Azərbaycan tarixi tədrisində
diyarşünaslıq materiallarından
istifadə
Azərbaycan tarixinin diyarşünaslıq materialları
ilə əlaqələndirilməsi
müəllimdən tarixi
dərindən bilmək,
müvafiq materialları
seçib qruplaşdırmaq
bacarığı, bunlardan
dərslərdə fəal
interaktiv təlim metodları əsasında
istifadə etmək ustalığı tələb
edir. Təcrübə
və müşahidə
göstərir ki, proqram materiallarının
tədrisini müvafiq
diyarşünaslıq materialları
ilə əlaqələndirmə
zamanı şagirdlər
müəllimin şərhini
diqqət və maraqla dinləyir, sual-cavabda fəal iştirak edir, tapşırıqları həvəslə
yerinə yetirir, doğma yurdun dünənini öyrənməyə
çalışırlar.
İşin səmərəliliyi bir sıra tərəflərlə
bağlıdır:
a) müəllim diyarşünaslıq materiallarını
əvvəlcədən tapıb
əlavə material kimi
hazırlamalıdır; b) mövzuya
uyğun tarixi, ədəbi məlumat və faktlardan tədris prosesində istifadə imkanı dəqiqləşdirilməlidir; c) diyarşünaslıq materialları
mövzu ilə üzvi şəkildə əlaqələndirilməlidir.
Fikrimizi iki mövzunun tədrisi nümunəsində
şərh edək.
VIII sinifdə Azərbaycan
tarixindən "Şirvanşahlar
dövləti" mövzusunun
tədrisi ərəfəsində
müəllim şagirdləri
XI-XIII əsrlərin böyük
yaşayış məskəni
olmuş Salyan rayonunun Qırxçıraq
ərazisinə ekskursiyaya
aparır.
Ekskursiya zamanı şagirdlər öyrənirlər ki, Qırxçıraq şəhəri
Şirvanşahlar dövlətinin
Güştəsp vilayətinin
mərkəzi imiş. Şəhər 40 məhəllədən ibarət
olmuşdur. Ərazi
vahidi kimi bir çıraq 1000 ev olmuşdur.
40 min evdən ibarət olmuş bu şəhər Kür çayının
sahilində yerləşirmiş.
Sərhədləri Salyanın indiki
Qaraçala qəsəbəsindən
Babazanan dağına qədər bir ərazini əhatə edirmiş. Bişmiş
kərpic və ağ daşdan
tikilmiş evlər, dükanlar, karvansaralar, məktəb-mədrəsələr, məscidlər varmış.
Güştəsp vilayətində hərbi məqsədlər üçün
döyüş atları
yetişdirilib. Yazılı mənbələrdə burada məhsul bolluğundan, bazarların
ucuzluğundan danışılır.
Şəhərdə nohurlar varmış,
əhali su quşları və balıqdan yaxşı qazanc götürürmüş.
Güştəsp vilayəti Atabəylər
dövlətinə ildə
1 milyon dinar, təxminən
bir o qədər də Şirvanşahlar sarayına vergi ödəyirmiş.
Vilayətin əhalisi çox yüksək əkinçilik
və heyvandarlıq mədəniyyətinə malik
olmuşdur. Əkinləri suvarmaq üçün
Kür çayından
ümumi uzunluğu 30
km olan Şirvan Govur arxı çəkilmişdi. Bu arx Kür çayı
axarı boyunca sahildən 7-8 km aralıda
Qaraçala qəsəbəsindən
və Babazanan dağlarından da keçərək Xəzər
dənizinin sahillərinə
qədər geniş bir ərazini suvarmağa imkan verirmiş. Su itkisinə
yol verməmək üçün arx saxsı, kaşi və ağ
daşlarla örtülübmüş.
Sara Aşurbəylinin "Şirvanşahlar dövləti"
(Bakı. 2006.), Vladimir
Minorskinin "Şirvanın
tarixi" (1969), Nikolay
Xanıkovun "Qafqaz
müsəlmanlarının tarixi və etnoqrafiyası" (1864), A.A.Bakıxanovun
"Gülüstani-İrəm"
(Bakı.1991.) əsərləri əsasında bu məzmunda məlumat çatdırılır. Şagirdlərə o da
bəlli olur
ki, Qırxçıraq
şəhəri Elxani
hökmdarı Hülaki
xan tərəfindən
tutulmuş, əhalisi
qılıncdan keçirilmişdir.
Ürəkləri soyumayan işğalçılar
şəhəri yandırmışlar.
