Zəngəzur dəhlizi
böyük siyasi əhəmiyyət kəsb edir
İkinci Qarabağ müharibəsinin
sonunda Azərbaycanın
qələbəsi regionda
qüvvələr balansının
yenidən formalaşmasına
səbəb oldu. Müharibənin sonunda imzalanan müqaviləyə
əsasən, Ermənistanın
30 ilə yaxındır
ki, əlində saxladığı torpaqlardan
çıxması gözlənilirdi.
Zəngəzur dəhlizinin açılması
ilə türk dövlətlərinin iqtisadi,
logistik, siyasi əlaqələri güclənəcək.
Zəngəzur dəhlizi
türk dünyasının
yüksələn ulduzu
olmaq potensialına malikdir
2020-ci ildə Ermənistan və Azərbaycan arasında 44 günlük müharibə
nəticəsində Qarabağ
münaqişəsinin həlli
regionda güclərin
geosiyasi balansını
tamamilə dəyişərək,
nəqliyyat dəhlizlərinin
blokdan çıxarılması
da daxil olmaqla bir sıra
yeni imkanlar açdı. Ən aktual layihələr arasında Azərbaycanı
Ermənistan ərazisindən
keçməklə həm
muxtar Naxçıvanla,
həm də Rusiyanı Türkiyə ilə birləşdirəcək,
Asiyadan Avropaya və Yaxın Şərqə yol açacaq Zəngəzur dəhlizinin açılışını
qeyd etmək olar.
2021-ci il iyunun
15-də Şuşa Bəyannaməsinin
imzalanması nəticəsində
Azərbaycan müasir
tarixdə ilk
dəfə olaraq qardaş Türkiyə olan strateji tərəfdaş
və rəsmi müttəfiq tapmışdır.
Qoşulmama siyasəti
sayəsində Azərbaycan
əvvəllər heç
bir hərbi-siyasi blokun üzvü deyildi və Cənubi Qafqazdakı bəzi qonşularından
fərqli olaraq heç bir rəsmi müttəfiqi yox idi. Beləliklə,
Şuşa Bəyannaməsinin
imzalanması ilk dəfə olaraq Azərbaycan və Türkiyəni
blokdan kənar müttəfiqlərə çevirdi
və iki türk dövlətinin sonrakı inteqrasiyası və qarşılıqlı
əməkdaşlığına xidmət etdi ki, buda başqa
ölkələrə nümunə
ola bilər.
Azərbaycan və Türkiyə prezidentləri tərə
findən Şuşa şəhərində imzalanmış,
Azə rbaycan və Ermənistan arasında İkinci Qarabağ müharibəsindən
sonra “Azərbaycanın
mədəniyyət paytaxtı”
elan edilmiş “İttifaq münasibətləri
haqqında” Bəyannamə
Azərbaycanla Ermənistan
arasında dostluq, qardaşlıq münasibətlərinin
möhkəmləndirilməsində mühüm mərhələyə
çevrilmişdir.
Əlamətdar haldır ki, Bəyannamənin imzalanması
iyunun 15-də , Azərbaycanda Milli Qurtuluş Gününün
qeyd edildiyi vaxt baş tutub.
1993-cü ilin bu günündə ümummilli
lider Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinə rəhbərlik
etmiş və bununla da ölkəni
separatizmdən və dövlət çevrilişindən xilas
etmişdir.
Şuşada imzalanan bəyannamə müxtəlif sahələrdə
müttəfiqlik münasibətlərinə
aiddir. Burada hərbi, siyasi, sosial, mədəni, iqtisadi sahələrdə
qarşılıqlı yardım,
birgə ticarət-iqtisadi
əməkdaşlıq, gənclər
siyasəti, idman, təhsil, beynəlxalq fəaliyyət, siyasi və iqtisadi əlaqələrin inkişafı
məsələlərinə toxunulur, enerji təhlükəsizliyinin , xüsusilə , Cənub Qaz Dəhlizi vacibliyi vurğulanır. [1]
Azərbaycan dövlət başçısı
danışıqlarda əsas
vurğunu iki mühüm məsələyə
yönəldib:
1) müdafiə sektorunda əməkdaşlıq
və qarşılıqlı
fəaliyyət
2) nəqliyyat kommunikasiyaları
ilə bağlı məsələ.
