Həyatın tarix dərsi
İndi
alimlərimiz, o cümlədən təhsil sahəsində
çalışan çoxsaylı müəllimlərimiz
milli ideologiyanı yaratmalıdırlar, gözləmək
lazım deyil.
HEYDƏR ƏLİYEV
AMEA-nın Azərbaycan Tarixi Muzeyində "Elm, təhsil və sivilizasiya" mövzusunda keçirilmiş seminarda AMEA-nın müxbir üzvü, professor Vaqif Abbasov, Bakı şəhər ümumtəhsil məktəblərinin direktor və müavinləri, muzeyin əməkdaşları və lisey şagirdləri iştirak edirdilər.
Seminarı AMEA-nın Azərbaycan Tarixi Muzeyinin direktoru, AMEA-nın akademiki, tarix elmləri doktoru Nailə xanım Vəlixanlı açaraq bugünkü seminarın əhəmiyyətindən, elmlə təhsilin vəhdətini nəinki elm adamları, hətta təhsil işçilərinin bilməsinin vacibliyindən danışdı. Onu da əlavə etdi ki, elmin tədrislə və təlım-tərbiyə məsələləri ilə bağlılığı hər vaxt elm adamlarını düşündürmüşdür. Bu sahədə müxtəlif səpgili işlər də aparılmışdır və bu ənənə hər vaxt davam etməkdədir. Muzeydə yaradılan "Elmi maarif" şöbəsi də hazırda işlərini bu səpgidə aparmaqla müxtəlif tədbirlər görür. Bu gün tədbirimiz daha dolğun formada təşkil olunmuşdur. Vaqif müəllimin həm elm, həm də təhsil işçisi olduğu və elm-təhsil vəhdətində gördüyü işlər çoxlarına məlumdur. Hər bir elmin öz vəzifəsi vardır və yalnız həmin sahədən bəhs edir, ondan kənara çıxmır. Məsələn, fizika elmı mövcud olan cisim və əşyalardan bəhs edir. Kimya elmi isə cisimlərin tərkib və analizindən bəhs edir. Nəbatat elmi bitkilərdən danışır. Bu elmlərin hər biri başqa bir elmə bağlıdır. Elmlərin bir-birinə qarşılıqlı ehtiyacı onların özündə axtarılır. Bu elmlərin vəhdəti və bu vəhdətin təhsilə hərtərəfli sirayət etməsidir. Elə bu baxımdan Vaqif müəllimlə təhsil işcilərinin görüşünü təşkil etmişik. Elmi maarif şöbəsinin böyük elmi işçisi, memarlıq üzrə fəlsəfə doktoru Nardanə Yusifova məruzə etdi. O dedi ki, Vətəni babaların əmanəti kimi qəbul edən, ana dilini ən böyük sərvət sayan, ata- ana haqqını Tanrı haqqı adlandıran, müəllimə, ustada olan sevgini sevgilərin əzəli hesab edən, elmi- biliyi qızıl açar bilən, şəhidlik məzarına "şahlıq taxtı" deyən Vaqif Abbasov AMEA-nın müxbir üzvü, kimya elmləri doktoru, professor, İctimai televiziya yayım şurasının üzvü, "Şöhrət" ordenli, əməkdar müəllim, Y.Məmmədəliyev adına Neft-Kimya Prosesləri İnstitutunun şöbə müdiridir.
Vaqif Abbasov 1952-ci il oktyabrın 5-də Tərtər rayonunun Cəmilli kəndində müəllim ailəsində anadan olmuşdur. 1968-ci ildə Tərtər rayonunun Cəmilli kəndindəki orta məktəbi, 1973-cü ildə indiki Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun kimya fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirmişdir.
1973-1977-ci illərdə AMEA-nın Y.Məmmədəliyev adına Neft-Kimya Prosesləri İnstitutunun aspirantı olmuş, 1978-ci ildə namizədlik dissertasiyası müdafiə etmişdir. 1991-ci ildə doktorluq dissertasiyası müdafiə etmiş və neft kimyası ixtisası üzrə kimya elmləri doktoru alimlik dərəcəsi almışdır.
