Azərbaycan
Respublikasında məktəbəqədər təhsilin
proqramı (kurikulumu)
(3-6
yaş)
GİRİŞ
Məktəbəqədər
təhsilin əhəmiyyəti və rolu. Məktəbəqədər təhsil
uşaqların intellektual, fiziki və psixoloji
inkişafında, potensial imkanlarının üzə
çıxarılmasında, məktəbə
hazırlanmasında, sadə əmək vərdişlərinə
yiyələnməsi, istedad və qabiliyyətlərinin üzə
çıxarılması, sağlamlığının
qorunması və estetik inkişafında, müstəqillik,
yaradıcılıq, təşəbbüskarlıq kimi
keyfiyyətlərin, hisslərin və həyati
bacarıqların formalaşmasında mühüm rol
oynayır. Həyatının ilk illərində
fiziki və psixi, idraki, sosial, kommunikativ, estetik inkişafın
düzgün təşkilində, uşaqların məktəbə
hazırlanması sahəsində məktəbəqədər
təhsil müəssisələrinin üzərinə
böyük vəzifələr düşür. Məktəbəqədər
yaş uşağın fəal sosiallaşması,
böyüklər və yaşıdları ilə daha
çox ünsiyyət qurması, mədəni vərdişləri
mənimsəməsi, mənəvi və estetik hisslərin
oyanması dövrüdür. Uşaq bağçası da,
öz növbəsində, uşağın ətraf aləmlə
qarşılıqlı harmoniyasını təmin etməyə,
xeyirxah hisslər oyatmağa, əməkdaşlığa və
müsbət özünütəsdiqə nail olmağa
qadirdir. Uşağın sosial fəallığı cəmiyyət
tərəfindən qəbul edilmiş mədəni ənənələrə
uyğun olaraq ətraf aləmə münasibətini ifadə
etməyə can atmasında yaranır. Bunların da əsası
məktəbəqədər müəssisələrdə
qoyulur. Məhz bu dövrdə uşaqlarda ətraf
aləm haqqında ilkin təsəvvürlər, təfəkkür
elementləri formalaşır, ətraf aləmin hadisələri,
sadə qanunları və qanunauyğunluqları arasında
qarşılıqlı əlaqələri müəyyənləşdirmək
və əldə edilmiş bilikləri praktik fəaliyyətdə
müstəqil tətbiq etmək bacarığı
yaranır. Uşaqlar prosesləri (obyektləri) müqayisə
etmək, ümumiləşdirmək, qruplaşdırmaq, əlamətlərinə
görə ayırmaq, nəticə çıxarmaq kimi
bacarıqlara yiyələnirlər.
Uşaq şəxsiyyətinin
inkişafı üçün şəraiti yaradan sosial
mühitdə ünsiyyətin rolu böyükdür.
Ünsiyyət prosesində maddi və mənəvi
dünyanın, təbiət, əşya və sosial aləmin
dərk olunması, şəxsiyyətlərarası
münasibətlərin inkişafı, emosional və iradi mədəniyyətin
təşəkkül tapması baş verir.
Ünsiyyət yeni sosial mühitə uyğunlaşmaya,
komfortu hiss etməyə imkan yaradır. Bunun üçün
müvafiq bacarıqların mənimsənilməsi zəruri
hesab edilir. Kommunikativ bacarıqlara nail olmaq
uşağın sosial vəziyyətini
yaxşılaşdırır: digərini başa
düşüb qəbul etməyə, məlumat verməyə,
hisslərini ifadə etməyə, bütövlükdə
nitq inkişafına imkan yaradır. İlkin qazanılan
bacarıq və vərdişlər, milli mənəvi
keyfiyyətlər şəxsiyyətin həyat mövqeyini
müəyyənləşdirir. Müasir təhsil modelində
məktəbəqədər təhsilə ümumi təhsilin
birinci pilləsi, uşaqların məktəb təliminə
müvəffəqiyyətlə hazırlığı
üçün bərabər imkanların
yaradılmasının əsası kimi baxılır.
Bu
yaş mərhələsində uşaqlar nəinki
bütün uşaqlar üçün ümumi olan xarakter
cizgiləri, həm də xüsusi, fərdi psixi və
davranış xüsusiyyətləri qazanırlar. Məktəbəqədər
yaş dövründə uşaqlarda hərəkətliliyə
tələbat güclənir, operativ hafizə inkişaf edir, hərəkətlərin
dəqiqliyi, uyğunluğu, ayrılmazlığı
yaranır. Bütün hərəki fəaliyyətlər dərk
olunur, dinamik və məqsədyönlü xarakter
daşıyır. Fiziki və idraki çalışqanlıq
artır. Xarakter, əqli və iradi keyfiyyətlər, motiv
formalaşır.
Məktəbəqədər
təhsilin məqsəd və vəzifələri. Məktəbəqədər
təhsil pilləsində uşaqların təhsil alması, təlim-tərbiyə
işinin daha səmərəli, tələblərə
müvafiq qaydada qurulması tələb olunur. Bu zaman
psixologiya, pedaqogika, sosiologiya və digər elmlərin nailiyyətlərinə,
milli mədəniyyətə, adət-ənənələrə,
eləcə də müasir dünya təcrübəsinə
istinad olunması zəruri hesab edilir. Bunlarla
yanaşı, uşaqların ümumi inkişafı,
onların şəxsiyyətinin
formalaşdırılması, təlim-tərbiyənin səmərəliliyinin
artırılması, inkişaf və davranışda baş
verə biləcək ləngimələrin, pozuntuların
aradan qaldırılması, "uşaq-uşaq", "tərbiyəçi-uşaq",
"valideyn-tərbiyəçi" münasibətlərinin,
eləcə də kollektivdə qarşılıqlı
münasibətlərin düzgün qurulması mühüm
istiqamətlər kimi diqqət mərkəzində
saxlanılır.