Bununla bağlı
sənəddə üçüncü
dövlətlər tərəfindən
təcavüz və ya onun təhlükəsi
zamanı zəruri birgə tədbirlərin görülməsi barədə
tərəflərin razılığı
öz əksini tapıb. [2]
Qeyd edə
k ki, İttifaq Bəyannaməsi yüz il əvvəl imzalanmış Qars müqavilə sinin möhkəm tarixi bünövrəsinə əsaslanır,
lakin yenə də Azərbaycan-Türkiyə
əməkdaşlığının gələcək ümumi
istiqamətini göstərir.
Azərbaycan Respublikası ilə Türkiyə Respublikası
arasında müttəfiqlik
münasibətləri haqqında
“Şuşa Bəyannaməsi”ndə
deyilir:
1. Ortaq maraq
kəsb edən regional və beynəlxalq strateji məsələlərdə fəaliyyətlərin
qarşılıqlı şəkildə
əlaqələndirilməsi;
2. Müdafiə sənayesi sahəsində
əməkdaşlıq və
qarşılıqlı hərbi
yardım məsələləri;
3. Azərbaycan və Türkiyəni birləşdirən Zəngəzur
dəhlizinin açılması
məsələsi;
4. Qafqaz regionunda
sabitliyin və təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi,
bütün iqtisadi və nəqliyyat əlaqələrinin bərpası,
eləcə də region dövlətləri arasında münasibətlərin
notmallaşdırılması və uzunmüddətli sülhün təmin edilməsi;
5. Tərəflərdən
hər hansı birinin müstəqilliyinə,
suverenliyinə, ərazi
bütövlüyünə, beynəlxalq səviyyədə
tanınmış sərhədlərinin
toxunulmazlığına və
ya təhlükəsizliyinə
qarşı üçüncü
dövlət və ya dövlətlər tərəfindən təhdid
və ya təcavüz edildiyi təqdirdə, birgə məsləhətləşmələr aparılması;
6. Silahlı Qüvvələrin güc
və idarəetmə
strukturlarının əlaqələndirilmiş
fəaliyyətinin təşkili
nəzərdə tutulur;
7. Silahlı Qüvvələrimizin müasir
tələblərə uyğun
olaraq yenidən formalaşdırılması və
modernləşdirilməsi istiqamətində
birgə səylərin
göstərilməsi;
8. Həmçinin hər iki ölkənin
Təhlükəsizlik şuralarının
milli təhlükəsizlik
məsələləri üzrə
müntəzəm olaraq
birgə iclaslarının
keçirilməsi və
bu iclaslarda milli mənafe, ölkələrin maraqlarına
toxunan regional və beynəlxalq təhlükəsizlik məsələlərinin
müzakirəsinin aparılması
daxildir;
Milli iqtisadiyyatların
və ixracın şaxələndirilməsi üzrə
səylərin artırılması,
malların sərbəst
hərəkətinin təşkili
mexanizmlərinin yaradılması
istiqamətində zəruri
tədbirlərin görülməsi,
Cənub Qaz Dəhlizinin səmərəli
şəkildə istifadə
olunmasına və daha da inkişaf
etdirilməsinə yönəldilmiş
səylərin əlaqələndirilmiş
şəkildə davam
etdirilməsi, intellektual
nəqliyyat sistemləri
texnologiyalarından istifadə
etməklə beynəlxalq
nəqliyyat dəhlizlərinin
Azərbaycan-Türkiyə hissələrində
tranzit–nəqliyyat potensialının daha da inkişafı, Azərbaycan və Türkiyəni birləşdirən
Zəngəzur dəhlizinin
açılması, regionda
nəqliyyat–kommunikasiya
əlaqələrinin bərpası,
beynəlxalq nəqliyyat
dəhlizlərinin inkişafının
təşviqi kimi aktual məsələlər
də yer alır;
Azərbaycan–Türkiyə media platformasının imkanları
çərçivəsində iki ölkənin aidiyyatı qurumları arasında informasiya, kommunikasiya və ictimai diplomatiya sahəsində əməkdaşlıq
gücləndirilməli, Türk
həmrəyliyinin daha
da möhkəmlədirilməsi
məqsədilə TDƏŞ və əlaqədar qurumlar çərçivəsində
həyata keçirilən
fəaliyyətlərə təkan
verilməlidir.