1987-ci ildə
SSRİ Xalq Təsərrüfatı Nailiyyətləri Sərgisinin
gümüş medalına layiq görülmüş və
elə həmin ildə "SSRİ-nin qabaqcıl
ixtiraçısı" döş nişanı ilə təltif
olunmuş və 1992-ci ildə neft-kimya ixtisası üzrə
professor elmi adını almışdır. 1992-ci ildən
Təhsil Nazirliyi nəzdində məktəblilərin kimya
olimpiadasını keçirən münsiflər heyətinin
sədri, 2001-ci ildən Tələbə Qəbulu üzrə
Dövlət Komissiyasının kimya üzrə ekspert
şurasının və seminarının sədri təyin
olunmuşdur.
1993-2001-ci ıllərdə
Y.Məmmədəliyev adına Neft-Kimya Prosesləri
İnstitutunun nəzdində " Neft
kimyası" ixtisası üzrə doktorluq
dissertasiyalarının müdafiəsi sahəsində
ixtisaslaşmış elmi şuranın üzvü
olmuşdur. 1996-cı ildə Azərbaycanda elm və təhsilin
inkişafında xidmətlərinə görə akademik Y.H.Məmmədəliyev
adına medalla təltif olunmuşdur.
1997-ci ildən başlayaraq
beynəlxalq və dünya kimya olimpiadalarına
hazırlıq mərkəzi yaratmış və 1998-2010-cu
illərdə rəhbərlik etdiyi Azərbaycan komandası
ölkəmizə 70-dən çox qızıl,
gümüş və bürünc medallar gətirmişdir və
21 məzun Moskva Dövlət Universitetinin kimya fakültəsinə
imtahansız qəbul olunmuşdur.
2001-ci ildə AMEA-nın
müxbir üzvü seçilmiş və elə həmin ildən
Bakı Dövlət Universitetinin professoru olmuşdur və
2001-2003-cü illərdə ilk dəfə olaraq nəşr
olunmuş və bu gün də istifadə olunan milli kimya dərsliklərinin
müəllifidir.
2003-cü ildə V.S. Altunin adına Beynəlxalq Ekologiya və Təbiətdən
İstifadə Akademiyasının həqiqi üzvü
seçilmişdir. Elə həmin ildə də bir çox
elmi fəaliyyətləri ilə bərabər, Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyi Təhsil Problemləri
İnstitutu ilə birlikdə "Kimya məktəbdə"
elmi-metodiki jurnalını təsis etmiş və onun baş
redaktoru olmuşdur. 2007-ci ildə AMEA-nın
Neft-Kimya Prosesləri İnstitutunun elmi işlər üzrə
direktor müavini təyin edilmişdir.
Hər ötən il onun həyatına müxtəlif səpgili
unikal təltif və elmi nəticələrlə sanki
möhür vurmuşdur. Belə nailiyyətlərdən biri də
onun 2009-cu
ildə İslam Ölkələrinin İqtisadi Əməkdaşlıq
Təşkilatının "Elm və texnologiya" üzrə
mükafatını almasıdır. Onun Azərbaycan
elminə verdiyi töhfələrdən biri də 3 elmlər
doktoru, 14 elmlər namizədi hazırlamasıdır.
Vaqif Abbasovun 1973-2009-cu illərdə 370-dən çox elmi əsəri,
o cümlədən 10 monoqrafiyası, ümumtəhsil məktəbləri
üçün 6 dərsliyi, 12 əlavə dərs vəsaiti
və universitetlər üçün 9 dərsliyi çap
olunmuşdur. SSRİ-nin 22 müəlliflik şəhadətnaməsinin,
Rusiya Federasiyasının 4, Azərbaycan Respublikasının
17 patentinin müəllifidir və professorun rəhbərliyi
altında yaradılmış və istehsalı təşkil
edilmiş 12 kimyəvi reagent istehsalata tətbiq olunmuşdur.
