İlk peşə-ixtisas təhsili
müəssisələrində peşə
hazırlığı məzmununun
müəyyənləşdirilməsində yeni
prinsiplər
Azərbaycan Respublikasının
Prezidenti İlham Əliyevin 3 iyul 2007-ci il tarixli 2282 nömrəli
Sərəncamı ilə təsdiq etdiyi "Azərbaycan
Respublikasında texniki peşə təhsilinin inkişafı
üzrə Dövlət Proqramı (2007-2012-ci illər)"nın
əsas məqsədi ölkə iqtisadiyyatının peşə-ixtisas
kadrlara olan tələbatın ödənilməsi və əhalinin
müasir peşə təhsili almaq imkanlarının təmin
edilməsi idi. Peşə təhsili
didaktikasında prinsiplər sisteminə elm, texnika və
istehsalatın inkişaf tendensiyası, əməyin məzmununda
gedən dəyişikliklər böyük təsir göstərir.
Texniki və iqtisadi münasibətlər sistemində
ixtisaslı kadrların rolunun artması müxtəlif texnoloji
proseslərin əmək funksiyalarının və iş
növlərinin birləşdirilməsi, peşələrin
inteqrasiyası daha münasib məzmun və onun
formalaşdırılması prinsiplərini tələb edir.
Bu baxımdan peşə hazırlığı məzmununun
formalaşdırılmasında istifadə edilən prinsipləri
ümumi pedaqoji və yeni spesifik prinsiplərə ayırmaq
olar. Ümumi pedaqoji prinsipləri sadalamağa ehtiyac
olmadığını nəzərə alaraq yeni prinsiplər
üzərində dayanaq. Spesifik prinsiplər tədris-proqram sənədlərinin
işlənilməsində mühüm amil kimi əvvəlcədən
yeni iqtisadi şəraitdə ixtisaslı kadrların
hazırlığına obyektiv ictimai-siyasi tələblərə
uyğun olaraq daha münasib şəraitin müəyyən
edilib həyata keçirilməsinə imkan verir. Peşə təhsilinin
məzmununun hazırlanmasında aşağıdakı yeni təklif
edilən prinsiplərə istinad edilməsi məzmununun
bugünkü tələblər çərçivəsində
formalaşdırılmasına imkan verir.
Texniki və texnoloji
yenilik prinsipi
Peşə
təhsilinin məzmununun təyin edilməsində müasir istehsalat həlledici
əhəmiyyət kəsb edir. Yeni texnika və təkmilləşmiş texnoloji proseslər müəssisələrdə
fəhlə əməyinin xarakter və məzmununu
kökündən dəyişdiyindən təlimin də məzmunu
bir qayda olaraq yeniləşir və tədris fənlərinin
də təkmilləşdirilməsi vəzifəsini ortaya çıxarır. Yeni şəraitdə kadr hazırlığı, yalnız elm və texnikanın müasir
səviyyəsinə uyğun gəlməsi
ilə deyil, həm də hər bir kadra yeni
texnika və texnologiyanın mənimsənilməsi,
yaxın peşələrin də öyrənilməsi şəraitinin
yaradılmasını təmin etməlidir.
Bu prinsip təlimin
məzmununda elmi faktlar, anlayışlar,
qanunauyğunluqların və texniki, texnoloji yeniliklərin
öz əksini tapmasını və bunların şagirdlərə
çatdırılmasını tələb edir. Bununla
şagirdlərdə həm geniş dairədə elmi-texniki təsəvvür
formalaşdırılır, həm də fənnin öyrənilməsi
üçün müsbət motivlər aşılanır.
Pedaqoji
praktika və aparılan tədqiqatlar göstərir ki, peşə
təhsili sistemində mənəvi və texniki cəhətdən
aşınmış alət və avadanlıqlar, texnoloji
qurğuların və s. öyrədilməsi ilə
aparılan təlim əslində bu gün qoyulan vəzifələrin
icra edilməsi üçün lazımi bilik, bacarıq və
vərdişlər verə bilmir.
Texniki və
texnoloji yenilik prinsipinə uyğun olaraq istehsalatın və
peşənin elmi əsasları haqqında biliklər
özlüyündə düzgün qurulmuş sistem
halında olmalı və müasir elm, istehsalat, texnika və
texnologiyanın inkişafına cavab verə bilən praktikanın
kifayət qədər dürüst faktlarına söykənməlidir.
Bu mənada peşə hazırlığının məzmununun
struktur vahidləri, onların daimi hərəkəti və
inkişafı da qarşılıqlı əlaqədə
baxılır. Bu prinsip yalnız təlim prosesində deyil, həm
də ixtisas üzrə tədris fənlərinin
qurulmasında nəzərə alınmalıdır.
