Azərbaycan Respublikasının
ümumtəhsil məktəbləri üçün
Azərbaycan tarixi fənni kurikulumu (V-XI siniflər)
GİRİŞ
Azərbaycan tarixi fənni
kurikulumu və onun xarakterik cəhətləri. Azərbaycan tarixi fənni kurikulumu ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan tarixi fənninin fəlsəfəsini, bu fənnin
təlimi sahəsində fəaliyyətləri əks etdirən
konseptual sənəddir. Bu sənəddə fənnin məzmunu
(məzmun standartları), fəndaxili və fənlərarası
inteqrasiya, müəllim və şagird fəaliyyətinə
dair texnologiyalar, şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsi
məsələləri əhatə olunmuşdur.
Qədim tarixə malik
olan Azərbaycanın tarixi keçmişi bir-birini izləyən
və tamamlayan, dinamik şəkildə biri digərini əvəz
edən fakt və hadisələrlə zəngindir. Bu fakt və
hadisələr Azərbaycan xalqının tarixi
yaddaşında ən xarakterik abidələr kimi
qalmaqdadır. Bu gün tarix özünün müasirliyi ilə
yeni həyatı quranlar, gələcəyin perspektivlərini
yaradanlar üçün bünövrə rolunu oynayır. Azərbaycanda
insanların tarixi yaddaşının, milli mentalitetinin formalaşmasına
təsir göstərir. Həm tarixi müstəvidə, həm
də müasir zamanda sosial, iqtisadi, mədəni inkişaf
baxımından müqayisə
və təhlillər aparmağa imkan yaranır.
Bütün bunlar Azərbaycan
tarixi üzrə biliklərin, ilk növbədə, tarixi
xronoloji ardıcıllıqla müəyyən
olunmasını və məzmun standartlarında nəzərə
alınmasını tələb
etmişdir. Həmin biliklər seçilmiş, ümumiləşdirilərək
tarixi məkan, tarixi zaman, dövlət, şəxsiyyət, mədəniyyət
məzmun xətləri üzrə
qruplaşdırılmışdır.
Azərbaycan tarixinə
dair məzmun standartları müəyyənləşdirilərkən
şagirdlərin öyrənəcəkləri tarixi biliklərin,
eləcə də bu fənn üzrə konkret təlim fəaliyyətlərinin
(idrak, hissi, psixomotor) əhatə olunması diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. Şagirdlərin təlim nailiyyətlərinin
nəticələri müəyyən olunaraq kurikuluma daxil
edilmişdir.
Məzmun
standartlarında Azərbaycan tarixinə dair deklarativ biliklərlə
yanaşı, şagirdlərə prosedural və kontekstual
biliklərin verilməsi də nəzərdə tutulmuşdur.
Bununla şagirdlərin praktik fəaliyyətə yönəldilməsi,
xəritə üzrə işə, tədqiqatçılığa,
qrafik və cədvəllər hazırlamağa istiqamətləndirilməsi,
onların yaradıcı işə cəlb olunması
üçün imkan yaradılmışdır.
Məzmun standartları,
təlim strategiyaları və qiymətləndirmə mexanizmləri
hazırlanarkən şagird şəxsiyyətinin inkişaf
etdirilməsi diqqət mərkəzində
saxlanılmışdır. İlk növbədə,
onların meyil və maraqları, əqli və fiziki
imkanları mühüm tələblər kimi əsas
götürülmüşdür.
Azərbaycan tarixi fənni
kurikulumu hazırlanarkən cəmiyyətdə gedən
aşağıdakı sosial, iqtisadi, mədəni dəyişikliklər
də nəzərə alınmışdır:
- iqtisadiyyatda elm, təhsil
və xidmətin üstün rol oynaması;
- cəmiyyətin sosial,
siyasi və mənəvi həyatında, iqtisadiyyatın
bütün sahələrində informasiya
texnologiyalarının tətbiqi ilə əlaqədar texnoloji
yeniliklərin fasiləsizliyi;
- əhalinin peşə
məşğuliyyətinin strukturunun dəyişməsi,
informasiyaların istehsalı, yayılması, mühafizəsi
və ötürülməsi ilə əlaqədar olan əhali
qruplarının cəmiyyətdə üstünlük
(çoxluq) təşkil etməsi;
- təhsil səviyyəsinin
şəxsiyyətin, sosial təbəqələrin sosial
strukturunu müəyyən edən əsas amil rolu oynaması;
- cəmiyyətin
gündəlik həyatında kütləvi informasiya vasitələrindən,
video məhsullardan, reklamlardan və s.
asılılığın getdikcə artması.
Bütün bunlara Azərbaycan
tarixi fənni kurikulumunun xarakterik cəhətləri kimi diqqət
yetirilmişdir.
Fənnin əhəmiyyəti, məqsəd və vəzifələri
Azərbaycan tarixi
ölkəmizin ərazisində uzaq və yaxın
keşmişdə yaşamış insanların həyatını,
onların həyatında baş verən hadisələri, həmin
hadisələrin səbəb və nəticələrini
öyrənən elmdir. Onun bir fənn kimi ümumtəhsil məktəblərində
öyrənilməsi xüsusi əhəmiyyət
daşıyır.
Azərbaycan tarixinin
ümumtəhsil məktəblərində tədrisi dərin
və əhatəli biliyə, bacarıq və vərdişlərə,
yüksək intellektə, geniş dünyagörüşə
malik olan və onu daim inkişaf etdirməyə çalışan
şəxsiyyət formalaşdırmağa, öz soykökünü,
adət-ənənələri, milli mənəvi dəyərlərə
əsaslanan, şərəfli tarixi keçmişinə dərindən
yiyələnən, ailəsini, vətənini, millətini sevən
və onu daim ucaltmağa çalışan vətəndaş
tərbiyə etməyə xidmət edir.
Azərbaycan tarixi fənni
şagirdlərdə ünsiyyət qurmaq və əməkdaşlıq
etmək kimi yüksək mənəvi keyfiyyətlərin, mühakimə
yürütmək, qoyulmuş problemə fərqli baxış
nümayiş etdirmək, öz nöqteyi-nəzərini əsaslandırmaq,
hüquqlarını qorumaq, başqalarının hüquqlarına
hörmətlə yanaşmaq, dövlət, cəmiyyət və
xalq qarşısında vəzifələrinə məsuliyyətlə
yanaşmaq bacarığının formalaşmasına xidmət
edir.
