PROFESSOR
Əslində həyatını elmə
həsr etmiş insanlar
haqqında yazmaq çətindi. İlk cümləni yazmaq
üçün fikirlərini toparlamağa
çalışırsan, amma suallar Ərəbzəngi kimi
önünü kəsir: "Necə yazacaqsan? Nədən yazacaqsan? Hardan
başlayıb, harda bitirəcəksən"?.. Və sən
qalırsan bu suallar qarşısında aciz. Baxırsan
onların yaradıcılıqlarına, görürsən ki,
nə yazmaq lazımdırsa, hamısını yazıblar, sənə
heç nə qalmayıb. Həm
elmi, həm ədəbi-bədii, həm də adi yöndən qələmə
alınan o yazılar elm işığında yazılıb,
elmin yollarında diktə olunub. Ona görə də alim
haqqında düşünmək, onun şəxsiyyətini
xarakterizə edib yazıya köçürmək
üçün sən də, ən
azı, elm dəryasına baş vurmalısan. Ki... bu dəryada
alimin necə üzdüyünü anlaya biləsən. Amma
elm dəryasının da dibi görünməzdi, çox dərindi. Kimisi o dərinliklərə qədər
getməyə çalışır, kimisi yarıya qədər üzür, kimisi də
ortalıqda əl-qol atır.
Ən mahir üzgüçülər dəryanın görünməzliyinə qədər
gedə bilənlərdi.
Bu
yazıda mahir "üzgü"çülərdən
biri -filologiya elmləri doktoru,
professor Əjdər İsmayılov haqqında söz açmaq istəyirəm. O
Əjdər İsmayılov ki, Azərbaycan elminin ədəbiyyat, türkologiya və filologiya sahəsi
ilə məşğul olub. O, həm də tarixçi və
siyasətçi olub. Azərbaycanın siyasi elitası onu 91-lərdən
və YAP-ın yaradıcılarından biri kimi dəyərləndirir,
hörmət edirlər. Vikipediyada professor haqqında belə yazılıb: "Məşədi
Mahmud İsmayıloğlunun nəvəsi, istiqlalçı
partizan, "Qırmızı tabor"un komandirlərindən
olan Tağı İsmayılovun oğludur. Pedaqoq, hidro
meliorator Həsən İsmayılovun qardaşı, iqtisad
üzrə fəlsəfə doktoru, hüquqşunas Cavid
İsmayılovun atasıdır".
Mən bu
üç nəsil adları sadalanan insanlardan şəxsən
tanıdığım Cavid İsmayılovdu. Amma onu filosof, hüquqşünas və
iqtisadçı kimi deyil, jurnalist
və "Turan Araşdırma Mərkəzi"
içtimai birliyinin sədr
müavini kimi tanıyıram.
Cavid müəllimlə şəxsi
tanışlığım isə
jurnalist cameəsindən
başlayıb. Və onun necə türkçü və
vətənpərvər olduğunu, millətini sevən,
xalqına hörmət edən, dövlətə və
dövlətçiliyə dəyər verən Vətən
oğlu olduğunu tanıdığım gündən hiss
etdim. Əminəm ki, bunlar ona
genetik olaraq qanla keçib, eləcə də
aldığı tərbiyədən, böyüdüyü
ziyalı mühitindən hopub. Əjdər İsmayılovdan
söz düşəndə də ona ata yox, professor deyir:
"Professor belə yazıb,
professor elə deyib, professor məqamında söz
açıb" və s. və i.a.x. Bu, bir oğulun
atasının şəxsiyyətinə verdiyi ən
böyük dəyər olmaqla yanaşı, həm də onun
savadı, elmi qarşısında baş əyməkdi. Nə
gözəl!
***
Professoru
Azərbaycanın elmi ictimaiyyəti çox yaxşı
tanıyır. Əjdər İsmayılov istər elm xadimi,
istərsə də insan kimi hər kəsin qəbul etdiyi,
hörmətlə yanaşdığı, sevdiyi, diqqət
göstərdiyi bir alimdi. O, həm də cəmiyyətdə
tənqidçi, görkəmli ictimai-siyasi xadim,
türkçü, turançı kimi tanınır. Bu
yazıya başlamamışdan əvvəl professorun
yaradıcılığı və
həyatı ilə daha ətraflı tanış olmaq üçün
internetdə axtarışa çıxdım. Və heyrətə gəldim. 84
illik ömürdə 84 rəqəminin sanbalı, çəkisi
ilə həmahəng işlər görən Əjdər
müəllim usanmayıb, yorulmayıb, mübarizələrlə
dolu həyat yolu keçib.
