Uğurlara gedən yol arzulardan başlayır
Azərbaycan Respublikası Təhsil
Nazirliyi Elmi-Metodik Şurasının "Avropa
dilləri və ədəbiyyatı" bölməsinin
sədri, Azərbaycan
Dillər Universitetinin
elmi işlər üzrə prorektoru, filologiya elmləri doktoru, professor Dünyamin Yunusovun bu günlərdə
60 yaşı tamam olur. İstər alim, istərsə də insan kimi elmi
ictimaiyyət onu yaxşı tanıyır.
Bunu nəzərə alaraq qısa da olsa
alimin həyat və yaradıcılığına
nəzər salmaq maraqlı olardı.
Dünyamin
Nurqələm oğlu Yunusov 1951-ci il yanvarın 10-da Şəki
rayonunun Böyük Dəhnə kəndində anadan
olmuşdur.
Atası
Nurqələm kişi kənddə sayılıb-seçilən,
zəhmətə, əməyə bağlı bir insan idi.
Anası Afəridə xanım da bütün ömrü boyu
zəhmətə qatlaşmış, dünyaya gətirdikləri
yeddi uşağı həyat yoldaşı ilə birlikdə
boya-başa çatdıraraq Vətənimizə layiqli vətəndaş
kimi yetişmələrində böyük əmək sərf
etmişdir.
Dünyamin
hələ kiçik yaşlarından elmə, biliyə,
xüsusilə xarici dili öyrənməyə daha çox
meyilli idi, həmyaşıdlarından bir sıra xüsusiyyətlərinə
görə fərqlənirdi. Onun elmə olan həvəsi tələbəlik
illərində artıq yavaş-yavaş reallaşmağa
başlamışdı. Belə ki, o, tələbə olarkən
(1968-1973) Tələbə Elmi Cəmiyyətinin sədr
müavini işləmiş və
1970-ci ildə TEC-in xəttilə Tbilisi şəhərində
keçirilmiş konfransda müxtəlif ali məktəblərin
tələbələri arasında II yeri tutmuşdur. 1971-ci
ildə o, V.İ.Lenin adına Moskva Dövlət Pedaqoji
İnstitutunda keçirilmiş konfransda ingilis dilində məruzə
etmişdir. Jürinin sədri V.D.Arakin (hamının Yutsi kimi
tanıdığı) onun çıxışını
yüksək qiymətləndirmiş və gələcəkdə
müqayisəli planda həmin mövzunu tədqiqat işi kimi
davam etdirməyi ona məsləhət görmüşdür.
Həmin konfransda Dünyamin müəllim birinci yerə layiq
görülmüş və mükafatı ona V.D.Arakin şəxsən
özü təqdim etmişdir.
Dünyamin
Yunusov 1973-cü ildə M.F.Axundov adına Azərbaycan Pedaqoji
Xarici Dillər İnstitutunun İngilis-Azərbaycan dilləri
fakültəsini fərqlənmə diplomu ilə bitirmiş və
institut Elmi Şurasının qərarı ilə İngilis
dilinin qrammatikası kafedrasında müəllim saxlanılmışdır.
O, 1974-cü ildə ordu
sıralarında xidmət etmişdir.
1975-ci
ildən pedaqoji fəaliyyətini davam etdirən Dünyamin
müəllim İngilis dilinin qrammatikası kafedrasında əvvəlcə
müəllim, baş müəllim, filologiya elmləri namizədi,
dosent, sonra filologiya elmləri doktoru, professor vəzifəsinədək
yüksəlmişdir. Elmi-pedaqoji fəaliyyət sahəsində
əldə etdiyi uğurlara görə Təhsil Nazirliyinin dəfələrlə
təşəkkürnamə və diplomuna layiq
görülüb.
İlk
məqaləsini 1977-ci ildə çap etdirən Dünyamin
müəllim ("Tamamlıq budaq cümləli tabeli mürəkkəb
cümlələrin intonasiyaya görə sintaqmatik
bölgüsünə dair" - ingilis və Azərbaycan dillərinin
materialı əsasında) artıq 200-dən artıq
elmi-metodiki məqalənin və 12 kitabın müəllifidir.
Onun kitablarından üçü xaricdə (Türkiyə,
İran) nəşr olunub.
Eyni
zamanda məqalələri ABŞ, Rusiya Federasiyası,
Türkiyə, Ukrayna, İran, Belarus, Qazaxıstan,
Gürcüstan və başqa ölkələrdə çap
olunur.
Alimin
dərslik və dərs vəsaitlərindən ölkəmizin
ali məktəblərində tələbələr, müəllimlər
və ziyalılar geniş istifadə edirlər.