Azərbaycan tarixi fənn
kurikulumunun əsas cəhətlərindən biri kimi nəticəyönümlülük
şagird fəaliyyətinin ardıcıl izlənilməsini,
onun nailiyyətlərindəki irəliləyişlərin
müntəzəm qiymətləndirilməsini təmin edir. Şagirdlərə
gündəlik həyatda lazım olan zəruri
bacarıqların aşılanmasını və onun
ardıcıl olaraq inkişaf etdirilməsini ön plana çəkir.
Təlim prosesi ilə gözlənilən nəticə
arasında qarşılıqlı əlaqə
üçün zəmin yaradır.
Ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan tarixi fənninin əsas məqsədi məktəblilərdə
vətənpərvərlik, fəal vətəndaşlıq mövqeyi,
digər xalqlara, ümumbəşəri humanist dəyərlərə
hörmət, ənənəvi və mədəni nailiyyətlərə
əsaslanan əqidə prinsipləri, dövlətçilik ənənələrinə
sədaqət hissi formalaşdırmaq üçün onlarda
keçmiş və müasir dövrün hadisələrini
sərbəst təhlil etmək, faktları ümumiləşdirmək,
əldə olunan biliklərdən cəmiyyətin müasir vəziyyətinin
qiymətləndirməsində istifadə, tarixi mənbə, müxtəlif
fikir və konsepsiyaları təhlil etmək, başqalarının
fikirlərinə hörmət etmək, eləcə də sərbəst
nəticə çıxarmaq və kollektivdə işləmək
bacarıq və vərdişləri aşılamaqla informativ-kommunikativ
və hüquqi mədəniyyət formalaşdırmaqdan ibarətdir.
Bu məqsədin reallaşdırılması
üçün aşağıdakı vəzifələrin
həyata keçirilməsi məqsədəmüvafiq hesab
edilir:
- tarixi hadisələrin,
həmçinin müasir həyatda baş verən ictimai hadisələrin
dərk, təhlil və təsnif edilməsi;
- milli mənəvi dəyərlərdən,
mədəni irsdən istifadə
etməklə daxili potensialın zənginləşdirilməsi
və onların gələcək nəsillərə
ötürülməsi;
- dövlətçilik
ənənələrinə istinad olunması, ölkəmizin
müstəqil dövlət quruculuğunda şüurlu və
məsuliyyətli vətəndaş kimi iştirak etməsi;
- vətənin tarixində
baş vermiş hadisələr nəzərə alınmaqla
milli mənafe və maraqların qorunması;
- müxtəlif mənbələri
təhlil etməklə onlardan nəticələrin
çıxarılması, sosioloji məlumatlar üzərində
işin təşkili, sosial, iqtisadi, mədəni problemlərin
tarixi baxımından inkişafının digər fənlərlə
əlaqədə izlənilməsi;
- tarixi hadisələrin
qarşılıqlı əlaqələrini təhlil etməklə
məntiqi və yaradıcı təfəkkürün
inkişaf etdirilməsi.
Müəyyən edilmişdir ki, ümumtəhsil məktəblərində Azərbaycan tarixinin tədrisi
vasitəsilə:
ümumi orta təhsil səviyyəsində Azərbaycanın ən
qədim yaşayış məskənlərindən biri
olması, dövlətçilik ənənələri, Azərbaycan
xalqının, onun milli, sosial, əxlaqi-mənəvi dəyərlərinin
təşəkkülü və formalaşması, geosiyasi məkanda
mövqeyi və rolu, bəşər sivilizasiyasının
inkişafına təsiri, Azərbaycanın məruz
qaldığı təcavüzlər və onlara qarşı
mübarizə, müasir dünyada mövqeyi, ölkənin
ümumi inkişafı, tarixi şəxsiyyətləri, maddi
və mənəvi mədəniyyət abidələri
haqqında sistemli məlumatların mənimsənilməsi təmin
olunur, şagirdlərdə tarixi hadisələri təhlil etmək
və onlara münasibət bildirmək, əlavə faktlar
toplamaq və sistemləşdirib təqdim etmək, tarixi mənbələrlə
işləmək bacarıqları
formalaşdırılır, onlara vətənpərvərlik,
milli iftixar hissləri aşılanır.
tam orta təhsil səviyyəsində
ümumi
orta təhsil pilləsində nəzərdə tutulmuş fəaliyyətləri
genişləndirməklə sivilizasiyalı inkişaf şəraitlərində
yürüdülən siyasi xəttin Azərbaycanın ərazi
bütövlüyünə, milli mənəvi dəyərlərinə
təsiri, bu dövrlərdə sosial-iqtisadi, mədəni
inkişaf tendensiyaları, milli azadlıq hərəkatı,
dövlətçiliyin bərpası, qorunması,
inkişafı, müasir dövrdə Azərbaycanın
dünyadakı mövqeyi, ölkənin ümumi
inkişafını şərtləndirən amillər
haqqında məlumatlar mənimsənilir, demokratik cəmiyyət
şəraitində şagirdlərdə sosial-siyasi və
tarixi hadisələrə münasibət bildirmək və
qiymətləndirmək bacarıqları
formalaşdırılır.
"Təhsil
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Qanununun tələblərinə
müvafiq olaraq icbari təhsil doqquzuncu sinif bazasında
tamamlandığından
respublikanın ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan tarixi üzrə təlimin məzmunu əvvəlki
dövrlərdən fərqli olaraq konsentrik prinsipə əsasən
aşağıdakı kimi qurulmuşdur.
Ümumi orta təhsil
bazasında:
V sinifdə Vətən tarixinin qədim
zamanlardan bu günədək ən mühüm tarixi hadisə,
proses və təzahürləri barədə ilkin təsəvvürlərin
yaradılması istiqamətində təlim fəaliyyətinin
qurulması;
VI-IX siniflərdə sivilizasiyalı
inkişaf nöqteyi-nəzərindən müvafiq bölmələr
üzrə xronoloji ardıcıllıq gözlənilməklə
Azərbaycan tarixinin ən qədim dövründən bu
günə qədərki hadisə, proses və təzahürlər
üzərində təlim fəaliyyətinin qurulması;
X-XI siniflərdə (tam orta təhsil
bazasında) Azərbaycanın tarixi keçmişini və
müasir dövrünü, sivilizasiyaların
inkişafında rolunu, qlobal problemlərin həllində
mövqeyini dəyərləndirməyə imkan verən təlim
materialları üzərində fəaliyyətlərin
qurulması.
