Canlı orqanizm olan
teatr
Azərbaycan Milli Peşəkar
Teatrının yaranmasının 150 illiyinə həsr olunur
(Milli dramaturgiyamız, rejissor,
aktyor sənəti və teatrlarımızın sabahı
haqqında qeydlərim, düşüncələrim)
əvvəli
ötən saylarımızda
Rejissor
hər gün mütaliə etməli, gördüyü hadisələri
özü üçün təhlil etməli və
onların düzgün nəticələrini
çıxarmağı bacarmalıdır. O, hər gün
gördüyü hadisələri, maraqlı insanları, tipləri
özünün gündəliyinə yazmalı və onlardan
quruluş verdiyi tamaşada, kinoda istifadə etməlidir. Bax,
ona görə də aktyorluq əsasən fitri istedaddırsa,
rejissorluq sənətidir. Həkimlik, müəllimlik, mühəndislik,
memarlıq və başqa sənətləri oxuyub təhsil
alan kimi, rejissorluq sənətinin də dərsini mükəmməl
oxumaq, öyrənmək lazımdır. Yəni bu sahədə
hökmən təhsil almaq lazımdır. Bir daha deyirəm.
Bu sənəti elə-belə yox, tam, kamil öyrənmək
vacibdir. Hər yaxşı futbolçu, hər yaxşı
idmançı, yaxşı məşqçi
olmadığın kimi, hər yaxşı aktyor da
yaxşı rejissor ola bilmir. Çünki bunlar
ayrı-ayrı sənətlərdir. Ola bilər ki, hansısa
fitri istedadlı aktyor bir-iki maraqlı tamaşa
hazırlasın. Amma onun quruluş verdiyi bütün
tamaşalar heç də yüksək səviyyədə
peşəkar ola bilməz, əgər o, rejissorluq sənətini
yaxşı öyrənməsə, onun dərsini tam
keçməsə. Çünki mən əlli il peşəkar
teatrda işlədiyim və əlli ildən çox ədəbiyyatla
məşğul olduğum bu zaman çərçivəsində
çoxlu istedalı aktyorlar görmüşəm ki, rejissor
sənətinə, teatr təşkilatçılığı
sənətinə meyl ediblər. Amma bu sahələrdə
uğurlar qazana bilməyiblər.
Nəticədə
aktyor sənətindən uzaqlaşdıqlarına görə,
oynaya biləcəyi çoxlu maraqlı rollar da onların
daxilində ölüb. Çünki onlar başa düşməyiblər
ki, rejissura özünün daxilində siyasət, aktyorluq, ədəbiyyat,
tarix, psixologiya, fəlsəfə, tibb, incəsənətin
bütün növlərini, memarlıq və başqa
çoxlu sənəti birləşdirən bir universitetdir. O
universitet ki, tamaşaçılara həyatın bütün
dərinliklərindən, çətinliklərindən
çıxmaq bacarığını və ən əsası
isə daxilində paklıq, təmizlik kimi ən ülvi hissləri
öyrədir. İnsana həyatda yaşamaq və həyatın
bütün sirrlərini öyrənməkdə köməklik
edir. Əgər teatr məbəddirsə, rejissor həmin məbədin
aparıcı şeyxi, zahidi, üləması, rahibi,
krişnasıdır. Məhz buna görə də qədim,
antik teatrda rejissorluq edən insanları, hökmdarlarla eyni səviyyədə
qiymətləndirir və onlara eyni səviyyədə hörmət
edirdilər. Deməli, rejissor həqiqətən canlı orqanizm olan
teatrın ürək-qan damar sistemidir. Onu yaşadan əsas
üzvdür. Bu ürək-qan damar sistemi
də ilk öncə aktyorları, yəni qanyaradıcı
orqanları, sümük iliyini hərəkətə gətirir.
Aktyor sənəti Allah vergisi olsa da, ona Ulu Tanrı tərəfindən
verilən bu vergini cilalamaq üçün hər gün
idmançı kimi öz üzərində işləməli,
özünə aludəçilikdən, özünə
vurğunluqdan uzaq olmalıdır. Aktyorda çox
böyük yaradıcı, müşahidə qabiliyyəti
olmalıdı. O, özü üçün gündəlik
yazmalı və hər gün gördüyünü həmin
gündəliyə qeyd etməlidi. O, daim mütaliə etməli,
insan psixologiyasının ən kiçik detallarına qədər
öyrənməlidir. Öz diksiyasını, səs
tembrini, nəfəs üzvlərini və bütövlükdə
danışıq aparatını dəqiq qurmağı
bacarmalıdır. Hər gün də
bunlarla və onun səhnə aləti olan bədəni ilə
mütəmadi məşq etdirməlidir. Yaxşı
idmançı kimi həmişə özünün peşəkarlığını
qoruyub saxlamalıdır. Yaxşı
aktyor, pyesi təhlil etməyi bacarmalıdır və öz
rolunun rejissoru olmalıdır. Heç təsadüfi
deyil ki, Antik teatr dövründə Yunanstanda və Romada
çox vaxt aktyorları başqa ölkələrə
diplomat göndərirdilər. Yəni
indiki Fövqəladə və Səlahiyyətli səfir.