Bir
çox peşələrin öyrənilməsində
mövcud olan plan və proqramların məzmununun səmərəliliyinə
aid aparılan tədqiqatlar göstərmişdir ki, məzmunun
köhnəliyi üzündən məzunlar istehsalatda öz
peşələrini yenidən öyrənməli olmuşlar.
Bu prinsipin
tələblərinə əməl edilməsi
üçün elə tədris materialı seçilməlidir
ki, onun praktika ilə yoxlanılmış elmi gerçəkliyi
olsun, həm də elmi-texniki tərəqqi şəraitində
elm və texnikanın inkişaf perspektivini görməyə
imkan versin. Bununla bərabər, təlimin müasir elm və
texnikanın nailiyyətlərini əks etdirə bilən
avadanlıq və istehsalat obyektlərində aparılması
təmin edilməlidir.
Kompleks fənlərarası əlaqə
prinsipi
Məzmunun
formalaşdırılıb onun strukturunun təyin edilməsində
kompleks fənlərarası əlaqə prinsipinin həyata
keçirilməsi mühüm əhəmiyyət kəsb
edir. Peşə təhsili didaktikasında, tədris proqram sənədlərinin
işlənilməsində bu prinsipin özünəməxsus
rolu vardır. Yüksək ixtisaslı və genişprofilli
kadr hazırlığı peşə, politexnik və
ümumi təhsilin qarşılıqlı əlaqəsi,
üzvi birliyi əsasında mümkündür. Bu
qarşılıqlı əlaqənin mahiyyəti ətraf aləmin
obyektiv vəhdəti, təbiət hadisələrinin, cəmiyyət
və istehsalatın qarşılıqlı əlaqəsi ilə
müəyyən olunur.
Fənlərarası
əlaqənin əsas konstruktiv funksiyası təhsilin məzmunu
elementlərinin koordinasiyası və inteqrasiyasından ibarətdir
ki, bunlar da bir-birini tamamlayır. Bu mənada o, ideya,
anlayış, qanun, fakt, bacarıq və vərdişlər
ayrı-ayrı tədris fənlərinin bölmələri
arasında əlaqələr yaradılmasına imkan verir.
Didaktik
baxımdan əlaqələrin işlənməsi və həlli
problemində dialektik metodun bütün müddəaları nəzərə
alınmalıdır. Yalnız onun əsasında peşə
təhsili məzmununun tərkib elementləri arasındakı
qarşılıqlı asılılığı dərk
edib öyrənmək mümkündür.
Kompleks fənlərarası
əlaqə adı altında istehsalat fəaliyyətində
bilik, bacarıq və vərdişlərin müvəffəqiyyətlə
formalaşması üçün bir neçə fənn
arasında əlaqələrin ümumi əsaslarda birləşdirilməsinin
vəhdəti başa düşülür. Peşə təlimində
bu ümumtəhsil, ümumtexniki, ixtisas fənləri və
istehsalat təlimi arasında kompleks, obyektiv əlaqələrin
həyata keçirilməsindən ibarətdir.
Kompleks əlaqələrin
seçilməsi üçün əsas kriteriyalar şagirdlər
tərəfindən qazanılmış bilik, bacarıq və
vərdişlər sisteminin tətbiqini tələb edən
elmlərin əsası və istehsalat prosesindən ibarətdir.
Göstərildiyi
kimi, peşə təhsili bilavasitə ümumi və politexnik
təhsillə əlaqəlidir. Axırıncının səviyyəsi
nə qədər yüksək olarsa, peşəyə yiyələnmə
o qədər tez və səmərəli olar. Öz növbəsində
peşə təhsili ümumi və politexnik səviyyənin
qalxmasına imkan verir. Belə ki, onda elmlərin əsası,
istənilən bir istehsalat sahəsinin iqtisadiyyatı, texnika və
texnologiyası, istehsalat proseslərinin qanunauyğunluqları
açıqlanır. Digər tərəfdən, peşə
təhsili ümumi və politexnik təhsilin zəruri
komponenti, onların praktiki tətbiqi bazası kimi
çıxış edir.
Stabillik və dinamiklik prinsipi
Stabillik və
dinamiklik prinsipinin nəzərə alınması əsasən
peşə təliminin məzmununun layihələşdirilməsində mühüm əhəmiyyət kəsb
edən amillərdən biridir. Bu prinsipə əsasən tədris
proqram sənədləri uzun müddət üçün
daimi stabil bilikləri əks
etdirməli, eləcə də texnika və texnologiyanın inkişafından asılı olaraq onun yenidən dəyişdirilməsi üçün dinamik
ehtiyatlara malik olmalıdır.
