2009-2010-cu dərs ilində mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilmiş buraxılış imtahanlarında Azərbaycan
tarixi fənni üzrə nəticələr barədə
Qədim zamanlardan başlayaraq insan cəmiyyətində
baş vermiş hadisələri, ictimai, iqtisadi, sosial və mədəni
prosesləri öyrənən elm tarix adlanır. Müasir cəmiyyətdə
gedən proseslərin demək olar ki, hamısı yaxın və
ya uzaq keçmişdən qaynaqlanır. Onların inkişaf
dinamikasını müəyyən etmək,
proqnozlaşdırmaq, zəruri hallarda isə bu proseslərə
birbaşa təsir imkanı qazanmaq üçün tarixi bilmək
vacibdir. Tarix - insanın özünü dərk etməsinin əsas
formalarından biridir.
Tarix fənni bütövlükdə
insan cəmiyyətinin keçdiyi yolu izləməklə
yanaşı, şagirdlərə öz yurdunun,
elinin-obasının, xalqının və Vətəninin
keçmişini də öyrənməyə
imkan yaradır. Sözsüz ki, hüquqi və demokratik cəmiyyət
quruculuğuna, milli və dünyəvi dəyərlərə
önəm verən vətəndaşın yetişməsində
bu fənnin müstəsna rolu vardır.
Tarix fənni Azərbaycan
Respublikasının ümumtəhsil məktəblərinin
V-XI siniflərində tədris olunur. Tədris prosesində ənənəvi
təlim üsulları ilə (informativ və reproduktiv)
yanaşı, interaktiv metodlardan (disput, mini-konfrans, debat,
müxtəlif rollu oyunlar və s.) getdikcə daha çox
istifadə edilir. Ənənəvi dərsdə əsas diqqət
şagirddə bacarıqların formalaşmasından çox
biliklərin mənimsənilməsinə yönəlirdi.
İnteraktiv metodlardan istifadə olunan dərslərdə isə
şagirdlər təlim prosesinin aktiv
iştirakçısına çevrilir, onlarda tənqidi təfəkkürün
inkişafına daha çox diqqət yetirilir və
başlıca olaraq aşağıdakı bacarıqları
formalaşdırmaq tələbi qarşıya qoyulur:
- əsas və ikinci dərəcəli
materialları təhlil edib istifadə etmək;
- faktlar və fikirlər
arasındakı fərqləri, hər hansı məlumatdakı
qeyri-obyektivliyi, qərəzliliyi və stereotipləri görmək;
- mühüm tarixi anlayışları
başa düşmək;
- səbəb-nəticə əlaqələrini
izləmək, faktlara əsaslanan nəticələr
çıxarmaq;
- hadisə və prosesləri müqayisə
etmək, qiymətləndirmək, təsnifatını aparmaq
və ümumiləşdirmək;
- əldə olunan bilik və
bacarıqları təcrübədə tətbiq etmək.
Azərbaycan Respublikasının
ümumtəhsil məktəblərində mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilən buraxılış imtahanlarının
nəticələri əsasında aparılan statistik və
analitik təhlillər təhsilalanların Azərbaycan tarixi fənni
üzrə həm bilik, həm də yuxarıda göstərilən
bacarıqlara nə dərəcədə yiyələndikləri
barədə fikir söyləməyə imkan verir.
Buraxılış imtahanlarında
şagirdlərə Azərbaycan tarixi fənnindən (biri Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasından olmaqla) dərslik əsasında
tərtib olunmuş və Vətən tarixinin bütün mərhələlərini,
mühüm tarixi hadisə və prosesləri xronoloji
ardıcıllıqla əhatə edən sadə, orta və
çətin olmaqla 15 sual təklif olunur.
Məzmuna - relevantlığa görə
testlər faktoloji, hesablama, izah, ümumiləşdirmə,
xronologiya, termin və ya anlayışlarla bağlı tapşırıqlardır.
