"Təhsilin əsasları"
fənni çərçivəsində gələcək müəllimlərin məktəb təcrübəsinin
yeni modeli
Respublikada
təhsilin müxtəlif istiqamətləri üzrə ciddi
islahatlar həyata keçirilir. Kadr təminatı sahəsi
üzrə də müasir tələblərə cavab verən pedaqoji kadrların
hazırlanması siyasəti və strategiyası qurulur. Məhz bu prosesin məntiqi
davamı kimi 25 iyun 2007-ci il tarixdə "Azərbaycan
Respublikasında fasiləsiz pedaqoji təhsil və müəllim
hazırlığının Konsepsiya və
Strategiyası" Nazirlər
Kabineti tərəfindən təsdiq edilmiş və müəllim
hazırlığı sahəsində dövlət siyasəti
müəyyənləşdirilmişdir. Təhsil
Nazirliyinin 19 avqust 2009-cu il
tarixli 1008 nömrəli əmri ilə üç ali təhsil
müəssisəsinin (Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Universiteti, Azərbaycan Müəllimlər İnstitutu, Gəncə
Dövlət Universiteti) bakalavr pilləsində "Təhsilin
əsasları"
eksperimental fənninin tədrisinə
başlanmışdır.
Artıq
fənnin tədrisinin
üç semestri geridə qalmışdır. Təhsil
naziri cənab Misir Mərdanovun
tapşırığı, nəzarəti və dəstəyi
ilə hazırlanmış və pedaqoji ictimaiyyətə təqdim
edilmiş proqram üzrə gələcək müəllimlər
210 saat ərzində auditoriya şəraitində praktik məşğələlərdə
müasir müəllim
üçün əhəmiyyətli olan məsələləri
öyrənmişlər. Belə ki,
təhsilin fəlsəfəsini öyrənməklə
öz pedaqoji təfəkkürlərini
formalaşdırmış, hüquqi savadlı təhsil
işçisi olmaq üçün isə cəmiyyətin təhsil
ehtiyaclarını və onların hüquqi təminatını
araşdırmalar yolu ilə öyrənmişlər. Növbəti
mərhələdə dövlətin
prioritet sahə hesab etdiyi təhsil sistemində
yürüdülən siyasəti tədqiq edib, müxtəlif
istiqamətlərdə həyata keçirilən təhsil
islahatlarının
reallaşdırılmasında öz vəzifələrini
müəyyənləşdirmiş və fəaliyyətlərini
planlaşdırıb onları
tətbiq etməyin və nəticələri qiymətləndirməyin
yollarını öyrənmişlər. Daha sonra isə kurikulum və təlimin əsaslarını
tədqiqatlar əsasındə mənimsəmişdir.
Üç
semestr ərzində auditoriya şəraitində tədris
edilmiş məsələlərin real məktəb şəraitində
tətbiqi və təcrübəsi
dördüncü semestrin plan-proqramının əsasını
təşkil etmişdir. Məlumdur
ki, müəllim müəllim
kimi sinifdə formalaşır. Bu səbəbdən 60 saat
auditoriya, 60 saat da təcrübə saatını əhatə
edən dördüncü
semestrdə gələcək müəllimlərin
bütün əvvəlki semestrlər ərzində öyrəndiklərini məktəbdə və sinifdə
tətbiq etmələri nəzərdə tutulmuşdur. Bu səbəbdən Təhsil Nazirliyinin müvafiq əmrinə
əsasən 24 yanvar-11 fevral
2011-ci il tarixlərində Təhsil
Nazirliyinin tabeliyində olan 132-134 nömrəli təhsil
kompleksində "Təhsilin əsasları" fənni
üzrə üç ali təhsil müəssisəsinin (ADPU, AMİ və onun 12 filialı,
GDU) müəllimləri təlim-təcrübə məşğələləri
keçmişlər. Gələcək
müəllimlərin təcrübə zamanı yerinə
yetirəcəkləri bütün fəaliyyətlər əvvəlcədən
həmin fənni tədris edən