Stabil hissə
elm, texnika, texnologiya və istehsalatın təşkilinin əsas
müddəalarının öyrənilməsini nəzərə
alır və praktiki olaraq onlar dəyişikliyə məruz
qalmırlar. Onlar yalnız dəqiqləşdirib
detallaşdırılır. Proqramın bu hissəsinə
uyğun olaraq şagirdlərdə tez dəyişikliyə məruz
qalmayan əsas peşə bilik, bacarıq və vərdişləri
formalaşdırır. Tədqiqatların nəticələrinə
əsasən müəyyən edilmişdir ki, tədris
proqramının ümumi həcminin 80-85%-i stabil, 15-20%-i isə
dinamik hissənin payına düşür. Proqramın stabil
hissəsində istehsalatın əsas sahələrində tez
dəyişikliyə uğramayan və məzunların işləməsi
üçün lazım olan əsas peşə bilik,
bacarıq və vərdişlər sistemi nəzərdə
tutulur. Proqramın dinamik hissəsində elmi-texniki tərəqqinin
texnikada, texnologiyada və istehsalatda əmək metodlarında
etdiyi dəyişikliklər də əks olunur. Dinamik hissə
əvvəlki bilikləri zənginləşdirən hadisələr,
proseslər və qanunauyğunluqlar haqqında yeni məlumatları
əks etdirir.
Məzmunun
stabil hissəsinə materialşünaslıq fənnində
materialların fiziki, kimyəvi və mexaniki xassələri,
dinamik hissəsinə isə ixtisas fənlərindən yeni
texnika və texnologiyaya aid məlumatlar, proqnozlar daxildir. Tədris
planında daha çox dinamiki hissə ixtisas fənlərinin
payına düşür. Onların sayı və növü
peşə fəaliyyətinin xarakteri və növü ilə
müəyyən olunur.
Stabillik və
dinamiklik prinsipi məzmunun müəyyənləşdirilməsində
əsasən belə tələblərə cavab verməlidir:
* Tədris
proqram sənədlərinin stabil hissəsini xarakterizə edən
daimi bir əsas, bünövrə nüvəciyinin tapılıb
aşkara çıxarılması;
* Tədris
proqram sənədlərinin stabil hissəsinin aşkar edilib
ona perspektivliyi, dəqiq yoxlanmış elm, texnika, texnologiya,
istehsalatın əsaslarına aid olan yeniliklərin daxil edilməsi;
* Yaxın
gələcəkdə proqnozlaşdırılması
mümkün olan texnika, texnologiya haqqında məlumatların
məzmuna daxil edilməsi.
Bu prinsipə
uyğun olaraq ayrı-ayrı mövzuların məzmunu
uyğun elm sahəsinin, texnika və texnologiyanın,
istehsalatın və əməyin təşkilinə aid yeni
nailiyyətləri əks etdirməlidir. Bununla bərabər,
hər bir proqrama texniki vasitələrin, texnologiyanın,
istehsalatın təşkilini əks etdirən mövzular daxil
edilir.
İnteqrasiya və diferensasiya
prinsipi
Bazar
iqtisadiyyatı şəraitində peşə təhsilinin
inteqrasiya və diferensasiyası istehsalatın sosial-iqtisadi
inkişafı ilə şərtlənir.
Geniş mənada
inteqrasiya fəhlə kadrları hazırlanması
üçün geniş profil üzrə peşə
qrupları müasir istehsalat və təlimdə mövcud olan
elmi-texniki, sosial-iqtisadi, psixofizioloji və didaktiki ümumilik əsasında
birləşmiş təhsilin məzmununun vahid formaya gətirilməsi
başa düşülür.
Dar mənada
inteqrasiya ümumtexniki, ixtisas və bütün tədris-istehsalat
işlərinin vahid kompleksə (bloka) gətirilməsi
başa düşülür.
İnteqrasiya
prinsipi peşə məktəblərində ixtisas fənləri
və istehsalat təliminin məzmununun vahid şəklə
salınmasına da imkan verir. Bu da, öz növbəsində,
mühəndis-pedaqoqlardan xüsusi hazırlığa malik
olunmasını tələb edir. Eyni zamanda xüsusi texnologiya
və istehsalat təliminin birləşdirilmiş dərsləri
həyata keçirilməlidir.
