Ali təhsilin
İKT əsaslı innovativ inkişafı
(Əvvəli qəzetimizin 14 yanvar
tarixli nömrəsində)
2. Ali təhsilin
innovativ inkişafi
Məlum olduğu kimi, müasir ali təhsilin müxtəlif istiqamətləri var: ali iqtisadi təhsil, ali texniki təhsil, ali tibbi təhsil, ali aqrar təhsil, ali hüquqi təhsil, ali pedaqoji təhsil və s. Bu təhsil istiqamətlərinin ümumi cəhətləri olduğu kimi, xeyli fərqli, spesifik cəhətləri də var. Bir məqalə çərçivəsində bu istiqamətlərin hamısının innovativ inkişaf problemlərini, informatlaşma məsələlərini əhatə etmək, təbii ki, mümkün deyil, bu iş bəlkə də yüzlərlə mütəxəssisin illərlə tədqiq etməli olduğu problemlərdir. İnkişaf etmiş ölkələrdə bu problemlər xeyli müddətdir ki, ciddi tədqiq edilir, bu sahədə təhsil tədqiqatlarına güclü investisiya qoyulur. Bu mənada ali təhsilin yalnız bir istiqaməti - ali pedaqoji təhsilin İKT əsaslı innovativ inkişaf problemləri barədə fikrimizi bildirəcəyik. Bu seçim həm də bizim uzun müddət ərzində pedaqoji təhsil müəssisəsində fəaliyyətimizlə bağlıdır.
Müasir
informasiya cəmiyyətində tələbə lazımi məlumatı
axtarmaq, seçmək, təhlil etmək, yeni informasiya
yaratmaq, bu əsasda mövqe formalaşdırmaq, qərar qəbul
etmək və qərarı həyata keçirmək kimi səriştələrə
yiyələnməlidir. Müasir müəllimin əsas
funksiyası şagirdlərə öyrənməyi öyrətməkdir. Bunun üçün müəllim
özü daima inkişafda olmalıdır.
Elmi
biliklərin həcmi bu gün
sürətlə artır, təhsilin
məzmunu fasiləsiz təkmilləşir,
yaranan yeni biliklər davamlı olaraq universitet proqramlarına daxil edilir. Lakin
universitetdə tədris materialının öyrənilməsinə
ayrılmış vaxt məhduddur. Belə vəziyyət tədris
prosesində müasir texnologiyalardan,
innovativ təhsil metodlarından istifadəni tələb edir. Əgər əvvəllər
müəllim əsas informasiya mənbəyi idisə, indi vəziyyət
dəyişmişdir. İndi müəllim informasiya mənbələri
ilə tələbə arasında
vasitəçi funksiyasını yerinə yetirir. O, tələbəyə
müxtəlif təyinatlı informasiya mənbələri ilə
səmərəli iş metodlarını, informasiya proseslərini
öyrətməlidir.
Bütün bu xüsusiyyətlər ali təhsilin, o cümlədən pedaqoji təhsilin məzmun və
texnologiyasını təkmilləşdirməyi tələb
edir. Müasir pedaqoji təhsilin
məqsədi informasiya cəmiyyətinin, innovasiya cəmiyyətinin tələblərinə uyğun
yeni formatlı müəllim kadrları
hazırlamaqdır. Bu gün
universitetlərimizdə Avropa və dünya təhsil sisteminə
inteqrasiya istiqamətində "2009-2013- cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı", təhsilin
informatlaşması istiqamətində "2008-2012-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında təhsil sisteminin
informasiyalaşdırılması üzrə Dövlət
Proqramı" icra edilir. Digər
universitetlər kimi, ali pedaqoji təhsil müəssisələri də
Avropa təhsil məkanına inteqrasiyaya cəhd edir, tədris prosesi
informatlaşır. Bu dövlət proqramlarının qəbulundan
iki il
əvvəl isə "Azərbaycan
Respublikasında fasiləsiz pedaqoji təhsil, müəllim
hazırlığının konsepsiya və
strategiyası", 2008-2015-ci illər üçün bu
strategiyanın icrası ilə əlaqədar müvafiq tədbirlər
planı hazırlanmış, 2007-ci ildə Nazirlər Kabineti
tərəfindən təsdiq edilmişdir. Strategiya və tədbirlər
planına uyğun olaraq pedaqoji
təhsilin informatlaşması istiqamətində
aşağıdakı tədbirlərin həyata keçirilməsi
nəzərdə tutulur:
1.
Müəllim hazırlığında İKT-nin, yeni təlim
üsulları və texnologiyaların tətbiqi.
2.
