Zəngəzur dəhlizi böyük siyasi əhəmiyyət kəsb edir

 

İkinci Qarabağ müharibəsinin sonunda Azərbaycanın qələbəsi regionda qüvvələr balansının yenidən formalaşmasına səbəb oldu. Müharibənin sonunda imzalanan müqaviləyə əsasən, Ermənistanın 30 ilə yaxındır ki, əlində saxladığı torpaqlardan çıxması gözlənilirdi.

Zəngəzur dəhlizinin açılması ilə türk dövlətlərinin iqtisadi, logistik, siyasi əlaqələri güclənəcək. Zəngəzur dəhlizi türk dünyasının yüksələn ulduzu olmaq potensialına malikdir

2020-ci ildə Ermənistan Azərbaycan arasında 44 günlük müharibə nəticəsində Qarabağ münaqişəsinin həlli regionda güclərin geosiyasi balansını tamamilə dəyişərək, nəqliyyat dəhlizlərinin blokdan çıxarılması da daxil olmaqla bir sıra yeni imkanlar açdı. Ən aktual layihələr arasında Azərbaycanı Ermənistan ərazisindən keçməklə həm muxtar Naxçıvanla, həm Rusiyanı Türkiyə ilə birləşdirəcək, Asiyadan Avropaya Yaxın Şərqə yol açacaq Zəngəzur dəhlizinin açılışını qeyd etmək olar.

2021-ci il iyunun 15-də Şuşa Bəyannaməsinin imzalanması nəticəsində Azərbaycan müasir tarixdə  ilk dəfə olaraq qardaş Türkiyə olan strateji tərəfdaş rəsmi müttəfiq tapmışdır.

Qoşulmama siyasəti sayəsində Azərbaycan əvvəllər heç bir hərbi-siyasi blokun üzvü deyildi Cənubi Qafqazdakı bəzi qonşularından fərqli olaraq heç bir rəsmi müttəfiqi yox idi. Beləliklə, Şuşa Bəyannaməsinin imzalanması ilk dəfə olaraq Azərbaycan    Türkiyəni blokdan kənar müttəfiqlərə çevirdi iki türk dövlətinin sonrakı inteqrasiyası qarşılıqlı əməkdaşlığına xidmət etdi ki, buda başqa ölkələrə nümunə ola bilər.

Azərbaycan Türkiyə prezidentləri tərə findən Şuşa şəhərində  imzalanmış, Azə rbaycan Ermənistan arasında İkinci Qarabağ müharibəsindən sonraAzərbaycanın mədəniyyət paytaxtıelan edilmişİttifaq münasibətləri haqqındaBəyannamə Azərbaycanla Ermənistan arasında dostluq, qardaşlıq münasibətlərinin möhkəmləndirilməsində mühüm mərhələyə çevrilmişdir.

Əlamətdar haldır ki, Bəyannamənin imzalanması iyunun 15-də , Azərbaycanda Milli Qurtuluş Gününün qeyd edildiyi vaxt baş tutub. 1993-cü ilin bu günündə ümummilli lider Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikası Ali Sovetinə  rəhbərlik etmiş bununla da ölkəni separatizmdən    dövlət çevrilişindən xilas etmişdir.

Şuşada imzalanan bəyannamə müxtəlif sahələrdə müttəfiqlik münasibətlərinə aiddir. Burada hərbi, siyasi, sosial, mədəni, iqtisadi sahələrdə qarşılıqlı yardım, birgə ticarət-iqtisadi əməkdaşlıq, gənclər siyasəti, idman, təhsil, beynəlxalq fəaliyyət, siyasi iqtisadi əlaqələrin inkişafı məsələlərinə toxunulur, enerji təhlükəsizliyinin , xüsusilə , Cənub Qaz Dəhlizi vacibliyi vurğulanır. [1]

Azərbaycan dövlət başçısı danışıqlarda əsas vurğunu iki mühüm məsələyə yönəldib:

1) müdafiə sektorunda əməkdaşlıq qarşılıqlı fəaliyyət

 2) nəqliyyat kommunikasiyaları ilə bağlı məsələ.

