İsveçrə
Konfederasiyasının təhsil sistemi
İsveçrə
Konfederasiyası
Ərazisi: 41285
kv.km.
Əhalisi: 7,9
milyon nəfər
Paytaxtı:
Dövlət dili: Alman, fransız, italyan,
romanş
Pul vahidi: İsveçrə frankı
Təhsil sistemi
Qərbi Avropada yerləşən İsveçrə
Konfederasiyası 26 dairədən (kanton) ibarətdir. Hər bir dairə
maliyyə müstəqilliyinə və muxtariyyətə
malikdir. Ölkə şimaldan Almaniya, qərbdən
Fransa, cənubdan İtaliya, şərqdən isə Avstriya və
Lixtenşteynlə həmsərhəddir. İsveçrə
bir sıra mədəniyyətlərin qovuşduğu ölkədir.
Ölkədə dörd rəsmi dövlət
dilinin (alman, fransız, italyan və romanş-latın dilinə
əsaslanan dil) olması da bunu deməyə əsas verir.
İsveçrə dövlət tərəfindən
maliyyələşən yüksək keyfiyyətli təhsil
sistemi ilə bütün dünyada tanınır. Çox az
miqdarda təbii ehtiyatlara malik olmasına baxmayaraq,
İsveçrə dünyanın ən yüksək
inkişaf etmiş ölkələrindən biridir. Ölkənin tərəqqisi, ilk növbədə,
zəngin intellektual potensiala əsaslanır.
İsveçrənin
təhsil sistemi məktəbəqədər, ibtidai, orta (orta
təhsilin 1-ci və 2-ci səviyyəsi), orta ixtisas, ali və diplomdansonrakı təhsil pillələrindən
ibarətdir.
İsveçrədə əlavə təhsil məsələlərinə
xüsusi diqqət yetirilir. Hər kəsə
peşə bacarıqlarını inkişaf etdirmək,
müvafiq biliklərini daha da dərinləşdirmək
üçün əlverişli şərait yaradılır.
Əlavə təhsil, əsasən kurslar,
humanitar qurumlar və ya universitetlər tərəfindən təşkil
olunur. Əlavə təhsil dərsliklər,
əyani vəsaitlər və kompüter proqramları vasitəsilə
evdə təhsil formasında da həyata keçirilə bilər.
Məktəbəqədər təhsil
İsveçrədə dövlət əsaslı məktəbəqədər
müəssisələrdə təhsil pulsuzdur. Uşaqlara 1 və ya 2 il müddətində məktəbəqədər
təhsil almaq imkanı yaradılıb. Məktəbəqədər
təhsil müəssisələrinə qəbul yaşı və
təhsil müddəti inzibati dairələrə görə
fərqlənir. Əksər hallarda
uşaqlar 4 yaşından, bəzi hallarda isə 3 və ya 5
yaşından məktəbəqədər təhsil müəssisələrinə
cəlb edilirlər.
Müxtəlif dillərdə danışan dairələrdə
məktəbəqədər təhsil fərqli formada təşkil
olunur. İsveçrənin alman dilində danışan
dairələrində bağçalar, fransız və italyan
dilində danışan dairələrində isə uşaq məktəbləri
fəaliyyət göstərir.
Məktəbəqədər təhsil müəssisələri
əsasən bələdiyyələr tərəfindən
maliyyələşdirilsə də, dairələr də bu
sahəyə nəzarət edirlər.
İcbari təhsil
İsveçrədə 6 yaşı tamam olmuş
bütün uşaqlar icbari təhsilə cəlb olunur. İcbari təhsil
9 illik olub, ibtidai təhsili və orta təhsilin 1-ci səviyyəsini
əhatə edir. Ölkədə özəl
icbari məktəblər olsa da, uşaqların əksəriyyəti
dövlət məktəblərində oxuyur.
İbtidai
təhsil müddəti dairələrə görə 4, 5 və
ya 6 il davam edir. Müxtəlif
dairələr üzrə təhsilin təşkili məsələlərində
xeyli fərqlər mövcuddur.