Məktəbəqədər təhsilin
məqsədi uşağın fiziki, psixi, emosional, sosial və
intellektual potensialının inkişafı üçün
şərait yaratmaq, uşaqların sadə əmək vərdişlərinə
yiyələnməsini təmin etmək, uşaqlarda məntiqi
və yaradıcı təfəkkürün ilkin elementlərini
formalaşdırmaq və istedadlı uşaqların erkən
yaşdan üzə çıxarılmasını təmin
etməkdən ibarətdir.
Bu
məqsədin reallaşdırılması üçün
aşağıdakı vəzifələrin həyata
keçirilməsi nəzərdə tutulur:
*
ailədə və məktəbəqədər müəssisələrdə
uşaqların təhlükəsizliyinin qorunması;
*
uşaqlarda sağlam həyat tərzinə aid müvafiq
bacarıq və vərdişlərin
formalaşdırılması;
* uşaqların fiziki, psixi, emosional, intellektual
inkişafının təmin edilməsi;
* uşaqlarda Vətənə məhəbbət,
millətinə, dilinə, dininə, dövlət rəmzlərinə,
Azərbaycan xalqının, həmçinin digər
xalqların milli mənəvi dəyərlərinə hörmət
hissinin yaranması və inkişafı;
* uşaqlarda şəxsiyyətin
formalaşması;
* uşağın tələbat və maraqlarının
müəyyən edilməsi, inklüziv təhsildə bu amillərin
nəzərə alınması;
* uşaqların məktəb təliminə
hazırlanması.
Məktəbəqədər təhsilin
kurikulumunun hazırlanması və onun xarakterik cəhətləri. Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu şəxsiyyətyönümlü
xarakter daşıyır. Bu sənəddə
məktəbəqədər yaşlı uşaqların ilkin
həyati bacarıq və vərdişlərə yiyələnməsinə
üstünlük verilir. Onların bir
şəxsiyyət kimi formalaşmasının bünövrəsi
qoyulur. Ən zəruri bacarıq və qabiliyyətlərin
yaradılması istiqamətində iş aparılır.
Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu inteqrativ
məzmuna malikdir. Orada müəyyən olunmuş nəticələr
həyati bacarıq və vərdişləri ehtiva etməklə
daha ümumi xarakter daşıyır. Uşaqların
idrak, hissi və psixomotor bacarıqlarının
inkişafına yönəldilir. Kurikulumun
inteqrativ məzmunda hazırlanması uşaq
bağçalarında keçirilən məşğələlərin
sayının azaldılmasına, uşaqların zəruri
bilik, bacarıq və vərdişlər qazanmalarına və
uşaq şəxsiyyətinin formalaşması
üçün lazım olan praktik işlərin həyata
keçirilməsinə imkan yaradır. Kurikulumda
məzmuna uyğun müvafiq strategiyalar verilir. Gözlənilən nəticələrin əldə
olunması üçün inteqrativliyin nəzərə
alınması və strategiyalardan istifadə olunması
faydalı hesab edilir. Uşaqların bir
şəxsiyyət kimi fəaliyyətə cəlb edilməsi,
onun meyil və maraqlarının nəzərə
alınması, uşaqlar və böyüklərlə əməkdaşlığı,
yaradıcı və təşəbbüskarlığı
xüsusi olaraq nəzərə alınır.
Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu həm də nəticəyönümlüdür. Onun məzmunu nəticələr
formasında ifadə edilmişdir. Nəzərdə
tutulmuş bütün bilik və fəaliyyətlər həmin
nəticələrdə əhatə olunmuşdur. Nəticəyönümlülük son nəticəni
görməyə, əldə olunacaq nailiyyətləri əvvəlcədən
təsəvvür etməyə imkan verir. Bu
isə uşaqların inkişafını müşahidə
etmək, istiqamətləndirmək və qiymətləndirmə
aparmaq baxımından əhəmiyyətlidir.
Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu eyni zamanda uşaqyönümlü
sənəddir. Məzmun xətləri üzrə bütün nəticələr
uşaqlara, onların inkişafının izlənilməsinə
yönəldilmişdir. Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu hazırlanarkən uşaq fəaliyyətinin
təmin olunması və formalaşması, onun bir subyekt kimi
inkişaf etməsi üçün müvafiq təhsil şəraitinin
yaradılması nəzərə alınmışdır.
Məktəbəqədər
təhsilin kurikulumu hazırlanarkən aşağıdakı
prinsiplər əsas götürülmüşdür:
* şəxsiyyətyönümlülük;
* hər bir uşağın inkişafı
üçün bərabər şəraitin
yaradılması;
* nəticəyönümlülük;
* inteqrativlik;
* tələbyönümlülük;
* millilik və dünyəviliyin nəzərə
alınması;
* uşaqların məktəb təliminə
hazırlanmasının zəruriliyi.
I.Məktəbəqədər təhsilin
məzmunu
1.1.Ümumi təlim nəticələri
Məktəbəqədər təhsil pilləsinin
sonunda uşaq:
*
Sağlamlığı möhkəmləndirən hərəkətləri
yerinə yetirir.
* Qidalanma və
sanitar-gigiyena qaydalarına əməl edir.
*
Böyük, kiçik və hissi motor hərəkətlərini
koordinasiya edir.
* Təhlükəsizlik
qaydalarına əməl edir.
* Nitqi dinləyib
anlayır, rabitəli danışır və nitq etiketlərindən
istifadə edir.
* Sadə təfəkkür
əməliyyatları yerinə yetirir.
* Əşya
və hadisələri sadə şəkildə izah edir, fərziyyələr
irəli sürür.
* Vətən
haqqında sadə təqdimatlar edir.
