Hüseyn Cavidin "İblis"
faciəsinin tədrisində yeni təlim
texnologiyalarının tətbiqi
Azərbaycan bədii ədəbiyyatında və fəlsəfi
fikir tarixində özünə əbədiyyəti təmin
etmiş ulu söz sənətkarımız Hüseyn Cavidin
yaradıcılığı elə ədəbi
qaynaqlarımızdandır ki, buraya hər dəfə
müraciət edəndə sənətkar dühasının
yeni-yeni möcüzələri qarşısında heyrətlənməli
olur, özümüzü bu qüdrətli sənətkarın
romantik ecazkar aləmində hiss edirik. Mənzum
dramaturgiyamızın dünya ədəbiyyatınin
şedevrləri sırasında vüqarla dayanmağa layiq əsərlərindən
olan "İblis" faciəsi ədibin yuxarıdakı
fikirlərimizi təsdiq edən
əsərlərindən biridir. Əsərin
qələmə alındığı 1918-ci ildən bəri
bədii məziyyətləri, tədris və metodik əhəmiyyəti
haqqında yazılanlar bir yerə toplansa, cildlərlə kitaba
bərabər olar. Bununla belə, bu günün təhsil
standartları baxımından "İblis" faciəsinin
yeni üsullarla təhlili günün tələbidir və bu
yazıda əsərin təhlili ilə bağlı bəzi
fraqmentləri pedaqoji ictimaiyyətimizin nəzərinə təqdim
edirik.
"İblis" faciəsinin Birinci Dünya müharibəsi illərində yazıya alınması, H.Cavidin burada bir filosof və humanist insan kimi düşüncələrinin açılması, ədalətsiz müharibələrə, müharibə qızışdırıcılarına nifrət hissləri oyatması ideyaları ətrafında mövzunun tədrisinə ayrılmış bir neçə saat vaxt ərzində müəllim son dərəcə məsuliyyətli olmalı, intensiv metodlardan istifadə etməlidir. Mövzunun tədrisi ərəfəsində çalışmaq lazımdır ki, şagirdlər əsəri müstəqil oxusunlar. Əsərin dilində çətin anlaşılan ərəb və fars sözləri, osmanlı-türk şivəsi tələb edir ki, şagirdlərin oxusuna müəllim rəhbərlik etsin, əsərdəki əsas fikri və müəllif qayəsini şagirdlərə çatdırmaqda yardımçı olsun. Yeni təlim vəzifələrinin tələbinə uyğun olaraq, hər bir şagirdin subyektiv rolunun artırılması üçün müəllim öz "drijorluq" məharətindən istifadə etməlidir. Problemin qoyuluşu, mövzunun dərki ətrafında sinif kollektivini səfərbər etməli, maraq doğuran üsul və vasitələrdən istifadə olunmalıdır. Burada haqqında bəhs olunan üsul və vasitələr kompüter imkanlarına malik olan məktəb və müəllimlər üçün əlverişlidir. Təqdim edəcəyimiz fraqmentlər elektron tədris imkanları olan məktəblərdə istifadə olunmaq üçün nəzərdə tutulsa da, ondan adi texniki təlim vasitələri şəraitində də faydalanmaq olar.
XI sinifdə H.Cavidin "İblis" faciəsinin təhlili üçün nəzərdə tutulmuş dərs saatları və ya dərsdənkənar məşğələlərdə tədris məqsədilə on-on iki fraqmentdən ibarət təqdimat nəzərdə tutulur. İlk qeydlər şagirdlərin tanışlığı və problemə cəlb olunması məqsədi daşıyır. Bu, ənənəvi təlimdə, təxminən, "müəllimin şərhi"nə uyğun gəlir. Biz hər bir elektron səhifəyə yerləşdirdiyimiz materialı ayrı-ayrı təqdimat şəklində əks etdirməyə çalışacağıq. Başqa sözlə, hər bir təqdimat kompüterdə bir elektron səhifə sayılır. İntensivlik məqsədilə sinif əvvəlcə müxtəlif qruplara bölünür (bölünməyə də bilər).