1. Fənn üzrə təlimin məzmunu
1.1. Fənn üzrə ümumi təlim nəticələri
Ümumi orta təhsil səviyyəsində şagird:
- tarixi hadisələri
xronoloji əsasda təsvir edir, onlar arasındakı səbəb
və nəticə əlaqələrini izah edir;
- sivilizasiyaların
formalaşmasında dünya mədəniyyətinin, incəsənətinin
inkişafında Azərbaycanın rolu və mövqeyi barədə
mülahizələrini bildirir;
- tarixi fakt və hadisələrə,
tarixi şəxsiyyətlərə və onların fəaliyyətinə
münasibət bildirir,
onları müvafiq dövr baxımından qiymətləndirir.
Tam orta təhsil səviyyəsində
şagird:
- Azərbaycanın
tarixi keçmişi və müasir dövrü haqqında zəruri
biliklərə malik olduğunu nümayiş etdirir;
- tarixi hadisə və
proseslərin mahiyyətini konkret dövrün xüsusiyyətləri
baxımından izah edir və ona münasibət bildirir;
- tarixi informasiyaları
toplayır, sistemləşdirir, təhlil edir və nəticələr barədə təqdimatlar hazırlayır;
- tarixi hadisələrlə
bağlı fərziyyə və
mülahizələr irəli sürür, proqnozlar verir;
- debatlarda, diskussiyalarda,
müzakirələrdə ictimai rəy formalaşdıran məsələlər
ətrafında təkliflərlə çıxış
edir, hüquqi-siyasi dəyərlərin (demokratiya, şəxsiyyət,
azadlıq və s.) həyatda reallaşmasına münasibət
bildirir.
1.2.
Fənnin məzmun xətləri
və onların əsaslandırılması
Məzmun xətləri fənn üzrə ümumi təlim
nəticələrinin reallaşdırılmasını təmin
etmək üçün müəyyən edilən məzmunun
zəruri hissələridir. Bu hissələr bir-biri ilə həm
məntiqi, həm də xronoloji cəhətdən
bağlı olur, məzmunun bütöv və əhatəli
ifadə olunmasını təmin edir.
Azərbaycan tarixi fənni
üzrə məzmun xətləri ümumi təhsilin səviyyələri
üzrə bütün
şagirdlər üçün vacib olan məzmunu əhatə
etməyə, hər bir şagirdin Vətən tarixindən
öyrənə biləcəyi və öyrənməli
olduğu məsələləri müəyyənləşdirməyə
imkan yaradır. Onlar siniflər üzrə özlərinə
məxsus əsas və alt-standartları ehtiva etməklə fərqlənir .
Azərbaycan tarixi fənni
üzrə məzmun standartları siniflər üzrə
sistemləşdirilmişdir və
aşağıdakı beş məzmun xətti üzrə
qruplaşdırılır:
1. Tarixi zaman
2. Tarixi məkan
3. Dövlət
4. Şəxsiyyət
5. Mədəniyyət
Azərbaycan tarixi fənni
üzrə məzmun xətlərinin vacibliyi
aşağıdakı zərurətdən irəli gəlir.
1. Tarixi zaman
Bütün hadisə və
təzahürlər tarixi zaman daxilində baş verir. Bu hadisə
və təzahürlərin zaman daxilində baş verməsinin
və inkişafının ardıcıllığı onlar
arasında qarşılıqlı əlaqə və təsirləri
müəyyənləşdirməyə imkan yaradır. Tarixi
zamanda mövqe hadisə və təzahürlərin hansı
tarixi şəraitdə baş verdiyini göstərir. Eyni
zamanda bu şəraitin ona necə təsir göstərdiyini,
həmin hadisə və təzahürün
səbəbi, yaxud da nəticəsi
olub-olmadığını müəyyən etməyə
imkan verir.
Tarixi zaman daxilində hadisələrin
və təzahürlərin dəyişməsinin izlənməsi
şagirdlərin tarixi hadisələri zaman baxımından
müəyyənləşdirməsi, əlaqələndirməsi,
təhlil etməsi və dəyərləndirməsində,
xronologiyaya dair bacarıqların mənimsənilməsində
əhəmiyyətli rol oynayır.
2. Tarixi məkan
İnsanların və cəmiyyətin
həyatı, onların inkişafı və dəyişməsi
müəyyən tarixi məkan çərçivəsində
baş verir. Həmin məkanın təbii-coğrafi şəraiti
insanların həyat tərzlərinə, məşğuliyyətlərinə,
təsərrüfat həyatlarına, ictimai münasibətlərinə,
mədəni inkişaf xüsusiyyətlərinə
böyük təsir göstərir. Ona görə də bu
şəraitin öyrənilməsi təsərrüfatın,
mədəniyyətin, dövlət
quruluşunun, ictimai həyatın, daxili və xarici siyasətin
inkişaf məntiqini izləməyə və onların gələcək
inkişaf perspektivlərini proqnozlaşdırmağa imkan
verir. Azərbaycan tarixində təbii-coğrafi amillərlə
bağlı bilik və bacarıqların aşılanması
şagirdlərin cəmiyyətin inkişafının ətraf
mühitdən, təbiətdən, geosiyasi amillərdən
asılılığını dəyərləndirməsinə
şərait yaradır.
3. Dövlət
Müxtəlif dövlət
quruluşu formaları, qanunlar və onlara əməl
olunması, dövlətlər arasında və dövlətlə
vətəndaşlar arasında olan münasibətlər
insanların həyatına və tarixin gedişinə
güclü təsir göstərmişdir. Müxtəlif
tarixi dövrlərdə mövcud olmuş Azərbaycan
dövlətlərinin quruluşu, yeritdikləri sosial-iqtisadi və
xarici siyasət inkişaf edərək dəyişmiş,
müasir səviyyəyə gəlib
çatmışdır. Şagirdlər bu dəyişiklikləri
izləməklə Azərbaycan dövlətçiliyinin
tarixinə dair biliklər qazanır, onun tarixi inkişaf yolunu
izləməklə, müvafiq materiallar toplamaqla, təhlillər
aparmaqla elmi dünyagörüşünə, idrak
bacarıqlarına yiyələnirlər.
