Braziliyada təhsil
Təhsil Nazirliyinin bir qrup əməkdaşı 2010-cu il aprelin 9-dan 18-dək təhsil sahəsində
yeni strategiya və təcrübələri öyrənmək
məqsədilə Braziliya Federativ Respublikasında tədris səfərində
olmuşdur. Onlar Braziliyanın Rio-de-Janeyro, San-Paolo və
Braziliya şəhərlərindəki federal və ştat səviyyəsində
təhsil nazirliyində, təhsil departamentlərində, məktəblərdə
olmuş, görüşlər və müzakirələr
keçirmişlər.
İlk tanışlıq
Braziliya
portuqal dilində "braza" sözündən olub mənası "isti", "közərmiş
kömürlər" deməkdir. Bu
sözü eşidərkən istər-istəməz kofe,
futbol və karnavalı xatırlamalı olursan. Özünəməxsus
əsrarəngiz gözəllikləri, geniş çəmənlikləri,
böyük meşələri,
quşqonmaz zirvələrə malik dağları olan bir
bölgəni yada salırsan. Bu, Braziliya Federativ
Respublikasıdır.
Braziliya
Latın Amerikasında ən böyük ölkədir. Onun 8514215 km2 ərazisi,
189961704 nəfər əhalisi vardır. Bu ölkə
şimaldan Qayana, Venesuela, Surinam, Fransız Qvianası,
şimal-qərbdən Kolumbiya, qərbdən Peru və
Boliviya, şimal-qərbdən Uruqvay və Argentina ilə həmsərhəddir. Onun şərq sahillərini
isə Atlantik okeanının suları yuyur.
Braziliya ərazisinə
və əhalisinin sayına görə dünyada 5-ci ölkə
sayılır.
Zəngin təbii ehtiyatları, yararlı iqlimi,
məhsuldar torpaqları və sərfəli coğrafi şəraiti
onun dünya iqtisadiyyatının liderlərindən birinə
çevrilməsinə imkan yaratmışdır. Burada ekvatorial iqlim hökm sürür.
Dünyanın ən bol sulu çayı - Amazonka Braziliyadadır. Dünyanın böyük çaylarından olan
San-Fransisko, Parana da Braziliyadadır. Burada ağ,
qara və qarışıq irqdən olan insanlar
yaşayırlar. Onların əksəriyyəti (80%)
katolikdir.
Bu ölkənin
tarixi 1494-cü ildən - onun kəşf olunduğu vaxtdan
başlayır. 1500-cü ilin aprelində portuqaliyalı gəmiçi
Pedro Alvares Kabral Hindistana getmək üçün səfərə
çıxır, lakin o, Cənubi Amerikaya gəlir və
ölkənin Portuqaliya kralı
adına zəbt olunduğunu elan edir. Sonralar
böyük bir tarixi yol keçən Braziliyada 1930-1945-ci illər
arasında avtoritar bir rejim, 1964-1985-ci illər arasında hərbi
diktatura hökm sürür. 1988-ci ildə
ölkənin yeni konstitusiyası qəbul olunur və 90-cı
illərdə ona dəyişikliklər edilir. Bu dövrdə əhalisinin beşdə birinin
savadsızlığı, iqtisadi çətinliklərin dərinləşməsi
ölkənin iqtisadi, siyasi həyatında əsaslı dəyişikliklərin
aparılmasını ciddi vəzifə kimi qarşıya
qoyur.
Ölkənin təhsil siyasəti
Latın Amerikasının əksər ölkələri ilə müqayisədə Braziliyada müasir təhsil ənənələri nisbətən gec formalaşmağa başladı. Hələ ötən əsrin 70-ci illərində Braziliyanın əhalisinin 15 yaşından yuxarı 20%-i savadsız idi. Buna baxmayaraq, ölkədə yaranan canlanma, insanların öyrənməyə marağının artması dəyişikliklərlə nəticələnirdi. Xüsusən təhsil sistemində irəliləyişlər inkişafa səbəb oldu. Dövlət və xüsusi tədris müəssisələrini ehtiva edən Braziliya təhsil sistemi yaranmağa başladı. Bu sistemdə məktəbəqədər təhsil, ibtidai, əsas, universitet təhsili, eləcə də universitetə hazırlıq əhatə olunurdu. Məktəbəqədər və ibtidai təhsil bələdiyyələr, orta təhsil bələdiyyə və ştatlar, universitetlər isə federal hökumət tərəfindən maliyyələşdirilir. Ölkənin təhsil sahəsində siyasəti Təhsil Nazirliyi tərəfindən müəyyənləşdirilir və aparılır. Bu işin sistemli və ardıcıl olaraq həyata keçirilməsində müxtəlif strukturlar: federal hökumət, ştatlar və bələdiyyələr məsuliyyət daşıyırlar. Təhsilin müxtəlif mərhələsində maliyyələşdirilmənin aparılmasında, məktəblərin maddi-texniki bazalarının möhkəmləndirilməsində, ehtiyacların ödənilməsində hər kəsin vəzifələri konkretləşir.