1-ci təqdimat məzmunca əsərin təhlili üçün giriş məqsədi daşıyır. Odur ki, həmin fraqmenti, təxminən,
aşağıdakı kimi verirəm: H.Cavid bütün
yaradıcılığı boyu bəşəri və milli
səadət, sülh və əmin-amanlıq tərəfdarı
olmuş, humanist və romantik bir şair kimi müharibələri
və onu törədənləri insansevərliyə, bəşəriyyətin
tərəqqisinə, yüksək ideallara səsləmişdir.
"İblis" ədibin həmin düşüncələrini
əks etdirən və dünya ədəbiyyatının
şah əsərləri ilə bir sırada duran romantik faciədir.
İnteqrativ məqsədlə dramaturqun "Peyğəmbər"
dramından götürdüyümüz aforizmlə fikrimizi
qüvvətləndiririk:
Kəssə hər kim tökülən qan izini,
Qurtaran dahi odur
yer üzünü.
Bu epizodun
nümayişi şagirdləri əsərdə qoyulmuş
problemin tədqiqinə yönəldir. Əlavə təsir effekti
yaratmaq üçün şagirdlərin diqqətini əsərdə
ideya daşıyıcısı olan Vasifin dilindən
götürülmüş, xalqımızın
bugünkü durumu ilə yaxından səsləşən
2-ci fraqmentə cəlb edirəm. Həmin fraqment 2-ci təqdimat
sayılır və şagirdlərin fikri fəallığını
gücləndirmək məqsədi daşıyan sualdan ibarətdir: H.Cavidin vətəndaş və
milli qayəsini əks etdirən aşağıdakı
sözlər "İblis" faciəsində hansı qəhrəmanın
dilindəndir?
Turana qılıncdan daha kəskin
ulu qüvvət,
Yalnız mədəniyyət,
mədəniyyət, mədəniyyət...
Şübhə
yoxdur ki, əsəri diqqətlə oxumuş şagird
üçün bu suala cavab vermək o qədər də
çətin deyil. Müəllim problemin açılışına cəlb
olunmuş şagirdlərə Vasifin və Arifin taleyi, müharibənin
yaratdığı vəhşətlər və s. haqqında
düşündüklərini deməyə, onu Azərbaycanın
müasir durumu ilə - torpaqlarımızın xain və
nankor ermənilər tərəfindən işğalı ilə
əlaqələndirməyə şərait yaradır.
Müharibənin dəhşətlərini və
ağrılarını daşıyan üç gəncin -
Arifin, Vasifin və kiçik zabitin Vətən, onun tarixi və
taleyi haqqındakı düşünçələri ilə
şagirdlər H.Cavidin Osmanlı dövlətinin tarixi, Birinci
Dünya müharibəsi, Türkiyə Respublikası və
türk xalqı barədə düşündüklərinin
yeni bir qatı ilə tanış olur, yuxarıdakı
sözlərin isə Vasifə məxsus olduğunu
xatırlayırlar. Müəllim həmin
debatın yekunu kimi şagirdlərə Türkiyə-Azərbaycan
tarixi ilişkiləri ilə bağlı müstəqil
tapşırıqlar da verə bilər.
Bunun ardınca
şagird-müəllim qənaətlərini möhkəmləndirən
3-cü təqdimata keçilir. Bu, sadə bir quruluşdur və
kompüterin Power Point proqramının imkanları sayəsində
müxtəlif
şəkildə nümayiş etdirilə bilər.
