"Müasir
təhsilin metodoloji problemləri"nə yeni baxış
Respublikamızda yerinə
yetirilən məqsədyönlü təhsil islahatları
elmi-pedaqoji tədqiqatlar qarşısında da ciddi vəzifələr
qoymuşdur. Müasir
dövrdə tətbiqi tədqiqatlarla yanaşı, bu tədqiqatların
aparılması üçün istiqamətverici elmi baza
rolunu oynayan nəzəri araşdırmalara ciddi diqqət
yetirilməsi də vacib məsələlərdən biridir. İlk növbədə təhsilin elmi-nəzəri,
metodoloji problemləri ilə bağlı araşdırmalar
xüsusi aktuallıq kəsb edir. Bu baxımdan Rusiya Dövlət
Təhsil Akademiyasının həqiqi üzvü, professor Abdulla Mehrabovun "Müasir təhsilin
metodoloji problemləri" adlı yeni nəşr olunmuş
monoqrafiyası özünün diqqəti çəkən
bir sıra səciyyəvi xüsusiyyətləri ilə
seçilir.
Üç bölmədən, 14 yarımfəsildən
ibarət olan monoqrafiyada təhsilin və elmi fəaliyyətin
metodologiyasının mahiyyəti və məzmunu məsələləri,
təlimin məzmunu və təşkilinin müasir problemləri,
eləcə də təhsil sistemində keyfiyyət təminatının
və onun idarə olunmasının metodoloji aspektləri
öz əksini tapmışdır. Müəllif, hər
şeydən əvvəl, metodologiyanın obyekti və struktur
məsələlərini nəzərdən keçirmiş,
tədris-təlim fəaliyyətinin metodologiyasını yeni
yanaşmalar əsasında tədqiq etmişdir.
Araşdırmalar göstərir ki, fəaliyyətin
metod və vasitələri, məntiqi təşkili
haqqında təlim və nəzəriyyələr sistemi
bütövlükdə metodologiya anlayışının
mahiyyətini ifadə edir. Tətbiqi mənada metodologiya təhsilalanın,
yaxud tədqiqatçının konkret fənnə, elm sahəsinə
aid biliklərin qazanılması və fəaliyyət prosesində
əsaslandığı prinsip və yanaşmalar sistemi kimi
başa düşülür.
Metodologiyanın struktur sxemində
üç mühüm istiqamət: 1) fəaliyyətin
xarakteristikası, 2) fəaliyyətin məntiqi strukturu və
3) fəaliyyətin zamanla bağlı strukturu əsas yer tutur.
Birinci istiqamətə - yəni fəaliyyətin
xarakteristikasına əsas xüsusiyyətlər, prinsiplər,
əsas şərhlər, fəaliyyət normaları; ikinci
istiqamətə - yəni fəaliyyətin məntiqi
strukturuna subyekt, obyekt, forma, vasitə, metodlar, fəaliyyətin
nəticələri; üçüncü istiqamətə -
yəni fəaliyyətin zamanla bağlı strukturuna isə
faza, mərhələ, fəaliyyət növləri aid edilir.
Bu məsələlər monoqrafiyada ətraflı,
müasir elmi-pedaqoji yanaşmalar əsasında məntiqi
izahını tapmışdır. Monoqrafiyada tədris fəaliyyətinin
metodologiyasından bəhs olunarkən belə bir fikir əsaslandırılır
ki, tədris-təlim prosesinin təşkili formalarına
münasibət dəyişməli və beləliklə,
aşağıda göstərilən istiqamətlərə
üstünlük verilməlidir:
1) təhsilalmanın müxtəlif
formalarının (açıq, eksternat, distant və s. yolla təhsilalma)
inkişafı; 2) təhsilalanların özünütəhsil və
sərbəst fəaliyyətinə üstünlüyün verilməsi; 3) fənyönümlü
və modul tipli təhsilalmanın rasional
uyğunlaşdırılması, nəticəyönümlü
təhsilvermənin təşkilinə metodik təminatda davamlılıq; 4) distant təhsilin inkişafı;
5) tədrisin təşkilinin qeyri-ənənəvi,
xüsusilə interaktiv formalarının inkişafı; 6)
özünüqiymətləndirmə yolu ilə təhsilalanların
təlim nailiyyətlərinə nəzarətin inkişaf
dinamikasının təmin edilməsi. Monoqrafiyada fəaliyyət
metodları metodologiyanın əsas problemlərindən biri
kimi qeyd olunur və bu məsələyə elmi-pedaqoji ədəbiyyatda
iki yanaşmanın olduğu əsaslandırılır. Belə
ki, birinci yanaşmaya görə əvvəlcədən
seçilmiş kriteriyalar əsasında metodlar böyük
qruplarda birləşdirilir, seçim vahidi möhkəmləndirilir,
metodlar təsnifatlaşdırılır. Bu baxımdan
aşağıda göstərilən təlim
metodlarının üç böyük qrupunu xüsusi dəyərləndirmək
lazımdır:
1) təlim - dərketmə fəaliyyətinin
təşkili ilə bağlı metodlar: buraya şifahi, əyani və praktik,
reproduktiv və problem-axtarıcılıq, induktiv və
deduktiv metodları daxil etmək olar;
2) təlim-dərketmə fəaliyyətini
stimullaşdıran, vəzifə və məsuliyyətlə
bağlı metodlar;
3) tədris-təlim prosesinə nəzarət
və özünənəzarət metodları (şifahi,
yazılı, laborator və s.).
