Pedaqogika elminin fəxri
Hər
hansı elm onun yaradıcıları ilə tanınır və
inkişaf edir. Müasir dövrdə Azərbaycanda
pedaqogika elminin yaradıcılarından və onu inkişaf
etdirənlərdən biri professor Hüseyn Mustafa oğlu Əhmədovdur.
Bu yazıda onun şərəfli həyat yolundan söz
açmağa çalışacağam. Hüseyn Mustafa oğlu Əhmədov
1926-cı ilin iyul ayında Qərbi Azərbaycanın
Krasnoselski rayonunun Toxluca kəndində anadan olmuşdur.
Uşaq yaşlarından müəllimliyə dərin hörmətlə
yanaşan Hüseynə VII sinfi bitirdikdən sonra oxuduğu məktəbin
ibtidai siniflərində dərs deməyi
tapşırırlar. Üç il ərzində praktik yolla
ilkin müəllimlik təcrübəsi toplamış
Hüseyn Kirovabad (indiki Gəncə) şəhərindəki
K.Setkin adına Pedaqoji Texnikumun III kursuna daxil olur. 1947-ci ildə
texnikumu "əla" qiymətlərlə bitirən
Hüseyn H.Zərdabi adına Kirovabad Pedaqoji İnstitutuna daxil
olur və 1951-ci ildə oranı bitirir. Hüseynin
bacarığına bələd olan rektorluq onu institutda
saxlayır. Gənc Hüseyn bununla da kifayətlənmir, onda
alim olmaq meyili yaranır.
1952-ci
ildə V.İ.Lenin adına Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun
(indiki ADPU) aspiranturasına daxil olan H.Əhmədov Zaqafqaziyada
pedaqogika üzrə ilk alimlik dərəcəsi almış Əhməd
Seyidov, yaradıcı pedaqoq Mehdi Mehdizadə, Mərdan
Muradxanov və başqa görkəmli alimlərin fəaliyyət
göstərdikləri kafedrada - əlverişli elm aləmində
az vaxt içərisində çox şey öyrənir.
H.Əhmədov aspirantura
dövrünü başa vurduqdan sonra (1957-1958-ci illərdə)
Azərbaycan Elmi-Tədqiqat Pedaqogika İnstitutunda (indiki APTPİ) kiçik elmi
işçi vəzifəsində işləmişdir. O zaman mən də həmin
institutun aspiranturasını yenicə bitirdiyimdən Hüseyn
müəllimlə yaxından əməkdaşlıq edirdik.
Tezliklə Hüseyn Əhmədovun pedaqoji tədqiqatlarının
öz orijinallığı ilə fərqləndiyini hiss
etdim. Anladım ki, məktəbin, təhsilin tarixindən
yazmaq uzun müddət arxivdə işləməyi, rus, ərəb,
erməni, gürcü dillərində tarixi sənədləri
diqqətlə araşdırmağı, dövrün
siyasi-ictimai tələblərindən baş
çıxarmağı, onları dəyərləndirməyi
tələb edir. Bu prosesdə sadəcə təsvirə əsaslanmaq
deyil, düşünülmüş müqayisələr
aparmaq, mühakimə yürütmək, ağıllı
ümumiləşdirmələrə əsasən əqli nəticəyə
gəlmək tələb olunur.
H.Əhmədov 1958-ci ildə Azərbaycan
Pedaqoji İnstitutunun kafedra müdiri, professor Əhməd
Seyidovun rəhbərliyi ilə "İbtidai məktəb şagirdlərinin
kommunist əxlaqı tərbiyəsində nümunənin rolu
və ondan istifadə etmək yolları" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası, 1972-ci ildə akademik Mehdi Mehdizadənin məsləhəti
ilə "XIX əsrdə Azərbaycanda məktəb təhsilinin
inkişaf tarixi" mövzusunda doktorluq dissertasiyası
müdafiə edib. O,
axtarışlarında, pedaqogika tarixçisi kimi,
üstünlüyü milli pedaqogikanın incilərini üzə
çıxarmağa vermişdi. O, Azərbaycan maarifçilərinin,
pedaqoji fikir nümayəndələrinin, xüsusilə N.Tusi,
A.A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, M.F.Axundov, H.B.Zərdabi, S.Ə.Şirvani,
S.M.Qənizadə, A.O.Çernyayevski, N.Nərimanov,
Ü.Hacıbəyov, R.B.Əfəndiyev, R.Əfəndizadə,
Ə.Seyidov və başqalarının ideyalarını
öyrənib ümumiləşdirmiş, müasir dövrdə
gənc nəslin tərbiyəsində onların
ideyalarından istifadənin əhəmiyyətini dəyərləndirmişdi.