Bir qayda olaraq, tarixdən proqnoz tipli tapşırıqlar tərtib
olunmur. Amma gələcəkdə şagirdlərin hadisə və
proseslərə münasibətini, onların arasındakı
oxşar və fərqli cəhətləri seçmək,
ümumiləşdirmək, nəticə çıxararaq
proqnoz vermək bacarıqlarını aşkara
çıxarmaq məqsədilə belə
tapşırıqlardan da istifadə etmək nəzərdə
tutulur.
2009-2010-cu dərs ilində mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilmiş buraxılış imtahanında
şagirdlərə tarix fənnindən təklif olunmuş
test tapşırıqlarından bir neçəsinə diqqət
yetirək:
1. Daş
dövrünə aid deyil:
A) Odun əldə edilməsi
B) Siklopik tikililər
C) Anaxaqanlığının yaranması
D) Qəbilə icması
E) Ulu icma
Bu tapşırıq 6-cı sinif "Azərbaycan
tarixi" dərsliyinin "Azərbaycan ərazisində
ibtidai icma quruluşu" adlı I bölməsinin materialları
əsasında tərtib olunub. Orta mürəkkəblik dərəcəsində
olan faktoloji sualdır. Səciyyəvi əlamətlərinə
görə Daş dövrünün ayrı-ayrı mərhələlərini
bir-birindən ayırmağı bacaran şagird müəyyən
edə bilir ki, odun əldə edilməsi,
anaxaqanlığının yaranması, qəbilə
icması və ulu icma Daş dövrünün paleolit mərhələsinə
aid xüsusiyyətlərdəndir. Xalq arasında "Təpəgöz
qalaları" adı ilə tanınan siklopik tikililər isə
Tunc dövrünün sonu və Erkən Dəmir
dövrünə aiddir. Şagirdlərin 72%-i bu
tapşırığı düzgün cavablandırmışdır.
Ümumilikdə isə imtahanda ibtidai icma cəmiyyəti
mövzusu ilə bağlı təklif olunan testlərin
cavablara görə statistik nəticələri o biri suallarla
müqayisədə yüksəkdir: 50-75% arası. Bu göstərir
ki, bəhs olunan mövzu şagirdlər tərəfindən
yaxşı mənimsənilir.
Doğru cavab: B.
2. Soyurqal torpaq
mülkiyyəti:
A) dövlətə məxsus idi
B) hökmdara məxsus idi
C) XV əsrdə geniş
yayılmışdır
D) yalnız mülki xidmətə görə
verilirdi
E) dini mahiyyət daşıyırdı
Tapşırıqda "soyurqal"
anlayışının izahı tələb olunur. Azərbaycan
tarixi dərsliklərində (xüsusilə VII-IX siniflərdə)
torpaq mülkiyyəti formaları, vergi və mükəlləfiyyətlərlə
bağlı xeyli material var. Soyurqal haqqında isə VIII sinif
"Azərbaycan tarixi" dərsliyinin III bölməsində
(Azərbaycan XV əsrdə) ətraflı bəhs olunur. Monqolca ehsan, bəxşiş mənasını
verən soyurqal şərti torpaq mülkiyyəti forması XV
əsrdə - Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu dövlətlərinin
mövcud olduğu dövrdə geniş
yayılmışdır. Belə şərti torpaqlar, bir qayda
olaraq, qoşunun dayağı olan hərbi-köçmə əyanlara
xidmət müqabilində verilirdi. Orta əsrlərdə bir
sıra Şərq ölkələrində olduğu kimi, Azərbaycanda
da dövlətin mülkiyyətində olan torpaqlar "divan
torpaqları" (bəzən də xəlifə, sultan, xəzinə,
xalisə), ayrı-ayrı hökmdarların və sülalələrin
mülkiyyətində olan torpaqlar "xass" (və ya xalisə),
dini mahiyyət daşıyan torpaqlar isə "vəqf"
adlanırdı. Şərti torpaqlar həm hərbi, həm də
mülki xidmətə görə paylanırdı.
