Azərbaycan məktəblərində
fizikanın tədrisi tarixinə dair
maraqlı və faydalı tədqiqat əsəri
Elmi-tədqiqat institutlarında əsas
iş istiqamətlərindən biri gənc tədqiqatçılara
elmi məsləhət verməkdir. Həmin müəssisələrdə
müxtəlif səviyyəli ixtisas sahibləri tədqiqat
aparır. Sevindirici haldır ki, onlardan bəziləri
dünyagörüşü, bilik səviyyəsi ilə alimləri
və ümumiyyətlə müsahiblərini heyran edir. Belə
tədqiqatçılardan biri Vidadi Orucovdur. Vidadi Orucov ali təhsil aldıqdan
sonra müxtəlif təhsil müəssisələrində
çalışmaqla yanaşı, elmi-tədqiqat sahəsində
də fəaliyyət göstərməyi qarşısına
məqsəd qoymuş, fizikanın tədrisi prosesində
qarşıya çıxan çətinlikləri müəyyənləşdirmək
və onların aradan qaldırılması yollarını
göstərməklə, ümumtəhsil məktəblərində
çalışan fizika müəllimlərinə metodik məqalələrlə
kömək etmiş, təlimin keyfiyyətini
yaxşılaşdırmaq işində yardımçı
olmuşdur.
O,
professor A.Mehrabovun rəhbərliyi altında namizədlik dissertasiyasının
müvəffəqiyyətlə müdafiəsindən (1999)
sonra da elmi axtarışlarını davam etdirmək arzusunda
olmuşdur. "Azərbaycanda fizikanın tədrisi
metodikasının inkişafı" mövzusu üzrə tədqiqat
aparmağı, doktorluq dissertasiyası yazmağı nəzərdə
tutmuş və həmin mövzu üzərində iş
aparmaq arzusunu Azərbaycan Respublikası Təhsil Problemləri
İnstitutunun rəhbərliyinə bildirmiş, mövzu
institutun Elmi Şurasında müzakirə edilərək bəyənilmiş
və təsdiq edilmişdir. Eyni zamanda Elmi Şura fizikanın
tədrisi metodikası üzrə tanınmış mütəxəssis,
pedaqoji elmlər doktoru, professor Z.Qaralovu elmi məsləhətçi
kimi təsdiq etmişdi (2003). O vaxtdan etibarən Vidadi Orucov
bizim şöbə ilə əlaqə saxlamış, elmi
araşdırmalardan aldığı nəticələr
haqqında məlumat vermiş və sonra görəcəyi
işi müəyyənləşdirmişdi. Beləliklə,
tədqiqat əsərini tamamlayıb şöbənin müzakirəsinə
təqdim etdi. Bu əsərin
müzakirəsində metodist, pedaqoq alimlərlə
yanaşı, nəzəri fizik alimlərdən (elmi məsləhətçisi
professor Z.Qaralov metodist alim kimi tanınmasına baxmayaraq, nəzəri
fizikanın kamil bilicisidir) professorlar A.Mehrabov, E.Qocayev, T.Pənahov,
A. Abbaszadə, Z.Orucov və başqaları iştirak edirdilər.
Alimlər əsərin mövzusunun aktuallığını
qeyd etməklə yanaşı, eyni zamanda onun işlənmə
tərzini (problemin düzgün planlaşdırılaraq,
tarixi-elmi aspektdə işlənməsi) də yüksək qiymətləndirdilər.
Doğrudur,
fizika problemləri tarixi aspektdə araşdırılır,
lakin nəzəri məsələlər tarixi inkişafda
verilir, nəzəri anlayışlar tarixin ayrı-ayrı
dövrlərində tədris prosesi ilə əlaqələndirilir.
Haqqında danışılan tədqiqat əsərinin praktik
əhəmiyyəti də bundan ibarətdir: keçmişi,
dünəni yaxşı bilmədən, bu günü dəyərləndirmək,
sabaha - gələcəyə düzgün istiqamət
götürmək olmaz.