* Özündən
kiçiklər, həmyaşıdları və böyüklərlə
ünsiyyət qurur.
* Hörmət
(münasibət) və dözüm (tolerantlıq)
nümayiş etdirir.
* Sadə əmək
bacarıqları nümayiş etdirir.
* Sadə bədii
yaradıcılıq qabiliyyətləri nümayiş etdirir.
1.2. Məzmun xətləri və ona aid təlim
nəticələri
Fiziki inkişaf, sağlamlıq və təhlükəsizlik
Məktəbəqədər
təhsil müəssisələrində uşaqların fiziki inkişafi,
sağlamlığının qorunması və təhlükəsizliyi
təmin olunur. Sağlamlığın möhkəmləndirilməsi,
orqanizmin müqavimət qabiliyyətinin yüksəldilməsinin
əhəmiyyəti haqqında anlayışlar
yaradılır. Uşağın hərtərəfli
inkişafı üçün daha səmərəli vasitələrin
müəyyən edilməsi, gigiyenik tələblərə
cavab verən şəraitin yaradılması (qüvvətli
qida, düzgün təşkil edilmiş rejim, fiziki mədəniyyət
məşğələləri və s.), bunların
qarşılıqlı əlaqədə olmaları,
düzgün qamət, hərəkət texnikası, hərəkətli
oyunların qaydaları, eləcə də hərəkət vərdişləri
ilə yanaşı, uşaqlarda fiziki keyfiyyətlərin
inkişaf etdirilməsi təmin olunur.
Təhlükə
və çətinliklərə hazırlıq, yol hərəkəti
qaydaları, ekstremal vəziyyətlərdə və təhlükəli
situasiyalarda necə hərəkət etmək haqqında ilkin
təsəvvürlərin formalaşdırılmasına, məişətdə
ehtiyatlı, küçədə mədəni davranmaq, təbii
hadisələr və yanğın zamanı müraciət
qaydalarının mənimsənilməsinə, ekoloji mədəniyyətin
formalaşdırılmasına imkan yaranır.
Ümumi nəticələr
Uşaq:
*
sağlamlığı möhkəmləndirən hərəkətləri
yerinə yetirir;
* qidalanma və
sanitar-gigiyena qaydalarına əməl edir;
*
böyük, kiçik və hissi motor hərəkətlərini
koordinasiya edir;
* təhlükəsizlik
qaydalarına əməl edir.
İdrak fəaliyyəti
Məktəbəqədər
yaşlı uşaqlarda idrakın inkişafı onlarda öyrənməyə
həvəs və maraq formalaşdırır. Məktəbəqədər
yaşlı uşağın idrak fəaliyyətində
sistemlilik, ardıcıllıq, əlaqəlilik, həyat şəraitinə
uyğunluq mühüm şərt hesab olunur. Məktəbəqədər
yaş dövründə uşaq idrakın inkişafı
baxımından, ilk növbədə, sadə
danışıq dilinə və rabitəli nitqə yiyələnir,
ətrafdakılarla ünsiyyət qurur, öz fikirlərini təqdim
etməyi öyrənir. Uşaqlar təmasda olduqları əşyaların
adlarını, əlamətlərini, necə hərəkət
etməsini düzgün ifadə edir, bu istiqamətdə məntiqi
mühakimə yürütmək, düzgün, sadə
ümumiləşdirmələr aparmaq, əqli nəticəyə
gəlmək qabiliyyəti nümayiş etdirir. İdrak
üzrə uşağın yerinə yetirdiyi
tapşırıqlar onların məntiqi mühakimə
yürüdə bilmək bacarıqlarını,
intuisiyasını, məkan və zaman haqqında təsəvvürlərini
genişləndirir. Riyazi tapşırıqların həlli
zamanı uşaqlarda induksiya və deduksiya, ümumiləşdirmə
və konkretləşdirmə, analiz və sintez, təsnifetmə
və sistemləşdirmə, mücərrədləşdirmə
və analogiya kimi mühakimə qabiliyyətləri inkişaf
edir.
Ümumi nəticələr
Uşaq:
* nitqi dinləyib
anlayır, rabitəli danışır və nitq etiketlərindən
istifadə edir;
* sadə təfəkkür
əməliyyatları yerinə yetirir;
* əşya
və hadisələri sadə şəkildə izah edir, fərziyyələr
irəli sürür;
* vətən haqqında sadə təqdimatlar
edir.
Kommunikativ fəaliyyət
Özündən
kiçiklər, həmyaşıdları və böyüklərlə
səmərəli ünsiyyət uşaqda kommunikativ qabiliyyətlərin
inkişafına əhəmiyyətli dərəcədə təsir
göstərir, şəxsiyyətin ahəngdar
inkişafını təmin edir. Uşağın
yaşıdları ilə ünsiyyəti başqa
uşaqların hərəkətlərini qiymətləndirməyə,
öz fəaliyyətlərini başqa adamların fəaliyyəti
ilə uyğunlaşdırmağa kömək edir. Bu əlaqələr zəminində uşaqda
özünütanıma və özünüqiymətləndirmə
sürətlənir, yaradıcılıq potensialının
üzə çıxmasına imkan yaranır.
Ümumi nəticələr
Uşaq:
* özündən kiçiklər, həmyaşıdları
və böyüklərlə ünsiyyət qurur;
* hörmət (münasibət) və
dözüm (tolerantlıq) nümayiş etdirir;
* sadə əmək bacarıqları
nümayiş etdirir.
