İlk peşə-ixtisas
təhsilində distant təhsilin rolu və imkanları
Distant təhsil ənənəvi
təhsilə inteqrasiya olmuş bütöv bir şəbəkə
halında olan müəllimlərin rəhbərliyi altında
aparılan təhsil formasıdır. Bunun əsasını isə
kompüter telekommunikasiyası, İnternet-texnologiyası təşkil
edir. Məhz bu texnologiyaların yayılması universitetlərdə,
peşə təhsili sistemində, məktəblərdə,
habelə ixtisasartırma sahəsində təhsilin bu yeni
formasına tələbatı
günbəgün artırır və onun kifayət qədər
intensiv tətbiq olunmasına səbəb olur. Ölkə
Prezidenti cənab İlham Əliyevin 3 iyul 2007-ci il tarixli 2282
nömrəli Sərəncamı ilə təsdiq edilmiş
"Azərbaycan Respublikasında texniki peşə təhsilinin
inkişafı üzrə Dövlət Proqramı (2007-2012-ci
illər)" texniki peşə təhsilinin təkmilləşdirilməsi,
onun günün tələbləri səviyyəsində
qurulması istiqamətində mühüm bir addım
olmuş, texniki peşə təhsili müəssisələrində
tədris prosesində müasir informasiya və kommunikasiya
texnologiyalarının geniş istifadəsinə nail
olunması, məsafədən təhsil kimi müasir təhsil
formalarından istifadə imkanlarının
araşdırılması, onların real praktikada həyata
keçirilməsi əsas məsələlərdən biri
kimi önə çəkilmişdir.
Distant təhsil, ilk növbədə, məsafədən
təhsil formasıdır. Burada vaxt sərf edərək və
pul xərcləyərək təhsil yerinə getməyə
ehtiyac qalmır, İnternetə çıxışı olan
kompüterin olması kifayətdir.
Məsafədən təhsil fərdi qaydada sizin
üçün rahat olan istənilən məkan və zamanda
həyata keçirilir. Siz dərs cədvəli, tədris
qrupları və əyani təhsilə xas olan digər
atributlarından asılı olmayaraq, tədrisin sürətini və təlim
intensivliyini müstəqil olaraq özünüz müəyyən edirsiniz.
Təhsilin strateji məsələləri
üzrə mütəxəssislər distant təhsili XXI əsrin
təhsil sistemi adlandırırlar. Bu gün ona böyük
ümidlər bəslənilməkdədir. Əvvəllər
texnologiya sahəsində cəmləşdirilən cəmiyyətin
sosial tərəqqisinin nəticələri bu gün informasiya
sahəsində cəmləşdirilməkdədir ki, bu da
distant təhsil mövzusunu daha da aktual edir. Artıq
informasiya erasını
yaşamaqdayıq. Hazırda onun inkişaf mərhələsini
telekommunikasiya mərhələsi kimi xarakterizə etmək
olar. Bu, rabitə, informasiya və bilik sahəsidir. Elm və
texnikanın, texnologiyanın sürətlə inkişaf etdiyi
müasir dövrdə peşə biliklərinin daha tez köhnəlməsi
labüddür, onların daim yeniləşdirilməsinə
ehtiyac vardır. Distant təhsil forması məkan və zaman, məsafədən
asılı olmayaraq kütləvi fasiləsiz təhsil
sistemini, qlobal informasiya mübadiləsi sistemini yaratmağa
imkan verir. Bundan əlavə, distant təhsil sosial durumundan
asılı olmayaraq, ölkənin istənilən rayon və
şəhərində, xarici ölkələrdə təhsil
almaq və informasiya əldə etmək hüququnun həyata
keçirilməsi üçün bütün insanlara (şagirdlər, tələbələr,
mülki şəxslər və hərbiçilər,
işsiz və s.) bərabər
şərait yaradır. Məhz bu sistem cəmiyyətin
ehtiyaclarına və hər bir vətəndaşın təhsil
almaq kimi konstitusiya hüququnun həyata keçirilməsinə
ən adekvat və çevik cavab verə bilir. Yuxarıda
göstərilən amilləri nəzərə alaraq, distant təhsilin
mütəxəssis hazırlığı və peşə
səriştəliliyini daim
yüksək səviyyədə saxlamağa imkan verən ən effektiv sistem kimi həyatımıza
geniş daxil ediləcəyi qənaətinə gələ
bilərik.