Təxminən
min il bundan əvvəl böyük şair Nizami Gəncəvi
demişdi ki, məni görmək istəsən, əsərimə
bax. Həmin fikri bu tədqiqat
işinə də şamil etmək olar. Belə ki, əsərdə
müəllifin yüksək elmi təfəkkürə malik
olduğu aydınlaşır. İstifadə olunan mənbələr
Vidadi Orucovun tədqiqatının əhatə dairəsi
haqqında aydın təsəvvür yaradır. Başqalarından
fərqli olaraq, tədqiqat əsəri haqqında deyilənləri
diqqətlə dinləyir, lazım gəldikdə fikrini elmi dəlillərlə
izah edir.
Müzakirə
prosesində N.Gəncəvinin "İskəndərnamə"
əsərində şairin fizika haqqında fikirlərinə
nəzər salmağı doktoranta məsləhət
gördük. Növbəti gəlişində əsəri
oxuduğunu dedi və şairin fizikaya dair fikirlərinə
heyranlığını bildirdi, eyni zamanda Nizaminin bu barədə
fikirlərinə aid xüsusi məqalə ilə mətbuatda
çıxış edəcəyinə də söz verdi və
yazdı da.
Doğrudur,
müdriklər "Elmin nəzəriyyəsi olmadan tarixi
yoxdur" deyirlər. Fikrimizcə, hər hansı elmi bilmək
üçün onun tarixinin öyrənilməsi də zərurət
təşkil edir. Nəzəriyyə tarixi inkişaf prosesində
yaranır, formalaşır, kamilləşir.
Müzakirə
zamanı aydın olur ki, əsərin mövzusu fizikanın tədrisi
tarixinə həsr olunmasına baxmayaraq, ayrı-ayrı
dövrlərdə fizika anlayışlarının şagirdlərə
çatdırılması metodikasına da nəzər
salınır. Belə nəticə çıxarmaq olar ki, bu
tədqiqat əsərində tarixlə metodika əriş-arxac
kimi bir-birilə bağlıdır.
Müzakirə
iştirakçıları əsəri yüksək qiymətləndirərək,
onun çap olunmasını fizika mütəxəssisləri
üçün faydalı hesab etdilər.
Nəhayət,
əsər müzakirə iştirakçıları tərəfindən
dərin tədqiqatın nəticəsi kimi dəyərləndirilərək,
AAK-ın fizikanın tədrisi metodikası üzrə
pedaqoji elmlər doktoru alimlik dərəcəsi
almaq üçün dissertasiyaya verilən tələbləri
tam ödədiyi fikrinə gəlirlər.
Vidadi
müəllim ixtisasca fizikdir, onun başqa bir keyfiyyəti
haqqında da söz deməyə ehtiyac yaranır. O,
müsahibi ilə yerindəcə, poetik dillə də
danışmağı bacaran alimlərdəndir.
Əlli
il əvvəl müdrik bir şəxsdən eşitdiyim,
müəllifinin adını unutduğum bir fars beyti ( iki
misra) yadıma düşdü:
Səyyad
əz peyi seyd dəvidən əcəbi nist,
Seyd əz
peyi səyyad dəvidən məzə darəd...
(Ovçunun
ov dalınca qaçması təəccüblü deyil, ovun
ovçu dalınca qaçmasının məzəsi var). Beyti
xatırlamaqla, bizə görə, hər ziyalıya nəsib
olmayan, geniş erudisiyalı şəxslər haqqında
söhbət açıb, digərlərinin ondan nümunə
götürməli olmalarını nəzərə
çatdırmaqdır.
İctimai
elmlər üzrə mütəxəssislər poeziya dili ilə
danışırsa, bu, çox yaxşıdır, belə də olmalıdır, təəccüb
doğurmur. Digər elm sahələrində elə mütəxəssislər
var ki, öz sevdiyi ixtisaslarını gözəl bilməklə
yanaşı, ədəbiyyatımıza, poeziyamıza da dərindən
bələddir, onu yaxşı bilir, təhlil edir, aydın nəticə
çıxarır, dinləyicinin diqqətini nəinki
özünə cəlb edir, hətta onu heyrətə gətirir.
Belə adamların geniş kütlə, xüsusilə
ziyalılar arasında böyük nüfuza malik olduqları məlumdur.
