Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
(Əvvəli qəzetimizin ötən saylarında)
Hörmətli oxucular, bu məqalədə
ayrı-ayrı ölkələrlə təhsil sahəsində
əməkdaşlıq əlaqələri barədə fikirlərimi
davam etdirmək, eyni zamanda azərbaycanlı gənclərin
xaricdə təhsili üzrə ölkə Prezidenti tərəfindən
təsdiq olunmuş Dövlət Proqramı çərçivəsində
həyata keçirilmiş tədbirləri diqqətinizə
çatdırmaq istərdim.
Müstəqillik
dövründə təhsil sahəsində Azərbaycan
Respublikasının Fransa ilə əlaqələri 1993-cü
ildən başlanmışdır. Bu əməkdaşlıqda
birinci istiqamət Azərbaycanda fransız dilinin tədrisinin təkmilləşdirilməsi
və genişləndirilməsi ilə bağlı
olmuşdur.
Fransanın köməyi ilə
Azərbaycan Dövlət Pedaqoji Universiteti, Naxçıvan
Dövlət Universiteti və Gəncə Dövlət
Universitetində fransız dili şöbələri
açılmış və ilkin mərhələdə bu
işin təşkili və tədrisi prosesinin
aparılmasına fransalı mütəxəssislər cəlb
olunmuşlar.
Hazırda Azərbaycan Dillər
Universiteti, Bakı Dövlət Universiteti, Azərbaycan Memarlıq
və İnşaat Universiteti və Azərbaycan Dövlət
Neft Akademiyası ilə Fransa universitetləri arasında
birbaşa əməkdaşlıq əlaqələri
yaranmış, Paris Şərq Dilləri İnstitutunda Azərbaycan
dili bölməsi yaradılmışdır.
Azərbaycan Dillər
Universitetində Fransa səfirliyinin köməyi ilə
"Fransız Dil Mənbə Mərkəzi"
yaradılmış və hər cür müasir
avadanlıqlarla təchiz olunmuşdur. Artıq 1999-cu ildən
bu universitetə fransız dili ixtisası üzrə qəbul
olunmuş tələbələr Fransanın Strasburq
Universiteti və Mark Blok Universiteti ilə bu ali məktəb
arasında bağlanmış razılaşma əsasında
xüsusi proqramla filyer qruplarında təhsil alırlar. Bu
proqram əsasında təhsilini başa vuran məzunların
diplomları qeyd olunan universitetlərin verdiyi diplomlara bərabər
tutulur.
Fransa ilə təhsil sahəsində əməkdaşlığın başqa bir istiqaməti isə bu ölkənin hökuməti tərəfindən Azərbaycan vətəndaşlarına verilən və Azərbaycandakı səfirlik tərəfindən idarə olunan təqaüd proqramlarıdır. 1993-cü ildən etibarən 100-dən artıq belə təqaüd proqramları həyata keçirilmişdir ki, onların da hamısı diplomdansonrakı pillələr üzrə ən müxtəlif ixtisasları əhatə edirlər. Bu təqaüd proqramlarının məzunları hazırda Azərbaycanın müxtəlif dövlət qurumlarında, Prezident Administrasiyasında, Xarici İşlər Nazirliyində, Gömrük Komitəsində, Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində uğurla çalışırlar.
Son bir neçə ildə Azərbaycan gənclərinə ayrılan belə təqaüdlərin sayı daha da artırılmışdır. Təkcə 2007-2008-ci dərs ilində səfirliyin keçirdiyi müsabiqə nəticəsində 20-dən artıq azərbaycanlı gənc qeyd olunan təqaüdlər çərçivəsində Fransada təhsil almaq hüququ qazanmışdır. Onların təhsili və yaşayışı ilə bağlı bütün xərclər Fransa hökuməti tərəfindən ödənilir.
2008-ci ildə Təhsil Nazirliyi ilə Fransanın Ali Təhsilin Təşkili Mərkəzi (CNOUS) arasında imzalanmış sazişə əsasən Dövlət Proqramı çərçivəsində azərbaycanlı gənclərin Fransanın ali məktəblərində təhsili imkanları daha da genişlənmişdir. Belə ki, hazırda Fransada 54 nəfər Dövlət Proqramı çərçivəsində təhsil alır.
Almaniya ilə ali təhsil sahəsində əməkdaşlıq əlaqələrinin təməli hələ sovet dövründə Zigen Universiteti ilə Azərbaycan Dövlət Neft Akademiyası arasında əməkdaşlıq əlaqələri və "Alman Akademik Mübadilə Xidməti (DAAD)" təşkilatı vasitəsilə qoyulmuşdur. Sonralar Köln Tətbiqi Elmlər İnstitutunun bu istiqamətdə fəaliyyəti xüsusi qeyd edilməlidir. Son illər isə bu əlaqələrin genişləndirilməsi üçün şərait daha da yaxşılaşmış, qarşılıqlı əlaqə və görüşlər daha intensiv xarakter almışdır. 2009-cu ilin aprelində Azərbaycan nümayəndə heyətinin Almaniyaya səfəri, oktyabrında isə Almaniya ali təhsil işçilərinin çoxsaylı nümayəndə heyətinin Azərbaycana səfəri bunu bir daha təsdiq edir.
