Ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi
üzrə ilkin nəticələr və təkliflər
Ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizmi
Müasir
dövrdə ali təhsilin inkişafı ölkəmizin
sosial-iqtisadi inkişafının əsas prioritet istiqamətlərindən
hesab edilir. Belə ki, hər bir ölkənin inkişafı təhsilin
səviyyəsi və keyfiyyətindən çox
asılıdır. Bu baxımdan ölkəmizdə son
dövrlərdə təhsil sahəsində, eləcə də
ali təhsildə aparılan nəticəyönümlü
islahatlar mühüm əhəmiyyət kəsb edir. Ali təhsildə hazırda aparılan islahatların
istiqamətləri Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2009-cu
il 22 may tarixli 295 nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq
olunmuş "2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı"na əsasən müəyyən
edilir və həyata keçirilir. Qeyd
olunan proqramın əsas məqsədi ölkənin ali təhsilinin
dünya təhsil sisteminə inteqrasiyası, onun məzmununun
Boloniya prosesinin prinsiplərinə uyğun qurulması, ali təhsilin
rəqabətqabiliyyətliliyinin təmin edilməsi, ölkə
iqtisadiyyatının inkişaf tələblərinə
uyğun ali təhsilli kadrlara tələbatın ödənilməsi,
əhalinin ali təhsil almaq imkanlarının təmin edilməsi
üçün iqtisadi və sosial baxımdan səmərəli
ali təhsil sisteminin formalaşdırılmasıdır.
Artıq bu
gün Azərbaycanın ali təhsil sistemi Avropa ali təhsil
məkanına inteqrasiya istiqamətində inkişaf etməkdədir.
Ali təhsildə keyfiyyətin əldə
olunması, effektiv idarəetmənin və ayrılan vəsaitlərdən
səmərəli istifadənin təmin edilməsi
üçün əsas amillərdən biri də ali təhsilin
maliyyələşdirilməsində yeni və mütərəqqi
mexanizmlərin tətbiq olunmasıdır.
Eyni
zamanda "Təhsil haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununda dövlət təhsil müəssisəsinin
maliyyələşdirilməsinin təhsilin hər pilləsi
üzrə müəyyən edilmiş maliyyə normativlərinə
əsasən həyata keçirilməsi və bu normativlərin
təhsil müəssisəsinin tipinə, növünə və
kateqoriyasına
uyğun olaraq hər bir təhsilalana düşən məsrəf
məbləği nəzərə alınmaqla müəyyən
edilməsi təsbitlənmişdir.
Bu
baxımdan ümummilli liderimiz Heydər Əliyev siyasətinin
layiqli davamçısı möhtərəm Prezident cənab
İlham Əliyevin ötən ilin əvvəlində
imzaladığı "Ali təhsil müəssisələrində
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiq edilməsi
barədə" Fərmanının icrası istiqamətində
aparılan işlər mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Belə
ki, ölkə Prezidentinin "Ali təhsil müəssisələrində
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiq edilməsi
barədə" 10 fevral 2010-cu il tarixli Fərmanına əsasən 2010-2011-ci tədris
ilindən başlayaraq Azərbaycan Respublikası ərazisində
fəaliyyət göstərən ali təhsil müəssisələrində
dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına maliyyələşdirmənin
dövlət sifarişi əsasında adambaşına maliyyələşdirmə
prinsipi əsasında həyata keçirilməsinə
başlanılmışdır.
Ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı görülən
işlər
Qeyd
olunan Fərmanın icrası ilə bağlı qısa
müddət ərzində ali təhsil müəssisələrinin
dövlət büdcəsindən maliyyələşdirilməsində
mühüm yeniliklərin tətbiq edilməsinə yol
açan bir sıra addımlar atılmış və bu
istiqamətdə ciddi işlər görülmüşdür.
Fərmanın
icrası istiqamətində Təhsil, Maliyyə və
İqtisadi İnkişaf nazirliklərinin müvafiq əməkdaşları
ilə birlikdə müzakirələr
aparılmış, yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı normativ sənədlər
hazırlanmışdır. Belə ki, bununla əlaqədar
olaraq Azərbaycan Respublikası Nazirlər Kabinetinin "Ali təhsil
müəssisələrində yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiq edilməsi
haqqında" 25 iyun 2010-cu il
tarixli 120 nömrəli Qərarı
qəbul olunmuş, ayrı-ayrı ixtisaslar üzrə
dövlət sifarişi ilə ali təhsil müəssisələrinin
bakalavriat və magistratura səviyyəsində hər bir təhsilalana
düşən təhsil xərclərinin miqdarı müəyyənləşdirilmişdir.
