Azərbaycan ali təhsilində idarəetmə
Nyu-Yorkdakı Pratt Strateji
Planlaşdırma və İnstitutsional Tədqiqatlar İnstitutunun
icraçı direktoru Vladimir Brillerin mülahizələri
Hazırda Dünya Bankı Azərbaycanda
ali təhsilin təkmilləşdirilməsi istiqamətlərinin
işlənib hazırlanması məqsədilə Yaponiya
hökuməti tərəfindən maliyyələşdirilən ilkin layihənin tədqiqatını həyata keçirir. Belə istiqamətlərdən
biri ali təhsilin idarə olunmasıdır. İlkin təhlil
üzrə iş Nyu-Yorkdakı Pratt Strateji Planlaşdırma
və İnstitutsional Tədqiqatlar İnstitutunun
icraçı direktoru, pedaqoji elmlər doktoru Vladimir Brillerə
həvalə olunub. O, Bakıda bir sıra aparıcı ali məktəblərin
rektorları və eləcə də Təhsil Nazirliyinin
nümayəndələri ilə görüşüb. Aşağıda
V.Brillerin ölkəmizdə ali təhsilin idarə olunması
problemləri barədə mülahizələrini təqdim
edirik.
İstənilən
ali təhsil sistemində başlıca idarəetmə məsələlərinə
ali məktəblərin nə dərəcədə müstəqil
olması, onların dövlət maliyyələşdirməsindən
və ya digər mənbələrdən nə dərəcədə
asılı olması, keyfiyyətin kim tərəfindən
müəyyənləşdirilməsi və təmin
olunması, ona kimin nəzarət etməsi, ali məktəb
liderlərinin rolunun nədən ibarət olması daxildir.
Bütün
dünyada təhsil kosmetik təkmilləşdirmə deyil,
ciddi dəyişikliklər tələb edən ictimaiyyət,
işəgötürənlər və siyasətçilərin
təzyiqi altındadır. Ali təhsilin vəzifəsi bərabər
imkanlara şərait yaradıb, lazımi bilik vermək, cəmiyyəti
təkmilləşdirmək və tələbələrin tələbatını
səmərəli reallaşdırmaqdır. Bunun nəticəsi
kimi tələbələr, resurslar, elmi və pedaqoji kadrlar
uğrunda rəqabət kəskin artır.
Digər tərəfdən, kadrlar uğrunda rəqabət təkcə ali məktəblər arasında deyil, eləcə də özəl və dövlət sektorları arasında da gedir. Belə şəraitdə ali məktəblərin birbaşa vertikal idarəçiliyi inkişafı ləngidir. Problem ortaya çıxır: vacib sosial-iqtisadi vəzifələri nəzərdən qaçırmamaqla ali məktəbin müstəqilliyini və inkişaf dinamikasını necə təmin etməli? Bu problemin həlli dövlət və bazar münasibətlərinin çevik uyğunlaşdırılmasındadır.
Maliyyələşdirmə
Azərbaycanda ali
məktəblərin problemləri
bütün dünyada
olduğu kimidir və onlar tədricən
həll olunurlar: məsələn, ali məktəblərin maliyyələşdirilməsi
barədə yeni qanunlar
daha çox müstəqilliyə və
prioritetlərin sərbəst seçilməsinə imkan yaradır. Lakin islahatlar uzağa getməyib;
ali məktəblərin fakültələrə
öz büdcələrini
daha sərbəst idarə etmək
imkanı verməsi, onların isə, öz
növbəsində, belə bir hüququ kafedralara verməsi
daha məntiqli
olardı. Bu cür müstəqillik bölmələrin məsuliyyətini
yalnız gücləndirə və onların fəaliyyətinin
səmərəliliyini artıra bilərdi. Əgər ölkə
dünya təhsil məkanının bərabərhüquqlu üzvü olmaq istəyirsə,
dəyişikliklər daha əsaslı
olmalı və sürətlə
aparılmalıdır. Nadir istisna hallarını
çıxmaqla Azərbaycanda ali təhsil müəssisələri dövlət vəsaiti və tələbələrin
ödədikləri təhsil haqları hesabına mövcuddur. Tədqiqatlar üçün vəsaitlərin özəl
şirkətlərdən əldə edilməsi, eləcə
də ali məktəb
məzunlarının maliyyələşməyə
cəlb olunması təcrübəsi praktik
olaraq yoxdur.
Dünyada
ali məktəblərin maliyyələşdirilməsi
onların fəaliyyətinin nəticələri ilə
sıx bağlıdır. Ali məktəblər akademik
missiyalar, sağlam maliyyə, ənənələr,
innovasiyalar və icra potensialı arasında yaradıcı
balansı, hökumət isə yüksək keyfiyyət
nailiyyətləri və təqdim olunmuş bərabər
imkanlar arasında balansı dəstəkləməlidirlər.
Müstəqillik
Dünya təcrübəsində
ali məktəblərin müstəqilliyinin
güclənməsi ilə bir vaxtda nəticələrə
görə hesabatlılığının güclənməsi
tendensiyaları da müşahidə
olunmaqdadır. Bu nəticələr, bir qayda olaraq, ali
məktəb və dövlət, yaxud təsisçi (özəl
ali məktəb) arasında razılaşmanın nəticəsidir.
İqtisadi Əməkdaşlıq
və İnkişaf Təşkilatı tərəfindən
aparılmış tədqiqatların nəticəsi olan aşağıdakı cədvəl
müxtəlif ölkələrin müxtəlif komponentlər
üzrə müstəqillik səviyyəsini göstərir.