Estetik inkişaf
Məktəbəqədər
təhsil ətraf aləmin gözəlliklərini duymaq,
estetik cəhətdən qavramaq və müvafiq bədii
nümunələr yaratmaq üçün ilkin pillədir. Bu sahədə aparılan
işlər estetik tərbiyənin vəzifələrinə
daxildir. Məktəbəqədər
yaşlı uşaqların estetik inkişafı onların
yaradıcılıq qabiliyyətlərini
stimullaşdırır. Estetik tərbiyə
məktəbəqədər yaşlı uşaqlarda bədii
hisslərin və zövqün, bədii yaradıcılıq
qabiliyyətlərinin inkişafını təmin edir. Təsviri fəaliyyətdə rənglər və
formaların yeni birləşməsi, quraşdırma prosesində
müxtəlif modellərin qurulması, yeni hekayə və
nağılın, musiqi fəaliyyətində sadə
melodiyanın dinlənilməsi, mahnının və uşaq
musiqi alətlərində ifa məktəbəqədər
yaşlı uşaqların estetik inkişafına kömək
edir. Uşaqlarda ətraf aləmin gözəlliklərini
düzgün qiymətləndirmək bacarığı təşəkkül
tapır.
Ümumi nəticələr
Uşaq:
* elementar təsviri bacarıqlar nümayiş
etdirir;
* musiqi üzrə sadə bacarıqlar
nümayiş etdirir;
* sadə bədii yaradıcılıq
bacarıqları nümayiş etdirir.
1.3. Yaş qrupları üzrə məzmun
standartları
ORTA QRUP
(3-4 YAŞ)
1. Fiziki
inkişaf, sağlamlıq və təhlükəsizlik
Uşaq:
1.1.
Sağlamlığı möhkəmləndirən hərəkətləri
yerinə yetirir.
1.1.1. Gün
rejimi üzrə sadə hərəkətləri (gimnastika,
oyun, məşğələ, gəzinti, yemək, yuxu) yerinə
yetirir.
1.1.2.
Orqanizmin möhkəmləndirilməsi prosedurlarından
normalara1 uyğun istifadə edir.
1.1.3. Sadə
özünəxidmət hərəkətlərini (soyunmaq,
geyinmək, yemək, yuyunmaq) yerinə yetirir.
1.2. Qidalanma və
sanitar-gigiyena qaydalarına əməl edir.
1.2.1. Masa
arxasında mədəni davranış qaydalarına (yemək
dəstlərindən-qaşıqdan istifadə etmək; yeyərkən
danışmamaq; yeməyi ağzı bağlı çeynəyib
udmaq) əməl edir.
1.2.2. Şəxsi mədəni
gigiyena qaydalarına (sabundan düzgün istifadə etmək; əlini,
üzünü, qulağını səliqəli yumaq və
qurulamaq; daraq, burun dəsmalı və ya salfetdən istifadə
etmək) əməl edir.
1.3.
Böyük, kiçik və hissi motor hərəkətlərini
koordinasiya edir.
1.3.1. Əsas
hərəkətləri (yeriş və yürüş hərəkətlərini
icra etmək; müxtəlif istiqamətlərə uzununa və
maneələrin üstündən hoppanmaq; tirin üstü ilə
yerimək və iməkləmək; hərəkətləri
yerinə yetirərkən müvazinətini saxlamaq; topu,
kürəciyi bir-birinə tərəf diyirlətmək və
atmaq) yerinə yetirir.
1.3.2. Fəaliyyət
zamanı hərəki qabiliyyətlər2 nümayiş
etdirir.
1.3.3. Əşyanı
(karandaş, flamaster, plastilin, fırça, top və
oyuncaqları) barmaqları arasında düzgün saxlayaraq
şəkil çəkmə, yapışdırma,
quraşdırma, atıb-tutma kimi hərəkətləri sadə
tərzdə yerinə yetirir.
1.3.4. Müxtəlif
məsafələrdə olan əşyaları sensor və
emosional xüsusiyyətinə (forma, rəng, hərəkət,
ölçü, səs, dad və iyinə) görə
tanıyır.
1.4. Təhlükəsizlik
qaydalarına əməl edir.
1.4.1. Sadə
təhlükəsizlik qaydalarına (kəsici, deşici,
yandırıcı əşyalar və elektrik cihazları ilə,
təhlükəli heyvanlar, zəhərli bitkilər, tanış olmayan adamlarla ehtiyatlı davranmaq) əməl
edir.
2. İdrak fəaliyyəti.
Uşaq:
2.1. Nitqi dinləyib
anlayır, rabitəli danışır və nitq etiketlərindən
istifadə edir.
2.1.1. Dinlədiyi
fikrə əsasən hərəkətlərini tənzimləyir
və reaksiya verir.
2.1.2. Danışığında
2-4 sözdən ibarət sadə cümlələrdən
istifadə edir.
2.1.3. Sadə
nitq etiketlərindən ("bəli", "xeyr",
"salam", "sağ ol", "çox sağ ol")
istifadə edir.
2.1.4.
Danışıq səslərini müxtəlif dil vahidlərində
(heca, söz, cümlə) düzgün tələffüz
edir.
2.2. Sadə təfəkkür
əməliyyatları yerinə yetirir.
2.2.1.
Üç dairəsində sayma, hesablama əməliyyatları
yerinə yetirir.
2.2.2. Həndəsi
fiqurları (dairə, üçbucaq) tanıyır.
2.2.3. Əşyaları
əlamətinə (forma, ölçü, kəmiyyət)
görə fərqləndirir.
2.2.4. Əşyalar,
həndəsi fiqurlar və rəqəmlərlə sadə əməliyyatlar
(toplama, az-çox, böyük-kiçik,
hündür-alçaq) yerinə yetirir.
2.2.5. Məkan
(irəli, geri, yuxarı, aşağı, alt, üst) və
zaman (səhər, günorta və axşam)
anlayışlarını fərqləndirir.
2.3. Əşya
və hadisələri sadə şəkildə izah edir, fərziyyələr
irəli sürür.
2.3.1.
