Azərbaycan Respublikasının
ümumtəhsil məktəbləri üçün coğrafiya fənni kurikulumu (VI-XI
siniflər)
Giriş
Coğrafiya fənni kurikulumu və
onun xarakterik cəhətləri. Azərbaycan xalqının ümummilli
lideri Heydər Əliyevin 15 iyun 1999-cu il tarixli, 168 nömrəli
sərəncamı ilə təsdiq edilmiş "Azərbaycan
Respublikasının təhsil sahəsində İslahat
Proqramı" ölkəmizdə təhsil
islahatlarının həyata keçirilməsi
üçün ilkin təkan oldu. Azərbaycan
Respublikası Nazirlər Kabinetinin 2006-cı il tarixli, 233
nömrəli qərarı ilə "Azərbaycan
Respublikasında ümumi təhsilin Konsepsiyası (Milli
Kurikulumu)" kimi dövlət əhəmiyyətli
mühüm sənəd qəbul edildi. Bu sənədə əsasən
fənn kurikulumlarının hazırlanmasına
başlanıldı və bu iş müvəffəqiyyətlə
davam etdirilməkdədır.
Yeni "Təhsil haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununun qüvvəyə minməsi ilə
əlaqədar olaraq Milli Kurikulum sənədinə əlavə
və dəyişikliklər edilməklə "Ümumi təhsil pilləsinin
dövlət standartı və proqramları
(kurikulumları)" qəbul edildi. Hazırda nəticəyönümlü
təhsil proqramlarının (kurikulumların)
hazırlanması davam etməkdədir. Coğrafiyadan yeni fənn
kurikulumunun meydana çıxması da bununla
bağlıdır.
Coğrafiya fənni kurikulumunun xarakterik
cəhəti ondan ibarətdir ki, təlim prosesində
şagirdlərin yaddaşının təkcə yeni elmi
biliklərlə zənginləşdirilməsinə deyil, həm
də təfəkkürünün, şəxsi keyfiyyət və
qabiliyyətlərinin inkişaf etdirilməsinə, həyat
üçün zəruri olan bacarıqların
qazanılmasına imkan yaranır.
Şagirdyönümlülüyə, nəticəyönümlülüyə,
şəxsiyyətyönümlülüyə, tələbyönümlülüyə
istinad olunur.
Coğrafiya fənni kurikulumu nəticəyönümlü,
şagirdlərin meyil, maraq və qabiliyyətlərinə əsaslanan,
onların potensial imkanlarını nəzərə alan, fənnin
xarakterik xüsusiyyətlərini, məqsəd və vəzifələrini,
fənnin məzmununu, təlim strategiyalarını və
şagird nailiyyətlərinin qiymətləndirilməsini
özündə əks etdirən konseptual bir sənəddir.
Coğrafiya fənni kurikulumunun ən
mühüm xarakterik cəhəti onun nəticəyönümlü
olmasıdır. Bu sənədin hazırlanması zamanı,
bir qayda olaraq, bütün təlim prosesində əldə
edilməsi nəzərdə tutulan nəticələr əvvəlcədən
müəyyənləşdirilir və məzmuna gətirilir.
Bu nəticələr həm məzmunu ifadə edir, həm də
qiymətləndirmə standartlarının
hazırlanmasına şərait yaradır. Nəticələrin
əvvəlcədən müəyyən olunması onları
əldə etməyə yönəlmiş fəaliyyətlərin
inkişafını izləmək və istiqamətləndirmək
üçün imkan yaradır.
Coğrafiya fənni kurikulumundakı təlim
nəticələri ətrafda baş verən təbii hadisə
və proseslərin yaranma səbəblərinin, inkişaf
xüsusiyyətlərinin, onların ərazi üzrə
paylanma qanunauyğunluqlarının, Yer kürəsi əhalisinin
və ölkələrin sosial-iqtisadi inkişafına və
qlobal problemlərə dair bilik və bacarıqların mənimsənilməsinə
yönəlmişdir.
Coğrafiya fənni kurikulumu
özünün daha mürəkkəb strukturu, məzmunu və
əhatə etdiyi sahələrin miqyası ilə
seçilir. Şagirdlərin dünyada baş verən təbii,
ictimai-siyasi proses və hadisələri dərk etməsinə,
təbiət-cəmiyyət əlaqələrini, insanların
müxtəlif xarakterli fəaliyyətlərini, coğrafi
mühitin məskunlaşma və təsərrüfat fəaliyyəti
üçün əlverişlilik səviyyəsini qiymətləndirməsinə
və məntiqi mülahizələr irəli sürməsinə
imkan verir.
Coğrafiya fənni kurikulumu
hazırlanarkən fənnin spesifik xüsusiyyətləri əsas
götürülmüşdür. Nəzərə
alınmışdır ki, bu fənnin vasitəsilə
şagirdlərdə Yer planetinin Günəş sistemində
mövqeyi və onun fiziki-coğrafi nəticələrinə,
coğrafi təbəqədə ərazi dəyişmələrinin
əsas qanunauyğunluqları və bununla əlaqədar Yer səthi
təbiətinin qlobal, müasir, ekoloji sistemlərinin
yaranması xüsusiyyətlərinə, təbiətdə
baş verən təbii hadisə və proseslərin meydana gəlmə
səbəblərinin inkişaf mexanizminə, onların ərazi
üzrə paylanma qanunauyğunluqlarına, cəmiyyətin
sosial-iqtisadi inkişafını təmin etmək
üçün təbii ehtiyatlardan səmərəli istifadənin
və ətraf mühitin mühafizəsinin mümkün
yollarına dair bilik və bacarıqlar
formalaşdırılır. Coğrafiya fənni kurikulumu əsasında
insanın məkanda fəaliyyətinin təşkili, ona təsir
edən təbii, sosial-iqtisadi və siyasi amillərin təhlili
və ərazidə formalaşan müxtəlif miqyaslı
sosial-iqtisadi sistemlərin fərqləndirici cəhətləri
müqayisə olunur. Bunun əsasında şagird dünyada cərəyan
edən qlobal təbii və sosial-iqtisadi proseslərin insan fəaliyyətinə
nə dərəcədə təsir etməsini kompleks şəkildə
təhlil edərək proqnozlaşdırır.
