Mirzə Əjdər oğlu İbrahimov
Mirzə Əjdər oğlu İbrahimov 1911-ci il oktyabr ayının 28-də
Cənubi Azərbaycanın Sərab şəhəri
yaxınlığındakı Evə kəndində anadan olub. 1918-ci ildə
anası və bacısı aclıqdan öləndən sonra atası və böyük
qardaşı ilə Bakıya gələn Mirzə onları da itirib, dayısının
himayəsində böyüyüb. Yaşamaq üçün
özgə qapılarında çalışıb, Azərbaycanda
sovet hakimiyyəti qurulduqdan
sonra fabrik-zavod şagirdliyi məktəbində, Neft sənaye texnikumunda oxuyub, ali təhsil
alıb. O, bədii yaradıcılığa Zabrat
fəhlə ədəbiyyat dərnəyinin
üzvlüyündən başlayıb. Onun
"Qazılan buruq" adlı ilk şeiri 1930-cu ildə
"Aprel alovları" məcmuəsində
dərc olunub. Leninqradda
aspiranturanı bitirdikdən sonra Cəlil
Məmmədquluzadənin həyat və
yaradıcılığı mövzusunda
namizədlik dissertasiyası müdafiə edib.
İlk tənqidi, publisistik məqalələrini, hekayə və
oçerklərini ötən əsrin 30-cu illərində
yazıb. 1932-ci ildə sosialist sənayesinin
inkişaf sürətini öyrənmək
üçün Ukraynanın Donbas şaxtalarında, Dnepropetrovsk
sənaye müəssisələrində olub,
"Giqantlar ölkəsi" oçerklər
kitabını qələmə alıb. Azərbaycan
Dövlət Elmi Tədqiqat İnstitutunun ikiillik
hazırlıq şöbəsində təhsil aldıqdan sonra Naxçıvan MTS siyasi
şöbəsində "Sürət" qəzetinin redaktoru (1933) vəzifəsinə göndərilib.
Mirzə
İbrahimov söz sənəti
tariximizdə özünəməxsus yeri
olan yaradıcı şəxsiyyətlərdəndir.
O, Azərbaycan ədəbiyyatını "Həyat",
"Madrid", "Məhəbbət",
"Kəndçi qızı", "Yaxşı adam", "Közərən ocaqlar" pyesləri, "Gələcək gün", "Böyük
dayaq", "Pərvanə"
romanları, "Güləbətin", "Fırtına quşu", "Xosrov Ruzbeh" povestləri, "Cənub hekayələri"
silsiləsi və s. əsərləri
ilə zənginləşdirib. "Böyük
demokrat", "Həyat və ədəbiyyat",
"Azərbaycan dili", "Xəlqilik
və realizm cəbhəsindən",
"Aşıq ədəbiyyatında realizm"
kimi tədqiqat əsərlərinin müəllifidir.
Vilyam Şekspirin
"Kral Lir",
"On ikinci gecə",
Molyerin "Don Juan", Anton Çexovun "Üç
bacı" pyeslərini, Nikolay Qavriloviç Çernışevskinin "Nə
etməli" romanını və digər əsərləri
Azərbaycan dilinə tərcumə edib.
Böyük Vətən müharibəsi
illərində sovet ordusu
sıralarında İranda olub,
müşahidələr aparıb, "Vətən yolunda" qəzetinin redaktoru
kimi fəaliyyət göstərib.
Topladığı fakt və
apardığı müşahidələr əsasında bir sıra dəyərli əsərlərini qələmə
alıb. Onun tarixi mövzuda yazdığı "Pərvanə"
romanı ədəbiyyatşünaslıqda xüsusilə
yüksək dəyərləndirilir.
1945-ci
ildə Azərbaycan SSR Elmlər Akademiyasının həqiqi üzvü seçilib. O,
dəyərli tədqiqat əsərləri ilə
yanaşı, həm də Xaqani Şirvani, Səməd Vurğun,
İsmayıl Şıxlı və başqa
sənətkarlar barədə sanballı məqalələrin
müəllifidir.
Mirzə
İbrahimov 1942-1946-cı illərdə xalq maarifi komissarı vəzifəsində
çalışıb.