Pedaqoji ixtisaslar üzrə təhsil alan tələbələrin
biliyinin cari və yekun qiymətləndirilməsi
üzrə yeni üsulların, texnologiyaların, İKT vasitələrinin tətbiqi.
3.
Pedaqoji təhsil müəssisələrində distant təhsil
formasının tətbiqi.
4.
Pedaqoji təhsil müəssisələrinin kompüterləşdirilməsi,
elektron təhsilin həyata keçirilməsi.
Göründüyü
kimi, "Fasiləsiz pedaqoji təhsil, müəllim
hazırlığının konsepsiya və
strategiyası"nın tədbirlər planında
pedaqoji təhsilin informatlaşması istiqamətində əhəmiyyətli layihələr nəzərdə
tutulmuşdur. Hesab edirik ki,
bu layihələr çərçivəsində
"Pedaqoji təhsilin informatlaşması strategiyasi" və
strategiyanın yaxın 5 il ərzində
reallaşması üçün tədbirlər planı
hazırlanmalı, onun
reallaşması üçün lazımi maliyyə dəstəyi
verilməlidir. Müqayisə
üçün bildirək ki,
qonşu Rusiya və Türkiyədə analoji
innovativ layihələr
üçün hər bir
universitetə ildə 2-8
milyon ABŞ dolları həcmində
investisiya qoyulur, həmin universitetlərin
inkişafının əsas səbəblərindən
biri məhz mükəmməl
investisiya siyasətidir. Bu amil universitetlərin
inkişafı üçün zəruri şərtdir (son 20
ildə bu, bir daha hiss edildi). Bazar
münasibətləri şəraitində təhsil
siyasətinin mühüm hissəsi səmərəli
investisiya siyasətinə
bağlıdır, əgər investisiya təhsilin
keyfiyyətini yüksəltmirsə, deməli, səmərəsızdır.
İnformasiya cəmiyyəti şəraitində təhsilə
qoyulan investisiya əsasən innovasiyalara, nəticə etibarı ilə təhsilin
keyfiyyətinin yüksəlməsinə xidmət etməlidir (yəni
investisiyalar maddi obyektlərə
yox, qeyri-maddi obyektlərə,
elmtutumlu məhsullara yönəlməlidir).
Pedaqoji təhsilin İKT əsasında innovativ
inkişaf layihələrinin hazırlanması və icrası zəruri maliyyə dəstəyi olmasa mümkünsüzdür. Bu, müasir tələblərə
cavab verən müəllim kadrlarının hazırlanması
üçün zəruridir.
Eyni zamanda qeyd etməliyik ki, bəzi
pedaqoji profilli universitetlərdə dövlət
proqramlarından asılı olmadan daxili imkanlar hesabına müəyyən işlər
görülür, məsələn, ADPU-da belə təşəbbüslər
var. 2007-ci ildə Kompüter Mərkəzi yenidən təşkil
edildi, məqsəd pedaqoji təhsilin
informasiya-təhsil məkanının formalaşması,
bu əsasda pedaqoji təhsilin
keyfiyyətinin və əlyetərliyin təmin edilməsi idi.
Pedaqoji təhsilin informasiya-təhsil məkanının
formalaşması məqsədi ilə Kompüter Mərkəzinin 5 illik
iş planı və onun
icrası üçün zəruri layihələr
sistemi müəyyənləşdirildi. Tələbələrin
biliklərinin qiymətləndirilməsində bir çox qabaqcıl dünya
universitetlərində uğurla tətbiq edilən
"Elektron-test sistemi" layihəsi hazırlanıb müvəffəqiyyətlə
sınaqdan çıxarılıb və bu
gün uğurla tətbiq edilir. Lakin hər bir yeniliyin
tətbiqi təbii olaraq əlavə problemlər də yaradır,
onları həll etmədən
inkişaf mümkün olmur.
Son vaxtlar respublikanın pedaqoji ictimaiyyəti qiyabi
təhsildə distant
texnologiyalarının tətbiqi zərurəti barədə müzakirələr aparır.
