Ümumtəhsil məktəbi
strukturunun təşəkkülünə dair
Ümumtəhsil
məktəbi uşaqların və yeniyetmələrin təlimini
və tərbiyəsini mütəşəkkil surətdə
həyata keçirən maarif müəssisəsidir.
İlk
məktəblər qədim Şərqdə - Babilistan,
Assuriya, Misir, Hindistan və s. meydana gəlmişdir.
Azərbaycan
ərazisində ilk məktəblər - "saray məktəbləri",
"kilsə məktəbləri" V əsrin I
yarısında yaranmışdır.
VII - IX əsrlərdə Yaxın və Orta Şərqdə,
Qafqazda və Orta Asiyada məscidlərin nəzdində
elementar və yüksək (mədrəsə) təhsili verən
müsəlman məktəbləri geniş
yayılmışdı.
VII
əsrin ortalarında Azərbaycanın Ərəb Xilafəti
tərəfindən işğalı, onun hər iki hissəsinin
- Albaniya və Atropatenanın xilafətin tərkibinə
qatılması ölkədə islam dininin yayılması ilə
nəticələndi. İşğalaqədərki dövrdə
də təhsil sistemi xeyli inkişaf etmiş, Azərbaycanda
islam mədəniyyətinin daşıyıcıları
olan yeni təhsil müəssisələri - məktəb və
mədrəsələr şəbəkəsi yaranmağa
başladı. Xilafətin nüfuz etdiyi bütün ərazilərdə
olduğu kimi, Azərbaycanda da məktəb və mədrəsələrdə
tədris ərəb dilində aparılır, dini biliklərlə
yanaşı təbabət, dil, fəlsəfə, hüquq, məntiq,
riyaziyyat, ritorika və s. dünyəvi elmlər də öyrədilirdi.
"Məktəblər əsasən ilkin ibtidai təhsil
verirdi".
XI-XII əsrlər
bütün islam şərqində olduğu kimi, Azərbaycanda
da elmin, təhsilin, maarifin - bütövlükdə mədəniyyətin
inkişafında əsl intibah mərhələsi olmuşdur.
"XII əsrdə Azərbaycanda məktəb şəbəkəsi
xeyli genişlənmişdir". "Məktəblərdə
şagirdlərin qəbulunda yaş həddi qeyri-məhdud idi.
7-10 və bəzən də daha çox yaşlı
uşaqlar məktəbə qəbul edilirdilər. Məktəbə
qəbulun da dəqiq vaxtı yox idi. İlin istənilən
vaxtında uşaq məktəbə qəbul edilə bilərdi.
Məktəbi bitirmə vaxtı da qeyri-müəyyən idi. Əsasən
7-8 il oxunurdu. Molla uşağın biliyini fərdi qaydada
"kafi" hesab etdikdə uşaq məktəbi bitirə bilərdi"
(R.Hüseynzadə "Qədim və erkən orta əsrlərdə
Azərbaycanda tərbiyə, təhsil və pedaqoji fikir",
səh. 108-109, B. 2007.). Məktəbdə təhsilalma müddəti
dəqiq olmadığı üçün onun neçə
sinifli olması - strukturu haqqında fikir söyləmək
qeyri-mümkündür.
XIII əsrdən
başlayaraq məscidlər yanında fəaliyyət göstərən
"yetimlər evi", "təlim evi" adlanan xeyriyyə
müəssisələri də ibtidai təhsil verən məktəblər
şəbəkəsinə daxil idi. Bu dövrdə
böyük Azərbaycan alimi N.Tusi tərəfindən
Marağa rəsədxanası nəzdində yaradılan
"Böyük riyaziyyat məktəbi" adlandırılan
mədrəsə fəaliyyət göstərirdi.
Səfəvilər
dövlətinin yaranması (1501-1736) ölkədə maarif və
mədəniyyətin inkişafına güclü təkan
verdi, məktəb və mədrəsələrin şəbəkəsi
genişləndi. Bu müəssisələrdə tədris ərəb,
fars dilləri ilə yanaşı, Azərbaycan (türk) dilində
də aparılırdı.
XVIII
əsrdə maarif və mədəniyyətin
inkişafında tənəzzül baş verdi. 1736-cı ildə Nadir şah Əfşar
tərəfindən maarif müəssisələrinin vəqfi
xəzinəsinin zəbt olunması və onların əsas
maliyyə mənbəyi olan vəqf torpaqlarından məhrum
edilməsi məktəb
və mədrəsələrin normal fəaliyyətini pozdu,
onların böyük əksəriyyətinin
bağlanmasına səbəb oldu.