fənn müəllimləri tərəfindən yerinə yetirilmişdir. Təcrübənin
nəticələri barədə
təhsil naziri Misir Mərdanov, nazirliyin digər rəsmiləri
və 132-134 nömrəli təhsil
kompleksi rəhbərliyinin qarşısında təcrübə
rəhbəri və müdavimlər tərəfindən
hesabat təqdimatı edilmişdir. Hazırda kursdan
keçirilmiş həmin ali təhsil müəllimlərinin
rəhbərliyi altında Bakı şəhərinin 7, 23,
190, 177, 18, 82 nömrəli məktəbləri və Heydər
Əliyev adına liseydə, Sumqayıt şəhərinin 5 və
27 nömrəli məktəblərində, Gəncə şəhərinin
1 və 39 nömrəli məktəblərində, Mingəçevir
şəhərinin 15 nömrəli məktəbində, Ağcabədi
şəhər 8 nömrəli məktəbində, Cəlilabad
rayonunun 1 nömrəli şəhər məktəbində,
Quba rayonunun 4 nömrəli şəhər məktəbində,
Şəki şəhər 10 nömrəli məktəbində,
Zaqatala şəhər 1 nömrəli məktəbində,
Şamaxı şəhər 5 nömrəli məktəbində,
Salyan şəhər 1 nömrəli məktəbində gələcək
müəllimlər üçhəftəlik təcrübəni
başa vurmuşlar. "Məktəbin və sinfin idarə
edilməsi, təlim və tədrisin təşkilinin
metodologiyası və praktikası" adlanan bu bölmənin materialları üzrə gələcək müəllimlər
aşağıdakı fəaliyyətlərlə cəlb edilmişlər:
"Məktəbin
və sinfin idarə edilməsi metodologiyası və
praktikası" yarımbölməsi üzrə nəzərdə
tutulmuş fəaliyyətlər aşağıdakı
ardıcıllıqda həyata keçirildi. Əvvəlcə
tələbələr məktəb sənədlərini
qanunverici sənədlər və dövlətin
yürütdüyü təhsil siyasəti baxımından
araşdırdılar. Bu sənədlər sırasına məktəbin nizamnaməsi, pedaqoji şuranın, direktorun,
direktor müavinlərinin, ibtidai təhsil üzrə metodbirləşmə sədrinin və
ibtidai sinif müəllimlərinin fəaliyyət planları
daxil edilmişdir. Gələcək müəllimlər məktəbin
nizamnaməsini araşdırarkən məktəbin
qarşısında duran məqsədlər, vəzifələr,
təlimin təşkilinə verilən tələblər,
müəllim-şagird münasibətlərinin müasir təhsil
yanaşmaları (proqressivist təhsil
fəlsəfələri) və normativ-hüquqi və digər
sənədlər (Konstitusiya, "Təhsil haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanunu, Ümumi təhsil məktəbinin
nümunəvi Nizamnaməsi, Azərbaycanın
qoşulduğu beynəlxalq müqavilələr, İslahat
Proqramı) baxımından tədqiq etmişlər.
Pedaqoji
şuranın, məktəb direktorunun, direktor müavinlərinin,
ibtidai təhsil üzrə
metodbirləşmə sədrinin və ibtidai sinif müəllimlərinin
fəaliyyət planları Təhsil Nazirliyinin fəaliyyət
planı, əmr, sərəncam və təlimati məktublarının,
eləcə də TSİL çərçivəsində müxtəlif komponentlər üzrə
icra planlarının nəzərə
alınması, müxtəlif səviyyələrdə fəaliyyətlər
planlaşdırılarkən əlaqəlilik
və varisliyin gözlənilməsi baxımından
araşdırılmışdır. Respublikanın digər
şəhər və rayonlarının tabeliyində olan məktəblərin
fəaliyyət planları tədqiq edilərkən həmin şəhər və ya
rayonun da fəaliyyət planındakı tədbirlərin məktəbin fəaliyyət
planlarında hansı səviyyədə nəzərə
alınması öyrənilmişdir.