Bununla bağlı sənəddə üçüncü dövlətlər tərəfindən təcavüz ya onun təhlükəsi zamanı zəruri birgə tədbirlərin görülməsi barədə tərəflərin razılığı öz əksini tapıb. [2]

Qeyd edə k ki, İttifaq Bəyannaməsi yüz il əvvəl imzalanmış Qars müqavilə sinin möhkəm tarixi bünövrəsinə əsaslanır, lakin yenə Azərbaycan-Türkiyə əməkdaşlığının gələcək ümumi istiqamətini göstərir.

Azərbaycan Respublikası ilə Türkiyə Respublikası arasında müttəfiqlik münasibətləri haqqındaŞuşa Bəyannaməsi”ndə deyilir:

1. Ortaq maraq kəsb edən regional beynəlxalq strateji məsələlərdə fəaliyyətlərin qarşılıqlı şəkildə əlaqələndirilməsi;

2. Müdafiə sənayesi sahəsində əməkdaşlıq qarşılıqlı hərbi yardım məsələləri;

3. Azərbaycan Türkiyəni birləşdirən Zəngəzur dəhlizinin açılması məsələsi;

4. Qafqaz regionunda sabitliyin təhlükəsizliyin möhkəmləndirilməsi, bütün iqtisadi nəqliyyat əlaqələrinin bərpası, eləcə region dövlətləri arasında münasibətlərin notmallaşdırılması uzunmüddətli sülhün təmin edilməsi;

5. Tərəflərdən hər hansı birinin müstəqilliyinə, suverenliyinə, ərazi bütövlüyünə, beynəlxalq səviyyədə tanınmış sərhədlərinin toxunulmazlığına ya təhlükəsizliyinə qarşı üçüncü dövlət ya dövlətlər tərəfindən təhdid ya təcavüz edildiyi təqdirdə, birgə məsləhətləşmələr aparılması;

6. Silahlı Qüvvələrin güc idarəetmə strukturlarının əlaqələndirilmiş fəaliyyətinin təşkili nəzərdə tutulur;

7. Silahlı Qüvvələrimizin müasir tələblərə uyğun olaraq yenidən formalaşdırılması modernləşdirilməsi istiqamətində birgə səylərin göstərilməsi;

8. Həmçinin hər iki ölkənin Təhlükəsizlik şuralarının milli təhlükəsizlik məsələləri üzrə müntəzəm olaraq birgə iclaslarının keçirilməsi bu iclaslarda milli mənafe, ölkələrin maraqlarına toxunan regional beynəlxalq təhlükəsizlik məsələlərinin müzakirəsinin aparılması daxildir;

Milli iqtisadiyyatların ixracın şaxələndirilməsi üzrə səylərin artırılması, malların sərbəst hərəkətinin təşkili mexanizmlərinin yaradılması istiqamətində zəruri tədbirlərin görülməsi, Cənub Qaz Dəhlizinin səmərəli şəkildə istifadə olunmasına daha da inkişaf etdirilməsinə yönəldilmiş səylərin əlaqələndirilmiş şəkildə davam etdirilməsi, intellektual nəqliyyat sistemləri texnologiyalarından istifadə etməklə beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin Azərbaycan-Türkiyə hissələrində tranzitnəqliyyat potensialının daha da inkişafı, Azərbaycan Türkiyəni birləşdirən Zəngəzur dəhlizinin açılması, regionda nəqliyyatkommunikasiya əlaqələrinin bərpası, beynəlxalq nəqliyyat dəhlizlərinin inkişafının təşviqi kimi aktual məsələlər yer alır;

AzərbaycanTürkiyə media platformasının imkanları çərçivəsində iki ölkənin aidiyyatı qurumları arasında informasiya, kommunikasiya ictimai diplomatiya sahəsində əməkdaşlıq gücləndirilməli, Türk həmrəyliyinin daha da möhkəmlədirilməsi məqsədilə TDƏŞ əlaqədar qurumlar çərçivəsində həyata keçirilən fəaliyyətlərə təkan verilməlidir.