Bu test tapşırığına
şagirdlərin 48,8%-i düzgün cavab vermişdir. Bəzi
istisnalar olmaqla, bütün variantlarda belə testlərin
düzgün cavablarının orta statistik göstəricisi
49-62% arasındadır ki, bunu da qənaətbəxş hesab
etmək olar.
Doğru cavab: C
3. I Şah
İsmayılın hakimiyyəti dövrünə aiddir:
A) Amasiya sülhü
B) Xorasanın işğalı
C) Şərur döyüşü
D) Şəkinin birləşdirilməsi
E) Tamğa vergisinin ləğvi
VIII sinif "Azərbaycan tarixi" dərsliyinin
IV bölməsinin materialları əsasında tərtib
olunmuş bu test tapşırığı mürəkkəblik
dərəcəsinə görə çətin olub
şagirddən ümumiləşdirmə qabiliyyəti tələb
edir. Şagird həm I Şah İsmayılın, həm də
I Şah Təhmasibin hakimiyyətdə olduğu illəri dəqiq
bilməlidir. Bundan sonra o müəyyən edə bilər ki,
osmanlılarla Amasiya sülhünün imzalanması (1555),
Şəkinin Səfəvi dövlətinə birləşdirilməsi
(1551) və tamğa vergisinin ləğv edilməsi (1565) I
Şah Təhmasibin fəaliyyəti ilə bağlıdır.
1501-ci ilin ortalarında gənc İsmayıl Şərur
döyüşündə Ağqoyunlu Əlvənd Mirzə
üzərində qələbə çaldıqdan sonra Təbrizdə
özünü şah elan etmiş və yeni dövlətin
hökmdarı kimi hakimiyyətə gəlmişdir. 1510-cu ildə
Mərv döyüşündə Şeybanilərə qalib gələn
I Şah İsmayıl
böyük Xorasan vilayətini Səfəvi dövlətinə
qatmışdır.
Bu tapşırığa şagirdlərin
41%-i düz, 51%-i isə yanlış cavab vermişdir.
Ümumilikdə götürdükdə isə şagirdlərin
eyni və oxşar məzmunlu suallara verdiyi düzgün
cavabların orta statistik göstəricisi
aşağıdır: 22-32%.
Doğru cavab: B
4. 1920-ci ilin yayında Azərbaycan
üçün səciyyəvi idi:
A) ərzaq vergisinin tətbiq olunması
B) hərbi kommunizm siyasətinin tətbiq
olunması
C) yeni iqtisadi siyasətə keçilməsi
D) kəndli təsərrüfatının
kollektivləşdirilməsi
E) sənayeləşdirmənin
başlanması
Test tapşırığı XI sinif
"Azərbaycan tarixi" dərsliyinin III bölməsinin
(Azərbaycan 20-30-cu illərdə)
materialları əsasında tərtib olunub. Şagirddən
ümumiləşdirmə, həm də faktların - baş
vermiş hadisələrin ardıcıllığını
bilmək tələb edən bu
tapşırıq da mürəkkəblik dərəcəsinə
görə çətindir. Testlərin təhlili göstərir
ki, şagirdlər Azərbaycan SSR-in XX əsrin 20-30-cu illəri
ilə bağlı mövzuları çətin mənimsəyirlər.
Təsadüfi deyildir ki, nümunə gətirilən bu test
tapşırığına şagirdlərin yalnız 31%-i
düzgün cavab vermişdir. 53 %-ə yaxın şagird isə
yanlış cavabları seçmişdir. Halbuki, dərslikdə aydın
şəkildə qeyd olunur ki, 1921-ci ilin mayında Azərbaycanda
Yeni iqtisadi siyasətə keçilmiş, 1922-ci ilin
yazından isə ərzaq vergisi tətbiq olunmuşdur. 1925-ci
ildən ölkədə sənayeləşdirmə
başlanmış, 20-ci illərin sonundan (1929-dan) kollektivləşmə
xətti irəli sürülmüşdür. Azərbaycanda hərbi
kommunizm siyasətinin tətbiq olunması isə 1920-ci ilin
yayına təsadüf edir.