Tədqiqatlar aparılarkən təcrübə
iştirakçıları 4
qrupa bölünmüşlər. Qrupların tərkibləri
müəyyən edilərkən onların hazırlıq səviyyəsi,
məntiqi təfəkkürü, texnologiyalardan istifadə
bacarığı, liderlik bacarıqları və s.
baxımından müxtəlif səviyyəli təcrübəçilərin olmasına diqqət yetirilməlidir.
Hər qrupda TN və TSİL-in (Təhsil sahəsində
islahat Layihəsi) fəaliyyət planlarında
aşağıda adı göstərilən problemlər
üzrə əlaqəlilik və varisliyin gözlənilməsi
baxımından məktəb şurasının, məktəb
direktorunun, direktor müavinlərinin, metodbirləşmə sədrinin və sinif müəllimlərinin fəaliyyət
planları mərhələdən mərhələyə
araşdırılmışdır:
1. Təhsil
Nazirliyinin müvafiq şöbələri üzrə fəaliyyət
planı; (bütün qruplara)
2.
TSİL-in müxtəlif
alt-komponentləri üzrə icra planları
(ayrı-ayrı qruplara):
I
qrup: Kurikulum islahatının
davam etdirilməsi və kurikulumun tətbiqinə dəstək;
II qrup: Pedaqoji kadrların əlavə təhsil
sisteminin müasirləşdirilməsi;
III
qrup: Təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsində təhsilalanların
qiymətləndirilməsindən istifadə komponenti;
IV
qrup: Yeni tədris materiallarının hazırlanması və
məktəb kitabxanalarının müasirləşdirilməsi.
Bu
zaman fəaliyyət planları həm də təhsilin
müxtəlif istiqamətləri üzrə aparılan
islahatın yerlərdə tətbiqi, ictimaiyyətin maarifləndirilməsi
işinin təşkili və qarşıya
çıxması ehtimal edilən problemlərin
proqnozlaşdırılması baxımından da izlənmişdir.
Qruplar
tədqiqatın əlaqələndirmə, şərhetmə,
dəyərləndirmə üsullarından istifadə etməklə
araşdırmalar aparmışlar.
Hər qrup öz fəaliyyətini yerinə yetirdikdən
sonra təcrübəni təşkil edən müəllimin rəhbərliyi
və dəstəyi ilə araşdırmaların nəticələri
ümumiləşdirilmişdir.
Bu zaman ayrı-ayrı komponentlər üzrə TN və
TSİL-in fəaliyyət planı
kompüter və proyektor
vasitəsi ilə geniş monitorda
auditoriyaya təqdim edilir,
həyata keçirilməsi nəzərdə tutulmuş
tədbirlər maddə-maddə oxunur. Müzakirəyə
çıxarılan komponent üzrə araşdırma aparan
qrup milli səviyyədə icrası nəzərdə
tutulmuş tədbirin rayon, məktəb və sinif səviyyəsində müəyyən etdiyi fəaliyyət
barədə təklif verir. Digər
qruplar da məsələ ilə
bağlı öz rəy və təklifləri ilə
çıxış edirlər ki, bu da işin keyfiyyətinin
yüksəldilməsinə xidmət göstərir. Bu yolla qruplar
araşdırmalarının nəticələrini təqdim
edir, eyni zamanda qızğın müzakirələrin
iştirakçısına çevrilirlər.
Bu
yolla ümumrespublika səviyyəsində nəzərdə
tutulmuş vəzifələr müxtəlif səviyyələrdə
fəaliyyət göstərən təhsil işçilərinin
səlahiyyətləri və məsuliyyətlər çərçivəsində konkretləşir. Beləliklə,
milli səviyyədə icrası nəzərdə tutulmuş tədbirlərə əsasən
məktəb rəhbərliyinin, metodbirləşmə sədrinin
və sinif müəlliminin
qarşısında duran vəzifələr müəyyən
edilir. Təqdim edilən bu cədvəl islahatın müxtəlif istiqamətləri
üzrə icrası nəzərdə
tutulmuş tədbirlərin şəhər/rayon, məktəb
və sinif səviyyəsində həyata keçirilməsi
üçün vəzifə və məsuliyyətlərin
bölüşdürülməsi və kollektiv idarəçiliyin
təşkili baxımından böyük əhəmiyyət
daşıyır. Cədvəli müşahidə edərkən
bəzi tədbirlərin
müxtəlif səviyyələr üzrə konkretləşdirildiyinin, bəzilərinin isə konkretləşdirilmədiyinin
şahidi olacaqsınız. Bu ondan irəli gəlir ki, istər
Təhsil Nazirliyi, istərsə də TSİL fəaliyyət
planlarında nəzərdə tutulmuş tədbirlər diqqətlə
nəzərdən keçirilir, digər səviyyələrin
qarşısına hər
hansı vəzifələr qoyan tədbirlər seçilir və
onların yerlərdə icrası planlaşdırılır.