Təhsilin bu formasının son zamanlar
daha geniş yayılmasına baxmayaraq onun tarixi daha qədimdir.
Belə ki, XVIII əsrin sonlarında Avropada müntəzəm
fəaliyyət göstərən poçt rabitəsinin
yaranması "korrespondent təhsil"in yaranmasına səbəb
olmuşdur. Bu formada təhsil alanlar tədris
materiallarını poçt vasitəsilə əldə edir,
müəllimlərilə yazışır və
imtahanları isə referat şəklində və ya
onların vəkil edilmiş şəxslərinə verirdilər.
XX əsrin əvvəlləri
texnologiyanın, xüsusilə telefon və teleqrafın
sürətli inkişafı ilə xarakterizə olunur. Lakin
bunların təhsildə istifadəsi barədə dəqiq
faktlar yoxdur. Bununla belə "korrespondent təhsil" dövrü
davam etməkdə idi, dünyada çoxlu sayda təhsil
müəssisələri təhsilin bu formasından istifadə
etmiş və indiyə kimi də istifadə etməkdədir.
Radio və televiziyanın gəlişi məsafədən
təhsil formasının inkişafına böyük təkan
verdi. Təhsilin bu formasından yararlananların sayı
yüz dəfələrlə artdı. 50-ci illərin əvvəllərindən
başlayaraq təlim məqsədilə gedən televiziya
proqramları indiyə kimi çoxlarının
yadındadır. Lakin təhsil alanların əks istiqamətdə
rabitədən məhrum olmaları televiziya və radionun əsas
çatışmazlığı idi.
1969-cu ildə dünyada ilk dəfə
olaraq Böyük Britaniyada məsafədən təhsil verən
universitet açılmışdır. Qiymətlərin ucuz
olması və auditoriya dərslərində mütəmadi
iştirak edilməsinə ehtiyacın olmaması səbəbindən
çoxlarının orada oxumağının mümkünlüyünü
xüsusi qeyd etmək üçün onu Böyük
Britaniyanın Açıq Universiteti
adlandırmışdılar.
Xarıcdə məsafədən təhsil
proqramları olan digər məşhur universitetlər
yaranmışdır: Cənubi Afrika Universiteti, Xeqan
Açıq Universiteti (Almaniya-1974), mühəndis ixtisasları
üzrə məsafədən təhsil proqramları olan Milli
Texnologiya Universiteti (ABŞ, 1984), İNTEC-Keyptaun Kolleci (CAR),
Avstraliya Zona Məlumat Şəbəkəsi.
80-ci illərin sonlarında fərdi
kompüterlərin məişətə geniş daxil
olması təhsilin əldə edilməsinin sadələşdirilməsi
və avtomatlaşdırılması istiqamətində yeni
imkanlar açdı.
90-cı illərin əvvəlində
distant təhsil forması kütləvi inkişafa doğru hələ
ilk kövrək addımlarını atarkən
çoxları bunu uzaqdan məlumat bazasından istifadə ilə
və ya elektron vasitələrlə təhsil kimi
adlandırırdı. Hazırda fərdi kompüterlərin əldə
olunmasının asanlığı və İnternetə
çıxışın kütləviliyi məsafədən
təhsilin daha geniş və sürətlə
yayılması üçün münbit şərait
yaratmışdır. Radio və televiziyadan fərqli olaraq
İnternetin bu səpgidə irəliyə
sıçrayışı müqayisə olunmazdır. Yerləşdiyi
məkandan asılı olmayaraq hər bir şagirdlə
danışmaq və əks istiqamətdə rabitə qurmaq
mümkün olmuşdur. "Sürətli İnternet"in
genişlənməsi təhsildə "onlayn"
seminarların keçirilməsinə imkan
yaratmışdır. Bütün bunlar distant təhsil
formasının artıq dünyanın bir çox ölkəsində
geniş yayılmasına səbəb olmuşdur.
