Qüdrətli ədəbiyyatşünas,
folklor tədqiqatçısı
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı
və pedaqoji fikri tarixində məşhur "Azərbaycan alimi, tənqidçi və pedaqoqu" kimi dəyərləndirilən
Firudin bəy Köçərli tərəqqipərvər elm və ədəbiyyat
xadimləri sırasında xüsusi yer tutan şəxsiyyətlərdəndir. Firudin bəy Əhməd ağa oğlu Köçərli 1863-cü ilin
26 yanvarında Şuşada
anadan olmuşdur. Firudin bəyin əsli Cavanşir mahalının
Köçərli kəndindəndir. Ulu babalarından Məhəmməd bəy Köçərli kəndindən
Şuşaya köçmüş,
burada yurd-yuva
salmış, beləliklə, Şuşada
Köçərli məhəlləsi
yaranmışdır. Firudin bəyin dünyaya göz açdığı
mühit əsl ziyalı mühiti
olmuşdur. Belə ki,
onun atası Əhməd
ağa savadlı bir şəxs olmuşdur.
Belə bir mədəni
mühitdə böyüyən Firudin bəy Mirzə Kərim
Münşizadənin məktəbində təhsilə
başlamış, sonralar Şuşadakı
rus məktəbinə daxil
olmuşdur. 1879-cu ildə Zaqafqaziya
Müəllimlər Seminariyasına
daxil olmuş Köçərli 1885-ci ildə təhsilini başa vurduqdan sonra İrəvan gimnaziyasında
(1885-1886-cı dərs ili) pedaqoji
fəaliyyətə başlamışdır. Firudin bəy ədəbiyyatımızın
ayrı-ayrı nümayəndələrinin əsərləri
ilə maraqlanmış, maarifçilik ədəbiyyatı haqqında
ilkin araşdırmalar
aparmışdır. On il
sonra Qafqaz təhsil dairəsi popeçitelinin 30 oktyabr
1895-ci il tarixli əmri ilə F.B.Köçərli Qori Müəllimlər Seminariyasına müəllim təyin edilmişdir. O, Azərbaycanda dünyəvi təhsilin
inkişafında, pedaqoq kadrlar
hazırlanmasında xüsusi
rolu olan Qori Müəllimlər Seminariyasında təlimin yüksək səviyyədə
qurulmasında bir müəllim, bir soydaş-vətəndaş kimi
şərəf və
əzmlə çalışmışdır. Bütün bunlarla yanaşı, F.B.Köçərli zəngin
Azərbaycan ədəbiyyatı nümayəndələrinin
tərcümeyi-hallarını öyrənməyə
başlamış, əsərlərini toplamaq
istiqamətində şərəfli
və çətin işi öz üzərinə götürmüşdür. Rusiya
imperiyası dağılandan sonra o, Qori
Müəllimlər Seminariyasının Azərbaycan bölməsinin
əmlakını maarifpərvər insanların köməyi
ilə Qazağa gətirmişdir.
F.B.Köçərli az bir
zamanda Qazax Müəllimlər Seminariyasını
açmağa müvəffəq
olmuş, bu seminariyaya dövrünün
tanınmış maarif xadimlərini
dəvət etmişdi.
1920-ci ildə Azərbaycan Demokratik
Cümhuriyyəti bolşevik-daşnak
qüvvələri tərəfindən süquta
uğradılandan sonra
başlanan faciə və məqsədli terror
qurbanlarından biri Firudin bəy Köçərli olmuşdur.
O, Gəncədə heç bir əsas olmadan
güllələnmişdir.
F.B.Köçərlinin
ölümündən sonra onun Azərbaycan ədəbiyyatına
dair topladığı
materiallar 1925-1926-cı illərdə
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi
materialları" adı
altında nəşr olunmuşdur. 1978-ci ildə professor Ə.Mirəhmədovun redaktorluğu
ilə R.Qənbərqızı F.B.Köçərlinin elmi irsini iki
cild şəklində
"Azərbaycan ədəbiyyatı"
adı ilə çapa
hazırlamışdır.
Firudin bəy Köçərlinin
"Azərbaycan ədəbiyyatı" əsəri "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslıq elminin tarixində görkəmli
yer" tutan, "Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığında ilk
və mötəbər
mənbələrdən biri" (B.Nəbiyev) kimi dəyərləndirilir.