Bu
gün dil vahidlərinin variativliyinin öyrənilməsində
dilin ikili üzvlənməsinin yararlı
olmadığını qeyd edən Dünyamin müəllim
öz elmi istiqamətini digər bir nəzəriyyə üzərində
qurur. Bu nəzəriyyə L.V.Şerba, sonra isə E.Koseriu və bu günlərdə
F.Veysəlli tərəfindən inkişaf etdirilən dilin
üçlü (trixotomik) üzvlənməsidir ki, burada F.de
Sössürdən fərqli olaraq, dil-nitq
qarşılaşması deyil, dil-norma-danışıq
aktı kimi üçlü modelə əsaslanır. Bu model
dil və danışıq aktı arasında "norma" səviyyəsinin
olmasını nəzərdə tutur ki, bu normanın vahidi də
dil vahidlərinin variantlarıdır. Dilin üçlü
üzvlənməsi belə bir postulata əsaslanır ki, dil
vahidləri ifadə planında sintaqmatik oxda dildaxili və
dilxarici amillərin təsirinə məruz qalır və
variativləşir. Dil vahidlərinin
invariantlığının öyrənilməsi dil vahidlərinin
variativliyinin öyrənilməsinə nisbətən o qədər
də böyük tarixə malik deyildir. Dil vahidlərinin
variativliyi məsələsi dilçilikdə az işlənən
bir sahədir və bu sahədə ilkin addımlar atılır.
Azərbaycan
dilçiliyi üçün, xüsusilə sintaktik səviyyədə
variativlik mövzusu tamamilə yenidir və demək olar ki,
heç işlənməyib. Bu baxımdan, Dünyamin müəllimin
müxtəlif sistemli dillərdə mürəkkəb
sintaktik vahidlərin variativliyi məsələsini eksperimental-fonetik
təhlil metodu ilə araşdırmasını Azərbaycan
dilçiliyində bu sahədə ilk addım hesab etmək
olar. Dünyamin müəllim çoxlu dil materiallarını
araşdıraraq mürəkkəb sintaktik vahidlərin ifadə
və məna planında dildaxili və dilxarici amillərin təsirindən
yaranan variantlarını müəyyənləşdirir. Əldə
etdiyi nəticələri kifayət qədər cədvəllərdə,
qrafik və şəkillərdə nümayiş etdirir və
problemin sonrakı istiqamətinə əsaslı zəmin
yaradır.
Beləliklə,
Dünyamin Yunusovun bir alim kimi apardığı tədqiqat
istiqaməti müasir dilçilik üçün yeni istiqamət
olub, az işlənən sahələrdən biridir.
Onun
elmi istiqaməti F.de Sössürdən üzübəri
hökm sürən dilin ikili (dixotomik) üzvlənməsinə
deyil, dilin işlənmə mexanizmində invariant və variant
münasibətlərini nizamlayan Şerba-Koseriu elmi nəzəriyyəsinə-dilin
üçlü (trixotomik) üzvlənməsinə əsaslanır
ki, bu da norma səviyyəsində əldə edilən keyfiyyət
və kəmiyyət dəyişmələrini nəzərdə
tutur. Bu isə dilin funksional baxımdan fundamental xüsusiyyətini
səciyyələndirir.
Elmi
istiqaməti mürəkkəb sintaktik vahidlərin
konstantlıq (sabit əlamətlər) və variativlik (dəyişən
əlamətlər) müstəvisində tipoloji planda
araşdırılır.
Mürəkkəb
sintaktik vahidlərin variativliyinin eksperimental-fonetik metodla
geniş şəkildə öyrənilməsi Azərbaycan
dilçiliyində yeni, həm də ilk hadisədir. Bu tədqiqat
işi Azərbaycan dilçiliyində paradiqmatik sintaksisin və
danışıq aktı nəzəriyyəsinin öyrənilməsi
üçün çıxış nöqtəsi ola bilər.
Onun tədqiqatında mürəkkəb sintaktik vahidlər
sırf struktur planda deyil, struktur-intonativ planda
araşdırılır ki, bu da ifadə və məna
planlarında mümkün variantların üzə
çıxarılmasına imkan yaradır.
Mürəkkəb
sintaktik vahidlərdə semantik mənalı fellərin (nitq,
hissi qavrayış, əqli fəaliyyət, xahiş və təklif,
konkret hərəkət, modal mənalı) birinin digəri ilə
əvəzlənməsi məna və intonativ variativliyə və
variantlara səbəb olur. Fellərin əvəzlənməsindən
alınan məna variantları bu tədqiqat işinin həm də
paradiqmatik sintaksisə meyilli olduğuna dəlalət edir.
O,
pedaqoji fəaliyyəti ilə usta pedaqoq, elmi işlər
üzrə prorektor kimi işgüzar və məsuliyyətli
bir şəxsdir. Dünyamin
müəllimi çoxlarından fərqləndirən
başqa bir cəhət onun genişürəkli bir insan
olmasıdır.
Dünyamin
müəllimi 60 yaşı tamam olması münasibətilə
təbrik edir, ona ömrün müdriklik dövründə
sevinc dolu günlər, zəka itiliyi, sağlamlıq, ailə
səadəti və yeni yaradıcılıq uğurları
arzulayırıq.
Şakir CƏFƏROV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.-
7 yanvar.- S.10.