Distant təhsil haqqında çoxlu sayda mənbələrin
təhlilinə əsaslanıb praktikada daha geniş istifadə
olunan aşağıdakı texnologiyaları qeyd edə bilərik:
1. Keys - texnologiyası;
2. İnteraktiv televiziya;
3. İnternet şəbəkə
texnologiyası.
Keys - texnologiyası zamanı xüsusi tədris
metodiki materialları toplam şəklində komplektləşdirilir.
Bu toplam müstəqil öyrənmək üçün
şagirdlərə göndərilir. Müəllimlərlə
- məsləhətçilərlə ünsiyyət, bu məqsəd
üçün yaradılmış regional tədris mərkəzlərində
həyata keçirilir.
Müəllimin müxtəlif məsafədə
olan auditoriya ilə vizual olaraq birbaşa əlaqə yaratmaq
imkanının olması interaktiv televiziyaya əsaslanan təhsilin
əsas üstün cəhətidir. Tədris prosesinin ənənəvi
metodikaya və ya müasir pedaqoji təlim texnologiyalarından
istifadəyə əsaslanmasına baxmayaraq, tədris prosesinin
faktiki olaraq adi təlim prosesini təkrarlaması onun əsas mənfi
cəhətlərindəndir. Unikal metodikanın, nümunəvi
laboratoriya eksperimentlərinin, yeni texnologiyaların, təlim və
istehsal üsullarının, habelə yeni bilik və
bacarıqların bu üsuldan istifadə etməklə
nümayişi məqsədəuyğundur.
Əlbəttə, təhsilin bu distant forması interaktivdir,
kadrların ixtisasartırma və mütəxəssis
hazırlığı sistemində
çox perspektivli hesab edilə bilər. Amma hazırda bu təlim
texnologiyası nisbətən bahalı texnologiyalardan hesab
olunur.
Şəbəkə texnologiyalarına
lokal və qlobal hesablama şəbəkələrinin
imkanlarından yararlanan İnternet-texnologiyalar aiddir.
İnternet-texnologiyada "Ümumdünya hörümçək
toru" oxuyanların tədris-metodik materiallarıyla təminatı
üçün, həmçinin öyrənənlə
müəllim arasında interaktiv qarşılıqlı əlaqə
üçün istifadə olunur. "Çoxlarının -
çoxları ilə" əlaqə yaratmaq imkanının
olması İnternet-texnologiyanın distant təhsilin başqa
texnologiyalarından prinsipial fərqidir.
Adətən distant təhsil prosesində
adı yuxarıda çəkilən texnologiyalardan müxtəlif
nisbətlərdə istifadə olunur.
Bir çox hallarda distant təhsili ənənəvi
qiyabi təhsillə eyniləşdirməyə
çalışırlar. Əslində isə bu belə
deyil. Qiyabi təhsildə eyni ixtisasda təhsil alanlar
üçün tədris plan və proqramı, yoxlama və
kurs işlərinin, habelə imtahanların da verilmə
müddətlərinin hamı üçün ümumi
olması nəzərdə tutulduğu halda, distant təhsildə
fərdi proqram və qrafik üzrə təlimi asanlıqla
reallaşdırmaq mümkündür.
Təhsil standartlarının tələblərini
və şagirdin bacarıq və imkanlarının daha dəqiq və dolğun nəzərə
alınmasının mümkünlüyü distant təhsilin
əsas effektiv amillərindəndir. Adətən təlim
prosesinin eyni zamanda bir neçə ünsiyyət vasitəsinin
köməyilə aparılması, tələbəyə təlim
materiallarını yaxşı mənimsəməyə imkan
verməklə yanaşı,
öyrənmə prosesində müvafiq bilik sahələrinin
son inkişaf və nailiyyətləri ilə tanış
olmağa imkan verir. Bundan əlavə, öyrənmə prosesi
zamanı tələbələrin müəllim ilə operativ
əlaqə saxlamaq imkanının olması,
anlaşılmayan mövzu üzrə məsləhət almaq,
sual vermək imkanının olması distant təhsilin xeyrinə
olan ən güclü arqumentlərdən biridir. Distant təhsil
müəllimə şagirdin tədris fəaliyyətinə
daimi nəzarəti asan reallaşdırmağa imkan verir. Bu isə
şagirdi sıçrayışsız və geriləməyə
yol vermədən müntəzəm,
deməli daha səmərəli işləməyə məcbur
edir.