Braziliyanın tarixi inkişafında, o cümlədən yeni təhsil sisteminin formalaşmasında gecikmələr olsa da, müasir dünyanın inkişaf tempinə uyğun olaraq orada da təhsilə proqressiv mövqedən yanaşılır və onun inkişafına böyük təkan verilirdi. Bu
inkişaf 2006-cı ildən etibarən islahatlarla
müşayiət olunmağa başladı.
Braziliyada
aparılan təhsil islahatının özəlliyi onun
sürətli olmasında, son on ildə ölkənin
bütün ərazisini əhatə edə bilən mükəmməl
təhsil şəbəkəsinin yaradılmasındadır. Bu şəbəkə
Braziliyanın ən kiçik yaşayış məntəqəsinə
qədərki bütün ərazilərini əhatə edir.
Səfərdə olduğumuz
müddətdə bir fikri tez-tez eşidirdik: Ölkədə
hamı təhsillə əhatə olunmuşdur, təhsildən
kənarda qalan yoxdur.
Braziliya Təhsilinin İnkişaf
Planında göstərildiyi kimi, milli təhsil siyasətinin məqsədləri
1988-ci ildən etibarən Federal Konstitusiyanın da fundamental məqsədi
olaraq aşağıdakı vəzifələri ehtiva edir:
· həmrəy,
azad və ədalətli cəmiyyət qurmaq;
· milli
inkişafa zəmanət vermək;
· yoxsulluğu
və cəmiyyətdən təcrid olmanı ləğv etmək;
· hər
kəsin rifahına nail olmaq üçün sosial və regional
bərabərsizlikləri azaltmaq;
· irqindən,
rəngindən, mənşəyindən, cinsindən asılı
olmayaraq, ayrı-seçkilik qoyulmadan hər kəsin hərtərəfli
inkişafını təmin etmək.
Bu vəzifələrin yerinə
yetirilməsi azad və ədalətli cəmiyyətin
qurulmasını, yoxsulluğun ləğv olunmasını və
s. təmin edir. Nəticədə sosial və
regional bərabərsizliklər aradan qalxır. Beləliklə, cəmiyyətin ehtiyac və tələbatlarına
uyğun təhsil sisteminin qurulması üçün normal
şərait yaranır.
Bu gün Braziliyanın təhsil məkanında formalaşmış bir sistem fəaliyyət göstərir. İnsanların oxuma, öyrənmə marağını nəzərə alan, onları davamlı fəaliyyətə hazırlayan bu sistemin konkret və aydın bir məqsədi vardır: keyfiyyətli təhsilin qurulması.
Braziliyada keyfiyyətli təhsil insanların inkişafı, həyata hazırlanması səviyyəsi ilə ölçülür. Onların mədəniyyətləri əxz etmələri mühüm tələb kimi diqqət mərkəzində dayanır. Təhsil müəssisələrinin fəaliyyəti bu vəzifələrin yerinə yetirilməsi baxımından dəyərləndirilir.
Ölkənin təhsil siyasətində keyfiyyətli təhsilin həyata keçirilməsi üçün fəaliyyətin aşağıdakı mühüm prioritet istiqamətlərdə qurulması əhəmiyyətli hesab edilir:
· təhsil sahəsində fəaliyyət göstərən şəxslərin vəzifə və öhdəliklərinin müəyyənləşdirilməsi;
· müxtəlif səviyyələrdə təhsilin idarəolunmasının həyata keçirilməsi;
· hesabatvermə: monitorinq və dəyərləndirmənin həyata keçirilməsi;
· kadr məsələlərinin həll olunması.
