyla Azərbaycan
xalqı arasındakı dostluq və mədəni əlaqələrə
bir daha önəm versinlər. Çünki Şərq
musiqisi həmişə bizim xalq üçün əziz olub
və bu gün də əzizdir.
1954-cü ildə Hindistanla keçmiş SSRİ
arasında mədəniyyətlərarası əlaqələr
o qədər inkişaf etmişdi ki, dünya şöhrətli
aktyorlar və onların mahnılarını kadrarxası səsləndirən
müğənnilər o zamankı İttifaqa qonaq gələr,
xalqlar arasında əlaqələri daha da möhkəmləndirərdilər. Həmin il
ilk dəfə olaraq Hindistandan gələn məşhur
aktyorlar - Rac Kapur və Nərgiz (Rita) birlikdə nümayəndə
heyəti ilə Tiflisdə olmuşlar. Nümayəndə
heyətinə Əhməd Abbas rəhbərlik etmişdir.
Qonaqlar Tiflisin görməli yerlərini gəzmiş,
üzüm plantasiyalarında olmuş, gürcülərin
milli rəqslərinə tamaşa etmişlər. Rəqs edənlərə Rac Kapur və Nərgiz də
qoşulmuşdur. Rac Kapur “Cənab 420 “
filmində dəflə küçədə oxuduğu
özünəməxsus bir məlahət və məharətlə
Mukeşsayağı tamaşaçılar
qarşısında ifa etmiş və alqışlarla
qarşılanmışdır. Ancaq Rac Kapur təvazökarlıq
edərək bildirib ki, onu kino aləmində tanıdan
mahnıları ilə kadr arxası müşaiyət edən
böyük sənətkar Mukeş olmuşdur və o,
bütün nailiyyətlərinə görə bu müğənniyə
borcludur.
Tiflisdə
olarkən qonaqlar “Otello” tamaşasına da baxmış,
gürcü aktyorları ilə tanış
olub dostlaşmışlar. Belə bir
görüş sonradan 1956-cı ilin noyabr ayında Bakıda
olmuşdur. Rac Kapur, Nərgiz və nümayəndə
heyətinin digər üzvləri Bakının
dağüstü parkında olmuş (indi Şəhidlər
Xiyabanı adlanır), oradan Xəzər dənizini və neft
mədənlərini seyr etmişlər.
Rac Kapur dünya şöhrətli aktyor idi. 2 iyun 1988-ci ildə
dünyasını dəyişən bu aktyoru son mənzilə
yola salmaq üçün on minlərlə adam
mərasimdə iştirak etmişdir. Onların
arasında Bollivudun tanınmış aktyorları,
rejissorları, kinoşünasları, sənət adamları,
yazıçı və bəstəkarlar, ictimai-siyasi və
dövlət xadimləri vardı. Lakin Rac
Kapur torpağa tapşırılmadı, adət-ənənəyə
uyğun olaraq o, krematsiya edildi. Mərasimə
Rac Kapurun oğlu, “Bobbi” filminin baş qəhrəmanı
Şişi Kapur rəhbərlik etmişdir (2020-ci ildə vəfat
edib).
Rac Kapur vəfat etdikdən sonra onun çəkildiyi
dünya şöhrətli “Avara” filmindəki “Avara”
mahnısı bir çox müğənnilərin diqqətini
çəkmiş, bu mahnını repertuarlarına daxil
etmişlər. Tanınmış müğənni Cavad
Rəcəbovun 2010-cu ildə oranjeman etdiyi “Avara”
mahnısı da bu mənada diqqəti çox cəlb edir.
Onun səsindəki plastika, orijinallıqla müğənninin
özünü kadrlarda və kadrarxası sintez etməsi o qədər
ustalıqla verilmişdir ki, əgər Hindistanda kino şirkətləri
Cavad Rəcəbovun səsini yeni “Avara” filmində səsləndirsəydilər
onun səsi heç də böyük nəğməkar
müğənni Mukeşin səsindən fərqlənməzdi
və kinofilmə ancaq uğur gətirərdi.
Göründüyü kimi, kinofilmdə həm bəstəkar
musiqisi, həm də müğənninin ifası əsas amillərdən
biridir. Hind filmlərini isə musiqisiz təsəvvür etmək
qeyri-mümkündür. Elə bir hind
filmi yoxdur ki, orada duet olmasın. Elə bir
hind filmi təsəvvür etmək olmur ki, orada kütləvi
rəqslər olmasın. İstedadlı rejissorlar
bütün bu amillərdən məharətlə istifadə
edirlər ki, hər bir rəqs hərəkəti və hər
bir mahnı yerində olsun. Ən əsası
odur ki, mahnısı filmə yazılan müğənni
ürəklərə yatan oxusun, qəlbləri riqqətə
gətirsin, səsi ilə bütün
tamaşaçıları heyran qoysun, kadrarxası harmoniya və
bağlılıq pozulmasın. Belə
kino müğənnilərindən biri də dünya
şöhrətli vokalçı Məhəmməd Rəfidir.