4. Şəxsiyyət
Ayrı-ayrı şəxsiyyətlərin
fəaliyyəti bu və ya digər dərəcədə
tarixin gedişinə təsir göstərir. Tarix şəxsiyyətlərin fəaliyyətindən
xeyli dərəcədə asılı olur. Onların fəaliyyətlərinin əsasının
başa düşülməsi və nəticələrinin
düzgün qiymətləndirilməsi, eyni zamanda, bir sıra
tarixi hadisələrin səbəb-nəticə əlaqələrini
müəyyənləşdirməyə və gələcəkdə
baş verə biləcək digər
hadisə və təzahürləri proqnozlaşdırmağa
imkan yaradır. Buna görə də şagirdlərin
keçmişdə və həmçinin müasir zamanda
insan cəmiyyətinin inkişafında ayrı-ayrı şəxsiyyətlərin
rolunu düzgün başa düşməsi və dəyərləndirməsi
üçün onlara Azərbaycan tarixi ilə bağlı
şəxsiyyətlərin fəaliyyəti barədə
araşdırmalar aparmaq, müqayisələr və təhlillər
əsasında fikir söyləmək imkanı verən
bacarıqların aşılanması zəruri hesab edilir.
5. Mədəniyyət
Mədəniyyət
insanların maddi və mənəvi fəaliyyətinin
bütün nəticələrini əhatə edir. Tarixin
gedişi ilə sıx bağlı olaraq yaranır və
inkişaf edir. Bu fəaliyyət öz növbəsində
milli və bəşər mədəniyyətlərini zənginləşdirir.
Müəyyən cəmiyyətin mədəniyyətinin
öyrənilməsi həmin cəmiyyətdə təsərrüfatın,
insanlar arasındakı münasibətlərin, mənəvi dəyərlərin,
başqa mədəniyyətlərlə əlaqələrin
xüsusiyyətlərini anlamağa və perspektivlərini
qiymətləndirməyə imkan yaradır. Azərbaycan mədəniyyətinin
tarixinə dair araşdırmalar şagirdləri
düşünməyə, müqayisələr aparmağa
sövq edir, onlarda milli qurur, maddi və mənəvi abidələrə
məhəbbət hissi oyadır.
1.3. Məzmun xətləri üzrə təlim nəticələri
Ümumi orta təhsil səviyyəsində məzmun xətləri
üzrə təlim nəticələri
1. Tarixi zaman
Şagird:
- Tarixi hadisələri
xronoloji əsasda təsvir edir və qiymətləndirir.
- Tarixi hadisələr
arasındakı səbəb-nəticə əlaqələrini
izah edir.
- Sivilizasiyaların
formalaşmasında, dünya mədəniyyəti və incəsənətinin
inkişafında Azərbaycanın rolu barədə mülahizələrini
şərh edir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
- Tarixi məkana görə
sivilizasiyaların formalaşmasında, dünya mədəniyyəti
və incəsənətinin inkişafında Azərbaycanın
mövqeyini şərh edir, nəticələrini təqdim
edir.
3. Dövlət
Şagird:
- Azərbaycanda dövlətçilik
ənənələrinin yaranması və inkişafı
xüsusiyyətlərini qiymətləndirir.
- Azərbaycan dövlətləri
ilə bağlı müxtəlif tarixi mənbələrdən
topladığı materialları təqdim edir.
4.Şəxsiyyət
Şagird:
- Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
- Mənbələri
araşdırmaqla Azərbaycanın görkəmli şəxsiyyətlərinə
dair materiallar toplayır və təqdim edir.
5. Mədəniyyət
Şagird:
- Azərbaycan
sivilizasiyası və mədəniyyətinin xarakterik əlamətlərini
dünya sivilizasiyası və mədəniyyətinin xarakterik
əlamətləri ilə müqayisə edir.
- Azərbaycan
xalqının mədəni nailiyyətlərinə dair
araşdırmalar aparır, nəticələrini təqdim edir.
Tam orta təhsil səviyyəsində
məzmun xətləri üzrə təlim nəticələri
1.Tarixi zaman
Şagird:
- Mənbələr əsasında
Azərbaycanın keçmiş və müasir dövrlərini
təhlil edir, onların oxşar və fərqli cəhətlərini
izah edir, mülahizələrini təqdim edir.
- Tarixi hadisə, proses və
təzahürlərin mahiyyətini konkret dövrün
xüsusiyyətləri baxımından qiymətləndirir.
- Tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə bağlı fərziyyə və
mülahizələr irəli sürür, proqnozlar verir, təqdimatlar
edir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
- Müxtəlif tarixi
hadisə, proses və təzahürlərlə baglı
informasiyalar toplayır və qiymətləndirir.
- Aqrar (ənənəvi),
sənaye və informasiya cəmiyyətlərini müqayisə
edir, Azərbaycan üçün xarakterik cəhətləri
izah edir.
3. Dövlət
Şagird:
- Dövlətlərin
yaranması və inkişafında konkret dövrün
xüsusiyyətlərini dəyərləndirir.
- Mənbələr əsasında
Azərbaycanın dövlətçilik tarixinə dair
araşdırmalar aparır, nəticələrini təqdim
edir.
- Dövlət
quruluşları və dövlət idarəetmə
formalarına dair təhlillər aparır.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
- Tarixi hadisə və
proseslərin gedişində şəxsiyyətlərin rolu və
fəaliyyətini dəyərləndirir, müqayisələr
aparır, mülahizələrini bildirir.
- Görkəmli tarixi
şəxsiyyətlər haqqında müxtəlif mənbələrdən
materiallar toplayır, təhlillər aparır, mülahizələr
əsasında təqdimatlar edir.
5. Mədəniyyət
Şagird:
- Azərbaycan mədəniyyətinin
dünya mədəniyyətinin inkişafında rolunu dəyərləndirir.
- Azərbaycan mədəniyyətinin
dünya mədəniyyətinə verdiyi töhfələrlə
bağlı araşdırmalar aparır, nəticələrini
təqdim edir.
1.4. Fəaliyyət xətləri
Məzmun standartları
müəyyənləşdirilərkən
aşağıdakı fəaliyyət xətləri ilə əlaqəlilik
nəzərə alınmışdır:
məlumat mənbələrindən
istifadə;
məlumatın toplanması və
sistemləşdirilməsi;
məlumatın interpretasiyası;
məlumatın təhlili və tətbiqi;
məlumatın təqdim edilməsi;
məlumatın dəyərləndirilməsi;
problemin həlli;
proqnozlaşdırma.