XIX
əsrin əvvəllərində Rusiya - İran müharibələri
nəticəsində Azərbaycanın iki yerə
parçalanması və Şimali Azərbaycanın Rusiya tərəfindən
işğalı məktəb təhsilinə də təsir
etdi. Çar Rusiyasının Azərbaycanda təhsil sahəsində
həyata keçirdiyi tədbirlər mahiyyətcə onun müstəmləkəçilik
siyasətinin tərkib hissəsi idi. Lakin
bununla belə, təhsil tarixində XIX əsr xüsusi yer
tutur. Bu dövrdə təlim rus dilində olsa
da, Azərbaycanda müxtəlif tipli dövlət təhsil
müəssisələrinin (qəza ibtidai məktəbləri,
müsəlman məktəbləri, gimnaziya və realnı məktəblər,
rus - Azərbaycan məktəbləri, rus və müsəlman
qız məktəbləri, dəmiryolu və sənət məktəbləri,
seminariyalar, peşə və orta ixtisas məktəbləri və
s.) yaranması xalqın mədəni səviyyəsinin
yüksəlməsinə güclü təkan verdi.
XIX əsrin II yarısından fəaliyyətə başlayan
yeni tipli gimnaziya və realnı məktəblərini bitirən
azərbaycanlı gənclərin böyük bir hissəsi
Rusiya və Avropanın ali məktəblərində
təhsil almaq imkanı qazandı.
XIX əsrin I yarısında Azərbaycan məktəbinin
inkişafında iki başlıca meyil özünü
göstərdi: ənənəvi müsəlman təhsil
formalarının saxlanması və yeni ibtidai rus məktəblərinin
yaranması.
Azərbaycanda "qəza məktəbləri"
adlandırılan ilk dövlət məktəbləri 1829-cu və 1835-ci illərdə təsdiq
edilmiş "Zaqafqaziya məktəbləri haqqında Əsasnamə"lərə
uyğun olaraq Şuşa (1830), Bakı
(1832), Nuxa (Şəki, 1833), Gəncə (1837), Şamaxı və
Naxçıvanda (1838) açılmışdı. Artıq XIX əsrin 50-ci illərində Azərbaycanda
9 rus məktəbi fəaliyyət göstərirdi. Onlardan 5-i qəza məktəbi idi. Qəza məktəbləri üçsinifli (I-II-III
siniflər) idi.
XIX əsrin 60-cı illərində Rusiyada
aparılan məktəb islahatı, o cümlədən 1867-ci
il "Əsasnamə"sinə görə
Azərbaycandakı məktəblərin də imperiya daxilindəki
tədris sisteminə uyğunlaşdırılmasına
başlanıldı. Azərbaycan dili tədris
proqramlarından çıxarıldı, təhsilin məzmunundakı
ruslaşdırma siyasəti daha da sərtləşdirildi.
Bu dövrdə ümumtəhsil məktəbləri
sistemində aparıcı yeri təlim rus dilində olan ibtidai
məktəblər tutmağa başladı. XIX əsrin 70-ci illərində Azərbaycanın
bütün qəza məktəbləri 6 illik təhsil
müddəti olan şəhər məktəblərinə
çevrildi. Bununla yanaşı, Azərbaycanda
kənd məktəbləri də fəaliyyət göstərirdi.
XIX əsrin II yarısında Azərbaycanda
kapitalist münasibətlərinin yaranması, iqtisadiyyatın
sürətli inkişafı və sənayedə, kənd təsərrüfatında
ixtisaslı fəhlələrə, mütəxəssislərə
olan tələbat mövcud ümumtəhsil və peşə
məktəbləri şəbəkəsinin genişləndirilməsinə
təkan verdi.
Azərbaycanda maarifçilik hərəkatının
bəhrələrindən biri yeni rus-tatar (rus-Azərbaycan) məktəblərinin
yaranması oldu. Bu tip ilk kənd məktəbi 1875-ci ildə Qazaxın Salah kəndində
T.Mamleyev tərəfindən açılsa da, Azərbaycan məktəbinin
sonralar inkişafında elə bir əhəmiyyətli iz
qoymadı. Rus-Azərbaycan məktəblərinin
yaradılmasının həqiqi tarixi və gələcək
inkişafı Tiflis Müəllimlər İnstitutunun məzunları
Həbib bəy Mahmudbəyov və Sultanməcid Qənizadənin
adları ilə bağlıdır. Onların 1887-ci ildə Bakıda
təsis etdikləri "birsinifli üçüncü dərəcəli
rus - tatar (Azərbaycan)" məktəbində rus məktəblərindən
fərqli olaraq Azərbaycan dilinin tədrisi məcburi fənlər
sırasına daxil edilmişdi. Tezliklə
Bakıda belə məktəblərin sayı 6-ya
çatdı. Naxçıvan və Nuxa (1894), Şuşa və Salyan (1896) və Gəncədə
(1899) də rus - Azərbaycan məktəbləri fəaliyyətə
başladı. 1899-cu ildə bu məktəblərdə
837 şagird təhsil alırdı. Məktəblərin
şagird və pedaqoji kontingenti əsasən azərbaycanlılardan
ibarət idi. "Rus - Azərbaycan məktəbinin rəsmən
birsinifli (tədris müddəti iki il)
olmasına baxmayaraq, sonralar 2 sinifli (tədris müddəti 4
il) oldu və təlimin məzmunu nisbətən genişləndirildi"
(H.Əhmədov "XIX əsr Azərbaycan məktəbi".