Azərbaycan xalqının böyük
dövlət xadimi, maarifçi Nəriman Nərimanov pedaqoji
irsinin tədqiqi H.Əhmədovun axtarışlarının
parlaq səhifələridir. Xüsusi
məhəbbətlə bu tədqiqata qoşulan alim hər
cür əziyyətə qatlaşaraq Nəriman Nərimanovun
təhsil aldığı Qori Seminariyasındakı, ilk dəfə
müəllimlik etdiyi Borçalının
Qızılhacılı kəndindəki fəaliyyətini
öyrənmək üçün Tbilisi arxivində,
başqa yerlərdəki fəaliyyətini öyrənmək
üçün İrəvan, Həştərxan, Leninqrad,
Moskva arxivlərində araşdırmalar aparmış, onun
pedaqoji fikirlərinə həsr olunmuş iki kitab çap
etdirmişdir.
H.Əhmədovun namizədlik
dissertasiyasının elmi rəhbəri professor Ə.Seyidov onu
təsadüfən yüksək qiymətləndirməmişdir.
O
yazmışdır ki, H.Əhmədov xalqımızın məktəb
təhsili sahəsində bir əsrdə qazandığı
tarixi nailiyyətləri və xarakterik nöqsanları
metodoloji və pedaqoji əsasdan düzgün
aydınlaşdıraraq məktəb və pedaqoji fikir
tariximizin daha da zənginləşməsində çox qiymətli
iş görmüşdür. Tədqiqat işi digər
Zaqafqaziya xalqları, habelə SSRİ xalqlarının pedaqoji
fikir tarixi üçün də son dərəcə
faydalı hesab edilməlidir.
H.Əhmədovun doktorluq işinin elmi məsləhətçisi
akademik Mehdi Mehdizadə onun tədqiqatı haqqında
yazmışdır: "Tədqiqat məktəb təhsilinin
ümumpedaqoji sahəsinin böyük bir hissəsini əhatə
edir. Azərbaycanda
rus dili təlim edilən məktəblərin yaranması və
inkişafı tarixi, rus məktəblərinin obyektiv müsbət
rolu, "rus-tatar"(Azərbaycan - red.) məktəblərinin
tarixi, ana dilində ilk məktəbin yaranması və
uşaqların öz ana dilində təhsil almaları və
digər aktual məsələlər əsərdə
geniş işıqlandırılmışdır. Müəllifin
əməyi ondadır ki, o, XIX əsrin məktəb təhsili
ilə əlaqədar məsələləri aşkar
etmişdir. H.M.Əhmədovun dissertasiyası yaradıcı
axtarışların məhsuludur".
Beləliklə, H.Əhmədov
bütün fəaliyyətini Azərbaycan təhsilinin tarixi
ilə, xüsusilə XIX-XX əsrlərdə məktəbin,
təhsilin, pedaqoji ideyaların inkişafı ilə
bağlayan vətəndaş alim kimi məşhurlaşmışdır.
Professor H.Əhmədovun elmi diapazonu
geniş və rəngarəngdir. Buna əmin olmaq
üçün onun yazdığı 500-dən artıq
monoqrafiya, kitab, proqram, dərslik, dərs vəsaiti,
seçilmiş əsərləri, irihəcmli məqalələr
siyahısını nəzərdən keçirmək kifayətdir.
Diqqəti cəlb edən cəhət odur ki, bu əsərlərdəki
ideyaların bir qismi rus və Avropa xalqlarının dillərində
öz əksini tapmışdır.
H.Əhmədov haqlı olaraq Qərbi
Avropa pedaqoqları Y.A.Komenski, C.Lokk, J.J.Russo, İ.H.Pestalotsi,
R.Ouen, rus pedaqoqları K.D.Uşinski, A.S.Makarenko, N.K.Krupskaya və
başqalarının irsini hərtərəfli
öyrənib təhlil etmişdir. Maraqlı cəhət budur
ki, o, həmin maarifpərvərlərin ideyalarına
yaradıcı yanaşmışdır. Özünəqədərki
pedaqoqların ideyalarını mənimsəyərək
yaradıcı şəkildə inkişaf etdirən, praktik
pedaqogikanın banisi K.D.Uşinskinin pedaqoji ideyalarının təbliğinə
xüsusi diqqət yetirmişdir. K.D.Uşinskiyə həsr
olunmuş "Uşinski və Azərbaycan" adlı
monoqrafiyası Azərbaycan və Rusiya pedaqoji ictimaiyyəti tərəfindən
yüksək qiymətləndirilmişdir.
