Azərbaycanın ilk
folklorşünas alimi
Görkəmli
alim, istedadlı dramaturq, gözəl müəllim Məmmədhüseyn
Abbasqulu bəy oğlu Təhmasib 12 aprel 1907-ci ildə
Naxçıvanda anadan olmuşdur.
Hər bir əsilli ailə kimi ruhani tacir Abbasqulu bəyin
də ailəsini əhatə edən mədəni mühitdə
dini dəyərlər, xalq ədəbiyyatı və
yazılı sənət əsərləri başlıca yer
tutmuşdur. Üstəlik ailənin böyük oğlu Rza Təhmasibin
Tiflisdəki 8 illik kommersiya məktəbini bitirməsi bu
mühitdə rus və Avropa mədəniyyəti nümunələrinin
də təsirinə şərait yaratmışdır. M.Təhmasib "Məktəbi-tərbiyə"də
oxumuş, qardaşı Rza Təhmasibin rejissor kimi tamaşaya
qoyduğu, özünün Kefli İsgəndəri
oynadığı "Ölülər"də kiçik
qardaş Cəlal obrazını ifa etmiş, geniş
mütaliəsi ilə seçilmişdir. M.Təhmasib Bakıya gəlmiş,
texnikuma daxil olmuşdur. 1928-ci ildə Azərbaycan Mərkəzi
Beynəlmiləl Pedaqoji Texnikumunu (indiki Azərbaycan Dövlət
Pedaqoji Kolleci) bitirən M.Təhmasib iki il müəllim
işlədikdən sonra Azərbaycan Pedaqoji İnstitutunun
filologiya fakültəsinə qəbul olunmuş, ali təhsili
başa vurandan sonra Kürdəmir, Əli Bayramlı (indiki
Şirvan) və Göyçay bölgələrində
müəllim kimi fəaliyyət göstərməklə
yanaşı, nənəsi Nazlı xanımın, bibisi Durna
xanımın təsiri ilə qəlbində oyanmış el ədəbiyyatına
məhəbbətin təsiri ilə folklor nümunələri
toplamışdır.
Pedaqoji fəaliyyət
göstərməklə yanaşı, folklor toplamağa və
bu istiqamətdə ilkin araşdırmalara başlayan filoloq
1938-ci ildə artıq Azərbaycan Dövlət Universitetində
folklordan mühazirələr oxuyurdu. O, həm müəllim
kimi çalışır, həm də folklorumuzun qədim
növlərindən olan mövsüm və mərasim nəğmələrini
öyrənib tədqiq edir, bayatı, lətifə,
nağıl və dastan nümunələrini yazıya
alırdı.
1941-1945-ci illərdə ədəbi
işçi kimi Azərbaycan radiosunda çalışan M.Təhmasib
müharibə dövründə diktor kimi fəaliyyət
göstərmiş, aydın diksiyalı səsi, duyumlu və
orijinal oxusu ilə Azərbaycanın "Levitanı"
adını almışdır.
Böyük yaradıcılıq
eşqi və həvəsi ilə yaşayan M.Təhmasib
radioda çalışmaqla yanaşı, bayatı və
başqa folklor nümunələri toplamağa davam
etmişdir. Onu daha
çox Nizami əsərlərinin təsiri ilə
yaradılmış el ədəbiyyatı nümunələri
maraqlandırmışdır. O, bu sahədə işi H.Əlizadə
ilə birlikdə başa vurmuşdur.
Ötən əsrin 40-cı illəri
M.Təhmasib yaradıcılığında xüsusi bir mərhələ
olmuşdur. Belə ki, 1943-cü ildə Nizami adına Dil və
Ədəbiyyat İnstitutunda "Xalq ədəbiyyatımızda
mövsüm və mərasim nəğmələri"
mövzusunda əsəri üzərində işə
başlayan M.Təhmasib həmin il nəşr olunan ikicildlik
"Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi"ndə bir fəsil
elmi-tədqiqat işini geniş oxucu auditoriyasına təqdim
etmişdir.
M.Təhmasib 1945-ci ildə namizədlik
dissertasiyasını uğurla müdafiə edərək Azərbaycan
EA-nın Nizami adına Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun
folklor şöbəsinə müdir təyin olunmuşdur. Folklorumuzun ən qədim
janrlarından biri olan mövsüm və mərasim nəğmələrini
müqayisəli şəkildə tədqiq və təhlil edən,
bu gün də elmi əhəmiyyətini itirməyən fikirlər
məhz M.Təhmasib tərəfindən söylənilmişdir.