Onun səsindəki plastika, şirinlik indi də
böyük dinləyici marağına səbəb olur.
Uşaqlığı
və gəncliyi
Məhəmməd Rəfi Sahab 24 dekabr 1924-cü ildə
İngiltərənin işğalında olan Hindistanın Pəncab
ştatının Kotla Sultan Sinx kəndində anadan
olmuşdur.
O, aşpaz Hacı Əli Məhəmmədin 6
övladından biri idi. Rəfinin dünyaya gəlişindən
sonra ailə Pakistanın Loxar şəhərinə
köçür. Həmin ev
hal-hazırda qorunub saxlanılır.
Rəfi uşaq yaşlarından musiqiyə, oxumağa həvəs
göstərir. Məhəllədə oxuduğu
mahnılar qonşu və tanışları heyran qoyur. Rəfinin böyük qardaşı və yaxın
tanışları Əbdül Həmid Mhəmmədin fitri
istedadını görüb onu bir yerə çıxarmaq
haqqında düşünürlər. Onlar
Rəfinin səsindəki İlahi vergidən vəcdə gəlirlər
və onu böyük vokalistlərlə
görüşdürürlər. Burada Rəfi klassik
hind musiqisi və vokal sənəti ilə tanış
olur. O, ustad sənətkarlardan Badə Qulam Əli xan,
Əbdül Vahid Xan və sonradan Cavidanla Matti və Füroza
Nizamidən mükəmməl dərs alır.
Məhəmməd Rəfinin ilk
çıxışı Laxorda baş tutur. O zaman bu gənc istedadın
cəmi 13 yaşı vardı.(Bəzi məlumatlarda
Rəfinin 15 yaşda olduğu da göstərilir). Həmin konsertdə texniki nasazlıq ucbatından
(elektriklə bağlı) müğənni Kundanlala
Sayqalı Məhəmməd Rəfi əvəz edir ki,
tamaşaçıların aşıb-daşan əsəblərini
sakitləşdirsin. Konsertdə tamaşaçı
qismində iştirak edən məşhur sənətçi
Şam Sundar gənc Rəfinin ifasından məmnun olur və
onu Bombeyə dəvət edir, ona izah edir ki, o, kinofilmlər
üçün yaranıb, onun yolu oradır, yalnız
ora-böyük kino! Beləliklə, birinci
yazılış aparılır, kadrarxası duet Zinət Bəyimlə
“Gül Baloch” (1941) filmində lentə yazılır. Bədii
film 1944-cü ildə nümayişə buraxılır. O
zaman SSRİ-də alman-faşistləri ilə
ölüm-dirim müharibəsi gedirdi. Həmin
illərdə Məhəmməd Rəfi Laxor kinostudiyasına
və radio kompaniyaya (Ali İndia Radio) dəvət alır.
İlk
uğurlar (Bombey, 1940-cı il)
1944-cü
il Rəfi Əbdül Həmidin
müşaiyəti ilə Bombeyə gəldikdən sonra onlar
birlikdə bir evdə iki otağı kirayə edirlər. Bu, Bendi-Bazar rayonu yaxınlığında yerləşirdi,
hansı ki, öz musiqiçiləri ilə məşhur bir
yer idi. Burada şair Tanvir Nakvi Məhəmməd Rəfi
Sahab ilə tanış olan Şam Sundar Rəfiyə
imkan yaradır ki, “Qaom ki, Qori” filmində müğənni
Q.M.Durrani ilə “Aji dil ho qaabu mein to didar ki, aisi taisi...” duetini
oxusun. Bu, Məhəmməd Rəfinin kino sənəti
sahəsində ilk vokal mahnı yazısı idi və
çox uğurlu alınmışdı.
Qeyri-adi səs
Məhəmməd
Rəfi Sahab yüzlərlə: istər tək və istərsə
də duet şəklində mahnı səsləndirməsində
iştirak edib. Mən bu filmlərin
adlarını rus dilində verəcəyəm, ona görə
də oxucularımdan buna görə üzr istəyirəm.
Çünki bu filmlərin adları internet səhifələrində
rus dilində getdiyindən onları tərcümədə
vermək çətinlik törətdiyi üçün rus
dilində olduğu kimi saxlamağı məqsədəuyğun
hesab etdim.