İmzalanmış Bəyannamə   əksini tapan ikinci mühüm məsələ  nəqliyyat kommunikasiyalarının inkişafı ilə  bağlıdır. Sənəddə Türkiyə ilə Azərbaycanı avtomobil dəmir yolu ilə birlə şdirən nəqliyyat magistralı olan Zəngəzur hlizinin açılması ilə bağlı müddəaları əks etdirən bənd var. Belə ki, müqavilə nin 9-cu bəndinə əsasən, “Tərəflərin razılığı ilə Naxçıvan Muxtar Respublikasını Azərbaycanın qərb rayonları ilə birləşdirən yeni nəqliyyat kommunikasiyalarının tikintisi təmin ediləcək”. Bu qərar iki ölkə arasında yerləşən Ermənistanın kəskin mənfi reaksiyasına səbəb olub.

Şuşa bəyannaməsində qeyd olunan Zəngəzur avtomobil dəhlizi Ermənistan ərazisindən keçməklə  1990-cı illərin əvvəllərinə, Birinci Qarabağ müharibəsi hadisələri nəticəsində rabitə kəsilənə qədər fəaliyyət göstərib. 2020-ci ilin noyabrında Rusiya nümayəndə heyətinin iştirakı ilə bağlanmış sülh müqaviləsinin şərtlərinə əsasən, Azə rbaycan Türkiyəni Naxçıvan Muxtar Respublikasının ərazisi ilə birləşdirəcək avtomobil dəmir yolunun tikintisi nəzərdə tutulur. Bu qərar İkinci Qarabağ müharibəsindən sonra yaranmış yeni geosiyasi vəziyyətin nəticəsidir. Bu gün təkcə Türkiyə ilə Azərbaycanı deyil, bəzi digər dövlətləri dəmir yolu avtomobil yolu ilə birləşdirəcək Zəngəzur dəhlizi ilə bağlı nəinki danışıqlar gedir planlar hazırlanır.

Nəqliyyat dəhlizlərinin bağlanması təkcə bir çox əhəmiyyətli maliyyə imkanları açmayacaq, həm Cənubi Qafqazda uzunmüddətli sülhə töhfə verəcək.

Zəngəzur dəhlizi Sakit okean Atlantik okeanları arasında ən qısa quru nəqliyyat marşrutuna, həmçinin Şimal-Cənub Şərq-Qərb dəhlizlərinin kəsişmə nöqtəsinə çevriləcək. Bu, Avropa Asiyanı birləşdirən quru nəqliyyat marşrutlarını tamamlayacaq. Zəngəzur dəhlizi ilə həm dəmir yolu, həm avtomobil əlaqəsinin bərpası Avropa İttifaqı ABŞ tərəfindən dəstəklənib.

Türkiyə Zəngəzur dəhlizinin açılmasını Azərbaycanla Ermənistan arasında münasibətlərin normallaşdırılması səylərini dəstəkləyir. İyulun 21-də İstanbulda Azərbaycan, Pakistan Türkiyə parlamentləri sədrlərinin ikinci üçtərəfli görüşü keçirilib. Türkiyə Böyük Millət Məclisinin sədri Mustafa Şentop çıxışında Azərbaycanın Qarabağ bölgəsində ədalətin bərqərar olmasından məmnunluğunu bildirib Zəngəzur dəhlizinin regionun iqtisadi inkişafı üçün güclü stimul rolunu oynayacağını bildirib.