***
Firudin bəy Köçərli Azərbaycan
folklorşünaslığında da xüsusi xidmətləri olan şəxsiyyətlərdəndir. Mütəxəssislərin
də təsdiqlədikləri kimi, folklorşünaslığın yaranması şifahi xalq ədəbiyyatının
toplanılması, sistemləşdirilib nəşr olunması
ilə bilavasitə bağlıdır. Bu sahədə tarixi xidmətləri
olan E.Sultanov, M.Mahmudbəyov,
İ.Məhərrəmzadə, A.Şaiq və başqalarının
adları-soyadları sırasında F.B.Köçərlinin
özünəməxsus yeri vardır.
Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixinin bu yorulmaz və vətənpərvər tədqiqatçısı
bir ədəbiyyatşünas
kimi araşdırmalarına folklor nümunələrini
yazıya almaqla
başlamışdır. Qədim musiqi mədəniyyətimizin beşiyi
olan Qarabağda, Şuşada dünyaya göz açmış Firudin bəy Köçərli el sənətini dərin vətəndaşlıq
hissi ilə sevərək qədrini bilmiş,
şifahi ədəbiyyatı
itib-batmaqdan, unudulmaqdan
qorumağı vacib bilmişdir. Bunun üçün böyük
maarifçi-pedaqoq və ədəbiyyatşünas
toplayıcılıq işinə başlamış,
Aşıq Valehin şeirlərinin, o cümlədən onun məşhur vücudnaməsinin, xalq bayatılarının, uşaq
folkloru incilərinin bir qisminin öz
dövrünün mətbuatında, oxu kitablarında çapına
çalışmışdır. F.B.Köçərli
1912-ci ildə topladığı folklor nümunələrinin "Balalara
hədiyyə" adı ilə toplu şəklində nəşrinə
nail olmuşdur.
"Balalara hədiyyə" kitabına daxil edilən şifahi ədəbiyyat
nümunələrinin mövzuca milli, formaca sadə, ideya-məzmunca
tərbiyəvi və təsirli olması tələbini nəzərə
alan Köçərli
bir pedaqoq kimi inanırdı ki, bu toplunu
oxuyacaq "balalar şadlanacaq, bu səbəbə ki, onda dərc olunan əsərlərin cümləsi
onların dünyasındandır, təbiətlərinin
iqtizasına müvafiqdir".
Kitabın ön
sözündəki aşağıdakı fikirlər bu gün də
öz ədəbi-etik, bədii-estetik dəyərini
saxlamaqdadır. Bəllidir ki, hər bir uşaq
ədəbiyyatı nümunəsi
həm də böyüklər üçün
də maraq dairəsindədir.
Firudin bəy bunu bir pedaqoq
və ədəbiyyatşünas kimi həssaslıq və peşəkarlıqla belə dəyərləndirmişdir:
Böyük adamların
ürəklərinin
açılmağına səbəb olacaqdır ki, onlar mütaliə
əsnasında öz uşaqlıq
vaxtlarını ixtiyarsız
xatırlarına götürəcəklər. Bu isə, yəni qəlbi şad
etmək, özlüyündə bir xidmətdir.
Əməkdar elm xadimi Paşa
Əfəndiyev "Azərbaycan
folklorşünaslığının tarixi"
adlı irihəcmli dərs
vəsaitində yazır: F.B.Köçərli məşhur ədəbiyyat
tarixçisidir. Bütün
məşhur ədəbiyyat tarixçiləri
kimi, o da
ədəbiyyat tarixinin məhz
şifahi xalq yaradıcılığından başlandığını çox
yaxşıca bilirdi.
Firudin bəy Köçərli şifahi
ədəbiyyatın tədrisinin
təlimi, tərbiyəvi əhəmiyyəti, el
ədəbiyyatının bədii-estetik
dəyəri barədə dəyərli fikirlər söyləmişdir.