səh. 169, B. 1985). Rus - Azərbaycan
məktəbləri Azərbaycanın məktəb təhsili
tarixində, maarifçiliyin inkişafında müstəsna
xidmət göstərmişdir.
XIX əsrin II yarısında Azərbaycanda
ilk orta məktəblər - realnı məktəb, gimnaziya və
progimnaziyalar yarandı. İlk
progimnaziya 1865-ci ildə Bakıda təsis edildi, 1867-ci ildə
realnı gimnaziyaya çevrildi. "Gimnaziya
və progimnaziyaların Nizamnaməsi"nə (1871) görə,
bütün gimnaziyalar klassik yönümlü oldu, realnı
gimnaziyalar isə realnı məktəblərə
çevrildi. Bakıdan sonra realnı məktəblər
Gəncə (1867) və Şuşada (1881)
açılmışdı. 1896-cı ildə Bakıda
klassik kişi gimnaziyası təsis
edilmişdi. "Realnı progimnaziyalar dörd əsas,
bir hazırlıq siniflərindən, gimnaziyalar isə 7 sinifli
idi" (H.Əhmədovun yuxarıda qeyd edilən əsəri,
səh. 191-192). Bu məktəblər
müvafiq olaraq natamam orta və orta təhsil verirdi. XIX əsrin sonunda Azərbaycanda kişilər
üçün 7 natamam orta və orta məktəb fəaliyyət
göstərirdi, onlarda 2366 şagird təhsil alırdı.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycanda
baş verən sosial-iqtisadi və
mədəni yüksəliş maarif sisteminin də
inkişafına güclü təkan verdi.
Ölkədə çox sayda yeni üsullu,
Avropa modelli tədris müəssisələri
açıldı. XIX əsrin 90-cı illərindən
qadın təhsili verən məktəb açmaq uğrunda
mübarizə aparan H.Z.Tağıyevin gərgin əməyi və
vəsaiti hesabına 1901-ci il oktyabrın
7-də Bakıda milli təhsil tarixinə
"H.Z.Tağıyevin qız məktəbi" kimi daxil olan
ilk müsəlman qadın məktəbi açıldı.
Qadın məktəbi əvvəllər 4 illik, az sonra 5 illik, bir qədər sonra 6 illik oldu. Məktəbə ilk dəfə 58 nəfər qəbul
edilmişdi ki, onlardan 35-i pulsuz təhsil alırdı.
1916-cı ildə ali ibtidai məktəbə,
sonra isə seminariyaya çevrilən bu məktəbin fəaliyyəti
1918-ci ilin martında daşnak-bolşevik quldur dəstələri
tərəfindən azərbaycanlılara qarşı törədilən
Bakı qırğını zamanı dayandırıldı.
"1914-cü ildə Bakı
quberniyasındakı 448 ibtidai məktəbdən yalnız
28-i ikisinifli, qalanları isə birsinifli idi.
1912-ci il "Əsasnaməsi"nin tətbiqi
ilə əlaqədar olaraq Azərbaycanda ali ibtidai məktəblər
adlanan təhsil ocaqları yaradıldı. Yeni məktəblər
dördillik idi. 1915-ci ilin əvvəlində Bakı, Gəncə,
Quba, Lənkəran, Naxçıvan, Nuxa, Şamaxı və
Şuşada 12 ali ibtidai məktəb fəaliyyət göstərirdi,
onlardan yalnız biri qadınlar üçün idi"
("Azərbaycan tarixi", beşinci cild, səh. 194-195, B.
2001).
Beləliklə, 1914-cü ilin statistik məlumatına
əsasən, Azərbaycandakı kişi gimnaziyalarında
2422, üç realnı məktəbində 1433, yeddi
qadın gimnaziyasında 3158 şagird, bütövlükdə
isə bütün tiplərdən olan 976 təhsil müəssisəsində
73,1 min nəfər şagird təhsil alırdı.
