Coğrafiya
fənninin tədrisində müşahidə və təcrübələr
Coğrafiyadan təcrübə
və müşahidələr şagirdlərin idrak qabiliyyətlərini fəallaşdırır,
onlarda coğrafiyaya
marağı artırır ki, bu da nəticə
etibarı ilə təlim və tərbiyə işinin
keyfiyyətinin yaxşılaşmasına kömək edir.
Müxtəlif əyani vasitələrin tətbiqindən fəqli
olaraq, təcrübə və
müşahidə şagirdlərə bilavasitə əşya
və hadisələrin özü ilə
tanış olmağa imkan
verir. Bu sahədə
aparılan işlərin hamısı ölkəşünaslıq
materialları əsasında təşkil edilir.
Təlimin təşkilindəki bu forma şagirdləri yaşadıqları doğma yurdun təbiəti
ilə yaxından tanış etməklə, fiziki
coğrafiyanın bir çox
məsələlərini praktiki surətdə
müəyyənləşdirmək üçün
geniş şərait yaradır.
Coğrafiyadan müşahidə və
təcrübələr təşkil etmək üçün
ən əlverişli yer coğrafiya
meydançasıdır. Burada şagirdlər
meteoroloji cihazlar vasitəsilə
havanın elementlərini, ümumiyyətlə, atmosferin vəziyyətini müntəzəm olaraq müşahidə etməklə, məhəllin
iqlim xüsusiyyətini müəyyənləşdirə
bilərlər. Hər bir şagird
növbə ilə müəllimin təyin etdiyi
vaxtda hava üzərində
müşahidə aparmalı, hava
haqqında məlumat tərtib etməlidir. Bu
zaman şagirdlər havanın dəyişkənliyini
doğuran başlıca səbəbləri
və havanın elementləri arasındakı
qarşılıqlı əlaqə və təsiri müəyyən
etmək bacarığı əldə edirlər.
Şagirdlərin
təbiət hadisələrini və obyektləri
müşahidə etməsi ancaq coğrafiya meydançasında aparılan
işlərlə məhdudlaşdırılmamalıdır. Belə işi məktəb
yaxınlığındakı başqa
sahələrdə də aparmaq olar. Şagirdlərin müxtəlif hadisə
və obyektləri müşahidə etmələrinin düzgün təşkili müşahidələrin
nəticələrinin çertyoj, eskiz, sxem və s. şəkildə qeydə
alınmasını tələb edir.
Hər
hansı bir təbiət hadisəsinin və
coğrafi obyektin
şagirdlər tərəfindən müşahidə edilməsi
o zaman yaxşı səmərə
verir ki, alınacaq nəticə
qabaqcadan şagirdə məlum olmasın.
Əgər şagird nəticəni özü müstəqil surətdə taparsa, o vaxt
o, böyük bir təbii
hadisəni kəşf etdiyini güman edir. Müşahidə və təcrübələrin düzgün təşkili, bir
tərəfdən şagirdlərdə coğrafi
təfəkkürün inkişaf etməsinə
səbəb olursa, digər tərəfdən,
onlara gələcək müstəqil əmək
fəaliyyətlərində bu və ya digər sahələrdə sərbəst
hərəkət etmək vərdişlərini
aşılayır.
Fiziki coğrafiyanın öyrənilməsində
müəllimlərin öhdəsinə düşən mühüm və çətin vəzifələrdən
biri şagirdlərə fiziki-coğrafi
hadisələri təbiətdə canlı müşahidə
etməyi öyrətməkdən ibarətdir.
Coğrafi müşahidələri,
başlıca olaraq, ekskursiya
və səyahət vaxtı təbiətdə aparmaq lazım gəlir. Lakin
bəzi müşahidələr sinifdə də mümkündür. Sinfin pəncərəsindən
göyün rəngi və vəziyyəti,
buludların növü, külək,
yağıntılar, günəşin nə dərəcədə
hündürdə olması və bəzən hətta
bürclər üzərində də müşahidə aparmaq olar. Coğrafiya
müəllimi aşağı siniflərdən başlayaraq, belə müşahidələrə
fikir verməlidir. Şagirdlər bəzi coğrafi müşahidələri, məsələn,
yerli süxurlar və
torpaq növləri (arx
qazıldıqda inşaat tikintiləri
aparılan yerlərdə və s.), habelə,
yerli flora, fauna üzərindəki
müşahidələri məktəbə gələrkən
yolda apara bilər.
Şagirdlər belə müşahidələrə müxtəlif
yollarla həvəsləndirilməlidir.
Şagirdləri fenoloji müşahidələrlə,
xüsusən baharda təbiətin
canlanmasını müşahidə etməklə də
maraqlandırmaq əhəmiyyətlidir. Müəllim
sual və tapşırıq verməklə
şagirdləri belə müşahidələrə həvəsləndirməlidir.
Şagirdlər müəllimin onların müşahidələri
ilə maraqlandığını gördükdə daha artıq həvəslə müşahidə
aparır və bundan daha
çox fayda əldə
edirlər.