Zəngəzur dəhlizinin açılması Türkiyənin Xəzər dənizinə çıxmasına kömək edəcək, həmçinin Mərkəzi Asiya Çinə ən sürətli marşrutlardan birini təqdim edəcək. Bu marşrut böyük iqtisadi enerji potensialına malikdir. Hazırda Mərkəzi Asiya dövlətləri Ukraynadakı vəziyyətlə əlaqədar Avropaya çatmaq üçün əlavə marşrut axtarırlar. Bakı-Tbilisi-Qars dəmir yolunun istismarı Zəngəzur dəhlizinin işə salınması bütün ölkələr arasında Xəzər dənizi vasitəsilə multimodal daşımalara dair razılığın əldə olunacağını nəzərdə tutur. Bu o deməkdir ki, bu istiqamətlərdə yükdaşımalar artacaq ki, bu da ixrac olunan məhsulların həcminin artmasına səbəb olacaq.

Zəngəzur dəhlizinin işə salınması Qara dənizdən Qafqaz Mərkəzi Asiyadan keçməklə Hindistan, Çin Şərqi Cənubi Asiyanın digər ölkələrinə qədər bütün regiona təsir göstərəcək Orta Dəhliz potensialını artıracaq.

Bu prosesdə Ermənistanla Türkiyə arasında münasibətlərin normallaşması mühüm rol oynayır. Qarabağ müharibəsi başa çatdıqdan sonra İrəvan Ankara normallaşmaya başlamaq barədə razılığa gəliblər. Bu ilin əvvəlindən Türkiyə Ermənistanın xüsusi nümayəndələri artıq Moskva Vyanada dörd görüş keçirib. İyulun 1-də baş tutan sonuncunun nəticəsi üçüncü ölkə vətəndaşlarının Ermənistan-Türkiyə sərhədindən keçmək imkanlarının təmin edilməsi Ermənistanla Türkiyə arasında birbaşa hava nəqliyyatı ilə yük daşımalarının həyata keçirilməsinə dair razılaşma olub. Türkiyənin xarici işlər naziri Mövlud Çavuşoğlu Türkiyə-Ermənistan münasibətlərinin normallaşdırılmasını, o cümlədən Ermənistanla Azərbaycan arasında sülh sazişinin bağlanmasını Naxçıvana quru dəhlizinin açılmasını şərtləndirib. [3]

Amma indiyə qədər Ermənistan müxtəlif bəhanələrlə dəhlizin açılmasını gecikdirməyə çalışır, baxmayaraq ki, onun blokunun açılması kommunikasiyanın bərpası otuz ilə yaxındır iqtisadi blokadada olan ölkə üçün vacibdir. Lakin dünya güclərinin dəhlizin işə salınmasına marağının artdığını nəzərə alsaq, vəziyyət hər an dəyişə bilər.

Ermənistanın mövqeyi məhz regionda kommunikasiyaların bərpasına alternativ marşrutların yaradılmasına kompleks yanaşmaya əsaslanır. Lakin Türkiyə Azərbaycan eksklüziv olaraq Zəngəzur dəhlizinin inşasında israrlıdırlar bundan aydın olur ki, layihənin kommersiya maraqları arxa planda, geosiyasət isə birinci yerdədir. Erməni tərəfinin təklifləri həttakapitulyasiyaya imza atan ölkə tələb irəli sürməməlidirbəhanəsi ilə nəzərə alınmır.

Azərbaycan Prezidenti İ.Əliyev Azərbaycan Dövlət Televiziyasına müsahibəsində Ermənistanı hədələyib: “Biz Zəngəzur dəhlizini Ermənistan istəsə , istəməsə həyata keçirəcəyik. Əgər istəsə, bu məsələni həll etmək asan olar, istəməsə, zorla həll edəcəyik” [4]. Görünür, İ.Əliyev nəqliyyat dəhlizi çəkməklə kifayətlənmək fikrində deyil: “Qərbi Zəngəzur hazırda Ermənistanın nəzarətindədir. Amma Zəngəzur dəhlizinin çəkilişi nəticəsində təbii ki, biz bu dəhlizdən istifadə edərək vətəndaşlarımızı öz ata-baba yurdlarına qaytaracağıq.

