"Məktəbəqədər və
ibtidai təhsil" jurnalı 40 ildə
Respublikamızda təhsil sisteminin
inkişafı çox mühüm təşkilati və idarəetmə
amilləri ilə yanaşı, həm də onun pedaqoji təminatından
asılıdır. Məlumdur ki, istər təlimin, istər
inkişafın, istərsə də tərbiyənin mütəşəkkil
təşkilinin ilk addımları məktəbəqədər
müəssisələrdə, xüsusilə ibtidai siniflərdə
atılır. Fəaliyyətinin normal təşkil
olunmasında onun pedaqoji təminatı xüsusi əhəmiyyət
kəsb edir. Bunu nəzərə alaraq 1970-ci ildə - ibtidai təhsilin
ilk dəfə ciddi eksperimental axtarışlara məruz
qaldığı bir dövrdə "Azərbaycan məktəbi"
jurnalının nəzdində "İbtidai məktəb və
məktəbəqədər tərbiyə" məcmuəsinin
yaradılması qərara alındı. İldə 6 dəfə
25-28 min tirajla çap olunan bu məcmuə təhsilin
aşağı pilləsini elmi əsaslarla idarə edən,
yeni uğurlara yönəldən yeganə mətbu orqan
idi. 30 illik yubileyindən sonra məcmuəyə
müstəqil jurnal statusu verildi. 2009-cu ildən jurnal təhsil
qanununa uyğun olaraq "Məktəbəqədər və
ibtidai təhsil" adlandı. 40 il əvvəl belə bir məcmuənin
meydana çıxması həyatın tələbi,
qaçılmaz zərurət idi.
Məcmuənin 1-ci nömrəsində
oxuculara belə müraciət edilir: "Mövcud çətinlikləri
aradan qaldırmaq üçün hər bir müəllim
yorulmaq bilmədən oxumalı, yeni proqramların tələblərini
həyata keçirmək üçün öz
ixtisasını artırmalı, metodik
ustalığını təkmilləşdirməlidir. Bu
işdə məcmuə sizə yaxından kömək edəcəkdir.
Onun səhifələrində sizi maraqlandıran metodik məsələlərə
dair məqalələr oxuya biləcəksiniz.
Məcmuədə sinif müəllimlərinin,
uşaq bağçası tərbiyəçilərinin
qabaqcıl iş təcrübəsini əks etdirən
materiallar, proqramın çətin və mürəkkəb
bölmələrinin tədrisinə kömək edəcək
metodik göstərişlər, uşaqlarla aparılan tərbiyə
işlərinə dair məqalələr dərc
olunacaqdır".
Beləliklə, məcmuə
oxucuları istiqamətləndirir, onların
faydalanacaqlarına təminat verir.
Məcmuə yarandığı gündən
başlıca olaraq iki istiqamətdə fəaliyyətə
başladı: a) pedaqoji kadrların elmi-nəzəri səviyyələrinin
yüksəldilməsi; b) məktəbəqədər tərbiyə
və ibtidai təhsil müəssisələrinin təcrübəsinin
öyrənilməsi, ümumiləşdirilməsi və
yayılması.
Məcmuənin fəaliyyətinin
düz 20 ili sovet hakimiyyəti dövrünə təsadüf
edir. Həmin illərdə məcmuə SSRİ Pedaqoji Elmlər
Akademiyası tərəfindən işlənmiş təhsil
sistemi dairəsində fəaliyyət göstərmişdir. Təhsilin
həyatla əlaqələndirilməsi, ikiilliksiz təlim, təlimin
intensivləşdirilməsi, təlim prosesində fərdiləşdirmə,
təlimin texniki vasitələrindən istifadə,
proqramlaşdırılmış təlim, təlim prosesinin
optimallaşdırılması, problemli təlim və s. məsələlərlə
əlaqədar yazılar, pedaqoji eksperimentlər məktəblərimizə
yeni nəfəs gətirmişdi.
Məcmuə sadalanan yenilikləri təsvir
etmək deyil, onların mahiyyətini açmaq, yerli şəraitə
uyğunlaşdırmaq, müəllimləri şüurlu fəaliyyətə
qoşmaq istiqamətində xeyli iş görmüş,
böyük təşkilatçı rolunu
oynamışdı. Akademik L.V.Zankovun məcmuədəki məqalələri
müəllimləri yaradıcı axtarışlara, tədqiqatçılığa
qoşdu. Riyaziyyat, təbiətşünaslıq fənləri
və müxtəlif problemlərlə əlaqədar görkəmli
rus alimlərinin məqalələrindən müəllimlər
xeyli bəhrələndilər. Az müddət ərzində
məcmuə ətrafına
onlarca pərəstişkar toplaya bildi.