"Xalq ədəbiyyatımızda mövsüm və mərasim
nəğmələri" Azərbaycan
folklorşünaslığında ilk irihəcmli elmi-tədqiqat
əsəri, ilk namizədlik dissertasiyası olmuşdur.
Bundan sonrakı təqribən 20 illik bir
dövr M.Təhmasibin həyatında çox mühüm bir
mərhələ olmuşdur. Belə ki, o, Azərbaycanı kəndbəkənd
gəzmiş, qədim əlyazmaların haşiyələrindəki,
cüng və yaddaşlardakı müxtəlif janrlı el sənəti
nümunələrini səbr və təmkinlə yazıya
alıb sistemləşdirmiş, tərtib edib nəşrini
reallaşdırmış, ön sözlər yazmış,
şərhlər hazırlamış, araşdırmalar
aparmışdır.
Bu illər ərzində M.Təhmasib həm
toplama işləri ilə məşğul olmuş, həm
araşdırmalar aparmış, həm də doktorluq
dissertasiyası üzərində
çalışmışdır.
Bütün bunlarla yanaşı,
görkəmli alim folklorşünas kadrların
hazırlanmasında yaxından iştirak etmişdir: elmi rəhbər
olmuş, opponent kimi çıxış etmişdir.
M.Təhmasib həm də bədii
yaradıcılıqla məşğul olmuş, bir neçə
pyes yazmış, iki ssenari qələmə
almışdır. Professor
M.Təhmasib 1982-ci ildə sentyabr ayının 3-də
dünyasını dəyişmişdir. Böyük alimin Azərbaycan
folklorunun toplanılması, tədqiqi və nəşri sahəsində
başladığı işlər yetirmələri və xələfləri
tərəfindən davam etdirilməkdədir.
Zəngin folklorumuzun
toplayıcısı, təbliğatçısı
"Folklorun istər
nəşri, istərsə də tədqiqi ancaq səmərəli
toplama işinə istinad edir", - fikri böyük bir elmi həqiqətin
ifadəsidir.
M.Təhmasib Azərbaycan folklorunun bir fənn
kimi tədrisi sahəsində ilk addımlar atmış, kursun
proqramını hazırlamış, mühazirələri ilə
diqqəti cəlb etmişdi. Sonra tarixi-ictimai şəraitlə
bağlı iş yeri dəyişiləndə, radioda əməkdaşlıq
edəndə də o, folklor toplamaqdan qalmamışdır.
Onun toplayıcılıq sahəsində
ilk uğuru "Nizami əsərlərinin el
variantları" olmuşdur. "Nizami əsərlərinin el variantları"
adlı 20 çap vərəqi həcmində kitab mütəfəkkir
şairin 800 illik yubileyi münasibətilə Hümmət Əlizadə
ilə Məmmədhüseyn Təhmasibin birgə toplayıb tərtib
etdikləri dəyərli mənbə idi. Azərbaycan el ədəbiyyatının,
yaddaş ədəbiyyatının bu qüdrətli biliciləri
milli folklordan qaynaqlanaraq Azərbaycan ədəbiyyatına
dünya şöhrəti qazandıran şairin əsərlərinin
təsiri ilə yaradılmış, xalq tərəfindən
maraqla qarşılanaraq kütləviləşən,
folklorlaşmış əfsanə, nağıl və
dastanları yaddaşlardan yazıya köçürməklə
folklorşünaslıq elmi üçün yeni tədqiqat
obyekti araya-ərsəyə gətirmişdilər.
Azərbaycan folklorunun müxtəlif
mövzulu, vahid və sevimli ədəbi qəhrəmanı
Molla Nəsrəddin lətifələri təbiətən
ciddi, lakin atmacaları böyük gülüş
doğurmuş M.Təhmasibin toplama, tərtib və tədqiq
obyektlərindən olmuşdur. Lətifələrimizin elmi tədqiqinin əsasının
qoyulması, sistemli şəkildə toplanılması, nəşri
də M.Təhmasibin adı ilə bağlıdır. Onun
toplayıb tərtib etdiyi, nəşrinə nail olduğu
"Molla Nəsrəddin" lətifələri dil-üslub
xüsusiyyətləri, milli-bəşəri motivlərin
obrazlı-lakonik ifadə zənginliyi ilə diqqəti cəlb
edir. M.Təhmasib lətifələrlə bağlı
araşdırmalarında lətifələrin yaradılmasında
ayrı-ayrı fərdlərin rolunu qəbul etmiş,
bunların sonradan ağızdan-ağıza keçərək,
cilalanaraq kollektiv məhsuluna çevrildiyini təsdiqləmişdir.