1.5. Siniflər üzrə məzmun standartları
V SİNİF
V sinfin sonunda şagird:
- tarixi
zaman anlayışlarını fərqləndirir;
- maddi və
yazılı mənbələr əsasında sadə tədqiqatlar
aparır;
- insanların
həyat tərzindəki dəyişiklikləri öz ailəsi
nümunəsində təsvir edir;
- insan və
cəmiyyətin inkişafı üçün əlverişli
təbii coğrafi amilləri izah edir və mühüm tarixi
abidələri xəritədə müəyyənləşdirir;
- Azərbaycan dövlətləri
haqqında sadə biliklər nümayiş etdirir və
xalqın mənafeyinin qorunmasında dövlətin rolunu dəyərləndirir;
- Azərbaycan tarixində
mühüm rol oynamış şəxsiyyətləri müəyyən
edir;
- Azərbaycanın maddi mədəniyyət
abidələrini və mənəvi dəyərlərini qiymətləndirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1. Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı əsas anlayışları fərqləndirir.
1.1.1. Tarixi zaman
anlayışları arasındakı əlaqələri
müəyyənləşdirir.
1.1.2. Sadə xronoloji məsələləri
həll edir.
1.2. Tarixi mənbələri
tanıdığını nümayiş etdirir.
1.2.1. Maddi və
yazılı mənbələri fərqləndirir.
1.2.2. İllüstrasiya, şəkil
və sənədli materiallardan istifadə edərək tarixi
tədqiqat aparır.
1.3. İnsanların həyat tərzindəki
dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri öz ailəsi
nümunəsində təsvir edir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. İnsan və cəmiyyətin
həyatı üçün əlverişli təbii amilləri
təsvir edir.
2.1.2. Xəritələrdə
Azərbaycan ərazisini və mühüm tarixi abidələri
müəyyənləşdirir.
3.Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Azərbaycan dövlətləri
haqqında sadə biliklər nümayiş etdirir.
3.1.2. Xalqın mənafeyinin
qorunmasında dövlətin rolunu dəyərləndirir.
3.1.3. Kiçikhəcmli tarixi hekayə
qurur.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Azərbaycan tarixində
mühüm rol oynamış şəxsiyyətləri
(İranzu, Cavanşir, Şəmsəddin Eldəniz, Uzun Həsən,
Sara xatun, Şah I İsmayıl, Cavad xan, Məmməd Əmin
Rəsulzadə, Nəriman Nərimanov, Heydər Əliyev,
İlham Əliyev və b.) müəyyən edir.
4.1.2. Mənbələrə
əsasən şəxsiyyətlər haqqında təqdimatlar
hazırlayır.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Mədəniyyət
abidələrinin əhəmiyyətini izah edir.
5.1.2. Milli mənəvi dəyərləri
fərqləndirir.
5.1.3. Azərbaycan mədəniyyəti
ilə bağlı sadə təqdimatlar hazırlayır.
VI SİNİF
VI sinfin sonunda şagird:
- mühüm
hadisə, proses və təzahürlərin xronoloji çərçivələrini
müəyyən edir və zaman oxunda təsvir edir;
- maddi mədəniyyət
abidələri, illüstrasiya və yaxud muzey eksponatları əsasında
tədqiqatlar aparır;
- insanların
birgə yaşayış formalarını fərqləndirir;
- qədim
insanların həyat tərzini Azərbaycan ərazisinin təbii
coğrafi şəraiti ilə əlaqələndirir və
ilk insan məskənlərini, dövlət qurumlarını,
qədim dövlətləri xəritədə müəyyənləşdirir;
- Azərbaycanda qədim dövlətlərin
yaranmasını, daxili və xarici siyasətini izah edir;
- qədim
dövlətlərin yaranması və inkişafında tarixi
şəxsiyyətlərin rolunu dəyərləndirir;
- Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafını, müxtəlif xalqların mədəniyyətləri
ilə qarşılıqlı əlaqələrini izah edir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1.Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə bağlı
tarixi anlayışları mənimsədiyini nümayiş
etdirir.
1.1.1. Mühüm hadisə,
proses və təzahürlərin xronoloji çərçivələrini
müəyyənləşdirir.
1.1.2. Mühüm hadisə, proses və
təzahürləri zaman oxunda təsvir edir.
1.2. Mənbələr üzərində tədqiqat bacarıqları
nümayiş etdirir.
1.2.1. Dövrün öyrənilməsində
maddi və yazılı mənbələrin rolunu izah edir.
1.2.2. İllüstrasiya və
yaxud muzey eksponatları əsasında sadə tədqiqatlar
aparır.
1.3. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. İnsanların birgə
yaşayışının müxtəlif formalarını fərqləndirir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Qədim insanların həyat
tərzini və məşğuliyyətini Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraiti ilə əlaqələndirir.
2.1.2. Xəritələrdə Azərbaycan
ərazisində ilk insan məskənlərini, dövlət
qurumları və qədim dövlətləri müəyyənləşdirir.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Azərbaycanda dövlət
qurumları və qədim dövlətlərin
yaranmasını, idarə olunmasını, sosial-iqtisadi münasibətləri
təsvir edir.
3.1.2. Qədim dövlətlərin
daxili və xarici siyasətini izah edir.
3.1.3. Qədim
Azərbaycan dövlətləri haqqında mənbələr
əsasında məlumatlar toplayır, təqdim edir.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Dövlətlərin
yaranmasında, inkişafında tarixi şəxsiyyətlərin
(İranzu, Tomris, Atropat, Oroys və b.) rolunu dəyərləndirir.
4.1.2. Tarixi şəxsiyyətlər
haqqında kiçik hekayə qurur.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Sivilizasiyayaqədərki və
sivilizasiya dövrününü mədəniyyətlərini
izah edir.
5.1.2. Azərbaycan mədəniyyətinin
müxtəlif xalqların mədəniyyəti ilə
qarşılıqlı əlqələrini izah edir.
5.1.3. Mədəni əlaqələrə
dair cədvəllər tərtib edir.