Şərqdə ilk demokratik, hüquqi
dövlət olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökuməti
xalq maarifinin, elm və mədəniyyətin inkişafına
müstəsna əhəmiyyət verərək bu sahəni mədəni
quruculuğun prioritet istiqaməti, milli dövlət siyasətinin
təməl prinsiplərindən biri elan etdi, təhsil sahəsində
islahatlara və təhsil quruculuğuna başladı. Hökumətin
"İbtidai, ali ibtidai və ümumi orta təhsil müəssisələrinin
milliləşdirilməsi haqqında" 28 avqust 1918-ci il tarixli qərarı ilə təhsil müəssisələri
milliləşdirildi. Hökumət 1918-ci il
noyabrın 13-də təhsil müəssisələrində tədrisin
əsasən Azərbaycan dilində və həm də
başqa dillərdə aparılması ilə bağlı
xüsusi qərar qəbul etdi. Həmin qərarla
təlim rus dilində aparılan təhsil müəssisələrində
dövlət dili - Azərbaycan dili məcburi fənn kimi tədris
olunmalı idi. Azərbaycan dili dövlət
dili statusu qazandı, ölkənin təlim-tərbiyə, təhsil
dilinə çevrildi.
1919/20-ci tədris ilinin əvvəllərində
Azərbaycanda 643 ibtidai və 23 orta və orta ixtisas məktəbi
fəaliyyət göstərirdi ki, müvafiq olaraq onlarda 48070
və 9611 şagird (tələbə) təhsil alırdı.
Milli hökumət əvvəlcə
ölkədə ümumi icbari orta təhsilə keçidi
özünün təhsil siyasətində prioritet istiqamət
hesab edirdi. Ölkədə məktəb
islahatı sahəsində dövlət proqramı
üçün təkliflər hazırlamaq istiqamətində
Xalq Maarifi Nazirliyi yanında ümumi təhsil sahəsində
islahat aparmaq, milli proqram və dərsliklər hazırlamaq məqsədilə
hökumət tərəfindən xüsusi fənn
komissiyaları da təsis edildi.
Fənn komissiyaları tərəfindən
hazırlanmış bir sıra yeni dərsliklər hökumətin
ayırdığı vəsait hesabına 1919-cu ildə nəşr
edilib məktəblilərin istifadəsinə verilirdi.
Lakin aprel işğalı (1920) nəticəsində
süquta uğrayan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti milli təhsil
quruculuğu sahəsində nəzərdə tutduğu əsaslı
islahatları axıra çatdıra bilmədi.
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti qurulduqdan
sonra xalq maarifi sisteminin yeni prinsiplər əsasında təşkili
ilə təhsil tarixində yeni dövr başlandı.
Bu işdə Sovet Rusiyasının təhsil
modeli əsas götürüldü, vahid dünyəvi əmək
məktəbi, birgə təhsil, təhsildə hüquq bərabərliyi
prinsipləri ön plana çəkildi.
Azərbaycanda sovet maarif sisteminin
qurulmasının hüquqi əsaslarını müəyyən
edən "Köhnə orta və ibtidai məktəb tiplərini
politexnik məktəblərlə əvəz etmək
haqqında" dekret (1920) verildi. "Azərbaycan
SSR vahid əmək məktəblərinin Əsasnaməsi"
(1920, may) təsdiq edildi. Həmin Əsasnaməyə görə,
ümumtəhsil məktəbləri ikipilləli (I pillə 5
illik I-V siniflər, II pillə 4 illik VI-IX siniflər) oldu. "I
pillə - 5 il - ibtidai məktəb, II pillə
- 4 il orta məktəb kursunu əhatə edirdi (5+4)"
(M.Mextizade "Oçerki istorii sovetskoy şkolı v
Azerbaydjane", str. 22. M. 1962 q). Yeni məktəblərə
"vahid əmək məktəbləri" adı verildi.
Az sonra Azərbaycan İnqilab Komitəsinin
xüsusi dekreti (1920, dekabr) ilə Azərbaycan (türk) dili I
və II pillə məktəblərində əsas tədris
dili kimi təsdiq olundu.
1921/1922-ci dərs ilindən Rusiya
Federasiyasında natamam orta təhsil verən iki konsentrdən
(4+3) ibarət 7 illik məktəblər yaradılmağa
başlandı. Azərbaycanda ilk belə məktəb
1924/1925-ci dərs ilində Bakıda açıldı.
