İxtisasartırma,
təkmilləşdirmə, dayaq məntəqələri: mexanizm
və problemlər
Azərbaycan Respublikasında həyata
keçirilməkdə olan islahatlar tədrisin təşkili,
müasir təlim metodlarının tətbiqi, yeni plan və
proqramların, alternativ təlim metodlarının prosesdə
istifadəsi, pedaqoji kadrların ixtisasının
artırılması və tətbiqini zəruri edir.
İslahatların bilavasitə siniflərdə, auditoriyalarda, təlim-tərbiyə
müəssisələrində əsl
daşıyıcıları olan müəllimlərin -
pedaqoji kadrların ixtisaslarının artırılması və
təkmilləşdirilməsi prosesi günün tələbidir.
Həmin məqsədlə əlavə təhsilin tədrisi metodikasının təkmilləşdirilməsi
prosesi günün tələblərinə
cavab verməlidir. Əlavə təhsilin tədrisi
metodikasının təkmilləşdirilməsi, müasir
informasiya bankının yaradılması, beynəlxalq ekspertlərin
tövsiyələrində
göstərilən yeni əlaqələndirmə, tənzimləmə,
nəzarət mexanizmlərinin işlənib
hazırlanması, əlavə təhsil şəbəkəsində,
eləcə də strukturunda köklü dəyişikliklərin
aparılması, bütün bunların
reallaşdırılması üçün yeni
normativ-hüquqi bazanın yaradılması və ya onun təkmilləşdirilməsi
son dərəcə aktualdır.
Qeyd
etmək lazımdır ki, həmin istiqamətdə artıq bəzi
işlər görülmüşdür. Respublikanın
bütün ümumtəhsil məktəblərinin ibtidai
siniflərində tədrisə cəlb olunan müəllimlərin
böyük əksəriyyəti xüsusi proqramlarla
hazırlanmış, əlavə təhsil prosesini tənzimləyən
normativ-hüquqi sənədlər işlənmiş,
çoxsaylı xarici ölkələrin, beynəlxalq təşkilatların
bu istiqamətdə təcrübəsi öyrənilmişdir.
Bütün
bunlarla yanaşı, aparılmış təhlil göstərmişdir
ki, keçən müddət ərzində pedaqoji
kadrların əlavə təhsil şəbəkəsinə
daxil olan tədris müəssisələrinin, eləcə də
yerli təhsil orqanlarının bu istiqamətdə fəaliyyəti
son dərəcə zəif olmuş, bir çox hallarda
kollegiya qərarlarının, verilmiş müvafiq əmrlərin,
təlimatların konkret müddəaları lazımi səviyyədə
icra olunmamış, kifayət qədər məqsədyönlü
iş aparılmamışdır. Elə buna görə də
pedaqoji kadrların ixtisasartırma təhsilində yenə də
köhnə mexanizmlərə üstünlük verilmiş, bəzi
tədris müəssisələri tərəfindən
"Sifariş-təklif" modelinə keçid
üçün ən sadə cəhdlər belə edilməmiş,
təkmilləşdirmə prosesi və dayaq məntəqələrinin
təşkili ilə bağlı müvafiq təlimatlar,
reqlamentləşdirici sənədlər icrasız
qalmışdır.
Qeyd
olunanları nəzərə alaraq, pedaqoji kadrların
ixtisasartırma təhsili, müəllimlərin təkmilləşdirilməsi
prosesində, eləcə də dayaq məntəqələri
üzrə işin effektli təşkilinə nail olmaq
üçün aşağıdakıları məqsədəmüvafiq
hesab edirik.
1. Əlavə
təhsilin problemləri üzrə Tədris-Koordinasiya
Şurası bərpa edilsin. Həmin şura ölkəmizdə
mövcud olan 24 əlavə təhsil müəssisəsi və
struktur qurumlarının fəaliyyətinin əlaqələndirilməsi
işini nazirliyin Strateji təhlil, planlaşdırma və
kadrların idarəolunması şöbəsinin rəhbərliyi
altında Azərbaycan Müəllimlər İnstititunun
bazasında həyata keçirsin.