Azərbaycan nağıllarının
toplanılması və tərtibində, nəşri və təhlilində
də M.Təhmasibin xidmətləri böyük və danılmazdır.
Hələ ötən əsrin
60-cı illərində nağıllarımızdan ibarət
iki cildliyin rus dilində nəşrində, sonralar 5 cildlik
"Azərbaycan nağılları"nın tərtibi və
nəşrində Ə.Axundov, N.Seyidovla... birlikdə M.Təhmasib
elmi hünər göstərmiş, ön söz və şərhləri
ilə nəşrlərin elmiliyini təmin etmişdir.
Onun tərtib etdiyi nağıllar
kitabı 1965-ci ildə "Qisseyi-Azərbaycan" adı ilə
Tehranda farsca nəşr olunub.
Professor M.Təhmasib şifahi ədəbiyyatımızın
qədim, zəngin və möhtəşəm janrı olan
dastanların toplanılması sahəsində də ciddi
işlər görmüşdür. Belə ki, folklor
şöbəsinin xətti ilə çoxsaylı
dastanlarımızın müxtəlif variantları yazıya
alınmış, müqayisələr aparılmış,
daha geniş yayılmış variant əsas
götürülərək 5 cildlik "Azərbaycan
dastanları" 60-cı illərdə işıq üzü
görmüşdür.
M.Təhmasibin həmin nəşrə
yazdığı geniş müqəddimədə dastanın
bir janr kimi ədəbi-bədii xüsusiyyətləri şərh
olunmuş, bu janrın tarixən daşıdığı
adlara aydınlıq gətirilmişdir. Azərbaycan
dastançılığının ənənələri
geniş izah olunan müqəddimədə aşıq, buta,
buta verilməsi, buta vermədə Xızır İlyas, nurani
dərviş, Həzrət Əli kimi obrazların bədii-estetik
funksiyaları haqqında məlumatlar əksini tapmış,
ayrı-ayrı dastanların mövzu və motiv müxtəlifliyinə
toxunulmuşdur.
Dünya xalqlarının eposları ilə
müqayisədə ləyaqətli yer tutan
"Koroğlu"nun ən mükəmməl nəşri M.Təhmasibin
çoxillik əməyinin məhsulu sayılır.
Eposa müqəddimə və şərhlər
yazmış M.Təhmasib "Koroğlu" ilə
bağlı araşdırmalarını bununla bitirməmişdir.
Professor M.Təhmasib
doktorluq dissertasiyalarından birinə yazdığı rəydə
"Koroğlu" eposu ilə bağlı qeyd etmişdir:
"Öz yayılma vüsətinə görə dünya
eposunda "Koroğlu" kimi bir əsər təsəvvür
etmək çətindir. O, din və dil
ayrılıqlarına baxmayaraq, orta əsrlərdə
çox möhkəm olmuş bütün siyasi-inzibati sərhədləri
aşmış, ən azı Qafqaz, İran, Əfqanıstan,
Orta Asiya, Ərəbistan, Sibir və Avropanın bir sıra
xalqları içərisində çox geniş şəkildə
yayılmış, variantlar, versiyalar əmələ gətirmişdir".
Professor M.Təhmasib "Dədə
Qorqud boyları haqqında" məqaləsində "Dədə
Qorqud" boylarının sonrakı dövr
dastanlarımıza təsiri faktlarına toxunmuş, yeni
araşdırmalar üçün bir növ istiqamət
vermişdir.
"Bir tarixi həqiqətin eposdakı
izləri" adlı məqalə 1981-ci ildə
yazılmışdır. M.Təhmasibin
bu son məqaləsi Qorqudşünaslıq qarşısında
yeni elmi istiqamətlər açmışdır.
"Konseptual səciyyə daşıyan"
(M.Qasımlı) bu məqalədə folklorşünas alim
tarixi-ədəbi araşdırmalar aparmış, eposdakı
tarixi həqiqətin izlərini inam və səbrlə, diqqət
və obyektivliklə, dəqiqlik və mənbələrə
istinad etməklə təsvir, şərh etmişdir. Beləliklə,
folklorşünas alim böyük tarixi fakt və ədəbi
həqiqət olan eposun Azərbaycanla
bağlılığını təsdiqləyən onlarca
fikrin sayını artırmışdır.
Professor M.Təhmasib toplayıcı və
naşir kimi xalqa xidmət etmiş,
Qorqudşünaslığa öz töhfəsini vermiş,
Koroğluşünaslıq elmi məktəbini
yaratmış, lətifələrin nəşrini öz
adı ilə bağlamışdır.