Özü və ətrafdakılar haqqında təsəvvürlərini
sualların köməyi ilə ifadə edir.
2.3.2. Baş
verən hadisələrə aid suallar verir.
2.3.3.
Canlı (insan, heyvan, quş, bitki) və cansız (qum, daş, torpaq, işıq) obyektləri tanıyır
və adlandırır.
2.4. Vətən
haqqında sadə təqdimatlar edir.
2.4.1. Valideynlərini
və yaxınlarını, özünəməxsus əşyaları
(otaq, çarpayı, paltar, oyuncaq), yaşadığı yeri
(kənd, qəsəbə, şəhər) adlandırır.
3. Kommunikativ
fəaliyyət
Uşaq:
3.1.
Özündən kiçiklər, həmyaşıdları və
böyüklərlə ünsiyyət qurur.
3.1.1.
Kiçiklər, yaşıdları və yaşlılarla
ünsiyyət qurur.
3.1.2. Sevimli
insanları, xoşladığı məşğuliyyəti
fərqləndirir.
3.2. Hörmət
(münasibət) və dözüm (tolerantlıq)
nümayiş etdirir.
3.2.1.
Ünsiyyətdə qoyulan sadə qayda və
tapşırıqlara dözümlülük nümayiş
etdirir.
3.3. Sadə əmək
bacarıqları nümayiş etdirir.
3.3.1. Sadə
əmək tapşırıqlarını yerinə yetirir.
4.Estetik inkişaf
Uşaq:
4.1. Sadə bədii
yaradıcılıq qabiliyyətləri nümayiş etdirir.
4.1.1. Sadə
təsvir alətlərindən və vəsaitlərdən
(karandaş, flamaster, fırça, yapışqan, plastilin) təyinatına
görə istifadə edir.
4.1.2. Sadə
rəsmetmə (rənglərdən istifadə edərək
sadə əşya və təbiət şəkilləri
çəkmək), yapma (1-3 hissədən ibarət fiqurlar
düzəltmək) və yapışdırma (kəsilmiş
formalardan istifadə etməklə sadə kompozisiyalar qurmaq)
bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.3. Sadə
quraşdırma (tikinti materiallarından sadə modellər
düzəltmək) bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.4.
Musiqini dinləyir, janrına və xarakterinə görə reaksiya
verir, sadə ifaçılıq bacarıqları (sadə
mahnılar oxumaq, musiqili-ritmik hərəkətlər etmək)
nümayiş etdirir, musiqi alətini (piano, qarmon, dəf,
tütək) tanıyır və adlandırır.
4.1.5. Bədii
fəaliyyət üzrə müstəqil, sadə
yaradıcılıq (təsviri, musiqi fəaliyyəti, bayram və
əyləncələrdə iştirak etmək)
bacarıqları nümayiş etdirir
BÖYÜK QRUP (4-5 YAŞ)
1. Fiziki inkişaf, sağlamlıq və
təhlükəsizlik
Uşaq:
1.1.
Sağlamlığı möhkəmləndirən hərəkətləri
yerinə yetirir.
1.1.1.
Gün rejimində nəzərdə tutulan hərəkətləri
(gimnastika, oyun, məşğələ, gəzinti, yemək,
növbətçilik, yuxu) yerinə yetirir.
1.1.2.
Orqanizmin möhkəmləndirilməsi prosedurlarından
normalara3 uyğun istifadə edir.
1.1.3.
Özünəxidmət hərəkətlərini
(paltarlarını geyinib-soyunmaq, səliqə ilə yerinə
yığmaq, xırda məişət işlərini yerinə
yetirmək) yerinə yetirir.
1.2.
Qidalanma və sanitar-gigiyena qaydalarına əməl edir.
1.2.1. Masa
arxasında mədəni davranış qaydalarına (yeməyi
az-az götürmək və yaxşı çeynəmək;
səssiz yemək; qaşıqdan, salfetdən düzgün
istifadə etmək) əməl edir.
1.2.2. Şəxsi
mədəni gigiyena qaydalarına (xarici
görünüşünü səliqəyə salmaq; yeməkdən
əvvəl və sonra əllərini sabunla yumaq və
qurulamaq; daraq, burun dəsmalı və salfetdən istifadə
etmək; asqırıb, öskürərkən
üzünü çevirib, ağzını və burnunu dəsmalla
tutmaq) əməl edir.
1.3.
Böyük, kiçik və hissi motor hərəkətlərini
koordinasiya edir.
1.3.1. Əsas
hərəkətləri (düzgün hərəkət
texnikasını gözləməklə yeriş və
yürüş; müxtəlif istiqamətlərə
hoppanmaq; müxtəlif əşyaların üstü və
arası ilə sürünmək; gimnastika nərdivanına
dırmanmaq; müxtəlif hərəkətləri yerinə
yetirərkən müvazinətini saxlamaq; topu, kürəciyi
müxtəlif üsullarla atıb-tutmaq) yerinə yetirir.
1.3.2. Fəaliyyət
zamanı hərəki qabiliyyətlər4 nümayiş
etdirir.
1.3.3. Əşyalardan
(karandaş, fırça, qayçı, təbaşir, rəngli
boya, mozaika, top, oyuncaqlar, plastilin, gil, quraşdırma
materialları) istifadə edir.
1.3.4.
Müxtəlif məsafələrdə olan əşyaları
sensor və emosional xüsusiyyətinə (forma, rəng, hərəkət,
ölçü, səs, dad və iyinə) görə
müqayisə edir və qruplaşdırır.
1.4.
Təhlükəsizlik qaydalarına əməl edir.
1.4.1.
