Xalqın sevgisini qazanmış sənətkar
Bioqrafiyasından sətirlər
Bəxtiyar Mahmud oğlu Vahabzadə 1925-ci il avqust ayının 16-da Şəki şəhərində anadan olmuşdu.
Yeddi
yaşı olmamış məktəbə gedən Vahabzadənin
ailəsi 1934-cü ildə Bakıya köçmüş, Bəxtiyar
Vahabzadə təhsilini paytaxt məktəbində
almış, 1942-ci ildə Azərbaycan Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsinə daxil olmuşdu.
Buradakı təhsil
illərində o, yazıçı-alim Mir Cəlal
Paşayevin rəhbərlik etdiyi ədəbiyyat dərnəyinin
fəal üzvü olmuşdu.
"Ağac
altı, yaşıl çəmən, bir də ki tünd
çay" şeiri ədəbi ictimaiyyətin diqqətini cəlb
etmiş, Yazıçılar İttifaqının sədri Səməd
Vurğunun zəmanəti ilə o, 1945-ci ildə hələ tələbə
ikən ittifaqa üzv olmuşdu.
Azərbaycan Dövlət
Universitetinin aspiranturasını bitirən Vahabzadə "Səməd
Vurğunun lirikası" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdi.
1964-cü ildə
"Səməd Vurğunun yaradıcılıq yolu"
mövzusunda dissertasiyasına görə filologiya elmləri
doktoru elmi dərəcəsi almışdı.
O, 40 il Azərbaycan
Dövlət Universitetində elmi, elmi-pedaqoji fəaliyyət
göstərmişdi. Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü Bəxtiyar Vahabzadə,
hər şeydən əvvəl, qüdrətli şair idi,
nüfuzlu ictimai xadim idi.
Yaradıcılıq yollarında
Bəxtiyar
Vahabzadənin ilk mətbu əsəri "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
1943-cü ildə çap olunmuş "Ana və portret"
şeiridir.
Şairin əsərlərindən ibarət ilk kitab - "Mənim dostlarım" 1948-ci ildə nəşr olunmuşdur. Sonrakı illərdə Vahabzadə elmi axtarışları ilə paralel bədii istiqamətdə də fəaliyyətini genişləndirmişdir.
Professor Pənah Xəlilov 60-cı illərdə yazırdı ki, illər keçdikcə Bəxtiyar Vahabzadənin yaradıcılığı məzmun cəhətdən dərinləşdiyi kimi, sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə görə də zənginləşmişdir.
Sonrakı
illərdə Bəxtiyar Vahabzadənin əsərləri kitab şəklində çapdan buraxılmışdır. Belə ki, 1950-ci ildə
onun "Bahar", 1953-cü ildə "Dostluq nəğməsi",
bir il sonra "Əbədi həyat", "Çinar" və
"Sadə adamlar" kitabları işıq üzü
görmüşdür. "Aylı gecələr"
kitabı 1958-ci ildə oxucuların istifadəsinə
verilmişdir.
1962-ci il
Bəxtiyar Vahabzadə üçün çox uğurlu
olmuşdur. Belə ki, həmin ildə şairin
"Etiraf" və "Şəbi-hicran" adlı
kitabları nəşr edilmişdir.
Sənətkara şöhrət gətirən kitablardan biri - "İnsan və zaman" 1964-cü ildə böyük tirajla buraxılmışdır. İllər ötdükcə onun əsərlərinin mövzu və motivləri genişlənmişdir. Bu cəhət ədəbi tənqidin nəzərindən yayınmamışdır.
Professor Pənah
Xəlilov yazır ki, Bəxtiyar Vahabzadənin ilk əsərlərində
məktəb mövzusu, şair-müəllim, tələbə-müəllim
arasındakı səmimi münasibətlər çox yer
tutmuşdur.
Bunun bir səbəbi bir tərəfdən şairin məktəbdən
yenicə ayrılması, onun xoş təəssüratı
ilə yaşaması idisə, o biri tərəfdən də
hələ onun həyat təcrübəsinin çox az olması idi.
Müəllif fikrini
açıqlayaraq qeyd edir ki, şagirdlik və tələbəlik
illərinin şirin xatirələri, canlı müşahidə
Bəxtiyar Vahabzadəni hər an söz deməyə, məktəb
haqqında fikir söyləməyə təşviq edirdi. Şagird dostları, tələbəlik illərinin
sirdaşları sanki yeni libasda, yeni görkəmdə gəlib
onun qarşısında dayanır və şairi qələmə
sarılmağa, duyub yaşadıqlarını qələmə
almağa çağırırdı.
