Strateji planlaşdırma mexanizmi
və onun tətbiqi
(Əvvəli
qəzetimizin ötən nömrəsində)
Strateji və fəaliyyət planlarının qarşılıqlı əlaqəsi, onların təhsil sistemində əhəmiyyəti və hazırlanma prosedurları. Strateji planlaşdırma təşkilatın məqsədləri və potensial imkanlarını nəzərə almaqla həlledici qərarların qəbul edilməsində, mövcud problemlərin və imkanların proqnozlaşdırılmasında mühüm vasitə hesab olunur. Belə ki, təhsil müəssisəsinin inkişaf rejimi şəraitində fəaliyyət göstərməsi və keyfiyyətin ümumi idarə olunması sisteminin mühüm tərkib hissəsi müəssisənin inkişaf planının - strateji planın işlənib hazırlanmasıdır. Hazırda təhsil müəssisələrində illik fəaliyyət planları hazırlanır. Lakin dünyanın bir çox inkişaf etmiş ölkələrinin təhsil müəssisələrində perspektiv istiqamətləri müəyyənləşdirmək üçün strateji planlar hazırlanır və həmin planlarda əldə olunacaq nəticələr öz əksini tapır. Bu baxımdan müasir dünya təcrübəsinə əsaslanaraq təhsil müəssisələrində strateji planların və onun tərkib hissəsi olan illik fəaliyyət planlarının hazırlanması məqsədəuyğun hesab olunur.
Strateji
plan strategiyanın ayrı-ayrı məqsədlərinə
müəyyən müddətdə (3-5 il müddətində)
nail olmanı nəzərdə tutan ətraflı plandır və
bu planın hazırlanması gələcəyə ciddi və
sistemli hazırlıq deməkdir. Strateji planda problemlər və
perspektivlər təhlil edilir, müvafiq müddətə (3-5
ilə) vacib tədbirlər dairəsi müəyyənləşdirilir.
Strateji plan inkişafyönümlü xarakterdə olmalı,
perspektivlərin müəyyənləşdirilməsinə zəmin
yaratmalı, potensial imkanları nəzərə almalı,
geniş məlumatlara və göstəricilərə əsaslanaraq
tərtib olunmalıdır.
Strateji
planlar elə hazırlanmalıdır ki, onlar uzun müddət
ərzində özlərini doğrultmaqla yanaşı
çevikliyini saxlaya bilsin. Bu ona görə vacibdir ki, strateji plan
cəmiyyətdə baş verə biləcək dəyişikliklərə
uyğun olmalıdır. Bu plana bir inkişaf proqramı kimi
baxmaq lazımdır ki, həmin proqram təşkilatın fəaliyyətini
uzun müddət ərzində istiqamətləndirir.
Yuxarıda
qeyd olunan fikirləri nəzərə alaraq, strateji planın
hazırlanması qaydasını nəzərdən keçirək.
Bu baxımdan strateji plan aşağıdakı mərhələlərə
müvafiq olaraq hazırlanır:
1.
Strateji planın hazırlanmasında ilkin tapşırıq təşkilatın
"missiya"sını müəyyənləşdirməkdir.
Missiya fəaliyyətin ümumi məqsədini və səbəbini
əks etdirən bir məfhumdur. Təşkilatda
çalışan və onun fəaliyyətinə cəlb
olunan insanlarda maraq oyatmaq üçün həmin təşkilatın
ümumi məqsədi "missiya"da xüsusi şəkildə
əks olunmalıdır. Hər hansı bir təhsil müəssisəsinin
missiyasını müəyyənləşdirərkən həmin
missiyada əsasən fəaliyyətin məqsədi, fəaliyyətin
səbəbi (işin nə üçün edildiyi) və
işin kim üçün edildiyi kimi vasitələr öz əksini
tapmalıdır. Misal: Məktəblərimizin missiyası
şagirdlərin fərdi tələbatlarını ödəmək
və potensial imkanlarından tam istifadə etmək məqsədilə
bacarıqlarını inkişaf etdirməsidir.
2.