Bu barədə istənilən qədər misal gətirmək
mümkündür. Nümunə kimi şahidi olduğumuz bəzi
faktları demək yerinə düşər:
Mərhum
Əli Fəhmi (Allahın min rəhməti olsun onun ruhuna)
ixtisasca həkim idi, müxtəlif yerlərdə baş həkim,
həkim işləməsinə baxmayaraq, poeziya
vurğunu, klassik şeir
ölçüsü olan əruzun yaxşı bilicisi idi,
Bakı Dövlət Universitetində Füzuli mövzusu
üzrə xüsusi kurs aparır, klassik şeirin ən mahir
şərhçilərindən sayılırdı.
Yaxud,
başqa bir nümunə. Bir nəfər yaxın dostum fəlsəfə
üzrə doktorluq dissertasiyası müdafiəsindən sonra
ziyafət təşkil etmişdi. Məclisi Azərbaycanın
tanınmış filosofu F.Köçərli aparırdı.
Məclisin gedişində təklif olundu ki, Fürudin müəllim,
burada bir nəfər var, onu dilləndirin!
- Kimi
deyirsiniz?
- Adı
Mircəfərdir, Siz ona söz verin. Fürudin müəllim qəfildən
sözü Mircəfərə verdi. Mircəfər diksinmiş halda ayağa durdu.
- Axı
mən sizdən söz istəməmişəm deyərək,
S.Ə.Şirvanidən bir qəsidə deməyə
başladı. Bu vaxta qədər səs-küylü
məclisə bir sükut çökdü, hamı Mircəfərin
şeir demək tərzinə heyran qalmışdı. Fəlsəfə
ixtisasına malik olan məclis üzvlərindən bir nəfər
məclisdəkilərdən heç kəsin
tanımadığı Mircəfərə xitabən: bir az da Füzulidən deyin. Söz ona (Mircəfərə)
xoş gəlmədi, cavabında: Füzulidən elə qəzəl
deyərəm ki, eşitməmiş və heç bir nəşrində
oxumamış olarsan. Qəzəli
dedi və məclisə müraciətlə: kim
eşidibsə, desin. Hamı heyrətə gəlmişdi.
Məclisdəki filosoflardan biri "Füzulinin
fəlsəfəsi" mövzusunda namizədlik
dissertasiyası yazmışdı (Rəşid). Yoldaşları çox istədilər ki, o,
Füzulidən bir qəzəl desin, lakin Rəşid - bunun
qarşısında şeir söyləmək çətindir,
- deyə imtina etdi. Xalqımız arasında bu cür
söz xiridarları az deyildir. Belə ziyalılardan biri bacarıqlı təhsil
işçisi kimi tanınan Vidadi Ömər oğlu Orucovdur.
***
Vidadi Orucov həmin tədqiqatın əsasında
"Azərbaycanda fizikanın tədrisi metodikasının
inkişafı" adlı kitab hazırlayıb nəfis şəkildə
çap etdirmişdir. Kitab dərs vəsaiti kimi işlənmiş, Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin 21 dekabr 2010-cu il
tarixli 1680 saylı əmri ilə təsdiq edilmişdir.
Kitabın annotasiyasında deyilir: "Vəsaitdə
fizikanın tədrisi metodikası elminin yaranması və Azərbaycanda
onun təşəkkülü göstərilmişdir. Fizikanın tədrisi metodikası üzrə
müxtəlif dövrlərdə aparılan elmi-tədqiqat
işləri araşdırılmış və onların
istifadə imkanları açıqlanmışdır. Fizikanın tədrisi metodikası sahəsində əməyi
olan Azərbaycan alimlərinin elmi-pedaqoji fəaliyyətləri
haqqında məlumat verilmiş və məktəb fizika
kursunun tədrisinin müasir metodoloji əsasları
açıqlanmışdır.
Vəsaitdə
məqsəd ali pedaqoji məktəblərdə
fizikanın tədrisi metodikası kursunun əsas vəzifəsini,
onun inkişaf yollarını tələbələrə
çatdırmaq, fizika müəllimlərinə metodiki
kömək göstərməkdir".