İllər
keçdikcə şairin qələmə aldığı
mövzuların dairəsi genişlənmişdir. Belə ki,
"məktəbə ilk dəfə qədəm qoyan, qar
üstündə ilk cığır açan şagird,
ağsaçlı müəllim surəti" ilə
yanaşı, Vahabzadə əsərlərində
yaradıcı ziyalı obrazlarına, Avropa və Şərq
ölkələrindəki hadisələrə və
onların qəhrəmanlarına rast gəlinir.
Bəxtiyar
Vahabzadənin bədii əsərlərinin qəhrəmanlarının
bir qismi ədəbi-tarixi şəxsiyyətlərdir. Bunların sırasında
özünü "qəm karvanının saribanı"
adlandıran Məhəmməd Füzuli, lazım gələrsə
sümüyünü də xalqı yolunda əritməyə
hazır olan, böyük cəsarət və bədii qüdrət
sahibi Mirzə Ələkbər Sabir, eləcə də
müdrik Nizami Gəncəvi, Üzeyir bəy Hacıbəyov,
Cəlil Məmmədquluzadə, Cəfər Cabbarlı və
başqalarının yaddaqalan obrazları xüsusi yer tutur. Bu
baxımdan bir maraqlı məsələni qeyd etmək
lazımdır: Bəxtiyar müəllimin əsərlərində
Ancelo, Rafael kimi dünya şöhrətli sənətkar
obrazlarına rast gəlinir.
Bəxtiyar Vahabzadə fəlsəfi məzmun daşıyan lirik əsərlərlə yanaşı, insan talelərinin güzgüsü olan poemalar, həyati konfliktlər əsasında qurulmuş pyeslər, ədəbiyyatımızın vacib problemlərinə həsr olunmuş monoqrafiya və məqalələr, publisistik yazılar müəllifidir.
Görkəmli filoloq alim Pənah Xəlilov yazır ki, Bəxtiyar Vahabzadənin yaradıcılığı poeziyamızın mütərəqqi ənənələri ilə bağlı olan həyəcanlı, mənalı, ahəngdar yaradıcılıqdır. O, fikir söyləyən, hadisənin mahiyyətinə nüfuz edən surətin daxili aləmini açmağı bacaran, poemada epik təsviri lirik haşiyələr və kəskin dramatik münaqişələrlə üzvi şəkildə bağlamağı sevən şairdir.
Bəxtiyar Vahabzadə irsinin araşdırıcılarından biri - Rahil Ulusel sənətkarla bağlı məqaləsində yazır: Vətən müstəqilliyi ideyasını bir palıd ağacı əkirmiş kimi cücərdib yetişdirən Bəxtiyar Vahabzadənin ictimai-siyasi fəaliyyəti və ədəbi yaradıcılığı son on ildə - Azərbaycanın suverenliyi dövründə öz əvvəlki yanar vətəndaşlıq mövqeyindən və bədii-fəlsəfi məntiqindən qırılmadan daha sərrast milli-ideoloji siqlət, mükəmməl poetik monumentallıq və dərin müdriklik qatı kəsb edir. Şairin poeziyasında ümummilli vəhdət nidası ilə sanki ana Vətən dilə gəlib söyləyir:
Dayaq olsun bu gün gərək
sol sağa,
Bu vəhdətdən
yurdumuza gün doğa.
Bütün
millət dönməliykən yumruğa,
Türkün
türklə ədavətə haqqı yox.
Bəxtiyar
Vahabzadənin qələmə aldığı
ağrılı mövzulardan biri 20 Yanvar faciəsi ilə
bağlıdır.
Şairin
"Şəhidlər" poeması bu baxımdan ən dəyərli
əsərlərindəndir (Poemadan istifadə yolu ilə
musiqi əsəri yaradılmışdır).
Bəxtiyar Vahabzadənin
anlamında ömür, yaşamaq aşağıdakı kimi
mənalandırılır:
Yaşamaq yanmaqdır, yanasan
gərək,
Həyatın
mənası yalnız ondadır.
Şam əgər
yanmırsa, yaşamır demək,
Onun da həyatı
yanmağındadır.
Deməli,
ömrü fəaliyyətsiz keçirmək günahdır. Yaşamalısan: iş
görməli, yaratmalı, qurmalı, ya da ki, qurulanı
qorumalısan. Yanmaq əməlinlə
başqalarının yoluna nur salmaqdır.
Vahabzadə də
qələmdaşları kimi Vətən, Azərbaycan
mövzusunda əsərlər yazıb. Təbii ki, şairin Vətən
haqqında düşüncələri, anlamı tamam
başqa məzmundadır: Vətəni seçmək
azdır, onun yolunda həyatından keçməyə
hazır olmalısan:
Vətəni sevirəm deyən
çox olar,
Deməyə nə
var ki, dil yorulmasa.
Vətən də bizim tək
ölər, yox olar,
Vətənin
yolunda ölən olmasa.