Slaydın bir tərəfində qlobus üzərində
"ürmhəbia" şəklində hərflər
dağıdılaraq anaqram tərtib edir, ondan
aşağıda - sağda isə əsərdəki
obrazların - Arif, Vasif, Rəna, Elxan, Yaralı zabit, Ərəb
zabiti, İbn Yəminin adlarını alt-alta nümayiş
etdirilir. Qlobusun üzərindəki sözlə burada
adları çəkilən obrazlar arasında əlaqələri
müəyyənləşdirmək üçün səhifənin
əvvəlində belə bir sual qoyulmuşdur:
"Aşağıdakı anaqramda verilmiş söz "İblis"
faciəsindəki obrazların hər birinin taleyində
özünəməxsus izlər qoymuşdur. Həmin
sözü tapın". Yenidən şagirdlərin
fəallığı artır, hər qrup özünəməxsus
fikirlərlə əsərdə qoyulmuş ideyanı dərk
etməyə çalışır.
Sonda müəllim kompüterin köməyilə
qlobusun üzərindəki hərflərə bir-bir toxunur, nəticədə
lövhəciyin sağ tərəfində "müharibə"
sözü alınır.
Sonrakı təhlil
elementi - 4-cü təqdimat klaster (şaxələndirmə)
şəklindədir. Səhifənin əvvəlində belə bir
tapşırıq verilmişdir: "Əsərdəki
ideyanın açılmasında surətlərin rolunu şaxələr
üzrə müəyyənləşdirin". Klaster mərkəzdə "İblis"
sözü yazılmış səkkiz şaxədən ibarətdir.
Onun qütbləri aşağıdakı kimidir: 1.
Arif-İblis-Mələk; 2.Rəna-İblis-Xavər; 3. Papas,
xaxam, şeyx-İblis-İbn Yəmin; 4. Elxan-İblis-Mələk.
Obrazlar arasında bağlılığı müəyyənləşdirmək
şagirdlərdən tələb
olunur. Ola bilsin ki, şagirdlər bu cür
qütbləşməyə əks arqumentlər irəli
sürsünlər. Müəllimin rəhbərliyi
altında polemikaya belə meydan açılması əsərin
təhlili üçün rəngarəng fikirlərin üzə
çıxarılması deməkdir. Bu isə
dövrümüzdə şəxsiyyətyönümlü təhsilin
tələblərindən biridir. Elektron
imkanları olmayan məktəblərdə həmin sxemləri
sadə əyaniliklə də nümayiş etdirmək olar.
Bu sxem şagirdlərin
İblis obrazı, iblislik və insan təbiətinin xeyirlə
şərin daim mübarizə meydanı olması, müharibələr,
onları doğuran səbəblər, varlanmaq ehtirasları və
s. haqqında mühakimələrinə geniş imkan
yaradır. Şagirdlər müəllimin
köməyi olmadan, lakin onun rəhbərliyi altında şaxələr
üzrə müəllif qayəsinin dərk olunmasında və
onun açılışında fəal iştirak edirlər.
Müəllim kompüterin Power Point
proqramının imkanlarından istifadə etməklə
şaxələr üzrə obrazları fərqləndirərkən
müxtəlif rəng çalarlarından istifadə edə
bilər. Məsələn, İblisi qara, Arifi
qırmızı, Elxan və Vasifi yaşıl, Rəna, Xavər
və Mələyi palıdı, din xadimləri və İbn
Yəmin olan dairələri isə sarı rəngdə verməklə
şagirdləri obrazların rəng simvolikası
ilə qruplaşdırılması üzərində də
düşündürür. Bundan əlavə,
digər elektron səhifədə klaster üzrə şagirdlərin
işini asanlaşdırmaq üçün növbəti
-5-ci təqdimatı da nümayiş etdirə bilər. Həmin
tapşırığı aşağıdakı kimi vermək
mümkündür:
Klaster (şaxələndirmə)
üsulu əsasında
obrazların aşağıdakı kimi əlaqələndirilməsi
səbəblərini izah edin:
İblis -
Arif- Mələk - müharibə, onun dəhşətlərinə
münasibət;
Arif - İblis - Xavər - ailədaxili münasibətlər,
məhəbbətə ikili yanaşma;
Rəna - Arif - Vasif - İblis - insanı filosofdan
qatilə çevirən məhdudluq;
Rəna - Xavər - Mələk
- humanizm, zəriflikdən doğan həssaslıq;
Vasif - Elxan - Vətən,
onun taleyi ilə bağlılıq;
İbn Yəmin
- papas, xaxam - İblis -
klasterin və əsərin qara və tutqun rəngləri və
s.