Ömür yolunda şərəf
və ləyaqət, məsuliyyət, xalqa, Vətənə,
dövlətə və dövlətçiliyə xidmət
onunla çiyin-çiyinə addımlayıb. Professorun addımladığı
yol xeyirli-bərəkətli, işıqlı-nurlu olmaqla
yanaşı, həm də çətin və
enişli-yoxuşlu olub. Çox "mənəm-mənəm"
deyənlər bu yola çıxıblar, amma sona qədər
gedə bilməyiblər. Çünki bu cür yolu Əjdər
İsmayılov kimi nəhəng şəxsiyyətlər
salır. Nəhənglərin yolu ilə zəiflər və
cılızlar gedə bilməzlər.
Əjdər
İsmayılovun nəhəngliyi ondadır ki, o, bu yolda özünü fəda edib,
elm işığında gözünün nurunu itirib.
Əlində qələm oturduğu stolda belini əyib,
amma bir gün, bir saat olsun belə
Azərbycan adlı məmləkətin sabahına ümidini
itirməyib. Çox gözəl
bilib ki, ömrünü havayı yaşamır,
taleyini türkçülüyə
nahaqdan bağlamır. Hər zaman düşünüb ki, bir
gün gələcək bütün türklər birləşəcək,
müstəqil dövlət quracaq. Bu, siyasi bir
düşüncə olsa da onun həyata keçəcəyinə
ürəkdən inanıb. Elə bu inam da ona Turan
Araşdırmalar Mərkəzi İctimai Birliyini təsis etməyə
əsas verib.
***Professor bir ömür addımladığı elm
yolunda hər zaman mənəvi
saflığı, qətiyyəti və bacarığı, təmkini
və qabiliyyəti ilə seçilib. Yüksək enerjisi, məsuliyyət
hissi, sağlam tələbkarlığı elmi
axtarışlarında, türkologiya və filologiya elminin inkişafında, eləcə
də təkmilləşdirilməsində, tərəqqisində
ona baş ucalığı gətirib. Özünün zəkası
və zəhməti sayəsində
ədəbiyyatın çətin yollarında ciddi
axtarışlar apararaq sanballı uğurlar qazanıb. Bu uğurların kökündə
çoxlu sayda elmi əsərləri, monoqrafiyaları,
elmi-kütləvi kitabları, məqalələri dayanıb.
"Qədim
Ön Asiya və Ön Qafqaz türk tayfaları",
"Moisey Xorenatsi anonim keşiş müəllifdir",
"Mesrop Maştos əlifba ixtiraçısı deyil,
fırıldaqçı anonim keşişdir"
kitablarında ermənilərin iç üzünü
açıb, tarixi faktlarla onların saxtakar və
yalançı olduğunu sübut edib. Erməni deyilən bir
millətin heç vaxt vətəni
olmadığını, Azərbaycan torpaqlarına
köçürüldüklərini araşdıraraq ortaya
sanballı əsər qoyub. Bu, böyük zəhmət,
yuxusuz gecələr, mənsub olduğu millətə, xalqa və
dövlətə təmənnasız xidmətdi. Aydın məqsəd,
çətin və mürəkkəb olanı sadələşdirə
biləcək təfəkkür, istedad sahibi olmaq deməkdi. Məhz
bu parametrləri Əjdər
İsmayılovda görən professor Qəzənfər
Kazımov deyib: "Axır ki, türkün bir oğlu
tapıldı və 300 illik erməni mifini vurub
dağıtdı, puça çıxartdı. Bu, filologiya
elmləri doktoru, professor Əjdər Tağı oğlu
İsmayılovun çox
böyük zəhmət nəticəsində meydana gətirdiyi
"Qədim Ön Asiya və Ön Qafqaz türk
tayfaları"
kitabıdır."
Əjdər
müəllimin adı çəkiləndə Hüseyn Cavid
yada düşür. Çünki Cavidi tədqiq edən bir filoloq kimi onun
araşdırmaları bu sahədə çalışan digər
alimlərin yaradıcılığından bir qədər fərqlənir.
"Dünya romantizm ənənəsı və Hüseyn
Cavid", "Azərbaycan sovet ədəbiyyatında
Hüseyn Cavid ənənələri", "Hüseyn Cavid
yaradıcılığı və dünya ədəbiyyatında
demonizm ənənəsi" filologiya elmində önəmli
yer tutan tədqiqatlardı.