O zaman üçillik ibtidai təhsil
sisteminə keçilməsi, 6 yaşdan təlimə
başlanması, beşgünlük tədris həftəsinə
keçilməsi ilə əlaqədar eksperimental tədqiqatların
mahiyyətinin müəllimlərə, təhsil
işçilərinə çatdırılması məcmuənin
ilk 20 ilinin əlamətdar hadisələridir.
Nəzəri səviyyənin yüksəldiyi,
hesab fənninin riyaziyyatla əvəzləndiyi, təbiətşünaslığın
tədrisinə I sinifdən başlandığı, yalnız
yaddaşa deyil, həm də əsasən, təfəkkürə
əsaslanmağın zəruriliyinin qarşıya
çıxdığı dövrdə müəllimləri
silahlandırmaq tələb olunurdu. Akademik L.V.Zankovun
"Şagirdlərə gücləri çatan ən
yüksək çətinlik səviyyəsində biliklərin
verilməsi" ideyası eksperimentin məzmununu və
yollarını müəllimlərə çatdırmaq vəzifəsini
irəli sürürdü. Bunun nəticəsidir ki,
üçillik təlimin müvəffəqiyyətlə həyata
keçirilməsində məcmuə mühüm rol
oynadı.
Məcmuə 70-ci illərin əvvəllərindən başqa bir problem üzrə təbliğata
və praktik köməyə başladı. Bu, azsaylı
xalqların uşaqlarının məktəbdə, azərbaycanlıların
isə uşaq bağçalarında məktəbə
hazırlanmaları üçün proqramların, metodik
göstərişlərin müəllimlərə təqdim
olunması, müəllimlərin fəaliyyətinin
düzgün istiqamətləndirilməsi idi.
Bir-iki ildən
sonra həmin problem başqa aspektdə inkişaf etdi. 6 yaşdan təlimə
başlamaq ideyası qarşıya çıxdı. Problemlə
əlaqədar məcmuədə sanballı məqalələr
dərc olundu.
Bununla əlaqədar məcmuə
xüsusi fəallıq göstərdi. 6 yaşdan təlimin
sistemi, məzmunu, eksperimentin gedişi yolları işlənib
müəllimlərə çatdırıldı. Beləliklə,
məcmuə müəllimin bu işə
hazırlığını təmin etdi. Uşaq
bağçalarının hazırlıq qrupları və məktəblərdə
təşkil olunmuş hazırlıq siniflərində
alınan müsbət nəticələr məktəb təliminə
bir il tez başlamaq fikrini reallaşdırdı. 1992-ci ildə
6 yaşdan kütləvi
təhsilə keçildi.
Axtarışlarla dolu olan bu dövrdə (1981-1984-cü illər) beşgünlük tədris həftəsi
üzrə işin təşkili 10 uşaq
bağçası və 40 məktəbdə sınaqdan
keçirildi, jurnal onun da gedişini şərh etdi və nəticəsi oxuculara çatdırıldı.
Bütün bunlar
müəllimlərin ixtisasının artırılmasına,
təhsil quruculuğuna faydalı xidmət olmaqla jurnalın təşkilatçılıq
və təbliğatçılıq bacarığını
necə yerinə yetirdiyini göstərdi. Bu prosesdə məcmuənin özü
də formalaşdı.
Belə anlaşılmamalıdır
ki, məcmuə yalnız kütləvi eksperimentlərin təbliği
və tətbiqinə xidmət etmişdir. Bunlarla
yanaşı, məcmuənin səhifələrində elm, təhsil
və tərbiyənin rəngarəng sahələri
də əhatə olunmuşdur.
Jurnal, hər şeydən əvvəl,
dövlətimizin ideologiyasına, təhsil siyasətinə, məktəb
quruculuğuna, Respublika Təhsil Nazirliyinin həyata
keçirdiyi tədbirlərin dəstəklənməsinə
və təbliğinə sədaqətlə xidmət
etmişdir. Bu gün jurnal müstəqil respublikamızın
təhsil islahatından irəli gələn vəzifələrin
müvəffəqiyyətlə yerinə yetirilməsi istiqamətində
yorulmadan fəaliyyət göstərir. Bu prosesdə o, Təhsil
Nazirliyinin qərar və göstərişlərini
əldə rəhbər
tutur.