Bu qərara əsasən, həmçinin
"Azərbaycan Respublikasında ali təhsil müəssisələrində
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi ilə
bağlı dövlət sifarişi ilə ali təhsil müəssisələrinin
bakalavriat və magistratura səviyyələrində kadr
hazırlığının maliyyələşdirilməsi
Qaydaları" təsdiq edilmişdir.
Qeyd etdiyimiz kimi, artıq 2010-2011-ci tədris
ilində dövlət və özəl ali təhsil müəssisələrində
dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına maliyyələşdirmə
dövlət sifarişi əsasında həyata keçirilmiş və
ölkədə fəaliyyət göstərən 51 ali təhsil
müəssisəsindən 35-i (27 dövlət, 8 özəl)
dövlət sifarişinin yerinə yetirilməsində
iştirak etmiş, 16-sı isə iştirak etməmişdir.
2010-2011-ci tədris ilində ali təhsilin
bakalavriat səviyyəsinə dövlət sifarişi üzrə
qəbul planı 10529 nəfər olmuş, dövlət
sifarişi üzrə müvafiq ixtisaslara faktiki qəbul isə
9788 nəfər təşkil etmişdir. Nəticədə
dövlət sifarişi 741 nəfər kəsrlə yerinə
yetirilmişdir.
Magistratura səviyyəsinə dövlət
sifarişi üzrə təsdiq edilmiş qəbul planı isə
2070 nəfər olduğu halda, dövlət sifarişi üzrə
müvafiq ixtisaslara faktiki qəbul 1125 nəfər təşkil
etmiş və nəticədə ali təhsilin bu səviyyəsi
üzrə dövlət sifarişi 945 nəfər kəsrlə
yerinə yetirilmişdir.
Ümumilikdə 2010-2011-ci tədris ilində
ali məktəblərə
faktiki qəbul 27612 nəfər təşkil etmişdir ki,
bundan da 9788 nəfər (35,4%) hazırda dövlət
sifarişi ilə, 17824 nəfər isə (64,6%) ödənişli
əsaslarla təhsil alır.
Dövlət sifarişi üzrə kadr
hazırlığının dövlət büdcəsindən
maliyyələşdirilməsinə başlanılması
üçün, ilk növbədə, Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin "Ali təhsil müəssisələrində
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiq edilməsi haqqında" 25 iyun 2010-cu il tarixli 120 nömrəli Qərarına əsasən
dövlət sifarişinin yerinə yetirilməsində
iştirak edən ali məktəblərlə Təhsil
Nazirliyi, həmçinin ali məktəblərlə tələbələr
arasında müvafiq müqavilələr
bağlanılmışdır.
2010-2011-ci tədris ilində dövlət
sifarişi üzrə ali təhsil müəssisələrinin
I kurs bakalavriat və magistratura səviyyələrinə qəbul
olmuş tələbələrin
təhsili ilə bağlı xərclərin maliyyələşdirilməsi
üçün Maliyyə
Nazirliyi tərəfindən ayrı-ayrı ali məktəblər
üzrə təsdiq edilmiş müvafiq bölgüyə əsasən
Təhsil Nazirliyinə 2010-cu ilin sentyabr-dekabr ayları üzrə
6081933 manat, 2011-ci ilin I yarımili üçün isə
9122900 manat məbləğində
vəsait ayrılmışdır. Ayrılmış vəsait
bölgüyə uyğun olaraq Təhsil Nazirliyi tərəfindən
33 ali məktəbin hesabına
köçürülmüş və bu vəsaitlərin təyinatı
üzrə xərclənilməsi ilə əlaqədar həmin
ali məktəblərə tapşırıqlar verilmişdir.