2009-cu ilin avqustunda Baden-Vürttenberq Torpağının Baş nazirinin Azərbaycana rəsmi səfəri və ölkə Prezidenti ilə görüşündən sonra Azərbaycan-Almaniya təhsil əlaqələrinin daha da genişləndirilməsi istiqamətində bir sıra addımlar atılmışdır.
25-29 oktyabr 2009-cu il tarixlərində Azərbaycan nümayəndə heyəti Almaniyada rəsmi səfərdə olmuş, səfər çərçivəsində Bonn Universitetində "Azərbaycan iqtisadiyyatında keçid mərhələsi və təhsilin beynəlmiləlləşməsi (Boloniya prosesi)" mövzusunda keçirilən beynəlxalq simpoziumda iştirak etmişdir. Qeyd etmək istərdim ki, dünyanın ayrı-ayrı ölkələrində belə beynəlxalq simpoziumların keçirilməsi Azərbaycan həqiqətlərinin, son illərdə ölkəmizdə həyata keçirilən uğurlu sosial-iqtisadi siyasətin nəticələrinin dünya ictimaiyyətinə çatdırılmasında böyük əhəmiyyəti vardır.
Nümayəndə heyətinin Ştutqart Şərabçılıq üzrə Təhsil və Elmi-Tədqiqat Mərkəzinə səfəri nəticəsində qərara gəlinmişdir ki, 2010-2011-ci dərs ilində Azərbaycandan 3 nəfər ali məktəb tələbəsi (Azərbaycan Aqrar Universiteti və Azərbaycan Texnologiya Universitetindən) 2 il müddətinə Təhsil və Elmi-Tədqiqat Mərkəzinə təhsil almaq üçün göndərilsin. Bu məqsədlə cari dərs ilində qeyd edilən universitetlərdə ikinci kurs tələbələri arasından əla oxuyan və xarici dilə daha çox meyili olan iki nəfərin seçilib ilin sonunadək intensiv alman dili kursuna cəlb olunması istiqamətində tədbirlər görülür.
Eyni zamanda o da müəyyənləşdirildi ki, Azərbaycan Aqrar Universitetinin mütəxəssisləri qısamüddətli ixtisasartırma üçün bu müəssisəyə ezam edilsinlər. Bununla yanaşı, nəzərdə tutuldu ki, mərkəzin müəllimləri Azərbaycanın müvafiq ali məktəblərində mühazirələr oxusunlar. Danışıqlar zamanı o da qeyd olundu ki, hər iki məsələ ilə bağlı müvafiq müəssisələr arasında anlaşma memorandumu hazırlansın və imzalansın.
Baden-Vürttenberq Torpağının dövlət katibi ilə rəsmi görüşdə təhsilin ayrı-ayrı sahələrində bu Torpaqdan olan konkret tərəfdaşlarla - universitetlər, Elm və Təhsil Nazirliyi, eləcə də tədqiqat müəssisələri ilə birbaşa əlaqələrin qurulması, əməkdaşlıq istiqamətlərinin müəyyənləşdirilməsi və konkret nəticələrin əldə olunması üçün təhsil üzrə mütəxəssislərdən ibarət birgə ekspert qrupunun yaradılması məqsədəuyğun hesab edildi.
Nümayəndə heyətinin Ştutqart Ali Peşə Məktəbinə səfəri nəticəsində qərara alındı ki, Almaniya modeli əsasında Azərbaycanda peşə təlimi mərkəzinin yaradılması üçün birgə layihə işlənsin.
Baden-Vürttenberq Torpağının Eslingen şəhərində İxtisasartırma Təhsili Akademiyasında nümayəndə heyətinin görüşü oldu. Akademiyanın rəhbərliyi Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin ixtisasartırma təhsili ilə məşğul olan 2 nəfər əməkdaşının akademiyaya göndərilməsi və Almaniya təcrübəsinin daha geniş öyrənilməsini təklif etdi.
Azərbaycan nümayəndə heyətinin Almaniyaya səfərinin nəticələrinə əsasən iki ölkə arasında təhsil əlaqələrinin inkişaf etdirilməsi istiqamətində aşağıdakı təkliflər irəli sürüldü:
1. Almaniyanın, o cümlədən
Baden-Vürttenberq Torpağının nüfuzlu, həmçinin
ingilisdilli təhsil proqramları təklif edən ali məktəblərinin
adlarının xaricdə təhsil üzrə Dövlət
Proqramı üçün təsdiq olunmuş prioritet xarici
ali məktəblər sırasına daxil edilməsi.
2. Xaricdə təhsil üzrə
Dövlət Proqramı çərçivəsində tibb,
mühəndislik, iqtisadiyyatın müxtəlif sahələri,
kənd təsərrüfatı, emal sənayesi, ekologiya kimi
istiqamətlər üzrə kadr hazırlığında
Almaniya ali məktəblərinin prioritet olaraq müəyyən
olunması.