Hüseyn Əhmədovun bütün
qüvvəsini Azərbaycanda məktəb tarixi və pedaqoji
fikrin təbliğinə, elmi-pedaqoji kadrların
hazırlanmasına həsr etməsi daim diqqəti cəlb
etmişdir. Bununla belə, onun fəaliyyətini yalnız
pedaqogikanın tarixi sahəsindəki axtarışlarla məhdudlaşdırmaq
olmaz.
Tədqiqata pedaqogikanın nəzəri
problemi - tərbiyə nəzəriyyəsi sahəsində
axtarışlarla başlayan H.Əhmədov sonralar müəlliflərindən
biri və redaktoru olduğu "Pedaqogikaya giriş" dərs
vəsaitində pedaqogikanın metodoloji məsələlərini
işləməyə səy göstərmişdir.
Həmin kitabda pedaqogikanın mövzusu, vəzifələri,
mənbələri, tədqiqat metodları sistemi və s. məsələlər
yeni aspektdə işlənmişdir. Onun lPedaqogikada qanun və
qanunauyğunluq" əsərində, adından məlum
olduğu kimi, mühüm nəzəri məsələlər
əhatə olunmuşdur. Alimin gənc nəslin tərbiyəsi,
ailə tərbiyəsi sahəsindəki yazıları da diqqəti
cəlb edir.
H.Əhmədovun ictimai fəaliyyəti də
təqdirəlayiqdir. O, doğma pedaqoji universitetdə müxtəlif
ictimai işləri bacarıqla yerinə yetirmişdir. Onun Azərbaycan
Bilik Cəmiyyətində pedaqogika və psixologiya bölməsinə
rəhbərlik etməsi daha çox yadda qalıb. Həmin
bölmənin üzvü kimi onunla Bakı, Gəncə,
Naxçıvan şəhərlərində, respublikanın
bir çox rayonlarında keçirilən tədbirlərdə
iştirak edərkən pedaqoji-psixoloji biliklərin
yayılması, təhsil ocaqlarında təlimin keyfiyyətinin
yüksəldilməsi sahəsində onun xüsusi xidmətlərinin
şahidi olmuşam.
Professor H.Əhmədov tədqiqatlarında
məktəb, ümumiyyətlə, təhsil problemlərinin
öyrənilməsinə xüsusi əhəmiyyət
vermişdir. Bu, onun əslən müəllim olmasından irəli
gəlir. Onun aşağıda sadalanan əsərləri
fikrimizi sübut edir: "XIX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanda xalq maarifi və məktəb" (1967), "XIX
əsrin 40-cı illərində Azərbaycanda xalq maarifi və
məktəb" (1968), "Azərbaycanda "rus-tatar" məktəbinin
tarixinə dair" (rus dilində, 1969), "Ana dili" dərsliyi
tərtibində ilk mərhələ (1930-1980)" (1970),
"Azərbaycanda kənd ümumtəhsil məktəbləri
tarixi" (1970), "Azərbaycanda orta təhsil müəssisələrinin
meydana gəlməsi tarixinə dair" (1970), "XIX əsrdə
Azərbaycanda qadın təhsili vəsaitləri tərtibi
tarixinə dair" (1970), "XIX əsrdə Azərbaycan
dilində dərslik və tədris vəsaitləri tərtibi
tarixindən" (1970), "Azərbaycanda sənət məktəblərinin
təşkili tarixinə dair" (1971), "XIX əsrdə Azərbaycanda
məktəb təhsilinin inkişaf tarixi" (1972) və s.