1920-1930-cu illərdə maarifin təməl
prinsiplərindən biri əhali arasında
savadsızlığı ləğv etmək
sayılırdı. Bu hərəkat
Xalq Maarifi Komissarlığı nəzdində
yaradılmış (1920, sentyabr) Savadsızlığı Ləğvetmə
üzrə Mərkəzi Komissiya tərəfindən həyata
keçirilirdi.
Rusiya Federasiyası Xalq Komissarları Soveti
18 dekabr 1923-cü ildə "Vahid əmək məktəbinin
Nizamnaməsi"ni təsdiq etdi. Bu sənədə
əsasən I
və II pillə məktəblərində təhsilalma
müddəti dəyişdirildi, I pillədə 5-dən 4-ə
endirildi, II pillədə 4-dən 5-ə qaldırıldı. Azərbaycanda isə bu dəyişiklik
1932/1933-cü dərs ilindən tətbiq edilməyə
başlandı.
SSRİ XKS və ÜK(b)PMK
"SSRİ-də ibtidai və orta məktəbin strukturu
haqqında" 15 may 1934-cü ildə qərar qəbul etdi. Qərara alındı ki, "2. İbtidai
məktəb - 4 sinifdən (I-IV siniflər), natamam orta məktəb
- 7 sinifdən (I-VII siniflər), orta məktəb - 10 sinifdən
(I-X siniflər) ibarət nəzərdə tutulsun". Bütövlükdə orta məktəbin strukturu
4+3+3 sxemi üzrə quruldu.
Bu sənədlə eyni zamanda 1934/1935-ci dərs
ilindən ümumi icbari 7 illik təhsilə keçilməsi
qərara alındı.
İkinci Dünya müharibəsi illəri
məktəbin, maarifin, ümumiyyətlə təhsilin
inkişafında ən çətin, böhranlı mərhələ
oldu. 1941/1942-ci tədris
ilində 3463 ümumtəhsil məktəbində 569850
şagird təhsil alırdısa, müharibənin vurduğu
zərbə nəticəsində 1944/1945-ci tədris ilində
məktəblərin sayı 3233-ə, şagirdlərin
sayı 482720-yə enmişdi. Müharibə
ümumi icbari 7 illik təhsilə keçid prosesini də ləngitdi,
ümumi təhsilin səviyyəsi aşağı
düşdü. Müharibədən sonrakı illərdə
(1949) ümumi icbari 7 illik təhsilə keçid sürətləndirildi
və bu proses 50-ci illərdə, əsasən, başa
çatdı.
50-ci illərin sonlarında Sov.
İKP MK və SSRİ Nazirlər Sovetinin müvafiq tezisləri
əsasında Sovet dövləti 24 dekabr 1958-ci ildə "Məktəbin
həyatla əlaqəsinin möhkəmləndirilməsi və
SSRİ-də xalq maarifi sisteminin daha da inkişaf etdirilməsi
haqqında" qanun qəbul etdi və sovet məktəbinin qarşısında
yeni vəzifələr qoydu:
- şagirdləri həyata
və ictimai faydalı əməyə hazırlamaq;
- ölkədə
yediillik ümumi icbari təhsil əvəzinə səkkizillik
ümumi icbari təhsili həyata keçirmək;
- gənclərin tam
orta təhsilini təlimin məhsuldar əməklə əlaqəsi
əsasında həyata
keçirmək;
- fəhlə və kəndli
gənclər məktəblərinin, internat məktəblərin,
günüuzadılmış məktəb və qrupların,
əmək politexnik məktəblərin şəbəkəsini
genişləndirmək.
Həmin vəzifələr 60-cı illərin
ortalarında əsasən yerinə yetirildi.
Yeddiillik məktəblər səkkizilliyə,
onillik orta məktəblər istehsalat təlimi verən
onbirillik orta məktəblərə çevrildi.
Orta ümumtəhsil məktəbinin strukturu
4+4+3 sxemi üzrə quruldu.
1960/1961-ci tədris ilində respublikada fəaliyyət
göstərən 3837 ümumtəhsil məktəbindən 300-ü
(7,8%), 1965/1966-cı tədris ilində isə
4195 məktəbdən 1881-i (44,8%) səkkizillik məktəblər
idi.
SSRİ hökumətinin "Orta ümumtəhsil
məktəblərinin işinin daha da
yaxşılaşdırılması tədbirləri
haqqında" qərarına əsasən 1966-cı ildə
ümumi icbari orta təhsilə keçilməsinə
başlandı. 11 illik təhsil müddəti yenidən 10
illiklə əvəzləndi (4+4+2).