Rəhbərlik
Müxtəlif ölkələrdə ali məktəb liderinin təyin olunması-seçilməsi proseduru müxtəlif cür aparılır, lakin hazırda ali məktəb işçiləri, müəllimlər və tələbələrin rəyi nəzərə alınmaqla xarici idarə orqanı (qəyyumlar şurası, müşahidəçilər şurası) tərəfindən seçilmiş rəhbərin ali məktəb lideri olması tendensiyası müşahidə olunur. Bir sıra ölkələrdə liderin namizədliyi hökumət tərəfindən təsdiq olunmalıdır. Bu sahədə ABŞ istisnalıq təşkil edir. Amerikada universitetin prezidenti ilə müqavilə imzalanır, qarşıya qoyulan məqsədlərə nail olunduğu təqdirdə müqavilənin müddəti uzadılır. Digər bütün ölkələr isə ali məktəb liderinin öz postunda qalmasını 3 ildən (Norveç) 10 ilə qədər (İrlandiya) məhdudlaşdırırlar. Orta hesabla Avropada ali məktəblərin rəhbərləri 5-6 il, Amerikada isə 8-9 il öz vəzifələrində qalırlar. Özəl ali məktəblərdə isə bu rəqəm dövlət müəssisələrində olduğundan xeyli yüksəkdir. Azərbaycanda ali məktəbin (dövlət) rəhbəri ölkə Prezidenti tərəfindən təyin olunur; bu, ona çox yüksək status verir. Lakin bununla belə, ictimaiyyət, müəllimlər və tələbələr qarşısında məsuliyyətin səviyyəsi yüksək etimadın səviyyəsinə müvafiq olmalıdır.
Elmi Şura
Ali məktəblərin elmi şuraları formal olaraq idarəetmə orqanları hesab olunurlar. Lakin onlar səmərəli fəaliyyət göstərən strukturlardan daha çox keçmişin nişanəsidir.
Elmi
şuralar təlimin məzmunu və metodikasının idarə
olunması, qismən də elmi tədqiqat işlərinin
aparılmasına görə məsuliyyəti öz üzərlərinə
götürməlidirlər. Yaxşı olardı ki, strategiya
və prioritetlərin müəyyən olunması ilə
(xüsusən də maliyyələşdirmə) ali məktəblərin
qəyyumluq, yaxud da müşahidəçi şuraları məşğul
olsunlar.
Keyfiyyət
Daha uğurlu təhsil
sistemlərində ali
məktəbə nəzarət
keyfiyyətin qiymətləndirilməsi vasitəsi ilə həyata
keçirilir. 1990-cı illərin
sonlarından demək olar ki,
bütün Avropa dövlətlərində ali
məktəblərin qiymətləndirilməsi agentliyi (Amerikada bu, daha əvvəllər
həyata keçirilib) mövcuddur.
Bu agentliklər hökumət tərəfindən
maliyyələşir, lakin eyni zamanda Təhsil
Nazirliyindən asılı deyillər. Praktik
olaraq onların
hamısı qiymətləndiricilərin daimi
ştatından deyil,
dəvət olunmuş təcrübəli
və hörmətli akademik
işçilərdən və
inzibatçılardan istifadə edirlər. Oxşar təhsil
sistemlərinə məxsus bir sıra kiçik
ölkələrdə keyfiyyətin qiymətləndirilməsinə
görə cavabdehliyi bir
təşkilat, digər ölkələrdə isə
bütövlükdə ali məktəbin,
yaxud müəyyən ixtisasların
akkreditasiyasına cavabdeh olan
bir sıra təşkilatlar
daşıyırlar.
Azərbaycanda
akkreditasiya prosesi (bu prosesin beynəlxalq anlamında)
başlanğıc mərhələdədir və hələlik
Amerika və Avropanın ən yaxşı nümunələrinə
tam uyğun gəlmir.
Təhsil
sistemi akkreditasiyanın nəticələrinin
aşkarlığı, onun ictimaiyyət üçün əlçatan
olmasının təmin edilməsi məsələsini də
özü üçün müəyyənləşdirməlidir.
Nəticə
Bütün
deyilənlərdən bu nəticəyə gəlmək olar
ki:
Ali məktəblər
daha çox müstəqillik əldə etməlidir, lakin
bununla belə, onlar fəaliyyətlərinin başlıca
parametrləri üzrə son dərəcə dürüst
hesabat verməlidirlər.
Azərbaycanda
ali məktəblərin siyasətini, prioritetlərini və
strategiyasını müəyyən edən qəyyumluq
şuraları institutunun yaradılması çox vacibdir.
Təhsilin
idarə olunması peşə olmalıdır, idarəçilər
isə respublikanın aparıcı ali məktəblərində
məqsədyönlü şəkildə
hazırlanmalıdır.
Azərbaycanın
ali məktəblərinin strateji planlaşdırma və
planlaşdırma nəticələrinin büdcə
imkanları ilə əsaslandırılması
bacarığına ehtiyacı var.
Ali təhsil
sisteminin göstəricilərinə əsaslanan qərarları
qəbul etməyə imkan verən keyfiyyətli informasiya
sisteminə ehtiyac var.
Kafedralar,
fakültələr və ali məktəblər öz
büdcələrini idarə etmək səlahiyyətinə
malik olmalıdırlar, lakin eyni zamanda büdcə vəsaitlərindən
istifadənin məqsədyönlülüyü və səmərəliliyini
kəmiyyət və keyfiyyət baxımından sübut etməlidirlər.
Hazırladılar: Oruc MUSTAFAYEV,
Yusif ƏLİYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.-
18 fevral.- S.7.