Qeyd etməliyik ki, cari tədris ilindən
başlayaraq ali təhsildə yeni maliyyələşdirmə
mexanizminin tətbiqi ölkəmizin
ali məktəbləri qarşısında böyük vəzifələr
qoymuşdur. Belə ki, yeni maliyyələşmə mexanizminə
əsasən dövlət ali təhsil
müəssisələrimiz fəaliyyətlərini tam təmin
etmək üçün dövlət büdcəsindən vəsaiti
əvvəlki kimi cari tələbata uyğun olaraq deyil, əldə
etdikləri müvafiq tələbələrin sayına və
ixtisas üzrə bir tələbə üçün nəzərdə
tutulmuş xərc məbləğinə uyğun olaraq
alırlar.
Əlbəttə ki, ali təhsildə
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi təkcə
bu məqsədlə ayrılmış vəsaitlərin
müvafiq qaydada dövlət sifarişinin yerinə yetirilməsində
iştirak etmiş ali məktəblərin hesablarına
köçürülməsi ilə bitmir. Belə ki, ali məktəblər
tərəfindən bu vəsaitlərin təyinatı üzrə
səmərəli xərclənməsi, mövcud resurslardan
daha rasional istifadənin təmin edilməsi, qarşıya
çıxan problemlərin aradan qaldırılması ilə
bağlı təkliflərin müzakirə edilməsi və
s. ilə əlaqədar vaxtaşırı ali məktəb rəhbərləri
və baş mühasiblərinin iştirakı ilə
müvafiq kollegiyaların, müşavirələrin və
seminarların keçirilməsi mühüm əhəmiyyət
kəsb edir.
Bununla əlaqədar bu günə qədər
2010-2011-ci tədris ilində dövlət sifarişinin yerinə
yetirilməsində iştirak etmiş ali məktəblərin
rektorlarının, baş mühasiblərinin iştirakı
ilə yüksək səviyyələrdə
aşağıdakı kollegiya,
müşavirə və seminarlar keçirilmişdir:
* 17 iyun 2010-cu il tarixdə "Maliyyələşdirmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı ölkə
başçısının müvafiq Fərmanının
icrası vəziyyəti, bununla əlaqədar qüvvəyə minəcək yeni
qaydalar, mövcud problemlər, qarşıya çıxa biləcək
risklər, həmçinin bu problemlərin həlli və
risklərin aradan qaldırılması yolları barədə
təkliflər" mövzusunda Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Təhsil üzrə
komissiyanın sədri, Prezident Administrasiyasının rəhbəri
Ramiz Mehdiyevin rəhbərliyi və təhsil, maliyyə və
iqtisadi inkişaf nazirlərinin, həmçinin ali məktəb rəhbərlərinin
iştirakı ilə geniş müşavirə;
* 22 oktyabr 2010-cu il tarixdə Təhsil
Nazirliyində təhsil, maliyyə, iqtisadi inkişaf nazirlərinin,
Tələbə Qəbulu üzrə Dövlət
Komissiyasının sədrinin, Respublika Nazirlər Kabinetinin
şöbə müdirinin, ali məktəb
rektorlarının iştirakı ilə "Ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı mövcud vəziyyət,
təkliflər və qarşıda duran vəzifələr"
haqqında kollegiya iclası;
* 03 dekabr 2010-cu il tarixdə Təhsil
Nazirliyində Maliyyə Nazirliyinin məsul əməkdaşının
iştirakı ilə "Ali təhsil müəssisələrində
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi,
qarşıya çıxan problemlər, onların həlli
yolları və təkliflər" mövzusunda ali məktəblərin
baş mühasiblərinin seminar-müşavirəsi;
* 10 mart 2011-ci il tarixdə Təhsil
Nazirliyində təhsil, maliyyə nazirlərinin və ali məktəblərin
rektorlarının iştirakı ilə "Ali təhsildə
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi ilə
bağlı mövcud vəziyyət, ilkin nəticələr
və təkliflər" mövzusunda müşavirə.
Qeyd olunan tədbirlərin
mövzularından göründüyü kimi, bu
görüşlərdə ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı görülən
işlər, əldə olunan ilkin nəticələr, qarşıda duran vəzifələr
və təkliflər geniş müzakirə edilmişdir.
Yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı əldə olunan ilkin
nəticələr
Məlum olduğu kimi, 10 mart 2011-ci il
tarixdə keçirilmiş müşavirədə təhsil
naziri cənab Misir Mərdanov geniş təqdimatla
çıxış etmiş, ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə bağlı görülmüş
işlər, əldə edilmiş ilkin nəticələr barədə
məlumat vermiş və mövcud problemlərin aradan
qaldırılması ilə bağlı bir sıra təkliflər
irəli sürmüşdür.
Qeyd olunan tədbirdə təhsil naziri cənab
Misir Mərdanov yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi
nəticəsində əldə edilmiş bir sıra ilkin
müsbət nəticələr barədə ətraflı məlumat
vermişdir. Belə ki, ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqinə başlanılmasından qısa
müddət keçməsinə baxmayaraq, artıq bu istiqamətdə
aşağıdakı bir sıra ilkin müsbət nəticələrə
nail olunmuşdur:
* Mülkiyyət formasından və
tabeçiliyindən asılı olmayaraq bütün ali məktəblərin dövlət
sifarişi üzrə kadr hazırlığında
iştirakı üçün bərabər imkanlar
yaradılmışdır. Belə ki, bildiyiniz kimi, yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqinin əsas məqsədlərindən biri
bütün ali təhsil müəssisələri arasında
dövlət maliyyəsini, daha doğrusu, dövlət
sifarişi əsasında təhsil alacaq tələbə
uğrunda mübarizəni, başqa sözlə,
yarışmanı təmin etməklə rəqabətin
yaradılmasıdır. Bununla əlaqədar olaraq yeni qaydalara
əsasən 2010-2011-ci tədris ilindən başlayaraq dövlət
təhsil müəssisələri ilə yanaşı, özəl
təhsil müəssisələri də dövlət
sifarişi üzrə kadr hazırlığının yerinə
yetirilməsində iştirak edirlər.
* Abituriyentlərin, həmçinin
dövlət sifarişi üzrə qəbul olmuş tələbələrin
seçim imkanları artırılmışdır. Belə
ki, yeni qaydalara əsasən ali təhsil müəssisələrinə
qəbul üzrə aparılan müsabiqədə dövlət
sifarişi ilə təhsil almaq hüququnu qazanan abituriyentlər
mülkiyyət formasından asılı olmayaraq təhsil
alacaqları ali təhsil müəssisəsini artıq sərbəst
şəkildə seçirlər.
* Dövlət sifarişi üzrə
kadr hazırlığının yerinə yetirilməsi
üçün ali məktəblərə vəsait
ayrı-ayrı xərc maddələri ilə deyil, bir xərc maddəsi ilə
ayrılmış və bu vəsaitlərin xərclənilməsində
ali məktəblərin səlahiyyətləri
artırılmışdır. Belə ki, 2010-2011-ci tədris
ilindən başlayaraq dövlət sifarişi üzrə ali
məktəblərə dövlət vəsaitinin
ayrılması və xərclənilməsi əvvəlkindən
fərqli olaraq 40 xərc maddəsi ilə deyil, bir xərc maddəsi
ilə ayrılır.
* Dövlət ali məktəblərinə
əvvəlki illərdə dövlət hesabına qəbul
olmuş və II, III və IV
kurslarda bakalavriat və magistratura səviyyələrində təhsil alan tələbələrin
xərclərinin ödənilməsi məqsədilə
2011-ci il üçün nəzərdə tutulan vəsait 4 xərc
maddəsi üzrə ("Ştatda olan işçilərin əməkhaqqı",
"Dövlət Sosial Müdafiə Fonduna ayırmalar",
"Sair xərclər" və "Bank xərcləri")
proqnozlaşdırılmışdır.
* Maliyyə Nazirliyi ilə
aparılmış danışıqların nəticəsi
olaraq 2010-2011-ci tədris ilində dövlət sifarişi
üzrə kadr hazırlığının yerinə yetirilməsi
üçün 2010-cu ilin sentyabr-dekabr ayları üzrə
dövlət ali təhsil müəssisələrinə
ayrılmış vəsait Maliyyə Nazirliyinin müvafiq əmrinə
əsasən ilin sonunda dövlət büdcəsinə silinməmiş
və növbəti ilə keçirilmişdir.