M.Təhmasib Azərbaycanda, eləcə
də keçmiş Sovet İttifaqında, Türkiyə və
İranda epos nəzəriyyəsi sahəsində görkəmli
mütəxəssis kimi qəbul olunmuşdu. 60-70-ci illərdə
eposşünaslıqla bağlı elmi konfrans və
seminarlarda böyük alim kimi onun adı çəkilmiş,
fikirlərinə mənbə kimi
yanaşılmışdır.
Onun mövsüm və mərasim nəğmələrini
araşdırdığı namizədlik,
eposşünaslığın fundamental əsaslarından olan
doktorluq dissertasiyası buna zəmin olmuşdur.
1965-ci il Azərbaycan
folklorşünaslığı tarixində əlamətdar
bir il sayılır: həmin il respublikamızda elmlər
doktoru alimlik dərəcəsi almaq üçün birinci
dissertasiya müdafiə olmuşdur. "Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)"
adlı dissertasiya əslində 30 illik axtarışın bəhrəsi,
Azərbaycan eposşünaslığının fundamental tədqiqinin
nəticəsi idi.
Həcminin kəmiyyət, məzmununun
keyfiyyət göstəricilərinə görə
ümumtürk xalqları və eləcə də
ümumdünya eposşünaslığında yüksək
dəyərləndirilən "Azərbaycan xalq dastanları
(orta əsrlər)" doktorluq dissertasiyası keçmiş
İttifaq miqyasında elmi ictimaiyyət tərəfindən
böyük maraqla qarşılanmışdır. Belə ki, Sovetlər zamanı
Özbəkistan SSR EA-nın akademikləri: fəlsəfə
elmləri doktoru, professor Vahid Zahidov, filoloji elmlər doktoru,
professor Abdullayev, Türkmənistan SSR EA-nın akademiki
B.A.Karrıyev, professor A.Kəkilov, filoloji elmlər doktoru,
professor M.Y.Çikovani, Qaraqalpaq Ədəbiyyat, Tarix və
Dil İnstitutunun professoru K.M.Maksetov, Berlin Humbolt Universitetinin
professoru K.Həzayi, Bolqarıstan alimlərindən professor
R.Mollof və başqaları "Azərbaycan xalq
dastanları" əsərini türkologiya aləmində
yaxşı bir təşəbbüs adlandırmış,
bütün türk xalqları, hətta, ümumiyyətlə,
Şərq xalqları şifahi ədəbiyyatının tədqiqində
onu bir örnək kimi qiymətləndirmişlər.
Dastanların müəllif tərəfindən irəli
sürülmüş yeni təsnifatını alimlər
başqa xalqların eposu üçün də yaxşı
bir nümunə kimi qəbul edir, M.Təhmasibin bu əsəri
ilə sovet folklorşünaslıq elmini zənginləşdirmiş
olduğundan danışırdılar...
İstedadlı dramaturq, ssenarist
Məmmədhüseyn
Təhmasib görkəmli folklorşünas alim,
tanınmış və fədakar şifahi ədəbiyyat
toplayıcısı və naşiri olmaqla yanaşı, həm
də istedadlı ədib, C.Cabbarlı, S.Vurğun ənənələrini
davam etdirən orijinal üslublu dramaturq olmuşdur.
1939-cu ildə M.Təhmasibin folklor motivlərini
dedektiv janrın elementləri ilə üzvi şəkildə
əlaqələndirdiyi "Bahar" pyesi yaranır. Əsər gənc rejissor Mehdi Məmmədovun
quruluşunda Kirovabadda (indiki Gəncə),
sonra Bakıda Dövlət Dram Teatrında tamaşaya qoyulur, böyük
maraqla qarşılanır. Onun "Aslan yatağı"
pyesi Böyük Vətən müharibəsi illərində
Krım tatarlarının faşizmə qarşı mübarizəsinə
həsr olunub. Əsər 1942-ci ildə dövlət
teatrının səhnəsində oynanılıb. Az sonra
Krım tatarlarına inamsızlıq yarandığı
üçün onlar Orta Asiyaya sürgün edildiklərinə
görə əsər repertuardan çıxarılıb.
1955-ci ildə M.Təhmasibin Azərbaycan
folklorunun poetikası əsasında qələmə
aldığı "Çiçəkli dağ" pyesi Gənc
Tamaşaçılar Teatrının səhnəsində
oynanılır. Tamaşanın
quruluşçu rejissoru Moskvada ali təhsil almış
Ağaəli Dadaşov idi. Ondan bir il sonra nəinki təkcə
Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatının, eləcə
də Türk və Şərq xalqlarının folklorunun
bilicisi Təhmasibin hind ədəbiyyatının şah əsəri
"Kəlilə və Dimnə"nin motivləri əsasında
qələmə aldığı "Hind
nağılı" adlı pyesi göstərilir. Əsərin
başlıca ideyası budur: "Başqasına quyu qazan
özü düşər".