O, uzunömürlü məktəblərin
yubileyləri ilə əlaqədar kitablar yazıb çap
etdirmişdir. "100 yaşlı Yuxarı Salahlı kənd
məktəbi" (1978), "100 yaşlı Qarğabazar məktəbi"
(1983), "150 yaşlı Şəki məktəbi"
(1983), "Salyanda ilk məktəb" (1969), "Qutqaşen məktəbinin
90 yaşı var" (1972), "Dağkəsəmən məktəbinin
yaşı yüzdür" (1976), "Lənkəranda ilk
dünyəvi təhsil məktəbi" (1982), "Yüz
yaşlı Vəndam məktəbi" (1984),
"Qubadlıda 100 yaşlı məktəb" (1984) və
s. kitabça və məqalələr sırf praktik əhəmiyyət
daşıyır. Həmin məktəblərin tarixi
inkişaf yolunu araşdıran müəllif oxuculara Azərbaycanda
təhsilə marağın mənzərəsini təqdim
etmiş və onların rəğbətini
qazanmışdır.
Onun yazdığı "XIX əsr Azərbaycan
məktəbi" monoqrafiyası millətimizin yüzillik təhsil
tarixinin müfəssəl və möhtəşəm salnaməsidir.
H.Əhmədov həm də məharətli
müəllimdir. Onun müəllimlik taktı həmişə
auditoriyanı razı salmışdır.
O, ömrünün 60 ilini Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji Universiteti ilə
bağlamışdır. Orada assistent, baş müəllim,
dosent, kafedra müdiri vəzifəsində işləyən
H.Əhmədov gənc müəllim kadrlarının
yetişdirilməsində böyük əmək sərf
etmişdir.
H.Əhmədov müxtəlif vaxtlarda,
müxtəlif yerlərdə müdafiə
şuralarının üzvü, sədr müavini və sədri
kimi fəaliyyət göstərmişdir. Bununla da o, pedaqoji
elmlər üzrə yüksək ixtisaslı kadrların
yetişdirilməsində bilavasitə iştirak etmişdir.
Onun rəhbərliyi və məsləhəti ilə 50-dən
artıq elmlər namizədi və doktoru yetişmişdir.
Azərbaycanda məktəb və pedaqoji
fikir tarixinin mahir tədqiqatçısı olan H.Əhmədov
həm də onun layiqli təbliğatçısıdır.
Onun təşkil etdiyi beynəlxalq konfranslar Azərbaycan
pedaqoji aləmini bir çox ölkələrdə
aparılan tədqiqatlarla tanış etdiyi kimi, Moskva,
Leninqrad, Kiyev, Riqa, Daşkənd, Səmərqənd, Tbilisi,
Poltava, Penza, Ulyanovsk və başqa şəhərlərdə
keçirilmiş simpozium və konfranslarda Azərbaycanda
pedaqoji tədqiqatların nəticələrini təbliğ
etmişdir.
Hüseyn Əhmədovun fəaliyyətini
şöhrətləndirən cəhətlərdən biri məhz
onun öz ideyalarını təbliğ etməsidir. Onun təşəbbüsü
ilə keçən əsrin 70-ci illərində lAzərbaycan
məktəb və pedaqoji fikir tarixi" adlı proqram
hazırlanmış (professor M.Muradxanov və Ə.Tağıyevlə
birgə), həmin adda kurs formalaşmış, H.Əhmədov
Azərbaycan və rus dillərində dərsliklər tərtib
etmiş və pedaqoji təmayüllü ali təhsil
ocaqlarında tədrisinə nail olmuşdur.
O, Azərbaycan ETPEİ-də
hazırlanıb Moskvada çap olunmuş "Azərbaycan
pedaqoji fikir antologiyası"nın, "SSRİ
xalqlarının məktəb və pedaqoji fikir tarixinə
dair oçerklər"in I və IV cildlərinin, ikicildlik
pedaqoji lüğətin, Azərbaycan Sovet
Ensiklopediyasının IV və X cildlərinin müəlliflərindən biri
olmaqla milli məktəb və pedaqogikamızın doğma Vətənimizin
hüdudlarından kənarda təbliğinə dair çox
iş görmüşdür.
Onun "XIX əsrdə Azərbaycan məktəbi",
"Azərbaycan pedaqogika tarixi", "N.Nərimanovun
pedaqoji ideyaları" adlı kitabları Azərbaycan pedaqoji
elminin qızıl fonduna daxil olmuşdur.
Azərbaycanın elm, təhsil mədəniyyəti
ilə əlaqədar sənədlərin dəyərini
düzgün qiymətləndirən H.Əhmədov belə
bir qənaətə gəlmişdir ki, onların mikrofilmlərinin
kompüter vasitəsilə kağıza
köçürülməsi (təxminən 40 cilddən ibarət)
gənc tədqiqatçıların işini xeyli
yüngülləşdirər. Bu, pedaqogika elminə qiymətli
hədiyyədir.