Doğru cavab: B
5. Hadisələrin
xronoloji ardıcıllığını göstərin:
1. Azərbaycan Respublikasının Dövlət
himninin təsdiq edilməsi
2. Azərbaycanın İslam Konfransı Təşkilatına
üzv qəbul olunması
3. H.Əliyevin Azərbaycan Respublikası
Ali Sovetinin Sədri seçilməsi
4. Azərbaycan Respublikası Konstitusiya Məhkəməsinin
yaradılması
A) 3, 1, 2, 4
B) 1, 3, 4, 2
C) 4, 1, 2, 3
D) 1, 4, 2, 3
E) 2, 1, 3, 4
Azərbaycan Respublikasının tarixi ilə
bağlı xronoloji sualdır. XI sinif "Azərbaycan
tarixi" dərsliyinin sonuncu - VI bölməsinin
materialları əsasında tərtib olunub. Xüsusi
hazırlığa malik, müasir dövrdə ölkəmizin
həyatında baş verən mühüm tarixi hadisələri
ardıcıl izləyən, ümumiləşdirmə qabiliyyəti
ilə seçilən, həm də yaxşı hafizəsi
olan şagird 1991-ci ildə Azərbaycanın İslam
Konfransı Təşkilatına üzv qəbul olunduğunu,
1992-ci ilin mayında Milli Məclis tərəfindən Azərbaycan
Respublikasının Dövlət himninin təsdiq edildiyini, 1993-cü
il iyunun 15-də (tarixə "Milli Qurtuluş
günü" kimi daxil olub) Heydər Əliyevin Azərbaycan
Respublikası Ali Sovetinin Sədri seçildiyini və 1998-ci
ildə Konstitusiya Məhkəməsinin
yaradıldığını müəyyənləşdirib,
bəhs olunan xronoloji test tapşırığını həll
edir və düzgün cavabı (E variantını) tapır.
Qarşıdakı buraxılış
imtahanlarında da şagirdlərin qabiliyyətlərini, bilik
və bacarıqlarını yoxlamaq məqsədilə
müxtəlif səpgili test tapşırıqları təklif
olunacaqdır. Onlardan bəzi nümunələri nəzərdən
keçirək:
1. Eneolit və
Erkən Tunc dövrləri üçün səciyyəvi
olan ümumi cəhət:
A) Ata xaqanlığının hökm
sürməsi
B) Sosial və əmlak bərabərsizliyi
C) Xış əkinçiliyinin mövcud
olması
D) İbadətgahların tikilməsi
E) Metal alətlərdən istifadə edilməsi
Azərbaycanda ibtidai icma cəmiyyətinin
mərhələlərindən bəhs edən mövzunun
materialları əsasında tərtib olunmuş bu test
ümumiləşdirmə bacarığı tələb edir
və mürəkkəblik dərəcəsinə görə
çətin tapşırıqdır. Şagird əvvəlcə
yuxarıda qeyd olunan arxeoloji dövrlərin hər biri
üçün səciyyəvi olan xüsusiyyətləri
müəyyənləşdirməli, sonra isə hər ikisi
üçün ortaq olan ümumi cəhəti
tapmalıdır. Təklif edilən tapşırıqda A, B,
C, D variantlarındakı xüsusiyyətlər Erkən Tunc
dövrünə aiddir. Metal alətlərdən istifadə
edilməsi isə həm Eneolit, həm də Erkən Tunc
dövrü üçün səciyyəvidir. Belə ki,
Eneolit dövründə ilk metal olan mis, Tunc
dövrünün ilk mərhələsində isə yeni
metal olan tunc əldə olunmuş, bundan sonra əmək alətləri,
bəzək və məişət əşyaları, silahlar
təkcə daşdan deyil, həm də metaldan da
hazırlanmışdır.