* Ali məktəblərin 2011-ci ilə
büdcədənkənar vəsaitlər üzrə icmal gəlir
və xərclər
smetasında əməkhaqqı
üzrə vəsaitin artırılması nəzərdə
tutulmuşdur. Belə ki, yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi nəticəsində bir sıra ali məktəblərdə
(Azərbaycan Texnologiya Universiteti, Mingəçevir Politexnik
İnstitutu, Lənkəran Dövlət Universiteti və s.)
dövlət sifarişi üzrə tələbə qəbulu
gözləniləndən az olmuş, ödənişli əsaslarla
tələbə qəbulu isə artmışdır. Bu da həmin
ali məktəblərin büdcədənkənar gəlirlərinin
artmasına səbəb olmuş və müəyyən xərclərin,
əsasən əməkhaqqı xərclərinin büdcədənkənar
gəlirlər hesabına ödənilməsinə zərurət
yaratmışdır. Bu səbəbdən Maliyyə Nazirliyi
ilə razılaşdırılmaqla ali məktəblərin
2011-ci ilə büdcədənkənar vəsaitlər üzrə
icmal gəlir və xərclər
smetasında əməkhaqqı
maddəsi üzrə xərclərin
artırılması nəzərdə tutulmuşdur.
Eyni zamanda 2011-2012-ci tədris ilində
ödənişli əsaslarla tələbə qəbulunun nəticələrindən
asılı olaraq əməkhaqqı xərc maddəsi üzrə büdcədənkənar
xərclərin həcminin cari ildə əlavə olaraq yenidən
artırılması gözləniləndir.
* Maliyyə Nazirliyi ilə
razılaşdırılmaqla
2011-ci ilə ali təhsil müəssisələrinin
büdcədənkənar vəsaitlər üzrə gəlir
və xərclər smetası 6 xərc maddəsi üzrə
("Ştatda olan işçilərin əməkhaqqı",
"Ştatdankənar işçilərin əməkhaqqı",
"Əməyin ödənişi ilə bağlı sair pul
ödənişləri", "Dövlət Sosial Müdafiə
Fonduna ayırmalar", "Sair xərclər" və
"Bank xərcləri") təsdiq olunmuşdur. Yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə əlaqədar ali məktəblərə 2011-ci ildə büdcə vəsaitlərinin
müvafiq olaraq yuxarı kurslar üzrə 4 xərc maddəsi və dövlət sifarişi
üzrə I kurslar üçün isə 1 xərc maddəsi
üzrə ayrılması nəzərdə tutulduğundan
ali məktəblərin büdcədənkənar vəsaitlər
üzrə gəlir və xərclər smetasının da 40
xərc maddəsi deyil, 6 xərc maddəsi üzrə
proqnozlaşdırılması zəruri olmuşdur.
* 2010-2011-ci tədris ilindən
başlayaraq dövlət ali məktəblərinə ödənişli
əsaslarla qəbul olan və təhsil haqlarından azad
olunan məcburi
köçkün tələbələrin
təhsil haqlarının dövlət büdcəsinin vəsaiti
hesabına ödənilməsi ilə bağlı 22 oktyabr 2010-cu il tarixdə
Təhsil Nazirliyində keçirilən kollegiyada müzakirə
edilən təklifə Maliyyə Nazirliyi tərəfindən
müsbət yanaşılmış və bu məqsədlə Azərbaycan Respublikası
Prezidentinin Sərəncamı və Nazirlər Kabinetinin Qərarı
layihələri hazırlanmışdır. Məlum olduğu
kimi, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin "Dövlət
ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrində
ödənişli formada təhsil alan məcburi
köçkünlərin təhsil haqqını ödəməkdən
azad edilməsi barədə" 2003-cü il 04 avqust tarixli,
1308 nömrəli Sərəncamına əsasən dövlət
ali təhsil müəssisələrinə ödənişli
formada qəbul olan məcburi köçkünlər təhsil
haqqının ödənilməsindən azad edilmişdir. Ali
təhsil müəssisələrində yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ödənişli formada təhsil alan məcburi
köçkünlərin təhsil haqlarının dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına ödənilməsinə
zərurət yaratmışdır.