Coğrafiya fənni kurikulumu iqtisadi və
fiziki coğrafiyanı kompleks şəkildə öyrənməyə
imkan verir və şagirdlərdə məlumatları təhlil
etmək, statistik iqtisadi göstəriciləri müqayisə
etmək, müvafiq nəticələr çıxarmaq,
texniki-iqtisadi hesablamalar aparmaq, diaqramlar və qrafiklər qurmaq,
xəritə oxumaq bacarıqlarının
formalaşdırılmasını, ətraf mühitə həssas
və qayğıkeş münasibətin, hissi-emosional keyfiyyətlərin
yaranmasını təmin edir.
Coğrafiya fənni kurikulumunda təbiət-cəmiyyət
əlaqələrinə dair biliklər əsasında
şagirdlərdə məntiqi və yaradıcı təfəkkürün
inkişaf etdirilməsi nəzərdə tutulur. Onlarda tədqiqatçılıq
bacarığı, fikirlərini ümumiləşdirərək
təqdimatlar etmək, proqnoz və referatlar hazırlamaq, təbiətdə
və cəmiyyətdə baş verən hadisə və
prosesləri təhlil edib qiymətləndirmək bacarıqlarının
formalaşdırılması mühüm istiqamətlər
kimi diqqət mərkəzində saxlanılır.
Fənnə aid nəticələr 3 məzmun
xətti üzrə müəyyən edilir: coğrafi məkan,
təbiət, cəmiyyət. Müəyyən olunmuş məzmun
xətlərinin köməyi ilə şagirdlərin
şüurunda əhatə olunduqları təbiətin vahid,
bütöv və bölünməz obrazı
yaradılır. Şagird əvvəlcə
yaşadığı Yer kürəsini bir planet kimi öyrənir,
onun Günəş və öz oxu ətrafında hərəkətinin
coğrafi nəticələrini araşdırır. Sonra Yer
kürəsinin quruluşu, relyefi, coğrafi təbəqəsi,
təbiəti, iqtisadiyyatı, əhalisi, sərhədləri
haqqında müəyyən biliklər alır və bu bilikləri
kontur xəritə, atlas, qlobus və digər məzmunlu xəritələr
üzərində tətbiq edir, diaqramlar qurur, statistik göstəricilərdən
istifadə edir, cədvəllər çəkir.
Şagirddə tolerantlıq, ekoloji mədəniyyət,
iqtisadi göstəricilərdən istifadə edə bilmək,
nəticə çıxarmaq, layihələr irəli sürə
bilmək bacarıqlarının formalaşmasına imkan
yaranır.
Fənnin əhəmiyyəti,
məqsəd və vəzifələri. Coğrafiya
fənni şagirdlərin coğrafi təbəqənin əmələ
gəlməsi və fəaliyyət mexanizmini, təbəqədə
mövcud olan inkişaf qanunauyğunluqlarını dərk etməsinə,
Yer kürəsində təbii komplekslərin əmələ
gəlməsini, təbiətdə baş verən coğrafi
hadisələrin və təbii proseslərin başvermə səbəblərini
izah etməsinə imkan verir. Günəş sistemində Yer
planetinin mövqeyini və bununla bağlı hadisələri
müşahidə etməyə şərait yaradır. Bu fənn
Yerin təbii imkanlarının iqtisadiyyatın
inkişafına təsirinin, onlardan səmərəli istifadə
olunmasının, təbii resurslarla təminat sahəsində
yaranan problemlər və onların həlli yollarının, təsərrüfatın
inkişafı nəticəsində təbii komplekslərdəki
qlobal ekoloji problemlərin nəticələrinin öyrənilməsində
əhəmiyyətli rol oynayır.
Coğrafiya fənninin ümumtəhsil məktəblərində
tədris olunmasının başlıca məqsədi
şagirdlərdə Azərbaycanın təbii şəraiti,
təbii ehtiyatları, əhalisi və demoqrafik vəziyyəti,
dünya ölkələri ilə müqayisədə Azərbaycanın
iqtisadi və sosial-coğrafi xüsusiyyətləri,
qloballaşma prosesində iştirakı barədə təsəvvürlər
yaratmaqla, dünyanın səbəb-nəticə əlaqələri
zəminində kompleks şəkildə qavranılması, ətraf
mühitin antropogen dəyişilməsinin bəşəriyyətin
inkişafına təsiri ilə bağlı biliklər,
ekoloji problemlərə həssas münasibət, vətəndaşlıq
mövqeyi formalaşdırmaqdan, onların idrak qabiliyyətini,
iqtisadi təfəkkürünü və ekoloji mədəniyyətini
inkişaf etdirməkdən ibarətdir.