Bəxtiyar
Vahabzadə yaradıcılığında baş
mövzulardan biri də dildir, ana dilidir. Dil xalqın
varlığının nişanələrindən biri olub,
onun ən qiymətli sərvətidir; üstəlik nəsillər
silsiləsini birləşdirən, babaların vəsiyyətini
nəvələrə çatdıran qüdrətli tərbiyə
vasitəsidir. "Ana dili" şeirində oxuyuruq:
Bu dil bizim ruhumuz, eşqimiz,
canımızdır,
Bu dil
bir-birimizlə əhdi-peymanımızdır.
Bu dil tanıtmış bizə
bu dünyada hər şeyi,
Bu dil əcdadımızın
bizə qoyub getdiyi
Ən qiymətli
mirasdır.
Onu gözlərimiz tək
Qoruyub nəsillərə biz
də hədiyyə verək!
Bəxtiyar
Vahabzadə həm də publisist kimi tanınır. Onun altı kitabı -
"Sənətkar və zaman", "Sadəlikdə
böyüklük", "Vətən ocağının
istisi", "Dərin qatlara işıq", "Gəlin
açıq danışaq"E", "Şənbə gecəsinə
gedən yol" vardır. Bu kitablarda onun tənqidi
və publisistik məqalələri toplanmışdır.
Poemalar müəllifi,
dramaturq Bəxtiyar Vahabzadə həm də çoxlu sayda
poemalar müəllifidir: "Etiraf", "Əbədi heykəl",
"Gülüstan", "Dörd yüz on altı",
"Şəbi-hicran", "Muğam", "Şəhidlər"
və s. Mütəxəssislər bu əsərlərin
başlıca məziyyətləri sırasında həyat
materialının zənginliyini, bu materialların insan talelərinin
təsvirinə yönəldilməsini, lirik ricətlərin fəlsəfi
çalarını xüsusilə qeyd edirlər.
Xalq şairi
"Muğam" poemasında muğam xəzinəmizin - el mənəvi
sərvətinin insanın bir şəxsiyyət, ağıl
və qəlb sahibi kimi yetişməsində, vətənpərvərlik
duyğularının inkişafında, idrak prosesinin sürətləndirilməsində
rolunu çox orijinal bir forma və üslubda ifadə
etmişdir.
Mütəxəssislər
haqlı olaraq vurğulayırlar ki, "Muğam"
yalnız muğamat, yaxud musiqi haqqında əsər deyil, xalq
ruhu, xalq mənəviyyatı mövzusunda şairin
düşüncələr janrıdır. Şair "Muğam"
adlı qəzəlində yazır:
Nə güman
eyləmisən ondakı tilsimləri sən?
Kürü
ahilə qurutdu, salı yandırdı muğam.
Çox kitablar oxudum, zənn
elədim bəxtiyaram,
Mənə
çox mətləbi ahəstəcə qandırdı
muğam.
Vahabzadə
dramaturgiya ilə də məşğul olmuşdur. Onun qələmindən
çıxmış "Vicdan", "Yağışdan
sonra", "İkinci səs", "Yollara iz
düşür", "Fəryad", "Hara gedir bu
dünya", "Özümüzü kəsən
qılınc", "Dar ağacı" kimi pyeslər Azərbaycan
teatrının repertuarında özünə layiq yer tutur.
Bu əsərlərin
qəhrəmanları xeyirxah, nəcib, humanist insanlar, əsl vətəndaşlardır. Mənfi
kredolu, bədxah niyyətli adamlara qarşı
çarpışan bu obrazlar öz mənəvi-əxlaqi
xüsusiyyətləri ilə milli dramaturgiyamızın
obrazlar sistemində seçilirlər.
Müasirləri B.Vahabzadə barədə
Bəxtiyar Vahabzadənin əsərləri
təkcə Azərbaycanda deyil, onun hüdudlarından kənarda
da yayılmış, tamaşaya qoyulmuş, başqa dillərə
tərcümə edilmiş, Moskva, Daşkənd, Ankara, Tehran,
Berlin və s. şəhərlərdə xarici dillərdə
böyük tirajla nəşr olunmuşdur.
Bununla yanaşı,
şairin lirikası və poemaları, dram əsərləri
barədə qüdrətli sənətkar və alimlərdən
ustad Məmmədhüseyn Şəhriyar, alman Əhməd
Şmide, rus Yevgeni Yevtuşenko, qırğız Çingiz
Aytmatov, qazax Oljas Süleymenov, türk Qaplan, Azərbaycanın
xalq şairi Rəsul Rza, akademik Məmməd Arif və
başqaları fikir söyləmiş, məqalələr
yazmışlar.