Bu ya qabaqlayıcı, ya da izləyici tədbirlər ola bilər.
Milli səviyyədə elə tədbirlər nəzərdə
tutula bilər ki, onların icrası üçün yerlərdə
əvvəlcədən hər hansı tədbirlərin
görülməsinə ehtiyac var. Bu zaman yerlərdə
qabaqlayıcı tədbirlərin nəzərdə
tutulması lazımdır. Elə tədbirlər də var ki,
onların icrası
üçün milli səviyyədə hər hansı bir tədbirin
icrası gözlənilməlidir. Bütün bunlar işin
icra vaxtının müəyyən edilməsi ilə tənzimlənir. Təhsilin digər səviyyələri
(RTŞ, məktəb, sinif) qarşısına hər hansı vəzifələr
qoyan tədbirlər və onların həmin səviyyələr
baxımından konkretləşməsinə dair təcrübəçilərin tərtib
etdikləri nümunələrdən bir parçanı təqdim
edirik.
Nəticədə
məktəbdaxili sənədlərin tərtibinin təkmilləşdirilməsinə
xidmət göstərən təkliflər
hazırlanmışdır.
Təcrübənin
ikinci mərhələsində məktəbdə mövcud vəziyyət
araşdırılmışdır. Bunun üçün təcrübəçilər
məktəbin şəraiti (yeri, əhalisi, sosial vəziyyəti),
məktəbdə mühit (mənəvi-psixoloji iqlim), məktəbin maddi-texniki bazası,
təhsilin səviyyəsi, eləcə də inkişafın
dinamikasını araşdırmışlar. Məktəbin şəraiti tədqiq
edilərkən onun yerləşdiyi
məkan, şagirdlərin sayı, onların sosial vəziyyəti
(valideynlərin təhsil səviyyəsi, iş yerləri və
s. məlumatlar) toplanmışdır. Məktəbdə
mühit (mənəvi-psixoloji ) tədqiq edilərkən məktəb
rəhbərliyinin aparılan islahatlarla bağlı məlumatlılıq
səviyyəsi və ona
münasibəti; məktəb rəhbərliyinin məktəbin
idarə edilməsində (dərs yükünün bölünməsində, dərs
cədvəlinin müəyyən edilməsində, valideynlərlə
işin təşkilində, məktəbin kollektiv idarə
edilməsində, ədalətin və şəffaflığın
təmin olunmasında və s.) əldə rəhbər
tutduğu prinsiplər; məktəbdə kollektivin üzvlərinin
qarşılıqlı münasibətlərinin və əməkdaşlığının
səviyyəsi araşdırılmışdır. Məktəbin
maddi-texniki bazası tədqiq edilərkən məktəbin
binasının, dəhlizlərin, sinif otaqlarının, akt və
idman zallarının təmir və tərtibat
baxımından vəziyyəti; məktəb
kitabxanasının təmir, tərtibat və təchizat, eləcə
də oxucuların cəlbi baxımından vəziyyəti; məktəbin
kompüter laboratoriyalarında texniki avadanlığın sayı,
onların işləkliyi, keyfiyyəti, saxlanma şəraiti,vaxtlı-vaxtında müvafiq xidmətlərin göstərilməsi,
otaqdan səmərəli istifadənin vəziyyəti öyrənilmişdir.