Qeyd etməliyik ki, 2010-2011-ci tədris
ilindən başlayaraq dövlət ali məktəblərinə
ödənişli əsaslarla qəbul olan və təhsil
haqlarından azad olunan məcburi köçkün tələbələrin təhsil
haqlarının dövlət büdcəsinin vəsaitləri
hesabına ödənilməsi müvafiq olaraq ali məktəblərin büdcədən əldə etdikləri
vəsaitlərin, həmçinin onların maliyyə
imkanlarının artmasına səbəb olacaq.
Hazırda dövlət ali məktəblərində
xeyli sayda təhsil haqlarından
azad olunan məcburi köçkün tələbə təhsil
alır.
Yeni mexanizmin tətbiqi ilə
bağlı ali məktəblərin qarşısında duran
vəzifələr
Qeyd etdiyimiz kimi, yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ali məktəblərdən vəsaitlərin,
mövcud resursların daha səmərəli və rasional
şəkildə istifadəsini tələb edir. Məlum olduğu kimi, dövlət
sifarişinin yerinə yetirilməsində iştirak etmiş
dövlət ali məktəblərinin hazırda xərcləri
əsasən aşağıdakı 3 istiqamət üzrə əldə
edilən vəsaitlər hesabına maliyyələşir:
- Dövlət ali məktəblərinə
əvvəlki illərdə dövlət hesabına qəbul
olmuş və II, III və IV
kurslar üzrə bakalavriat və II kurs magistratura səviyyələrində təhsil alan tələbələrin
xərclərinin ödənilməsi məqsədilə nəzərdə
tutulan vəsait;
- Dövlət sifarişi üzrə
kadr hazırlığının həyata keçirilməsi
üçün ayrılan vəsait;
- Ödənişli təhsildən əldə
olunan büdcədənkənar gəlirlər.
Bunu dövlət sifarişi üzrə
kadr hazırlığının yerinə yetirilməsində
iştirak etmiş bir neçə ali məktəbin 2011-ci ilə
proqnozlaşdırılan xərclərin xərc istiqamətləri
üzrə bölgüsündən aydın görmək
olar.
10 mart 2011-ci il tarixdə keçirilən
müşavirədə təhsil naziri cənab Misir Mərdanov
əsasən aşağıdakı məsələləri
ali məktəb rektorlarının nəzərinə
çatdıraraq yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi
ilə əlaqədar bu istiqamətdə ciddi işlərin
aparılmasının vacibliyini vurğulamışdır:
* Ali məktəblər tərəfindən
mövcud resursların daha rasional istifadəsi ilə
bağlı təxirəsalınmaz tədbirlər
görülməlidir. Bu kimi tədbirlərə paralel və
artıq kafedraların, fakültələrin
bağlanılması, artıq ştatların ixtisar
olunması, lüzumsuz xərclərə yol verilməməsi,
kommunal xərclərə qənaət
edilməsi və s. aiddir. Belə ki,
əvvəlki qaydada dövlət büdcəsindən
bakalavriat səviyyəsində II, III və IV kurslar,
magistratura səviyyəsində
II kurslar üçün ayrılan vəsaitlərin həcminə
yalnız əməkhaqlarının, təqaüd məbləğlərinin,
kommunal xidmət haqlarının və s. bu kimi digər xərclərin
artımı ilə bağlı yenidən baxıla bilər.
* Cari ildən başlayaraq ali təhsil
müəssisələrinə bu məqsədlə ayrılan
büdcə vəsaitlərinin, həmçinin büdcədənkənar
gəlirlərin, ilk növbədə, müdafiə olunan xərclərə
və prioritet istiqamətlərə
yönəldilməsi zəruridir. Belə ki, 2010-cu ilin
yekunlarının ilkin təhlili göstərir ki, dövlət
sifarişi üzrə kadr hazırlığının yerinə yetirilməsi ilə
bağlı ayrılmış vəsait bir sıra dövlət
ali təhsil müəssisələri tərəfindən, ilk
növbədə, müdafiə olunmuş xərc istiqamətlərinə
(işçilərin əməkhaqqı, müavinət, tələbələrə
verilən təqaüdlər və istifadə olunmuş
kommunal xidmət haqlarının dəyəri üzrə
ödənişlərə) deyil, digər istiqamətlərə
(ezamiyyə, cari və əsaslı təmir xərclərinə,
inventar və avadanlıqların alınmasına) istifadə
olunmuşdur. Dövlət büdcəsindən məqsədli
ayrılmış maliyyə vəsaitinin bir sıra ali təhsil
müəssisələri tərəfindən düzgün
idarə edilməməsi 2010-cu
ilin sonunda əməkhaqqı və təqaüdlər üzrə
borcların yaranmasına səbəb olmuşdur.
Yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi ilə əlaqədar qarşıya çıxan
problemlərin aradan qaldırılması ilə bağlı təkliflər
Əlbəttə ki, yeni maliyyələşmə
mexanizminin tətbiqi son nəticədə ali təhsildə
keyfiyyətin təmin olunmasına xidmət etməlidir. Bu
istiqamətdə ilkin nəticələr əldə edilsə
də, bir sıra problemlərin aradan qaldırılması ilə
bağlı müəyyən tədbirlərin görülməsi
vacibdir. Bununla əlaqədar Təhsil Nazirliyi cari ildə
keçirilən müşavirədə
aşağıdakı təkliflərlə
çıxış etmişdir:
1. Dövlət sifarişi üzrə hər
bir təhsilalana düşən xərclərin miqdarına
yenidən baxılması və bu məbləğlərin
artırılması; Belə ki,
dövlət sifarişi üzrə kadr
hazırlığının yerinə yetirilməsi məqsədilə ayrılmış vəsait əksər
ali məktəblərdə yalnız əməkhaqqı və
təqaüd xərclərinin ödənilməsinə kifayət
edir. Bu da dövlət sifarişi üzrə keyfiyyətli kadr
hazırlığının təmin edilməsi üçün müvafiq
maddi-texniki bazanın yaradılmasına və
saxlanılmasına şərait yaratmır. Digər tərəfdən,
dövlət sifarişi üzrə hər bir təhsilalana
düşən xərclərin miqdarı təsdiq olunduqdan
sonra, yəni 2010-cu ilin
sentyabrında tələbələrə, doktorantlara ödənilən
təqaüdlərin məbləğləri, eyni zamanda cari
ildə su və kanalizasiya xidmətləri ilə bağlı
kommunal xərclərin dəyəri artmışdır.
2. Oxşar və eynitipli ixtisaslar üzrə
bir təhsilalana düşən təhsil xərclərinin
miqdarı yenidən baxılaraq
uyğunlaşdırılması; Bir sıra oxşar və
eynitipli ixtisaslar üzrə təsdiq olunmuş bir təhsilalana
düşən təhsil xərclərinin miqdarı
arasında kəskin fərqlər mövcuddur. Məsələn,
instrumental ifaçılıq üzrə bu məbləğ 7000 manat, xalq
çalğı alətləri ifaçılığı
üzrə isə 1500 manat müəyyənləşdirilmişdir. Bəzi hallarda isə bir təhsilalana
düşən təhsil xərclərinin miqdarı müəyyənləşdirilərkən
bir sıra ixtisasların spesifikası nəzərə
alınmamışdır. Məsələn,
"Uçuş mühəndisliyi", "Gəmiçilik
və gəmilərin hərəkətinin idarə edilməsi"
və digər bütün
texniki mühəndislik ixtisasları üzrə bir təhsilalana
düşən təhsil xərclərinin miqdarı eyni məbləğdə müəyyənləşdirilmişdir.
