Yuri Qaqarinin
müəmmalı ölümü...
Bildiklərimiz və
bilmədiklərimiz
1961-ci il aprelin 12-i. Bu gün dünya
tarixinə kosmosun fəthi günü
kimi daxil olub. Həmin gün ilk insan kosmosa
uçub. Təyyarəçi Yuri Qaqarin Yer
kürəsi ətrafında dövr edən
ilk insan olub. Qaqarinin idarə etdiyi "Vostok-1" kosmik
gəmisi Yerin ətrafında saatda 27 min kilometr
sürətlə dövr edib.
Bu tarixi uçuş cəmi
108 dəqiqə davam etmişdi.
Uçuşun ən zirvə nöqtəsi
Yerdən 327 kilometr yüksəklikdə olub. Bu uçuşda
onun şifrli ləqəbi
"Kedr" olmuşdu.
Bu şifrənin hazırlanması general Kərim Kərimova həvalə olunmuşdu.
1968-ci il martın 27-də Yuri Qaqarin və təyyarəçi-təlimatçı
Vladimir Seryogin "MİQ-15" təyyarəsində
təlim uçuşları zamanı həlak olublar.
Yuri Qaqarinin müəmmalı ölümündən
sonra ilk kosmonavtın son
günləri və onun ölümünə
yol açmış sonuncu
uçuş barədə kifayət qədər sensasion, mübahisə doğuracaq,
bəzən də heyrətləndirici fikirlər səsləndi.
Yuri Qaqarin barədə,
kosmosu fəth etmiş
ilk
insanın taleyi haqqında Rusiya Federal Kosmik Agentliyinin arxiv materiallarına istinadən maraqlı hesab etdiyimiz
materialları
oxucularımızla bölüşmək istərdik.
"Getdik"
Qaqarin özünün 108 dəqiqəlik tarixi orbital uçuşunu yerinə yetirəndə cəmi 27 yaşı vardı. İlk kosmik uçuş 1961-ci il aprelin 12-də Qazaxıstandakı Baykonur kosmodromundan başladı. Yuri Qaqarin Sovet İttifaqının kosmosa göndərmək üçün seçdiyi 20 kosmonavtdan biri idi. Sonradan bu siyahı daha da qısaldılmış, orada yalnız iki nəfərin - Yuri Qaqarin və German Titovun adları qalmışdı. İki nəfərdən Qaqarinin seçilməsinə səbəb onun daha sadə ailədən çıxması idi. Qaqarin fəhlə oğlu idisə, Titovun atası ziyalı idi. Bununla belə, qeyd edirlər ki, hər halda əsas rolu kosmonavtın hazırlığı oynaya bilərdi. 1961-ci ilin əvvəllərindən ABŞ astronavtı Alan Şepard orbitaltı uçuş üçün məşq edirdi. O, "Redstone" adlı raketlə 1961-ci ilin mayında uçmalı idi. Sovet kəşfiyyatı bu barədə məlumatlar əldə etmişdi. Sovet kosmik proqramının rəhbəri Sergey Korolyov amerikalıların birinci olacağından həmişə narahat idi. Buna görə də Yuri Qaqarinin uçuşu bir ay əvvələ, aprelin 12-ə nəzərdə tutulmuşdu. Arxiv materiallarına görə, ilk uçuşun tarixini müəyyənləşdirmək və eləcə də kosmosa ilk olaraq kimin uçması məsələsini həll etmək üçün Dövlət Komissiyası 1961-ci il aprelin 1-dən 10-dək hər gün toplaşıb. Yerli vaxtla saat 09:07-də start verilərkən Qaqarin tarixə düşəcək bir kəlmə dedi: "Poyexali" - "Getdik". Liftlə gəminin kabinəsinə qalxmazdan əvvəl Qaqarin təbəssümlə bildirirdi: "Hə, qardaşlar, bir nəfər hamı üçün, hamı bir nəfər üçün!". Sonrakı sözləri isə hər bir kosmonavt əzbərdən bilirdi. "Start qabağı bu dəqiqələrdə nə söyləmək olar? Mənim bütün həyatım indi gözəl an kimi görünür. Əvvəllər yaşanılan hər şey bu dəqiqələr üçün edilib. Bilirəm ki, tapşırığın məsuliyyətini anlayaraq onu daha yaxşı yerinə yetirmək üçün mən bütün iradəmi toplayacağam. Gücüm çatan hər şeyi edəcəyəm. Mən sizə, əziz dostlar, insanlar uzaq yola düşərkən həmişə bir-birinə dediyi kimi, "Hələlik" deyirəm. Mən sizləri, tanışları, tanımadıqlarımı, yaxınları və uzaqları necə də qucaqlamaq istərdim".