VII SİNİF
VII sinfin sonunda şagird:
- mühüm
hadisə, proses və təzahürlərin xronoloji çərçivələrini
müqayisə edir, sxem və cədvəllər
hazırlayır;
- Azərbaycan ərazisində
yaşamış insanların həyat tərzindəki dəyişiklikləri
dövrə aid yazılı və maddi mənbələr əsasında
müəyyən edir;
- Azərbaycanda təsərrüfat
sahələri və istehsal münasibətlərinin
inkişafını onun təbii-coğrafi şəraiti ilə
əlaqələndirir;
- Azərbaycanda feodal dövlətlərinin
yaranması, müstəqilliyini itirməsi və bərpası
səbəblərini şərh edir, dövlətçilik ənənələrinin
inkişafı xüsusiyyətlərini dəyərləndirir;
- tarixi
şəxsiyyətlərin oxşar və fərqli cəhətlərini
qiymətləndirir;
- mədəniyyətin
inkişaf mərhələlərini və milli mənəvi dəyərlərin
formalaşmasına dinlərin təsirini dəyərləndirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1.Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı tarixi anlayışları mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Mühüm hadisə,
proses və təzahürlərin xronoloji çərçivələrini
müqayisə edir.
1.1.2. Tarixi zaman və hadisələr
arasında əlaqələrə dair müxtəlif sxem və
cədvəllər tərtib edir.
1.2. Mənbələr üzərində
tədqiqat bacarıqları nümayiş etdirir.
1.2.1. Dövrə aid
yazılı və maddi mənbələri əlaqələndirir.
1.2.2. Öyrəndiyi dövrə
aid yazılı mənbələr üzərində işləyir.
1.3. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. Azərbaycan ərazisində
yaşamış insanların həyat tərzi və məşğuliyyətində
baş vermiş dəyişiklikləri müəyyənləşdirir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1.Azərbaycan
ərazisinin təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə,
proses və təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Azərbaycanın coğrafi
mövqeyi və təbii amilləri ilə müxtəlif təsərrüfat
sahələri və istehsal münasibətlərinin
inkişafı arasında əlaqələri izah edir.
2.1.2. Dövrə aid xəritə
və xəritə-sxemlərdəki müxtəlif tarixi hadisə,
proses və təzahürlərə dair məlumatları izah
edir.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Azərbaycan feodal
dövlətlərinin inkişafı, müstəqilliyini itirməsi
və siyasi müstəqilliyinin bərpası səbəblərini
şərh edir.
3.1.2. Azərbaycanda dövlətçilik
ənənələrinin inkişafı xüsusiyyətlərini
dəyərləndirir.
3.1.3. Feodal dövlətləri
ilə bağlı cədvəllər hazırlayır.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Tarixi şəxsiyyətləri
(Cavanşir, Babək, Yusif Əbu Sac, Şəmsəddin Eldəniz,
I İbrahim Xəlilullah, Qara Yusif, Uzun Həsən və b.) oxşar
və fərqli cəhətlərinə görə təhlil
edir.
4.1.2. Tarixi şəxsiyyətlərin
oxşar və fərqli cəhətləri ilə
bağlı sxem və cədvəllər hazırlayır.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Mədəniyyətin
inkişaf mərhələlərini dəyərləndirir.
5.1.2. Milli mədəni dəyərlərin
formalaşmasına dinlərin təsirini dəyərləndirir.
5.1.3. Mədəniyyətin
inkişaf mərhələlərini əks etdirən təqdimatlar
hazırlayır.
VIII SİNİF
VIII sinfin sonunda şagird:
- Azərbaycan və dünya
ölkələrində baş vermiş mühüm hadisə,
proses və təzahürləri əlaqələndirir və
tematik sinxron cədvəllər hazırlayır;
- Azərbaycanda insanların
həyat tərzində baş vermiş dəyişikliklərin
səbəblərini mənbələr əsasında
araşdırır, nəticələri təqdim edir;
- Azərbaycanın
coğrafi mövqeyi və təbii amillərini ölkənin
ictimai, iqtisadi və siyasi vəziyyəti ilə əlaqələndirir;
- mərkəzləşmiş
dövlətin inkişaf xüsusiyyətlərini, dövlətlərarası
münasibətdə Azərbaycanın mövqeyini dəyərləndirir;
- Azərbaycan dövlətçiliyində
mühüm rol oynamış tarixi şəxsiyyətlərin
fəaliyyətini dəyərləndirir;
- yeni
ictimai iqtisadi münasibətlər şəraitində Azərbaycan
mədəniyyətinin inkişafına təsir edən amilləri
şərh edir, mədəni nailiyyətləri dəyərləndirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1. Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı tarixi anlayışları mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Azərbaycan və
dünya ölkələrində baş vermiş mühüm
hadisə, proses və təzahürlərin sinxronluğunu izah
edir.
1.1.2. Hadisə və proseslərin
zamana görə əlaqələndirilməsinə dair
tematik-sinxron cədvəllər hazırlayır.
1.2. Mənbələr üzərində
tədqiqat bacarıqları nümayiş etdirir.
1.2.1. Dövrə aid hadisə,
proses və təzahürləri verilmiş yazılı mənbələrlə
əlaqələndirir.
1.2.2. Öyrəndiyi dövrə
aid yazılı mənbələri təhlil edir, nəticələrini
təqdim edir.
1.3. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. Azərbaycan ərazisində
yaşamış
insanların həyat tərzi
və məşğuliyyətlərinndə baş vermiş
dəyişiklikləri izləyir və onların səbəblərini
izah edir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Azərbaycanın
coğrafi mövqeyi və təbii amillərini təsərrüfatın, ictimai
münasibətlətlərin inkişafı və ölkənin siyasi
vəziyyəti ilə əlaqələndirir.
2.1.2. Xəritələrdəki
məlumatlara əsasən sxem və cədvəllər tərtib edir.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Mərkəzləşmiş
dövlətin yaranması və tənəzzülü, Azərbaycan
torpaqlarının birləşdirilməsi uğrunda mübarizənin xüsusiyyətlərini şərh
edir.
3.1.2. Dövlətlərarası
münasibətlərdə Azərbaycanın mövqeyini dəyərləndirir.
3.1.3. Dövrlə
bağlı mənbələrdən əldə etdiyi məlumatlar
əsasında sxem və cədvəllər qurur.
4.Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Azərbaycan dövlətçiliyində
mühüm rol oynamış tarixi şəxsiyyətlərin
(Şah I İsmayıl, Şah I Təhmasib, Şah I Abbas,
Nadir şah, Qubalı Fətəli xan, Hacı Çələbi
və b.) fəaliyyətini dəyərləndirir.