"Çiçəklənən
arzular", "Çiçəkli dağ",
"Bahar", "Aslan yatağı", "Hind
nağılı" pyesləri onun qələminin məhsullarıdır.
"Çiçəkli
dağ" pyesinin motivləri əsasında müəllif
"Bir qalanın sirri" adlı ssenari
yaratmışdır. Araşdırıcı Aydın
Dadaşov filmin ssenarisi ilə bağlı yazısında vurğulayır ki, sosializm şəraiti dastan, əfsanə
və nağıl nümunələrinə ideoloji müdaxilə
etmiş, ilkinliyin itirilməsinə gətirib
çıxarmışdır.
Professor M.Təhmasib "Bahar" pyesini
sonralar cilalayıb təkmilləşdirmiş, "Onu
bağışlamaq olarmı?" bədii filminin ssenarisini
araya-ərsəyə gətirmişdir. Əsərin quruluşçu
rejissoru professor Rza Təhmasib olmuşdur.
Ustad pedaqoq
Professor Məmmədhüseyn
Təhmasib həm də ustad pedaqoq, aydın nitqi ilə
seçilən, obyektiv və prinsipial təbiətli
alim-müəllim olmuşdur. Hələ 30-cu illərin
sonlarında ADU-da folklordan mühazirələr oxumuş, sonra
radioda işə dəvət olunmuşdur.
50-ci illərin əvvəllərində
yenidən Azərbaycan Dövlət Universitetində (BDU)
işə başlayan M.Təhmasib Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi kafedrasının dosenti kimi ədəbiyyatşünaslığımızın
korifeyləri - H.Araslı, F.Qasımzadə, M.Cəlal, C.Xəndan,
M.Cəfər, A.Zamanov ilə çiyin-çiyinə pedaqoji
fəaliyyət göstərmiş, filoloq, jurnalist, şərqşünas
kadrların hazırlanmasında bilik, bacarıq və
ustalığını əsirgəməmişdir.
Məmmədhüseyn Təhmasib Azərbaycan
Dövlət Universitetində sonralar alim və təhsil
işçiləri kimi tanınmış professor Pənah Xəlilov,
pedaqoji elmlər namizədi Mirabbas Aslanov, filologiya elmləri
namizədi Məmməd Məmmədov və onlarca
başqasına dərs demişdir. O günləri xatırlayan professor P. Xəlilov
yazır: "Məmmədhüseyn Təhmasibi ilk dəfə...
Azərbaycan folklorundan mühazirələr oxuyan zaman
görmüşdük. İmtahan zamanı qorxumuzun əsassız
olduğu aydınlaşdı və biz tələbələr
onu rəhmli, qayğıkeş, mehriban bir müəllim kimi
daha artıq sevdik".
Professor M.Təhmasib APİ-nin
filologiyasını (indiki ADPU)
70-ci ildə bitirənlərin böyük bir dəstəsinə
- professor N.Xudiyevə, professor M.Əliyevə, mərhum
filoloji elmlər namizədləri Ə.Əliyev və
V.Paşayevə, dosent A.Məmmədovaya, filologiya elmləri
doktoru R.Yusifoğluna, sətirlərin müəllifinə və
təhsil sistemində fədakarlıq göstərən yüzlərlə
müəllimə folklordan dərs demiş, dünya
eposşünaslığından mühazirələr
oxumuşdur.
***
1970-ci ilin yanvar
tətilindən qayıtmışdıq. Azərbaycan elminin
müxtəlif sahələrinə görkəmli mütəxəssislər
bəxş etmiş, ölkənin ümumtəhsil və
peşə məktəbləri üçün ali təhsilli
kadrlar hazırlamış Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
İnstitutunun (indiki ADPU) filologiya fakültəsinin IV kursunda
mühazirə və seminarlar başlanmışdı.
Günlərin birində o vaxtlar dekan müavini işləyən
dosent Mürsəl Həkimov (Allah rəhmət eləsin)
166-cı auditoriyanın qapılarını açıb,
özü ilə gələn orta boylu, saçları kül
rəngində olan, ciddi baxışlı bir nəfəri
özündən əvvəl otağa buraxdı.