Məcmuənin ərsəyə gəlməsində və
formalaşmasında onun redaksiya heyətinin üzvləri, elmlər
namizədləri Muxtar Həmzəyev, Əfşan Qədimbəyova,
Məcid İsmixanov, Nüsrət Sadıqov, Əliağa
Şükürov, Ziyad Osmanov, Paşa Hacıyev, Məmmədhənifə Musayev,
Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Məsmə
Atakişiyeva, əməkdar müəllim Lətifə
Qoşqarlı, qabaqcıl müəllim Roza Mehdiyeva, Məhərrəm
Səfərlinin əməyi böyük olmuşdur. Bir
neçə ildən sonra
Nağı Günəşli, Əjdər Ağayev, Məhəmməd Baharlı
baş redaktorun müavini kimi xüsusi xidmət göstərmişlər.
Məcmuənin ilk nömrələrindən
M.Muradxanov, A.Abdullayev, H.Əhmədov, N.Kazımov, Ə.Həşimov,
Ə.Əfəndizadə, C.Əhmədov, B.Əhmədov, Ə.Əlizadə,
Ə.Ağayev, V.Xəlilov və başqa görkəmli professorlar öz məqalələri
ilə oxucuları düzgün istiqamətləndirmişlər.
Yüzdən artıq elmlər doktoru, elmlər
namizədləri tədqiqata başlayarkən öz
ideyalarını məcmuənin "meydanında"
sınaqdan keçirmiş, qələmlərini "itiləmiş",
alim kimi formalaşmışdır. Beləliklə, nəzəriyyə
ilə təcrübə arasında üzvi əlaqə təmin
edilmişdir. Məcmuə dissertant, aspirant kimi gənc qüvvələri
özünə cəlb etdi. Bu gün elmlər namizədləri
Ə.Abbasov, M.Həsənov, L.Bağırova, Z.Məhərrəmli,
V.Bəşirov, M.İsmıxanov, P.Əliyev, N.Bəşirov,
L.Cəfərova, N.Çələbiyev, Z.Aslanova,
A.İmanlı, R.Ağayev, R.Hüseynov və başqaları fəal
müxbir kimi tanınırlar. Beləliklə, məktəbəqədər
tərbiyə və ibtidai təhsil sahəsində yüksək
ixtisaslı kadrların - pedaqoq, psixoloq və metodistlərin
yetişdirilməsində jurnal çox mühüm rol
oynayır.
Yarandığı gündən məcmuə
praktik aspektə ciddi əhəmiyyət vermiş, öz səhifələrini
tərbiyəçilərin, müəllimlərin
üzünə geniş açmış, qabaqcıl təcrübəni müntəzəm
əks etdirmişdir.
Qabaqcıl müəllimlərdən
Q.Tağıyeva (291 nömrəli Araz Ekologiya Liseyinin müəllimi),
Səmagül Əliyeva (102 nömrəli məktəb),
A.İbrahimova (Bakı şəhər Müasir Təhsil
Kompleksinin müəllimi), Afaq Əliyeva (Gəncə Şəhər
Təhsil Şöbəsinin metodkabinetinin müdiri), Fəridə
Babayeva (Qax Rayon Təhsil Şöbəsinin metodkabinetinin
metodisti), L.Balakişiyeva (Qusar 3 nömrəli məktəbin
müəllimi), Cavanşir Abbasov (Lənkəran Dövlət
Universitetinin müəllimi), Sədaqət Rəhimova (240
nömrəli uşaq bağçasının müdiri),
Zemfira Əsədova (175 nömrəli körpələr
evi-uşaq bağçasının müdiri) və başqaları fəal iştirak edirlər.
Gənc nəslin
tərbiyəsi problemi jurnalın fəaliyyətində
aparıcı yer tutur. Jurnalda alim və müəllimlərin
mənəvi tərbiyə, vətənpərvərlik, ekoloji
tərbiyə, estetik tərbiyə, milli adət və ənənələr,
düzlük və doğruçuluq, əməyə, əmək
adamlarına münasibət, qənaətcillik, mədəni
davranış qaydaları, müəllim-şagird münasibətləri,
ailə tərbiyəsi, özünütərbiyə və s.
haqqında məqalələr
dərc olunur.