Doğru cavab: E
2.
Qızılbaşlar Şəməsi döyüşündə
kimə qarşı vuruşmuşlar?
A) Osmanlılara
B) Şirvanşahlara
C) Ağqoyunlulara
D) Qaraqoyunlulara
E) Şeybanilərə
Orta mürəkkəblik dərəcəsində
izahat səciyyəvi tapşırıqdır. VIII sinif "Azərbaycan
tarixi" dərsliyi əsasında tərtib olunub. Digər dərsliklərlə
müqayisədə bu dərslikdə daha çox (40-a
yaxın) döyüş adı çəkilir ki, onların
da əksəriyyəti mühüm tarixi hadisələrlə
bağlıdır. Həmin döyüşlərin (məsələn,
Didqori, Sərdrud, Otluqbeli, Çıldır və b.) nəticələri,
kimlər arasında baş verməsi ilə əlaqədar
testlərə şagirdlər tez-tez rast gəlir. Verilən
nümunəyə diqqət yetirsək görərik ki,
qızılbaşlar qaraqoyunlularla toqquşmayıb.
Şirvanşahlarla Şahdağ (1488) və Cabanı (1500),
Şeybanilərlə Mərv döyüşündə (1510)
qarşılaşıblar. Osmanlılarla
qızılbaşların arasında çox
döyüşlər olub (Çaldıran, Qoçhissar,
Çıldır, Məşəl və b.). 1484-cü ildə
Şəməsi adlı yerdə ağqoyunlularla
qarşılaşan qızılbaşlar məğlubiyyətə
uğramış və Şeyx
Sultanəli həlak olmuşdur.
Doğru cavab: C
3. Uyğunluq
gözlənilmişdir:
Fətəli xan Əfşar I. Urmiya xanı
Qara xan II. Lənkəran
xanı
Hacı Çələbi xan III. Şəki xanı
A) 1 – I, 2 – II, 3 – III
B) 1 – II, 2 – III, 3 – I
C) 1 – II, 2 – I, 3 – III
D) 1 – III, 2 – II, 3 – I
E) 1 – III, 2 – I, 3 – II
Bu nümunə Azərbaycan
xanlıqlarına həsr olunan mövzunun (IX sinif)
materialları əsasında tərtib edilmiş orta mürəkkəblik
dərəcəsində test
tapşırığıdır. Fətəli xan Əfşar
XVIII əsrin ortalarında Azərbaycanın cənub
torpaqlarında yaranan güclü Urmiya
xanlığının banisi olmuşdur. Nadir şahın
ölümündən sonra Səfəvilər nəslindən
olan ərdəbilli Seyid Abbasın oğlu, Qara xan
adlandırılan Cəmaləddin Mirzə bəy (1747-1787) Lənkəran
xanlığını müstəqil idarə etməyə
başlamışdır. Hacı Çələbi isə hələ
Nadir şahın sağlığında - 1743-cü ildə
Şəki vilayətini müstəqil xanlıq,
özünü isə onun xanı elan edərək Azərbaycan
tarixində ilk müstəqil xanlığın əsasını
qoymuşdur. Bu izahatdan sonra müəyyən etmək olar ki,
göstərilən testin A variantında uyğunluq gözlənilmişdir.
Doğru cavab: A
4. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ilə Osmanlı dövləti
arasında imzalanmış sülh müqaviləsi:
A) Ərzincan
B) Mudros
C) Sevr
D)Batum
E)Brest-Litovsk
Göründüyü kimi, Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti mövzusuna aid (XI sinif) materiallar əsasında
tərtib olunan sadə, izah tələb edən faktoloji
sualdır. Şagird göstərilən müqavilələrin
hansı dövlətlərin arasında
imzalandığını müəyyənləşdirməlidir.