Ötkəm təbiətli, fəqət
ürəyiyumşaq Mürsəl
müəllimi görən kimi hamı ayağa qalxdı. Ani olaraq otağa nəzər salan
dekan müavini: - Yəqin ki, hamınız "Bir qalanın
sirri ", "Onu bağışlamaq olarmı?" filmlərinə
baxmışsınız? - deyə
soruşdu. Xorla cavab verdik: - Baxmışıq.
- Həmin filmlərin
ssenari müəllifi, görkəmli
folklorşünas alim Məmmədhüseyn
Təhmasib sizə folklordan xüsusi kurs mühazirələri
oxuyacaq, - dedi.
Mürsəl
müəllim auditoriyadan çıxdı. Qartal
baxışlı professor 75 nəfərlik birləşməni
ciddi nəzərlərlə süzüb kursla bağlı ədəbiyyat
siyahısını yazdırdı. Nə qeydə, nə də
bir mühazirə mətninə baxdı. Aydın diksiyalı,
səlis və ölçülü-biçili cümlələr
başa çatdı. Ani olaraq sükutdan sonra: - Bir istək və
tələbim var, - dedi. - Çalışın məndən
sonra auditoriyaya girməyin. Mühazirəm xoşunuza gəlməsə,
dərsə girməyə bilərsiniz...
Və ilk
mühazirə başlandı. Ona qədər şumerlər
barədə çox az məlumatımız vardı: dil
tarixi dərsində professor Əbdüləzəl Dəmirçizadə
danışmışdı. İndisə xəyalən
neçə əsr qədimlərə qiyabi səyahətə
aparılmışdıq; bu dəfə
"Bir qalanın sirri" barədə deyil, dünya
eposşünaslığının ilkin incilərindən
olan "Bilqamıs" dastanı haqqında söhbət
başlanmışdı... Sonrakı dərslərdə
"Nart" dastanı, ulu abidəmiz "Dədə
Qorqud", qırğız "Manas"ı haqqında
bir-birindən maraqlı mühazirələr dinlədik.
Professor M.Təhmasibin qəribə və
orijinal tədris sistemi vardı:
mövzunu bir dərsdə bitirməzdi, elə bil serial idi; elə
bir məqamda mühazirəni saxlardı ki, maraq içində
qalardıq. Növbəti mühazirəni başlayardı və
birdən suallarla bizi ötənləri yada salmağa vadar edərdi.
Verilən zəif və rabitəsiz cavabları tamamlayardı.
Bir növ əks-əlaqə idi, bir növ tələbələrin
dərsdə fəallığının təmin olunması
idi.
"Ümumtürk
eposşünaslığının proqramı"
Bəhlul ABDULLA, əməkdar elm xadimi, professor
Ona
yaxınları, yaşıdları "Məmmədhüseyn",
tanışları, tələbələri "Təhmasib
müəllim", - deyə müraciət edirdilər.
Yetmiş beş il ömür yaşamış (1907-1982) bu
sözübütöv, özü bütöv kişinin
cavanlıq çağları o qədər də ürəkaçan
olmayıb. "37"-nin xofu heç sonralar da canından
çıxmamışdı. Özünün dediklərindən
də yadımdadır: - Bizim familiyamız (onda soyad deyilmirdi)
Təhmasibəyli idi. Bu "bəy"lə bilmirdik nə edək.
Adında "bəy", "xan",
"yüzbaşı" olanlar vahimə içində
yaşayırdılar. Bir dəfə Cavid əfəndi
(Hüseyn Cavid) bizə dedi ki, a kişi, nə
yapışıbsız bu bəydən. Birdəfəlik olun
"Təhmasib" qurtarıb getsin. Bax, beləcə Təhmasibbəylidən
dönüb olduq Təhmasib.
Bir dəfə evimizdə ad
günüydü. İçərişəhərdəki
evimizdəydik. Dadaşım (böyük qardaşı, xalq
artisti, görkəmli sənətkar Rza Təhmasib) dedi ki, get
Cavid əfəndini də dəvət elə, gəlsin. Getdim.
İçəridə səs-küy vardı. Qorxa-qorxa
üzümü pəncərənin şüşəsinə
söykəyib diqqətlə içəri baxdım. Bir
neçə qarageyimlinin mənzili
töküb-töküşdürdüyünü
seçdim. Cavid əfəndi də bir küncə
sıxışdırılıb. Bax, Cavid əfəndini belə
tutub apardılar. O gedən getdi.
Azərbaycanın tanınmış müəllimlərindən
olmuş Bilqeyis xanımla ailə quranda da Təhmasib müəllimin
başı az ağrımayıb. Nədi-nədi, Bilqeyis
xanım türkiyəli türkün qızıdır. Təhmasib
bunu partiyadan gizlədib.