İkinci yanaşmaya görə təlimin
forma və metodik sistemlərinin müasir yanaşmalar əsasında
yenidən tədqiqinə ehtiyac var və bu zaman hər
şeydən əvvəl, didaktik strukturların
tamlığı, bütövlükdə təlim
metodlarının sistemləşdirilməsi nəzərə
alınmalıdır. İkinci yanaşmanın tələbləri
əsasında şərti olaraq təlim metodları
aşağıdakı şəkildə
qruplaşdırılmışdır:
1) Sokrat (mayeftika) metodu; 2) reproduktiv metod; 3)
doqmatik metod; 4) inkişafetdirici təlim metodu; 5)
proqramlaşdırılmış təlim metodu; 6) problemli təlim metodu; 7)
axtarış-tədqiqatçılıq təlim metodu; 8)
kriterial-sistemləşdirilmiş təlim metodu; 9) layihələr metodu; 10) modelləşdirmə
(imitasiya) ilə təlimin təşkili metodu; 11) informasiya
sistemləri ilə bağlı metodlar.
Professor A.Mehrabov ayrı-ayrı təlim
metodlarının mahiyyətinə də aydınlıq gətirmiş,
müasir dövrdə bu metodlardan istifadənin elmi əhəmiyyətini,
spesifik xüsusiyyətlərini
araşdırmışdır. Monoqrafiyada yeni pedaqoji təfəkkürün
formalaşdırılması, elmi fəaliyyətin, informasiya
cəmiyyətində təhsil sisteminin metodoloji problemləri
tədqiq edilmiş, elmi araşdırmalardan alınan nəticələrin
ümumiləşdirilmiş təhlili verilmiş, konseptual
müddəalar əsaslandırılmışdır.
Tarixi təcrübə göstərir ki, cəmiyyətin
inkişafı digər sahələrlə yanaşı təhsil
sistemində də yeni ideyaların meydana
çıxmasına, pedaqoji nəzəriyyələrin yeni
müddəalarla zənginləşməsinə və təbii
ki, yeni pedaqoji təfəkkürün formalaşmasına zəmin
yaradır. Əslində müasir dövrdə təhsil
sisteminin başlıca məqsəd və vəzifələrindən
biri kimi şəxsiyyətin formalaşdırılması yeni
pedaqoji təfəkkürə verilən mühüm tələblərdən
irəli gəlir. Bu baxımdan yeni pedaqoji təfəkkür,
müasir pedaqogika və psixologiya elmlərinin ən yeni nailiyyətlərindən
bəhrələnərək yeni məzmun kəsb edir.
Professor A.Mehrabovun qeyd etdiyi kimi, hazırda yeni pedaqoji təfəkkür
inkişaf edərək müasir dövrün təhsil
konsepsiyasına çevrilməkdədir. Monoqrafiyada bu məsələlərə
tarixilik və müasirlik baxımından aydınlıq gətirilmiş,
yeni pedaqoji və təlim texnologiyalarının, İKT-nin
yeni pedaqoji təfəkkürə təsiri diqqətlə
araşdırılmışdır.
Burada diqqəti cəlb edən məsələlərdən
biri də təhsilşünaslıq və pedaqogika anlayışlarına münasibətin
bildirilməsi, onların müqayisəli təhlilinin verilməsidir.
Müəllif qeyd edir ki, təhsilşünaslığın
bəzi məsələləri pedaqogika elmi çərçivəsində
öyrənildiyinə görə
tədqiqatçıların bəziləri təhsilşünaslığı
bütövlükdə pedaqogikanın tərkib hissəsi kimi
qələmə verməyə çalışırlar. Bu məsələlərlə
bağlı ciddi araşdırmaların aparılması, nəzəri
tədqiqatların daha da genişləndirilməsi monoqrafiyada
müəllif tərəfindən birmənalı dəyərləndirilir.