Yüksək
poliqrafik tələblər
əsasında 260 səhifə
həcmində çap olunmuş bu tədqiqat əsəri
ön söz, dörd fəsil, istifadə olunmuş ədəbiyyat
siyahısından ibarətdir. Ön sözdə müəllif
müasir dövrdə insanlığın
rahatlığına xidmət edən elmi-texniki tərəqqidə fizikanın əvəzolunmaz rola
malik olduğunu, məktəbdə onun öyrədilməsinin
vacibliyini qeyd edir. O, eyni zamanda tədqiqat obyektinə tarixilik
baxımından yanaşaraq, bütün zamanlarda məktəbdə
fizikanın tədrisi keyfiyyətinin eyni səviyyədə
olmadığını, lakin zaman keçdikcə məktəblərdə
bu fənnin tədrisi sahəsində də nailiyyətlərin
əldə olunduğunu deyir. Müəllif
"Ön söz"də fikrini respublikada aparılan təhsil
islahatı ilə əlaqədar olaraq fizikadan proqram və dərsliklərin
yeniləşdirilməsi ilə tamamlayır.
Kitabın birinci fəsli "Fizikanın tədrisi
metodikası elminin inkişaf yolları" adlanır. Müəllif
bu fəsildə, haqlı olaraq, Azərbaycanda fizika tədrisi
metodikası elminin inkişafı haqqında aydın təsəvvür
yaratmaq üçün, mövzudankənar görünsə
də, Rusiyada fizikanın tədrisi metodikasına nəzər
salır, bir sıra müəlliflərin əsərlərinin
adını çəkir.
Bu fəsildə
müəllif professor Abbasqulu
Abbaszadənin Azərbaycanda fizika elminin ilkin inkişaf
dövrünü, şərti
olaraq ayırdığı mərhələləri əsas
götürür və onlara yeni münasibət bildirir, nəzərəçarpan
yenilikləri qeyd edir, hər inkişaf mərhələsində
fəaliyyət göstərən alimlərin adını
göstərir ki, bu da oxucuda elmin dinamikası haqqında
aydın təsəvvür yaradır. Müəllif
haqlı olaraq, yeri gəldikcə, respublikada fizika elminin nəzəri
cəhətdən inkişafına nəzər salır, sonra
onun tədrisi məsələlərini tədqiq edərək
münasibət bildirir.
Vəsaitdə
Azərbaycanda fizikanın tədrisi metodikası elminin
inikşaf tarixi iki mərhələyə bölünür:
1) Azərbaycanın müstəqilliyə qədərki -
1991-ci ilə qədər olan mərhələ, 2) Azərbaycan
Respublikası müstəqillik qazandıqdan - 1991-ci ildən
sonrakı mərhələ. Birinci mərhələ
də özlüyündə dövrləşdirilir. Aydın olur ki, Azərbaycanda fizikanın tədrisi
metodikası üzrə tədqiqat işləri keçən
əsrin 30-cu illərindən diqqət mərkəzində
olub. Müəllif əsərdə bu sahədə
çalışan alimlərin, onların hər birinin tədqiqat
əsərinin adını çəkir və münasibət
bildirir. Tədqiqatdan aydın olur ki, keçən əsrin
30-cu illərindən etibarən fizikanın tədrisi
metodikası sahəsində çalışan alimlər
arasında Abbasqulu Abbaszadə aparıcı mütəxəssis
olmuş, aparılan tədqiqat işlərinə rəhbərlik
etmiş, fizik alimlərin yetişməsində, əgər
demək mümkündürsə, müstəsna rolu
olmuşdur.