Təhsilin
vəziyyəti və inkişafın dinamikası
araşdırılarkən buraxılış
imtahanlarının nəticələrinə görə əldə edilən nailiyyətin səviyyəsi; həmin nailiyyətlərin oxşar şəraitli digər məktəblərin
nailiyyətləri ilə
müqayisəsi; müvafiq qərarların qəbul edilməsi, eləcə də beş il ərzində
məktəbin nailiyyət keyfiyyətində baş vermiş
dəyişikliklərin həmin müddət ərzində oxşar şəraitli digər məktəblərin
nailiyyət keyfiyyətindəki dəyişikliklərlə
müqayisəsi
aparılmışdır. Bütün bu fəaliyyətlər sənədlərin
araşdırılması, anket sorğularının
keçirilməsi, müşahidə, müqayisə və dəyərləndirmə
kimi tədqiqat üsulları vasitəsilə həyata keçirilmişdir.
Növbəti
mərhələdə sinifdə mövcud vəziyyət
araşdırılmışdır. Bu zaman tədqiqatların
aparılması üçün dörd sinif müəyyən
edilmişdir. Dörd qrupda birləşmiş təcrübəçilər
müəyyən edilmiş siniflərdə mövcud vəziyyəti öyrənmək üçün zəruri tədqiqatlar
aparmışlar. Bu mərhələdə şagirdlərin fiziki-fizioloji
sağlamlığı, idrak səviyyəsi və dərketmə
üsulları, psixi
inkişafı və mənəvi-psixoloji
vəziyyəti, onların sosial vəziyyəti, habelə
hazırlıq səviyyəsi və inkişaf dinamikası
araşdırılmışdır.
Şagirdlərin
fiziki-fizioloji vəziyyəti tədqiq edilərkən
aşağıdakı istiqamətdə işlər
aparılmışdır. Şagirdlərin zəif görməsi,
pis eşitməsi, nitq qüsuru, dayaq-hərəkət
aparatlarındakı problemlər baxımından xüsusi qayğıya
ehtiyacının olub-olmaması sənədlərin
araşdırılması, müşahidə və müsahibələrin aparılması, test və
tapşırıqların keçirilməsi yolu ilə müəyyən edilmişdir. Şagirdlərin oturduqları sıranın və yerin müəyyən edilməsi, parta
yoldaşının seçilməsi baxımından, təlim
tapşırıqlarının xüsusiyyətləri, eləcə
də digər
uşaqların həmin
uşağa pozitiv münasibətlərinin qurulmasının
təşkilndə böyük əhəmiyyət
daşıyan bu məsələ üzrə məlumatlar toplanmış və
şagirdlər haqqında məlumat kartlarına əlavə
edilmişdir.
Şagirdlərin
idrak səviyyəsi və dərketmə üsullarını
müəyyən etmək üçün tədqiqatlar
aparılmışdır. İdrak səviyyəsini müəyyən
etmək üçün
Benjamen Blumun idrak
taksonomiyasının hər altı səviyyəsinə
müvafiq sinif səviyyəsindən
çıxış edərək tərtib edilmiş test
yoxlamaları keçirilmişdir.
Yerinə yetirilmiş tapşırıqların səviyyəsinə
əsasən şagirdin idrak səviyyəsi müəyyən
edilmişdir. Eləcə də
psixologiya elmləri namizədi İradə Quliyevanın
araşdırmaları əsasında tərəfimizdən tərtib
edilmiş müşahidə vərəqləri vasitəsi ilə şagirdlərin əqli inkişafının ləngiməsi hallarını
müəyyən etmək imkanı verən müşahidələr
aparılmışdır. Bundan əlavə, şagirdlərin dərketmə üsulları müəyyən edilmişdir. Bunun
üçün dünya təcrübəsində geniş
yayılmış Hovard Qardnerin nəzəriyyəsinə əsasən
müəyyən edilmiş səkkiz
dərketmə üsulu baxımından tərtib edilmiş
test yoxlamaları keçirilmiş, şagird və valideynlər sorğulara cəlb edilmişlər. Əldə edilən məlumatlar
şagirdlər haqqında məlumat kartlarına daxil
edilmişdir.