6-cı təqdimat
məktəblərimizdə geniş tətbiq edilən oyun-dərs
modelinə uyğun olaraq
düşünülmüşdür. "Kim kimdir?" əyləncəli
teleoyununa bənzəyən həmin səhifəni
bütövlükdə aşağıdakı kimi tərtib
etməyi məqsədəuyğun hesab edirik:
"Kim
kimdir?"
1. Müharibələrin dəhşətlərindən
bəşəriyyətə acıyan mövhumi obraz.
2.
Filosof - qatil.
3. Qardaşlar.
4. Müharibə, qisas, qənimət.
5. Missionerlər. Təxribatçılıq. Düşmənlərimizin
kəmfürsətliyi.
6. Məhəbbət.
Qadınlar.
7. Üç zabit. Tale oxşarlıqları və fərqlər.
8. Nəfs. İnsan iblisləşir.
Burada səkkiz
məqama diqqət cəlb olunmuşdur, lakin bu, nisbidir və
çoxaldıla bilər. Başlıcası, hər
bənd üzrə dərindən düşünməyə
və fəal təlimə cəlb olunan şagirdlər
müstəqil şəkildə öz fikirlərini əsərdən
gətirdikləri faktlarla əsaslandıra bilərlər.
7-ci elektron səhifə
də oyun - dərs modelinə uyğundur. İblis
obrazı əsərin müxtəlif yerlərində üzə
çıxan mənfur təbiətini faciənin 4-cü pərdəsində
açıq etiraf edir. İnteraktiv
üsullar içərisində artıq özünü
doğrultmuş "Spiral"da onun öz dili ilə
açılmış sifətlərini şagirdlərin vasitəsilə
yaratmağa çalışırıq. Bu
zaman şagirdlər İblisin görüntülərini
söylədikcə spiralın dolaylarına qeyd edirlər.
Təxminən, aşağıdakı alınır:
doqquzdolaqlı bir spiral və onun hər dolağında İblisin müvafiq
görüntüsü - Abid, Rahib, Mürşid, Sultan, Cavan,
Çoban, Papa, Qazi, Qoca. Solda icə
böyük hərflərlə İblis sözü
yazılır. Beləliklə, şagirdlər
İblisin gəlişlərinin müvafiq yeri üzərində
düşünməli olurlar. Bu da məzmunun
yadda saxlanılmasına kömək edir.
Məlumdur ki, ədəbiyyatın
əsas tədris məqsədlərindən biri hərtərəfli
inkişaf etmiş insanın tərbiyə olunmasıdır. Müasir
dövrdə şəxsiyyətyönümlü təhsil
siyasəti bu amili bir qədər də önə şəkir.
Biz "İblis" faciəsinin tədrisində məhz həmin
tələbləri
rəhbər tutaraq, 8-ci elektron səhifəni əsərdə
işlənmiş aforizmlər üzərində qurmuşuq. Şagirdlər səhifə ilə
tanışlıqdan sonra kəlamların işləndiyi yer və
hansı obrazların dilindən olması barədə
tapşırıqlar alırlar. Nəticədə
fəal təlim meydanı daha da genişlənir. Gəlin,
* "Satmaz,
satamaz milləti şəxsiyyətə aqil".
* "İdrakı
sönük başçıların qəfləti ancaq
Etmiş, edəcək milləti həp əldə
oyuncaq".
* "Yaşamaq istiyormusun,
çarpış,
Hərbə qoş, həp vuruş, ya əz,
ya əzil!"
* "Bir fəzilətsə
ölüb-öldürmək,
Canavar bizdən
əşrəf olsa gərək".