Ümumiyyətlə, coğrafiyanın
tədrisi vasitəsilə şagirdin:
·ümumi orta təhsil
səviyyəsində coğrafi təbəqənin əhəmiyyətini
və onun mühafizəsinin həyat üçün
vacibliyini, təbii mühiti təşkil edən komponentlərin
əsas xüsusiyyətlərini, təbiətdəki
coğrafi hadisələrin başvermə səbəblərini
və yerləşmə qanunauyğunluqlarını bilməsi,
xəritə və plan üzrə təhlillər aparması,
xəritədən, coğrafi məlumatlardan, statistikadan
istifadə etməklə alınmış nəticələrə
dair diaqramlar, cədvəllər qurması;
·tam orta təhsil
səviyyəsində ümumi orta təhsil səviyyəsindəki
fəaliyyət istiqamətləri dərinləşdirilməklə
coğrafi təbəqənin tərkib hissələrinin
inkişaf qanunauyğunluqlarını, insan və təbiətin
qarşılıqlı əlaqəsini, təbii kompleksləri
müqayisəli təhlil etməsi, onlarda baş verən dəyişikliklərin
səbəblərini nümunələr əsasında şərh
edərək gələcək üçün proqnozlar verməsi,
ətraf mühitin dəyişilməsi prosesini müşahidə
etmək üçün təcrübələr qoyması,
sınaqlar keçirməsi, onların nəticələrini
ümumiləşdirib təqdim etməsi, geosiyasi dəyişiklikləri
təhlil etməsi, bu dəyişikliklərin Azərbaycana təsiri
barədə mülahizələr irəli sürməsi,
dünya ölkələrinin təbiəti, təbii
ehtiyatları, əhalisi, iqtisadi inkişaf meyilləri
haqqında əlavə məlumatlar toplaması və sistemləşdirməsi
təmin olunur.
1. Coğrafiya
təliminin məzmunu
1.1. Ümumi təlim
nəticələri
Ümumi
orta təhsil səviyyəsi (VI-IX siniflər) üzrə
şagird:
· təbii mühiti təşkil edən
komponentlərin əsas xüsusiyyətlərini, təbiətdəki
coğrafi hadisələrin başvermə səbəblərini
və yerləşmə qanunauyğunluqlarını izah edir,
onların əsasında müqayisələr aparır, nəticələri
ümumiləşdirir, yazılı və şifahi təqdim
edir;
· coğrafi təbəqənin əhəmiyyətini
və onun mühafizəsinin həyat üçün
vacibliyini müvafiq dəlillər əsasında şərh
edir;
· müxtəlif şərait və vəziyyətlərdə
ətraf mühitin öyrənilməsində coğrafi
cihazlardan istifadə edir;
· müəyyən ərazinin kartoqrafik
təsvirini verir, xəritə və plan üzrə təhlillər
aparır, xəritədən, coğrafi məlumatlardan,
statistikadan istifadə edərək müvafiq hesablamalar
aparır və nəticələrə dair diaqramlar, cədvəllər
qurur;
·Azərbaycanın, eləcə də
müxtəlif ölkələrin təbiəti, təbii
ehtiyatları, əhalisi, iqtisadi inkişaf meyilləri
haqqında əlavə məlumatlar toplayır, sistemləşdirir,
onların əsasında təqdimatlar edir.
Tam orta təhsil
səviyyəsi (X-XI siniflər) üzrə şagird:
· coğrafi təbəqənin tərkib
hissələrinin inkişaf qanunauyğunluqlarını,
onların qarşılıqlı əlaqəsini, ətraf
mühitə təsirinin nəticələrini izah edir, təbii
komplekslərin müqayisəli təhlilini aparır, onlarda
baş verən dəyişikliklərin səbəblərini
nümunələr əsasında şərh edir;
· ətraf mühitin dəyişilməsi
prosesini müşahidə etmək üçün təcrübələr
aparır, sınaqlar keçirir, onların nəticələrini
ümumiləşdirib təqdim edir;
· müvafiq nəzəri biliklər əsasında
iqtisadi səmərəliliyin təmin olunması ilə
bağlı fərdi qaydada, habelə qrup daxilində
kiçik layihələr hazırlayır, hesablamalar
aparır, nəticələrin tətbiqi üzrə
mülahizələr irəli sürür;
· müxtəlif məzmunlu plan və xəritələr
hazırlayır, ayrı-ayrı sahələr üzrə
coğrafi hesablamalar aparır və müvafiq diaqramlar, sxem və
cədvəllər tərtib edir;
geosiyasi dəyişiklikləri təhlil
edir və ümumiləşdirmələr aparır, bu dəyişikliklərin
ölkəmizə təsiri barədə mülahizələr
irəli sürür;
öz biliyini və məlumat dairəsini
genişləndirmək üçün əlavə materiallar
toplayır, onları sistemləşdirib yazılı və
şifahi təqdim edir.
1.2. Məzmun xətləri
Coğrafiya fənni
üzrə ümumi təlim nəticələrinin
reallaşdırılmasını təmin etmək
üçün məzmun xətləri
aşağıdakı kimi müəyyən edilmişdir:
· Coğrafi məkan
· Təbiət
· Cəmiyyət
Coğrafi məkan
Coğrafiyanın tədrisində
"Coğrafi məkan" məzmun xətti şagirdlərdə
qlobal, regional və lokal miqyasda məkan
anlayışını formalaşdırır. Günəş
sistemində Yer planetinin tutduğu vəziyyətin və
bununla bağlı baş verən hadisələrin təhlilini
aparmağa imkan yaradır. Yer kürəsində coğrafi
obyektlərin yerləşməsinə dair əhatəli və
dəqiq məlumat almağa, ayrı-ayrı əraziləri təsvir
etmək qabiliyyətinə yiyələnməyə kömək
edir. Coğrafi məkana dair qazanılan biliklər məhəldə
cəhətləri təyin etmək, istənilən məntəqəyə
qədər olan məsafələri ölçmək,
onları kartoqrafik təsvirlər vasitəsilə təqdim
etmək, tələb olunan ərazilərin səth
quruluşunu, coğrafi xüsusiyyətlərini müqayisəli
təhlil etmək, hər hansı əraziyə dair əlavə
məlumat toplamaq bacarığını formalaşdıraraq
şagirdlərdə idrak fəaliyyətinin inkişafına,
nəzəri bilikləri praktik olaraq tətbiq etmək vərdişinin
yaranmasına səbəb olur.
