Ümumtəhsil
məktəblərində informatika fənninin tədrisi
Ötən 25
illik tarixdə qazanılmış təcrübə,
perspektivlər
Respublikamızın
ümumtəhsil məktəblərində informatika fənninin
tədrisinə başlanmasından 25 ildən artıq vaxt keçir.
Bu gün 25 il əvvələ
nəzər salanda fənnin tədrisində qarşıya
çıxan problemlər, ildən-ilə
qazanılan uğurlar, fənn üzrə dərslik, proqram və
tətbiqi proqram paketlərinin
təkmilləşdirilməsi, bu işdə alim, metodist və müəllimlərimizin
keçdiyi şərəfli yol
qəlbimizi qürur hissi ilə doldurur. Gəlin, həmin
illərə bir daha nəzər salaq.
İnformatika
bir tədris fənni kimi ümumtəhsil məktəblərinin
tədris planına 1985-ci ilin 1 sentyabrından daxil edilib. O zaman bu yeni kurs
"İnformatika və hesablama texnikasının əsasları"
adı ilə yalnız yuxarı siniflərdə (IX və X
siniflərdə) tədris olunurdu.
Son 25 ildə
respublikamız həm sovetlər birliyində olarkən, həm
də müstəqillik qazandıqdan sonra təhsil sferasının
informasiyalaşdırılmasının optimal
yollarının müəyyənləşdirilməsi sahəsində
müxtəlif səviyyələrdə qərarlar qəbul
edilmiş, elmi tədqiqatlar aparılmışdır.
XXI əsr
informasiyalaşmış cəmiyyət əsri olduğundan gənc
nəslin informatika və informasiya texnologiyaları sahəsində
müəyyən bilik, bacarıq və vərdişlər
sisteminə malik olması çox vacibdir.
Məhz
buna görə də respublikamızda elektronika və mikroelektronika
robotlarının yaradılması və tətbiqi sahələrinin
genişləndirilməsi, bu sahələri daha da inkişaf
etdirmək üçün hələ
informatika kursu ümumtəhsil məktəblərinin tədris
planına daxil edilməmişdən əvvəl-keçən
əsrin ortalarından müxtəlif tədbirlər
görülməsinə başlanılmışdı.
Kompüter
texnikası ən çox kibernetikaya təsir etdiyindən
kibernetika elminə respublikamızda da böyük maraq
yaranmış və bu sahədə tədqiqatlar
aparılmağa başlanmışdı.
Kibernetika
sahəsində respublikamızda ilk tədqiqatlar 1952-ci ildə
Azərbaycan SSR EA-dakı Neft ekspedisiyası nəzdində
Elektromodelləşdirmə laboratoriyasında
başlanmışdı.
Laboratoriya 1956-cı ildə Elmlər Akademiyasının
Fizika və Riyaziyyat, 1958-ci ildə isə Riyaziyyat və
Mexanika İnstitutunun tərkibinə daxil edilmiş və
Hesablama Mərkəzi adlandırılmışdı.
1959-1960-cı illərdə Azərbaycana
ilk universal rəqəmli elektron
maşınları-"Ural-1","BESM-2" gətirildikdən
sonra xalq təsərrüfatı əhəmiyyətli məsələlərin həlli
sahəsində fəaliyyətə başlanıldı. Bu
maşınların öyrənilməsi və texniki
istismarını təmin etmək üçün o zaman gənc
kadrlar olan Telman Əsgərov, Şahid Quliyev, Fərhad
Tağıyev və başqaları Rusiyanın Penza şəhərinə
elmi ezamiyyətə göndərildi.
1960-cı
ildə isə Hesablama Mərkəzi müstəqil təşkilat
kimi təsdiq edilmiş, 1965-ci ildə Hesablama Mərkəzinin
əsasında Kibernetika İnstitutu yaradılmışdı.
Keçən əsrin 60-70-ci illərində EHM vasitəsilə
mürəkkəb məsələlərin həlli
üçün xüsusiləşdirilmiş müəssisələr-hesablama
mərkəzləri yaradılmağa başlanıldı.
Akademiyada təşkil edilən ilk Hesablama Mərkəzindən
sonra ali məktəblərimizdə, ilk dəfə ADU-da,
nazirliklərdə, əksər zavodlarda hesablama mərkəzləri
yaradılmağa başlandı.
Sonralar,
1971-ci ildə AMEA Kibernetika İnstitutunun nəzdində vaxtilə
mənim də işlədiyim
Avtomatlaşdırılmış İdarəetmə Sistemləri
şöbəsi (AİS şöbəsi)
yaradılmışdı. 1982-ci ildən AİS şöbəsi
sərbəst hüquqi subyekt kimi fəaliyyət göstərmiş
və 1997-ci ildə AİS şöbəsinin əsasında
İnformasiya-Telekommunikasiya Elmi Mərkəzi (İTEM), 21 may
2002-ci ildə isə İTEM-in əsasında
İnformasiya Texnologiyaları İnstitutu təşkil olundu.