İmzalanmış Bəyannamə də əksini
tapan ikinci mühüm məsələ nəqliyyat kommunikasiyalarının inkişafı
ilə bağlıdır. Sənəddə
Türkiyə ilə Azərbaycanı avtomobil və dəmir yolu ilə birlə
şdirən nəqliyyat
magistralı olan Zəngəzur də hlizinin açılması
ilə bağlı müddəaları əks
etdirən bənd var. Belə ki, müqavilə nin 9-cu bəndinə əsasən, “Tərəflərin
razılığı ilə
Naxçıvan Muxtar
Respublikasını Azərbaycanın
qərb rayonları ilə birləşdirən
yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının tikintisi
təmin ediləcək”.
Bu qərar iki ölkə arasında yerləşən
Ermənistanın kəskin
mənfi reaksiyasına
səbəb olub.
Şuşa bəyannaməsində
qeyd olunan Zəngəzur avtomobil dəhlizi Ermənistan ərazisindən keçməklə 1990-cı illərin əvvəllərinə,
Birinci Qarabağ müharibəsi hadisələri
nəticəsində rabitə
kəsilənə qədər
fəaliyyət göstərib.
2020-ci ilin noyabrında
Rusiya nümayəndə
heyətinin iştirakı
ilə bağlanmış
sülh müqaviləsinin
şərtlərinə əsasən,
Azə rbaycan və Türkiyəni Naxçıvan Muxtar Respublikasının ərazisi
ilə birləşdirəcək
avtomobil və dəmir yolunun tikintisi nəzərdə tutulur. Bu qərar
İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra
yaranmış yeni geosiyasi vəziyyətin nəticəsidir. Bu gün təkcə Türkiyə ilə Azərbaycanı deyil, bəzi digər dövlətləri dəmir
yolu və avtomobil yolu ilə birləşdirəcək
Zəngəzur dəhlizi
ilə bağlı nəinki danışıqlar
gedir və planlar hazırlanır.
Nəqliyyat dəhlizlərinin
bağlanması təkcə
bir çox əhəmiyyətli maliyyə
imkanları açmayacaq,
həm də Cənubi Qafqazda uzunmüddətli sülhə
töhfə verəcək.
Zəngəzur dəhlizi Sakit okean və Atlantik
okeanları arasında
ən qısa quru nəqliyyat marşrutuna, həmçinin
Şimal-Cənub və
Şərq-Qərb dəhlizlərinin
kəsişmə nöqtəsinə
çevriləcək. Bu,
Avropa və Asiyanı birləşdirən
quru nəqliyyat marşrutlarını tamamlayacaq.
Zəngəzur dəhlizi
ilə həm dəmir yolu, həm də avtomobil əlaqəsinin bərpası Avropa İttifaqı və
ABŞ tərəfindən dəstəklənib.
Türkiyə də Zəngəzur dəhlizinin açılmasını
və Azərbaycanla Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşdırılması
səylərini dəstəkləyir.
İyulun 21-də İstanbulda
Azərbaycan, Pakistan və Türkiyə parlamentləri sədrlərinin
ikinci üçtərəfli
görüşü keçirilib.
Türkiyə Böyük
Millət Məclisinin
sədri Mustafa Şentop çıxışında
Azərbaycanın Qarabağ
bölgəsində ədalətin
bərqərar olmasından
məmnunluğunu bildirib
və Zəngəzur dəhlizinin regionun iqtisadi inkişafı üçün güclü
stimul rolunu oynayacağını bildirib.
Zəngəzur dəhlizinin açılması
Türkiyənin Xəzər
dənizinə çıxmasına
kömək edəcək,
həmçinin Mərkəzi
Asiya və Çinə ən sürətli marşrutlardan
birini təqdim edəcək. Bu marşrut böyük iqtisadi və enerji potensialına malikdir. Hazırda Mərkəzi Asiya dövlətləri Ukraynadakı
vəziyyətlə əlaqədar
Avropaya çatmaq üçün əlavə
marşrut axtarırlar.