İlk uçuşdan
sonrakı həyatı
108 dəqiqə Yuri Qaqarinin həyatını büsbütün dəyişdi. Qırıcı-aviasiya polkunun təyyarəçisi bir an içində dünyanın ən məşhur adamlarından biri oldu. İlk kosmosa səfərindən sonrakı 3 il ərzində müxtəlif ölkələrə səfərlər və görüşlər Qaqarinin çox vaxtını aldı. Yuri möhkəm xarakterli insan idi. 1964-cü ildə Qaqarin kosmonavtlar hazırlayan Mərkəzin rəis müavini təyin olunur. O, SSRİ Ali Sovetinin 6-7-ci çağırış deputatı, Sovet-Kuba dostluq cəmiyyətinin sədri kimi ictimai-siyasi iş aparırdı. Qaqarin N.Jukovski adına Hərbi-Hava Mühəndisləri Akademiyasında oxuyurdu və bir müddət onun uçuş təcrübəsi yox idi, buna da səbəb onun ictimai fəaliyyəti idi. 6 illik fasilədən sonra Qaqarin 1967-ci ilin dekabrında "MİQ-17"-də müstəqil uçuş edir, lakin düzgün eniş hesabı aparmadığına görə ikinci cəhddən yerə enməli olub. Bu insident hakimiyyət dairələrində qəza baş verəcəyi təqdirdə populyar qəhrəmanı itirmək qorxusu yaradırdı.
Yuri Qaqarin ölümünə 9 ay qalmış sovet kosmonavtının Amerika ekipajı tərkibində və əksinə uçması imkanlarını təklif etmişdi və qəti rədd cavabı almışdı. Daha sonra Qaqarin xoşməramlı jest kimi NASA-da olmagı xahiş etmişdi, onun bu xahişi də rədd olunmuşdu. SSRİ hakimiyyət orqanları Qaqarinin təkliflərini təhlükəli hesab edirdi; Qaqarin bu təkliflərdən sonra təyyarə ilə xaricə uça bilərdi. Son vaxtlara qədər polkovnik Qaqarinin şəxsi işi SSRİ DTK-nın Xüsusi şöbəsi üçün xüsusi əhəmiyyətli dövlət sirri hesab olunub.
Son uçuş...
Uzun fasilədən sonra - 1967-ci ildə Qaqarin yenidən uçmağa başladı. Bu dəfə Qaqarin özünü "MİQ-17" təyyarəsində sınadı. Amma bu uçuş onun əvvəlki bacarığını itirməkdə olduğunu göstərdi. Belə ki, yerə enən zaman düzgün hesablama apara bilmədi və uzun müddət hərbi hava limanının üzərində dövrə vurmağa məcbur oldu. O, yenidən kosmosa uçmaq niyyətində idi. Ona görə də Qaqarin inadla məşq edir, unutduqlarını bərpa etməyə çalışaraq, gecə-gündüz hava limanından ayrılmırdı. Bununla belə, kosmonavtlar hazırlayan Mərkəzdə hamıya aydın idi ki, Qaqarin artıq təkbaşına uçuş etməyə hazır deyil və bu, onu faciəyə doğru aparır. 1968-ci il mart ayının 27-də, Moskva vaxtı ilə saat 10:18-də Qaqarin ve Seryogin Çkalovsk aerodromundan növbəti sınaq uçuşuna qalxdılar. Hava olduqca sakit və açıq idi. Sınaq uçuşu üçün 20 dəqiqə nəzərdə tutulmuşdu. Amma saat 10:30-da Qaqarin yerə enmək üçün icazə istədi. Bundan sonra təyyarə ilə əlaqə kəsilir. 3 saatlıq axtarışdan sonra, saat 14:50-də təyyarənin qalıqlarını uçuş-sınaq mərkəzindən 85 kilometr aralı, Novoselovo kəndi ətrafında tapmaq mümkün olur. Bu, artıq son idi...
Araşdırmaların
nəticələrinin açıqlanması qadağan
edildi
Yuri Qaqarinin müəmmalı ölümündən sonra uzun müddət müəmmalı qəzanın səbəblərinə dair rəsmi məlumatlar bir çoxları tərəfindən skeptik qarşılandı.