Məktəbdə
tövsiyə olunan hava
gündəlikləri atmosfer hadisələri
üzərində aparılan müşahidələr üçün ən yaxşı üsuldur. Lakin məktəbdə
belə müşahidələrin arası kəsilməməlidir;
rütubət, qırov, şeh, duman, bulud növləri, suyun rəngi, havanın şəffaflığı
və s. üzərində müşahidə
aparmaqla onları daha da genişləndirmək lazımdır.
Bundan başqa,
yerli şəraitdən asılı olaraq çay və ya göl üzərində
(suyun temperaturunu,
keyfiyyətini, buz bağlamasını, duzluluğunu, balıqların hərəkətini
və s. öyrənmək məqsədilə),
habelə sahələrin su ilə
yuyulması prosesləri, sürüşmələr və s. üzərində müşahidə aparmaq olar. Əlbəttə,
bu hadisələrin üzərində
müntəzəm müşahidə həvəskar şagirdlər
və ya coğrafiya dərnəyi
tərəfindən aparıla bilər. Lakin
müəllim qalan şagirdlərin fikrini də bu hadisələrə
cəlb etməli və onları bu işlə
maraqlandırmalıdır.
Müəllim
əsas coğrafi müşahidə vərdişlərini
uşaqlara ekskursiya və
səyahət vaxtı aşılamalıdır. Ekskursiyalarda şagirdlər təbiətin həm
kiçik obyektlərini, həm də bütöv landşaftları müşahidə
etməyə öyrədilməlidir. Məsələn,
bir təpəyə ekskursiya
edildikdə bir tərəfdən həmin
təpəni təşkil edən süxurların və torpaq növlərinin tərkibi və onun bitkiləri öyrənilir, digər tərəfdən
isə bu təpəni əhatə edən
relyef və bitkinin ümumi xarakteri, həmçinin
təpədən təsərrüfat nöqteyi-nəzərindən
nə dərəcədə istifadə edilməsi öyrənilir.
Müəllim
landşaftın əsas səciyyəvi əlamətlərini
ayırd edə bilməyi şagirdlərə öyrətməlidir.
Müşahidənin
düzgün aparılması şəkil,
eskiz və xəritə çəkməklə,
həmçinin müvafiq qeydlər və
təsvirlər yazmaqla müşahidə
nəticələrinin qeyd
olunmasını tələb edir. Lakin unudulmamalıdır ki,
düzgün coğrafi
müşahidə aparmaq asan
iş deyildir, belə
müşahidə müəllimdən ciddi
hazırlıq və işə təmkinlə
yanaşmağı tələb edir.
Fiziki coğrafiya
dərslərində təcrübə aparmaq
da faydalıdır. Yaxşı təşkil
edilmiş təcrübə şagirdlər
üçün bəzi fiziki-coğrafi
prosesləri təbiətdə aparılan müşahidələrdən
daha yaxşı aydınlaşdırır.
Coğrafiya üzrə təcrübə
həm sinifdə, həm də açıq havada,
təbiətdə aparıla bilər. Sinifdə fiziki coğrafiya üzrə
aparılan təcrübəyə diqqət yetirək.
Yer kürəsinin
fırlanma nəticəsində qütblərdən basıq olduğunu anlamaq üçün aşağıdakı təcrübə
maraqlıdır. Bunun üçün
geniş bir borunun içərisinə spirt,
onun da üstündən
az miqdarda zeytun və ya günəbaxan
yağı tökülür. Yağ spirtdən ağır olduğu
üçün dibə çökür.
Əgər bura yavaş-yavaş
su da əlavə edilsə,
yağ yuxarı qalxmağa
başlayar. Su o qədər tökülür
ki, yağ təbəqəsi
təqribən borudakı mayenin
yarısınadək qalxsın. Bir az keçdikdən sonra yağ borunun ortasında
üzən bir və ya
bir neçə kürəcik şəklində
birləşir və bu kürəciklər
çubuqla yavaşca
bir kürəcikdə birləşdirilir.
Bundan əmələ gəlmiş yağ kürəciyindən məftil və ya mil keçirilib,
o yavaşca
fırlandırılarsa, kürəcik fırlandıqca
basıq vəziyyətdə olacaq. Kürəcik
yenə fırlandırıldıqda, ondan
halqa və ya bir neçə daha kiçik kürəcik ayrılıb eyni istiqamətdə fırlanmaqda davam edir. Bu
təcrübə fiziki coğrafiyada
tez-tez rast gəlinən
xüsusi çəki, cazibə qüvvəsi,
mərkəzdənqaçma qüvvəsi kimi
məfhumları başa salmaq
üçün də çox
faydalıdır.
"Atmosfer"
mövzusu üzrə də bir sıra təcrübə aparıla bilər.
Məsələn, şaxta olan zaman soyuq
bir budağı mətbəxdən, paltar yuyulan yerdən və
ya hamamdan
çıxan isti və rütubətli hava cərəyanının qabağına tutmaqla süni sürətdə
qırov, şaxtalı gündə bayırdan isti
otağa daş gətirməklə
şeh alına bilər, günəşli
bir gündə su
çəlləyindən su tökərək,
ondan keçən günəş
şüalarının sınmasını müşahidə
etməklə göy qurşağı almaq olar və s.
L.ƏHMƏDOVA
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 5 avqust.- S.5.