Strateji planın ikinci elementi perspektivlər və onların
müəyyənləşdirilməsidir. Perspektivlər təşkilatın
cari vəziyyətinin gələcəkdə təkmilləşdirilməsini
əks etdirir və əldə olunacaq nəticələr
perspektiv nöqteyi-nəzərindən müəyyənləşdirilir
(yəni təşkilatın 5 və ya 10 ildən sonra
hansı səviyyədə olması müəyyənləşdirilməlidir).
Misal: Məktəblərimizin perspektivi təhsil almağa
meyilli olan yüksək savada malik, bilikli şagirdlər
hazırlamaqdan ibarətdir.
3. Hər
bir təhsil müəssisəsi uğurlu və səmərəli
fəaliyyət göstərməsi üçün
özünün dəyərlərinə malik
olmalıdır. Həmin dəyərlər təhsil müəssisəsindəki
tədrisin keyfiyyətini və davranış qaydalarına
olan diqqəti artırır. Bu baxımdan da strateji planın növbəti
elementi dəyərlərdir. Dəyərlər müsbət
xüsusiyyətləri əks etdirən
anlayışlardır. Təhsil müəssisələri
aşağıda misal olaraq qeyd olunan və digər dəyərləri
müəyyənləşdirmək imkanına malikdir. Misal:
düzgünlük, səmimilik, səmərəlilik, hörmət,
fərdilik, tamlıq, nailiyyət və s.
4. Təhsil
siyasətində səmərəlilik vacib yer tutduğu
üçün təhsil müəssisəsinin fəaliyyətinin
səmərəliliyi haqqında məlumatı həmin müəssisənin
strateji planına daxil etmək məqsədəmüvafiqdir. Belə
ki, strateji planın növbəti elementi olan "fəaliyyətin səmərəliliyi"
gələcək fəaliyyəti planlaşdırmaq
üçün təhsil müəssisəsinin cari dövrdə
nə dərəcədə səmərəli fəaliyyət
göstərməsinin müəyyənləşdirilməsidir.
Fəaliyyətin səmərəliliyini təhsil müəssisəsinin
güclü və zəif cəhətləri, imkan və riskləri
ilə yanaşı, aşağıdakı sualları nəzərə
almaqla müəyyənləşdirmək
mümkündür:
- Təhsil
müəssisəsində hansı fəaliyyət daha səmərəli
icra olunur? Bunu hansı faktlarla sübut etmək olar?
-
Nailiyyətlərin hansı aspektləri indikinə nisbətən
daha da təkmilləşdirilə bilər?
- Təhsil
müəssisəsinin fəaliyyətinin səmərəliliyini
hansı səviyyəyə qaldırmaq olar? Hansı təkmilləşdirmə
işləri aparılmalıdır?
5.
Strateji planın növbəti və mühüm elementlərindən
biri də strateji məqsədlərdir. Strateji məqsədlər təşkilat
üçün arzuolunan nəticələrdir. Strateji plan
uzunmüddətli məqsədlərə nail olmanı nəzərdə
tutan ətraflı plan hesab olunduğundan burada perspektivlər,
uğursuzluqlar təhlil edilməklə, vacib tədbirlərlə
birgə məqsəd və alt-məqsədlər müəyyənləşdirilir.
Məqsədlər həm də təhsil müəssisələrində
nailiyyətlərin yüksəldilməsi üçün
müəssisənin həyata keçirmək istədiyi təkmilləşdirmə
fəaliyyətlərini müəyyən edən geniş
anlayışlardır. Alt-məqsəd isə müəyyənləşdirilmiş
məqsədə nail olmağa yönəlmiş spesifik
ideyaları, addımları ifadə edir. Misal: Məqsəd:
"Məktəbimizdə hər bir şagird oxu
bacarığını inkişaf etdirəcəkdir." Alt-məqsəd:
"Hazırda III, IV və V siniflərdə təhsil alan,
yaş səviyyəsinə uyğun şəkildə
oxumağı bacarmayan şagirdlərin 80%-i 2012-ci ilə qədər
öz oxu bacarıqlarını təkmilləşdirəcəklər.
6.