Federal səviyyədə təhsili inkişaf etdirmək üçün göstərilən istiqamətlərdə ardıcıl və sistemli tədbirlər həyata keçirilir.
Braziliyada təhsil sahəsində fəaliyyətlərin konkret istiqamətləndirilməsi üçün məsuliyyətin bölüşdürülməsinə zəruri prinsip kimi xüsusi diqqət yetirilir. Həmin prinsipə istinad olunmaqla təhsil sahəsində məsuliyyəti olan federal hökumətlə ştatların funksiyaları konkretləşdirilir. Bu zaman ştatlar (26 ştat və bir federal dairə (FD), Braziliya şəhəri, bələdiyyələr və məktəblər) hökumətə aid edilir.
Federal hökumətin fəaliyyət dairəsində kurikulumların hazırlanması, maliyyələşdirmə qaydalarının müəyyənləşdirilməsi, yeni təhsil modellərinin və strategiyalarının işlənməsi, bərabər imkanların yaradılmasına dair strategiyaların tərtib edilməsi, monitorinq və qiymətləndirmə üzrə sistemin formalaşdırılması məsələləri əhatə olunur. Ölkə üzrə
universitetlər onun idarəçiliyində fəaliyyət
göstərir.
Ştat səviyyəsində
əsas və orta təhsil idarə olunur. Onun maliyyələşdirilməsi,
maddi-texniki bazanın möhkəmləndirilməsi məsələləri
məhz bu mərhələdə həll edilir.
Bələdiyyələr
vasitəsilə məktəbəqədər və ibtidai təhsil
müəssisələri idarə edilir. Ümumiyyətlə,
Braziliyada dövlət təhsili təlimin bütün səviyyələrində
pulsuzdur.
Braziliyanın təhsil
sistemi məktəbəqədər təhsili, ibtidai (I-IV), əsas
(V-VIII) və orta (IX-XI) məktəbləri, universitet təhsilini,
eləcə də universitetdən sonrakı
hazırlığı əhatə edən həm dövlət,
həm də xüsusi tədris müəssisələrini
özündə birləşdirir.
1988-ci ildə qəbul
olunmuş Braziliya Konstitusiyasına görə, dövlət
vergilərindən gələn gəlirin 18%-i, ştatların
və bələdiyyənin vergi gəlirlərinin isə 25%-i
təhsil sahəsinin ehtiyaclarına sərf olunur.
Təhsil Nazirliyi ali təhsilin bütün sisteminə nəzarət
edir. Əsas qanunverici orqan Təhsil üzrə
Federal Şuradır. Federal hökumət ən
azı hər ştatda bir federal universitet saxlayır.
Ötən əsrin 80-ci illərinin
ortalarında Braziliya Latın Amerikasında məzunların və
alimlərin aspirantura və doktoranturada təhsil almalarına vəsait
ayıran ilk ölkələrdən biri olmuş, bu
hüquqdan həm dövlət, həm də xüsusi ali məktəblərin yetirmələri istifadə
etmişlər. Bu ənənə indi də
davam etməkdədir.
Braziliya
Konstitusiyasının 2 və 3-cü paraqraflarında müəyyənləşdirildiyi
kimi, ibtidai məktəblərin əksəriyyəti ya bələdiyyələr,
ya da ştatlar tərəfindən maliyyələşdirilir.
Ümumi təhsil
Dünyanın
bütün ölkələrində olduğu kimi, Braziliyada
da ümumi təhsil cəmiyyətin savadlanmasında, ümumi
inkişafında həlledici rol oynayır.
Ona görə də Braziliya hökuməti
bu mərhələnin formalaşması və inkişafına
xüsusi qayğı ilə yanaşır. Ümumtəhsil səviyyəsi 0-17 yaşları
(0-3; 4-6; 7-17 yaşları) əhatə edir. Göründüyü kimi, burada həm məktəbəqədər,
həm də məktəb təhsili səviyyələri əhatə
olunub. Məktəb səviyyəsi
özü də ibtidai, əsas və orta olmaqla səviyyələrə
ayrılır. Əsas təhsil yalnız 7-14 yaş səviyyələrini,
yəni I-VIII siniflərdə təhsil alan
şagirdləri əhatə edir. Ölkədə
bu yaşdan olan şagirdlərin sayı 46364183-dür. Bu yaş səviyyəsində oxuyanlar
üçün təhsil pulsuzdur. Bələdiyyələr
və şəhərlər əsas təhsilin normal fəaliyyət
göstərməsi üçün məsuliyyət
daşıyırlar. Orta təhsilin həyata
keçirilməsi işi ştatlar tərəfindən
reallaşdırılır.