Bakı-Tbilisi-Qars dəmir
yolunun istismarı və Zəngəzur dəhlizinin işə salınması bütün
ölkələr arasında
Xəzər dənizi
vasitəsilə multimodal
daşımalara dair razılığın əldə
olunacağını nəzərdə
tutur. Bu o deməkdir ki, bu istiqamətlərdə yükdaşımalar artacaq
ki, bu da
ixrac olunan məhsulların həcminin
artmasına səbəb
olacaq.
Zəngəzur dəhlizinin işə salınması Qara dənizdən Qafqaz və Mərkəzi Asiyadan keçməklə
Hindistan, Çin və Şərqi və Cənubi Asiyanın digər ölkələrinə qədər
bütün regiona təsir göstərəcək
Orta Dəhliz potensialını artıracaq.
Bu prosesdə
Ermənistanla Türkiyə
arasında münasibətlərin
normallaşması mühüm
rol oynayır. Qarabağ müharibəsi
başa çatdıqdan
sonra İrəvan və Ankara normallaşmaya başlamaq barədə razılığa
gəliblər. Bu ilin əvvəlindən Türkiyə və Ermənistanın xüsusi
nümayəndələri artıq
Moskva və Vyanada dörd görüş keçirib.
İyulun 1-də baş
tutan sonuncunun nəticəsi üçüncü
ölkə vətəndaşlarının
Ermənistan-Türkiyə sərhədindən
keçmək imkanlarının
təmin edilməsi və Ermənistanla Türkiyə arasında birbaşa hava nəqliyyatı ilə yük daşımalarının
həyata keçirilməsinə
dair razılaşma olub. Türkiyənin xarici işlər naziri Mövlud Çavuşoğlu Türkiyə-Ermənistan
münasibətlərinin normallaşdırılmasını,
o cümlədən Ermənistanla
Azərbaycan arasında
sülh sazişinin bağlanmasını və
Naxçıvana quru dəhlizinin açılmasını
şərtləndirib. [3]
Amma indiyə
qədər Ermənistan
müxtəlif bəhanələrlə
dəhlizin açılmasını
gecikdirməyə çalışır,
baxmayaraq ki, onun blokunun açılması
və kommunikasiyanın
bərpası otuz ilə yaxındır iqtisadi blokadada olan ölkə üçün vacibdir. Lakin dünya güclərinin dəhlizin
işə salınmasına
marağının artdığını
nəzərə alsaq,
vəziyyət hər
an dəyişə bilər.
Ermənistanın mövqeyi məhz regionda kommunikasiyaların bərpasına və alternativ marşrutların
yaradılmasına kompleks
yanaşmaya əsaslanır.
Lakin Türkiyə və Azərbaycan eksklüziv olaraq Zəngəzur dəhlizinin
inşasında israrlıdırlar
və bundan aydın olur ki, layihənin kommersiya maraqları arxa planda, geosiyasət
isə birinci yerdədir. Erməni tərəfinin təklifləri
hətta “kapitulyasiyaya
imza atan ölkə tələb irəli sürməməlidir”
bəhanəsi ilə
nəzərə alınmır.
Azərbaycan Prezidenti İ.Əliyev Azərbaycan Dövlət Televiziyasına müsahibəsində
Ermənistanı hədələyib:
“Biz Zəngəzur dəhlizini Ermənistan istəsə də, istəməsə də həyata keçirəcəyik.
Əgər istəsə,
bu məsələni həll etmək asan olar, istəməsə,
zorla həll edəcəyik” [4]. Görünür,
İ.Əliyev nəqliyyat
dəhlizi çəkməklə
kifayətlənmək fikrində
deyil: “Qərbi Zəngəzur hazırda Ermənistanın nəzarətindədir.
Amma Zəngəzur dəhlizinin çəkilişi
nəticəsində təbii
ki, biz bu
dəhlizdən istifadə
edərək vətəndaşlarımızı
öz ata-baba yurdlarına qaytaracağıq.