Təbiət
Orta məktəblərdə "Təbiət"
məzmun xətti şagirdlərdə Yer kürəsini vahid
təbii sistem kimi qavramağa, təbii hadisələrin
inkişaf qanunauyğunluğunu dərk etməyə imkan
yaradır, onlar təbii proseslərin səbəblərini təhlil
edir, nəticələrini aydınlaşdırır, gələcək
inkişafının proqnozunu verirlər. Yer təbəqələrinə
aid biliklər şagirdlərdə ekstremal, təbii
dağıdıcı hadisələr zamanı davranış
qaydalarına yiyələnməyə kömək edir. Təbii
komplekslərin yaranması mexanizminin dərk edilməsinə,
müxtəlif coğrafi amillərdən asılı olaraq
ayrı-ayrı materik və okeanların daxilində coğrafi
paylanma qanunauyğunluğunun izah olunmasına şərait
yaradır. Şagirdlər Yer kürəsini təşkil edən
iri təbii komplekslərin (materik və okeanların)
özünəməxsus coğrafi xüsusiyyətlərini mənimsəməklə
müasir qloballaşma şəraitində gərginləşən
ekoloji problemlərin səbəb və nəticələrini
şərh edir, onların həlli yollarına dair təkliflər
verir, respublikada, eləcə də onu əhatə edən ətraf
mühitdə yaranmış ekoloji vəziyyəti qiymətləndirirlər.
Cəmiyyət
Orta məktəblərdə Yer kürəsində
cəmiyyətə dair biliklər şagirdlərə
dünya əhalisinin irqi, milli, dini, etnik tərkibinin müxtəlifliyini
dərk etməyə, digər xalqların həyat tərzi və
maraq dairəsi ilə tanış olmağa imkan yaradır. Bu
biliklər onlarda xalqların adət-ənənələrinə,
özünəməxsus xüsusiyyətlərinə tolerant
yanaşma hissini yaradır və onun əsasında milli
şüuru formalaşdırır.
Şagirdlərə əhalinin təbii
amillərlə yerləşməsi və sosial-iqtisadi fəaliyyəti
arasındakı qanunauyğunluqları başa düşməyə,
təbii və sosial amillərin iqtisadiyyatın
inkişafında rolunu təhlil etməyə, elmi nailiyyətlərin
tətbiqi nəticəsində insanın təbiətdən
asılılığının azalma dinamikasını dərk
etməyə imkan yaradır.
Onlar ölkədaxili və beynəlxalq
siyasi-iqtisadi münasibətlərin insanların həyat səviyyəsinə
təsirini başa düşür, iqtisadi inkişafın
yaratdığı ekoloji problemlərin başvermə səbəblərini
müəyyən edərək, təbii tarazlığın
saxlanılmasında qlobal layihələrin tətbiqini, hər
bir fərdin iştirakının vacibliyini, dünyada
münaqişə zonalarının yaranma səbəblərini
və onların həllində beynəlxalq təşkilatların
rolunu qiymətləndirir.
Yer kürəsində cəmiyyətə
dair biliklər şagirdləri gələcəkdə əməkdaşlıq
etmək, mədəni və iqtisadi əlaqələr qurmaq
bacarığına istiqamətləndirir.
1.3. Məzmun xətləri
üzrə təlim nəticələri
Ümumi orta təhsil
səviyyəsində məzmun xətləri üzrə təlim
nəticələri
1. Coğrafi məkan
Şagird:
· səma
cismlərini müqayisə edir, onların hərəkətlərinin
qarşılıqlı təsirini əsaslandırır və
həyatın inkişafındakı rolunu izah edir;
·
yaşadığı ərazidə müşahidələr,
hesablamalar apararaq nəticələrini müqayisə edir, məhəlin
kartoqrafik təsvirini verir, ondan istifadə
bacarıqlarını nümayiş etdirir;
·
kartoqrafik təsvirlər əsasında hər hansı ərazinin
fiziki-iqtisadi, geosiyasi mövqeyini müəyyən edir.
2. Təbiət
Şagird:
·
coğrafi təbəqənin özünəməxsusluğu
və inkişafını, onlarda baş verən təbii hadisə
və proseslərin səbəblərini təhlil edir,
insanların həyat və fəaliyyətinə təsirini
izah edir;
· təbii
şərait və ehtiyatların yerləşməsinin
müxtəlifliyini müəyyən edir və onlardan istifadə
imkanlarını təhlil edir;
· təbii
hadisə və proseslərin müşahidəsi
üçün müvafiq cihaz və alətlərdən
istifadə edir, nəticələrini təqdim edir.
3. Cəmiyyət
Şagird:
·
dünya əhalisinin müxtəlif xüsusiyyətlərini
təhlil edir, regionlar üzrə paylanmasının səbəblərini
izah edir;
·
dünyada təbii və sosial amillər ilə
iqtisadiyyatın inkişafı arasındakı əlaqəni
izah edir, əmək ehtiyatlarından və təbiətdən
istifadəyə dair mülahizələr söyləyir;
· insan fəaliyyətinin
ətraf mühitə təsirini izah edir, ekoloji
tarazlığın qorunmasını dəyərləndirir.