* "Daha
xoşdur yara bağlarsa qadın".
* "Dərdə baq, millətə
baq, niyyətə baq,
Ölülərdən
ölülər feyz alacaq".
* "Olduqca müsəllət
...Daim ayaq altında
sönüb məhv olacaqsan".
Məktəb təcrübəsi
göstərir ki, düzgün tərtib olunmuş krossvordlar ədiblərin
həyat və yaradıcılıqlarının öyrənilməsində
xüsusi əhəmiyyətə malikdir. H.Cavidin
yaradıcılığı üzərində qurulmuş krossvordu ədibin
irsini dərindən öyrənməyə can atan şagirdləri
çalışdırmaq məqsədi ilə tərtib
etmişik. Yeri gəlmişkən, biz bu səhifəni
şagirdlərə təqdim edərkən onların müstəqil
işi üçün nəzərdə tutduğumuzu
bildiririk. Bununla belə, şagirdlər tərəfindən
tamamlanıb başa çatdırılmaqda çətinlik
törədən xanaların doldurulmasında, daha dəqiq desək,
krossvordun tam tərtibində onlara müəyyən qədər
kömək də edirik.
Təqdimatımızın
10-12-ci səhifələri "İblis" faciəsi üzrə
qazanılmış biliklərin test tapşırıqları
əsasında yoxlanılması məqsədilə tərtib
olunmuşdur. Burada standart test nümunələri ilə
yanaşı, ilk dəfə şagirdlərə təqdim
olunmuş testlər də olmalıdır.
Təqdimatımızın
sonu H.Cavid haqqında düşüncələrimizi əks
etdirən aşağıdakı səhifədən ibarətdir. Buradakı fikirlərin əsasında
ölməz dramaturqun irsinə sonsuz məhəbbətimiz və
bu irsin təbliğinə həsr olunmuş 30 illik müəllim
ömrümüz durur: H.Cavidə birinci ömrü Tanrı bəxş
etmişdi. Ölməz sənətkar öz
yaradıcılıq dühası ilə özünün
ikinci ömrünü xalqımızın yaddaşına əbədi
həkk etdi. Cavidin üçüncü
ömür bəxşişini isə ona xalqımızın
ümummilli lideri Heydər Əliyev vermişdir.
Xalqımızın bu böyük oğlunun sayəsində ədibin
məzarı uzaq Sibirdən Azərbaycana gətirilmiş,
böyük ehtiramla Naxçıvanda dəfn olunmuşdur...
Həmin səhifənin
görüntüsü fonunda xalqımızın böyük
oğlu, ümummilli liderimiz, H.Cavid irsinin vurğunu, mərhum
Heydər Əliyevin səsi yazılmış çarx gəlir:
"H.Cavidin cənazəsinin uzaq Sibirdən Azərbaycana gətirilməsi
asan bir iş deyildi. Bu, böyük iradə,
böyük cəsarət tələb edirdi. Ancaq
xalqımıza, millətimizə, tariximizə, mədəniyyətimizə,
ədəbiyyatımıza, mənəviyyatımıza sədaqət
belə bir cəsarət göstərməyə mənə
imkan verdi. Və mən bunu
etdim. Hüseyn Cavidin cənazəsinin
Naxçıvanda torpağa verilməsi Azərbaycanın bu qədim,
ayrılmaz hissəsi olan, müqəddəs bir guşəsi
olan Naxçıvana hörmət və ehtiramın ifadəsi
idi".
Ümummilli liderimizin
çıxışından yaranmış əzəmətin
sinifdə yaratdığı mənəvi-psixoloji ovqatı
sözlə təsvir etməkdə özümüzü aciz
bilirik... Həmin epizoddan sonra şagirdlərimizdə
xalqımızın bu qüdrətli sənətkarının
bədii irsinə yenidən müraciət etməyə ciddi
ehtiyac duyulduğu aşkar hiss olunur.
Hüseyn ŞAHBƏNDƏYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 3 sentyabr.- S.7.