Azərbaycan mətbuatının materiallarına görə, İrəvan Zəngəzur dəhlizi üçün öz ərazisini ayırmaqdan imtina edərsə, Bakı Üçtərəfli Bəyanatın məktubuna zidd olmadan Laçın dəhlizini bağlaya bilər [bəyanata görə, o, Ermənistanı Ermənistanla birləşdirir. Qarabağ Azərbaycan ərazisindən - Qeyd. müəllif]. Alternativ variant isə orada öz nəzarət-buraxılış məntəqələrini yaratmaq, bununla da Ermənistanı Qarabağa girişdən məhrum etmək Rusiya sülhməramlılarının Azərbaycandan keçməsinə icazə verməkdir[4].

Belə sərt yanaşma Türkiyə-Azərbaycan tandeminin uzaqgörən planları ilə bağlıdır. Türkiyə üçün Zəngəzur dəhlizinin açılması geostrateji əhəmiyyət kəsb edir, çünki Ankara təkcə Naxçıvandan sözügedən dəhlizdən Azərbaycanın qalan hissəsi ilə birbaşa quru əlaqəsi deyil, həm türkdilli ölkələrə Mərkəzin bazarlarına birbaşa çıxış əldə edəcək. Asiya, çünki belə bir marşrut daha qısa daha ucuz olacaq. Hazırda ora malların çatdırılması üçün türk yük maşınları əsasən Rusiya Gürcüstan ərazisindən keçir.

Bundan əlavə, Ankara türkmən qazının Türkiyəyə tədarük edilməsi Türkiyə ərazisindən tranzitlə Avropa bazarlarına nəqli üçün səy göstərməyə hazır olduğunu artıq bəyan edib. Bu məsələlər Azərbaycan, Türkiyə Türkmənistan xarici işlər nazirlərinin bu yaxınlarda Ankarada keçirilən görüşündə müzakirə olunub. Qaz mövcud infrastruktur - TANAP qaz kəməri vasitəsilə verilə bilər. Lakin güman edilir ki, kəmərin bir qolu məhz Zəngəzur dəhlizindən çəkilməlidir. İndi Azərbaycan Naxçıvan muxtariyyəti üçün qazı İrandan şişirdilmiş qiymətə alır. Zəngəzur dəhlizi qazın Naxçıvana çatdırılması Xəzəryanı dövlətlərdən (Türkmənistan, Qazaxıstan) Türkiyəyə, oradan isə Avropaya müəyyən həcmdə qaz nəqli üçün lazımdır.

Ankara Bakı beynəlxalq səviyyədə Ermənistan ərazisindən dəhliz tikintisi layihəsini həll olunmuş məsələ kimi təqdim edirlər. Belə ki, Azərbaycanın xarici işlər naziri Ceyhun Bayramov BMT Baş Assambleyasının 76-cı sessiyası çərçivəsində dənizə çıxışı olmayan bir qrup inkişaf etməkdə olan ölkələrin (Dənizə çıxışı olmayan inkişaf etməkdə olan ölkələrin (LLDC)) nazirlərinin görüşündə Zəngəzur dəhlizinin mövcud ticarət nəqliyyat marşrutlarının siyahısına əlavə olunacaq[9].Bir müddət əvvəl Azərbaycan xarici işlər nazirinin müavini Mahmud Məmmədquliyev İraqın Zəngəzur dəhlizinin nəqliyyat potensialından istifadə edə biləcəyini bildirmişdi.Bundan başqa, Baş İdarənin rəis müavini Avtomobil yollarının istismarı təmiri Hidayət Rüstəmov (Azərbaycan) bildirib ki, Naxçıvana çıxışı təmin edəcək Zəngəzur Nəqliyyat Dəhlizi layihəsinin 2024-cü ildə başa çatdırılması planlaşdırılır.