Tam orta təhsil
səviyyəsində məzmun xətləri üzrə təlim
nəticələri
1. Coğrafi məkan
Şagird:
· səma cismlərinin mövqeyini, hərəkətlərini,
bununla bağlı yaranan coğrafi hadisələrin nəticələrini
riyazi üsullarla əsaslandırır;
·
coğrafi elementlər əsasında kartoqrafik təsvirləri
təhlil edir, təbiət və təsərrüfatın
yerləşməsi qanunauyğunluqlarına və
anomaliyalarına dair referatlar hazırlayır;
· müxtəlif məzmunlu xəritələrdən
istifadə etməklə hər hansı ərazinin təbii
şərait və ehtiyatlarını qiymətləndirir, ona
müvafiq olaraq iqtisadiyyat sahələrinin yerləşdirilmə
imkanlarına dair təkliflərini verir, bunları
yazılı və ya şifahi təqdim edir.
2. Təbiət
Şagird:
·
coğrafi təbəqənin inkişafında baş verən
dəyişikliklərin yaratdığı problemləri təhlil
edir, proqnozlar verir;
· təbii
coğrafi şərait və ehtiyatların yerləşmə
qanunauyğunluğunu izah edir və insanların təbiətdən
istifadəsində ekoloji tarazlığın
saxlanılmasının yollarını qiymətləndirir;
· mənbələrdən
topladığı məlumatlar əsasında ərazini
fiziki-iqtisadi cəhətdən səciyyələndirir, nəticələrini
təqdim edir.
3. Cəmiyyət
Şagird:
· dünya ölkələrinin
sosial-iqtisadi inkişaf səviyyəsi ilə demoqrafik vəziyyətin
əlaqəsini təhlil edir və dəyişmə
dinamikasını proqnozlaşdırır;
·
iqtisadiyyatın inkişafının və siyasi-iqtisadi
münasibətlərin insanların həyat səviyyəsinə
təsiri ilə bağlı tədqiqatlar aparır, nəticələrini
təqdim edir;
· ətraf
mühitin dəyişməsində antropogen təsirin rolunu
qiymətləndirir, cəmiyyətin dayanıqlı
sosial-iqtisadi inkişafını təmin etmək
üçün proqnozlar verir.
1.4. Fəaliyyət xətləri
Fəaliyyət xətti məzmun xətlərində
əks olunan biliklərin əldə edilməsində
şagirdə praktik imkan yaradır. Fənnin məzmun
standartları bu fəaliyyət xətləri ilə əlaqəlilik
əsasında tətbiq olunur.
Coğrafiya fənninin tədrisində 7
fəaliyyət xətti əsas götürülür:
1. Problemin həlli
2. Mühakimə yürütmə
3. Müqayisə və təhliletmə
4. Tətbiqetmə
5. Proqnozlaşdırma
6. Sistemləşdirmə və təsnifetmə
7. Təqdimetmə
1.5. Siniflər
üzrə məzmun standartları
VI sinif
VI sinfin sonunda
şagird:
· coğrafi kəşflər nəticəsində
xəritədə və cəmiyyətdə baş verən dəyişiklikləri
izah edir;
· məhəldə cəhətlərin təyin
edilməsində alət və cihazlardan istifadə edir və ərazinin
planını tərtib edir;
· kainatda Yerin mövqeyini, hərəkətinin
coğrafi nəticələrini təsvir edir;
· coğrafi təbəqədə baş verən
hadisələri və onların cəmiyyətdə
yaratdığı problemləri təsvir edir;
· dünyanın siyasi xəritəsində
respublikamızın mövqeyini təyin edir, müxtəlif
xalqlar haqqında məlumat toplayır;
· insanların təsərrüfat fəaliyyətlərinin
ətraf mühitə təsirinin tarixən dəyişməsini
şərh edir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
Şagird:
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Qədim insanların Yer haqqında təsəvvürlərini
şərh edir.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Kainatdakı səma cismlərinin hərəkətini
fərqləndirir.
1.2.2. Yerin öz oxu və Günəş ətrafında
hərəkətini təsvir edir və onun coğrafi nəticələrini
təqdim edir.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1. Kartoqrafik təsvirlərdə istifadə
olunan elementləri şərh edir.
1.3.2. Yaşadığı ərazinin
planını tərtib edir.
2. Təbiət
Şagird:
2.1. Coğrafi təbəqədə
baş verən hadisə və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini
mənimsədiyini nümayiş etdirir.
2.1.1. Yerin daxili quruluşunu, relyefini və
orada baş verən hadisə və prosesləri təsvir edir.
2.1.2. İri relyef formalarını kontur xəritədə
qeyd edir.
2.1.3. Yerin hava qatını şərh
edir.
2.1.4. Hava üzərində müşahidələr
aparır, nəticələrini təqdim edir.
2.1.5. Yer səthində suyun
paylanmasını şərh edir.
2.1.6. Təbiətdə su
dövranının sxemini tərtib edir.
2.1.7. Canlı aləmin müxtəlifliyinin
səbəblərini şərh edir.
2.1.8. Ekskursiyalarda topladığı
kolleksiyanı təqdim edir.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Dünya xalqlarının fərqli
xüsusiyyətlərini təsvir edir.
3.1.2. Kontur xəritədə ilk
yaşayış məntəqələrini qeyd edir.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Ölkələri müxtəlif əlamətlərinə
görə müqayisə edir.
3.2.2. Kontur xəritədə Azərbaycanla
həmsərhəd ölkələri qeyd edir.