Azərbaycanda ümumi icbari orta təhsilə
keçidə ötən əsrin 60-cı illərinin
ortalarından başlansa da, bu ideyanın tam gerçəkləşməsi
70-ci illərdə mümkün oldu.
Ümumi orta təhsil məktəbləri şəbəkəsi
1965-ci illə müqayisədə 2,6 dəfədən
çox artaraq, 765-dən 1964-ə çatdı, 1145 ibtidai məktəb
natamam orta məktəbə çevrildi.
SSRİ Nazirlər Soveti 8 sentyabr 1970-ci ildə
"Orta ümumtəhsil məktəbinin Nizamnaməsi"ni təsdiq etdi. Nizamnamədə orta ümumtəhsil
məktəbinin strukturu haqqında belə bir müddəa
öz əksini tapdı: "Yerli şəraitdən
asılı olaraq ümumi orta təhsilin vahidliyini və
bütün pillələrin varisliyini saxlamaqla,
ayrılıqda tərkibində I-III (IV) siniflər olmaqla
ibtidai məktəblər, tərkibində I-VIII siniflər
olmaqla səkkizillik məktəblər, tərkibində I-X (XI) siniflər olmaqla orta məktəblər
yaradılır" (3+5+2).
SSRİ Ali Soveti 19 iyul 1973-cü ildə
"SSRİ və müttəfiq respublikaların xalq təhsili
haqqında qanunun əsasları"nı
təsdiq etdi. Qanunla orta ümumtəhsil məktəbinin
strukturu Nizamnamədə olduğu kimi qəbul edildi.
Strukturda mötərizədə göstərilən
IV və XI siniflər Baltikyanı respublikaların ümumtəhsil
məktəblərinə şamil edilirdi.
Ötən əsrin 70-80-ci illərində
respublikada aparılan genişmiqyaslı məktəb tikintisi
ümumtəhsil məktəblərində tədris şəraitinin
yaxşılaşmasına, tədrisin səviyyəsinin
yüksəldilməsinə səbəb oldu.
1982-ci ilin sonunda Heydər Əliyevin
SSRİ-nin ali rəhbərliyinə irəli çəkilməsi,
dövlətin həm də təhsil siyasətinə və təhsil
islahatlarına rəhbərlik etməsi ölkədə, o
cümlədən Azərbaycanda ümumtəhsil məktəblərinin
inkişafına və məktəb islahatlarının
aparılmasına zəmin yaratdı. 1984-cü
ildə SSRİ-də aparılan ümumtəhsil və peşə
məktəbləri üzrə islahatın əsas istiqamətləri
və strategiyasının müəyyənləşdirilməsi,
həmin islahatın icra mexanizminin işlənib
hazırlanması İslahat Komissiyasının sədri Heydər
Əliyevin adı ilə bağlıdır.
Komissiyanın hazırladığı "Ümumtəhsil və
peşə məktəbi islahatının əsas istiqamətləri"ndə
nəzərdə tutulan bir çox məsələlər (6
yaşdan təhsil, 11 illik icbari orta təhsil, "Bilik
günü"nün təsis edilməsi, ümumi orta təhsildə
tədrisin təmayüllər və dərinləşmiş
siniflər əsasında qurulması və s.) həyata
keçirilsə də, sonrakı siyasi proseslər
qarşıya qoyulan məktəb islahatının tam
reallaşmasına imkan vermədi. Dövlət "Ümumtəhsil
və peşə məktəbi islahatının əsas
istiqamətləri"ndə ümumi orta təhsilin strukturunu
aşağıdakı kimi müəyyənləşdirildi:
İbtidai məktəb - I-IV siniflər;
natamam orta məktəb - V-IX siniflər; orta məktəb -
X-XI siniflər (4+5+2).
SSRİ dövlətinin 1985-ci ildə xalq
təhsili haqqında qəbul etdiyi qanunla ümumtəhsil məktəbinin
strukturunu "Əsas istiqamətlər"də olduğu
kimi təsdiq etdi.
Sovet imperiyasının süqutu və
ölkəmizdə dövlət müstəqilliyinin bərpası
(1991) ilə Azərbaycan tarixində ikinci dəfə təhsil
sisteminin milli ənənələr, ümumbəşəri dəyərlər
əsasında yenidən qurulması üçün tarixi
şərait və imkan yarandı. Lakin müstəqillik ərəfəsində Ermənistan
- Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsi nəticəsində
(1988-1991) təhsildə başlanmış böhranlı vəziyyət
müstəqilliyin ilk illərində Ermənistanın ölkəmizə
təcavüzü səbəbindən (1991-1993) daha da dərinləşdi.