M.Rəfinin
860 filmindən 55-i onun ölümündən sonra yenidən
işlənilib və arxiv yazılarından
(mahnılarından) da filmlərin adlarını və tarixlərini
nəzərinizə çatdırmaq istəyirəm:
“Juğni”(1947), “Leyli i Madjnun” (1949), “Sezon dojdey” (1949), “Brodyaqa”
(1951), “Aan” (1952), “Dva biqxa zemli” (1954) , “Jaqriti” (1954), “Shabaab”
(1954), “Qospodin 420” (1955), “Jajda” (1957), “Mat İndiya” (1957), “Qanqa
i Djamna”(1961), “Lyubov v Kaşmire” (1965), “Moya imya Kloun” (1970),
“Abdulla” (1980) və s.
860 bədii filmin adlarını çəksəm, qəzet
səhifələrinin də sayı artar. Sizin üçün
çox maraqlı olar ki, M.Rəfinin kinofilmlərdə
kadrarxası səsləndirdiyi mahnıların bəstəkarları
kimlərdir?
Əlbəttə, bu bəstəkarlar filmlərə
mahnılar yazarkən məhz M.Rəfini və Lata
Mangeskarı nəzərdə tuturdular. Bu bəstəkarlardan Rahil
Dev Bamin, Ravi Şankar Şarma, Şankar-Caykişan, Nayşad
Əli, Lakşmikant-Pyapelal, Şarda, Rövşən,
Şankan-Djaykişan məhz Məhəmməd Rəfi və
Lata Mangeskar üçün mahnılar yazmış, onlar da
duetlər oxumuşlar.
Mükafatları:
Məhəmməd Rəfi Sahabın çoxlu
mükafatları var. 2000-ci ildə ictimai sorğu rəylərini
əsas götürərək, həmçinin, kinoaktyor
Sudipa Pandi, parlament üzvü Şaylendr Kumar, senator və
nazir Ram Bilas Pasvan və b. rəsmi şəkildə bəyan
etdilər ki, Məhəmməd Rəfi ölümündən
sonra ən yüksək vətəndaş mükafatı olan
“Bharat Ratna”, o cümlədən də, “Falke” mükafatına
təqdim edilsin. Hindistan hökuməti indiyə
qədər belə bir mükafat haqqında qərar verməmişdi.
M.Rəfi bu mükafatlara layiq sənətkar idi.
Onu Şərq musiqisinin Peyğəmbəri
adlandırırdılar.
Pəncablı
müğənni Məhəmməd Rəfi Sahab “qızıl
səs”ə malik olub, kinoda kişi
rollarını ifa edən aktyorların mahnılarını
kadrarxası səsləndirib. Səsyazma üzrə
5 min vokal partiyaları ilə məşhur olub və
kinomatoqrafiya mükafatlarına, o cümlədən, 6 “Filmfare
Avard” kişi rollarının vokal musiqi
ifaçılığına görə” (1961, 1962, 1965, 1967,
1969 və 1978-ci illərdə) və bir çox dövlət,
həmçinin, “Padma Şri” (1967) mükafatlarına layiq
görülüb. Cavahirləl Nehru M.Rəfinin
sənətini yüksək qiymətləndirmişdir.
Son
günləri
Məhəmməd Rəfi Sahab 31 iyul 1980-ci ildə 55
yaşında dünyasını dəyişib. Onun son mənzilə
yola salınması mərasimində milyonlarla insan, onun ecazkar,
əfsanəvi səsinin pərəstişkarları
iştirak edib. Bu dahi sənətkar müsəlman
idi. Elə buna görə də Haqqın
qapısına aparılarkən müsəlman adət-ənənələrinə
və dini qaydalarımıza uyğun olaraq müsəlman kimi
dəfn edilib. Orada hər gün sevdalı
bülbüllər elə Məhəmməd Rəfi kimi
şaqraq səslə oxuyur, sanki onun ruhu ilə duetə girirlər.
Ölməz sənətkar Məhəmməd Rəfi nəinki
təkcə hind xalqının, o cümlədən də hind
musiqisini sevən azərbaycanlıların da qəlblərində
yaşayır.
O, özünün vokal sənətində iz qoyub getdiyi zəngin
yaradıcılığı ilə əsrlərdən-əsrlərə
musiqi körpüsü salacaq, həmişə seviləcək,
yad ediləcək.
Hörmətli
oxucular! Qəzetin gələcək nömrələrində
Məhəmməd Rəfi Sahab ilə kino çəkilişi
zamanı mahnı duetlərində tərəf-müqabil
olmuş, öz ecazkar və möcüzəli səsi ilə
dünya şöhrəti qazanmış vokalist müğənni
Lata Mangeskar haqqında da söhbətimi davam etdirəcəyəm.
Qəzetin növbəti nömrələrini izləməyi
unutmayın.
Allah
amanında!
Hazırladı: Səyavuş
SÜLEYMANLI,
Yazıçı-publisist
Azad Azərbaycan.-
2021.- 18 may. S. 10.