Qəza nəticəsində 2 Sovet İttifaqı Qəhrəmanı həlak olmuşdu, onların meyitləri tanınmaz vəziyyətə düşmüşdü. Qəza baş verən zaman Qaqarinin 34 yaşı vardı və vaxtsız ölümdən qabaq o, Aya göndəriləcək sovet ekspedisiyasına rəhbərlik edəcək ən potensial namizəd hesab olunurdu (bu sahədə amerikalılar 1969-cu ildə rusları qabaqladı). Hadisədən sonra qəzanın səbəblərini araşdıran hökumət komissiyası yaradılıb. Qara xəbəri eşidən insanlar küçələrdə ağlaşırdı. Minlərlə insan günlərlə onun cənazəsi başında növbəyə durmuşdu. Araşdırmalarda 200-ə yaxın ekspert iştirak edib, lakin araşdırmaların nəticələrinin açıqlanması qadağan edildi və 30 cildlik məruzə arxivə göndərildi. Araşdırmaçılara bildirildi ki, nəticələrin açıqlanması ölkəni "pərişan" edə bilər, tezliklə bu iş ümumiyyətlə unuduldu.
Qaqarin niyə öldü...
27 mart 1968-ci ildə həqiqətdə nələr baş verib, bu sualın birmənalı izahı yoxdur. Rusiya Federal Kosmik Agentliyinin arxiv materiallarından görünür ki, bu hadisənin başvermə səbəbləri ilə bağlı müxtəlif versiyalar, şayiələr, fərziyyələr mövcuddur. Onlardan bəziləri bunlardır: səhv hava proqnozu, şar-zondla, quşla toqquşma, digər təyyarənin dolaşıq izinə düşmək, gözlənilmədən baş vermiş maneəni ötmək üçün kəskin surətdə kənara çəkilmək, "siyasi motivlərlə" təyyarənin qəsdən sıradan çıxarılması, təyyarəçilərin əsaslandırılmayan riskə getməsi və dərindən götür-qoy etməməsi, uçuş zamanı texnikanın sıradan çıxması. Digər versiyalara görə, təyyarəçilər uçuş zamanı huşlarını itiriblər, ayılanda isə hansısa tədbir görmək artıq gec olub. Onlar yad planetlilərin hücumuna məruz qalıblar və s... "Smolenskiye novosti" qəzeti 5 mart 2004-cü il tarixli sayında Sovet İttifaqı Qəhrəmanı Pavel Popoviçin bu sözlərini sitat gətirmişdi: "Əgər biz bir gün Yuri Alekseyeviçin ölüm səbəbini öyrənəcəyiksə, bu, heç də tezliklə olmayacaq".
Qəzanın başvermə səbəblərinin araşdırılması üzrə 3 hökumət komissiyası yaradılıb. Daha bir komissiya mövcud idi ki, onun yaradılmasından çoxlarının xəbəri olmayıb. Bir sıra ekspertlərə görə, 4-cü komissiyada "çekistlər" işləyib, məhz onların araşdırmaları "qərəzsiz" olub. Əks-kəşfiyyatın arxiv materiallarına görə, Qaqarin məhz rus səhlənkarlığının və başısoyuqluğun nəticəsində həlak olub. 25 il Qaqarin adına kosmonavtlar hazırlayan Mərkəzdə işləmiş və Ulduz şəhərciyinin hərbi əks-kəşfiyyat şöbəsində xidmət etmiş N.Rıbkin qeyd edirdi: "Sənədlər arasında mən Qaqarinin təyyarəsinin qəzasına aid kağızlara rast gəldim. Mən onları diqqətlə öyrəndim. Məndə belə bir təəssürat yarandı ki, Qaqarini əlbəttə ki, məqsədyönlü şəkildə ölümə gətirməyiblər. Qaqarin ölməyib, Qaqarini qorumayıblar...".
50-ci illərin sonlarında Qaqarinin müəllimi olmuş təlimatçı-təyyarəçi A.Kolosov xeyli fərqli düşünür: "Nə qədər qəmli olsa da, Qaqarinin ölümünün səbəbi əsaslandırılmamış risk və səhlənkarlıqdır. Təyyarəçilər 1100-1300 metr hündürlükdə uçublar. Bu isə çox risklidir. Lakin təyyarəçilər risk ediblər. Və uduzublar. Təyyarə buludlar arasından çıxan zaman aydın olub ki, hündürlük azdır, katapultasiya artıq gec idi. Təyyarəni şığıma vəziyyətindən çıxarmaq üçün azacıq hündürlük çatışmayıb".
Yuri Qaqarinin böyük qardaşı Valentin Qaqarin qəzanın səbəbini belə izah edirdi: "Düşünürəm ki, bu qəza əvvəlcədən diqqətlə işlənib hazırlanmışdı. Bir adamın üzərində həddən artıq, çox böyük şöhrət cəmlənmişdi. Onu polkovnik kimi dəfn etdilər, lakin faktiki olaraq evdə general şineli onun kürsüsündən asılmışdı. Bütün generalitet onu layiq olmadığı mövqeyi tutan adam hesab edirdi, baxmayaraq ki, mən hesab edirəm ki, onlar əslində ona qibtə edirdilər".