Bu gün jurnalda
pedaqoji kadrların peşə hazırlığının
artırılmasına xüsusi diqqət yetirilir. Müəllimin
nəzəri hazırlığını zənginləşdirən,
onları müasir yeniliklərlə
Uşaqların sağlamlığının mühafizəsi
daim diqqət mərkəzində olmuş, gün rejiminin
fizioloji əsasları, şəxsi gigiyena, bədənin
möhkəmləndirilməsi, yoluxucu xəstəliklərin
profilaktikası məsələləri əhatə
edilmişdir. Xüsusi məktəblərin problemləri də
jurnalın nəzərindən kənarda qalmır. Jurnalın
səhifələrindəki surdo, tiflo, oliqofren pedaqogika ilə
əlaqədar məqalələr inklüziv təhsilin elmi əsaslar
üzrə təşkilinə yaxından kömək göstərir.
Jurnalın səhifələrində
görkəmli maarifpərvər, elm və incəsənət
xadimləri Nəsirəddin Tusi, Mahmud Kaşğari,
Tağı Şahbazi Simurq, Ömər Faiq Nemanzadə, Firidun
bəy Köçərli, Rəşid bəy Əfəndiyev,
Hüseyn Cavid, Süleyman Sani Axundov, Mirzə Ələkbər
Sabir, Abbas Səhhət, Abdulla Şaiq, Üzeyir Hacıbəyov,
Səməd Vurğun, Mir Cəlal, Mehdi Mehdizadə və
başqaları haqqında yazılar müəllim və tərbiyəçilərimizi
təhsilimizin, məktəbimizin, elmimizin, incəsənətimizin
tarixi ilə tanış edir.
Jurnal oxucularını
xarici ölkələrin pedaqoji fikir tarixinə dair məlumatlarla
da
40 il ərzində
jurnalın 180 nömrəsi çap olunub. Bu nömrələrdə
850 çap vərəqi həcmində 2400 məqalə dərc
edilmişdir. Bu məqalələr müxtəlif sahələri
əhatə etmişdir: nəzəri məsələlər
75, yeni pedaqoji texnologiyalar 49, məktəbəqədər təhsil
435, fənlərin tədrisi və qabaqcıl təcrübə
929, tərbiyə məsələləri 311, psixologiya və
defektologiya 94, məsləhət 129, uşaqlar
üçün 48, görkəmli sənətkarlar
haqqında 36, digər məsələlər haqqında 294.
Jurnalın rubrikaları
vaxtaşırı dəyişmişdir. İndi daimi rubrikalar
aşağıdakılardır: "Yeni pedaqoji
texnologiyalar", "Məktəbəqədər təhsil",
"Fənlərin tədrisi və qabaqcıl təcrübə",
"Tərbiyə məsələləri", "Psixologiya
və defektologiya", "Sizin kitab rəfiniz", "Bizim
iş yoldaşlarımız", "Tənqid və
biblioqrafiya", "Müdriklər demişlər". Bundan
əlavə, vaxtaşırı "Nəzəri məsələlər",
"Pedaqoji fikir tariximiz", "Müəllimin şəxsi
təhsili", "Xaricdə təhsil", "Suallara
cavab", "Sağlamlıq və gigiyena", "Mahnı
töhfələri", "Gənc istedadlar",
"Valideynlərin maarifi", "Dərslik problemi",
"Pedaqoji mühazirələr" və s. verilir.
Gələcəkdə jurnalda tərbiyəçi və müəllimlərin
şəxsi təhsilinə, təlim məşğələlərinin,
dərslərin, fakültativ kursların təşkilinə,
müəllimlərin ilin müəllimi müsabiqəsinə
hazırlanmalarına, dərsliklər və dərs vəsaitlərinin
təhlilinə həsr olunmuş məqalələrə
geniş yer veriləcəkdir.
Jurnalın ayrı-ayrı
nömrələrinin təhsil müəssisələrində
geniş müzakirəsinin keçirilməsi, irəli
sürülən tənqidi qeydlər və təkliflər əsasında
onun keyfiyyətinin yaxşılaşdırılması
təxirəsalınmaz vəzifə
olacaqdır.
Jurnalın redaksiya
heyəti çalışacaq ki, jurnal təhsil
islahatının müvəffəqiyyətlə həyata
keçirilməsi, Respublika Təhsil Nazirliyinin əmr və sərəncamlarına
əməl olunması, məktəbəqədər və
ibtidai təhsil sahəsində arzuların doğrulması,
bütövlükdə təhsil sistemimizin çiçəklənməsi
sahəsində ləyaqətlə fəaliyyət göstərsin.
Bu, bizim amalımızdır.
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 28 yanvar.-
S.6.