Azərbaycan mətbuatının materiallarına
görə, İrəvan
Zəngəzur dəhlizi
üçün öz
ərazisini ayırmaqdan
imtina edərsə, Bakı Üçtərəfli
Bəyanatın məktubuna
zidd olmadan Laçın dəhlizini bağlaya bilər [bəyanata görə, o, Ermənistanı Ermənistanla
birləşdirir. Qarabağ
Azərbaycan ərazisindən
- Qeyd. müəllif].
Alternativ variant isə orada öz nəzarət-buraxılış
məntəqələrini yaratmaq,
bununla da Ermənistanı Qarabağa
girişdən məhrum
etmək və Rusiya sülhməramlılarının
Azərbaycandan keçməsinə
icazə verməkdir[4].
Belə sərt
yanaşma Türkiyə-Azərbaycan
tandeminin uzaqgörən
planları ilə bağlıdır. Türkiyə
üçün Zəngəzur
dəhlizinin açılması
geostrateji əhəmiyyət
kəsb edir, çünki Ankara təkcə Naxçıvandan
və sözügedən
dəhlizdən Azərbaycanın
qalan hissəsi ilə birbaşa quru əlaqəsi deyil, həm də türkdilli ölkələrə və
Mərkəzin bazarlarına
birbaşa çıxış
əldə edəcək.
Asiya, çünki belə bir marşrut
daha qısa və daha ucuz
olacaq. Hazırda ora malların çatdırılması üçün
türk yük maşınları əsasən
Rusiya və Gürcüstan ərazisindən
keçir.
Bundan əlavə,
Ankara türkmən qazının Türkiyəyə
tədarük edilməsi
və Türkiyə ərazisindən tranzitlə
Avropa bazarlarına nəqli üçün səy göstərməyə
hazır olduğunu artıq bəyan edib. Bu məsələlər
Azərbaycan, Türkiyə
və Türkmənistan
xarici işlər nazirlərinin bu yaxınlarda Ankarada keçirilən görüşündə
müzakirə olunub. Qaz mövcud infrastruktur - TANAP qaz kəməri vasitəsilə
verilə bilər. Lakin güman edilir ki, kəmərin
bir qolu məhz Zəngəzur dəhlizindən çəkilməlidir.
İndi Azərbaycan Naxçıvan muxtariyyəti
üçün qazı
İrandan şişirdilmiş
qiymətə alır.
Zəngəzur dəhlizi
qazın Naxçıvana
çatdırılması və Xəzəryanı dövlətlərdən (Türkmənistan,
Qazaxıstan) Türkiyəyə,
oradan isə Avropaya müəyyən həcmdə qaz nəqli üçün lazımdır.
Ankara və
Bakı beynəlxalq səviyyədə Ermənistan
ərazisindən dəhliz
tikintisi layihəsini həll olunmuş məsələ kimi təqdim edirlər. Belə ki, Azərbaycanın
xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov
BMT Baş Assambleyasının
76-cı sessiyası çərçivəsində
dənizə çıxışı
olmayan bir qrup inkişaf etməkdə olan ölkələrin (Dənizə
çıxışı olmayan
inkişaf etməkdə
olan ölkələrin
(LLDC)) nazirlərinin görüşündə
Zəngəzur dəhlizinin
mövcud ticarət və nəqliyyat marşrutlarının siyahısına
əlavə olunacaq[9].Bir müddət əvvəl Azərbaycan xarici işlər nazirinin müavini Mahmud Məmmədquliyev İraqın Zəngəzur
dəhlizinin nəqliyyat
potensialından istifadə
edə biləcəyini
bildirmişdi.Bundan başqa,
Baş İdarənin
rəis müavini Avtomobil yollarının istismarı və təmiri Hidayət Rüstəmov (Azərbaycan)
bildirib ki, Naxçıvana çıxışı
təmin edəcək
Zəngəzur Nəqliyyat
Dəhlizi layihəsinin
2024-cü ildə başa
çatdırılması planlaşdırılır.
Zəngəzur dəhlizinin region ölkələri üçün
təklif etdiyi bütün imkanlar göstərir ki, bu dəhlizin yaradılması regional nəqliyyat şəbəkələrinin
genişlənməsinə gətirib çıxaracaq
və region ölkələri arasında
qarşılıqlı iqtisadi
əlaqələri stimullaşdıracaq.