Zəngəzur dəhlizinin region ölkələri üçün təklif etdiyi bütün imkanlar göstərir ki, bu dəhlizin yaradılması regional nəqliyyat şəbəkələrinin genişlənməsinə gətirib çıxaracaq region ölkələri arasında qarşılıqlı iqtisadi əlaqələri stimullaşdıracaq. Bu, həmçinin Şimal-Cənub Beynəlxalq Dəhlizi Orta Dəhliz kimi beynəlxalq nəqliyyat dəhlizləri çərçivəsində regionun əhəmiyyətini artıracaq. İqtisadi faydalarla yanaşı, dəhliz hesabına iqtisadi əlaqələrin genişlənməsi regionda davamlı sülhün təhlükəsizliyin qorunmasına da əhəmiyyətli töhfə verəcək. Davamlı iqtisadi inkişaf sülh öz növbəsində zərərli millətçilik ideyalarının yayılmasının gələcəkdə yeni münaqişələrin yaranmasının qarşısını alacaq

Zəngəzur dəhlizi 2020-ci il noyabrın 10-da imzalanan Azərbaycan Ermənistan arasında atəşkəs rejimini nəzərdə tutan saziş çərçivəsində gündəmə gəlib. Bu saziş Qarabağ bölgəsində Azərbaycan Ermənistan arasında münaqişəyə son qoymaq məqsədi daşıyırdı sazişin 9-cu maddəsində Naxçıvanın Azərbaycanla quru əlaqəsini təmin etmək üçün istifadə olunacaqZəngəzur dəhlizi”nin açılması nəzərdə tutulurdu.

Azərbaycan enerji ehtiyatları ilə zəngin ölkə olsa da, Rusiya ilə bir çox enerji ixracı enerji tranziti müqavilələri imzalayıb. Zəngəzur dəhlizi Azərbaycanın enerji ehtiyatlarının Naxçıvana nəqli üçün istifadə oluna bilər ki, bu da gələcəkdə enerji ixracı baxımından Rusiya ilə rəqabətli mövqe yarada bilər. Zəngəzur dəhlizinin açılması istifadəsi regional güclər arasında balansa təsir edəcək. Rusiya regionda baş verən siyasi iqtisadi hadisələri diqqətlə izləyir bu dəhlizin açılması ilə regional tarazlıq da dəyişəcək.

Zəngəzur dəhlizi Ermənistanı Naxçıvandan təcrid edəcək. Bu vəziyyət Naxçıvanın Azərbaycanla inteqrasiyasını dəstəkləsə , Ermənistanla münasibətləri çətinləşdirəcək Rusiyanın Ermənistanla münasibətlərinə təsir edəcək. Zəngəzur dəhlizindən istifadə Rusiya ilə Azərbaycan arasında diplomatiyaya təsir edərək, Rusiyanın vasitəçi ya dəstəkləyici rol oynamasına səbəb olacaq. Bu dəhliz regional nəqliyyatın ticarətin inkişafına imkan yaradacağı üçün Rusiya dəhlizdən istifadə etməklə öz ticarət daşımalarını Qafqaz regionu ilə asanlıqla inteqrasiya edə biləcək. Zəngəzur dəhlizinin açılması istifadəsi regional dinamikaya təsir edəcək mürəkkəb məsələdir bununla bağlı Rusiyanın siyasəti təsiri diqqət çəkir.

Yekun olaraq qeyd edək ki, Zəngəzur dəhlizi Azərbaycan ilə Naxçıvan arasında strateji əlaqəni təmsil edir bu dəhlizdən istifadə enerji nəqli, ticarət nəqliyyat layihələri kimi müxtəlif sahələrdə əməkdaşlıq imkanları yaradacaq. Bu dəhlizin beynəlxalq əlaqələr regional əməkdaşlıq layihələrində mühüm rol oynayacağı gözlənilir.

 

Azərbaycan Respublikasının

 Prezidenti yanında Dövlət İdarəçilik

 Akademiyasının Politologiya ixtisası

 üzrə II kurs tələbələri:

 Mirzəzadə Nurcan və Yusufova Tərgül

 

Azad Azərbaycan.- 2023- cü il.- 30 noyabr.- ¹ 39.- S. 4.