Sadə təhlükəsizlik qaydalarına (kəsici,
deşici, tez sınan, yandırıcı əşyalar, qaz,
odun sobaları və elektrik cihazları ilə ehtiyatlı
davranmaq; böyüklərin nəzarəti olmadan dərman qəbul
etməmək; yol hərəkəti qaydalarına riayət etmək;
özünü zədələnməkdən və
yıxılmaqdan qorumaq; tanış olmayan adamlar və sahibsiz
heyvanlarla, dərman və kimyəvi maddələrlə
ehtiyatla davranmaq; təbiət hadisələri zamanı,
fövqəladə hallarda situasiyaya uyğun hərəkət
etmək) əməl edir.
2.
İdrak fəaliyyəti
Uşaq:
2.1.
Nitqi dinləyib anlayır, rabitəli danışır və
nitq etiketlərindən istifadə edir.
2.1.1.
Dinləyib-anladığını verdiyi sual və cavablarla
nümayiş etdirir.
2.1.2.
3-4 cümlədən ibarət mətn qurur.
2.1.3.
Sadə nitq etiketlərindən ("bəli",
"xeyr", "salam", "sağ ol", "çox
sağ ol", "bağışla", "nuş
olsun") istifadə edir.
2.1.4.
Danışıq səslərinin müxtəlif dil vahidlərində
(heca, söz, cümlə, mətn) yerini təyin edir.
2.2.
Sadə təfəkkür əməliyyatları yerinə
yetirir.
2.2.1.
Beş dairəsində sayma, hesablama və ölçmə əməliyyatları
yerinə yetirir.
2.2.2.
Həndəsi fiqurları (dairə, üçbucaq və
kvadrat) tanıyır.
2.2.3.
Əşyaları əlamətinə (forma, ölçü,
kəmiyyət, həcm) görə qruplaşdırır və
müqayisə edir.
2.2.4.
Əşyalar, həndəsi fiqurlar, rəqəmlərlə əməliyyatlar
(toplama, çıxma) aparır, əşyaların sadə
sxemlərini qurur.
2.2.5.
Məkana (sağ, sol, qabaq, arxa, irəli, geri,
yuxarı, aşağı, alt, üst) görə
özünün, əşyanın yerini müəyyənləşdirir
və zamana (dünən, bu gün, sabah, səhər, günorta
və axşam) görə hərəkətlərin
ardıcıllığını təyin edir.
2.3.
Əşya və hadisələri sadə şəkildə
izah edir, fərziyyələr irəli sürür.
2.3.1.
Özü, başqaları və ətraf aləm haqqında
fikirlərini ifadə edir.
2.3.2.
Baş verən hadisələrə münasibət bildirir, fərziyyələr
irəli sürür.
2.3.3.
Canlı və cansız aləmin obyektlərini (insan, heyvan,
quş, bitki, qum, daş, torpaq, işıq) əlamətinə
görə fərqləndirir.
2.4. Vətən
haqqında sadə təqdimatlar edir.
2.4.1.
Adını, valideynlərinin adını, soyadını,
ünvanını, ev telefonunu, milli mənsubiyyətini,
dilini, dinini, cinsini sadalayır, özünəməxsus əşyaları
qoruyur.
3. Kommunikativ fəaliyyət
Uşaq:
3.1.
Özündən kiçiklər, həmyaşıdları və
böyüklərlə ünsiyyət qurur.
3.1.1.
Ünsiyyət zamanı mövqeyini qoruyaraq əməkdaşlıq
edir.
3.1.2. Ünsiyyət
zamanı öz rolunu yaşına müvafiq qaydada tənzimləyir.
3.2. Hörmət
(münasibət) və dözüm (tolerantlıq)
nümayiş etdirir.
3.2.1.
Ünsiyyət prosesində vəzifələrini anlayır və
müxtəlif situasiyalarda onu nəzərə alır.
3.3. Sadə əmək
bacarıqları nümayiş etdirir.
3.3.1. Fərdi
qaydada əmək bacarıqları nümayiş etdirir.
4. Estetik inkişaf
Uşaq:
4.1. Sadə bədii
yaradıcılıq qabiliyyətləri nümayiş etdirir.
4.1.1. Təsvir
alətlərindən və vəsaitlərdən (karandaş,
flamaster, rəngli boya, qayçı, fırça,
yapışqan, rəngli kağızlar, gil
və plastilin) təyinatına görə istifadə edir.
4.1.2.
Rəsmetmə (verilmiş və müstəqil
şeçilmiş mövzular üzrə sadə süjetlər
çəkmək), yapma (verilmiş və müstəqil
seçilmiş mövzular üzrə bir neçə fiqurdan
ibarət sadə süjetlər yaratmaq) və
yapışdırma (hazır və kəsdiyi
kağızlardan, təbiət və tullantı
materiallarından süjetli-dekorativ təsvirlər
yaratmaq) bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.3.
Sadə quraşdırma (tikinti, tullantı, təbiət
materiallarından və kağızdan istifadə edərək
müxtəlif modellər düzəltmək)
bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.4.
Musiqini dinləyərək, janrına, melodiyasına, ritminə,
səs tonuna görə fərqləndirir, musiqi alətlərini
(piano, qarmon, tütək, dəf, nağara, tar, kamança,
metallafon) tanıyır və fərqləndirir,
ifaçılıq (mahnı oxumaq; sadə rəqs hərəkətləri
və uşaq musiqi alətlərində ifa etmək)
bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.5.
Müstəqil təsviri, musiqi və konstruktiv fəaliyyət
göstərir, bayram və əyləncələrin
hazırlanması və keçirilməsində iştirak
edir.
MƏKTƏBƏHAZIRLIQ
QRUPU
(5-6
YAŞ)
1.
Fiziki inkişaf, sağlamlıq və təhlükəsizlik
Uşaq:
1.1.
Sağlamlığı möhkəmləndirən hərəkətləri
yerinə yetirir.
1.1.1.