3.2.3. İnsanların təsərrüfat
fəaliyyətini şərh edir.
3.2.4. Mənimsəmə iqtisadiyyatından
istehsal iqtisadiyyatına keçidi sxematik təsvir edir.
3.2.5. Ətraf mühitdə çirklənməyə
məruz qalmış ərazilərin fotoalbomunu
hazırlayır.
VII sinif
VII sinfin sonunda
şagird:
· dünyada baş verən yeni kəşflərə
dair məlumatlar toplayır, onun coğrafiya elminin
inkişafındakı rolunu təhlil edir;
· kartoqrafik təsvirlər üzərində
müxtəlif hesablama işləri aparır, məlumatlar
toplayır, onları praktik tətbiq edir;
· səma cismlərinin qarşılıqlı təsirini
və coğrafi nəticələrini əlaqələndirir;
· coğrafi təbəqədə baş verən
hadisə və prosesləri əlaqələndirir;
· dünya əhalisinin paylanmasını və
ölkələri müxtəlifliyinə görə
qruplaşdırır;
· dünya təsərrüfatının
müasir modelini ölkələr üzrə fərqləndirir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
Şagird:
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Kəşf və tədqiqatlar nəticəsində
xəritədə baş verən dəyişiklikləri
müqayisə edir.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Səma cismlərinin bir-birinə təsirini
və onun coğrafi nəticələrini əlaqələndirir.
1.2.2. Yerin hərəkətinin nəticələrinə
dair sadə hesablamalar aparır.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1. Kartoqrafik elementləri fərqləndirir.
1.3.2. Kartoqrafik elementlərə əsasən
sadə hesablamalar aparır.
2. Təbiət
Şagird:
2.1.
Coğrafi təbəqədə baş verən hadisə
və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini mənimsədiyini
nümayiş etdirir.
2.1.1. Yer səthində relyefin müxtəlifliyinin
yaranma səbəblərini izah edir.
2.1.2. Fiziki xəritələri təhlil
edir.
2.1.3. Atmosferdə baş verən hadisə
və proseslərin materik və okeanlara təsirini izah edir.
2.1.4. Hava elementlərinə dair sadə
hesablamalar aparır.
2.1.5. Dünya okeanı və quru
sularının fiziki-coğrafi xüsusiyyətlərini şərh
edir.
2.1.6. Kontur xəritədə Dünya
okeanının hissələrini qeyd edir.
2.1.7. Biosferin daxili komponentlərinin
qarşılıqlı əlaqəsini izah edir.
2.1.8. Torpaq tiplərini kontur xəritədə
qeyd edir.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Əhalinin regionlar üzrə
paylanmasını şərh edir.
3.1.2. Kontur xəritədə əhalinin
sıx məskunlaşdığı əraziləri qeyd edir.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Ölkələri inkişaf səviyyəsinə
görə təhlil edir.
3.2.2. Xəritə üzərində
ölkələri inkişaf səviyyəsinə görə
qruplaşdırır.
3.2.3. Dünya təsərrüfatının
quruluşuna təsir edən təbii və iqtisadi amilləri
şərh edir.
3.2.4. Dünya təsərrüfatının
müasir modelinin sxemini tərtib edir.
3.2.5. Təbiətdən istifadə
zamanı ekoloji gərginlik zonalarının
nomenklaturasını (siyahısını) tərtib edir.
VIII sinif
VIII sinfin sonunda
şagird:
· coğrafiya elminin inkişafının
müasir istiqamətlərini təhlil edir;
· kartoqrafik təsvirləri müqayisə edərək
müəyyən ərazilərin təsvirini verir;
· Yerin
sutkalıq və illik hərəkətini Yerdə həyatın
mövcudluğu ilə əlaqələndirir;
· coğrafi təbəqənin tərkib hissələrinin
qarşılıqlı əlaqəsini müəyyənləşdirir;
· əhalinin təbii artımını,
miqrasiyaların səbəblərini izah edir;
· təsərrüfatın inkişafında təbii
ehtiyatların rolunu qiymətləndirir, ekoloji problemlərin
insan həyatına təsirini izah edir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
Şagird:
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Yeni elm sahələrinin
yaranmasını izah edir.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Günəş
şüalarının Yer kürəsinə düşmə
bucağının dəyişməsini hesablayır.
1.2.2. Yerin hərəkətinin coğrafi nəticələri
ilə həyatın inkişafı arasındakı əlaqəni
izah edir.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1. Kartoqrafik təsvirlərin müxtəlifliyini,
əhəmiyyətini izah edir.
1.3.2. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
hesablamalar aparır.
2. Təbiət
Şagird:
2.1. Coğrafi təbəqədə
baş verən hadisə və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini
mənimsədiyini nümayiş etdirir.
2.1.1. Litosfer tavalarının hərəkətini
müasir relyef formalarının yaranması ilə əlaqələndirir.
2.1.2. Tektonik xəritələrdə
litosfer tavalarının hərəkətinin nəticələrini
oxuyur.
2.1.3. İqlim əmələ gətirən
amilləri və dünyanın iqlimində baş verən dəyişiklikləri
izah edir.
2.1.4. Atmosfer hadisələrinə dair sxem
və diaqramlar tərtib edir.
2.1.5. Dünya okeanında baş verən
fiziki-kimyəvi və dinamik prosesləri təhlil edir.
2.1.6. Okean sularının xüsusiyyətləri
ilə bağlı hesablamalar aparır.
2.1.7. Biosferin digər təbəqələr
ilə əlaqəsini şərh edir.
2.1.8. Təbii zonalar xəritəsini oxuyur.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Əhalinin təbii və mexaniki hərəkətinin
səbəblərini izah edir.