3. Almaniyanın ali məktəblərində
təhsil imkanlarından daha səmərəli istifadə etmək
üçün Azərbaycanın orta və ali məktəblərində
alman dilinin tədrisinin genişləndirilməsi.
4. Azərbaycan ali təhsil
sisteminin Avropa məkanına inteqrasiyası və Boloniya
prinsiplərinin tətbiqi çərçivəsində
Almaniya ali məktəbləri ilə birgə layihələrin
həyata keçirilməsi.
5. Almaniya modeli əsasında
Azərbaycanda Texniki peşə təhsili mərkəzinin
yaradılması.
6. Azərbaycanda pedaqoji
kadrların ixtisasının artırılması üzrə
yeni modelin tətbiqi istiqamətində Almaniya təcrübəsinin
öyrənilməsi.
7. Avropa
İttifaqının, eləcə də Almaniya universitetlərinin
təhsil və elmi-tədqiqat proqramları çərçivəsində
Almaniya ilə birgə layihələrin həyata keçirilməsi
istiqamətində tədbirlərin görülməsi.
Azərbaycanın Almaniya ilə
təhsil əlaqələrinin böyük hissəsi Alman
Akademik Mübadilə Xidmətinin (DAAD) fəaliyyəti ilə
bağlıdır. Bu təşkilatın proqramları alman
dilinin öyrənilməsi və tələbələr
üçün Almaniyada yay məktəblərindən
başlamış ali məktəblərin akademik heyəti və
elmi-tədqiqat işçilərinin Almaniyada elmi təcrübə
və tədqiqat aparmasına qədər çoxprofilli
proqramları əhatə edir. DAAD-ın əsas məqsədi
Almaniya ilə tərəfdaş ölkələr arasında
akademik münasibətlərin inkişaf etdirilməsidir. Hələ
ötən əsrin 60-cı illərindən Azərbaycanla tələbə
mübadiləsi proqramlarını həyata keçirən
DAAD hazırda Dövlət Proqramına əsasən azərbaycanlı
gənclərin Almaniya universitetlərində təhsilinin təşkilatçısıdır.
DAAD-la tələbə mübadiləsi barədə daha geniş
məlumat beynəlxalq təşkilatlarla əməkdaşlıq
barədə yazıda veriləcəkdir.
Cənubi Koreya ilə əlaqələr 2007-ci ildə hər iki ölkənin prezidentlərinin qarşılıqlı səfərlərindən sonra daha intensiv xarakter almışdır. Qısa müddət ərzində Azərbaycanla Cənubi Koreya arasında 40-dan çox layihənin, o cümlədən təhsillə əlaqədar layihələrin həyata keçirilməsi sahəsində sənədlər imzalanmış, Azərbaycanla Cənubi Koreya arasında təhsil sahəsində əməkdaşlığın əsası qoyulmuşdur. 2007-ci ilin iyununda Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyəti Koreya Respublikası Əmək Nazirliyi nəzdindəki İnsan Ehtiyatlarının İnkişafı Təşkilatının dəvəti ilə həmin ölkədə səfərdə olmuş, peşə təhsili sahəsində əməkdaşlığın konkret istiqamətləri müzakirə olunmuşdur.
Cənubi Koreyaya səfər çərçivəsində nümayəndə heyəti "Daewoo" beynəlxalq şirkətinin prezidenti ilə görüşmüşdür. "Daewoo" şirkəti Azərbaycanda peşə təhsilinin inkişafında maraqlı olduğunu və bu sahəyə sərmayə qoymağa hazır olduğunu bildirmişdir. Görüşdə həmin şirkət tərəfindən təqdim olunmuş Azərbaycanda peşə təhsili üzrə treninq mərkəzinin yaradılması məsələsi müzakirə olunmuşdur.
2007-ci ildə Cənubi Koreyanın "Daewoo" beynəlxalq şirkətinin geniş tərkibdə nümayəndə heyəti ölkəmizə səfər etmiş, şirkətin mütəxəssisləri Azərbaycanda bir sıra texniki peşə təhsili müəssisələrində olmuş, peşə təhsili üzrə treninq mərkəzinin yaradılması imkanlarını öyrənmişlər.
2007-ci ilin avqustunda Təhsil Nazirliyi ilə "Daewoo" şirkəti arasında imzalanmış memoranduma əsasən Bakı şəhərində "Yüksək Texnologiyalar üzrə Peşə Tədris Mərkəzi"nin yaradılması nəzərdə tutulmuşdur. Layihənin əsas məqsədi Azərbaycanda peşə təhsili sisteminin müasir standartlar səviyyəsinə çatdırılması və artıq özünü təsdiq etmiş Koreya modelinin üstünlüklərindən istifadə edilməsi, Azərbaycanda yaxın gələcəkdə yaradılacaq və mövcud olan sənaye müəssisələrinin ixtisaslı kadrlarla təmin edilməsi probleminin həll edilməsidir.