Peşə təhsili müəssisələrində
çalışan mühəndis pedaqoji kadrların mütəmadi
olaraq ixtisasartırma, təkmilləşdirmə,
yenidənhazırlanma, təcrübəkeçmə, bir
sözlə, fasiləsiz əlavə təhsilin təşkilində
distant təlim
texnologiyalarının müstəsna rolu vardır.
Regionlarda işləyən kadrların paytaxta
uzunmüddətli və ya
qısamüddətli kurslara ezam olunmasına ehtiyac qalmır.
Çoxsaylı mənbələrin
araşdırılması nəticəsində distant təhsil
formasının aşağıdakı üstün cəhətlərini qeyd edə bilərik:
* Təlim prosesinə sərf olunan vəsait
azalır (tədris binasının icarəsinə, şagird və
müəllimlərin təhsil yerinə gəlib-getmələri
üçün nəqliyyat və s. xərclərinə daha
ehtiyac qalmır);
* Təhsilin bu formasının əyani
təhsil almaq imkanları olmayan şikəst uşaqlar və
bu kateqoriyadan olan digər şəxslər üçün əhəmiyyəti
xüsusi qeyd olunmalıdır;
* Bəzən iri yaşayış məntəqələrində
peşə-ixtisas təhsili müəssisəsinin olmaması
və ya mövcud peşə-ixtisas təhsili müəssisəsində
hazırda ehtiyac duyulan peşələrin hazırlanması
mümkün olmadığı hallarda distant təhsilin
köməyilə problemi həll etmək olar;
* Distant təhsil işdən
ayrılmadan peşə səriştəliyini artırmaq və
ya yeni peşələrə yiyələnmək
üçün imkanlar açır;
* Müasir təlim vasitələrindən
və texnologiyalarından istifadə
olunması hesabına təlimin keyfiyyətini artırmaq olur;
*Materiallar interaktiv formada təqdim
edildiyi üçün onun daha keyfiyyətli mənimsənilməsinə
imkan yaradır;
*Təhsil prosesi bütövlükdə
müəllimlər tərəfindən dəstəklənir.
Materialın mənimsənilməsinə,
tapşırıqların yerinə yetirilməsi prosesinə
müəllimlər tərəfindən nəzarət edilir,
şagirdlərin sualları cavablandırılır,
yaranmış problemlərin aradan qaldırılmasına
köməklik göstərilir;
* Təcrübə göstərir ki,
distant təhsil alan şagird daha müstəqil, məsuliyyətli
və çevik olur. Çünki bu keyfiyyətləri olmasa
o, sadəcə oxuya bilməz. Bu keyfiyyətlər əvvəlcədən
olmasa belə, təhsil almağa olan istək və səbəblər
o dərəcə güclü olur ki, təlimin sonunda onlar əmək
bazarının tələblərinə tam cavab verən
mütəxəssislər kimi yetişə bilirlər;
* Amerika Birləşmiş
Ştatlarında aparılmış sorğuda iştirak
etmiş müəllimlərin
57%-i məsafədən təlimin nəticələrinin
ənənəvi təlim üsulundan geri
qalmadığını, hətta daha yaxşı nəticələrin
əldə edildiyini, 33,3%-i isə yaxın gələcəkdə
distant təhsil formasının auditoriya təlimi üsulundan
daha geniş yayılacağını hesab etmişlər.
Bunlarla yanaşı, distant təhsilin
çatışmazlığına dair aşağıdakılar da qeyd
olunmalıdır:
* Müəllim və şagird
arasında, habelə şagirdlərin öz aralarında təcrübə mübadiləsi
üçün canlı ünsiyyətin olmaması;
* Tədris prosesində müəllimin təkidi
və daimi dəstəyi olmadan müstəqil öyrənmənin
çətinliyi;
* Əldə edilmiş bilik və
bacarıqların və ya yaranan sualların xüsusi praktiki
nümunələr üzərində dərhal müəllim
ilə araşdırılması imkanının olmaması;
* Şagirdlərin heç də hər
zaman kifayət qədər texniki avadanlıqları - kompüter və daimi İnternet
bağlantısını əldə edə bilməməsi;
* Biliklərin mənimsəmə dərəcəsini
yoxlayarkən istifadəçilərin identifikasiyası
İnternet - tədrisin əsas problemlərindən biri kimi
qalmaqdadır.