1943-cü ildə Mehdi Hüseynin müqəddiməsi
ilə Təhmasib müəllimin "Bayatılar"
kitabı çap olunub. Amma o, bu kitabın adını
heç vaxt əsərlərinin siyahısına daxil etmirdi.
Bir kərə bunun səbəbini soruşduq. Dedi: - Bu işi
Hümbət Əlizadə ilə birgə
görmüşdük. Nümunələrin də çoxunu
o toplamışdı. Hümbəti nahaqdan dolaşdırdılar.
"Bayatılar" məcburi şəkildə mənim
adıma çıxdı. Nə etmək olardı. Zaman belə
zaman idi. Odur ki, o kitabı mən öz kitabım bilmədim.
Heç siz də bilməyin.
Bəlkə elə belə-belə xoflar,
qorxutmalar idi ki, Təhmasib müəllim repressiyalara son
qoyulduqdan sonra da az danışırdı. Ehtiyatla
danışırdı. Hətta kiməsə
bağışlayacağı kitabına yazacağı bir-iki
cümlə xatirəni də əvvəlcə ayrı
kağıza yazardı, yaxınları ilə məsləhətləşərdi.
Xətasızlığına arxayın olandan sonra kitaba
köçürərdi. Doğrudur, Təhmasib müəllim
bədii əsərlər də yazırdı. Onun folklor
motivli dram əsərləri səhnədə
oynanılıb, əsərləri əsasında filmlər
çəkilib. Amma Təhmasib müəllim sözün
bütöv və böyük mənasında folklorçu və
folklorşünas idi. O, bir folklorçu olaraq Azərbaycanı
qarış-qarış gəzmiş, folklor örnəklərimizi
toplayıb nəşr etdirmişdir. Folklorşünas kimi
topladıqlarına dair hər sözü, cümləsi
istifadə, müraciət qaynağı olmuş, olacaq
araşdırmalar yazmışdır.
Təhmasib müəllim Azərbaycanda
mifşünaslığın yaradıcılarındandır.
Onun namizədlik dissertasiyası "Xalq ədəbiyyatımızda
mövsüm və mərasim nəğmələri"
(1945) əsəri sonrakı mifoloji araşdırmalar yoluna
effektli işıq salmışdır.
"Koroğlu" eposunun ilk mükəmməl
nəşri də Təhmasib müəllimin adı ilə
bağlıdır. Özü az gülən ustad-müəllim
"Molla Nəsrəddin" lətifələrini dönə-dönə
çap etdirməklə oxucuları gülməkdən və
düşündürməkdən yorulmamışdır. Bu
gün nadir nüsxələrə çevrilmiş 5 cild
"Azərbaycan nağılları"nın, 5 cild "Azərbaycan
dastanları"nın üstündə Təhmasib müəllimin
əlinin sığalı vardır. Beynəlxalq kataloq indeksi
almış "Azərbaycan şifahi xalq ədəbiyyatına
dair tədqiqlər"in yaradıcısı Təhmasib
müəllimdir.
"Kitabi-Dədə Qorqud" eposu Təhmasib
müəllimin yaradıcı ömrünün xüsusi mərhələsidir.
O, V.V.Bartoldun Bakıda akademik H.Araslı ilə birlikdə
çapa hazırladıqları "Dədə Qorqud"a az
qala elə abidənin özü boyda izah və qeydlər
yazmaqla, eposa dair araşdırmaları ilə Azərbaycanda
Qorqudşünaslığın inkişafına
qızğınlıq gətirmişdir. "Kitabi-Dədə
Qorqud"a vurulan yasaq möhürü Təhmasib müəllimi
də az ağrıtmamışdır. Elə buna görədir
ki, abidə haqqında bəraət məqaləsi (1957)
yazanların - M.Arif, Ə.Dəmirçizadə, H.Araslı -
sırasında professor M.Təhmasib də vardır.
Alim var ki, kitablarının sayı ilə
öyünsə də, özü öyülmür. Təhmasib
müəllimin isə cəmi bir araşdırma kitabı
çap olunub: "Azərbaycan xalq dastanları (orta əsrlər)".
1972-ci ildə nəşr olunmuş bu əsər yalnız Azərbaycan
yox, ümumtürk eposşünaslığının qəbul
olunmuş proqramıdır.