Fəaliyyətini gün rejiminə
uyğunlaşdırır.
1.1.2.
Orqanizmin möhkəmləndirilməsi prosedurlarından
normalara5 uyğun istifadə edir.
1.1.3.
Özünəxidmət vərdişləri
(yatağını, xarici görünüşünü səliqəyə
salmaq; təmizliyə riayət etmək) nümayiş etdirir.
1.2.
Qidalanma və sanitar-gigiyena qaydalarına əməl edir.
1.2.1.
Masa arxasında mədəni davranış qaydalarına (qamətini
düz saxlamaq; yemək dəstləri - qaşıq, bıçaq və
çəngəldən istifadə etmək; səssiz və səliqəli
yemək) əməl edir.
1.2.2. Şəxsi mədəni
gigiyena qaydalarına (saçının səliqəsini, bədəninin,
paltarlarının, dırnaqlarının, dişlərinin təmizliyini
gözləmək; tez və səliqəli soyunub, geyinmək;
paltarlarını səliqə ilə yığmaq;
yatağını səliqəyə salmaq) əməl edir.
1.3.
Böyük, kiçik və hissi motor hərəkətlərini
koordinasiya edir.
1.3.1.
Əsas hərəkətləri (qaməti düz saxlamaqla
istiqaməti və tempi dəyişərək yerimək və
qaçmaq; yerində, uzununa və müxtəlif istiqamətlərə
hoppanmaq; müxtəlif əşyaların üstü,
altı və arası ilə sürünmək; məhdudlaşmış sədd üzərində
müvazinəti saxlamaqla yeriş və yürüş;
gimnastika nərdivanına istiqaməti dəyişməklə
dırmanmaq; topu yerə vuraraq irəliləmək; kürəciyi
diyirlətmək; qum kisəciyini atmaq) yerinə yetirir.
1.3.2.
Fəaliyyət zamanı hərəki qabiliyyətlər6
nümayiş etdirir.
1.3.3.
Əşyalardan (karandaşlar, flamaster, rəngli təbaşir,
rəngli boya, mozaika, musiqi oyuncaqları, yapışqan,
pazlalar, qayçı, düymə), təbiət, tullantı
və tikinti materiallarından təyinatına görə
istifadə edir.
1.3.4.
Müxtəlif məsafələrdə olan əşyaları
sensor və emosional xüsusiyyətinə (forma, rəng, hərəkət,
ölçü, səs, dad və iyinə) görə
ümumiləşdirir və təsnif edir.
1.4.
Təhlükəsizlik qaydalarına əməl edir.
1.4.1.
Sadə təhlükəsizlik qaydalarına (təhlükəli
heyvan, bitki və əşyalar, dərman və kimyəvi
preparatlarla müvafiq qaydada davranmaq; yol hərəkəti
qaydalarına riayət etmək; situasiyaya uyğun
yanğınsöndürən, təcili yardım və polisə
çağırışlar etmək; özünə və başqalarına ilkin yardım
göstərmək; təbiət və fövqəladə
hadisələr zamanı ehtiyat tədbirləri görmək;
məişətdə ehtiyatlı davranmaq) əməl edir.
2.İdrak
fəaliyyəti
Uşaq:
2.1.
Nitqi dinləyib anlayır, rabitəli danışır və
nitq etiketlərindən istifadə edir.
2.1.1.
Dinləyib-anladığı fikirlərə münasibət
bildirir.
2.1.2.
Bədii nümunə, müşahidə və şəkillər
əsasında fikrini sadə şəkildə şərh
edir.
2.1.3.
Sadə nitq etiketlərindən ("bəli",
"xeyr", "salam", "sağ ol", "çox
sağ ol", "bağışla", "buyurun",
"zəhmət olmasa", "nuş olsun", "xoş
gəlmisiniz", "yaxşı yol"), jest və
mimikalardan istifadə edir.
2.1.4.
Verilmiş hecalar, hecalardan sözlər, sözlərdən
cümlələr, cümlələrdən mətnlər
qurur.
2.2.
Sadə təfəkkür əməliyyatları yerinə
yetirir.
2.2.1.
On dairəsində sayma, hesablama və ölçmə əməliyyatları
yerinə yetirir.
2.2.2.
Əşyalar içərisindən dairə, üçbucaq,
kvadratı seçir, fərqləndirir və müqayisə
edir.
2.2.3.
Əşyaları əlamətinə (forma, ölçü,
kəmiyyət və həcm) görə ümumiləşdirir,
əşya və hadisələr arasında səbəb-nəticə
əlaqələri yaradır.
2.2.4.
Əşyalar, həndəsi fiqurlar, rəqəmlər və
işarələrlə sadə riyazi əməliyyatlar
(toplama, çıxma, bərabər, qeyri-bərabər) və
konstruktiv bacarıqlar (planlaşdırma, modelləşdirmə,
sxemləşdirmə və simvollaşdırma) nümayiş
etdirir.
2.2.5.
Məkan (sağdan sola, yuxarıdan aşağıya, ortaya,
küncə) və zamanla bağlı (ilin fəsilləri,
aylar, həftənin günləri, günün hissələri,
saat) ilkin riyazi əməliyyatlar yerinə yetirir.
2.3.
Əşya və hadisələri sadə şəkildə
izah edir, fərziyyələr irəli sürür.
2.3.1.
Öz fəaliyyətini sosial normalara (qrupdaxili qaydalar,
kollektivdə etik davranış) uyğunlaşdırır.
2.3.2.
Baş verən hadisələr arasında səbəb-nəticə
əlaqələri qurur.
2.3.3.
Canlı və cansız aləmdəki obyektlərlə
düzgün davranış (qorumaq, mühafizə etmək,
qiymətləndirmək) bacarığı nümayiş
etdirir.