Vəsaitin ikinci fəsli "Azərbaycanda fizikanın tədrisi
metodikası sahəsində aparılan elmi-tədqiqat işləri"
adlanır. Bu başlıq altında respublikada fizikanın tədrisinə
dair aparılan tədqiqat işlərinin hər biri
ayrılıqda nəzərdən keçirilir və
alınan nəticə oxucunun nəzərinə
çatdırılır. Fikrimizcə, bu,
olduqca səmərəli yoldur. Bu
baxımdan da vəsait, fikrimizcə, çox böyük əhəmiyyətə
malikdir. Nümunə kimi bəzilərinə
nəzər salmaq olar. Məsələn, orta məktəbin
fizika kursunda əhatə edilməsi mümkün olan
qanunların, sayının, yerinin, onların tədrisi
sisteminin işlənib hazırlanması, nəticələrinin
şagirdlərin bilik və bacarıqlarının keyfiyyətinin
yaxşılaşdırılmasına xidmət etməsi,
onların tərbiyəsinə,
dünyagörüşünün inkişafına təsirinin
öyrənilməsi fizikanın tədrisi metodikasında
çox aktual problem olduğunu əsaslandırmağa ehtiyac
yoxdur. Bu problemin həlli baxımından professor Zahid İbrahim oğlu
Qaralovun tədqiqatı maraq doğurur. Bu tədqiqat
işi Vidadi Orucovun hazırladığı vəsaitdə
geniş təhlil olunur, faydalı vəsait kimi qiymətləndirilir.
Və yaxud, fənlərarası əlaqə problemi ilə
bağlı: Azər Abbasqulu oğlu Abbaszadə "Orta məktəblərdə
fizikanın tədrisi prosesində fizikanın kimya ilə əlaqələri
haqqında" adlı tədqiqat işində fizikanın
kimya ilə əlaqəli tədrisinin yollarını
axtarır, pedaqoji eksperiment keçirir, nəticələri
ümumiləşdirir (nəticələr vəsaitdə
öz əksini tapır). Həmin fəsildə
fizikanın tədrisi metodikası sahəsində aparılan
bütün tədqiqatlar haqqında belə ətraflı məlumat
verilir.
Vəsaitin "Fizikanın tədrisində Azərbaycan
alimlərinin elmi-pedaqoji fəaliyyətinin öyrənilməsi"
adlı üçüncü fəslində bu sahədə
ardıcıl tədqiqat işi aparan tanınmış alimlərin
elmi fəaliyyəti daha ətraflı tədqiq olunur.
Vəsaitin
dördüncü fəsli "Məktəb fizika kursunun tədrisinin
müasir metodoloji əsasları"na həsr
olunmuşdur. Bu bölmədə Azərbaycan təhsil
sisteminin dünya təhsil sisteminə inteqrasiyası ilə əlaqədar
fizika tədrisinin qarşısında duran vəzifələr
müxtəsər şəkildə şərh olunur, fizika tədrisinin
metodoloji əsası müəyyənləşdirilir, bu
istiqamətdə aparılan işlərin məzmunu nəzərdən
keçirilir, təhsil islahatı ilə əlaqədar
aparılan fizikadan hazırlanmış proqram və dərsliklərin
müəyyən üstünlüklərə malik olduğu
qeyd edilir.
Vidadi
Orucovun hazırladığı, yuxarıda adıçəkilən
vəsaitin müsbət cəhətlərindən biri
fizikanın tədrisi metodikası üzrə respublikada
aparılan tədqiqatların qrafik şəkildə ardıcıllıqla
göstərilməsidir. Fikrimizcə,
adıçəkilən qrafik cədvəl təkcə
fizikanı tədris edən müəllimlər
üçün deyil, eyni zamanda gənc tədqiqatçılar
üçün də çox faydalı mənbədir.
Bu cədvəldə müdafiə olunmuş 4
doktorluq, 72 namizədlik dissertasiyasının adları
ardıcıllıqla göstərilir ki, bu da istər müəllim,
istərsə də tədqiqatçı üçün
tutarlı mənbədir.
Vəsait tədqiqat prosesində istifadə olunmuş ədəbiyyat
siyahısı ilə tamamlanır. Bu siyahı Vidadi
Orucovun bir tədqiqatçı kimi mütaliə dairəsinin
aydın ifadəsidir. Bütün bunlar Vidadi Ömər oğlu
Orucovun fizikanın tədrisi
metodikası sahəsində bir alim kimi yetişməsindən,
püxtələşməsindən, kamilliyindən xəbər
verir.
Şəmistan MİKAYILOV,
Asya BƏKİROVA
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 18 mart.- S.20.