O, "ağızda söylənən nağıl, hekayətlərdən,
cürbəcür milli nəğmələrdən,
aşıq sözlərindən, məsəllərdən, tapmacalardan, yanıltmaclardan, ağıcı
sözlərindən, bayatılardan ibarət" olan el ədəbiyyatını
cəmləşdirib çapa verməyi, itib-batmaqdan qorumağı müasiri
olan ziyalıların
başlıca vəzifəsi sayırdı. Deməli,
F.B.Köçərli ədəbiyyatın öyrədilməsinə
məhz folklor materialları
ilə başlamağı zəruri hesab edirdi. Bu
təbii idi, çünki
folklor söz sənətinin başlanğıcıdır,
şagirdlər bunlarla hələ
ailədə ikən tanış olur, məişətdə
daim eşidirlər. Tarixi
keçmişini, dilini,
vətənini sevən inkişaf etmiş millətlər öz şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələrini
"kəmali-şövq və diqqətlə cəm edib, ziqiymət sərmayə kimi saxlayır və
balalarının ilk təlim
və tərbiyəsini onları (şifahi xalq ədəbiyyatını - Ş.M.) öyrətməklə
başlayır".
Köçərli
"millətin hal və
şəninə və övzai-məişətinə
müxtəss olub, onun
dünya üzrə nə növ
yaşamasına şəhadət"
verən, ağızdan-ağıza söylənən ədəbiyyatı
cəmləşdirib çapa verməsək,
itib-batıb gedər deyə folklor toplamağı vacib
sayırdı.
Firudin bəy Köçərlinin folklorşünaslıq
baxımından dəyərli fikirləri təkcə bunlar deyil. Atalar
sözləri və məsəllərin xalqın tarixi təcrübəsi və həyatı ilə bağlı
yarandığını qeyd edən ədəbiyyatşünas
nağılların çoxunun şadlıq ilə
qurtardığını, qəhrəmanların bəla və
müsibətlərə düçar
olduqlarını, ağ div
və əjdahalarla
qarşılaşdıqlarını göstərib, epik folklor nümunələrinin
poetikasına yığcam şəkildə toxunmuşdu.
Onun folklorşünaslıq
baxımından maraq doğuran
fikirləri arasında nağıllarda heyvanat qisminin insana mənsub olan xasiyyətlərini ümumiləşdirib
dəqiq səciyyələndirməsidir.
Xalqın
yaradıcılıq potensialını dəqiq müəyyənləşdirib
düzgün dəyərləndirən
ədəbiyyatşünas alim "sinədən toxunan nəğmələrdə millət
özünə ariz olan
qəm və qüssəni və yainki şadlıq və fərəhi və filcümlə onun qəlbini ləbaləb edən növbənöv hissləri
uca avaz ilə oxuyub, öz dəruni halətini
və batini aləmini
cümləyə izhar
edir" deyə nəzəri
fikirlərini ümumiləşdirmişdir.
Firudin bəy Köçərli həm də folklor nümunələrini
toplama işinin ədəbi-nəzəri əsaslarını
araşdırmış, prinsiplərini işləmişdir.
Söz sənətinin
iki növünün ilk dəfə təsnifatı,
növ və janrları barədə ədəbi-nəzəri
fikirlər məhz Firudin bəy
Köçərli tərəfindən qələmə
alınmışdır.
Geniş müşahidə, dərin təfəkkür
sahibi olan Firudin bəy Köçərli müasirləri
sırasında şifahi və
yazılı ədəbiyyat arasında oxşar və fərqli xüsusiyyətləri ilkin olaraq qələmə
almışdır. Bu fikirlər
indi də öz ədəbi-nəzəri dəyərini
saxlamaqdadır. F.B.Köçərli ədəbiyyata "hər
bir millətin şən və əzəmətinə, tərəqqi
və səadətinə bais olan səbəblərdən
birisi" kimi yüksək sosial-mədəni, tarixi-ədəbi
qiymət vermişdir: "Ədəbiyyat
millətin aineyi - həqiqətnümasıdır ki, onun maddi
və mənəvi tərəqqisi və istiqbalı üçün nicat və səadət yollarını eynilə
göstərir".
Ədəbiyyata
belə qiymət verən böyük ədəbiyyatşünas söz
sənətinin iki forması
və bunların janrları haqqında
mülahizələrini belə ümumiləşdirmişdir:
"Ədəbiyyat iki qisimdir:
bir qismi ağızda söylənən
nağıl, hekayətlərdən, cürbəcür milli nəğmələrdən, aşıq
sözlərindən, məsəllərdən, tapmacalardan, yanıltmaclardan,
ağıçı sözlərdən, bayatılardan ibarətdir".