Strateji məqsədlər müəyyənləşdirildikdən
sonra növbəti proses strateji planın əhatə etdiyi illər
müddətində planlaşdırılan tədbirlərin
strateji plana daxil edilməsi, həmin məqsədlərin
vaxtında həyata keçirilməsi üçün plana
daxil edilən tədbirlərin icrası, təşkili və
həyata keçirilməsi məqsədilə illik fəaliyyət
planının hazırlanmasıdır. Fəaliyyət
planında təşkilat qarşısında qoyulan məqsədlərə
nail olmaq üçün bir il ərzində görüləcək
işlər əks etdirilir və eyni zamanda həmin sənəddə
konkret tədbirlərin həyata keçirilməsi
açıqlanır. Fəaliyyət planı iki bölmədən
ibarət olmalıdır: Növbəti il üçün nəzərdə
tutulan "Fəaliyyət" bölməsi və fəaliyyət
planında əks olunan məqsəd və alt-məqsədlərin
həyata keçirilməsinin "Monitorinq" bölməsi.
7.
Strateji planın sonuncu elementi fəaliyyətin nəzərdən
keçirilməsi (monitorinq və qiymətləndirmə) və
hesabatın hazırlanmasıdır. Təhsil müəssisələri
hər il əldə etdikləri nailiyyətləri nəzərdən
keçirir, həmin nailiyyətlər haqqında icmalarına
məlumat verir və təkmilləşdirmə prosesinin
növbəti mərhələsini planlaşdırırlar. İllik
təhlil cari il üçün "illik hesabat"ın və
növbəti il üçün fəaliyyət
planının hazırlanmasına, həmçinin strateji
planda lazım olarsa, müəyyən düzəlişləri
və dəyişiklikləri etmək, əldə olunmuş
nailiyyətləri qeyd etmək və uğursuzluqlardan nəticə
çıxarmaq imkanı yaradır.
Yuxarıda
qeyd olunan elementləri həyata keçirdikdən sonra strateji
və fəaliyyət planlarının hazırlanması
mümkün hesab oluna bilər.
Strateji
planın struktur modeli
Təhsil
müəssisəsi haqqında ümumi məlumat
1.
Müəssisənin fəaliyyəti haqqında ümumi məlumat;
2.
Müəssisənin strateji planının
hazırlanmasında əsas məqsəd və həmin
planın əhəmiyyəti barədə məlumat.
Təhsil
müəssisəsinin strukturu
Təhsil
müəssisəsinin strukturu haqqında
ümumi məlumat.
Missiya
Təhsil
müəssisəsinin fəaliyyətinin ümumi məqsəd
və səbəbi (fəaliyyətin məqsədi, fəaliyyətin
səbəbi (işin nə üçün edildiyi) və
işin kim üçün edildiyi).
Perspektivlər
Təhsil
müəssisəsinin ümumi perspektivi (Təşkilatınızı
gələcəkdə (5-10 ildən sonra) necə görmək
istəyirsiniz?).
Dəyərlər
Təhsil
müəssisəsinin səmərəli fəaliyyət
göstərməsi üçün müəyyənləşdirilən
dəyərləri.
Fəaliyyətin
səmərəliliyi
Təhsil
müəssisəsinin fəaliyyətinin səmərəliliyini
əks etdirən amillər, güclü və zəif cəhətlər,
imkanlar və risklər.
Strateji
məqsədlər və prioritetlər
Təhsil
müəssisəsinin müəyyən müddəti əhatə
edən strateji planına müvafiq olaraq strateji məqsədlərin
və prioritetlərin müəyyənləşdirilməsi.
Strateji
planın əhatə etdiyi illər müddətində həmin
planda müəyyənləşdirilən uzunmüddətli məqsədlərə
əsasən planlaşdırılan tədbirlərin strateji
plana daxil edilməsi və onların həyata keçirilməsi
Fəaliyyətin
nəzərdən keçirilməsi (monitorinq və qiymətləndirmə)
və hesabatın hazırlanması
Təhsil
müəssisəsinin fəaliyyətinə dair və əməkdaşlarının
rüblük və illik hesabatlarının nəzərdən
keçirilməsi, eyni zamanda həmin müəssisənin əməkdaşlarının
müəyyən göstəricilərə (meyarlara) əsasən
qiymətləndirilməsi.