XX əsr Şərqinin,
türk-müsəlman dünyasının ən qüdrətli
şairi Məmmədhüseyn Şəhriyar Bəxtiyar
Vahabzadə yaradıcılığına diqqət
yetirmiş, ona xüsusi qardaşlıq münasibəti bəsləmişdir. Bu, aşağıdakı sətirlərdə
öz əksini belə tapmışdır:
Qardaşların
gözündən öp,
Bəxtiyarın üzündən
öp,
Səmədin də
gözündən öp,
Mən də təkəm,
sizə qurban.
Tək
canım hamınıza qurban.
Xalq yazıçısı,
tənqidçi, publisist Mehdi Hüseyn demişdir:
"O, (B.Vahabzadə
- Ş.M.) bizim şeirimizdə
artıq görkəmli yer tutmuş istedadlı sənətkar
kimi tanınmaqda və seçilməkdədir".
Görkəmli şərqşünas
alim Əhməd Şmide yaradıcılığını dərindən
öyrəndiyi, əsərlərini tərcümə etdiyi Bəxtiyar
Vahabzadə barədə yazır: Bir insanın öz xalqını
və öz doğma dilini dəlicəsinə sevə bilmək
qabiliyyətini mən Bəxtiyar Vahabzadədən öyrəndim.
Bəxtiyar Vahabzadə realist şairdir. Dolaşıq və müəmmalı ifadələr,
aydın olmayan tərkiblər və əllaməlik onun sənətinə
yaddır.
Azərbaycan kənd
ziyalılarının ağsaqqalı olan filologiya elmləri
doktoru, əməkdar müəllim İmamverdİ Əbilov 56
illik dostu haqqında qələm məhsulunu belə
adlandırmışdır: "Sözünün
ağası", "İxtiyarının qulu". Məqalədə
şairin şəxsiyyəti belə səciyyələndirilir:
"Yaddaşımın aynasında Bəxtiyar sədaqəti,
Bəxtiyar mərdanəliyi, Bəxtiyar kövrəkliyi, Bəxtiyar
cəsarəti, Bəxtiyar mübarizliyi haqqında
çeşid-çeşid lövhələr
canlanır". Daha sonra yazıda Bəxtiyar müəllimin
vaxtilə ermənilərin məkrli Naxçıvan siyasətini
amansızcasına ifşa etmiş qeyrətli və prinsipial vətəndaş,
professor Abbas Zamanovu bəladan qurtarması üçün o
vaxtlar Azərbaycan KP MK katibi Nazim Hacıyevlə olan telefon
söhbəti də qələmə alınıb.
Xalq şairi,
akademik Bəxtiyar Vahabzadə nadir yaradıcı simalardan idi. O, sənətin ən
müxtəlif janrlarında qələmi sınamaqla yaddaqalan əsərlər
yaratmışdı.
"Azərbaycanın xalq
şairi", "Əməkdar incəsənət xadimi"
fəxri adları alan sənətkar
SSRİ-nin və Azərbaycan SSR-in Dövlət
mükafatları laureatı idi.
Müstəqil Azərbaycanın
"İstiqlal" ordenini ilk alan sənətkarlardan
biri B.Vahabzadə olmuşdur.
O, dəfələrlə
deputat seçilmiş, millət vəkili kimi fəaliyyət
göstərmişdi.
Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin xalq şairinin 80 illik yubileyi ilə
bağlı təbrikində oxuyuruq: "...əsərlərinizdə
Azərbaycan xalqının dünənini, bu gününü
əks etdirir, xeyirxahlığı, gözəl və pak
duyğuları tərənnüm edirsiniz. Yer
üzündə sülh və əminamanlıq, bəşəriyyəti
müharibələrdən xilas etmək arzusu vətəndaş
şair kimi Sizi daim narahat edir, Siz dünya xalqlarının
azadlıq və istiqlaliyyət uğrunda mübarizəsini əks
etdirən poema və şeirlərin müəllifi kimi
tanınmışsınız. Sizin
yaradıcılığınızda əsas meyar vətəndaşlıq
duyğusu, azərbaycançılıq və cəsarətdir".
Dünya
şöhrətli sənətkar və
araşdırıcı, ictimai xadim Oljas Süleymenov yazır
ki, Bəxtiyar Vahabzadə bütün ölkədə
(keçmiş SSRİ nəzərdə tutulur - Ş.M.) tanınan və
seçilən bir şairdir. Onun poeziyasında
Şərqə məxsus bütün gözəl keyfiyyətlər
əksini tapıb. O, xalq şairidir, laureatdır. Ən böyük mükafatı xalqın sevgisidir.
...Bəxtiyarın həm bədii
yaradıcılığı, həm də ictimai fəaliyyəti
hər cür hörmətə layiqdir.
Şamxəlil MƏMMƏDOV
Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 27 avqust.- S.3.