Bu qisim söz sənətini "ədəbiyyati - lisani və ya əfvahi və yaxud el ədəbiyyatı"
adlandıran F.B.Köçərli folklorşünaslıqda qəbul
olunmuş iki xüsusiyyəti çox düzgün müəyyənləşdirmişdir:
şifahi ədəbiyyatda
nəql hekayələri tərtib edən
və nəğmələri düzən müəyyən
şəxs olmur, bunları
yaradan və yoxdan var edən millət özü olur. "Bunlar ağızlara söyləmək ilə ümumxalq
arasında yayılıb
intişar tapıb və nəsilbənəsil oğula
və oğuldan nəvəyə
keçməkdə olur".
Firudin bəy Köçərlinin
folklor janrları haqqında fikirləri sırasında atalar
sözləri və məsəllər barədə mülahizələri
də maraq doğurur. Zəngin həyat təcrübəsi və
müşahidəsi olan pedaqoq vurğulamışdır:
"...Millət həddən ziyadə məsəllər, hikmətamiz
sözlər, tapmacalar icad edibdir ki, bunların vasitəsilə
öz biliyini, təcrübəsini, hikmətini izhar edir və
hər bir ittifaqda münasibi-hal söyləməyini,
dünyada dolanmasını, insanlar ilə rəftarını
və sair məxluqat ilə əlaqəsini az sözlü,
amma dərin mənalı - müfid-müxtəsər kəlam
ilə bəyan qılır.
ETürk dilində neçə min hikmətamiz
məsələlər var ki, təmamisi təcrübə
üzü ilə deyilibdirE". Deməli, ədəbiyyatşünas
çox dəqiq və doğru nəticə
çıxarmışdır ki, atalar sözləri hər
hansı hadisə ilə əlaqədardır, xalqın
yaşadığı həyat təcrübəsi ilə
bağlı ümumiləşdirilmiş obrazlı-fəlsəfi
xalq sənəti nümunələridir.
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının
qədim, zəngin və geniş yayılmış lirik
janrlarından biri sayaçı sözləridir. Özünəxas
poetikası, bayatı kimi qafiyə sistemi, çoxsaylı
nümunəsi olan sayaçı sözlərinin
toplanılması və nəşri sahəsində də
Firudin bəy Köçərlinin fəaliyyəti
böyük olmuşdur. Qarabağ elatında, Köçərlinin
doğulub boya-başa çatdığı mədəni
mühitdə milli mənəvi dəyərlər
üstünlük təşkil etmişdir. Təbiətən
zəkalı Firudin bəy Köçərli bu dəyərlərə
seyrçi münasibət bəsləməmiş, bunların
mahiyyət və məzmununa diqqət yetirmişdir. Bu xalq
yaradıcılığı nümunələri
sırasında sayaçı sözlərinin xüsusi
etnoqrafik və tarixi-etik, bədii-estetik, sosial-iqtisadi əhəmiyyətini
dərindən duymuş Köçərli folklor
toplayıcılığı və nəşri işində
sayaçı sözlərini yazıya almağa önəm
vermişdir. Böyük ədəbiyyatşünas qələmə
aldığı sayaçı sözlərini yaddaşlardan
yazıya almaqla yanaşı, bunları tarixi-mədəni dəyər
kimi gələcək nəsillərə çatdırmaq
üçün çap etdirməyi lazım bilmişdir.
Qocaman folklorşünas alim P.Əfəndiyev
Firudin bəyin sayaçı sözlərinin
toplanılması və araşdırılması sahəsindəki
fəaliyyətini çox ədalətlə və qədirşünaslıqla
belə ümumiləşdirib qiymətləndirmişdir: "EFirudin
bəy Köçərli Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində sayaçı sözlərinin ilk
toplayıcısı və tədqiqatçısı
olmuşdur".
***
Firudin bəy Köçərlinin
folklorşünaslıq fəaliyyətində aşıq
yaradıcılığına aid araşdırmaları da dəyərlidir.
Mənbələrdə qeyd edilir ki, Köçərli öz
arxivində külli miqdarda aşıq şeiri, dastan
parçaları olduğunu yazırdı. Aşıqlar
içərisində isə Firudin bəyi daha çox
böyük el sənətkarı Aşıq Valeh
maraqlandırmışdır.
Maraqlısı budur ki, Aşıq Valehlə
bağlı araşdırmalarının nəticələrini
F.B.Köçərli SMOMPK-da, "Kars" qəzetində və
ən geniş şəkildə "Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi materialları" kitabında ifadə etmişdir.