Birgə layihəni həyata keçirməklə 7 əsas hədəfə çatmaq nəzərdə tutulur:
-Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafına yardım;
-yüksək gəlirli yeni iş yerlərinin açılması;
-ölkə sənayesində baş verən dəyişikliklərə çevik uyğunlaşa bilən kadrların hazırlanması;
-xarici sərmayə üçün ilkin zəmin formalaşdırılması;
-sənayə işçilərinin bilik və bacarığının artırılmasına yönəlmiş texniki təhsil;
-peşə təhsili sahəsində işləyən müəllimlərin bilik və bacarıqlarının artırılması;
-Koreya ilə informasiya texnologiyaları sahəsində əməkdaşlıq.
Onu da qeyd etmək lazımdır ki, Cənubi Koreya son 30-40 il ərzində dünyada ən dinamik inkişaf edən ölkələr sırasındadır. Bu inkişafın əsas səbəblərindən biri ölkədə peşə təhsilinə xüsusi önəm verilməsi olmuşdur. 1950-ci ildə adambaşına düşən milli gəlirin 100 ABŞ dolları olduğu kasıb kənd təsərrüfatı ölkəsi olan Cənubi Koreyada təbii resursların və maliyyə imkanlarının olmadığı bir şəraitdə beynəlxalq maliyyə qurumlarının kreditləri əsasında iri şəhərlərdə texniki peşə təhsili mərkəzləri təsis edilmiş, bunların əsasında peşəkar kadrlar yetişdirilərək ölkə sənayesi, həmçinin beynəlxalq əmək bazarının ixtisaslı kadrlarla təmin edilməsi mümkün olmuş, bu da Koreya iqtisadiyyatının inkişafında əsas aparıcı qüvvəyə çevrilmişdir.
Azərbaycanda texniki peşə təhsili sahəsində 3 il ərzində həyata keçiriləcək layihənin dəyəri 32 milyon ABŞ dollarıdır. Onun 22 milyonu Cənubi Koreya hökumətinin krediti, 10 milyonu isə Azərbaycan hökumətinin payıdır. Təlim mərkəzində hər il 7 ixtisas üzrə (elektrik, elektronika, mexanikləşmə, informasiya, kompüter texnologiyası, avtomobillərin təmir olunması, avtomatlaşdırılma, qaynaq etmə və dərinliyi ölçmə) 1050 nəfərin öyrədilməsi nəzərdə tutulur. Müəssisənin tikintisi başa çatanadək mühəndis-pedaqoji heyətin hazırlanması, tədris ediləcək ixtisaslar üzrə peşə standartları, kurikulum, dərsliklər, dərs vəsaitləri hazırlanacaqdır.
2008-ci ildən başlayaraq Cənubi Koreya hökumətinin maliyyə yardımı ilə həmin ölkədə təhsil alan azərbaycanlıların sayı xeyli artmışdır. Hazırda Koreyanın Seul, Busan, Daecon, Daequ, İksan, çoncu və Quanqcu şəhərlərində yerləşən universitetlərdə Azərbaycanın müxtəlif universitet, dövlət və özəl qurumlarını təmsil edən 60-dan çox tələbə təhsil alır. Onlardan 25 nəfəri xaricdə təhsil üzrə Dövlət Proqramı əsasında təhsil alanlardır. Beş il əvvəl bu ölkədə bir nəfər də olsun azərbaycanlı tələbə təhsil almırdı, 2007-ci ildə Koreyada təhsil alan azərbaycanlı tələbələrin sayı cəmi 7 nəfər idisə, indi bu rəqəm dəfələrlə artmışdır. Azərbaycanın ali təhsil müəssisələrində də 6 nəfər cənubi koreyalı tələbə təhsil alır.
2009-cu ilin oktyabrında Cənubi Koreya Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyəti Azərbaycanda səfərdə olmuşdur. Cənubi Koreyanın ən tanınmış universitetlərinin rəhbərlərinin iştirak etdiyi səfərin əsas məqsədi iki ölkə arasında təhsil sahəsində əməkdaşlıq əlaqələrinin daha da möhkəmləndirilməsi, azərbaycanlı gənclərin Cənubi Koreya universitetlərində təhsilinin təşkili olmuşdur.
Bununla yanaşı, 2008-ci ilin martından etibarən Koreya Xarici Dillər Universitetində fəaliyyət göstərən türk dili fakültəsində Azərbaycan dilinin tədrisinə başlanmışdır. Azərbaycan dilinin tədrisi Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin təqdim etdiyi dərsliklər və digər materiallar əsasında həyata keçirilir.
Azərbaycanın iki ali məktəbində - Bakı Dövlət Universitetində və Azərbaycan Dillər Universitetində Koreya dili tədris olunur. Eyni zamanda həmin universitetlərdə Koreya mərkəzləri də yaradılmışdır.