1984-cü
ildən Kibernetika İnstitutunda axşam və qiyabi "Gənc
kibernetiklər" məktəbi fəaliyyət göstərməyə
başlamışdı. Məktəbdə institutun əməkdaşları
hesablama texnikası, proqramlaşdırılma üzrə nəzəri
və təcrübi məşğələlər
aparmış, olimpiadalar təşkil etmişlər.
İnstitutun əməkdaşları gənc texniklər
stansiyasında, bir sıra orta məktəblərdə
proqramlaşdırma dərnəklərinə rəhbərlik
etmişlər.
Respublika
Maarif Nazirliyinin və Azərbaycan SSR EA Kibernetika
İnstitutunun birgə təşəbbüsü ilə Mərkəzi
Müəllimləri Təkmilləşdirmə İnstitutunun
bazasında yuxarı sinif şagirdlərinin kompüter
savadlılığını artırmaq məqsədilə
eksperimental kurslar açılmışdı.
Azərbaycan
SSR EA-nın Kibernetika İnstitutunda, o vaxtkı S.M.Kirov
adına ADU-da, M.Əzizbəyov adına Azərbaycan Neft və
Kimya İnstitutunda, Ç.İldırım adına Azərbaycan
Politexnik İnstitutunda, B.Sərdarov adına Xalq Təsərrüfatı
İnstitutunda və başqa ali məktəblərdə,
elmi-tədqiqat institutlarında, hesablama mərkəzlərində
kibernetikaya aid elmi axtarışlar aparılır, bu sahəyə
aid yeni fakültə və ixtisaslar
açılırdı.
Məlumdur
ki, 1950-ci illərin sonunda akademik A.P.Yerşovun rəhbərliyi
ilə Novosibirskdəki bir çox məktəblərdə
proqramlaşdırmanın əsasları üzrə
eksperimentlər aparılmış və bu təcrübə
sonralar geniş tətbiq edilməyə
başlanmışdı. 1959-cu ilin sentyabrından Moskva şəhəri,
Pervomayski rayonundakı 425 nömrəli məktəbin bəzi
siniflərinin bazasında S.İ.Şvarsburdun
apardığı təcrübələr nəticəsində 1960-61-ci illərdə belə məktəblərin
sayı artdı və 1961-ci ilin iyulunda o zamankı RSFSR Maarif
Nazirliyi riyaziyyat üzrə
ixtisaslaşmış məktəblər üçün sənədlərin
ilk variantını təsdiq etdi. Bu sənədlər toplusuna
məzunların peşə xarakteristikaları, tədris
planı, ümumi riyaziyyat kursu üzrə proqram daxil idi. Tədris
fənlərinin adı isə "Riyazi maşınlar və
proqramlaşdırma", "Hesablama riyaziyyatı" (ilkin
variantda "Təqribi hesablamalar") adlanırdı.
1965-1970-ci
illərdə məzmunu proqramlaşdırmaya həsr
olunmuş və riyaziyyat təmayüllü məktəblər
üçün V.M.Monaxov, R.S.Quter, B.V.Ovçinskiy,
P.T.Reznikovskiyin dərs vəsaitləri proqramlaşdırma
üzrə fakültativ kursların aparılmasında
böyük əhəmiyyətə malik oldu.
60-cı
illərdə məktəb informatikasının əsasını
kibernetika elementlərinin öyrədilməsi istiqamətində
nəzəri və eksperimental tədqiqatlar təşkil
edirdi. Uzunmüddətli tədqiqatlardan sonra belə bir nəticəyə
gəlindi ki, kibernetikanın öyrədilməsi ümumi orta
təhsilin məzmununa ayrıca fənn kimi daxil edilməlidir.
Lakin tədqiqatçılar yalnız 1970-ci ildə 140
saatlıq (70 saat IX, 70 saat X sinifdə) "Kibernetikanın əsasları"
kursunun orta ümumtəhsil məktəblərinin fakültativ
kursları siyahısına rəsmi daxil etdirə bildilər.
Həmin fakültativ kursun proqramının əsas bölmələri
aşağıdakılar idi: Giriş (20 s.), çevrilmələr
və informasiya çeviriciləri (82 s.), informasiya və
siqnal (24 s.), idarəetmə sistemlərinin qurulması prinsipləri
(12 s.), nəticələr (2 s.).