Ümumiyyətlə,
Braziliyada tədris hər ilin fevralında başlayır və
noyabrında başa çatır. Adətən, ənənəvi
karnaval başa çatdıqdan sonra dərs ili
başlayır. Şagirdlərə iyulda bir
aylıq tətil verilir.
Braziliyanın
dövlət dili portuqal dilidir. Ümumiyyətlə,
ölkənin məktəblərində təlim dili portuqal
dilidir. Əvvəllər xarici dil kimi
yalnız ingilis dili tədris olunurdu. Son
vaxtlar ingilis dili ilə yanaşı, ispan dili də xarici dil
kimi tədris olunmağa başlamışdır.
Xarici dillərin
öyrənilməyə başlanması ölkədə
vahid qaydada deyildir. Belə ki, xarici dil bəzi məktəblərdə
6-cı sinifdən, bəzilərində isə 1-ci
sinifdən tədris olunmağa
başlayır. Kompüter
bacarıqları şagird məktəbə ayaq basdığı vaxtdan
öyrədilir.
Braziliyanın əksər
ümumtəhsil məktəbləri üçün xarakterik
olan bir cəhət vardır. Belə ki, həmin məktəblər
altı gün işləsə də, tədris beş gündə həyata keçirilir. Altıncı gün məktəbə yalnız
valideynlər gəlirlər. Onlar övladlarının,
ümumiyyətlə, məktəbin problemləri ilə
bağlı müzakirələr keçirir, konkret istiqamətlər
üzrə iş aparırlar.
Ümumiyyətlə,
müəllimlər bir gündə 4, bir həftədə 22
saata qədər dərs aparırlar. Hələ də ali
təhsili olmayan müəllimlər vardır. Rio-de-Janeyro
şəhərində ali təhsili olan
müəllimlər 96% təşkil edir.
Ənənəvi
olaraq ümumtəhsil məktəblərinin bütün
müəllimləri üçün hər tədris ilinin əvvəlində
həftəlik kurslar təşkil olunur. Müəllimlər
bu kurslardan keçməklə növbəti tədris ilində
fəaliyyət göstərmək üçün hüquq
qazanırlar. Eyni zamanda da keyfiyyətli fəaliyyət
göstərmək üçün istiqamətlər
alır, tövsiyələrlə yaxından
Kommunal xərcləri,
dərslik və məktəbli forması üçün bələdiyyələr
tərəfindən məktəbə pul vəsaiti verilir. Uşaqlar
günün müxtəlif vaxtlarında yeməklə təmin
olunurlar. Müəllimlər bələdiyyələr
tərəfindən təyin edilirlər.
Braziliyada
keyfiyyətli təhsil ölkənin müstəqillik atributu
kimi qəbul olunmuşdur. Son vaxtlar belə qərara
gəlinmişdir ki, Braziliyada keyfiyyətli təhsilə nail
olunarsa, o zaman ölkə özünün bütün sahələrdə
potensialını gücləndirər, müstəqilliyini
artırar. Ona görə də ölkə
miqyasında uzun müddət üçün - 2022-ci ilə
qədər perspektiv məqsədlər müəyyənləşdirilmiş,
həmin məqsədlər fəaliyyət hədəfləri
kimi qəbul olunmuşdur. Onlar
aşağıdakılardan ibarətdir.
1. Hər 4 yaşdan 17
yaşa qədər uşaq və gəncin məktəbdə
qeydiyyatının olması.
2. Hər 8 yaşlı
şagirdin oxumağı və yazmağı bilməsi.
3. Hər bir şagirdin siniflər
üzrə tələb olunan təlim nəticələrinin əsas
obyekti olması.
4. Bütün 19 yaşda
olan gənclərin orta təhsilə malik olması.
5. Əsas təhsil
üçün investisiyanın artırılması və
onun yaxşı idarə olunması.