Orta təhsilin 1-ci səviyyəsində əsasən
ümumi fənlər tədris olunur. Orta təhsilin 1-ci səviyyəsi
üzrə fəaliyyət göstərən müxtəlif
növ məktəblərin bəzilərində şagirdlərə
daha praktiki biliklər öyrədilir, onlar peşə
ixtisasları istiqamətində hazırlanır. Digər məktəblərdə isə orta təhsilin
2-ci səviyyəsində oxumaq üçün şagirdlərə
daha dərin biliklər verilir.
Qeyd etdiyimiz kimi, ölkədə dövlət əsaslı
məktəblər daha böyük nüfuza malikdir. Şagirdlərin
95 faizi dövlət tərəfindən maliyyələşən
məktəblərdə təhsil alır.
Dörd dövlət dilinə malik olan ölkə kimi
İsveçrədə çoxdilliliyin qorunmasına
xüsusi diqqət yetirilir. İcbari təhsil pilləsində
şagirdlər ana dilləri ilə yanaşı, ingilis dilini
və rəsmi dövlət dillərindən birini də
öyrənirlər.
Orta təhsil
Şagirdlər 16 yaşından təhsillərini orta təhsilin
2-ci səviyyəsində davam etdirə bilərlər. Bəzi dairələrdə
3, bəzilərində isə 4 il davam edən
bu səviyyədə şagirdlər ya peşə
ixtisaslarına yiyələnərək əmək bazarının
iştirakçısına çevrilir, ya da ali məktəblərdə
oxumaq, təhsillərini davam etdirmək üçün biliklərə
yiyələnirlər.
Orta təhsilin 2-ci səviyyəsi üzrə dörd
növ məktəb fəaliyyət göstərir. İstehsalat
müəssisəsi təcrübəsi və nəzəri
kurslardan ibarət peşə məktəblərində təhsil
dairələrə görə 3 və ya 4 ildir. Bu məktəblərdə 300-dən artıq
müxtəlif peşəyə yiyələnmək
mümkündür. Peşə
yönlü orta təhsil müəssisələrinin məzunlarına
ölkə üzrə tanınan federal diplom verilir.
Peşə təhsilini bitirənlər öz
ixtisasları üzrə bakalavr dərəcəsinə yiyələnmək
üçün əlavə təhsil kurslarında oxuya bilərlər. Bundan sonra
onlar qəbul imtahanı vermədən tətbiqi elmlər
üzrə ixtisaslaşmış universitetlərə,
tamamlayıcı imtahan verməklə isə universitetlərə
daxil olmaq imkanı qazanırlar.
Matura məktəblərində (dairə məktəbləri,
orta məktəblər, liseylər) şagirdlərə yeddi fənn
üzrə geniş ümumi təhsil verilir. Fənlər əsas
və ikinci dərəcəli olmaqla iki qrupa
bölünür. Bu tədris
ocaqlarında, əsasən universitetlərə daxil olmaq istəyən
şagirdlər oxuyurlar. İxtisaslaşmış orta məktəblərdə
həm ümumi, həm də müəyyən peşə, o
cümlədən tibb, ictimai iş, təhsil, musiqi, incəsənət
sahələrinə aid spesifik fənlər tədris olunur. Belə məktəblərdə oxuyan şagirdlər
əlavə praktiki təlim və ya kurslar keçdikdən
sonra peşə təhsili sertifikatı da əldə edə
bilərlər.
Ali və orta ixtisas təhsili
Ölkədə
ali və orta ixtisas təhsili A və B səviyyələrinə
bölünür. A səviyyəsində 2 növ ali təhsil müəssisələri fəaliyyət
göstərir. Birincisi, ənənəvi
universitetlər, dairə universitetləri və federal
texnologiya institutları. Bu müəssisələrdə
təlim, əsasən elmi tədqiqatlar üzərində
qurulur. İkincisi, tətbiqi elmlər
universitetləri. Bu ali məktəblərdə
təlim tətbiqi tədqiqatlara əsaslanır.
Ali peşə təhsili və təlimi isə B səviyyəsinə
aiddir. Bu təhsil
pilləsi ali peşə təhsili və təlimi
kolleclərində həyata keçirilir. Bu təhsil
pilləsini bitirən tələbələrə peşə
sertifikatları və diplomlar verilir.