Dünyada analoqu olmayan
müalicəvi Naftalan neftinin ən müasir təmizləmə
texnologiyasını yaratmış və aldığı
"Ağ Naftalan yağı" dərman preparatı kimi Azərbaycan
Respublikasında və Ukraynada qeydiyyatdan keçib və
istifadə olunmaqdadır.
Vaqif müəllim
həm də gözəl natiqdir.
Professor V.Abbasov çıxışında dedi:
- Məlumdur ki, ölkəmiz
müstəqillik əldə etdikdən sonra bütün sahələrdə
olduğu kimi, təhsil sistemində də köklü islahatlar
başlayıb. Bu gün hər bir pedaqoji
kollektiv, hətta ixtisasından asılı olmayaraq, hər bir
müəllim ölkəmizdə aparılan təhsil
islahatına öz töhfələrini verməyə borcludur.
Əks halda, hər hansı bir uğurdan
danışmağa dəyməz. Belə
prosesə hərtərəfli yanaşmaq üçün həm
evdə, həm də məktəbdə şagirdlər
üçün sağlam pedaqoji mühit yaratmaq
lazımdır. Təhsil islahatı da məhz hər bir
müəllimdən işini yenidən qurmağı,
qabaqcılların iş prinsipi ilə yaxından
Hər
hansı bir faktı və ya hadisəni tarixdən qoparmaq
mümkün olmadığı kimi, təhsildə də istər
bütöv təhsil prosesi, istərsə də
ayrı-ayrı fənlərin tədrisinin tarixi zaman və məkan
daxilində, bütöv çalarları ilə insanlara
çatdırmaq üçün onlarda real təsəvvür
yaratmaq vacibdir.
Elmlərin öyrənilməsində elmin tarixi
ön plana çəkilməli, fakt və hadisələrə
məntiqi olaraq yanaşılmalıdır. Elmin tam öyrənilməsində təkcə tarixi
yanaşma və məntiqi baxış tam, bütöv mənzərə
yarada bilməz. Buna görə də hər
iki yanaşmanı tamamlayan konsepsiyalara ehtiyac vardır. Məlum Şteyner nəzəriyyəsinə görə,
"İstedad və qabiliyyət insanda anadangəlmədir".
Deməli, hər bir elm və təhsil
adamına başqalarında duyum yaratmaq, onu hadisələrin bilavasitə
iştirakçısı etməklə istedadını
istiqamətləndirmək olar.
Dərin təfəkkür
tərzini, həyatda rast gəlinən hər bir hadisəni
öz müstəqil fikir süzgəcindən keçirib,
qiymətləndirə bilmək qabiliyyətini hələ
uşaq yaşlarından hər kəsə dərindən
anlatmaq lazımdır. Bu iş ümumxalq işidir. Bu yolda gənclər
nəinki əvvəlki nəsillərin zəngin fikir
prinsipinin qanuni varisləri olmalı və fəzavi
düşüncəyə, yəni hətta adi optik gözlə
görünə bilməyən, lakin ağlın gözü
ilə dərk etməyə qadir olmalıdırlar.
Yalnız belə gənclərə malik xalq gələcəyin
ziyalı əllərdə olacağına tam arxayın ola bilər.