Monoqrafiyada elmi fəaliyyətin
metodologiyası və onun spesifik xüsusiyyətlərindən
bəhs edilərkən, ilk növbədə, bu istiqamətdə
aparılmış araşdırmalara, o cümlədən
AMEA-nın müxbir üzvü, professor S.Xəlilovun tədqiqatlarına
haqlı olaraq müəllif istinad edir, "Elm haqqında
Elm" kitabı elmşünaslıq sahəsində
ensiklopedik bir əsər kimi qiymətləndirilir. Professor
A.Mehrabov qeyd edir ki, təhsilin məzmununda elmi-texniki biliklərə
birtərəfli yer verilməsi
və onların insan fəaliyyətində, böyük məqsədlər
uğrunda mübarizədə yalnız bir vasitə
olduğunun göstərilməsi və beləliklə, təhsilalanların
çox məsələlərdən xəbərsiz
qalması təhsilin başlıca məqsədlərindən
yayınmağa imkan yaradır. Ona görə təhsil və
elmin qarşılıqlı əlaqələrini daha da
möhkəmləndirmək, inkişaf etmiş ölkələrin
qabaqcıl təcrübəsinə davamlı olaraq diqqət
yetirilməsi vacibdir.
Monoqrafiyada informasiya cəmiyyətində
ali təhsil sisteminin inkişafının metodoloji problemləri
üzərində geniş dayanılır. Burada, ilk növbədə,
ali təhsil sisteminin inkişafının müasir problemlərinin
xüsusiyyətlərinə, bu sahəyə dövlət
qayğısının nəticələrinə diqqət
yetirilir, əldə olunmuş nailiyyətlər göstərilir.
Əsərdə belə bir fikir əsaslandırılır
ki, müasir dövrdə təhsilin
fundamentallılığının saxlanılması ən
vacib məsələlərdən biridir. Təhsilin
fundamentallığı tədris-təlim prosesində
informasiya cəmiyyətinin xüsusiyyətlərini və tələblərini
nəzərə almağı tələb edir. Ali təhsil
müəssisələrində müxtəlif məsələlərlə
bağlı istifadəsi məqbul sayılan informasiyalarla bərabər,
onlarla ziddiyyət təşkil edən alternativ informasiya mənbələrindən
də istifadəyə ehtiyac vardır. Lakin bu zaman həmin
informasiyaların müqayisəsi, təhlili, ümumiləşdirilməsi
və nəticə etibarı ilə cəmiyyətin, dövlətin
inkişafına fayda verən istiqamətə yönəldilməsi
vacibdir. Təcrübə göstərir ki, ənənəvi
qaydada təhsilalanların informasiya ilə mexaniki olaraq
yüklənməsi, biliyin qazanılmasında əsasən
yaddaşa, hafizəyə üstünlük verilməsi təhsilalanlarda
zəruri keyfiyyətlərin formalaşmasını ləngidir.
Bu gün təhsilalanlarda, o cümlədən tələbələrdə
yüksək intellektin formalaşdırılması, ilk
növbədə, təfəkkür əməliyyatlarına,
tənqidi, məntiqi və yaradıcı təfəkkürün
hərəkətə gətirilməsinə əsaslanmalıdır.
Diqqəti çəkən məqamlardan biri də budur ki, professor A.Mehrabovun
araşdırmalarında bu məsələlərə də
önəm verilmiş, elmi ümumiləşdirmələr
aparılaraq problemin nəzəri baxımdan əsaslandırılmasına
xüsusi diqqət yetirilmişdir.
Müasir araşdırmalar göstərir
ki, hazırkı dövrdə təlimin məzmununa gətirilən
informasiyalar təkcə ayrı-ayrı öyrənənlərə
deyil, bütövlükdə cəmiyyətə istiqamətlənməli,
cəmiyyətin sosial, iqtisadi, siyasi-mədəni
inkişafında təkanverici rol oynamalıdır. Bu
baxımdan yeni texnologiyalara diqqətin artırılması,
müasir texnologiyaların kompleks yanaşma əsasında
hazırlanması vacibdir. Monoqrafiyada hazırkı dövrdə
ali təhsilin təşkilinə və kadr
hazırlığına
yanaşmalarda iki əsas meyilin - "universitet-firma"
və "universitet-cəmiyyət"in fərqli xüsusiyyətləri
şərh edilmiş, onların göstəriciləri müəyyənləşdirilmişdir.