İki dəfə Sovet İttifaqı Qəhrəmanı, təyyarəçi-kosmonavt Boris Volnov da Qaqarinin həlak olduğu 18 bort nömrəli "MİQ-15" təyyarəsində dəfələrlə uçub. O hesab edir ki, Qaqarinin ölümünün səbəblərini biz heç vaxt bilməyəcəyik. Qaqarinin çox təcrübəli instruktor Seryoginlə uçduğunu qeyd edən Volnova görə, faciənin hər hansı səhv üzündən baş verməsi praktik olaraq mümkünsüzdür.
50 ildən sonra
açıqlanmış rəsmi məlumatlara görə, Qaqarinin ölümü təyyarənin
kabinəsinin hermetikliyinin pozulması nəticəsində
baş verib.
Neyl Armstronq: "O, bizi
kosmosa çağırırdı"
Yuri Qaqarin bizim dünyamızı daha aydın, işıqlı,
xoşbəxt edib. Onun təbəssümü
planetimizin hər bir vətəndaşı
üçün gələcəyin
simvoluna çevrilib və belə bir ümid yaradıb
ki, xoşbəxtlik mütləq baş verəcək. İnsanlar XX əsrdə baş vermiş ən yaxşı hadisələri
Qaqarinin adı ilə bağlayırlar.
Qaqarin bütün bəşəriyyətə
məxsus idi. Onun uçuşu Amerikada da böyük əks-səda doğurmuşdu.
Məşhur astronavt, Aya
ilk ayaq basmış Neyl Armstronq Qaqarinin uçuşundan vəcdə gələrək,
"o, bizi kosmosa çağırırdı" demişdi.
Planetin ilk kosmonavtının
gözəl həyatı
və faciəli taleyi haqqında çoxsaylı filmlər
çəkilib, kitablar
yazılıb, çoxcildli
xatirələr toplanıb.
Lakin uzun illər Qaqarinin kosmosda keçirdiyi 108 dəqiqəlik uçuş
təəssüratları insanlardan
gizlin saxlanılıb. Yalnız
1961-ci il aprelin 12-dən
- ilk insanın kosmosa uçmasından 30 il sonra Yuri Qaqarinin dünyanı
ayağa qaldırmış
108 dəqiqəlik uçuş
hesabatı dərc olunub. Uzun illər
Qaqarinin hesabatı üzərində
məxfilik qrifi asılıb. Tam məxfilik
kosmosda baş verənləri xatırlamağı
belə, qadağan edirdi. Lakin məhz 108 dəqiqəlik
dramatik anlar Yuri Qaqarinin əsl qəhrəmanlığının bütün miqyasını
qiymətləndirməyə imkan verir. "Yer kürəsini
gəmi-peykdə dövr
edərkən mən planetimizin nə qədər gözəl olduğunu gördüm.
İnsanlar, bu gözəlliyi dağıtmayacaq,
qoruyacaq və daha da artıracağıq!".
...Yuri Qaqarinlə bağlı
əfsanə və miflər çoxdur. Onlardan biri
barədə kosmos veteranlar şurasının
üzvü Dmitri Pankratov
danışıb. Onun
sözlərinə görə,
Qaqarin 1961-ci ilin iyulunda Krımda ailəsi
ilə Müdafiə Nazirliyinin sanatoriyasında dincəlirdi.
Gecə vaxtı sahildən 50 metr kənarda uzunluğu 2 metr olan dəniz minası partlayıb.
Bir neçə gün sakinləri sahilə yaxın buraxmayıblar.
Sanatoriyada istirahət
edənlər arasında
belə bir şayiə yayılmışdı
ki, amerikalılar Qaqarini öldürmək istəyir.
Qızı Qalina xatırlayırdı
ki, 27 yaşında Qaqarin dünyanın ən tanınmış insanı - kosmosun Kolumbu, Yerin oğlu, Kainatın vətəndaşı oldu. Qaqarin ikinci dəfə kosmosa daha çətin
və uzunmüddətli uçuş arzulayırdı.
Lakin onu buraxmırdılar.
"İlk kosmonavt simvoldur,
riskə getmək olmaz!". Qəzadan sonra hadisə
yerində Qaqarinin gödəkçəsinin bir
parçası tapılıb.
Cibində ərzaq talonu,
sürücülük vəsiqəsi,
40 rubl və Sergey Korolyovun şəkli olub.
Hazırladı: Oruc
MUSTAFAYEV
Məqalədə Rusiya Federal Kosmik
Agentliyinin arxiv materiallarından istifadə
olunub
Azərbaycan müəllimi.- 2011.-
18 noyabr.- S.6.