Heydər Əliyevin yenidən Azərbaycan
rəhbərliyinə qayıdışı ilə təhsil,
elm və mədəniyyətdə də böhranın
qarşısı alındı, tezliklə ölkədə
siyasi və iqtisadi sabitlik təmin olundu.
Müstəqil Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasında (1995) təhsilin dövlətin strateji sahəsi
olması bir daha təsdiqləndi, pulsuz icbari ümumi orta təhsilə
dövlət təminatı verildi. Ölkədə
əsaslı islahatlara başlamaq üçün iqtisadi və
hüquqi baza yaradıldı.
Azərbaycan Respublikasında təhsil sahəsində
islahatlar üzrə Dövlət Komissiyası tərəfindən
"Azərbaycan Respublikasının təhsil sahəsində
İslahat Proqramı" hazırlanıb təsdiq (1999, 15
iyun) olundu. Dövlət Proqramında
milli təhsil sistemində aparılacaq islahatların
konsepsiyası, uzunmüddətli inkişaf strategiyası və
prioritet istiqamətləri müəyyənləşdirildi.
Azərbaycan Respublikasında milli təhsil
quruculuğu sahəsində islahatlar "Azərbaycan
Respublikasının təhsil sahəsində İslahatlar
Proqramı" və bu Proqramın komponent və alt-komponentləri
üzrə təsdiq olunmuş İnkişaf Proqramları, Azərbaycan
hökuməti ilə Dünya Bankı arasında
imzalanmış sazişlər əsasında
hazırlanmış təhsil sektorunun inkişaf layihələri,
beynəlxalq qurumlarla Təhsil Nazirliyi arasında
bağlanmış sazişlər üzrə həyata
keçirilən layihələr əsasında
aparılır.
"Proqram"da qeyd edildi ki, "Təhsil
sisteminin strukturunun yenidən qurulması təhsil sahəsində
aparılan islahatların əsasını təşkil
edir". Və "...təhsil sisteminin strukturunun yenidən
qurulması prosesinin sürətləndirilməsini təmin
etmək" bir vəzifə kimi qarşıya qoyuldu.
Hər bir dövlət mövcud cəmiyyətin
müəyyən mərhələlərində ölkənin
inkişaf səviyyəsindən asılı olaraq məktəb
qarşısında duran məqsədləri müəyyənləşdirir.
Ölkəmizdə bərqərar olan bazar iqtisadiyyatı cəmiyyətinin
tələblərinə uyğun olaraq dövlətimiz tərəfindən
indiki dövr və perspektiv üçün məktəb
qarşısında qoyulan məqsədlər 2009-cu ildə qəbul
edilmiş "Təhsil haqqında" Azərbaycan
Respublikasının Qanununun 4-cü maddəsinin müvafiq bəndlərində
təsbit olunmuşdur:
"4.0.1. Azərbaycan dövləti
qarşısında öz məsuliyyətini dərk edən,
xalqının milli ənənələrinə və
demokratiya prinsiplərinə, insan hüquqları və
azadlıqlarına hörmət edən, vətənpərvərlik
və azərbaycançılıq ideyalarına sadiq olan, müstəqil və yaradıcı
düşünən vətəndaş və şəxsiyyət
yetişdirmək;
4.0.3. sistemləşdirilmiş
bilik, bacarıq və vərdişlərin mənimsənilməsini...
təmin etmək, təhsilalanları ictimai həyata və səmərəli
əmək fəaliyyətinə hazırlamaq".
Dövlət Azərbaycan Respulikası
Konstitusiyasının tələblərini yerinə yetirərək
hər bir vətəndaşın təhsil alması
üçün müvafiq şəraitin yaradılmasına təminat
verir və təhsilin hər hansı pilləsindən, səviyyəsindən
və formasından məhrum edilməsinə yol vermir.
Müstəqillik illərində ikinci dəfə
- 2009-cu ildə "Təhsil haqqında" qanun qəbul
edildi. Birinci qanun (1992) artıq
yeni bazar iqtisadiyyatı cəmiyyətinin tələblərinə
və ölkəmizin sosial-iqtisadi və mədəni
inkişafına cavab vermirdi. Yeni qanunda bir
çox müddəalar dəqiqləşdirilmiş, ölkəmizin
inkişaf səviyyəsinə və inkişaf etmiş
ölkələrin təhsil standartlarına
uyğunlaşdırılmışdır. Təhsilin əsas
məqsədləri, təhsilin formaları, təhsilalma
formaları və s. daha dəqiq əks etdirilmişdir.