Şagirdlərin psixi
inkişafı və mənəvi-psixoloji
vəziyyəti tədqiq edilərkən yenə də elmlər namizədi
İ.Quliyevanın araşdırmalarına müraciət
edilmiş, onlar əsasında tərtib edilmiş
müşahidə vərəqləri üzrə tədqiqatlar
davam etdirilmiş, müxtəlif parametrlər üzrə psixi
inkişafında ləngimə hallarının olub-olmaması
baxımından müşahidələr
aparılmışdır. Sinifdə
müvafiq mənəvi-psixoloji mühit yaradılarkən və
təlim təşkil edilərkən
istifadə etmək üçün toplanmış məlumatlar
şagird haqqında məlumat kartlarına daxil edilmişdir.
Şagirdlərin
sosial vəziyyətlərini öyrənmək də bir
sıra məsələlər baxımından əhəmiyyətli
hesab edilir. Belə ki,
uşaqların tapşırıqları yerinə yetirmə
marağının az olması, oxu və yazı
bacarıqlarının zəif olması, ətrafdakılara
qarşı aqressiv münasibəti, zorakılığa meyilliliyi, dərslərdən
yayınma kimi halların sinifdəki digər
şagirdlərin təlim və tərbiyəsinə mənfi
təsir göstərməsinin
qarşısının alınması üçün
onların sosial vəziyyətinin araşdırılması və
həmin şagirdlərlə iş apararkən bu mühüm
faktorun nəzərə alınması sinifdə aparılan
ümumi işin keyfiyyətinə ciddi təsir göstərir. Şagirdin sosial vəziyyətindən
irəli gələn mənəvi-psixoloji problemlərə və intellektual fərqlərə əhəmiyyət vermək,
onların inkişaf etdirilib sinfin və məktəbin
ümumi səviyyəsinə çatdırılması
üçün işlər aparmaq çox vacibdir. Sosial fərqlərin
araşdırılması və
diqqət mərkəzində saxlanılması
üçün lazım olan məlumatları
toplamaqdan ötrü valideynlərin iş yerləri və
iş şəraitləri, şagirdlərin qidası və
mövsümi geyimi, ailənin tərkibi və ailədə
neçənci uşaq olması barədə sənədləri
araşdırmaqla, valideyn və şagirdlərlə sorğular keçirməklə və
söhbət aparmaqla məlumatlar toplanmış və
şagirdlər haqqında məlumat kartına yerləşdirilmişdir.
Şagirdin
hazırlıq səviyyəsi və inkişaf dinamikası
araşdırılarkən müqayisə və dəyərləndirmə üsullarından
istifadə edilmişdir. Summativ qiymətləndirmənin nəticələrinə
görə hər bir
şagirdin əldə etdiyi nailiyyətin səviyyəsi
müəyyən edilmiş, həmin nəticələrin
oxşar səviyyəli digər
şagirdin nəticələri
ilə müqayisəsi aparılmışdır. Ümumilikdə
sinfin nəticələri isə oxşar səviyyəli digər sinfin
nəticələri ilə müqayisə edilmişdir. Şagirdlərin
inkişaf dinamikasını müəyyən etmək
üçün isə son aylar ərzində hər bir
şagirdin nailiyyət keyfiyyətində baş vermiş dəyişikliklər
izlənir. Uyğun səviyyəli şagirdlərin nəticələrindəki
dəyişikliklər müqayisə edilib, onların
inkişafının dinamikası müəyyən
edilmişdir. Eləcə də bir sinfin təlim nəticələrində
baş vermiş dəyişikliklər digər sinfin təlim
nəticələrində baş vermiş dəyişikliklərlə
müqayisə edilmişdir. Beləliklə, siniflərin
inkişafındakı dinamika müəyyən edilmişdir. Nəticələrlə
bağlı şagird haqqında və sinif haqqında məlumat
kartlarında qeydlər aparılmışdır.