Bu, həmçinin Şimal-Cənub Beynəlxalq
Dəhlizi və Orta Dəhliz kimi beynəlxalq nəqliyyat dəhlizləri
çərçivəsində regionun əhəmiyyətini
artıracaq. İqtisadi
faydalarla yanaşı,
dəhliz hesabına iqtisadi əlaqələrin
genişlənməsi regionda
davamlı sülhün
və təhlükəsizliyin
qorunmasına da əhəmiyyətli töhfə
verəcək. Davamlı
iqtisadi inkişaf və sülh öz növbəsində
zərərli millətçilik
ideyalarının yayılmasının
və gələcəkdə
yeni münaqişələrin
yaranmasının qarşısını
alacaq
Zəngəzur dəhlizi 2020-ci il noyabrın 10-da imzalanan və Azərbaycan və Ermənistan arasında atəşkəs
rejimini nəzərdə
tutan saziş çərçivəsində gündəmə gəlib.
Bu saziş Qarabağ bölgəsində
Azərbaycan və Ermənistan arasında münaqişəyə son
qoymaq məqsədi daşıyırdı və
sazişin 9-cu maddəsində
Naxçıvanın Azərbaycanla
quru əlaqəsini təmin etmək üçün istifadə
olunacaq “Zəngəzur
dəhlizi”nin açılması nəzərdə
tutulurdu.
Azərbaycan enerji ehtiyatları ilə zəngin ölkə olsa da, Rusiya ilə
bir çox enerji ixracı və enerji tranziti müqavilələri
imzalayıb. Zəngəzur
dəhlizi Azərbaycanın
enerji ehtiyatlarının
Naxçıvana nəqli
üçün istifadə
oluna bilər ki, bu da
gələcəkdə enerji
ixracı baxımından
Rusiya ilə rəqabətli mövqe yarada bilər. Zəngəzur dəhlizinin
açılması və
istifadəsi regional güclər arasında balansa təsir edəcək. Rusiya regionda baş verən siyasi və iqtisadi hadisələri diqqətlə
izləyir və bu dəhlizin açılması ilə
regional tarazlıq da dəyişəcək.
Zəngəzur dəhlizi də Ermənistanı Naxçıvandan
təcrid edəcək.
Bu vəziyyət Naxçıvanın Azərbaycanla
inteqrasiyasını dəstəkləsə
də, Ermənistanla münasibətləri çətinləşdirəcək
və Rusiyanın Ermənistanla münasibətlərinə
də təsir edəcək. Zəngəzur
dəhlizindən istifadə
Rusiya ilə Azərbaycan arasında diplomatiyaya təsir edərək, Rusiyanın vasitəçi və ya dəstəkləyici rol oynamasına səbəb olacaq. Bu dəhliz regional nəqliyyatın və ticarətin inkişafına imkan yaradacağı üçün
Rusiya dəhlizdən istifadə etməklə öz ticarət və daşımalarını
Qafqaz regionu ilə asanlıqla inteqrasiya edə biləcək. Zəngəzur
dəhlizinin açılması
və istifadəsi regional dinamikaya təsir edəcək mürəkkəb məsələdir
və bununla bağlı Rusiyanın siyasəti və təsiri diqqət çəkir.
Yekun olaraq qeyd edək ki, Zəngəzur dəhlizi Azərbaycan ilə Naxçıvan arasında strateji əlaqəni təmsil edir və bu dəhlizdən istifadə enerji nəqli, ticarət və nəqliyyat layihələri kimi müxtəlif sahələrdə əməkdaşlıq imkanları yaradacaq. Bu dəhlizin beynəlxalq əlaqələr və regional əməkdaşlıq layihələrində mühüm rol oynayacağı gözlənilir.
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti yanında
Dövlət İdarəçilik
Akademiyasının
Politologiya ixtisası
üzrə II kurs tələbələri:
Mirzəzadə Nurcan və
Yusufova Tərgül
Azad Azərbaycan.- 2023- cü il.- 30 noyabr.- ¹ 39.- S. 4.