Abituriyentin akademik qabiliyyət sertifikatı və ona
müvafiq olan sənədə malik olması universitetə qəbul
üçün əsas tələb hesab edilir. İxtisas
seçimində abituriyentlər tam azad olsalar da, tibb fakültələrinə
qəbul zamanı böyük rəqabət
yarandığı üçün qabiliyyət imtahanı da
tələb olunur. Əcnəbilərin
tibb ixtisaslarına qəbuluna isə tam məhdudiyyət
qoyulub.
İsveçrədə dövlət tərəfindən
maliyyələşən 10 dairə universiteti və 2 federal
texnologiya institutu (Sürix Federal Texnologiya İnstitutu və
Lozanna Federal Politexnik Məktəbi) fəaliyyət göstərir. 2009-2010-cu tədris ilində
bu ali məktəblərdə 130000-ə
yaxın tələbə təhsil alıb. Tələbələrin
26 faizini əcnəbilər təşkil edib.
Dövlət hər iki federal texnologiya institutuna, hər
bir dairə isə öz ərazisi daxilində yerləşən
universitetlərə nəzarət edir. Dairə
universitetləri həm dövlət, həm də dairələr
tərəfindən maliyyələşdirilir.
İsveçrənin
10 dairə universitetinin 5-i (Bazel Universiteti, Bern Universiteti,
Luzern Universiteti, Saint-Qallen Universiteti və Sürix Universiteti)
alman dilli, 4-ü (Friburq Universiteti, Cenevrə Universiteti, Lozanna
Universiteti və Nevşatel Universiteti) fransız dilli, 1-i (Della
Svizzera Universiteti) isə italyan dilli dairədə yerləşir.
Həmin universitetlərdə tədris dairədə
istifadə edilən dildə aparılır. Yalnız Friburq Universitetində tədris alman və
fransız dillərində aparılır.
Ölkənin
ən böyük ali məktəbi 20000-dən
çox tələbənin təhsil aldığı
Sürix Universitetidir. Burada tələbələrin
15-20 faizini əcnəbilər təşkil edir.
Universitetdə təhsil müddəti 4-6 il
davam edir.
Sürix Federal Texnologiya İnstitutu və Lozanna Federal Politexnik
Məktəbi dövlət elmi tədqiqat müəssisəsidir. Bu müəssisələrdə
yüksək standartlara uyğun tədris, tədqiqat və
elmi-texniki xidmətlər həyata keçirilir.
Hər iki institut yüksək ixtisaslı, beynəlxalq
arenada tanınmış alim və mühəndislərin
hazırlanmasına misilsiz töhfələr verir.
İsveçrənin
ali təhsil müəssisələri
klassik Avropa universitetləri ənənəsi əsasında fəaliyyət
göstərir. Ali məktəblərdə həm
tədris, həm də tədqiqat həyata keçirilir, tələbələrə
hüquq, iqtisadiyyat, riyaziyyat, təbiət elmləri, humanitar
və ictimai elm sahələri üzrə dünyəvi biliklər
verilir.
Bir tədris
ili 2 semestrə bölünür. Qış semestri oktyabrın son həftəsindən
fevralın ortalarına qədər davam edir. Yay semestri
isə universitetdən asılı olaraq martın ( və ya aprelin) ortalarında başlayır,
iyunun (və ya iyulun) birinci yarısında başa
çatır.
Bir
çox ixtisaslarda təhsil müddəti 4-5 il
olsa da, tibb sahəsi üzrə təhsil 6 il davam edir. Ali təhsilin sonunda məzunlara müvafiq olaraq
lisenziya, diplom və ya doktorluq dərəcəsi verilir.
Tətbiqi
elmlər üzrə universitetlər ali
peşə təhsili istiqamətində
ixtisaslaşmış mütəxəssislərin
hazırlanmasını nəzərdə tutur. Bu ali məktəblər 1993-cü ildən bəri
təxminən 70 ali texniki məktəbin birləşdirilməsi
və ixtisaslaşması nəticəsində
yaradılıb. İsveçrədə 1-i
özəl olmaqla, 7 tətbiqi elmlər universiteti fəaliyyət
göstərir.
