Dərsliklərimiz,
uğurlarımız və problemlərimiz
Təhsilin uğurlarını təmin
edən amillər arasında dərsliklər mühüm
yer tutur. Şağird dərsliklə işləyir. Qarşısındakı kitab onu hər cəhətdən qane
etməlidir: bədii-estetik cəhətdən onun
zövqünə, elmi-metodik baxımdan yaş və inkişaf səviyyəsinə
uyğun olmalı, pedaqoji-tərbiyəvi
prinsiplərə ciddi riayət edilməklə
hazırlanmalı, eyni zamanda
texniki tərtibatına görə mükəmməl
olmalıdır. Dərslik şagirdin
yaxın dostuna, istəkli sirdaşına
çevrilməlidir. Belə dərsliklə ünsiyyətdə
olan şagirdin
qarşısında təhsil standartlarının yerinə
yetirilməsi ilə bağlı ən ciddi
tələblər qoymaq o
qədər də çətin olmur.
Respublikamızda dərsliklərin hazırlanması və məktəblərə vaxtında çatdırılması istiqamətində Təhsil Nazirliyində görülən işlər ildən-ilə təkmilləşdirilir. Nazirliyin yaratdığı plüralist imkanlardan bəhrələnən dərslik müəllifləri və nəşriyyatlar son illərdə həm şagirdlərin, həm də valideynlərin rəğbətini qazanan xeyli adda orta məktəb dərslikləri hazırlamış və şagirdlərin istifadəsinə vermişlər. Bir çox dərslik və proqramlar yeniləşdirilmişdir. 1-3-cü sinifləri əhatə edən, kurikulum islahatının tələblərinə müvafiq hazırlanmış dərslik komplektləri artıq məktəblərə paylanılmışdır.
Təəssüflə qeyd etməliyəm ki, görülmüş işlər bəzi mətbuat orqanlarında lazımınca qiymətləndirilmir, bəzən dərsliklərlə bağlı xırda qüsurlar ya şişirdilir, ya da qərəzliliyə, birtərəfliliyə yol verilir. Sözsüz ki, iş olan yerdə çatışmazlıqlar da ola bilər. Lakin ümumilikdə baxış bucağı hər bir işdə yaxşını görməyə, ümummilli maraqları üstün tutmağa yönəldilməlidir. Mən də qeydlərimi hazırlayarkən məhz bu cəhəti əsas götürməyə çalışmışam...
Mövcud dərsliklər ilə yaxından tanışlıq göstərir ki, respublikamızda dərsliklərin tərtibatı və hazırlanmasında dünya pedaqoji təcrübəsində mövcud olan bir çox müasir və mütərəqqi cəhətlər nəzərə alınır. Məsələn, dərsliklərdə əksini tapan elmi-didaktik materiallarda şagirdlərin yaşına uyğunluq əsas şərtlərdən biri kimi gözlənilmişdir. Dərslik hazırlığına verilən əsas tələblərdən biri kimi onun aid olduğu fənnə dair elmlilik səviyyəsi, pedaqogika və psixologiyanın tələbləri gözlənilərək hazırlanması nəzərə alınmışdır. Müəlliflər qarşısında tələb qoyulmuşdur ki, dərsliyin dili sadə və anlaşıqlı olmalı, mürəkkəblikdən qaçılmalıdır. Eyni zamanda müəlliflər elə dərsliklər hazırlamalıdırlar ki, şagirdin qəlbində incə duyğular, insansevər hisslər cücərdə bilsin. Əsas prinsiplərdən biri də Vətənə məhəbbət, xalqımızın milli mənəvi dəyərlərinə bağlılıq olmalıdır. Nəhayət, dərslər tədris planında nəzərdə tutulmuş dərs saatlarına aid proqramlarla paralel işlənilməlidir...