Şagirdin
maraqları test yoxlamaları və
müşahidələr, eləcə də valideynlə
söhbət yolu ilə müəyyən edilmişdir. Təlim
təşkil edilərkən şagirdin maraq və
zövqünün nəzərə alınması,
onların nailiyyət keyfiyyətinin yüksəldilməsinə əhəmiyyətli
dərəcədə təsir edən amillərdəndir. Təlim
prosesində, eləcə də sinifdənxaric və məktəbdənkənar
işlər aparılarkən bu mühüm amilin nəzərə
alınması məqsədi ilə
şagirdlər haqqında
əldə edilmiş məlumatlar da kartlara daxil edilmişdir.
Şagirdlərin
milli-etnik mənsubiyyəti, irqi və dini haqqında məlumatlar
da sənədlərin araşdırılması, valideynlərlə
söhbət üsulları vasitəsi ilə müəyyən
edilmiş və yenə də şagird haqqında kartlara əlavə
edilmişdir.
Beləliklə,
sinifdə mövcud vəziyyət
araşdırılmış, hər bir şagird haqqında
geniş məlumat əldə edilmiş və onların da əsasında
hər bir sinif üçün
məlumat kartı tərtib edilmişdir. Həmin məlumat
kartının forması təqdim
edilir.
“Şagird
haqqında məlumat kartı “ şagirdlə bağlı araşdırmaların nəticəsinə
əsaslanaraq yerinə yetirilir. Bu kart
oktyabr ayının sonuna qədər işlənib
tamamlanmalıdır. Yuxarı siniflərdə müxtəlif
məsələlər baxımından uşaqda baş
vermiş dəyişikliklər
araşdırılır.
Bu mərhələ
başa çatdıqdan sonra ümumiləşdirmə tədqiqat
üsulundan istifadə etməklə "Şagird haqqında
məlumat kartları" üzərində iş
aparılmış və şagirdlər müxtəlif
parametrlər üzrə qruplaşdırılmışlar. Beləliklə,
öyrənənlərin fiziki-fizioloji vəziyyəti, idrak səviyyəsi,
dərketmə üsulu, mənəvi-psixoloji vəziyyəti,
sosial vəziyyəti, hazırlıq səviyyəsi,
inkişaf dinamikası, maraqları,
milli-etnik mənsubiyyəti nəzərə alınmaqla
bəzi hallarda eyni tərkibli, bəzi hallarda
qarışıq tərkibli, bəzi hallarda da həm eyni, həm
də qarışıq tərkibli qruplar müəyyən
edilmişdir. Təlim təşkil edilərkən
düşünülmüş şəkildə müəyyən
edilmiş bu cür qruplardan
"qrup işi" dərs formasında təlimin məqsədinə
müvafiq olaraq seçilməklə istifadə edilir. Bu da təlimin
gedişinə, şagird-şagird münasibətlərinin tənzimlənməsinə,
eləcə də təlim tapşırıqlarının
müəyyən edilməsinə əhəmiyyətli təsir
göstərir, təlim keyfiyyətinin yüksəldilməsində
böyük rol oynayır. Onlardan
bəzi nümunələr diqqətə çatdırılır:
Şagird
haqqında məlumat kartlarına əsasən "Sinifdə mövcud vəziyyət
haqqında məlumat kartı"
da işləndi. Beləliklə, "Şagirdin məlumat
kartı" müəllimlərə şagird haqqında tam məlumat əldə
etməyə, "Sinif haqqında məlumat kartı" isə
məktəb rəhbərliyinə hər bir sinifdə
mövcud vəziyyət haqqında tam məlumat əldə
etməyə, inkişafı izləməyə imkan verir.
Bundan sonra təcrübəçilər
müəllimlərin perspektiv planlarını və fəaliyyət
planlarını sinifdə mövcud vəziyyət
baxımından araşdırmış, onların tərtibi zamanı yol verilmiş
boşluqlar müəyyən edilmiş və aradan
qaldırılması ilə bağlı tövsiyələr
və təkliflər hazırlanmışdır. Eləcə
də sinif müəllimlərinin apardıqları dərslər
təlimin təşkilinə verilən tələblər
baxımından müşahidə
edilmişdir.