Malayziya və Sinqapurla Azərbaycan arasında təhsil əlaqələri son illərdə yaradılmışdır. 2008-ci ilin oktyabrında İSESKO və Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin təşkilatçılığı ilə Bakıda keçirilmiş İslam ölkələrinin Ali Təhsil və Elmi-Tədqiqat nazirlərinin 4-cü Konfransı zamanı Bakıda səfərdə olan Malayziyanın Ali Təhsil naziri ilə ikitərəfli görüş çərçivəsində təhsil sahəsində əməkdaşlığın genişləndirilməsi istiqamətində müzakirələr aparılmış, Azərbaycan və Malayziya arasında təhsil sahəsində əlaqələr bu görüşdən sonra yeni mərhələyə qədəm qoymuşdur.
2008-ci ilin noyabrında Malayziya Ali Təhsil Nazirliyinin və Bakı Təhsil Məlumat Mərkəzinin təşəbbüsü ilə Bakıda Malayziya təhsil yarmarkası keçirilmişdir. Yarmarkanın məqsədi maraqlı tərəfləri Malayziya universitetlərində təhsil almaq imkanları barədə məlumatlandırmaq idi.
Eyni zamanda Malayziyanın beş ali təhsil müəssisəsi Dövlət Proqramı çərçivəsində Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabineti tərəfindən təsdiq olunmuş "Azərbaycan gənclərinin xaricdə təhsil almaları məqsədi ilə seçilmiş ali təhsil müəssisələrinin siyahısı"na daxil edilmişdir.
Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyəti 2009-cu ilin may - iyun aylarında Malayziya və Sinqapurda rəsmi səfərdə olmuşdur. Səfərin məqsədi bu ölkələrin ali təhsil müəssisələri ilə müzakirələr aparmaq, xaricdə təhsil üzrə Dövlət Proqramı çərçivəsində həmin ölkələrin ali məktəbləri ilə əməkdaşlıq perspektivlərini müəyyənləşdirmək olmuşdur.
Nümayəndə heyəti Malayziyanın Ali Təhsil Nazirliyinin müvafiq qurumlarının rəhbərləri ilə yanaşı, bu ölkənin qabaqcıl ali təhsil müəssisələrinin rektorları ilə də müzakirələr aparmışdır. Danışıqların əsas mövzusu Malayziya tərəfindən təqdim olunmuş "Azərbaycan Respublikası hökuməti və Malayziya hökuməti arasında ali təhsil sahəsində əməkdaşlıq haqqında Anlaşma Memorandumu" layihəsinin müzakirəsi və Azərbaycan gənclərinin Malayziya ali təhsil müəssisələrində təhsil almaq imkanları olmuşdur.
Malayziya tərəfindən təqdim olunmuş "Azərbaycan Respublikası hökuməti və Malayziya hökuməti arasında ali təhsil sahəsində əməkdaşlıq haqqında Anlaşma Memorandumu" layihəsi müvafiq dövlət qurumları ilə razılaşdırılması üçün Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinə təqdim edilmişdir.
Nümayəndə heyəti Kuala-Lumpur Politexnik Kollecində olmuş, Azərbaycanın orta-ixtisas təhsili müəssisələri ilə Malayziya kollecləri arasında birbaşa əlaqələrin yaradılması imkanları nəzərdən keçirilmişdir.
Sinqapura səfər zamanı nümayəndə heyəti bu ölkənin ali təhsil müəssisələrində təhsil alan səkkiz azərbaycanlı tələbə ilə də görüşmüşdür. Görüş zamanı tələbələrimizin Dövlət Proqramı çərçivəsində təhsillərini davam etdirmələri məsələsi ətraflı müzakirə olunmuşdur.
Bütövlükdə bu səfər Azərbaycanla qeyd olunan iki ölkə arasında təhsil sahəsində əməkdaşlıq üçün geniş perspektivlərin olduğunu göstərmişdir. Səfərin nəticəsi olaraq Malayziya ilə Azərbaycan arasında təhsil sahəsində əməkdaşlığın ali təhsil və elmi-tədqiqatlar, İKT, yüksək texnologiyalar, iqtisadiyyat və elektronika sahələrində azərbaycanlı tələbə və tədqiqatçıların bu ölkələrdə təhsil alması imkanlarının genişləndirilməsi qərara alınmışdır.
2008-ci ilin yanvarında İordaniya Krallığı Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyətinin Azərbaycana səfəri iki ölkə arasında təhsil əlaqələrinin inkişafına müsbət təsir göstərmişdir. İordaniya-Azərbaycan arasında təhsil əlaqələri İKT-nin tətbiqi, "qardaşlaşmış məktəblər", müəllim, tələbə, şagird mübadiləsi, elmi tədqiqatların aparılması, ərəb dilinin tədrisi və digər sahələri əhatə etmişdir.
Eyni zamanda 2009-cu ilin aprelində Azərbaycan Respublikası Təhsil Nazirliyinin nümayəndə heyətinin İordaniya Krallığına səfəri olmuşdur. Səfər çərçivəsində iki ölkə arasında təhsil sahəsində əməkdaşlığa dair Niyyət Protokolu imzalanmışdır. Bununla yanaşı, 2009-cu ilin oktyabrında Əmman şəhərində "Azərbaycan Respublikası hökuməti və İordaniya Haşimilər Krallığı hökuməti arasında 2010-2012-ci illər üçün elm və təhsil, mədəniyyət və incəsənət, gənclər və idman, arxeologiya, səhiyyə və media sahələri üzrə İcraedici Əməkdaşlıq Proqramı" qəbul edilmişdir. Qeyd etmək lazımdır ki, hazırda 19 nəfər iordaniyalı tələbə Azərbaycan universitetlərində təhsil alır.