2.
Şuranın tərkibi əlavə təhsil müəssisələrinin
rəhbər və elmi-pedaqoji işçilərindən,
aidiyyəti nazirlik və müəssisələrin nümayəndələrindən
formalaşdırılsın və Azərbaycan Respublikası
Təhsil Nazirliyi tərəfindən təsdiq edilsin.
3.
Şuranın fəaliyyətinin əsas istiqamətləri
aşağıdakılardan ibarət olsun:
* əlavə
təhsil müəssisələrinin fəaliyyətinin təhlili
və onların işinin təkmilləşdirilməsi
haqqında təkliflər hazırlamaq;
* əlavə
təhsil müəssisələrinin fəaliyyətini tənzimləyən
normativ-hüquqi sənədlərin hazırlanmasında
kömək göstərmək;
* əlavə
təhsil pilləsində informasiya bankının
formalaşmasını təmin etmək;
*
ixtisasartırma və yenidənhazırlanma tədris
planları, proqramlarının daim yeniləşdirilməsini,
müasirləşdirilməsini təmin etmək, onların məzmun,
forma, strukturuna rəy vermək;
* rəhbər,
elmi-pedaqoji, pedaqoji kadrların ixtisasartırma və yenidənhazırlanma
prosesinin təşkilində iştirak etmək, onların qiymətləndirilməsi
üçün real təkliflər vermək;
* əlavə
təhsil müəssisələrinin sahələrarası və
bölgələrarası qarşılıqlı əlaqələrinin
yaxşılaşdırılması üzrə təkliflər
hazırlamaq, onların reallaşdırılması işində
yaxından iştirak etmək;
* əlavə
təhsil strukturlarının işinin öyrənilməsi məqsədilə
yaradılmış komissiyaların işinə əməli
kömək göstərmək;
* əlavə
təhsilin elmi təminatı prosesində iştirak etmək;
*
respublika əlavə təhsil strukturlarının işinin
mütəmadi şəkildə təhlilini aparmaq, prosesin təkmilləşdirilməsi
məqsədilə perspektiv fəaliyyət
proqramlarının layihələrini təqdim etmək.
Azərbaycan
Respublikasında təhsil sahəsində islahat proqramı qəbul
edildikdən sonra təhsilin müxtəlif sahələrində
olduğu kimi, əlavə təhsil sahəsində də
yeniliklərin və innovasiyaların tətbiqi və əlavə
təhsilin müasirləşdirilməsi sahəsində xeyli
işlər görülmüşdür.
İxtisasartırma,
təkmilləşdirmə, dayaq məntəqələri
mexanizmi bu gün aktuallığı ilə seçilir. Son on
ildə Azərbaycanda təhsillə bağlı 16 dövlət
proqramı qəbul edilmiş və 28 adda innovasiyaların tətbiqinə
nail olunmuşdur. Bütün yuxarıda qeyd olunan yeniliklərin
istər rəhbər, istərsə də digər kateqoriyadan
olan pedaqoji işçilərin öyrənməsinə
böyük ehtiyac vardır. Bu zərurətdən Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabineti 6 sentyabr 2010-cu il tarixli 163
nömrəli qərarı ilə "Əlavə təhsilin
məzmunu, təşkili və əlavə təhsilin hər
hansı istiqaməti üzrə təhsil almış şəxslərə
müvafiq sənədlərin verilməsi Qaydaları"
adlı mühüm sənəd qəbul etmişdir. Həmin
dövlət proqramına uyğun olaraq Təhsil Nazirliyində
müvafiq əmr hazırlanmış və əlavə təhsil
müəssisələrinə göndərilmişdir.
