Milli qiymətləndirmə

 

Sistemli tədqiqat şəklində aparılan qiymətləndirmənin məqsədi etibarlı məlumatların toplanması, təkliflərin verilməsi, problemlərin həlli üçün konkret istiqamətlərin müəyyənləşdirilməsidir. Şagirdlərin təlim nəticələri haqqında toplanmış  məlumat sistemli olmadıqda müəyyən prinsiplərə (məlumatın toplanması, təhlili, istiqamətlərin müəyyənləşdirilməsi, problemlərin həlli) əsaslanmış monitorinqin aparılmasında da çətinlik yaranır. Qeyd edək ki, əsas məqsədi şagirdlərin təlim nəticələrinə təsir edə bilən amilləri öyrənməklə təhsilin vəziyyəti haqqında məlumat toplamaq, perspektivləri, gələcək fəaliyyəti müəyyənləşdirmək olan milli qiymətləndirmə sistemli araşdırmanın tələblərinə cavab verən tədqiqatdır.

 

3-4 ildən bir təhsilin müəyyən səviyyələrində  həyata keçirilən milli qiymətləndirmənin ümumi məqsədi ölkənin təhsil vəziyyətini müəyyənləşdirmək olsa da, müxtəlif illərdə aparılan qiymətləndirmə tədqiqatının hər biri xüsusi məqsədə malik olur.

Milli qiymətləndirmədə istifadə olunan vasitələrin məzmunu məqsədli tədqiqat sualının qoyuluşu ilə uyğunluq təşkil edir.  Əgər milli qiymətləndirmənin xüsusi məqsədi təhsilə təsir edən  konkret bir faktı öyrənməkdirsə, tədqiqat sualı da özündə bu problemi əks etdirir. Məsələn, xüsusi məqsəd şagirdlərin sosial bilik və bacarıqlarını yoxlamaqdırsa, qiymətləndirmə vasitələrində tətbiqi tapşırıqlara yer ayrılır. Şagirdin məişətdə davranışını, hesablama qabiliyyətini, texniki vasitələrdən istifadə bacarığını, fikrini ifadə edə bilməsini və ümumiyyətlə, həyati bacarıqlarını yoxlayan qiymətləndirmə vasitələri ilə təhsil standartlarına diaqnoz qoyulur və bu sahədə gələcək fəaliyyət müəyyənləşdirilir. Məsələn, əgər milli qiymətləndirmənin nəticələri şagirdin riyaziyyat fənni üzrə müəyyən nəzəri biliklərə malik olmadığını və bunun əksinə olaraq, məişətdə tələb olunan zəruri bacarıqlara yiyələndiyini göstərirsə (kəsr saylarını bilməyən şagird mağazada  asanlıqla alış-veriş edə bilir), deməli, mövcud təhsil standartları  funksional savadı sosial biliklərdən təcrid olunmuş şəkildə tələb edir. Təsadüfi deyil ki, dünya təcrübəsində milli və beynəlxalq  qiymətləndirmələrdə şagirdlərin həm funksional, həm də sosial biliklərinin tədqiqi  ümumi məqsəd obyekti kimi çıxış edir.

Forma və məzmun uyğunluğu milli qiymətləndirmədə istifadə olunan  sorğu anketlərində də özünü göstərir. Məsələn, milli qiymətləndirmənin xüsusi məqsədi şagirdin təlim nəticələrinə təsir edən  hər hansı bir konkret amili öyrənməkdirsə (məktəblərin maddi-texniki bazası və ya mühit, ailə), hazırlanan sorğularda həmin problemə yer ayrılır.

Dünya təcrübəsinə uyğun olaraq Azərbaycanda keçirilən hər bir milli qiymətləndirmə tədqiqatının da həm ümumi, həm də xüsusi məqsədləri olub.

İlk milli  qiymətləndirmə pilot layihə şəklində 5-14 may 2003-cü il tarixlərində keçirilib. Bu tədqiqatın özəyində  şagird nailiyyətlərinin milli qiymətləndirilməsi sisteminin yaradılması dayanırdı.

Ana dilindən oxu, riyaziyyatdan isə natural ədədlər üzrə nailiyyətlərin qiymətləndirilməsinə həsr olunmuş 2003-cü il milli qiymətləndirmə tədqiqatının ümumi məqsədi şagirdlərin nailiyyətləri haqqında  məlumat toplamaq, yeni  qiymətləndirmə mexanizmini  hazırlamaq idi.

Tədqiqatın xüsusi  məqsədi  fənn kurikulumlarının, o cümlədən məzmun və qiymətləndirmə standartlarının, təlim strategiyalarının yaradılması üçün təkliflər hazırlamaqdan ibarət idi.

Öncə fənlər üzrə hazırkı məzmun standartlarını ilkin səviyyədə  əvəz edən   təlim məqsədləri yazıldı və bu məqsədlərə uyğun suallar hazırlandı.

Məsələn, riyaziyyatdan "ədədləri  şüa üzərində təsvir edir, yerini müəyyən  edir   ədədə uyğun nöqtələrin tapır" təlim məqsədini ölçmək üçün test kitabçasına  aşağıdakı sual daxil edildi:

Ədədi şüa üzərində A nöqtəsinə hansı ədəd  uyğundur?