"Novruz
bayramı haqqında elmi əsaslandırmanı hazırlamaq ona
tapşırılmışdı"
Məhərrəm
QASIMLI, filologiya elmləri doktoru, professor
"Koroğlu" eposunun ən möhtəşəm
nəşri M.Təhmasibin adı ilə bağlıdır. Təqribən
25 il yüzdən çox aşığın
repertuarındakı "Koroğlu"nu yazıya
almış alim 50-dən artıq variantı səbr və təmkinlə
toplamış, daha dolğun variantı əsas
götürmüş, variantlar arasındakı fərqləri
əks etdirən şərh-açıqlamalarla eposu 17 qol
şəklində 62 il əvvəl nəşr etdirmişdir.
M.Təhmasib nəşri həm bir xalq qəhrəmanı
kimi Koroğlu obrazının özünə, həm də
eposa misilsiz bir möhtəşəmlik və əzəmət
gətirmişdir. Milli şüur və qəhrəmanlıq-yurdsevərlik
ruhunun güclənməsində Təhmasib
"Koroğlu"sunun ölçüyəgəlməz dərəcədə
mühüm rolu olmuşdur.
Dünya eposları ilə müqayisədə
fəxri, ləyaqətli yer tutan "Koroğlu"nun hələlik
ən mükəmməl nəşri onun
çoxillik əməyinin məhsuludur.
Folklorşünaslığımızda
M.Təhmasib mərhələsində folklor
toplanılmasının həm rahat, həm də çətin
tərəfləri var idi. İşin rahatlığı
onunla şərtlənirdi ki, həmin dövrdə folklor
söyləyicisi problemi yox idi. Sinəsində elin söz
yatırını daşıyan adamlara az qala hər
addımbaşı rast gəlmək olurdu. Saz-söz bilicisi
olan ustad aşıqların sayı da kifayət qədər
çoxuydu. Ancaq bunun müqabilində işin başqa bir
çətin tərəfi folklorçulardan xüsusi fədakarlıq
tələb edirdi: yol-nəqliyyat çətinliyi kəndlərə,
söyləyicilərin yanına getməyi problemə
çevirirdi. Bəzən atla, bəzən də piyada
saatlarla yol getmək lazım gəlirdi. Söyləyicinin
danışıqlarını yazmaq üçün lazımi
texnoloji imkanlar (səs və görüntü qeydə alan
cihazlar) olmadığından, kağız-qələm vasitəsilə
yazıyaalma kimi ağır, yorucu üsul tətbiq edilirdi. Təhmasib
müəllim digər əməkdaşlarla birlikdə illər
uzunu Naxçıvanı, Göyçəni,
Borçalını, Qazax-Qarabağı, Şəki-Şirvanı,
Muğanı, Abşeronu addım-addım gəzib
dolaşaraq, hər cür çətinlik və məşəqqətlərə
qatlaşa-qatlaşa, yorulub usanmadan şifahi ədəbiyyat
inciləri toplamaqla məşğul olur, Bakıya
döndükdən sonra isə onların sistemləşdirilib
nəşrə hazırlanması üzərində
çalışırdı.
M.Təhmasibin elmi nüfuzunu təsdiqləyən
əlamətdar hadisələrdən biri də Novruz
bayramının qeyd olunması ilə bağlıdır.
Bilindiyi kimi, XX əsrin iyirminci illərinin sonlarından Novruz
bayramına dini rəng verilərək onun keçirilməsi
rəsmi şəkildə qadağan olunmuşdu.
Altmışıncı illərdə siyasi sistemin mülayimləşməsi
nəticəsində Novruz bayramına bəraət
qazandırmaq imkanı ortaya çıxanda həmin mövzuda
elmi əsaslandırmanı hazırlamaq respublikanın ən
nüfuzlu folklor mütəxəssisi kimi M.Təhmasibə həvalə
edilmişdi. Novruz bayramının gerçək tarixi mahiyyətini
əks etdirən elmi əsaslandırmanı yüksək səviyyədə
hazırlayan görkəmli alimin həmin arayışı
1966-cı ildə "Ədəbiyyat və incəsənət"
qəzetinin 12 mart tarixli nömrəsində - Novruz ərəfəsində
çap olunmuşdur. Məlum olduğu üzrə artıq
bundan bir il sonra - 1967-ci ildə Bakıda Novruz mərasimi
kütləvi xalq bayramı kimi böyük təntənə
ilə qeyd edilmişdir. 1979-cu ildə Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə ilk dəfə Novruz bayramının Azərbaycan
televiziyası ilə translyasiya olunmasına hazırlıq
işləri gedərkən də M.Təhmasib əsas elmi məsləhətçi
kimi həmin mötəbər tədbirdə ləyaqətli
yer almışdı.
Şamxəlil MƏMMƏDOV
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 28 yanvar.- S.8-9.