Tətbiqi
elmlər universitetlərində ümumi texnologiya, informasiya
texnologiyası, memarlıq, tikinti, planlaşdırma, kimya,
aqronomluq, meşəçilik, iqtisadiyyat, dizayn, səhiyyə,
ictimai iş, musiqi, sənətşünaslıq, tətbiqi
psixologiya, tətbiqi linqvistika və idman sahələri üzrə
mütəxəssis hazırlığı həyata
keçirilir. 2009-2010-cu tədris ilində tətbiqi
elmlər universitetlərində 70000 tələbə təhsil
alıb.
İsveçrədə
dövlət ali təhsil müəssisələri
ilə yanaşı çoxlu sayda özəl ali məktəblər
də fəaliyyət göstərir. Özəl
təhsil müəssisələrinin bəziləri yalnız
ölkə vətəndaşlarına xidmət etdiyi
üçün onlar dövlətdən subsidiyalar alır.
Digər özəl təhsil müəssisələrində
isə həm yerli, həm də əcnəbi tələbələr
oxuya bilərlər. Belə özəl ali
məktəblərə dövlət maliyyə vəsaiti
ayırmır. Onu da qeyd edək ki, ali təhsil
kursları, imtahanlar təşkil etmək və özəl dərəcələr
vermək üçün dövlətdən subsidiyalar alan
özəl ali təhsil müəssisələrindən
xüsusi icazə tələb olunmur.
Təhsilin
keyfiyyətini daim yüksək səviyyədə saxlamaq
üçün dövlət və özəl ali təhsil müəssisələri
vaxtaşırı akkreditasiyadan keçirilir.
Əcnəbi tələbələr
İsveç hökuməti Təqaüdlər üzrə
Federal Komissiya vasitəsi ilə əcnəbi tələbələrə
qrantlar ayırır. Qrantlarla aid məsələlərə Təhsil
və Tədqiqat üzrə Dövlət Katibliyi cavabdehlik
daşıyır. Təhsil və Tədqiqat
üzrə Dövlət Katibliyi tələbələr
üçün qrantların xərclənməsi üzrə
dairələrə federal subsidiyaların verilməsini təşkil
edir.
Bu qurum, həmçinin universitet təhsili, təsviri sənət
və musiqi ixtisasları üzrə İsveçrənin əcnəbi
tələbələrə verdiyi təqaüdləri əlaqələndirir
və maliyyələşdirir. Təhsil və Tədqiqat üzrə
Dövlət Katibliyi Avropanın bir sıra ali
təhsil müəssisələrində diplomdansonrakı təhsil
üzrə qrantların verilməsi və idarə
olunmasına da cavabdehlik daşıyır. İstedadlı tələbələrin
təhsillərini İsveçrənin ali
təhsil müəssisələrində davam etdirmələrinə
yardım edən Axille İsella Fondu da Təhsil və Tədqiqat
üzrə Dövlət Katibliyinə tabedir.
Elmi-tədqiqatlar
İsveçrə təhsil, elm və texnologiya sahəsində
nail olduğu yüksək uğurları ilə beynəlxalq səviyyədə
tanınır.
Ölkənin beynəlxalq rəqabətliliyi
elmi-tədqiqatlara ayrılan irihəcmli investisiya vəsaitlərinə
əsaslanır. Elmi-tədqiqatlara xərclənən
vəsaitin üçdə iki hissəsindən çoxu
özəl sektorun, o cümlədən kimya, əczaçılıq,
elektronika və metallurgiya sahəsinin payına
düşür. Milli Elm Fondu, İsveçrə
Konfederasiyasının İnnovasiyaya Yardım Fondu tədqiqat
və inkişafın təşviqinə töhfələr
verən aparıcı qurumlardandır.
Beynəlxalq əməkdaşlıq
İsveçrənin beynəlxalq əməkdaşlıq
proqramlarına qoşulması 1953-cü ildə Cenevrə
şəhərində Avropa Nüvə Tədqiqatı Təşkilatının
təsis olunmasına ölkənin verdiyi dəstək ilə
daha geniş vüsət alıb. Ölkənin təhsil, tədqiqat və
innovasiya sahəsində beynəlxalq əməkdaşlıq fəaliyyətində
Avropa Tədqiqat və Texnologiya Zonasının, Avropa Təhsil
Zonasının inkişafında iştirakı, İsveç
İnformasiya Şəbəkəsinin hazırlanması, Avropa
İttifaqının Tədqiqat üzrə çərçivə
proqramlarına cəlb olunması, Avropa Kosmik Agentliyi, Avropa
Atom Fizikası Laboratoriyası, Avropa Atom Enerji Birliyi, Avropa Cənub
Rəsədxanası, Avropa Molekulyar Biologiya Laboratoriyası,
Avropa Şurası, Avropa İqtisadi Əməkdaşlıq Təşkilatı
və YUNESKO ilə səmərəli əlaqələr
xüsusi yer tutur.