3.1.2. Əhalinin təbii artımına
görə hesablamalar aparır.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Ölkələri tipoloji xüsusiyyətlərinə
görə təhlil edir.
3.2.2. Xəritə üzərində
ölkələri tipoloji xüsusiyyətlərinə görə
qruplaşdırır.
3.2.3. Təsərrüfatın
inkişafında təbii ehtiyatların rolunu qiymətləndirir.
3.2.4. Təbii ehtiyatların təsnifatı
sxemini qurur.
3.2.5. Ekoloji problemlərin insan həyatına
təsirini izah edir.
IX sinif
IX sinfin sonunda
şagird:
· yeni coğrafi kəşf və tədqiqatları
cəmiyyətin inkişafı ilə əlaqələndirir;
· kartoqrafik təsvirlərin cəmiyyətin
inkişafında əhəmiyyətini izah edir;
· il ərzində Günəşin düşmə
bucağının dəyişməsini hesablayır;
· coğrafi təbəqədə baş verən
hadisə və proseslərin ölkələrin iqtisadi həyatına
təsirini izah edir;
· əhalinin dinamikasını ölkələrin
iqtisadi inkişaf səviyyəsi ilə əlaqələndirir;
· təsərrüfat sahələrinin
yaratdığı ekoloji dəyişkənliyi müəyyən
edir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
Şagird:
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Sivilizasiyaları coğrafi
baxımdan təhlil edir.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Yerin hərəkətinin cəmiyyətin
inkişafındakı rolunu əsaslandırır.
1.2.2. Vaxt və fəsil dəyişkənliyinə
aid hesablamalar aparır.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1. Kartoqrafik təsvirlərin cəmiyyətin
inkişafında əhəmiyyətini izah edir.
1.3.2. Kartoqrafik elementlər əsasında
topoqrafik xəritələri oxuyur.
2. Təbiət
Şagird:
2.1. Coğrafi təbəqədə
baş verən hadisə və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini
mənimsədiyini nümayiş etdirir.
2.1.1. Yer qabığında baş verən
hadisə və proseslərin iqtisadi həyata təsirini dəyərləndirir.
2.1.2. Geoloji xarakterli tematik xəritələri
oxuyur.
2.1.3. Atmosferdə baş verən hadisə
və proseslərin iqtisadi həyata təsirini təhlil edir.
2.1.4. İqlim xəritələrini oxuyur,
nəticələrini təqdim edir.
2.1.5. Hidrosferin iqtisadi həyata təsirini
izah edir.
2.1.6. Kontur xəritədə
hidroehtiyatların yerləşməsini qeyd edir.
2.1.7. İqtisadiyyatın inkişafında
bioehtiyatların rolunu qiymətləndirir.
2.1.8. Yaşadığı ərazidən
topladığı təbii komponentlərə dair təqdimatlar
edir.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Əhalinin artım dinamikasını
ölkələrin iqtisadi inkişaf səviyyəsi ilə əlaqələndirir.
3.1.2. Topladığı məlumatlar əsasında
hesablamalar aparır.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Ölkələrin
inkişafını tarixi-coğrafi baxımdan təhlil edir.
3.2.2. Tarixi-coğrafi regionları kontur xəritədə
qeyd edir.
3.2.3. Təsərrüfat sahələrinin
səciyyəsini verir.
3.2.4. Təsərrüfat sahələrinin
yerləşməsinin əlaqə prinsiplərinin sxemlərini
qurur.
3.2.5. Ətraf mühitdə yaranmış
ekoloji vəziyyəti qiymətləndirir.
X sinif
X sinfin sonunda
şagird:
· təbiət və cəmiyyətin öyrənilməsində
təbiət elmlərinin rolunu müəyyənləşdirir;
· Yerin hərəkətinin
təbiətə təsirini riyazi üsullarla əsaslandırır;
· kartoqrafik proyeksiyalar zamanı yaranan təhriflərin
səbəblərini əsaslandırır;
· xəritə üzərində hesablamalardan
istifadə edə bildiyini nümayiş etdirir;
· coğrafi təbəqənin inkişaf mərhələlərini
izah edir;
·
müasir dövrdə dünya əhalisini
müxtəlif xüsusiyyətlərinə görə təhlil
edir, siyasi və iqtisadi inteqrasiyaların dünyanın idarə
edilməsindəki rolunu əsaslandırır;
· dünya ölkələrini müxtəlif
xüsusiyyətlərinə görə qruplaşdırır.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
Şagird:
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Coğrafi hadisə və proseslərin
öyrənilməsində təbiət elmlərinin
qarşılıqlı əlaqəsini əsaslandırır.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Yerin və digər səma cismlərinin
əmələ gəlməsinə dair məlumatlar təqdim
edir.
1.2.2. Yerin hərəkətinin təbiətə
olan təsirini riyazi üsullarla əsaslandırır.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1. Kartoqrafik proyeksiyalar zamanı yaranan təhrifləri
əsaslandırır.
1.3.2. Kartoqrafik təsvirlər zamanı
yaranan təhriflərə aid hesablamalar aparır.
2. Təbiət
Şagird:
2.1. Coğrafi təbəqədə
baş verən hadisə və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini
mənimsədiyini nümayiş etdirir.
2.1.1. Yer qabığında dəyişikliklərə
dair proqnozlar verir.
2.1.2. Geoxronoloji cədvəli oxuyur.
2.1.3. İqlim dəyişmələrinə
və iqlim ehtiyatlarından istifadəyə dair təqdimatlar
edir.