Braziliyada
ümumi təhsilin perspektiv inkişafını xarakterizə
edən bu məqsədlər müəyyənləşdirilməklə
onun gələcək istiqamətlərini konkretləşdirmək
mümkün olmuşdur. Nəzərdə tutulmuş məqsədlərin
xarakterinə uyğun aşağıdakı strategiyalar
hazırlanmışdır:
· Keyfiyyətli təhsilin tələbləri.
· Keyfiyyətli təhsilin təchizatı.
· Təhsilin nəticələrin
gözü ilə müşahidə olunması.
Beləliklə,
Braziliyanın ümumi təhsilinin gələcək
inkişafı üçün konturlar
cızılmışdır. Eyni zamanda konkret məqsəd
və strategiyalar müəyyən olunmuşdur.
Hazırda həmin məqsəd və strategiyaların reallaşdırılması istiqamətində
işlər aparılır.
Texniki peşə təhsili
Dünyada texnologiyalardan
istifadə genişlənir, peşəkarlığın cəmiyyət
üçün faydalılığı getdikcə artır.
Bütün bunlar sosial ehtiyaclar kimi
təhsilin qarşısında yeni-yeni vəzifələr
qoyur. Məktəbin fəaliyyət istiqamətini bilavasitə
cəmiyyət və insan probleminin həllinə yönəltmək
bu prosesdə şəxsiyyətin
formalaşdırılmasını, onun qabiliyyətli bir insan
kimi yetişdirilməsini qabarıqlaşdırır. Ona görə də bu gün dünyanın ən
inkişaf etmiş ölkələrində müasir
texnikanın dilini bilən, peşəkarlığı ilə
seçilən insanların yetişdirilməsinə daha
üstün yer ayrılır.
Braziliyada da bu problemin həlli gündəmdə dayanır. Bu ölkədə
yaşayan insanların texniki peşə təhsilinin müasir
tələblər səviyyəsində qurulması ölkənin
təhsil quruculuğunda prioritet istiqamətlərdən biri
hesab edilir. Federal səviyyədə peşə təhsilinin
şəbəkəsinin genişləndirilməsi strateji fəaliyyət
xətlərindən biri kimi diqqət mərkəzində
saxlanılır. Ölkənin peşə təhsili sahəsində
həyata keçirdiyi siyasət onun iqtisadi inkişaf planına
uyğun olaraq aparılır.
Braziliyada
peşə təhsili sahəsində siyasətin davam etdirilməsində
bir neçə vacib şərt əsas
götürülür.
Birinci, Braziliya təhsili
üçün xarakterik olan əks-mərkəzləşdirmə peşə məktəblərinin də
fəaliyyətinin əsasını təşkil edir.
Ona görə də məktəblərin yaradılması və fəaliyyət göstərməsində
bu cəhətin nəzərə alınması xüsusi tələb kimi icra olunur.
İkinci, Braziliyada peşə məktəblərinin yerləşdirilməsində sistemsizliklər mövcuddur. Məktəblərin ərazi üzrə
düzgün paylanmaması müşahidə edilir. Bəzi ştatların mərkəzində peşə
məktəbləri və onların filialları fəaliyyət
göstərir. Belə bir vəziyyət peşə məktəblərinin
iş ahənginə, məhsuldarlığına mənfi təsir
göstərir. Ona görə də ölkənin daxilində bu məktəblərin
proporsional qaydada yerləşdirilməsi onun inkişaf etdirilməsinin
mühüm cəhətlərindən biri kimi diqqət mərkəzində
saxlanılır.
Nəhayət,
peşə məktəblərinin əhalinin daha çox
olduğu ərazilərdə yerləşdirilməsi də
onun inkişaf etdirilməsinin mühüm amili kimi nəzərə
alınır.
Bütün bunlarla
yanaşı, əvvəlki yanaşmalardan fərqli olaraq,
Braziliya təhsilinin inkişafının müasir mərhələsində
peşə məktəblərinə ayrıca
götürülmüş təhsil
müəssisəsi kimi deyil, ümumi təhsil məktəbləri
ilə qarşılıqlı əlaqə
saxlayan bir təhsil müəssisəsi kimi
yanaşılır. Ona görə də son
dövrlərdə bu əlaqələr peşə məktəblərinin
fəaliyyətində aydın görünür.