Qeyd edək
ki, həmin kursun məzmununa daxil olan avtomatlaşdırma,
informasiyanın saxlanması, emalı və çevrilməsi,
ötürülməsi anlayışları sonradan məktəb
informatika kursunun əsas komponentlərinin formalaşmasında
mühüm rol oynadı.
1975-1980-ci
illərdə fakültativ kursların sayı artdı və
VII sinifdə "Say sistemləri və EHM-in hesabı
qurğuları", VIII sinifdə "Alqoritmlər və
proqramlaşdırma", IX, X siniflərdə
"Kibernetikanın əsasları", X sinifdə
"Proqramlaşdırma dilləri" adlı kurslar məktəb
fakültativ kurslarının sırasına daxil edildi. Bu kurslar üzrə İ.N.Antipov,
V.M.Monaxov, V.S.Lednev və A.A.Kuznetsov, V.N.Kasatkin və
başqaları, M.P.Lapçik tərəfindən
müxtəlif metodiki tövsiyələr hazırlandı.
70-ci illərdə
məktəblərarası tədris-istehsalat kombinatlarında
(MTK) yuxarı sinif şagirdlərinin hesablama
texnikasının tətbiqi sahəsində peşə
hazırlığı istiqamətləri artdı.
MTK-ların bazasında məktəblilərin
hazırlığı istiqamətləri əsasən
aşağıdakılar idi: EHM operatoru, elektromexanik,
proqramçı-laborant, elektron aparatlarının
nizamlayıcısı, hesablama işləri operatoru və s.
70-ci illərin
əvvəllərində respublikamızda ilk dəfə orta məktəblərdə-əvvəlcə
Bakıdakı 164 nömrəli, sonra isə 134 nömrəli
məktəbdə indiki Bakı
Dövlət Universitetinin
dosenti, pedaqoji ictimaiyyətin rəğbətini
qazanmış Ramin Mahmudzadə
proqramçılar sinfi təşkil etmişdi. Ali məktəblərdə
də artıq informatika sahəsinə xüsusi fikir verilməsinə
başlanılmışdı. 1983-cü ildə ilk dəfə
respublika ali məktəblərinin tələbə
komandası (komandanın rəhbəri R.Mahmudzadə
olmuşdur) Minsk şəhərində informatika üzrə
olimpiadaya aparılmış və komanda Ümumittifaq
olimpiadasında 3-cü yeri tutmuşdu.
Sov.İKP
MK-nın və SSRİ Nazirlər Sovetinin 1984-cü il 12 aprel
tarixli 313 nömrəli qərarı ilə SSRİ Maarif
Nazirliyinə, Pedaqoji Elmlər Akademiyasına, Dövlət
Texniki Peşə Təhsili Komitəsinə, Ali və Orta
İxtisas Təhsili Nazirliyinə
tapşırılmışdı ki, ümumtəhsil məktəblərinin
yuxarı siniflərində, texniki peşə məktəblərində,
orta ixtisas məktəblərində hesablayıcı elektron
texnikasının əsaslarının öyrənilməsini
təşkil etsinlər, belə ki, şagirdlərə kompüterlərdən
istifadə etmək vərdişləri aşılansın və
onlar xalq təsərrüfatında bu texnikanın geniş tətbiqi
haqqında biliklərlə silahlandırılsınlar. Bundan
ötrü şagirdlər üçün xüsusi kurs
hazırlanmasını, lazımi dərsliklər, dərs vəsaitləri,
məktəb kabinetləri və məktəblərarası
kabinetlər yaradılmasını, habelə baza müəssisələrinin
və başqa idarələrin kompüter texnikasından dərs
məqsədləri ilə istifadə olunmasını nəzərdə
tutsunlar. Ümumtəhsil məktəblərinin dərs
prosesində kompüterlərin tətbiqi ilə bağlı
psixoloji-pedaqoji problemləri haqqında 1986-cı ildə
Sov.İKP MK-ya və SSRİ Nazirlər Sovetinə məlumat
versinlər. 1986-1990-cı illərdə hesablayıcı
elektron və mikroprosessor texnikası kabinetləri
yaradılsın.
12 aprel
1984-cü ildə SSRİ Nazirlər Soveti sədrinin birinci
müavini Heydər Əliyevin
başçılığı ilə keçirilmiş
iclasda qəbul edilmiş tarixi qərardan sonra məktəblərimizdə
yeni bir dövr - kompüter texnikası ilə
tanışlıq dövrü başlandı.
O vaxtdan
başlayaraq respublikamızın bəzi məktəblərinə
mikrokalkulyatorlar, "Yamaha", "Aqat", "Mir-2" və
"Elektronika-DK-28" tipli kompüterlər verildi, yeni
kabinetlər yaradıldı.