Təhsilin
keyfiyyətinə nail olmaq üçün, birinci növbədə,
hər bir mərhələdə görüləcək
işlər planlaşdırılmalı, idarə olunmalı,
onun monitorinqi və qiymətləndirilməsi
aparılmalıdır. İdarəetmənin hər bir
funksiyası monitorinqin əsas təhlil obyekti kimi
çıxış edir, yəni monitorinq fəaliyyətin məqsədlərinə,
planlaşdırılmasına, təşkilinə və
icrasına aid edilir. Strateji planda fəaliyyətin monitorinqi və
qiymətləndirilməsinin müntəzəm təhlili
üzrə tədbirlərin nəzərə alınması
çox vacibdir. Monitorinq planların həyata keçirilməsinin
qiymətləndirilməsi vasitəsidir və bu proses
tamlıq, relevantlıq, adekvatlıq, dəqiqlik və s. kimi
xassələrə malikdir. Monitorinq prosesində səciyyəvi
xüsusiyyətlərin nəzərə alınması,
strateji planın vaxtlı-vaxtında hazırlanması onun
mühüm amillərindən biri hesab edilir. Təhsil müəssisələrində,
təhsili idarəetmə orqanlarında strateji planın vəziyyəti
barədə vaxtında və dəqiq məlumatlar əldə
edilməli, nəticələr, verilən tövsiyə və
təkliflər elmi şəkildə əsaslandırılmış,
tam, obyektiv və konkret olmalıdır.
Qiymətləndirmə
prosesi aparılarkən əldə olunan nəticələr əsas
kimi götürülür. Bu da həmin nəticələrin
təkmilləşdirilməsinə şərait yaradır.
Strateji plan fəaliyyətin qiymətləndirilməsi prosesində
obyektivliyin təmin olunmasında (qiymət meyarlarına
düzgün əməl edilməsi) monitorinq sisteminin əhəmiyyətini
artırır. Strateji planın məzmunca yeniləşdirilməsi
və orada əks olunan tədbirlərin daha obyektiv qiymətləndirilməsi
təhsilin keyfiyyətinin tələb olunan amillərindəndir.
Bunu təşkilatın yüksək səviyyəli rəhbər
işçiləri, struktur bölmə rəhbərləri və
əməkdaşları tərəfindən əldə edilən
nəticələrin qiymətləndirilməsi ilə müəyyənləşdirmək
mümkündür. Fəaliyyətin qiymətləndirilməsi
prosesində strateji planın rolu prosesə təsir edən
göstəricilərə (indikatorlara) əsasən öyrənilməsi
və həyata keçirilməsi kimi başa
düşülməlidir.
Hər
bir mərhələdə, prosesdə gedən müsbət və
mənfi tendensiyalar monitorinq və qiymətləndirmə vasitəsi
ilə izlənilməli, nəticələr təhlil edilməli
və prosesin növbəti mərhələsinin
planlaşdırılmasında istifadə olunmalıdır. Monitorinq
və qiymətləndirmə prosesinə pedaqoji prosesin və
onun ayrı-ayrı sahələrinin keyfiyyətinin öyrənilməsinin
başlıca aləti kimi baxılmalıdır.
Strateji
planda tədbirlər bir-biri ilə əlaqələndirildiyindən,
həmin plan uzun müddətə tərtib olunduğundan, 2-3
nəfər tərəfindən deyil, təhsil müəssisəsində
fəaliyyət göstərən kollektiv tərəfindən,
eyni zamanda ehtiyac olarsa maraqlı tərəflərin cəlb
olunması vasitəsilə hazırlanmalıdır. Əgər
plan kollektiv şəkildə tərtib olunarsa, bu müəssisənin
nail olmaq istədiyinə çatmaq üçün optimal
yolların axtarılmasına kömək edir, problem və
çətinliklər aradan qaldırılır, təhsil
müəssisəsi səmərəli fəaliyyət göstərir
və nəticədə təhsilin keyfiyyəti artır.
Strateji
plan perspektiv nöqteyi-nəzərindən təhsili idarəetmə
orqan və təşkilatlarda yüksək səviyyəli rəhbər
işçilər, müavinlər, struktur bölmə rəhbərləri
və planların hazırlanmasına məsul olan şəxslər,
məktəb səviyyəsində məktəb
direktorları, müavinlər, metodbirləşmə rəhbərləri,
Məktəb Şuraları, planlaşdırma sahəsinə
məsul olan şəxs və digər təhsil müəssisələrində
çalışan əməkdaşlar tərəfindən
hazırlanmalıdır.