Müasir təlim texnologiyalarından
biri olan distant təlim texnologiyalarından istifadə etməklə
neft kapitalını insan kapitalına çevirmək Dövlət
Proqramının əsas məqsədlərindən
biridir. Buna nail olmaq üçün dünya ölkələrinin
bu sahədəki təcrübələrindən
yararlanmalıyıq. İlk növbədə, distant təhsil
formasının təşkili üçün
informarsiya-kommunikasiya texnologiyaları ilə təminat
yaxşılaşmalı, İnternetə sərbəst
çıxış təmin olunmalıdır. Bu istiqamətdə
işlər görülməkdədir. Belə ki, peşə
təhsili müəssisələrinin İKT
avadanlıqları ilə təminatı nisbətən
yaxşılaşmış, bir çox ilk peşə-ixtisas
təhsili müəssisəsində lokal şəbəkələr
qurulmuş və İnternetə çıxış təmin
edilmişdir, habelə bəzilərinin İnternet saytı
yaradılmışdır. Özündə respublikada fəaliyyət
göstərən peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinin
mövcud maddi-texniki bazası, işçi və şagird
kontingenti haqqında olan məlumatları əks etdirən
"İlk peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinin
Məlumat Bazası" yaradılmış, habelə peşə
təhsili şöbəsinin İnternet saytı istifadəyə
verilmişdir.
Distant təhsil yolu ilə hazırlanacaq
ixtisasın və ya peşənin tələblərinə
uyğun olaraq təlimin formasının seçimi də xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir:
1) Tamamilə
distant;
2) Qismən
distant.
Aydındır
ki, xüsusi əmək vərdişləri tələb edən
peşələrin tədrisi zamanı ikinci təlim
formasının seçilməsi daha məqsədəmüvafiqdir.
Respublikamızın müxtəlif iqtisadi rayonlarında
mövcud olan ilk peşə-ixtisas təhsili müəssisələrinin
mövcud potensialından yararlanmaqla, onları texniki və
texnoloji avadanlıqlarla zənginləşdirməklə,
lazımi kadr potensialı ilə təmin etməklə regional
təlim mərkəzləri yaratmaq olar. Distant təhsil alan
şagirdlərin qısamüddətli praktiki təlimlərini,
təlimin müxtəlif mərhələlərində
şagirdlərin biliklərinin qiymətləndirilməsini həmin
təlim mərkəzlərində təşkil etmək
mümkündür. Məncə, Qəbələ və
İsmayıllıda son zamanlar istifadəyə verilmiş təlim-tədris
mərkəzləri bu məqsəd üçün daha
münasibdir.
Artıq respublikada ilk distant peşə təhsili
portalı (www.avel.edu.az) istifadəyə
verilmişdir. Portalda müxtəlif inteqrativ dərslikləri,
İnternet texnologiyalarına əsaslanan multimedia vəsaitləri,
həmçinin mühazirələr, videodərslər və
trenajor kompleksləri, interaktiv tapşırıqlar, testlər,
tematik müzakirələr və digər vəsaitləri yerləşdirmək
mümkündür. Portalda distant təhsilin təşkili
üçün lazım olan bir çox imkanlar nəzərdə
tutulmuşdur.
Dünya İnternet şəbəkəsinin
baza və xidmətlərindən səriştəli və
effektiv istifadə etməyi bacaran mühəndis-pedaqoji
kadrların hazırlanması aktual məsələ kimi
qalmaqdadır. Distant təhsil üçün müəllimlərin
hazırlanması proqramının yaradılmasına da ehtiyac
duyulmaqdadır. Praktiki olaraq bütün inkişaf etmiş
ölkələrdə artıq buna uyğun müvafiq
proqramlar reallaşdırılmaqdadır və təbii ki,
onların bu istiqamətdə təcrübələrindən
istifadə olunmalıdır.
İlqar
NADİROV
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 22 aprel.- S.16.