Böyük Vətən müharibəsi
illərində xüsusən humanitar və
ictimai fənlərin məzmunu səfərbərlik
ruhunda, vətənpərvərlik
kontekstində dəyişdirilmişdi. Dərslik,
dərs vəsaitləri çatışmırdı. Bu problemlərin həlli istiqamətində əməyini
əsirgəməyən Mirzə İbrahimov
müharibədən bir il
sonra Azərbaycan müəllimlərinin
VI qurultayında (26-28 avqust 1946-cı il) respublika məktəblərində
təlim-tərbiyənin keyfiyyətini yaxşılaşdırmaq
haqqında məruzə ilə çıxış etmişdi. Akademik Mirzə İbrahimov məruzəsində
respublika məktəblərində təlim-tərbiyənin
keyfiyyətini yaxşılaşdırmaq haqqında fikirlərini
söyləyərək, müharibənin od
və alovları içərisində xalq
müəlliminin fədakar əməyinin özünü
göstərdiyini vurğulamış, ümumi
icbari təhsil qanununun
yerinə yetirilməsi sahəsində vəziyyəti
faktlarla nəzərə
çatdırmışdı. "Balalarımızı başdan-başa savadlı etmədən, əsl
elm və mədəniyyət yoluna çıxarmadan xalqımızın və
Vətənimizin gələcəyini təmin edə bilmərik,
əsrlə ayaqlaşa bilmərik: həyat
və mübarizə isə tərəqqi
ilə, inkişafla ayaqlaşa
bilməyənləri kənara atır", - deyən xalq maarifi komissarı
müşahidələrini belə ümumiləşdirib:
"İşi elə qurmaq,
elə bir ilham və
ürəklə uşağa
yaxınlaşmaq lazımdır ki, o, dərsə getmədikdə, məktəbdən
ayrıldıqda darıxsın, ürəyi
sıxılsın. Bunun üçün də xadimədən
tutmuş mühasibə qədər bütün məktəb işçilərində
və birinci növbədə, müəllimdə
məhəbbətlə dolu bir ürək və heç
zaman, hətta gündəlik işlərin
adiliyi altında belə sönməyən
bir ilham
lazımdır". Məruzədə
imtahanların yekunları, təhsilin keyfiyyəti məsələləri
də təhlil olunub, müəllimlərin
ixtisası, pedaqoji elmlərin tədqiqi
problemləri, məktəbə rəhbərlik və məktəb
müfəttişlərinin vəzifə səlahiyyətləri
kimi motivlər belə nəzərdən
qaçırılmayıb.
Pedaqoq alimlər etiraf
edirlər ki, Mirzə İbrahimovun
maarif işçiləri
qarşısındakı məruzə və
çıxışları, mətbuatda dərc olunmuş məqalələri öz
elmi dəyərini, aydın ideya istiqamətini hər vaxt
saxlayan qiymətli nümunələrdir. Maarif
işindən ayrıldıqdan sonra da müntəzəm olaraq
müəllim və onun əməyi, məktəb
və onun müqəddəs vəzifəsi,
ana dilinin tədrisi və
öyrənilməsi, şəxsiyyətin mərifəti barəsində
mülahizələr söyləyib, pedaqoji
mətbuat səhifələrində vaxtaşırı
çıxışlar edib.
Akademik Mirzə İbrahimov
Azərbaycan tarixini, Azərbaycan pedaqoji dəyərlərini yaxşı bilən
alim kimi klassik pedaqoji fikrin ənənələrini davam
və inkişaf etdirərək, "təlim-tərbiyə
insanı xeyirxah etməlidir" - hikmətli
kəlamını vurğulayaraq hər kəs
üçün bu işin hələ uşaqlıqdan başlanmasını zəruri
sayıb. Onun qənaətinə görə,
"insanın vətənpərvərlik duyğusu,
ürəyində kamil vətəndaş
olmaq üçün
qüdrətli və ehtiraslı bir arzu və meylin
oyanması" təlim və tərbiyə işi
ilə, onun səviyyəsi ilə
bağlıdır.
Mirzə
İbrahimov Azərbaycan pedaqoji
fikrinin görkəmli nümayəndəsi,
ilk "Pedaqogika"
dərsliyinin müəllifi, məşhur müdərris, Ordubadda "Əxtər",
Naxçıvanda "Tərbiyət" məktəblərinin
banisi Məhəmməd Tağı Sidqinin məktəbin vəzifələri
haqqında dediyi fikirləri daha da inkişaf
etdirərək
yazır: "Şagirdin yalnız məktəb
divarları arasında deyil, məktəbdən
xaricdə, evdə, ailədə, küçədə, qonşuda və həyətdə də məktəbli
olduğu, məktəb təlim və tərbiyəsi
gördüyü bilinməlidir. Nəcib hərəkətləri, oturuşu,
duruşu, sual və
cavabları, aydın və təmiz danışığı,
parlaq və düzgün
anlayışından onun məktəbli olduğunu, yaxud məktəb
təlim və tərbiyəsi gördüyünü
hər kəs sezməlidir".