3. Dövlət sifarişi üzrə
bir təhsilalana düşən təhsil xərclərinin
miqdarının vaxtaşırı indeksasiyasının
aparılması;
4. Dövlət əhəmiyyətli
ixtisaslara dövlət sifarişi ilə qəbulla
bağlı müsabiqə ballarının fərdi qaydada
müəyyənləşdirilməsi;
5. Ali məktəblərin bəzi
ixtisaslarına olan inhisarçılığın aradan
qaldırılması ilə bağlı tədbirlərin
görülməsi;
6. Dövlət sifarişi üzrə müsabiqə ballarının
ixtisas qrupları üzrə deyil, eyniyönümlü
ixtisaslar üzrə müəyyənləşdirilməsi (məsələn,
kənd təsərrüfatı, texnologiya, neft, aviasiya və
s.);
7. Ali məktəblərin
ayrı-ayrı ixtisaslarına
ödənişli əsaslarla qəbul üzrə təhsil
haqlarının həmin ixtisasa dövlət sifarişi
üzrə müəyyənləşdirilmiş təhsil xərclərinin
miqdarının 60%-indən az olmayaraq müəyyənləşdirilməsi;
8. Tələbə statusu qazanmış
şəxslərə güzəştli
təhsil kreditlərinin verilməsi ilə bağlı
müvafiq Qanunun qəbul edilməsi;
9. Büdcədənkənar vəsaitlər
üzrə gəlir və xərclər smetalarının təsdiq
edilməsi, il ərzində büdcədənkənar vəsaitlər
üzrə gəlir və xərclərin dürüstləşdirilməsi
prosedurlarının sadələşdirilməsi, bu səlahiyyətlərin
ali məktəblərə və Təhsil Nazirliyinə verilməsi;
10. İlin sonunda büdcədənkənar
vəsaitlər üzrə gəlirlərin dövlət
büdcəsinə silinməməsi və bu vəsaitin
növbəti ilə keçirilməsi;
11. Dövlət ali təhsil müəssisələrinə
tələbə qəbulunun planlaşdırılması və
tələbələrin yerləşdirilməsi zamanı
dövlət sifarişi üzrə və ödənişli əsaslarla
təhsil alan tələbələrin sayı arasında
mütənasibliyin yaradılması qaydalarının
hazırlanması;
12. Özəl ali məktəblərin
dövlət sifarişində iştirakının
stimullaşdırılması.
Göründüyü kimi, qeyd olunan təkliflərin
həyata keçirilməsi üçün mövcud
normativ-hüquqi sənədlərdə dəyişikliklərin
edilməsi və bir sıra yeni normativ sənədlərin
hazırlanması vacibdir.Bununla əlaqədar Maliyyə,
İqtisadi İnkişaf, Təhsil nazirliklərinin, Tələbə
Qəbulu üzrə Dövlət Komissiyasının məsul
əməkdaşları və digər aidiyyəti şəxslər
daxil olmaqla 13 nəfərdən ibarət işçi qrupu
yaradılmışdır və hazırda işçi qrupu
müvafiq təkliflər üzərində çalışır.
Ümumiyyətlə, ali təhsildə
yeni maliyyələşmə mexanizminin tətbiqi nəticəsində daha ciddi nəticələrə
nail olmaq üçün dövlət ali təhsil müəssisələrinin
səlahiyyətlərinin artırılması vacib amillərdən
biridir. Məhz buna görə də 2011-ci ildən
başlayaraq dövlət ali təhsil müəssisələrinin
büdcədən ayrılan vəsaitlərin xərclənilməsi
ilə bağlı səlahiyyətləri xeyli
artırılmışdır.
Eyni zamanda növbəti illərdə də
dövlət ali təhsil müəssisələrinin bu istiqamətdə
səlahiyyətlərinin artırılması nəzərdə
tutulur. Belə ki, cari ilin mart ayında Təhsil Nazirliyində
keçirilən müşavirədə Azərbaycan
Respublikasının maliyyə naziri cənab Samir Şərifov
öz çıxışında bildirmişdir ki, növbəti
ildən dövlət ali təhsil müəssisələrinə
büdcə və büdcədənkənar vəsaitlərin
idarəedilməsində tam sərbəstliyin verilməsi
planlaşdırılır və bununla əlaqədar
müvafiq tədbirlərin həyata keçirilməsi nəzərdə
tutulur.
Qeyd etməliyik ki, dövlət ali təhsil
müəssisələrinin səlahiyyətlərinin
artırılması, eyni zamanda onların bu istiqamətdə
məsuliyyətlərini də artırır. Belə ki, ali məktəblər
son nəticədə təhsildə keyfiyyətin yüksəldilməsinə
nail olmaq üçün öncə qeyd etdiyimiz kimi mövcud
resurslardan, həmçinin əldə edilən maliyyə
resurslarından daha səmərəli, rasional şəkildə istifadəni təmin etməlidirlər.Bu
baxımdan ali təhsildə yeni maliyyələşmə
mexanizmi ilə əlaqədar tətbiq olunan yeniliklər ali təhsil
müəssisələrinin qarşısında mühüm vəzifələr
qoyur.
Şahrza ƏLİYEV
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 8 aprel.- S.6-7.