***
Əjdər
müəllim təkcə yaradıcı şəxsiyyət
kimi deyil, həm də insan kimi illərdi ucalıqda dayanan və
çoxlarının əli çatmayan bir zirvədə qərar tutanlardandır. Buradaca
"o, Azərbaycan xalqının sevimli oğullarından
biridi" fikrini
yazmağımdan dolayı yəqin ki, kimsə məni
qınamaz. Çünki o İNSANı tanıyanlar Əjdər
İsmayılovun kimliyinə, şəxsiyyətinə
yaxşı bələddirlər. Hər kəs alimin
böyük ömür yolunda necə
addımladığını, bu günkü və daha
sonrakı nəsillər üçün hansı töhfələr
qoyduğundan xəbərdardı. Professorun ömür yoluna
baxanda düşünürəm ki, onun ən dəyərli
titulu insanlığı özünün şəxsiyyətində ölümsüzləşdirməyidi.
Ona görə də bu sözü böyük hərflərlə
yazmağı vacib bildim.
Əjdər
İsmayılovu yaxından tanıyan bir rəfiqəm onun dərin
təfəkkürə malik parlaq şəxsiyyət, yüksək
mədəniyyətli, geniş erudusiyalı, zəngin
dünyagörüşü olan alicənab bir İNSAN
olduğunu dedi. Söylədiklərini olduğu kimi
yazıram: "Bir var sadəcə alim, bir də var fədai.
Bir var sadəcə vətəndaş, bir də var "hər şey vətən
üçün" deyən fədai. Bu ali keyfiyyətlərin
daşıyıcısı professor Əjdər
İsmayılov idi. Əjdər müəllimin atası da ermənilərlə vuruşub,
özü də - biri silahla, o biri qələmlə. Professor
cavidşünas idi. Hüseyn Cavid sevgisini oğlunun adını Cavid qoymaqla həm qəlbində
daşıdı, həm də övladına
ötürdü. Nəvəsi Oğuz adını
daşıyır. Bu da türkçülükdən,
türk sevdalısı olmaqdan gələn bir dəyərdi".
Söhbət zamanı rəfiqəm
professorun xəstə
yatağında nəvəsinə dediyi son sözləri
xüsusi vurğuladı: "Vətəni qoruyun". Bu iki kəlmə
dünyanın ən müqəddəs sözüdü.
Çünki o, bir ALİMin dilindən çıxıb. Bu
bir elm fədaisinin ən ali dəyəri, ən uca məqamıdı.
Professor
bir neçə il əvvəl
şəhid körpələrin unudulmaması
haqqında prezident İlham Əliyevə müraciət
etmişdi. Müraciətdə deyilirdi: "Erməni qatillərin
kəndlərimizdən keçən çaylara
axıtdıqları uşaq oyuncaqlarına yerləşdirdikləri
partlayıcıları
axıtmaqla Tovuz rayonu sakini 13 yaşlı
Şahmalıyeva Aygün Zirəddin qızını,
Ağdam rayon sakini 9 yaşlı Farizi snayperlə qətlə
yetirməkdən, həyətdə oynayan uşaqlarımızı güllə
ilə dəlik-deşik etməkdən ürəkləri
soyumadı. Körpə balalarımızın qanı hələ
qurumadan uşaq qatili olan ermənilər bu il iyulun
4 - də
yenicə dil açan, "ata-ana" deyən 18 aylıq məsum körpə Zəhra balamıza bomba atdılar, onu ana məhəbbətindən
məhrum etdilər. Erməni qatillərinin
uşaqlarımıza qarşı zaman - zaman törətdikləri
qətliamları, eyni zamanda,
milli tariximizi yeni nəslin qəlbində əbədi
yaşatmaq üçün qətl edilmiş
uşaqlarımızın xatirəsinə memorial kompleks
yaradılmasını bir ziyalı kimin təklif
edirəm.
Xatırladım ki, Çexiyanın mərkəzi Praqadan təqribən
20 kilometr aralıda yerləşmiş, qanayan yaramız 63
uşağı xüsusi qəddarlıqla qətlə yetirilən
Xocalı ilə qardaşlaşan Ledice qəsəbəsində
alman faşistlərin məhv etdikləri uşaqların xatirəsini əbədiləşdirən
möhtəşəm abidənin bənzərini biz də
yaratmalıyıq!"