Həmin göstəricilər tədqiqatçı tərəfindən aşağıdakı kimi
qruplaşdırılmışdır: 1) keyfiyyətin
qiymətləndirilməsi; 2) muxtariyyətin verilməsi; 3) ali
təhsilin təşkilinə keçidin əsas istiqamətləri
və yolu; 4) elmi araşdırmalar; 5) təhsil sahəsinin
üstün inkişaf edən sahə kimi dəyərləndirilməsi;
6) ali təhsil müəssisəsinin
məsrəflər və investisiya baxımından fəaliyyəti;
7) təhsil sahəsində effektivlik; 8) ali təhsildə
vergilər üzrə kadrların hazırlanması; 9)
dövlət maliyyələşdirilməsinin xarakteri; 10)
sosial ədalət prinsipi. Monoqrafiyada verilmiş cədvəldə
"universitet-firma" və "universitet-cəmiyyət"in
göstəricilərinin məzmunu konkret müddəalarla
öz əksini
tapmışdır.
Əsərin ən mühüm müsbət
məziyyətlərindən biri də ümummilli lider Heydər Əliyevin
"Təhsil sahəsi həyatımızın ən gərəkli,
ən mühüm sahəsidir. O, milli məqsədlər, mənafelər
əsasında qurulmalıdır" ideyası əsas
götürülərək müasir təhsil sisteminin
metodoloji təhlilinin araşdırılmasıdır. Burada
pedaqoji proses və tədris-təlim prosesi
anlayışlarının da ümumi və fərqli
xüsusiyyətlərinə nəzər yetirilir, tədris-təlim
prosesi anlayışının məzmunca daha çox əhatəli
olduğu əsaslandırılır, müasir yanaşmalar əsasında
onun komponentləri tədqiq edilir.
Monoqrafiyada
diqqəti çəkən ən mühüm məsələlərdən
biri təlimin məzmunu və təşkilinin metodoloji problemlərinin
elmi əsaslarının araşdırılmasıdır.
Burada, ilk növbədə, təhsilin məzmunu və fəaliyyət
arasındakı münasibətlərin tənzimlənməsi,
təlim prosesində kompetensiyaların
formalaşdırılması, inklüziv təhsil, tədris-təlim
prosesinin unifikasiyasında fundamental elmi
araşdırmaların metodoloji
problemləri ilk dəfə tədqiqata cəlb edilmişdir. Tədqiqatçı
təhsilin məzmununun yeniləşdirilməsi zamanı nəzərə
alınması tələb olunan prinsiplər üzərində
geniş dayanır, onların
şərhini verərək, fəaliyyətlə
bağlı universal bacarıqların
formalaşdırılmasının əsas prinsiplərini
müəyyənləşdirir. Araşdırmaları təhlil
edərək müəllif özünün elmi qənaətini
diqqətə çatdırır, təhsilin məzmunu ilə
fəaliyyət arasındakı münasibətlərin həlli
üçün, ilk növbədə, nəticəyönümlü
təhsil standartlarının hazırlanmasını məqsədəuyğun
hesab edir.
Professor A.Mehrabov monoqrafiyada keyfiyyət,
onun dəyərləndirilməsi və idarə olunması
problemlərinə xüsusi yer ayırmış, bu məsələlərin
elmi şərhini vermişdir. Burada pedaqoji ölçmələrin
metodologiyası, islam dəyərləri və ondan tədris-təlim
prosesində istifadə olunması, təhsil sistemində
keyfiyyətin təminatı və
ölçülməsinin metodoloji problemlərini də tədqiqata
cəlb etmişdir.
Monoqrafiyada keyfiyyətin idarəolunma modelləri,
statistik tənzimləmə, keyfiyyət kateqoriyaları ilə
istehlak qiymətlərinin qarşılıqlı əlaqələri,
kvalimetriyanın strukturu, keyfiyyətin qiymətləndirilməsi
metodları və metodoloji təminatının sadələşdirilmiş
strukturu sxem şəklində verilməklə yanaşı,
onların komponentlərinin elmi-pedaqoji mahiyyəti müasir
yanaşmalar əsasında izah edilmişdir.
Bütövlükdə, monoqrafiyanın məzmunu
özünün müasirliyi ilə seçilir, yeni elmi
yanaşmaların tədris-təlim prosesinə gətirilməsi
və bunların metodoloji əsaslarının işlənilməsi,
təhsil sistemində yeni pedaqoji təfəkkürün
formalaşdırılması baxımından çox dəyərlidir.
Bu əsər təhsilşünaslıq elminin
formalaşması və inkişafına yeni töhfə kimi
qiymətləndirilməlidir.
İntiqam
CƏBRAYILOV,
pedaqogika üzrə elmlər doktoru,
Hümeyir
ƏHMƏDOV,
pedaqogika üzrə elmlər doktoru
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 13 aprel.- S.4.