Göründüyü kimi, Azərbaycanın ayrı-ayrı ölkələrlə təhsil əlaqələri son illərdə hissolunacaq dərəcədə genişlənmişdir və bu tendensiya davam etməkdədir. Beynəlxalq əlaqələr ölkə təhsilinin inkişafında böyük əhəmiyyət kəsb etdiyindən Azərbaycanın təhsil siyasəti və strategiyasında aparıcı yerlərdən birini tutur. Qətiyyətlə deyə bilərik ki, yaxın gələcəkdə təhsil sahəsində əməkdaşlıq əlaqələri yaradacağımız ölkələrin coğrafiyası daha da genişlənəcəkdir.
Əlbəttə, tələbə mübadiləsi və azərbaycanlı gənclərin xarici ölkələrin aparıcı universitetlərində təhsili beynəlxalq əlaqələrin əsas istiqamətini təşkil edir. Məhz bu səbəbdən
son illərdə dövlət xəttilə ayrı-ayrı
ölkələrdə azərbaycanlı gənclərin təhsili
sahəsində ciddi nailiyyətlər əldə
edilmişdir. Lakin ölkəmizin gələcək inkişaf
strategiyası baxımından təhsil sisteminin müasir tələblərə
cavab verən kadr bazasının gücləndirilməsi,
modern idarəetmə və istehsal texnologiyaları əsasında
fəaliyyət göstərən sahələrin kadr
ehtiyacının ödənilməsi, qeyri-neft sektorunun
inkişafının gələcəkdə sürətləndirilməsinin
təmin olunması Azərbaycan vətəndaşlarının
dünyanın qabaqcıl ali təhsil ocaqlarında təhsil
almaları prosesinin daha sistemli və səmərəli
aparılmasının təmin edilməsi ilə bağlı
xüsusi proqramın həyata keçirilməsi zərurətini
meydana çıxarmışdır.
Ölkə
üçün vacib sahələr üzrə peşəkar
kadrların hazırlanması, "qara qızıl"ın
insan kapitalına çevrilməsi və Azərbaycanın gələcək
inkişafının məhz bu amildən asılı
olması ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyevin daim
diqqət mərkəzində idi. Bu istiqamətdə Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 19 oktyabr 2006-cı il tarixində
imzaladığı "Azərbaycan Respublikası gənclərinin
xaricdə təhsil almalarına dair Dövlət Proqramı
haqqında" sərəncamı əhəmiyyətli
addım oldu.
Sərəncama əsasən
Təhsil Nazirliyi digər aidiyyəti qurumlarla birlikdə
qısa müddət ərzində Dövlət
Proqramını hazırladı və Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 16 aprel 2007-ci il tarixli, 2090 nömrəli
sərəncamı "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" təsdiq edildi. Proqramın əhəmiyyətli
cəhətlərindən biri bu idi ki, əgər Proqram təsdiq
olunana qədər Azərbaycan gəncləri dövlət xətti
ilə yalnız partnyor ölkələrin bizə təqdim
etdiyi universitetlər və ixtisaslar üzrə təhsil
alırdılarsa, artıq bu Proqram həm ölkəni, həm
ixtisası, həm də ali məktəbi seçmək
imkanlarını yaratdı.
Sərəncamla Dövlət
Proqramının maliyyələşdirilməsinin Azərbaycan
Respublikasının Dövlət Neft Fondunun vəsaiti
hesabına həyata keçirilməsi nəzərdə
tutuldu, Proqramın icrasına nəzarət isə Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Təhsil üzrə
Komissiyaya həvalə edildi.
Dövlət
Proqramının əsas məqsədi ölkədə rəqabətqabiliyyətli
iqtisadi sistemin formalaşdırılması və davamlı
inkişafın təmin edilməsi baxımından müasir tələblərə
cavab verən kadrlara ehtiyacın ödənilməsi, Azərbaycanın
istedadlı gənclərinin dünyanın nüfuzlu
universitetlərində ali təhsil almaları
üçün lazımi şəraitin
yaradılmasını təmin etməkdən ibarətdir.
Həmin məqsədlərin
reallaşdırılması üçün Dövlət
Proqramı çərçivəsində
aşağıdakı vəzifələrin həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulurdu:
1.Gənclərin xarici
ölkələrin nüfuzlu ali məktəblərində təhsili
prosesinin normativ-hüquqi bazasının yaradılması.
2.Gənclərin xarici
ölkələrin ali məktəblərində təhsili
prosesinin maliyyələşdirilməsi mexanizmlərinin
yaradılması.
3.İxtisas və təhsil
proqramları üzrə ölkənin ehtiyaclarının
müəyyənləşdirilməsi.