Nə qədər
ki, elm, texnika, istehsalat peşə təhsilinin məzmununun
formalaşdırılmasında mühüm mənbə
keyfiyyətində çıxış edir, tarixi
inkişafın müasir mərhələsində onların
qarşılıqlı əlaqələrinin əsas
xüsusiyyətlərinə, didaktik inteqrasiyanın obyektiv əsasları
kimi baxmaq zəruridir.
İnteqrasiya
prinsipi dar ixtisaslı təlimdən peşə qrupları və
geniş profilli fəhlə hazırlığına
keçilməsini tələb edir. Çünki mövcud
olan forma nə istehsalatın tələblərini, nə də
peşə hazırlığı səviyyəsini ödəmir.
Çoxfənliliyin
tədris prosesində ləğv edilməsi, inteqrativ fənn
və kursların yaradılması, peşə tədris
qrupları üçün inteqrasiyalı tədris plan və
proqramlarına keçirilməsi, tədris-proqram sənədlərinin
stabilliyinin və nəzəri səviyyədə yeniləşdirilməsinin
təmin edilməsinə imkan verir.
İstehsalatın
texniki və texnoloji səviyyəsinin təhlili, yeni
texnikanın təsiri ilə fəhlə əməyinin məzmununda
əqli fəaliyyətin artması peşə təhsilinin məzmununun
müəyyən edilməsinə diferensial yanaşma tələb
edir. Bu, elm, texnika və avtomatlaşdırılmış
istehsalatın intensiv inkişafı ilə şərtlənir.
İşəgötürənlərin
tələblərinin nəzərə alınması prinsipi
Yeni şəraitdə
respublikamızda çoxlu müəssisələr
özəlləşdirilib və sahibkarlıq inkişaf
etdirilir. Özəl müəssisə və
şirkətlərdə istehsal sistemi yeniləşdirilir, əmək məhsuldarlığının
artırılması üçün yeni üsullar
axtarılır. Bu baxımdan işəgötürən
təşkilatlar məzunları işə qəbul edərkən
onlar fəhlələrin peşəkarlığına,
səriştəliliyinə, mədəni səviyyəsinə
xüsusi tələblər göstərirlər.
Bunu əsas
götürərək işçilərin müəssisədə
iş əməliyyatlarının yeninə
yetirilməsi üçün zəruri bilik, bacarıq və vərdişlər kompleksi baxımından işəgötürənlərin
tələbləri nəzərə alınaraq təhsilin məzmununa
daxil edilir.
Əmək
bazarının tələblərinin nəzərə
alınması prinsipi
İxtisaslı
fəhlə kadrları hazırlığında əmək
bazarının öyrənilməsi və ayrı-ayrı
peşələrə olan tələblərin
müəyyən olunması indi daha böyük əhəmiyyətə
malikdir. Bu istiqamətdə
aparılan tədqiqatlar da peşə
hazırlığında əmək bazarının əsas
meyarlarından biri olmasını göstərmişdir.
Peşə təhsili ilə əmək bazarı bir-birinin
"çağırışına" daha
çevik diqqət yetirdikdə iş axtaran peşə məktəb
(lisey) məzununun ixtisas
hazırlığı səviyyəsi əmək
bazarındakı boş iş
yerinə olan tələblərlə
üst-üstə düşür.
Müasir
texnikanın tətbiqi ilə çoxlu sayda işçilərin ixtisara
düşməsinə baxmayaraq, eyni zamanda yüksək
ixtisaslı fəhləyə olan tələbat
artmaqda davam edir. Belə fəhlələrə
əmək bazarında göstərilən əsas tələblərdən
biri öz işini müstəqil
planlaşdırmağı bacarmaq, standartlara dəqiq əməl etmək, iqtisadi düşüncəyə malikolma, geniş profillilik qərar qəbul etmək
bacarığı və s. ibarətdir.
İstehsalat qabaqcıllarının təcrübəsinə
istinad edilməsi prinsipi
Peşə
təhsili sistemində uzunillik təcrübələr
göstərir ki, məzunların istehsalata adaptasiya prosesi çətin olur, onlar əmək məhsuldarlığını
yerinə yetirə, yeni texnologiyanın
öhdəsindən gələ bilmirlər. Bu mənada tədris
proqramının ayrı-ayrı mövzularında
qabaqcılların iş təcrübəsi
öz əksini tapmalıdır. İstehsalat təlimi prosesində alət və
avadanlıqların istismarında, işin
planlaşdırılmasında, iş sahəsinə
qulluq edilməsində, işin
daha səmərəli təşkilində
buraxılan nöqsanların aradan daha çevik
qaldırılması və s. kimi metodlar vaxtında daxil edilməlidir.
Kamil AĞAMALIYEV,
Alik ALLAHVERDİYEV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 7
oktyabr.- S.19.