2.4. Vətən
haqqında sadə təqdimatlar edir.
2.4.1. Ailə
və vətən haqqında (dövlət rəmzləri,
milli ordu, milli qəhrəmanlar, milli sərvətlər, tarixi
günlər və abidələr, milli bayramlar) sadə təqdimatlar
edir.
3. Kommunikativ fəaliyyət
Uşaq:
3.1.
Özündən kiçiklər, həmyaşıdları və
böyüklərlə ünsiyyət qurur.
3.1.1.
Ünsiyyətini yaşadığı mühitin sosial
normalarına (danışarkən qışqırmamaq; təhqir
etməmək; nəzakətlə müraciət etmək;
başqalarını dinləmək) əsasən tənzimləyir.
3.1.2. Öz hərəkətlərini
başqalarının hərəkəti ilə müqayisə
edir və qiymətləndirir.
3.2. Hörmət
(münasibət) və dözüm (tolerantlıq)
nümayiş etdirir.
3.2.1.
Ünsiyyət qurduğu insanlar arasındakı fərqlərə
(fiziki, irqi, milli, dini, cinsi, sosial) dözümlü
yanaşır.
3.3. Sadə əmək
bacarıqları nümayiş etdirir.
3.3.1. Fərdi
qaydada və kollektivdə əmək bacarıqları
nümayiş etdirir.
4. Estetik inkişaf
Uşaq:
4.1. Sadə bədii
yaradıcılıq qabiliyyətləri nümayiş etdirir.
4.1.1. Təsvir
alətləri və vəsaitlərdən (sadə və rəngli
karandaş, flamaster, rəngli təbaşir, kömür, rəngli
boya, qayçı, fırça, yapışqan, rəngli
kağızlar, gil və plastilin, molbert,
palitra) təyinatına görə istifadə edir.
4.1.2.
Rəsmetmə (mövzular, bədii əsərlər,
təsəvvürləri əsasında süjetlər
yaratmaq), yapma (mövzular, bədii əsərlər, təsəvvürləri
əsasında sadə obrazlar yaratmaq) və
yapışdırma (müxtəlif kəsmə
üsullarından istifadə edərək mövzular, bədii
əsərlər, təsəvvürləri
əsasında kompozisiyalar qurmaq) bacarıqları
nümayiş etdirir.
4.1.3.
Verilmiş nümunə və sxemlər əsasında
quraşdırma (fərdi və kollektiv şəkildə
müxtəlif fiqurlar və kompozisiyalar düzəltmək),
planlaşdırma bacarıqları nümayiş etdirir.
4.1.4.
Musiqini dinləyərək quruluşuna,
janrına, melodiyasına, ritminə, səs tonuna, müəyyən
hissəsinə görə fərqləndirir, ifaçılıq
(solo və xorla oxumaq; musiqili-ritmik hərəkətləri
yerinə yetirmək; uşaq musiqi alətlərində tək
və ansamblda ifa etmək) bacarıqları nümayiş
etdirir.
4.1.5.
Müstəqil bədii yaradıcılıq (təsviri fəaliyyət,
musiqi və konstruktiv fəaliyyət, rolların ifası)
qabiliyyətləri nümayiş etdirir.
(Ardı
var)
1. Yay
vaxtı bütün yaş qrupları üçün
ümumi duş qəbul etmə yeməkdən qabaq
aparılır. Ayaqları üzərindən gah isti, gah da
nisbətən aşağı temperaturda su
axıdılır. Ümumi su prosedurlarından bütün bədənə
su axıtmağa keçilir. Suyun ilkin temperaturu 34-35°, 2-3
gündən bir 1° azaldılaraq son temperatur 26-24°-dək
endirilməlidir. Hava vannası qəbul edərkən
havanın temperaturu 23°-dən artıq olmamalıdır.
2. Fiziki
tapşırıqları, hərəkətli oyunları yerinə
yetirərkən müstəqillik və yaradıcılıq
kimi psixi-fiziki keyfiyyətlər inkişaf edir.
3. Ayaqlara su
tökülməsi prosedurlarını fərqli temperaturlu su
ilə təşkil edilir (34-35°, 2-3 gündən bir 1°
azaldılaraq, son temperatur 26-24°-dək endirilməlidir).
İsti suyun temperaturunu tədricən +40°-yə qədər
qaldırmalı, soyuq suyun temperaturunu isə + 18°-dək
aşağı salmaq. Yerli su prosedurlarında havanın
temperaturu +20°-dən az olmamalıdır.
Ümumi su prosedurlarında suyun ilkin temperaturu 34-35°, 2-3
gündən bir 1° azaldılaraq son temperatur 24-22°-dək
endirilməlidir. Hava vannası qəbul edərkən
havanın temperaturu 23°-dən artıq olmamalıdır.
4. Fiziki
tapşırıqları, hərəkətli oyunları yerinə
yetirərkən müstəqillik, yaradıcılıq,
sürət, dözümlülük, çeviklik, cəldlik
kimi keyfiyyətlər inkişaf edir.
5. Ümumi su
prosedurlarında suyun ilkin temperaturu 34-35°, 2-3 gündən bir
1° azaldılaraq, son temperatur 24-22°-dək endirilməlidir. Qış fəslində orta və böyük
qruplarda bu proseduru +26° olan su ilə davam etdirmək olar. Hava vannası qəbul edərkən havanın
temperaturu 23°-dən artıq olmamalıdır.
6. Uşaq
şəxsiyyətinin hərtərəfli inkişafı təmin
olunur. Onlarda təmkin, israr, qətiyyət, cəsarət,
təşkilatçılıq, təşəbbüskarlıq,
müstəqillik, yaradıcılıq və fantaziya etmək
kimi qabiliyyətlər inkişaf edir.
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 2 sentyabr.- S.4-5.