2.1.4. İqlim göstəricilərinə əsasən
hesablamalar aparır.
2.1.5. Quru sularının xüsusiyyətlərinə
dair layihələr hazırlayır, təqdim edir.
2.1.6. Quru sularının xüsusiyyətlərinə
dair hesablamalar aparır.
2.1.7. Coğrafi təbəqənin
qanunauyğunluqlarını izah edir.
2.1.8. Coğrafi təbəqənin sxemini
qurur.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Əhalinin təbii artımının
yaratdığı problemləri təhlil edir.
3.1.2. Əhalinin
sıxlığını hesablayır, nəticələrini
təqdim edir.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Ölkələrin geosiyasi
mövqeyini qiymətləndirir.
3.2.2. Siyasi münaqişələrin xəritədə
yaratdığı dəyişiklikləri qeyd edir.
3.2.3. ETİ-nin təsərrüfatların
ərazi və sahəvi strukturuna təsirini qiymətləndirir.
3.2.4. ETİ-nin təsərrüfat sahələrinə
təsiri sxemini qurur.
3.2.5. Qlobal ekoloji problemlərin
yaranmasında antropogen təsirin rolunu qiymətləndirir.
XI sinif
XI sinfin sonunda
şagird:
· coğrafi tədqiqatların
nəticələrinin tətbiqinin iqtisadi əhəmiyyətini
izah edir;
· xəritələrdən
istifadə edərək təbiət və təsərrüfatın
yerləşmə qanunauyğunluqlarını təhlil edir;
·Yer kürəsində işıq və
istiliyin paylanmasının insanın təsərrüfat fəaliyyətinə
təsirini əlaqələndirir;
· coğrafi təbəqənin
cəmiyyətin sosial-iqtisadi inkişafına təsirini qiymətləndirir;
· ölkələrin həyat
səviyyəsini əhalinin həyat səviyyəsi ilə əlaqələndirir;
təbiət və insanın
qarşılıqlı əlaqəsindən yaranan problemləri
izah edir və proqnozlar verir.
Məzmun xətləri
üzrə əsas və alt-standartlar
1. Coğrafi məkan
1.1. Coğrafi kəşflər nəticəsində
cəmiyyətdə və xəritədə baş verən dəyişikliklərə
aid bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.1.1. Coğrafi hadisə və proseslərin
cəmiyyətin həyatına təsiri ilə bağlı tədqiqatlar
aparır və nəticələrini təqdim edir.
1.2. Yerin Günəş sistemində
mövqeyi və hərəkətlərinə dair bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.2.1. Yerin hərəkətinin coğrafi nəticələrinin
regionlar üzrə iqtisadiyyata təsirini əsaslandırır.
1.2.2. Yerin hərəkətinin coğrafi nəticələrini
xəritə üzərində iqtisadi cəhətdən qiymətləndirir.
1.3. Kartoqrafik təsvirlər üzərində
bilik və bacarıqlar nümayiş etdirir.
1.3.1.Xəritələrdə
təbiət və təsərrüfatın yerləşməsi
qanunauyğunluqları və anomaliyalarına dair məruzə
və referatlar hazırlayır.
1.3.2. Kartoqrafik təsvirlər əsasında
hər hansı ərazinin fiziki-iqtisadi təsvirini verir.
2. Təbiət
Şagird:
2.1. Coğrafi təbəqədə
baş verən hadisə və proseslərin ekocoğrafi nəticələrini
mənimsədiyini nümayiş etdirir.
2.1.1. Ərazilərin tektonik quruluşunun
və təbii proseslərin ölkələrin
iqtisadiyyatında rolunu izah edir.
2.1.2. Mineral ehtiyatların proqnozlarına dair
hesablamalar aparır.
2.1.3. Atmosfer hadisələrinin
yaratdığı ekoloji problemlərə dair məlumat və
təqdimatlar hazırlayır.
2.1.4. İqlim xəritəsinə əsasən
hər hansı ərazinin iqlim şəraitini təhlil edir.
2.1.5. Hidrosferdəki təbii sərvətləri
iqtisadi və ekocoğrafi cəhətdən qiymətləndirir.
2.1.6. Hidrosferin ekoloji cəhətdən gərgin
ərazilərini kontur xəritədə qeyd edir.
2.1.7. Bioloji ehtiyatlardan istifadəyə dair
proqnozlar verir.
2.1.8. Bioloji ehtiyatlara dair hesablamalar
aparır.
3. Cəmiyyət
Şagird:
3.1. Dünya əhalisinin müxtəlifliyinin
səbəblərinə dair bilik və bacarıqlar
nümayiş etdirir.
3.1.1. Əhalinin tərkibini təhlil edir.
3.1.2. Əhalinin tərkibinə aid sxemlər,
diaqramlar hazırlayır.
3.2. Cəmiyyətlə iqtisadiyyatın
qarşılıqlı əlaqəsinə aid bilik və
bacarıqlar nümayiş etdirir.
3.2.1. Beynəlxalq inteqrasiyanın ölkələrin
siyasi həyatında rolunu qiymətləndirir.
3.2.2. Xəritə üzərində
inteqrasiyaya aid olan ölkələri qruplaşdırır.
3.2.3. Beynəlxalq iqtisadi münasibətlərin
ölkələrin inkişafındakı roluna dair təqdimatlar
edir.
3.2.4. İqtisadi göstəricilərə
əsasən hesablamalar aparır, sxem və diaqramlar qurur.
3.2.5. Cəmiyyətin sosial-iqtisadi
inkişafında ekoloji tarazlığın qorunmasını
proqnozlaşdırır.
(Ardı var)
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 14 yanvar.- S.20-21.