Sinifdə
mövcud vəziyyət araşdırılandan və məlumatlardan istifadə etməklə
təlimin təşkili ilə bağlı müvafiq işlər
aparılandan sonra sinif müəllimlərinin perspektiv və
cari dərs planları təcrübəçilərin tədqiqat
obyektinə çevrildi. Sinif üzrə perspektiv (illik)
planlaşmanın sinifdə mövcud vəziyyət nəzərə
alınmaqla tərtib edilib-edilmədiyini müəyyən etmək
üçün aparılan araşdırmaların sonunda
aşkar edilmiş problemlərlə bağlı təkliflər
hazırlamış və müəllimlərə təqdim
etmişlər. Tövsiyələr hazırlanarkən bir məsələ
xüsusilə vurğulanmışdır ki, müxtəlif müəlliflər
qrupu tərəfindən tərtib edilmiş illik planlaşma
nümunələrindən istifadə edildiyi təqdirdə, onlara yaradıcı yanaşmaq və
sinfin mövcud vəziyyətinə uyğunlaşdırmaq
vacibdir. Əks halda konkret sinifdə mövcud vəziyyətə
uyğun olmayan birillik plan-proqram özünü
doğrultmayacaq və bütün şagirdlərin nəzərdə
tutulmuş standartlara cavab verməsi mümkün
olmayacaqdır.
Sinif
müəllimlərinin cari planları isə dərslər
müşahidə edilməklə
araşdırılmışdır. Müəllimlər dərsə
başlamazdan əvvəl dərsin planını
müşahidəçi təcrübəçilərə
təqdim etmiş, sonra isə dərsi aparmışdır. Dərs
planı baxımından dərsin gedişini müşahidə
edən təcrübəçilər təqdim edilmiş
müşahidə vərəqləri baxımından təlimin
təşkilini dəyərləndirmiş, dərs və dərs
planlarını müəyyən edilmiş tələblər
baxımından sinif müəllimlərinin iştirakı ilə müzakirə etmişlər.
Növbəti
mərhələdə isə müəllimin perspektiv
planı üzrə apardığı təlim-tədrisin davamı olaraq sinifdə mövcud vəziyyət
nəzərə alınmaqla gələcək müəllimlər
tərəfindən dərs planları tərtib edilmiş,
müvafiq təlim materialları hazırlanmış, sinif
müəlliminin və digər təcrübəçilərin
iştirakı ilə dərslər nümayiş
etdirilmişdir. Dörd sinifdə
qırx səkkiz saat ərzində təcrübəçilər
tərəfindən nümayiş etdirilən dərslər hər
iş gününün sonunda kollektiv şəkildə
müzakirə edilir, dərsin təşkilində əldə
edilmiş uğurlar və yol verilmiş nöqsanlar qeyd edilir
və növbəti dərslərdə dərs aparacaq təcrübəçilər
üçün istiqamət olurdu. Tələbələrə
iki və ya daha artıq dərs aparmağa imkan
yaradılırdı ki, əvvəlki dərslərdə yol
verilmiş nöqsanların aradan qaldırılması
üçün müvafiq işlər aparılsın. Təcrübəli
sinif müəllimləri bu dərslərdən çox bəhrələndiklərini
dəfələrlə bildirmişlər.
Üç
həftə ərzində aparılmış təcrübə
başa çatanda əldə
edilmiş nəticələr üzrə ümumiləşdirmələr
aparılmışdır. Təcrübəçilər üçün ən məsuliyyətli
məqam isə Azərbaycan Respublikasının təhsil
naziri Misir Mərdanovun və Təhsil Nazirliyinin digər rəsmilərinin qarşısında hesabat təqdimatı
etmək idi. Təhsil naziri aparılmış işi yüksək
qiymətləndirmiş, fənn
üzrə dərs vəsaitlərinin hazırlanması
ilə bağlı tövsiyələrini və
tapşırıqlarını vermişdir.
Afət SÜLEYMANOVA
Azərbaycan müəllimi.- 2011.-
15 aprel.- S.12-13.