Unutmayaq ki, elm
dünyəvi olduğundan, onun həyata tətbiqinin bir
forması sayılan təhsil də bu sahədə bəşəri
nailiyyətlər üzərində qurulur. Deməli, təhsilin
vəzifəsi aləmin bütövlüyünü,
tamlığını, onun ayrı-ayrı hissələrinin
qarşılıqlı əlaqədə olduğunu
açıb göstərməkdir. Təbiət
pilləvari hadisələr piramidasından ibarət olub,
mexaniki, fiziki, kimyəvi-bioloji və ictimai- sosial hadisələrdən
təşkil olunmuşdur. Hər
sonrakı hadisə özündən əvvəlkilərin
fonunda formalaşıb daha mürəkkəb mərhələ
üçün əsas rolunu oynayır. Təbii
ki, ən sadə hadisə belə, fəza amili nəzərə
alınmadan tam təsəvvür oluna bilməz. Fəza parametrləri hər bir hadisənin
araşdırılması və şərhində mütləq
olaraq nəzərə alınmalıdır. Hətta gözlə görünməyən
molekullar belə fəzavidir,
üçölçülüdür, özünəməxsus
formaya, həcmə malikdir və bu şəkildə də dərk
olunmalıdır. Bir örnək kimi bir
misal çəkmək istəyirəm. Qala
kəndində Elşad Abdullayev adında bir oğlan mənim
tələbəm idi. Bu oğlan öz bacarıq və
savadı ilə kimya üzrə 3 dəfə olimpiadanın
qalibi olmuş və Moskva Dövlət Universitetinə
imtahansız qəbul olunmuşdur. Bu universiteti fərqlənmə
diplomu ilə bitirən
Elşad Abdullayev birbaşa ABŞ-a doktoranturaya dəvət
aldı. O, ABŞ -da böyük bir elmi istiqamətin
başlanğıcını qoymuşdur. Bu bir örnəkdir.
Bu örnəyi yeniyetmələrə
çatdırmaq lazımdır. Əslində
bizim hər şeyimiz vardır, tək bircə ünsiyyətdən
başqa. Mənim "Ünsiyyətdən
başlayan ucalmaq yolu" adlı bir kitabım var. Orada
Keykavusdan misal gətirirəm. Keykavus deyir ki, adamla adam ol, insanla insan, çünki çox alidir
insan adamdan. Adam bioloji varlıqdır. İnsansa bioloji varlıq olmaqla bərabər, həm
də sosiallaşmış varlıqdır. Adamın insana çevrilməsi üçün ən
azı ikinci bir insan lazımdır ki, ünsiyyət olsun.
Belə deyək, insan anadan olandan sonra onu canavar
sürüsünün içərisinə atsan o, bir müddətdən sonra
özünü canavar kimi aparacaq. Yəni ondan
heç vaxt insan olmayacaq. Ola bilər 50 il
yaşasın, lakin onun təbiəti canavar təbiəti
olacaq. Yox, əgər aslanlar içərisinə
buraxsan o, aslan, dovşanlar içərisində isə
dovşan xarakterlı olacaqdır. Deməli,
ünsiyyət olmayan yerdə insanın sivil formalaşması
da olmayacaq. Bu gün məktəblilərlə
elm adamlarının da ünsiyyəti olmalıdır. Çünki təbiət, məktəb, müəllim,
tələbə bir sistemdir. Bu sistemin
iştirakçıları daim ünsiyyət yarada bilmək
qabiliyyətində olmalıdırlar. Bu gün tələbə,
şagird dərsdən sonra gəlib Azərbaycan tarixinin
yaddaşı olan Milli Azərbaycan Tarixi Muzeyini gəzmirsə,
deməlı, onlarda heç bir vətəndaşlıq hissi ola bilməz. Keçmişi ilə
maraqlanmayan nə bu gününün, nə də
sabahının qədrini bilə bilməz.