4.1.2. Tarixi şəxsiyyətlər
haqqında müqayisəli sxem və cədvəllər
hazırlayır.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1 Yeni ictimai-iqtisadi
münasibətlərin mədəniyyətə təsirini dəyərləndirir.
5.1.2. Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafına təsir edən amilləri şərh edir.
5.1.3 Azərbaycanın mədəni
nailiyyətlərini əks etdirən cədvəllər
hazırlayır.
IX SİNİF
IX sinfin sonunda şagird:
- tarixi
inkişafı zaman baxımından qiymətləndirir və
xronoloji cədvəllər hazırlayır;
- yazılı
mənbələrdəki fərqli yanaşmaları müqayisə
edir, təqdimatlar hazırlayır;
- Azərbaycanda insanların
həyat tərzində baş vermiş dəyişiklikləri
dövr və sivilizasiyalarla əlaqələndirir;
- Azərbaycanın ictimai-
iqtisadi, siyasi inkişafı ilə onun coğrafi mövqeyi və
təbii şəraiti arasındakı əlaqələri dəyərləndirir;
- müstəmləkə
rejimi və müstəqillik şəraitində Azərbaycanın
daxili və xarici siyasətini dəyərləndirir;
- dövlətçiliyin
möhkəmləndirilməsi və inkişafında tarixi
şəxsiyyətlərin rolunu dövr baxımından dəyərləndirir;
- Azərbaycan və dünya
mədəniyyətlərini xarakterik əlamətlərinə
görə müqayisələr aparır, təqdimatlar
hazırlayır.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1.Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı tarixi anlayışları mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Mühüm tarixi hadisə,
proses və təzahürləri zaman baxımından qiymətləndirir.
1.1.2. Mühüm hadisə,
proses və təzahürlərə dair xronoloji cədvəllər
hazırlayır.
1.2. Mənbələr üzərində
tədqiqat bacarıqları nümayiş etdirir.
1.2.1. Eyni hadisəyə aid yazılı mənbələrdəki fərqli
yanaşmaları müqayisə edir.
1.2.2. Müxtəlif mənbələr əsasında təqdimatlar
hazırlayır.
1.3. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. Azərbaycan ərazisində
yaşamış
insanların həyat tərzindəki dəyişiklikləri
dövrün xüsusiyyətləri
ilə əlaqələndirir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Azərbaycanın coğrafi mövqeyi və təbii
amilləri ilə müxtəlif
təsərrüfat sahələri və istehsal
münasibətlərinin
inkişafı
arasında əlaqələri
dəyərləndirir.
2.1.2. Mühum tarixi
hadisə və prosesləri kontur xəritələrdə təsvir
edir.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Müstəmləkə rejimi, müstəqillik şəraitində inzibati,
sosial-iqtisadi həyatda baş verən dəyişiklikləri təhlil
edir.
3.1.2. Xarici dövlətlərin strateji
maraqları ilə bağlı Azərbaycanın mövqeyini dəyərləndirir.
3.1.3. Azərbaycan dövlətləri ilə
bağlı müxtəlif mənbələrdən topladığı materialları təqdim
edir.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Dövlətçiliyin möhkəmləndirilməsində və inkişafında tarixi şəxsiyyətlərin
(Məmməd Əmin Rəsulzadə, Nəriman Nərimanov,
Heydər Əliyev, İlham Əliyev və b.) rolunu dəyərləndirir.
4.1.2. Azərbaycanın görkəmli tarixi
şəxsiyyətlərinə dair materiallar toplayır, təqdim edir.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Azərbaycan
sivilizasiyası və mədəniyyətinin xarakterik əlamətlərini
şərh edir.
5.1.2. Azərbaycan
sivilizasiyası və mədəniyyətinin xarakterik əlamətlərini
dünya sivilizasiyası və mədəniyyətlərinin
xarakterik əlamətləri ilə müqayisə edir.
5.1.3. Azərbaycan xalqının mədəni
nailiyyətlərinə dair araşdırmalar aparır, nəticələrini
təqdim edir.
X SİNİF
X sinfin sonunda şagird:
- mənbələr
əsasında Azərbaycanın tarixi keçmişini və
müasir dövrünü müqayisə edir, xronoloji cədvəllər
hazırlayır;
- yazılı
mənbənin aid olduğu dövrü və müəllifin
mövqeyini müəyyənləşdirir;
- insanların
həyat tərzindəki dəyişiklikləri mənbələr
əsasında təqdim edir;
- müxtəlif
tarixi dövrlərdə Azərbaycanın geosiyasi mövqeyini
dəyərləndirir, qrafik və diaqramlar tərtib edir;
- dövlətlərin
yaranması və inkişafında müvafiq dövrün
xüsusiyyətlərini dəyərləndirir, dövlətlərarası
münasibətlərdə Azərbaycanın mövqeyini şərh
edir;
- görkəmli
tarixi şəxsiyyətlər haqqında referat və təqdimatlar
hazırlayır;
- Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafını Türk-İslam mədəniyyətinin tərkib
hissəsi kimi dəyərləndirir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1.Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı tarixi anlayışları mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Mənbələr əsasında Azərbaycananın
tarixi keçmişını və
müasir dövrünü müqayisə edir, təqdimatlar
hazirlayır.
1.1.2. Mənbələr əsasında Azərbaycanın keçmiş və
müasir dövrünə dair xronoloji cədvəllər
hazırlayır.
1.2. Mənbələr üzərində tədqiqat bacarıqları nümayiş etdirir.
1.2.1. Tarixi hadisəyə aid yazılı mənbənin müəllifinin mövqeyini müəyyənləşdirir.
1.2.2. Yazılı mənbələrin,
yaxud tarixi sənədin aid olduğu dövrü müəyyənləşdirir.
1.3. İnsanların həyat tərzindəki
dəyşiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. İnsanların həyat tərzindəki
dəyişiklikləri mənbələr əsasında təqdim
edir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Müxtəlif tarixi dövrlərdə Azərbaycanın geosiyasi mövqeyini dəyərləndirir.
2.1.2. Müxtəlif tarixi
dövrlərdə Azərbaycanın geosiyasi mövqeyinə
dair qrafik və diaqramlar tərtib edir.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Dövlətlərin yaranması və
inkişafında müvafiq
dövrün xüsusiyyətlərini
dəyərləndirir.