Cavab:         

Ana dilindən  "şagird oxuduğu mətndən nəticə çıxarır" təlim məqsədini  ölçmək  üçün  mətnlər  əsasında suallar   tərtib edildi.

Fənn kurikulumlarının yazılmasında, müəllim hazırlığında 2003-cü il milli qiymətləndirmə nəticələrindən geniş  istifadə edildi.

2006-cı ildə keçirilən  milli qiymətləndirmənin  ümumi məqsədi  şagirdlərin nailiyyətləri haqqında  məlumat toplamaq və bunun əsasında  təhsilin keyfiyyəti haqqında fikir bildirmək, bununla da təhsilin keyfiyyətinə nəzarəti təmin etmək,  xüsusi məqsədi isə kənar amillərin və ailə şəraitinin təhsilin inkişafına təsirini müəyyənləşdirmək idi. 

2006-cı il milli qiymətləndirməsi keçirilərkən fənn  kurikulumlarının hazırlanması davam edirdi və  təbiidir ki, məktəblərdə  ənənəvi fənn proqramlarından istifadə olunurdu. Odur ki, qiymətləndirmə vasitələri elə tərtib edilmişdi ki, növbəti illərdə tədqiqat keçirilərkən onların nəticələrini qarşılıqlı müqayisə etmək mümkün olsun. 4-cü və 9-cu siniflərdə ana diliriyaziyyat fənni üzrə  keçirilən bu tədqiqatda 70 seçilmiş məktəb iştirak edirdi.

Əvvəlcədən müəyyən edilmiş  təlim məqsədləri üzrə hazırlanmış suallar əsasında  şagirdlərin  oxuduğunu anlamaq, təhlil etmək və  nəticə çıxarmaq   bacarıqları yoxlanılırdı.  

2006-cı il milli qiymətləndirməsinin nəticələri təhsili idarə edənlərin nəzərinə çatdırıldı və ailə-məktəb əlaqələrinin gücləndirilməsinə xüsusi diqqət yetirildi. Qeyd edək ki, Valideyn-Müəllim Assosiasiyası məhz bu illərdə yaradıldı.  

2009-cu ildə keçirilən  milli qymətləndirmənin  sınaq mərhələsinin ümumi  məqsədi  əvvəlkilərdən fərqlənmirdi. Xüsusi məqsədlər isə aşağıdakılar idi:

1. 2009-cu ildə  ənənəvi fənn proqramları əsasında təhsil alan şagirdlərin nəticələrini  2013-cü ildə  keçiriləcək  milli qiymətləndirmə  nəticələri ilə müqayisə etmək üçün bazanın  yaradılması (2013-cü ildə ibtidai təhsil səviyyəsini bitirəcək şagirdlər  fənn kurikulumları əsasında təhsil alırlar).

2. 2012-ci ildən başlayaraq   Dünya Bankı tərəfindən kitabxanaları təkmilləşdiriləcək   məktəblərin şagirdlərinin təlim nəticələrini  ötən illərlə müqayisə edə bilmək imkanını yaratmaq.

Müəllim şagirdlər  üçün hazırlanan sorğularda isə yeni  təlim strategiyalarının, fəal təlim  metodlarının işləkliyi öyrənilirdi. Sorğuların nəticələri göstərdi ki, ənənəvi  fənn proqramları ilə işləyən müəllimlərin heç hamısı fəal  təlim metodlarından istifadə etmir təlim strategiyalarını dəyişmirlər. Bunun bir səbəbi odur ki,  nəticələrə deyil, yalnız məzmuna əsaslanan proqram  müəllimlərdən geniş yaradıcılıq tələb etmir. Lakin  nəticəyə əsaslanan  kurikulumla  işləmək müəllimlərdən yaradıcı olmağı, öyrətməyin yeni yollarını tapmağı tələb  etdiyinə görə onlar  fəal təlim üsulları ilə işləməyə üstünlük verirlər.

Qeyd edək ki, milli qiymətləndirmənin 2011-ci ildə keçiriləcək  əsas mərhələsinin də ötən tədqiqatlarda olduğu kimi  ümumi və xüsusi məqsədləri müəyyənləşdirilib.Belə məqsədlərdən  biri də  IX sinif  şagirdlərinin sosial savadının yoxlanılmasıdır.

Riyaziyyat fənni üzrə həmin məqsədə xidmət edən bir nümunə təqdim edirik:

Kərpic qalağında müxtəlif ölçülü üç kərpic vardır.

Orta ölçülü iki bir kiçik kərpic birlikdə bir böyük kərpicə bərabər olur.

İki kiçik kərpic  isə bir orta ölçülü kərpicə bərabər olur.

Aşağıda bu cür kərpiclərdən qurulmuş tikintinin iki görünüşü verilmişdir.

Tutaq ki, siz həmin tikintini yalnız kiçik kərpiclərdən istifadə etməklə tikmək istəyirsiniz.

Sizə neçə kiçik kərpic lazım olacaqdır?

Cavab:

2011-ci ildə IX siniflər arasında keçiriləcək milli qiymətləndirmə tədqiqatının xüsusi məqsədlərindən biri şagirdlərin İKT bacarıqlarının yoxlanılması gələcəkdə müqayisəli təhlillər üçün bazanın yaradılmasıdır.

 

 

Təranə HACIYEVA

 

Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 26 noyabr.- S.11.