Qanunda ümumtəhsil məktəbinin
strukturu müəyyənləşdirilmiş, lakin təhsilalma
müddəti nə səviyyələr üzrə, nə də
bütövlükdə tam orta təhsil üzrə göstərilməmişdir.
"19.4. Azərbaycan Respublikasında ümumi təhsil
ibtidai təhsil, ümumi orta təhsil və tam orta təhsildən
ibarətdir. 19.5. ümumi təhsilin
təhsil səviyyələri üzrə müddəti, ...
müvafiq icra hakimiyyəti orqanı tərəfindən
müəyyən edilir". Deməli, qanun ümumtəhsil məktəbində
təhsilalma müddətinin müəyyənləşdirilməsini
hökumətin ixtiyarına verdi.
Respublika hökuməti 13.01.2011-ci il tarixli
qərarı ilə
"Ümumtəhsil məktəbinin Nümunəvi
Nizamnaməsi"ni təsdiq etmiş, ümumtəhsil məktəbinin
strukturu və təhsilalma müddəti hazırda mövcud
olduğu kimi saxlanılmışdır: ibtidai məktəb
(I-IV siniflər), ümumi orta (əsas, natamam orta) məktəb
(I-IX siniflər), tam orta məktəb (X-XI siniflər)-(4+5+2). Bu struktur keçmiş SSRİ-də 1984-cü ildən
keçirilən ümumtəhsil və peşə məktəbi
islahatının əsas istiqamətlərində müəyyən
edilmiş, 1985-ci ildə xalq təhsili haqqında qəbul
edilmiş qanunla təsdiq edilmişdir. SSRİ-nin
Baltikyanı respublikalarında - Latviya, Litva və Estoniyada isə
orta ümumtəhsil məktəblərində təhsilalma
müddəti 11 illikdən 12 illiyə keçirildi.
Ölkəmizin ümumtəhsil məktəbində
təhsil müddətinin 12 ilə qaldırılması məsələsi
təhsildə islahat başlanan anlardan qoyulmuşdu.
Bu, dövrün, zamanın tələbidir.
Çünki keçən dövr ərzində (1984-cü il islahatından) dünyada elmin, texnikanın və
mədəniyyətin inkişafı nəticəsində elmi
kəşflərin, elmi biliklərin həcmi xeyli artmışdır.
Onlar haqqında zəruri məlumatların məktəb
proqramlarına, dərsliklərinə gətirilməsi, 11
illik məktəbin "çərçivəsinə"
sıxlaşdırılması uşaqların həddindən
artıq yüklənməsinə
səbəb olar, onların sağlamlığına mənfi
təsir göstərə bilər.
Dünyanın və Avropanın inkişaf
etmiş ölkələrində fəaliyyət göstərən
12 illik orta ümumtəhsil məktəblərinin uzunmüddətli
təcrübəsi bu təhsilalma müddətinin daha optimal
olduğunu çoxdan sübut etmişdir.
Təsadüfi deyildir ki, dünyanın əksər
ölkələrində ümumi təhsil 12 illikdir. Ölkəmizin yerləşdiyi regionda olan ölkələrdə
də xeyli vaxtdır ki, 12 illik ümumi orta təhsilə
keçilmişdir.
Ümumtəhsil məktəbində təhsil
müddətini daha bir il uzatmağın
vacibliyini nəzərə alan Rusiya hökumətinin
tapşırığına əsasən keçən əsrin
sonu, XXI əsrin ilk illərində Rusiya Təhsil
Akademiyası bir neçə il tədqiqat apararaq
aşağıdakı nəticələrə gəlmişdir:
1) hazırda təhsilalanların
səhhətini pisləşdirən təlim
yükünün həcmini azaltmağa imkan verəcək;
2) alınan təhsilin keyfiyyətini
yüksəltməyə imkan yaranacaq;
3) yaranmış demoqrafik şəraiti
nəzərə alaraq, perspektivdə maddi-maliyyə
resurslarına qənaət etməyə imkan verəcək;
4) gənclərin əlavə məşğulluğunu
təmin edəcəkdir (Y.M.Neymatov "Obrazovaniye v XXI
veke", M. 2002., str.311).
Görəsən, sübut olunmuş bir
həqiqəti bir daha sübut etməyə ehtiyac varmı?
Bunlardan başqa onu da qeyd etmək yerinə
düşər ki, 12 illik təhsil tam orta təhsil
haqqında attestatlarımızın xarici ölkələrdə
tanınmasını təmin edəcək, struktur
baxımından Avropa və dünya təhsil sisteminə
inteqrasiya olunmağa təkan verəcəkdir.
Arif
MURADOV,
Azərbaycan
Respublikasının
əməkdar müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 13 aprel.- S.5.