Əlavə
təhsil müəssisələri arasında sağlam rəqabət
yaratmaq, bu yolla əlavə təhsilin keyfiyyətini yüksəltmək
məqsədilə indiyədək ixtisasartırma fəaliyyəti
ilə məşğul olmayan ali təhsil müəssisələrinin
əlavə təhsil fakültələrində də ixtisasartırma
təhsilinin təşkilinə nail olmaq yolu ilə bu sahədə
müəyyən irəliləyişlər əldə etmək
olar.
İxtisasartırma
təhsilindən sonra keyfiyyət parametrləri səviyyəsinin
izlənməsi məqsədilə mütəmadi şəkildə
monitorinq aparılmalıdır. Bu yolla təkcə dinləyicilərin
deyil, əlavə təhsil verən müəssisənin də
məsuliyyətinin artırılmasına stimul
yaradılır.
Nəzərə
alınmalıdır ki, hər bir müəllimin öz
pedaqoji fəaliyyəti dövründə mütəmadi olaraq
professional və metodiki səviyyəsini yüksəltmək,
peşə ustalığının elmi-nəzəri biliklərini
artırmaq məqsədilə şəxsi tələbatlarına,
ehtiyaclarına uyğun gələn tədris plan və
proqramlar əsasında əlavə təhsil alması həmin
təhsilin effektliyini artırar. Bunun üçün ən
yaxşı dayaq məntəqələri mexanizmidir.
Müəllimlərin
təkmilləşdirilməsi prosesi Təhsil Nazirliyinin
"Dayaq məntəqələri mexanizminin tətbiqi barədə"
əmri ilə təsdiq edilmiş dayaq məntəqələrində
təşkil edilir. Müəllimlərin təkmilləşdirilməsi
aşağıdakı vəzifələri yerinə yetirir:
*
daimi özünütəhsil;
*
pedaqoji, psixoloji, metodoloji, elmi yeniliklər, dərs vəsaiti və
dərsliklərdə, eləcə də tədris plan,
proqramlarında, texniki tədris vəsaitlərində olan
yeniliklərlə operativ tanışlıq, bu sahədə
öz həmkarları ilə təcrübə mübadiləsi;
*
distant-məsafədən ötürmə vasitəsilə
yeni materialların əldə olunması, bu istiqamətdə
fikir mübadiləsinin aparılması;
*
aktual mövzuların dinlənilməsi üçün sahə
üzrə qabaqcıl mütəxəssislərin dayaq məntəqələrinə
dəvət olunması, problem mövzular ətrafında fikir
mübadilələrinin, diskussiyaların təşkili;
* dərslərdə
kollektiv iştirak, konkret metodikanın aprobasiyası, nəticələrin
təhlili;
*
kadr hazırlığı, ixtisasartırma və yenidənhazırlanma
təhsilində tətbiq olunan plan və proqramlara, eləcə
də yeni dərslik, dərs vəsaitlərinə əsaslandırılmış
təkliflərin verilməsi;
*
"öyrədəni öyrədən" statuslu müəllim
və metodistlərlə işgüzar görüşlərin,
"dəyirmi masa"ların, problematik diskussiyaların
keçirilməsi, təhsil orqanları, tədris müəssisələri
qarşısında müvafiq vəsatətlərin
qaldırılması.
Bütün
hallarda ixtisasartırmanın və təkmilləşdirmənin
keyfiyyəti bu işləri ilkin fazada təşkil etməyə
məsul olan yerli təhsil orqanlarının metodistlərindən,
eləcə də əlavə təhsil müəssisələri
metodistlərindən, onların hazırlıqlarından
çox asılıdır. Ona görə də metodistlərin
attestasiyasının keçirilməsi, vakant olan yerlərə
metodistlərin müsabiqə yolu ilə işə qəbulu,
eləcə də işləyən metodistlərin mütəmadi
olaraq ixtisaslarının artırılması zəruridir.
Musa ƏHMƏDOV,
Rahim ƏZİZOV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.-
4 fevral.- S.15.