Deməli, aktyor sənəti çox
böyük sənətdir. Axı
başqa bir insanın cilidinə girmək, başqa bir
insanın obrazını yaratmaq yalnız ilahi qüvvəsi
olan insanlara məxsus olur. Doğrudur, həyatda hər
bir insanda aktyorluq qabiliyyəti var. Çünki insanlar həyatda
düşdükləri situasiyalarda, vəziyyətlərdə
rol oynayır, valideynlə, müəllimlə, hakimlə, rəhbərlə,
sevdiyi adamla, uşaqla və sairə insanlarla ayrı-ayrı
formalarda, ayrı-ayrı biçimdə danışır,
fikir mübadiləsi aparır, mübahisələr edir,
öz fikirlərini, məntiqlərini yürütməyə
çalışırlar. Hətta çox vaxt
müəllimləri də aktyorlara bənzədirlər.
Amma səhnədə, kinoda rol yaratmaq isə bu istedadın
daha pik nöqtəsi olduğuna görə, çox vaxt yenə
də Antik teatr dövründə aktyorları yerdə Ulu
Tanrının elçiləri, onun arzularının, istəklərinin
daşıyıcıları hesab ediblər. Deməli,
bu gün aktyor olan şəxs bunu başa düşməli və
bu məqəddəsliyi qorumalıdır. Onlar
da bu müqəddəs məbədin, rejissor tərəfindən
verdiyi ideyanın əsas ötürücüləridirlər.
Bu ötürücülük nə qədər
inandırıcı, nə qədər ustalıqla, peşəkarlıqla
olsa o qədər də maraqlı olur. Ona
görə də hər bir aktyordan ilk öncə
böyük cavabdehlik, öz sənətinə məhəbbət,
bu sənətə dərvişlər kimi müqəddəs
varlıq kimi baxmaq, sidq ürəklə sənətinə
xidmət etmək və sadiq olmaq tələb olunur.
Yuxarıda yazdığım kimi bədii şura teatrda ən
böyük cavabdehli funksiyalardan, işlərdən birinin
aparıcısıdır. Və mən onu insan
orqanizmindəki qara ciyərə bənzətmişdim.
Necə ki, qara ciyər orqanizmə düşən
bütün fəsadların qarşısını almağa
çalışır və orqanizmdə qoruyucu rolunu
oynayırsa, bədii şura da teatrın yaradıcılıq
cəhətindən inkişaf etməsinə, hazırlanan
tamaşaların daha professional, peşəkar olmasına,
aktyorların ustalığının artırılmasına və
teatrın repertuar planının tutulmasına özlərinin
ağıllı məsləhətləri və təklifləri
ilə köməklik edirlər. Çox vaxt
teatr rəhbərləri özlərinə yaxın,
onların sözlərini deyən, özünün şəxsi
düşüncəsi zəif olan, savadları kasad
adamları bədii şuraya daxil edirlər. Əslində isə çox savadlı, özlərinin
sərbəst düşüncə tərzi olan, ədəbiyyatı,
dramaturgiyanı, teatr sənətini, insan psixologiyasını,
siyasəti, dövlət qanunlarını çox mükəmməl
bilən insanları bədii şuraya qəbul etmək
lazımdır. Bu heç də o demək
deyil ki, həmin adamlar hökmən teatrda işləməlidir.
Xeyr. Belə insanlar
yaxşı olar ki, ayrı-ayrı sənət sahibləri
olsun, başqa-başqa yerlərdə işləsinlər, amma
teatr sənətini yaxşı təhlil eləsinlər və
cəmiyyətdə sayılıb-seçilən insanlar
olsunlar. Bədii şura teatrın
mayakı, yolgöstərəni olmalıdır. Bunu teatrın rəhbərləri də belə
başa düşməlidirlər.