Təhsilin idarə olunması
İsveçrədə federal təhsil naziri vəzifəsi
yoxdur. Daxili İşlər üzrə Dövlət
Departamenti nəzdində fəaliyyət göstərən Təhsil
və Tədqiqat üzrə Dövlət Katibliyi federal
hökumətin təhsil üzrə ixtisaslaşmış
qurumudur.
Təhsil və Tədqiqat üzrə Dövlət
Katibliyində 100 nəfər işçi
çalışır. İllik büdcəsi təxminən 2,3 milyard
İsveçrə frankı təşkil edən Təhsil və
Tədqiqat üzrə Dövlət Katibliyi İsveçrənin
elm, tədqiqat, universitet və kosmos sahəsində
strategiyasının hazırlanmasına və icrasına
cavabdehdir. Katiblik həmçinin Federal
Administrasiya daxilində müvafiq sahələr üzrə
koordinasiya işini həyata keçirir və dairələrlə
əməkdaşlığı təmin edir.
Konfederasiya, dairə və bələdiyyə
qurumları təhsil sisteminin müvafiq sahələrinə
cavabdehlik daşıyırlar. Konstitusiyaya əsasən
məktəbəqədər və icbari təhsilin idarə
olunması dairələrə həvalə olunub. Bu təhsil pillələrində maliyyələşmənin
böyük qismi dairələrin üzərinə
düşür. Hər bir dairədə təhsil
sahəsinə məsul olan vəzifəli şəxs fəaliyyət
göstərir.
Dairələr bütün uşaqların icbari təhsil
almasını təmin etməlidir. Bu vəzifə bələdiyyələrlə
əməkdaşlıq şəraitində həyata
keçirilir.
Orta təhsilin 2-ci səviyyəsi isə konfederasiya və
dairələr tərəfindən birgə idarə olunur. Peşə təhsili
və təlimi üzrə səlahiyyət, əsasən
konfederasiyaya məxsusdur. Konfederasiya dairələr və peşə
təhsili müəssisələri ilə əməkdaşlıq
etməklə bütün peşələr üzrə
hüquqi normaları tənzimləyir. Dairələr
isə peşə məktəblərində peşə təhsilinin
təşkilinə cavabdehdir. Dairələr,
həmçinin matura məktəblərində və
ümumi təhsil institutlarında təhsilin təşkilinə
cavabdehdir. Tələblərə uyğun
olduğu halda bu müəssisələrin verdiyi diplomlar
konfederasiya tərəfindən tanınır. Ali və orta ixtisas təhsili müəssisələrinin
fəaliyyətinin tənzimlənməsində də
konfederasiya və dairələr birgə iştirak edir.
Təhsil, tədqiqat və innovasiya İsveçrənin
sosial inkişafı və tərəqqisinin əsasını
təşkil edir. Buna görə federal büdcədən
bu sahəyə böyük məbləğdə vəsait
ayrılır. İsveçrə Federal Məclisi
2008-2011-ci illər üzrə təhsilin, tədqiqatın və
innovasiyanın inkişaf etdirilməsinə 20,110 milyard frank vəsaitin
ayrılmasına dair qərar çıxarıb. Avropa İttifaqı çərçivəsində
tədqiqat sahəsində əməkdaşlıq üzrə
ayrılmış vəsaiti də nəzərə alsaq,
2008-2011-ci illər üzrə təhsil, tədqiqat və
innovasiya sektoru üçün federal xərclərin
miqdarı ümumilikdə 21,310 milyard frank təşkil edir.
Hazırladılar: Bəşarət
MƏMMƏDOV,
Ramil HÜSEYNOV
Yazının
hazırlanmasında İsveçrə Konfederasiyasının
Təhsil və Tədqiqat üzrə Dövlət Katibliyinin rəsmi
materiallarından istifadə olunub.
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 10 iyun.- S.8-9.