4.Ölkənin
ehtiyaclarına uyğun olaraq xarici ölkələrin ali məktəblərinin
müəyyənləşdirilməsi.
5.Seçim
meyarlarının müəyyənləşdirilməsi.
6.Xaricdə təhsil
alan gənclərin təhsilalma keyfiyyətinin monitorinq və
qiymətləndirilməsinin aparılması və müvafiq
məlumat bazasının yaradılması.
7.Məzunların
potensialından səmərəli istifadə edilməsi
mexanizminin yaradılması.
Proqramda xaricdə
dövlət hesabına təhsil almağa göndərilən
Azərbaycan gənclərinin təhsilin bütün pillələri
üzrə illik sayının 2015-ci ildə 1000 nəfərə,
onların ümumi sayının isə 2007-2015-ci illərdə
5000 nəfərə çatdırılması, ayrılan
maliyyə vəsaitləri çərçivəsində
bakalavriat, magistratura, rezidentura, doktorantura pillələri, eləcə
də ixtisasartırma və yenidənhazırlanma təhsili
üzrə bölünməsi, hökumətlərarası
müqavilələr və ali təhsil müəssisələri
arasında beynəlxalq tələbə mübadiləsi əsasında
mütəxəssis hazırlığının
respublikanın iqtisadi inkişaf prioritetləri nəzərə
alınmaqla təmin edilməsi əsas hədəflər kimi
müəyyənləşdirilmişdi.
Dövlət
Proqramının icrasından aşağıdakı nəticələr
gözlənilir:
-gənclərin xarici
ölkələrin nüfuzlu ali məktəblərində təhsili
prosesinin normativ-hüquqi bazasının yaradılması nəticəsində
prioritet istiqamətlər üzrə xaricə tələbə
göndərilməsi işi təkmilləşəcək;
-xaricdə təhsil
almağa göndərilən istedadlı gənclərin
seçilməsi mexanizmi təkmilləşəcək;
-Azərbaycan
Respublikasında iqtisadi inkişafın və əmək
bazarının tələblərinə uyğun ixtisaslar
müəyyən ediləcək;
-ortamüddətli
perspektivdə ölkənin əmək bazarının tələblərinə
uyğun yüksəkixtisaslı kadrlarla təmin olunması
probleminin həlli istiqamətində ciddi irəliləyiş əldə
olunacaq;
-ölkənin elmi və
elmi-pedaqoji potensialı güclənəcək, intellektual
mülkiyyətinin ixrac potensialı artacaq;
-Azərbaycan
Respublikasında beynəlxalq standartlar səviyyəsində
mütəxəssislərin hazırlanması
üçün pedaqoji kadrlar yetişəcək;
-ölkədən kənarda
təhsil alan mütəxəssislərin məlumat-informasiya
bazası yaradılacaq;
-Azərbaycan
Respublikasında insan kapitalı inkişaf etdiriləcək ki,
bu da, öz növbəsində, əmək məhsuldarlığının
artması vasitəsilə ölkənin rəqabətqabiliyyətinin
yüksəlməsinə və davamlı
inkişafının təmin olunmasına səbəb olacaq.
Proqramın icrası ilə
bağlı Azərbaycan Respublikası Prezidentinin
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı"nın 2007-2008-ci tədris ilində maliyyələşdirilməsi
haqqında 5 sentyabr 2007-ci il tarixli, 2377 nömrəli, "Azərbaycan
Respublikası Prezidentinin 16 aprel 2007-ci il tarixli, 2090 nömrəli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "2007-2015-ci
illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə
təhsili üzrə Dövlət Proqramı"nın
icrası ilə bağlı əlavə tədbirlər barədə"
7 aprel 2008-ci il tarixli, 2746 nömrəli sərəncamları
imzalandı.
Eyni zamanda Proqramın
icrası ilə bağlı normativ-hüquqi bazanın
yaradılması istiqamətində əhəmiyyətli
addımlar atıldı, aidiyyəti dövlət qurumları
ilə birgə Təhsil Nazirliyi tərəfindən
aşağıdakı sənədlər hazırlandı və
hökumət tərəfindən təsdiq edildi:
1. "Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2006-cı il 25 oktyabr tarixli,
230 nömrəli qərarında dəyişiklik edilməsi
haqqında" Nazirlər Kabinetinin 30 dekabr 2007-ci il tarixli, 222
nömrəli qərarı.
2. "Xarici ölkələrdə
təhsil alacaq Azərbaycan gənclərinin seçim
qaydaları"nın təsdiq edilməsi haqqında"
Nazirlər Kabinetinin 3 iyun 2008-ci il tarixli, 128 nömrəli qərarı.
3. "Azərbaycan gənclərinin
xaricdə təhsil almaları məqsədi ilə
seçilmiş ali təhsil müəssisələrinin
siyahısının təsdiq edilməsi barədə",
"Azərbaycan gənclərinin xaricdə təhsil
almaları üzrə prioritet sahə, ixtisas və
proqramların siyahısının təsdiq edilməsi barədə"
Nazirlər Kabinetinin 3 iyun 2008-ci il tarixli, 204s nömrəli sərəncamı.