Ərzincan barışığı 1917-ci ilin dekabrında
Zaqafqaziya (Cənubi Qafqaz) Komissarlığı ilə
Osmanlı dövləti arasında olmuşdur. Osmanlı
dövləti Birinci Dünya müharibəsinin sonunda (1918)
müttəfiqlərlə Mudros, müharbədən sonra
(1920) Sevr müqaviləsini imzaladı. Brest-Litovsk sülhü
1918-ci ilin martında Rusiya ilə Almaniya və onun müttəfiqləri
arasında bağlanıb. 1918-ci il 4 iyunda Batumda Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti ilə Osmanlı dövləti
arasında "Sülh və dostluq" müqaviləsi
imzalanmışdır.
Doğru cavab: D
5. Rəssamların
sırasına daxildir:
1. Bəhruz Kəngərli
A) Mustafa Topçubaşov
B) Adil İsgəndərov
C) Rüstəm Mustafayev
D) Qara Qarayev
E) Mirəli Qaşqay
Mədəniyyətlə bağlı orta
mürəkkəblik dərəcəsində test
tapşırığıdır. XI sinif "Azərbaycan
tarixi"nin materialları əsasında tərtib olunub. Dərslikdəki
mədəniyyət mövzularını öyrənib mənimsəyən,
Azərbaycan elmi və incəsənəti ilə maraqlanan
şagirdlər çətinlik çəkmədən müəyyən
edə bilərlər ki, Mustafa Topçubaşov məşhur
cərrah, Adil İsgəndərov rejissor, Qara Qarayev bəstəkar,
Mirəli Qaşqay geoloq alim olmuşdur. Rüstəm Mustafayev
isə tanınmış rəssam olub və hazırda
respublikamızın İncəsənət muzeyi onun
adını daşıyır.
Doğru cavab: C
Mərkəzləşdirilmiş
qaydada keçirilmiş buraxılış imtahanlarında əldə
olunan təcrübə və ilkin statistik nəticələr
aşağıdakıları söyləməyə imkan
verir:
1. Şagirdlər faktoloji, termin və
anlayış tipli sualları cavablandırmaqda çətinlik
çəkmirlər;
2. İzahetmə və hadisələrin
ardıcıllığının müəyyənləşdirilməsi
tələb olunan testlərə zəif cavab verilir, bəzən
isə bu tipli tapşırıqların həllindən imtina
olunur;
3. Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyası əsasında tərtib olunmuş sadə tipli
testlərin şagirdlər tərəfindən
zəif cavablandırılması (45-50% arası) təəssüf
doğurur. Bu nəticə məktəblərdə həmin fənnin
tədrisinə diqqətin artırılmasının zəruriliyini
ortaya çıxarır;
4. Şagirdlər Azərbaycanın XX əsr
tanınmış elm və mədəniyyət xadimləri ilə
(xüsusilə alim, rəssam, aktyorlarla) bağlı
tapşırıqları da çətin
cavablandırırlar;
5. Buraxılış imtahanlarının nəticələri
haqqında statistik göstəricilərin təhlili şagirdlərə
təklif olunmuş hər bir test
tapşırığının qiymətləndirmə vasitəsi
kimi dəyərliliyini müəyyən etməyə imkan
verir.
Azərbaycan tarixi fənnindən müxtəlif
dövrləri əhatə etməklə lakonik şəkildə
tərtib olunmuş test tapşırıqları
bütövlükdə məqbul sayılsa da, gələcəkdə
onları daha da təkmilləşdirmək və yeni test
modelləri ilə zənginləşdirmək nəzərdə
tutulur.
Təhsil
Nazirliyinin Monitorinq və qiymətləndirmə şöbəsi
Azərbaycan
müəllimi.- 2011.- 28 yanvar.- S.11-12.