Nəhayət gec də olsa,
XXI əsrin ən böyük
təhsil innovasiyası
olan distant təhsilin respublikamızda da
reallaşması, deyəsən,
yaxınlaşır. "Fasiləsiz
pedaqoji təhsil və müəllim
hazırlığının konsepsiya və
strategiyası"nın müvafiq tədbirlər planına
uyğun olaraq respublikamızda distant pedaqoji təhsil sisteminin
yaradılması və inkişafına ciddi ehtiyac var. Bu
gün əksər ölkələrdə, o cümlədən bir çox MDB
ölkələrində müəllimlərin ilkin
hazırlığı, yenidənhazırlığı,
ixtisasartırılması distant təhsil texnologiyaları
vasitəsilə reallaşır. Rusiya, Ukrayna, Belarus,
Qazaxıstan və s. ölkələrdə 10 ildən
artıqdır ki, bu sahədə sistemli iş aparılır,
xeyli təcrübə toplanmışdır. Hesab edirik ki, respublikada belə bir
pilot layihəni də ADPU-da
başlamaq mümkündür. Bu, virtual pedaqoji təhsilin inkişafına səbəb olmaqla
yanaşı, müəllimlərin
fasiləsiz əlavə təhsili üçün imkanlar verə
bilər. Digər
mühüm məsələ pedaqoji təhsil
üçün elektron tədris resurslarının hazırlanmasıdır. Pedaqoji
ixtisasların spektri və tədris planında olan fənlərin müxtəlifliyi, Boloniya prosesinə keçidlə əlaqədar tələbələrin müstəqil
işlərinin xüsusi çəkisinin artması bunu tələb
edir. İnternetdə pedaqoji təhsillə əlaqədar milli
resurslar demək olar ki, yoxdur. Bu istiqamətdə də sistemli iş aparmaq lazımdır.
Respublikada
pedaqoji təhsil portalının yaradılması əhəmiyyətli ola bilər.
Portal vasitəsi ilə pedaqoji təhsil müəssisələri
bir-birləri ilə daha sıx əlaqələr
yarada bilər, virtual əməkdaşlıq
edər, pedaqoji təhsil problemlərinə dair müəyyən forumlar təşkil
edər, elektron nəşrlər
hazırlaya bilərlər. Portal tələbə, magistr,
doktorantlar, alimlər və gənc müəllimlər
üçün faydalı ola bilər. Portalda pedaqoji təhsil üzrə
zəruri elektron resurslar, beynəlxalq
təcrübəyə dair materiallar verilə bilər.
Portal vasitəsi ilə peşəyönümü
işi aparmaqla abituriyentləri, istedadlı gəncləri pedaqoji sahəyə
yönəltmək
mümkündür. Bu, ali pedaqoji məktəblərin
adambaşına maliyyələşmə prinsipinə keçdiyi ərəfədə əhəmiyyətli ola bilər.
Təhsilin
informatlaşması elə bir
prosesdir ki, burada beynəlxalq təcrübə çox fayda
verə bilər. Lakin bu təcrübəni olduğu
kimi respublikada tətbiq etmək
mümkün deyil, burada zaman, məkan və imkan
amilləri nəzərə alınmalıdır. Rusiya Federasiyasında ümumtəhsil məktəblərinin
informatlaşması prosesində
ali pedaqoji təhsil müəssisələri
mühüm rol oynayır.
Respublikamızda da orta təhsilin
( eləcə də orta ixtisas, ali və ilk - peşə təhsilinin )
informatlaşması istiqamətində pedaqoji təhsil müəssisələrinin
böyük perspektivləri var.
Məlum olduğu kimi, bu təhsil pillələrinin hər
birinin inkişafı
üçün xüsusi dövlət proqramları təsdiq edilmiş,
icrasına maliyyə vəsaiti
ayrılmışdır. Bu inkişaf proqramların
mühüm tərkib hissəsi təhsilin
informatlaşmasına xidmət edir. Milli təhsilin
informatlaşması prosesinin strateji-konseptual,
elmi-metodiki, resurs, kadr təminatı
problemlərinin həllində pedaqoji
institutların potensialını yüksəltməklə bu sahədəki problemləri həll
etmək olar. Respublikada
pedaqoji elmlər üzrə olan alimlərin böyük qismi ali pedaqoji təhsil müəssisələrində
çalışır (pedaqogika, psixologiya, ayrı-ayrı fənlərin tədrisi metodikaları
kafedralarında). Bu alimlərin
elmi tədqiqat işlərini təhsilin
informatlaşmasının pedaqoji, psixoloji və metodik təminatı problemlərinin həllinə
yönəltmək lazımdır. Bu
problemlər tələbələrin,
magistrlərin, doktorantların tədqiqat obyekti olmalıdır. Artıq klassik pedaqogikadan elektron
pedaqogikaya, real pedaqogikadan
virtual pedaqogikaya keçidin,
kagız üzərində olan
dərslik və testlərdən elektron dərslik və testlərə keçidin pedaqoji problemlərini tədqiq etmək vaxtıdır. Bu
prosesdə təcrübəli pedaqoqlarla gənc tədqiqatçıların
birgə fəaliyyətinə,
elmi ənənələrlə
innovasiyaların sintezinə
ehtiyac var. Kafedraların 5 illik elmi-tədqiqat işlərinin
planlaşdırılmasında bu amillər nəzərə
alınmalıdır. Gələcəkdə bu imkanlardan səmərəli
istifadə etmək üçün bu gün pedaqoji
universitetlərə ciddi investisiya qoyulmalı, islahatlar
aparılmalı, yeni strukturlar,
beynəlxalq əlaqələr yaradılmalı, bu sahədə
olan zəngin beynəlxalq təcrübə (heç olmasa
MDB və Türkiyə səviyyəsində) təhlil
edilərək öyrənilməlidir.