Professor Hüseyn Əhmədovun fəaliyyətinin
özünəməxsus cəhətlərindən biri pedaqoji
tənqidin olmadığı hazırkı dövrdə mətbuatda
bir neçə dəyərli tənqidi
məqalə ilə çıxış etməsi, söylənilən
fikirlərdə dəqiqliyin, obyektivliyin gözlənməsini
tələb etməsidir. O, həmkarlarını fikir söyləyərkən
diqqətli olmağa çağırır.
Hüseyn Əhmədov pedaqogika tarixi sahəsindəki
dəyərli axtarışlarına, gərgin əməyinə
görə nəinki doğma Vətənində, həmçinin
MDB ölkələrində, xaricdə ən çox
tanınmış alimdir.
H.Əhmədovun dəfələrlə
keçmiş SSRİ PEA-nın Rəyasət Heyətinin
yığıncaqlarında dərin məzmunlu
çıxışlarının necə heyrət
doğurmasının şahidi olmuşam. Görkəmli pedaqogika
tarixçiləri həmişə onunla
razılaşırdılar.
Rusiya Təhsil Akademiyasının
prezidenti, akademik N.D.Nikandrov yazır: "Hüseyn Əhmədovun
geniş yaradıcı diapazonu, pedaqogika tarixi və nəzəriyyəsinin
aktual problemlərinin həlli sahəsində onun cəsarətli
addımları, alimin orijinal
ideyaları pedaqoji fikir mühitində böyük
hörmət qazanmağa imkan vermişdir. O, respublikada mükəmməl
məktəb yarada bilmişdir".
Belə yüksək xidmətlərinə
görə H.Əhmədovun əməyi həmişə
layiqincə qiymətləndirilmişdir. Onun yalnız elmi xidmətlərinə
görə aldığı adların, təltiflərin tam
olmayan siyahısını nəzərdən keçirək:
Hüseyn Əhmədov 1973-cü ildə "Azərbaycan SSR
qabaqcıl maarif xadimi", 1977-ci ildə "SSRİ maarif əlaçısı"
döş nişanları ilə təltif edilmişdir. 1981-ci
ildə ona "Azərbaycan SSR əməkdar ali məktəb
işçisi" fəxri adı verilmiş, 1985-ci ildə
Azərbaycan SSR Ali Sovetinin Fəxri fərmanı ilə təltif
edilmişdir. O, 1990-cı ildə SSRİ PEA-nın müxbir
üzvü, 1993-cü ildə Azərbaycan Milli
Yaradıcılıq Akademiyasının, həm də Beynəlxalq
PEA-nın həqiqi üzvü seçilmişdir. 1998-ci ildə
Beynəlxalq Pedaqoji Akademiyanın "Y.A.Komenski adına
Böyük Qızıl Medalı" ilə, 2005-ci ildə
Türk Dünyası Araşdırmaları Uluslararası Elmlər
Akademiyasının "Türk dünyasına hizmet"
qızıl medalı ilə təltif edilmişdir. 2006-cı
ildə "El gücü" Beynəlxalq Humanitar
Assosiasiyasının qərarı ilə Heydər Əliyev
adına "Əsrin Akademiyası"na həqiqi üzv qəbul
olunmuşdur. Həmin ildə Amerika Beynəlxalq Ekspert və
Bioqrafiya Araşdırmalar İnstitutu tərəfindən
pedaqogika elminin məharətli bilicisi elan edilmişdir. O, zəngin
və çoxcəhətli axtarışları ilə Azərbaycan
pedaqoji fikrinin korifeyi səviyyəsinə yüksəlmişdir.
Azərbaycanın heç bir pedaqoqu belə
yüksək qiymətə layiq görülməmişdir.
Ömrünün müdrik
çağında qocaman pedaqoq yenə də gənclik həvəsi
ilə çalışır, təhsilimizin, millətimizin gələcək
inkişafı naminə axtarışlar aparır. 85 illik yubileyi münasibətilə
səmimi, mehriban insan kimi ürəklərdə özünə
yer tapan H.Əhmədova möhkəm cansağlığı
və yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Yəhya
KƏRİMOV
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 15 iyul.- S.7.