Teatrda baş rejissor, direktor, quruluşçu rejissor,
quruluşçu rəssam və aktyor ən aparıcı
qüvvələrdir. Bunların arasındakı yaradıcılıq
dostluğu, yaradıcılıq mühiti, hamısının
bir-birini başa düşməsi, bir ali məqsədə
xidmət etməsinin də başında yenə də baş
rejissor və direktor durur. Ona görə də hikkəli, təşkilatçılığı
zəif olan, kollektiv arasında ayrı-seçkilik yaradan
adamdan, yalnız öz “mən”in zorla hamının beyninə
yetirtmək istəyəndən, eqoist, şər-şəbədə
adamdan heç vaxt baş rejissor və direktor olmaz. Onların rəhbərlik etdiyi, kapitan olduğu teatr
gec-tez məhvə məhkumdur. Ola bilər ki, baş
rejissor işləyən həmin adam
maraqlı rejissordur. Belə ki, rejissor sənətdirsə,
baş rejissor isə daha böyük fitri istedad və vəzifədır.
Baş rejissor insandan böyük təşkilatçılıq,
geniş ürək, böyük filosofluq, heç kim arasında ayrı-seçkilik qoymamaq,
ögey-doğmalıq yaratmamaq, hegemonluq etməmək,
yüksək siyasət, dərin psixoloji bilik, hər bir
insanın xasiyyətini, nəbzini dəqiq tutmaq, diplomatiya
bacarığı tələb edir. Belə
baş rejissorlar əsl generallardır. Bu
isə hər rejissora nəsib olmur. Ona görə də
hər rejissor baş rejissor ola bilmir.
Yuxarıda sadaladığım müsbət cəhətləri
olmayan baş rejissorlar isə uzun müddət bu vəzifəyə
rəhbərlik edə bilmirlər…
Məni teatrlarımızın sabahı isə hər
şeydən daha çox düşündürür. Bu gün Azərbaycan
teatrlarını durğunluq içində saxlayan, onları
tamaşaçılardan uzaq salan ən əsas məsələlər
yuxarıda yazdıqlarım olmaqla, həm də reklamın zəif
olmasıdır. Nə qədər ki, məmləkətimizdə
teatrların reklamı yüksək dövlət səviyyəsində
təşkil olunmayacaq, televiziyalar bu işdə teatrlara
kömək etməyəcəklər, o vaxta qədər də
teatrlara tamaşaçılar az gələcəklər.
Yadımızı salaq Antik teatr dövrünü. Periklın
hakimiyyəti dövründə Antik mədəniyyət, ədəbiyyat
və incəsənət özünün qızıl
dövrünü yaşayaraq dünya tarixinə çoxlu
dahi bəxş etdi. Çünki həmin
dövrdə bu sahədə çalışanlara hər
cürə şərait yaradılmışdı. Amma
bu gün məmləkətimizdə teatrların ən
böyük problemlərindən biri də, onlara dövlət
səviyyəsində qayğının az
olması, quruluş xərclərinin verilməməsi və
teatrların kommunal xərclərdən azad olmamasıdır. Tamaşaların yüksək peşəkar səviyyədə
və baxımlı hazırlanması üçün səhnə
tərtibatı, səhnə geyimi, musiqi, obrazların
paltarları çox böyük rol oynayır. Belə ki, bunlar tamaşanın peşəkar,
baxımlı alınmasında əsas atributlardan
sayılır. Bütün bunlar da
böyük maliyyə xərcləri tələb edir. Teatr bu gün bizim məmləkətdə bilet
satmaqla nə səhnə tərtibatını yüksək
formada həll eləyə bilər, nə də teatrın
işıq, kommunal xərclərini verə bilər. Çünki insanların güzəranı hələ
də ağır olduğuna görə, hər tamaşaya
zalın heç əlli faizi həcmində
tamaşaçı gəlmirsə, reklam yoxdursa və biletlərin
də qiyməti simvolikdirsə, yuxarıda dediyim problemləri
teatr, dövlətin qayğısı olmasa heç cürə
həll eləyə bilməz. Ona görə
də teatrda hazırlanan bütün tamaşalara hökmən
dövlət səviyyəsində quruluş xərcləri
ayrılmalıdır. Bu pullar teatrların
öz büdcələrinə keçirilməlidir. Bu pulları hansı tamaşaya nə qədər xərcləməyi
də onun özünə imkan vermək lazımdır. Teatrın ən böyük problemlərindən biri
də əmək haqqıdır. Bu gün teatr
işçilərinə verilən əmək haqqı
heç onların on beş günlük
yemək xərclərini ödəmirsə, onda onlardan
yüksək, peşəkar səviyyəli tamaşalar
hazırlamağı tələb etmək absurddur. Teatr işçisi yüksək məvacib
almalıdır. Onlar yaxşı
yaşamalıdırlar ki, yaxşı tamaşalar da
hazırlayıb, oynaya bilsinlər. Məmləkətimizdə
böyük problemlər içərisində yaşayan
teatrlardan və onun işçilərindən dünya
teatrları səviyyəsinə çıxa bilən yüksək
səviyyəli tamaşalar gözləmək absurddur.