Digər
mühüm problem təhsilin
informatlaşması üzrə müasir kadr
hazırlığı məsələsidir. Təhsilin informatlaşması kimi yüksək
texnoloji və elmtutumlu problemin həlli,
ilk növbədə, kadr təminatından
asılıdır. İnkişaf
etmiş ölkələrdə təhsilin informatlaşması prioritet
məsələ kimi qiymətləndirilir,
təhsil sisteminin gələcəyi onun informatlaşma səviyyəsindən
asılıdır. Artıq 25
ildir ki, bir çox
ölkələrdə təhsilin
informatlaşması üzrə
müxtəlif səviyyələrdə ixtisaslı kadr hazırlığı həyata
keçirilir. Bakalavr, magistr, əlavə təhsil, aspirantura, doktorantura pillələrində fasiləsiz olaraq təhsilin
informatlaşması üzrə kadrlar hazırlanır. Bizim respublikada da bu istiqamətdə pedaqoji
universitetlərdə "Təhsilin informatlaşması"
ixtisası üzrə
sistemli şəkildə
kadr hazırlanmasına ehtiyac var.
Müvəqqəti olaraq vəziyyətdən
çıxmaq üçün
1 illik tədris
proqramı əsasında informatika müəllimləri üçün "Təhsilin informatlaşması" ixtisası üzrə yenidənhazırlanma və magistr kursları, gələcəkdə isə bakalavr hazırlıq proqramları yaratmaq
lazımdır.
Hələlik
isə bu istiqamətdə gələcək müəllimlərə
pedaqoji universitetlərdə yeni
təhsil standartları əsasında
45 saat
həcmində "Təhsildə İKT" adlı
xüsusi fənn tədris olunur. Bu gün "Təhsildə
İKT" fənni eyni zamanda
bir neçə kafedra tərəfindən
tədris olunur. Hesab edirik ki, bu
fənn bir kafedra tərəfindən
tədris olunsa, daha səmərəli olar, gələcəkdə
isə "Təhsildə İKT" adda yeni
kafedraların yaradılması
məqsədəuyğundur.
Pedaqoji ali təhsil
müəssisələrində
informatika müəllimləri
hazırlanmasının da
xeyli problemləri var.
İnformatika müəllimlərinin
hazırlığı üzrə
təhsil standartlarının
daim təkmilləşdirilməsi, tədris-metodik və
proqram-texniki təminat problemlərinin
həlli aktualdır. Pedaqoji
ali təhsil müəssisələrində informatika
kafedralarında çalışan müəllimlərin
sistematik ixtisasartırma kurslarına cəlb edilməsi zəruridir.
Çünki bu sahənin
inkişaf tempi çox yüksəkdir. Bu işdə yerli
İT şirkətlərinin, Rusiya və Türkiyənin
distant İT kurslarının, beynəlxalq İT
akademiyalarının imkanlarından istifadə etmək olar.
Cəmiyyətin, təhsil
sisteminin
inkişafında
pedaqoji təhsilin əhəmiyyəti və məsuliyyəti böyükdür, problemlər də gördüyümüz
kimi az
deyil. Bu problemlər əsasən
keçid dövrünün
çətinlikləri,
texnologiyaların sürətlə dəyişməsi və insan amilinə bağlıdır. Pedaqoji təhsilin
mövcud problemlərini həll
edərək, ümumtəhsil məktəblərimizi gələcəkdə daha keyfiyyətli müəllim kadrları ilə təmin
edə bilərik, nəticədə elm-təhsil səviyyəmiz
daha da yüksələr.
İnformasiya və
innovasiyalar cəmiyyətində bu, çox
mühümdür,
çünki məşhur
filosof Konfutsinin təbirincə
desək, elm və təhsildən
faydalanmağı bacaran xalq
firavan yaşayar.
İlham
ƏHMƏDOV
Azərbaycan müəllimi.- 2011.- 28
yanvar.- S.17.