Təlim forması kimi böyük əhəmiyyəti
olan ekskursiya şagirdlərin müşahidə
bacarığını inkişaf
etdirir; deyilənlərin
müvafiq məkanda mənimsənilməsi təbii-psixoloji
şəraitdə reallaşdırılır;
səkkizincilər Kurqan
qəbirləri, arx yerlərini gözləri ilə görürlər və s.
Ekskursiyanın sonunda müəllim
şagirdlərə informasiya
verir ki, bu yerlərdən tapılmış arxeoloji
materiallar Ə.Hüseynzadə
adına Salyan Tarix-Diyarşünaslıq
Muzeyində saxlanılır.
Müşahidə və müəllim
təcrübəsinin təhlili
göstərir ki, bu cür təlimi
hazırlıqdan sonra VIII sinifdə
"Şirvanşahlar dövləti"
mövzusunun tədrisi
həm təlimi, həm də tərbiyəvi baxımdan
çox effektli olur. Bunun üçün, ilk növbədə, ekskursiyanın
təəssüratlarını aşkara çıxaran ümumiləşdirici sorğu
aparılması məsləhətdir.
Sonra müəllim
dərslik materialının
şərhini verir, ekskursiya məlumatı ilə əlaqələndirmə
reallaşdırılır.
IX sinifdə Azərbaycan
tarixindən "Rusiyanın
Xəzəryanı bölgələrə
hərbi yürüşləri"
mövzusunda I Pyotrun Azərbaycanın Xəzəryanı
vilayətlərini işğal
etməsindən bəhs
edilir. Rus qoşunları 1723-cü il iyulun 28-də Bakı şəhərini
ələ keçirdikdən
sonra Salyanı da işğal ediblər.
Mövzunun tədrisi zamanı diyarşünaslıq məlumatlarını
çatdırmaq imkanı
var. Müəllim şərhində
qeyd olunur ki, Kür çayının
sahilində yerləşən,
Xəzər dənizinə
yaxın olan Salyan strateji əhəmiyyətə malik
idi. Bu yerin tutulması rus qoşunları üçün
ətraf yerləri ələ keçirməkdə
dayaq rolunu oynaya bilərdi.
Necə olub ki, qoşunlar
Salyandan çıxarılıb? A.A.Bakıxanovun
"Gülüstani-İrəm", Q.M.Musəvinin "Bakı
tarixinə dair orta əsr sənədləri",
M.Əliyevin "Azərbaycan-rus
əlaqələri" əsərlərindən
istifadə edən müəllim şagirdlərə
aşağıdakı məlumatı
söyləyir: O vaxt Salyanın hakimi Səfəvi şahı tərəfindən təyin
edilmiş qaytaqlı qulamların yüzbaşısı
Həsən bəy olmuşdur.
Hakimin həyat
yoldaşı Qəbulə
xanım çox igid, qoçaq və qəhrəman qadın imiş. Qəbulə xanım rus qoşunlarının Salyanı
işğal etməsinə
heç vəchlə
dözə bilməmiş,
Salyan hakiminin evinə qonaqlığa gələn batalyonun zabitlərinin özlərini
işğalçı kimi
aparmalarına cavab olaraq özü kimi qadınların köməyi ilə onları məhv etmişdir.
Başsız qalmış batalyonun əsgərləri bir xəstə zabitin başçılığı ilə Salyandan çıxıb Bakıda
yerləşirlər. Vətənpərvərlik ruhunda olan bu
məlumatı çatdırdıqdan
sonra müəllimin sinifdə Qəbulə xanımın hərəkətinin
motivi ilə bağlı sual-cavab aparması səmərəli
olur.
Azərbaycan tarixi üzrə
mövzuların tədrisi
zamanı diyarşünaslıq
fakt və materiallarından istifadə
bir neçə baxımdan faydalı olur:
- şagirdlər tariximizlə bağlı daha geniş, əhatəli və sistemli biliklər qazanır, yeni-yeni məlumatlar öyrənirlər;
- bu diyarşünaslıq
materialları onlarda vətənpərvərlik, əməksevərlik,
qəhrəmanlıq hisslərinin
dərinləşməsinə güclü təsir edir;
- şagirdlərdə doğma diyarın tarixini, tarixi coğrafiyasını, ədəbi
dəyərlərini, görkəmli
elm adamlarının həyatını
öyrənməyə maraq
artır və s.
Bu isə dünya
təhsilinə inteqrasiya
olunan Azərbaycan təhsilinin qarşıya
qoyduğu vəzifələrin
reallaşdırılması deməkdir.
Sahib HƏSƏNOV
Azərbaycan müəllimi.-
2011.- 1 aprel.- S.12.