4. "2007-2015-ci illərdə
Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə Dövlət Proqramı"na əsasən Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrin ali məktəblərində
təhsil haqlarının ödənilməsi
Qaydaları"nın təsdiq edilməsi haqqında",
"Təhsil Nazirliyi ilə təhsil alan arasında bağlanmış
müqavilə formasının təsdiq edilməsi barədə",
"Gənclərin xarici ölkələrdə təhsili
üzrə aylıq xərc normalarının cədvəlinin
təsdiq edilməsi barədə" Nazirlər Kabinetinin 27
noyabr 2008-ci il tarixli, 261 nömrəli qərarı.
5. "Azərbaycan gənclərinin
xaricdə təhsil almaları məqsədi ilə
seçilmiş ali təhsil müəssisələrinin
siyahısının təsdiq edilməsi barədə",
"Azərbaycan gənclərinin xaricdə təhsil
almaları üzrə prioritet sahə, ixtisas və
proqramların siyahısının təsdiq edilməsi barədə"
Nazirlər Kabinetinin 12 yanvar 2009-cu il tarixli, 7s nömrəli sərəncamı.
Qeyd edim ki, bu sənədlərin
təsdiq olunması xüsusi əhəmiyyət
daşıyırdı. Belə ki, beynəlxalq reytinqlərdə
yüksək yerləri tutmuş universitetlər prioritet ali təhsil
müəssisələri siyahısına daxil edildi, eyni zamanda
Azərbaycan üçün kadr hazırlığı vacib
olan sahə, ixtisas və proqramlar, gənclərin seçim
meyarları, təhsil haqqının ödənilməsi
qaydaları müəyyənləşdirildi.
Dövlət
Proqramının həyata keçirilməsi istiqamətində
daha bir əhəmiyyətli addım bu sahədə
böyük təcrübəsi olan tərəfdaş təşkilatlarla
saziş və müqavilələrin imzalanması oldu:
-Alman Akademik Mübadilə
Xidməti (DAAD) ilə Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyi arasında Azərbaycan tələbələrinin
Almaniyada təhsili üzrə təqaüd proqramı ilə
bağlı 16.06.2008-ci il tarixli Saziş;
-Azərbaycan
Respublikası İqtisadi İnkişaf Nazirliyi, Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyi və Fransa Dövlət Ali və
Orta təhsilinin Təşkili Mərkəzi (CNOUS) arasında
"2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsili üzrə Dövlət
Proqramı" çərçivəsində Fransaya
göndərilən tələbələrə ayrılan təqaüdlərin
inzibati idarəedilməsi barədə 16.07.2007-ci il tarixli
Saziş;
-Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyi ilə ABŞ-ın Beynəlxalq
Təhsil İnstitutu arasında 1 iyul 2009-cu il tarixli inzibati
xidmət Müqaviləsi.
Koreya Yüksək Elm və
Texnologiya İnstitutu (KAİST) və ACCELS-lə əməkdaşlıq
haqqında razılaşma layihəsi hazırda müzakirədədir.
Daha iki xarici tərəfdaşla (Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyi ilə Britaniya Şurası arasında "2007-2015-ci
illərdə Azərbaycan gənclərinin xarici ölkələrdə
təhsili üzrə Dövlət Proqramı"na Britaniya
Şurasının dəstəyi; Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyi və Kanada Universitetlər və Kolleclər
Assosiasiyası arasında Təqaüd Proqramı üzrə
Müqavilə) sənədlərin imzalanması
üçün dövlətdaxili razılaşdırılma
prosedurları başa çatdırılmışdır.
Ötən müddət
ərzində Proqramın həyata keçirilməsi sahəsində
uğurlu nailiyyətlər əldə olunmuşdur. Belə
ki, 2007-2008-ci dərs ilində xaricdə təhsilə göndərilən
azərbaycanlıların sayı 74 nəfər olmuşdusa,
2008-2009-cu dərs ilində onların sayı 120-yə,
2009-2010-cu dərs ilində isə 303 nəfərə
çatdırıldı. Hazırda Dövlət Proqramı əsasında
təhsil alanların ümumi sayı 500 nəfərə
yaxındır. Proqram çərçivəsində xaricdə
təhsil alanların 23 %-i tibb, 20 %-i iqtisadiyyat, 14 %-i isə
texniki və mühəndislik ixtisaslarına yiyələnirlər.
Dövlət Proqramı
çərçivəsində xaricdə təhsil alanlardan
44 nəfəri artıq məzun olmuşdur. Sevindirici
haldır ki, hazırda həmin məzunlar Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Administrasiyasında, Mərkəzi Bankda, Vergilər,
İqtisadi İnkişaf nazirliklərində, digər dövlət
və özəl strukturlarda məsul vəzifələrdə
çalışırlar.
(Ardı var)
Misir MƏRDANOV
Azərbaycan müəllimi.-2010.-5 fevral.-S.1, 3.