F.B.Köçərli "Kərbəlayı
Səfi "Valeh" təxəllüs" adlı məqaləsində
Valehin Canıoğlu Kərbəlayı Abdullanın və
Baba bəyin müasiri olduğunu, Gülablı kəndində
təvəllüd tapdığını, 60-70 iləcən
ömür sürdüyünü, oxuyub-yazmağı
Şuşa qalasında kəsb etdiyini, "ülumi-maarifə
və xüsusən, şeir deməyə artıq dərəcədə
meylü həvəsi" olduğunu qeyd etmişdir.
"Kərbəlayı Səfi mərhumun
əşari-müxtəlifələrindən birisi də
insanın məbudu ana bətnində bir qətrə
uyuşmuş qandan maya bağlayıb, müruri-əyyam ilə
dünyaya gəlməsini və yer üzündə nəşvü-nüma
tapıb körpəlik, uşaqlıq, cavanlıq, kişilik və
qocalıq hədlərinə yetişməsini və hər
sinnü salın öz halü təbiətinə məxsus
müxtəlif övzavü əhvalını,
şüglü karını və əhvali-ruhiyyəsiniE"
təfsilən rişteyi-nəzmə çəkdiyi kəlam"ı
- 31 bəndlik vücudnaməsini əsərinə daxil edən
Firudin bəy Köçərli bu şeirin məzmununu icmal
etmiş və belə yazmışdır: "Kərbəlayı
Səfinin bu "Vücudnamə"si bizim zindəganlığımızın
cümlə övzavü keyfiyyətini və nə növ
icra etməsini və adabü ayınini bəyan edir".
***
Xəlqilik ədəbiyyatın başlıca
ədəbi-estetik və bədii-milli sosial
keyfiyyətidir. Əsrləri arxada qoyaraq yazılı vasitələrlə,
eləcə də yaddaşdan-yaddaşa ötürülərək hafizələrdə
yaşayan şifahi və yazılı ədəbiyyatın
mövzu-məzmun aktuallığının və ideya-bədii
orijinallığının başlıca qaynaqlarından biri söz sənətinin
(eləcə də incəsənətin bütün
sahələrinin) məhz
milliliyi (bəşəriliklə
vəhdətdə), xəlqiliyi və xalqın həyatı,
mənəvi dünyası, xalq yaradıcılığı ənənələri
ilə sıx bağlı, əlaqəli olmasındadır.
F.B.Köçərli
bu baxımdan çox müdrik bir ədəbiyyatşünas
kimi həmin məsələni xüsusi
nəzərə çarpdıraraq
yazırdı: "Vəli bir müsənnif və şair nə qədər öz millətinə yavuq olsa, onun adat
və xasiyyətləri üzrə nəşvü nüma tapsa, milliyyət
qanı onun damarlarında
nə qədər artıq cərəyan
etsə, bir o qədər onun əsərlərindəki milliyyət
qoxusu və milliyyət nişanəsi artıq
görünəcəkdir".
***
Bu və ya digər faktlar, mətbu fikirlər və elmi araşdırmalar
göstərir:
* Firudin bəy Köçərli
professional ədəbiyyatşünas olmaqla yanaşı, həm
də folklorşünaslıq sahəsində ilkin olaraq
folklorun başlıca və əsas xüsusiyyətlərini qələmə
almışdır;
* ədəbiyyatşünas alim folklorun
bir sıra janrlarını, əsas cəhətlərini elmi cəhətdən
doğru ümumiləşdirmişdir;
* Firudin bəy folklorşünaslıq
baxımından bu gün də elmi-nəzəri dəyərini
saxlayan fikirlər söyləməklə yanaşı, həm
də yazılı ədəbiyyatın ayrı-ayrı
nümayəndələrinin (M.P.Vaqif, Q.B.Zakir və b.)
şifahi ədəbiyyatın ayrı-ayrı janrlarından
istifadə faktlarını təsvir və təhlil
etmişdir;
* folklorşünas-pedaqoq ilk olaraq
uşaq folklorunu toplayıb ayrıca toplu şəklində nəşr
etdirmişdir.
Şamxəlil MƏMMƏDOV,
SDU-nun "Folklorşünaslıq"
elmi-tədqiqat laboratoriyasının
rəhbəri
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 3 iyun.- S.6.