Qeyd
olunan fikirlərdən, elementlərdən və prosedurlardan
aydın olur ki, təşkilatın strateji planında əsas
prioritet məsələlərin cəmiyyətin inkişaf tələbləri
ilə uyğunlaşdırılması nəzərə
alınmalıdır. Strateji planın düzgün istiqamətdə
həyata keçirilməsi nəticəsində təşkilatın
fəaliyyətinin səmərəliliyi artır və
inkişafyönümlü proqramlar hazırlanır.
Müasir
dövrdə təhsilin idarə olunmasında strateji
planlaşdırma prosesi geniş fəaliyyət spektrini əhatə
etməklə perspektiv inkişaf üçün
düzgün və çevik planlaşdırma işlərinin
aparılmasına, təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsinə,
innovasiyaların tətbiqi və effektiv nəticələrin əldə
olunmasına, tədris müəssisələrinin tələbatlarının
tam ödənilməsinə, pedaqoji kadrların tərkibinin -
dinamikasının yaxşılaşdırılmasına,
mövcud olan ehtiyatların səmərəli istifadəsinə,
maliyyə islahatlarının inkişaf etdirilməsinə,
maddi-texniki bazanın daim təkmilləşdirilməsinə,
nəhayət, nöqsan və problemlərin aradan
qaldırılmasına yardımçı olur.
Məlumat
üçün bildirmək istərdik ki, Təhsil Sektorunun
İnkişafı üzrə Birinci Layihənin (TSİL)
(2003-2008-ci illər) "İdarəetmə və
planlaşdırma imkanları" alt-komponenti çərçivəsində
strateji planlaşdırma mexanizminin tətbiqi ilə
bağlı xeyli işlər görülmüş, həmin
mexanizmin inkişafı istiqamətində beynəlxalq məsləhətçilər
cəlb olunmuş və həmin məsləhətçilər
ilə birgə işlər davam etdirilmişdir. Buna müvafiq
olaraq, Təhsil Nazirliyinin 2007-2009-cu illər üçün
3 illik Strateji Planı hazırlanmış, həmin plan
nazirliyin illik fəaliyyət planları ilə əlaqələndirilmiş,
strateji planın icra vəziyyəti Təhsil Nazirliyinin Strateji
təhlil, planlaşdırma və kadrların idarəolunması
şöbəsində təhlil edilərək nəzərdən
keçirilmiş və müəyyən təkliflər
hazırlanmışdır. Eyni zamanda həmin illər ərzində
müəyyənləşdirilmiş pilot rayon və şəhərdə
(Ucar və İsmayıllı rayonları, Şirvan şəhəri)
strateji planlaşdırma mexanizmi tətbiq edilmişdir.
Təhsil
Sektorunun İnkişafı üzrə İkinci Layihə
(2009-2014-cü illər) çərçivəsində
"Təhsil sistemində idarəetmənin təkmilləşdirilməsi,
müəllim peşəsi ilə bağlı reqlamentləşdirici
qaydaların yenidən işlənməsi və tətbiqi"
alt-komponentin İcra Planına əsasən Təhsil
Nazirliyinin növbəti 3 illik (2010-2012-ci illər) Strateji
Planı hazırlanmışdır. Həmin planın nazirlikdə
uğurla tətbiqi əsas götürülərək yerli təhsili
idarəetmə orqanları və təhsil müəssisələrində
də strateji planlaşdırma mexanizminin və yeni hesabatvermə
sisteminin tətbiqi nəzərdə tutulmuşdur. Bu istiqamətdə
işlərin daha səmərəli həyata keçirilməsi
məqsədilə rayon (şəhər) təhsil şöbələrində
(idarələrdə) həmin funksiyaları yerinə yetirən
məsul şəxslər müəyyənləşdirilmiş
və həmin məsul şəxslər üçün təlimati
seminar keçirilmişdir. Buna müvafiq olaraq, R(Ş)TŞ-lərdə
(idarələrdə) müvafiq işçi qrupları
yaradılaraq 2011-2012-ci illəri əhatə edən 2 illik
strateji planlar hazırlanmışdır.
Vüqar ƏBDÜLRƏHİMOV
Azərbaycan müəllimi.-
2011.-18 fevral.- S.12.