Braziliyada peşə təhsilinin
üç səviyyəsi vardır: əsas təhsil pilləsində
peşə təhsili; orta təhsilin yuxarı pilləsində
- peşə məktəblərində peşələrin
öyrədilməsi; ali peşə təhsili.
Bu ölkənin peşəkarlara, xüsusən
texniki peşə sahəsində mütəxəssislərə
daha çox ehtiyacı vardır. Ona
görə də texniki peşə məktəbləri
ayrıca fəaliyyət göstərir. Belə
məktəblərin sayı 270-dir. Hazırda peşə almaq
istəyənlərin sayı günbəgün artır.
Ona görə də texniki peşə məktəbləri
bu tələbatı ödəyə bilmir.
Ölkədə
18 yaşdan 35 yaşa qədər vətəndaşların
peşə öyrənmək hüququ vardır. Lakin
yaşı çox olanların da (50 yaşa qədər)
peşə öyrənməyə maraq göstərdiyi
müşahidə edilir. Hazırda ali
məktəbə qəbul olunanların 10%-i peşə məktəblərindəki
kursların müdavimləridir.
Ölkə
üzrə uşaqların 30%-i peşələrə cəlb
olunur. Hökumət bu rəqəmi 50%-ə
çatdırmaq üçün tədbirlər həyata
keçirir.
Texniki peşə
məktəbləri müəyyən sənaye və kənd
təsərrüfatı müəssisələrinin nəzdində
də fəaliyyət göstərir. Ona görə də bu tip məktəblər
ölkənin hər tərəfində geniş
yayılmışdır. Lakin Braziliyada olan
texniki peşə məktəblərinin üçdən biri
San-Paolo şəhərində yerləşir.
Bu gün
Braziliyada peşə məktəbləri federal hökumətə
tabe olan bir müəssisə kimi fəaliyyət göstərir. Artıq ənənəsi
yaranmış bu müəssisələrin yüzdən
artıq yaşı vardır. Ölkədə
aparılan təhsil islahatının tələblərinə
uyğun olaraq onların funksiyaları dəyişmiş, cəmiyyətin
ehtiyac və tələbatlarına uyğun fəaliyyət
göstərən digər təhsil müəssisələri
ilə qarşılıqlı əlaqədə işləyən
bir müəssisəyə çevrilmişdir.
Ölkədə
peşələrə olan ehtiyac federal hökumət səviyyəsində
fəaliyyət göstərən peşə məktəblərinin
şəbəkəsinin daha da genişləndirilməsini bir
tələb kimi qarşıya qoymuş, təkcə federal səviyyədə
deyil, eyni zamanda ştatlarda da belə məktəblərin
yaradılmasını zəruri etmişdir.
Braziliyanın
peşə təhsili üçün önəmli olan bir
xüsusiyyəti də bu məktəblərə elementar savadı
olmayan şəxslərin qəbul edilməsi ilə
bağlıdır. Belə ki, heç bir təhsil görməmiş,
savadsız bir şəxs peşə öyrənmək məqsədilə
məktəbə müraciət edə bilir. Məktəb onun arzusuna əsasən qəbul
olunması barədə qərar verir. Beləliklə,
vətəndaşa peşələri öyrənmək
üçün şərait yaradılmaqla yanaşı,
savad təlimi üzrə bacarıqlar da aşılanır.
Bu, əslində, humanist prinsiplərə əsasən
atılan addım kimi qiymətləndirilə bilər. Çünki belə bir yanaşma zamanı ölkədə
yaşayan hər bir vətəndaşın arzu və istəyini
nəzərə almaq mümkün olur. İnsanlara
münasibətdə dininə, milliyyətinə, irqinə
görə ayrı-seçkiliyə yol verilmir. Onların inkişaf etməsinə şərait
yaradılır. Hətta həbsxanada olanların cəmiyyətə
adaptasiya olunması istiqamətində iş
aparılır.
(Ardı var)
İsgəndər İSGƏNDƏROV,
Azərbaycan Respublikası təhsil nazirinin müavini,
Ənvər ABBASOV,
Təhsil Problemləri İnstitutunun direktor müavini
Azərbaycan müəllimi.-
2010.- 14 may.- S.4.