Bakıdakı
132 nömrəli məktəbdə "Aqat" tipli
kompüterlər quraşdırıldı. Məktəbə
Moskvanın Lionozov Elektromexanika Zavodunun mütəxəssisləri
dəvət olunmuş və hesablama mərkəzi
yaradılmışdı.
Azərbaycan
Dövlət Universitetində, Azərbaycan Politexnik
İnstitutunda, Neft-Kimya İnstitutunda, Xalq Təsərrüfatı
İnstitutunda, Naxçıvan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda, Bakı Baza Energetika Texnikumunda, eləcə də
bir sıra ali və orta ixtisas təhsili ocaqlarında hesablama
texnikasından geniş istifadə olunmağa
başlamışdı.
1984-cü
ildə hazırlanan "Ümumtəhsil və peşə məktəblərində
islahatın əsas istiqamətləri" adlı təşkilati-metodik
sənəddə məktəb islahatının əsas istiqamətlərindən
biri kimi gənclərin ümumi kompüter
savadsızlığının ləğvinin təmini və
informatika və hesablama texnikasının əsaslarının
tədris prosesinə daxil edilməsi deklarativ olsa da, elan edildi.
1984-cü
ilin sonunda A.P.Yerşov və V.M.Monaxovun rəhbərliyi ilə
"İnformatika və hesablama texnikasının əsasları"
fənninin proqramı hazırlanmağa başlandı və
1985-ci ilin ortalarında o vaxtkı SSRİ Maarif Nazirliyi tərəfindən
bəyənildi .
"İnformatika
və hesablama texnikasının əsasları" bir tədris
fənni kimi ümumtəhsil məktəblərinin tədris
planına 1985-ci ilin 1 sentyabrından daxil edildi (keçmiş
SSRİ-də). Ümumtəhsil məktəblərində bu fənn
yalnız yuxarı siniflərdə (o zaman IX və X siniflərdə)
tədris olunurdu.
"İnformatika
və HT-nin əsasları kursu üzrə ilk proqramın
maşınlı variantı" 1986-cı ildə çap
edildi. Kursun iki yuxarı sinifdə tədrisi nəzərdə
tutulurdu və kursa 102 saat vaxt ayrıldı.
Maşınlı
variantda nəzərdə tutulan məzmuna uyğun bir neçə
dərs vəsaitləri, o cümlədən A.Q.Kuşnirenko və
b., V.A.Kaymin və b., A.Q.Qeyn və b. tərəfindən
hazırlandı və onların geniş müzakirəsi təşkil
edildi. Moskvada təşkil edilmiş belə müzakirələrin
birində mən də
iştirak etmişəm.
Yeni
proqramın məzmunu "İnformatika və hesablama
texnikasının əsasları" fənnini ayrıca bir fənn
kimi nəzərdə tuturdu və "maşınsız
variant"dan çox da fərqlənmirdi.
Lakin ilk rəsmi
proqramdan fərqli olaraq burada praktik işlərə daha
çox vaxt ayrılmışdı.
Maşınlı
variantda ilk proqramın əsas xüsusiyyəti onda idi ki, ilk dəfə
olaraq rəsmi sənəddə məktəb informatika kursu
üzrə zəruri olan proqram təminatının təxmini
siyahısı verilmişdi. Sonrakı illərdə onlardan
çoxu müxtəlif variantlarda və məktəblərdə
istifadə olunan müxtəlif tip texnika üçün
işlənilib hazırlandı
1990-cı
ilədək respublikamızın orta ümumtəhsil məktəblərində
1985-1986-cı illərdə A.P.Yerşovun redaktorluğu ilə
nəşr edilmiş dərs vəsaitlərinin Azərbaycan
dilinə tərcüməsindən istifadə edilirdi. Müəllimlər
isə həmin müəllifin hazırladığı və
informatika müəllimləri üçün nəzərdə
tutulan vəsaitlərin Azərbaycan dilinə tərcüməsindən
yararlanırdılar.
Nazirliyin
26.09.1988-ci il tarixli, 216 nömrəli əmri ilə Bakı
şəhəri, Əzizbəyov (indiki Xəzər) rayonu Türkan qəsəbəsindəki
119 nömrəli məktəbdə (informatika müəllimi
Rafiq Qasımov) məktəblərarası tədris-hesablama mərkəzi
yaradılmış və 3-cü və 5-ci siniflərdə
eksperiment qaydasında "İnformatika və hesablama
texnikasının əsasları" fənni tədris
edilmişdi.
(Ardı var)
Akif ƏLİYEV,
Təhsil Nazirliyinin TİMS
şöbəsinin baş məsləhətçisi,
e-mail: akif_aliev@mail.ru
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 10
iyun.- S.13.