"Fatehlərin, müdriklərin
və dahilərin həyat dərsləri" adlı kitabda
dünyanın 19 ən ali insanından
misal gətirmişəm. Onları tarixi
baxımdan sıra ilə yazmışam. Bir
Məhəmməd Peyğəmbərin dahiliyinə,
Yaradanın elçisi olduğuna görə onu birinci yerə
qoymuşam. Əslində tarixi baxımdan
birinci Atilla gəlir. Ardıcıllığı isə
belə düzmüşəm: Məhəmməd Peyğəmbər,
Atilla, İbn Sina, Əl Qəzəli, Keykavus, Nəsirəddin
Tusi, Şeyx Şamil, II Sultan Fateh Məhəmməd, Osman
Qazi, Teodor Ruzvelt, Franklin Ruzvelt, Teymurləng, Atatürk,
Üzeyir Hacıbəyov, Yusif Məmmədəliyev, Heydər
Əliyev, Lütfi Zadə. Sizə bunlardan bir misal da deyim:
Teymurləng 69 yaşında Çinə hücum çəkəndə
xəstələnir. Ölüm ayağında general Nürəddini
çağırır və ona deyir ki, sənə 3 vəsiyyətim
var: 1. Müharibəni dayandırmırsan. 2. Oğlum
Şahruğun oğlu Pirməhəmmədi mənim yerimə
rəhbər qoyursan. 3. Məni müəllimimin məzarının
ayaq tərəfində
basdır. Belə misalları tək
müəllimlər yox, həm də məktəb rəhbərləri
də bilməli və vaxtaşırı siniflərdə
maarifləndirici söhbətlər aparılmalıdır.
Hələ biz babalarımızdan qalan həyat
dərslərini əks etdirən eksponatları elə yerindəcə
əyani olaraq Tarix muzeyində həm öyrənə, həm
də öyrədə bilərik. Bilirsiniz, bu gün məktəbdə
və ya universitetlərdə təhsil alan
tələbənin qarşısında hərtərəfli
biliyə, savada, intellektə sahib olan müəllimlər
olmalıdır. Bunun üçün hər bir
fənn müəllimi, məktəb direktorları, hətta
evdə sanki həmişəlık bir müəllim rolunu icra
edən valideyn də hərtərəfli təfəkkürə
malik olmalıdır.
Çıxışında
bir çox mətləblərə aydınlıq gətirən
V.Abbasov məktəb direktorları tərəfindən verilən
suallara əhatəli cavablar verdi.
Sonda Nailə
xanım Vaqif müəllimə bu günə və Azərbaycan
təhsilinə gətirdiyi uğurlara görə minnətdarlığını
bildirdı. O
dedi ki, Vaqif müəllim Azərbaycan balalarını kimya
olimpiadalarına hazırlayanda da, bu uşaqları öz vəsaiti
hesabına dünyanın hər tərəfinə aparanda da,
onların uğurlarına öz övladlarının
uğuru kimi sevinəndə də, yüksək balla ali məktəbə
qəbul olunanlara, Moskvada təhsil alan azərbaycanlı tələbələrə
təqaüd ayıranda da, hansısa bir kənddə bir
istedadlı uşağı "kəşf edib" Bakıya
gətirəndə də, geniş auditoriyalarda da ürəklə
çıxış edəndə və daha nələr, nələr,
xeyirxah işlər görəndə
də onun ürəyindən tək bir dəyər
keçir: Azərbaycan və
onun sabahı.
V.Abbasovun ümummilli
liderimiz, Azərbaycan dövlətçiliyinin xilaskarı Heydər Əliyevə həsr
olunmuş "Liderlik fəlsəfəsi" kitabını
Heydər Əliyev şəxsiyyətinə həsr olunmuş
başqa kitablar arasında ən dəyərlilərindən
biri hesab edirlər. Burada Vaqif müəllim təkcə
ümummilli liderimiz Heydər Əliyevin liderliyindən yox, həm
də liderlik yolunda olan tarixi şəxsiyyətlərin də
ömür yoluna diqqət yetirir.
Onun ataya, anaya,
Vətənə, Yaradanın sevgisinə, ailəsinə,
müəlliminə, kainata, təbiətə, dəyərini
dünyalar qədər bildiyi ümummilli liderimizə həsr
etdiyi şeirləri də vardır. Onun şeir dili sadə
və düşündürücüdür. O, insan zəkasının
yarada bilmədiklərini sadə bir misra ilə edə bilir.
N.İSRAFİLQIZI
Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 8 oktyabr.- S.6.