Mirzə
İbrahimov sələflərindən daha irəli gedərək işlədiyi illərdə
əsl pedaqoji yenilik olan və hazırda təlim-tərbiyə
işində əsas sayılan tələblər irəli sürüb. Bunlar
şagirdlərə müstəqillik və idrakını inkişaf etdirmək, müqayisə edə
bilmək, nəticə çıxarmaq, biliyini
tətbiq etmək bacarıqlarının
aşılanmasıdır. Mirzə İbrahimov "uşağın şüurunu hərəkətə gətirməyi,
ona düşünməyi, mühakimə
ilə iş görməyi öyrətməyi"
məktəbin və müəllimin əsas vəzifəsi hesab edirdi. Çünki
uşaq yaşına görə özünün və başqalarının hərəkətinə
xeyirli və zərərli,
lazımlı və lazımsız olması nöqteyi-nəzərindən
qiymət verməyə alışdırılmalıdır. Mirzə İbrahimov qeyd edirdi ki,
məktəb uşaqlarda insan
həyatının yaradıcısı olan
əməyə qarşı müqəddəs bir məhəbbət və etiqad
oyatmalı, onda çalışmaq, həm
də səmərəli çalışmaq vərdişi tərbiyə
etməli, şagirdlərə həqiqi bilik
verməli, uşaqların hərtərəfli, ahəngdar
inkişafını təmin etməli, əsl vətənpərvərlər,
vətəndaşlar yetişdirməlidir.
Mirzə
İbrahimovun xalq maarifinin təşkili və idarə edilməsi
sahəsindəki fəaliyyəti, zəngin pedaqoji
fikirləri maarif və pedaqoji
fikrimizin inkişafında mühüm
yer tutur. O, dünya pedaqoji fikrinin görkəmli nümayəndələrinin
irsini diqqətlə öyrənib, mütərəqqi
nə varsa, onu müasirlik ruhu ilə Azərbaycan
pedaqogikasına gətirməyə çağırıb. Mətbu çıxışlarında tez-tez antik pedaqogikaya,
Henrix Pestalotsi, Konstantin Dmitriyeviç Uşinski, Həsən bəy Zərdabi, Mahmud bəy Mahmudbəyov, Abdulla
Şaiq və Məhəmməd Hadinin əsərlərinə müraciət
etməsi onun ən yaxşı pedaqoji ənənələri, fikirləri yaşatmaq və inkişaf
etdirmək meyli ilə
bağlıdır.
Azərbaycan
SSR Nazirlər Soveti sədrinin müavini (1946-1950), Azərbaycan SSR Ali Soveti Rəyasət Heyətinin
sədri (1954-1958), Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqı İdarə Heyətinin sədri (1946-1954), birinci katibi (1965-1975),
SSRİ Yazıçılar İttifaqı İdarə Heyətinin
katibi (1965-1975), Asiya və
Afrika ölkələri ilə Sovet Həmrəylik Komitəsinin sədri olub.
Azərbaycanın xalq
yazıçısı (1961), SSRİ (1950) və Azərbaycan
SSR Dövlət mükafatı laureatı (1965), əməkdar
incəsənət xadimi (1941), Beynəlxalq
Nehru mükafatı laureatı (1979) Mirzə
İbrahimov Lenin (iki dəfə), "Oktyabr
inqilabı", "Qırmızı Əmək
Bayrağı" və "Şərəf
nişanı" ordenləri ilə təltif edilib.
Dəfələrlə SSRİ və Azərbaycan SSR Ali Sovetinə deputat seçilib. 1981-ci ildə Sosialist
Əməyi Qəhrəmanı adına layiq
görülüb.
1993-cü
ildə vəfat edən görkəmli yazıçı, dramaturq, alim, ictimai və dövlət xadimi
Mirzə İbrahimov Fəxri xiyabanda dəfn olunub.
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 9
sentyabr.- S.14.