O zaman bu
müraciətlə bağlı, professorun fikirlərini dəstəkləyən
bir yazı yazmışdım. Sözünün çəkisi
və sanbalı olan, dünya görmüş
ziyalının, dəyərli
alimin haqlı çağırışına səs
vermişdim. Əjdər müəllim qəlb
yanğısı ilə SOS siqnalı verərək həyəcan
təbili çalmışdı. Demək istəmişdi ki,
uşaqlarımız müqəddəsdi, safdı, təmizdi,
toxunulmazdı. Onların qatillər tərəfindən
öldürülməsinə göz yummaq özü bir
günahdı. Günaha batmayaq, ən azı, onların xatirəsini
əbədiləşdirək - dövlət səviyyəsində.
Nə
yazıq ki, Əjdər İsmayılovun bu təklifi arzu
olaraq qaldı. Amma nə xoş ki, erməni faşistlərindən
qətlə yetirdikləri uşaqların intiqamı
alındı və professor bunu gördü. Vətən
müharibəsindəki Zəfər təntənəsinin
sevincini yaşadı. İtirilmiş torpaqlarımızın
şəhidlərin qanı bahasına qaytarılmasına
şahid oldu. Əminəm ki, professor Vətənin 30 illik
yarasının sağalmasından dolayı bir rahatlıq tapdı.
Adamlar
tanıyıram ki, bu millətə, bu xalqa, bu dövlətə
bir qara qəpiklik xeyir verməyiblər. Amma imkanları
aşıb-daşır, pulu, sərvəti, vəzifəsi ilə
diqqət çəkir. Elmdən bixəbər, savadsız
olan belələri haqqında nələr yazmayıblar,
İlahi?! Dağ başına qaldırılan bu adamlar, əslində,
dağın ətəyindən zirvəyə baxmalı
olanlardı. Nə etməli? Həyatda hər kəs layiq
olduğu yerdə otursaydı nə vardı ki?! Qurd quzu ilə
otlayardı.
Adamlar da
tanıyıram ki, bütün
ömrünü, mənalı həyatını, bilik və
bacarığını, qabiliyyətini, savadını xalq,
millət üçün sərf edir, elm fədaisi kimi
zülmətə işıq salır. Hər gün
çalışır, zəhmət çəkir, elm yolunda
gözünün nurunu itirir, saçlarını
ağardır, hörmətli, şərəfli bir
ömür sürür. Həmin ömrün
sükanı ALİM əlində
olduğu üçün başqalarına örnək olur.
Professor Əjdər İsmayılov məhz bu cür müdrik
ömür sahibi, bu cür örnək idi.
O, ömrünün müdriklik zirvəsində
gözlərini əbədi yumub dünyasını dəyişdi.
40 gün əvvəl son yolçuluğunu etdi. Professorun
ömür yolu 84 illik bir tale kitabına yazıldı. Sözünün ağası olan,
ağa ağ, qaraya qara deyən müdrik bir şəxsiyyət
kimi Azərbaycan ədəbiyyatında,
Turan dünyasında, türk ellərində iz qoydu.
***
Bu gün
professor aramızda yoxdu, Haqq Dünyasındadı, əbədi
dünyanın sakinidi. Bu
gün onun ruhu Naxçıvanda
- doğulduğu Çomaxtur kəndində əzizlərinin,
doğmalarının, qohumlarının, kənd sakinlərinin,
rayon əhalisinin başı üzərindədi, onlarla birlikdədi.
Əminəm ki, bir alim işığına toplaşan həmin
insanlar dünyadan köç etməsinin 40-cı
günündə Əjdər İsmayılovun xatirəsini əziz
tutur, ruhu qarşısında baş əyir, ehtiram göstərirlər.
Bu
gün, həm də professorun ailə üzvləri
üçün tam fərqli bir gündü. Əjdər
müəllimin doğum günüdü. Qəribə
gündü, deyilmi? Əminəm ki, professorun ailə üzvləri
ikili hiss keçirirlər. Kədərləri
sevinclərinə qarışıb. "Nə yaxşı
ki, ata, baba, qardaş titulu daşıyan Əjdər müəllim
dünyaya gəlib" düşüncəsinin xoş
duyğusuna bürünən ailə kədərin 40-cı
gününü yaşayır. Amma nə olur-olsun, kim nə
düşünür - düşünsün bu mübarək
günün mistikası həmişə İsmayılovlar ailəsi
ilə birlikdə olacaq, heç zaman unudulmayacaq.
Başınız
sağ olsun, Cavid müəllim!
Doğum gününüz mübarək,
Professor!
Züleyxa NADİR
Azad Azərbaycan.- 2022.- 28 aprel.-
S.5.