3.1.2. Müxtəlif dövrlərdə
dövlətlərarası münasibətlərdə Azərbaycanın
mövqeyini şərh edir.
3.1.3.Azərbaycanın
sosial-iqtisadi inkişafına dair qrafik və diaqramlar tərtib
edir.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Azərbaycanın
görkəmli tarixi şəxsiyyətlərini (I Axistan, Qara
Yusif, Uzun Həsən, Şah I İsmayıl, Şah I Abbas,
Cavad xan, Ağa Məhəmməd şah Qacar və b.)
dünyanın görkəmli tarixi şəxsiyyətləri
ilə müqayisə edir və dəyərləndirir.
4.1.2. Görkəmli tarixi
şəxsiyyətlər haqqında topladığı
materiallara əsasən
referatlar və təqdimatlar hazırlayır.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Mədəniyyətin
inkişafını tarixi şərait və sosial-iqtisadi vəziyyət
baxımından dəyərləndirir.
5.1.2. Azərbaycan mədəniyyətini
Türk-İslam mədəniyyətinin tərkib hissəsi
kimi qiymətləndirir.
5.1.3. Türk-İslam mədəniyyətinin
tərkib hissəsi kimi Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafına dair araşdırmalar aparır, referatlar və
təqdimatlar hazırlayır.
XI SİNİF
XI sinfin sonunda şagird:
- mənbələr
əsasında Azərbaycanın tarixi keçmişini və
müasir dövrünü dəyərləndirir, təqdimatlar
hazırlayır;
- tarixi
hadisə, proses və təzahürlərin öyrənilməsi
üçün müvafiq mənbələri seçir,
müxtəlif baxışları dəyərləndirir;
- Azərbaycan xalqının
formalaşmasını tarixi dövrlərlə əlaqələndirir;
- Azərbaycanın geosiyasi
mövqeyinin əhəmiyyətini dəyərləndirir, təqdimatlar
hazırlayır;
- Azərbaycanda müxtəlif
dövrlərdə mövcud olmuş dövlətlərin
dövlətçilk ənənələrinin və
sivilizasiyanın inkişafında rolunu dəyərləndirir
və proqnozlar verir;
- qlobal
problemlərin həllində Azərbaycanın mövqeyini dəyərləndirir;
- tarixi
inkişafda şəxsiyyətlərin fəaliyyətini dəyərləndirir
və layihələr hazırlayır;
- dünya
mədəniyyətinin inkişafında Azərbaycan mədəniyyətinin rolunu dəyərləndirir;
- Azərbaycan xalqının
dünya mədəniyyətinə verdiyi töhfələrlə
bağlı araşdırmalar aparır, nəticələrini
təqdim edir.
Məzmun xətləri üzrə əsas və
alt-standartlar
1.Tarixi zaman
Şagird:
1.1. Xronologiya ilə
bağlı tarixi anlayışları mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
1.1.1. Mənbələr əsasında Azərbaycanın
tarixi kecmişini və müasir dövrlərini dəyərləndirir,
təqdimatlar hazırlayır.
1.1.2. Mənbələr əsasında
Azərbaycanın tarixi keçmişi və müasir
dövrlərinə aid müqayisəli sinxron cədvəllər
hazırlayır.
1.2. Mənbələr üzərində
tədqiqat bacarıqları nümayiş etdirir.
1.2.1. Mənbələrdəki
eyni tarixi hadisə, proses və təzahürlər barədə
müxtəlif baxışları dəyərləndirir.
1.2.2. Tarixi hadisə, proses və təzahürün
öyrənilməsi üçün müvafiq mənbələri
seçir.
1.3. İnsanların həyat
tərzindəki dəyişiklikləri sivilizasiyalarla əlaqələndirir.
1.3.1. Azərbaycan
xalqının formalaşmasının xüsusiyyətlərini
tarixi dövrlərlə əlaqələndirir.
2. Tarixi məkan
Şagird:
2.1. Azərbaycan ərazisinin
təbii-coğrafi şəraitini tarixi hadisə, proses və
təzahürlərlə əlaqələndirir.
2.1.1. Azərbaycanın
geosiyasi mövqeyinin əhəmiyyətini dəyərləndirir.
2.1.2. Azərbaycanın
geosiyasi mövqeyini nümayiş etdirən təqdimatlar
hazırlayır.
3. Dövlət
Şagird:
3.1. Azərbaycan ərazisində
dövlətlərin yaranması, inkişafı və tənəzzülü
ilə bağlı bilik və bacarıqlar nümayiş
etdirir.
3.1.1. Müxtəlif dövrlərdə
Azərbaycanda yaranmış dövlətlərin dövlətçilik
ənənələrinin və sivilizasiyanın
inkişafında rolunu dəyərləndirir.
3.1.2. Qlobal problemlərin həllində
Azərbaycanın mövqeyini və apardığı siyasəti
dəyərləndirir.
3.1.3. Mənbələr əsasında
Azərbaycanın dövlətçilik tarixinə dair
araşdırmalar aparır, proqnozlar verir.
4. Şəxsiyyət
Şagird:
4.1. Tarixi şəxsiyyətləri
dövr baxımından qiymətləndirir.
4.1.1. Tarixi hadisə və proseslərin
gedişində şəxsiyyətlərin (Məmməd Əmin
Rəsulzadə, Fətəli xan Xoyski, Şeyx Məhəmməd
Xiyabani, Nəriman Nərimanov, Əbülfəz Elçibəy,
Heydər Əliyev, İlham Əliyev və b.) rolunu və fəaliyyətini
dəyərləndirir.
4.1.2. Görkəmli tarixi
şəxsiyyətlər haqqında layihələr
hazırlayır.
5. Mədəniyyət
Şagird:
5.1. Mədəniyyət və
sivilizasiyaları qiymətləndirir.
5.1.1. Dünya mədəniyyətinin
inkişafında Azərbaycan mədəniyyətinin rolunu dəyərləndirir.
5.1.2. Azərbaycanın milli
mənəvi dəyərlərini Azərbaycan xalqının
dünya mədəniyyətinə töhfəsi kimi dəyərləndirir.
5.1.3. Azərbaycan mədəniyyətinin
dünya mədəniyyətinə verdiyi töhfələrlə
bağlı araşdırmalar aparır, nəticələri təqdim
edir.
(Ardı var)
Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 20 avqust.- S.7.