Məqsədim heç də dərslik standartlarını saymaq deyil. Son illərdə, xüsusən son iki-üç il ərzində dərsliklərin tədricən keyfiyyətcə yaxşılaşması ilə bağlı fikirlərimi bildirmək istərdim. Təəssüflə xatırlayıram ki, ötən yaxın illərdə dərsliklərdə elmi təhriflərə yol verilir, istər müəlliflər, istərsə də nəşriyyatlar buna "xırda məsələ" kimi baxırdılar. Lakin Təhsil Nazirliyinin əlaqədar qurumlarının rəhbərliyi dərsliklərin işlənməsinə alim-pedaqoqlarla yanaşı, orta məktəblərin təcrübəli müəllimlərini də cəlb etməklə bu işi canlandırmağa, həmin qüsurların aradan qaldırılmasına, demək olar ki, nail olmuşdur. Hazırda şagirdlərin istifadəsində olan dərsliklərin, demək olar ki, hamısında orta məktəb müəllimləri əsas müəlliflərdən biri, rəsmi rəyçi, yaxud metodik cəhətdən işləyən qismində hazırlanma prosesində işə cəlb olunmuşlar. Məsələn, XI sinfin "Ədəbiyyat" dərsliyi ilə bağlı müzakirələrdən sonra dərsliyin hazırlanmasında rəsmi rəyçi kimi iştirakımı Təhsil Nazirliyində bu işə orta məktəb müəllimlərinin cəlb olunması istiqamətində görülmüş işlərin təzahürü kimi qiymətləndirirəm.
Fənn birləşməsinin rəhbəri kimi V-XI siniflərdə Azərbaycan dili dərsliklərinin vəziyyəti ilə bağlı müəllimlərin fikir və mülahizələri ilə
tez-tez qarşılaşıram.
Abşeron rayonunda müəllimlərin builki ənənəvi sentyabr
konfransının Azərbaycan dili və ədəbiyyat
bölməsinin iclasında da
iştirakçı müəllimlər dərsliklərin son nəşrlərində özünü
göstərən üstünlüklərdən, ötən
nəşrlərdə təsadüf olunan
qüsurların artıq aradan
qaldırıldığından razılıq hissi
ilə danışdılar. VIII və IX siniflərdə alternativ dərsliklərin olmasını
şagirdlərin diferensial təlimi üçün əlverişli vasitə kimi bəyəndiklərini
bildirdilər.
Dərsliklə
bağlı düşüncələrimi bölüşərkən
prioritetləri də qeyd etmək istərdim. Azərbaycanımızın
tarixi keçmişinə, mənfur
qonşularımızın zaman-zaman xalqımıza
qarşı törətdikləri xəyanətlərin
ifşasına, milli faciələrimizi doğuran səbəblərin
dərkinə - bir sözlə, şagirdlərimizin azərbaycançılıq
və vətənpərvərlik ruhunda tərbiyələnməsinə
yönəldə bilən materialların seçilib dərsliklərin
səhifələrində yerləşdirilməsinə
üstünlük verilsin. Tarixi həqiqət bütün
acılığı və şəffaflığı ilə
balalarımız üçün açılsın,
onların qəlbində xəmiri xeyirxahlıq və humanizmlə
yoğrulmuş xalqımızın düşmənlərinə
qarşı nifrət alovlandırılsın,
torpaqlarımıza göz dikmiş yadellilər adı ilə
tanıtdırılsın, dostla düşməni seçmək
bacarıqları aşılansın... Bunlar mənəvi-əxlaqi
tərəflərdir. Təhsil standartları baxımından
məktəblilərin müstəqil düşünmək,
öz fikirlərini yaradıcı şəkildə ifadə
etmək, mühakimə yürütmək, faktları və
hadisələri təhlil etmək bacarıqlarının
inkişaf etdirilməsinə imkan yaradan materiallara
üstünlük verilsin. Müasir tədris tələbləri
və təhsilin strategiyasını əsas tutmaqla gələcəkdə
kurikulum islahatına keçid nəzərə
alınsın...
Bir də canı və qanı ilə illərlə təhsilə bağlı olub, həyatını ona həsr edən təcrübəli və səriştəli müəllimlərin bu işə (dərsliklərin hazırlanmasına!) cəlb olunması daha da genişləndirilsin. Məncə, belə insanların xidməti müxtəlif tribunalardan şəxsi mənfəəti naminə sözçülük edənlərdən daha artıq fayda gətirər...
Hüseyn ŞAHBƏNDƏYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2010.- 15 oktyabr.- S.27.