Bütün bu problemlər təkcə mədəniyyətdə,
teatrda, kinoda yox, həm də səhiyyədə, təhsildə,
elmdə də var. Bunlar da millətin dünyada
tanınması və onun mənəvi qidası
üçün ən vacib işlərdən, sahələrindən
sayılır.
Bütün bu sahələrə də dövlət
səviyyəsində çox ciddi baxılmalı və
onların bütün problemləri tezliklə həll
olunmalıdır. Yoxsa sabah gec ola bilər.
Tarixlər boyu cəmiyyətdə orta təbəqə
ziyalı olub. Amma bu gün bizim məmləkətdə
ziyalı ən kasıb təbəqə sayılır.
Belə olduqda heç kim təhsilin
inkişafına fikir verməyəcək. Ona
görə də savadsızlıq baş alıb gedəcək.
Necə ki, baş alıb gedir…
İnanıram ki, bütün bu problemlər həll
olunandan sonra Nazirlik və teatrlar arasında münasibət dəyişəcək
və işlər yaxşı gedəcək. Ən əsası isə
canlı orqanizm və həyatın kiçildilmiş modeli
olan teatrlarda da baş rejissorlar, direktorlar bundan sonra kollektiv
arasında ayrı-seçkilik, ögey-doğmalıq toxumu səpməzlər,
özləri üçün bu insanlardan düşmən
obrazı yaratmazlar və hamıya eyni gözlə baxıb, məbəd
olan teatra müqəddəs fikirlərlə, müqəddəs
əməllərlə xidmət edərlər. Çünki
teatrda çalışan insanların taleyi onların əlindədir.
Ən kiçik səhv, ən kiçik
düzgün atılmamış addım, böyük fəsadlar
verə bilər. İtirən isə kollektiv yox, onlar
özləri ola bilər. Çünki
tarixlər boyu teatrlarda mütəmadi dəyişən rəhbərlər
olur, kollektiv yox. Kollektiv həmişə
yerində qalır. Kollektiv orkestrdır.
Onu layiqincə səsləndirmək isə fitri
isdedadlı baş rejissordan və direkordan asılıdır.
Yaxşı drijor olmaq isə hər adama müyəssər
olmur. Eləcə də yaxşı
baş rejissor və direktor olmaq da hər insana nəsib olmur.
Bu fikir təkrar olsa da burada yenidən yazmaq istəyirəm. Çünki
yüksək rütbəli məmurlarçün teatr
işçilərini qiymətləndirməyə və
onların rifah halının
yaxşılaşdırılmasına kömək etməyə
bu fikir tutarlı bir fakt olar.
Cami
altı ay teatra rəhbərlik etmiş böyük fransız
filosofu, yazıçısı, tənqidçisi, “Qeyri qanuni
oğlu”, “Ailənin atası” kimi maraqlı pyeslərin və
məşhur “Rahibə” povestinin müəllifi Deni Didronun
teatr rəhbəri olmaq istəyən adamlar haqqında söylədiyi
bu maraqlı fikirləri ilə bu yazımı tamamlamaq istəyirəm.
O, belə deyib:
“Müharibədə zəfər qazanmaq olar. Buna görə
orduda rəhbərliyi, təşkilatçılığı
gücləndirmək və əsgərləri, zabitləri
döyüşə səfərbər etmək, onlarda cəsurluğu,
qorxmazlığı artırmaq, özlərinə inam yaratmaq
kifayətdir. Dərin zəka, böyük
fəlsəfi fikirlə, yüksək təşkilatçılıqla,
səbrlə, insanlarda inam yaratmaqla xalqı öz ardınca da
aparmaq, onların inandıqları, sevdikləri hökmdar da
olmaq olar. Amma kiçik bir teatra
yaxşı rəhbərlik etmək çox çətindir.
Hətta desəm ki, dəhşətdir, cəhənnəm
əzabıdr, bu, daha doğru olar. Çünki
teatra rəhbərlik etməkçün yuxarıda qeyd olunan
böyük işlərdən başqa, anadangəlmə fitri
istedad və Allah vergisi də olmalıdır. Bu da həyatda hər adama verilmir”. Bax, bu sözləri Azərbaycan teatrlarına rəhbərlik
edən baş rejissorlar və direktorlar yazıb, öz
masalarının üstünə qoymalı və bu sözlərin
mənasını dərindən dərk etməlidirlər.
Yoxsa başqa cürə teatra rəhbərlik eləmək
və həmin teatrı dünya teatrları səviyyəsinə
yüksəltmək, dünyada öz dəsti-xətti olan
teatr kimi tanıtmaq mümkün deyil.
Ağalar İDRİSOĞLU,
Əməkdar incəsənət
xadimi
Azad Azərbaycan.- 2023.- 30 mart.- S.3.