"İndi də elə
bil Rəsul Rza ilə danışıram, söhbət edirəm"
Müsahibimiz Rəsul Rza
Fondunun sədri, xalq şairi Fikrət Qocadır
Rəsul Rza (Rəsul
İbrahim oğlu Rzayev) 19 may 1910-cu ildə Göyçayda
doğulub. 1932-ci ildə Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının sədri, 1945-1948-ci illərdə Azərbaycan
Kinematoqrafiya naziri, 1966-1975-ci illərdə Azərbaycan
Ensiklopediyasının baş redaktoru, 1960-1981-ci illərdə
Asiya və Afrika ölkələri ilə Respublika Həmrəylik
Komitəsinin sədri, 1966-1975-ci illərdə Xəbərlər
Mətbuat Agentliyi Respublika İdarə Heyətinin sədri,
1964-cü ildə SSRİ Yazıçılar İttifaqı
İdarə Heyətinin üzvü olmuşdur. "Vətən"
(1942), "Ölməz qəhrəmanlar" (1942),
"İntiqam, intiqam" (1943), "Qəzəb və məhəbbət"
(1943), "Şeirlər" (1959), "Xalq həkimi"
(1961), "Pəncərəmə düşən
işıq" (1962), "Qızılgül olmayaydı"
(1958-1961), "Duyğular, düşüncələr"
(1964), "Dözüm" (1965), "Mənim fikrimcə"
(1967), "Dünən, bu gün,
sabah" (1973), "Güneylər, quzeylər" (1977),
"Üzü küləyə" (1979), "Bir gün də
insan ömrüdür", "Rənglər" əsərlərinin,
uşaqlar üçün "Balacaların şəkilli təbiət
ensiklopediyası" seriyasından kitabça, məqalə və
oçerklərin müəllifidir. Nizami, Esxil, Mayakovski,
Nekrasov, Puşkin, Lermontov, Şevçenko, A.Blok, Lonqfello,
Bayron, H.Heyne, Ş.Petefi, Qarsia, Lorka, Nezval, N.Hikmət kimi bir
çox dünya yazarlarının əsərlərini
doğma dilimizə çevirib. 1943-cü ildə Azərbaycanın
əməkdar incəsənət xadimi, 1951-ci ildə SSRİ
Dövlət Mükafatı laureatı, 1960-cı ildə
Azərbaycanın xalq şairi, 1980-ci ildə Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı fəxri adlarına layiq görülüb.
Rəsul Rza 1 aprel 1981-ci ildə Bakıda dünyasını dəyişib.
Fəxri xiyabanda dəfn olunub.
- Fikrət müəllim, "Mən
elə bir maestroyam ki, dindirdiyim bu telləri kimsə
çalmamış" - misraları ilə Rəsul Rza
yaradıcılığına bəlkə bir körpü salaq...
-
Əslində, sənətkar haqqında özündən
yaxşı heç kəs dəqiq deyə bilməz.
Çünki hər kəs özü-özünü daha
yaxşı tanıyır, hər bir yaradıcı insanın
içində başqalarının görmədiyi bir gizli
40-cı qapı var.
Bağlı qapı... lap nağıllarda olan qapılardan... və
o bağlı qapının arxasında nələr
olduğunu ancaq qapı sahibi özü bilər. Rəsul Rza
öz sanbalını, öz gücünü bilən şəxsiyyət
olub...
Şairin
yaradıcılığında ən qabarıq cəhət
müasirlikdir. İstər poeziyasında, istər nəsr əsərlərində
qələmə aldığı, tərənnüm etdiyi bir
çox fikirlər yenə də bu günümüzlə səsləşir,
oxucunu gələcəyə ruhlandırır, Vətəni
sevməyə,
onun dəyərini bilməyə kökləyir. Bu da daha
çox ailədən, nəsildən gələn xüsusiyyətlərdi...
Rəsul Rzanın uşaqlığı, gəncliyi
Göyçayda keçib. Ziyalı bir ailədə
böyüyüb. Atası savadlı, zəngin
düşüncəli, açıqfikirli bir şəxs olub. Uzun illər mirzəlik
etdiyindən adına "Mirzə İbrahim" deyərmişlər. Hələ 1913-cü
ildə ilk qız övladı Kübranı Tiflisə, ikinci
qızı Saranı isə yeni tipli məktəbə
oxumağa göndərdiyi, üstəlik də qızlarına
çadra örtdürmədiyi səbəbindən
Göyçayın o zamankı bəzi cəhalətpərəst
qüvvələri Mirzə İbrahimin ailəsini
"babı", "bəhayi" belə
adlandırıblar. Bu barədə Rəsul Rza özü
"Avtobioqrafiyam" yazısında daha ətraflı məlumat
verib.
Qızım, Rəsul Rza kimi nəhənglər
dünyaya böyük bir aysberq kimi gəlirlər, onların əsas
hissəsi, nəhrin dərin qatlarındadır... Yəni onların görünməyən
tərəfi daha dərində olur. Zaman keçdikcə, illər
geri çəkildikcə, biz mahiyyət etibarilə onları
daha aydın görə bilirik. Rəsul Rzanın dünyaya gəlişindən
bir əsr keçib, hələ indi-indi görürük ki,
illərin arxasından əsas konturları asta-asta
görünən bu aysberq necə nəhəng imiş...
Zamanın suları durulduqca, biz bu aysberqi bütöv görməyə
başlayacağıq...
- Azərbaycan poeziyasında Rəsul Rzanın yeri...
- Hər bir şair özü boyda, öz ömrü qədər bir şeirdi. Şair ürəyi,
şair beyni şeir yaradan, şeir işləyən, şeir
cilalayan canlı bir laboratoriyaya bənzər. Analiz etsək
görərik ki, əsl şairlərin ilk şeirləri ilə
son şeirləri arasında çox ciddi bir bağlılıq,
körpü, rabitə var.
- Rəsul Rza - zamanın nəbzini
tutan şair, Nigar Rəfibəyli - kəpənək qanadı
qədər zərif misralar müəllifi, Anar - gəncliyin
yazarı, Günel Anarqızı - bu günün
yazıçısıdı... istedad da irsidimi, sizcə?..
-
Bilirsiniz, Rəsul Rza özü dahi bir şairdi, tərcüməçidi,
eksiklopedik biliyə malik bir alimdi, ictimai xadimdi, Nigar xanım
tanınmış, hər zaman sevilən, seçilən,
oxunan şairədi. Anarın öz auditoriyası olub həmişə.
Günelin də özünəməxsus yolu var.
- Orta məktəbdə -
30-35 il əvvəli deyirəm - Rəsul Rzanı Mayakovskinin
davamçısı kimi təqdim edirdilər.
-
Bu bir dalğa idi poeziyada, Mayakovski dalğası, gəldi və
keçib getdi. Ötüb keçən kimi də hərə
öz yolunu tapdı. Rəsul Rza da həmin dövrdə gəldi
şeirə, özünün sərbəst şeirini gətirdi,
olmayan bir yol açdı Azərbaycan poeziyasında. Rəsul Rza misraları elə
bil sərbəst şeir deyil, milli şeir janrıdı... Əslində
elə tarixən sərbəst vəznin kökləri bizdə
olub, lap qədimdən... Dədə Qorqudda da var, Sabirin
özündə də, ritm var, amma qafiyə yoxdu. Yəni bir
daha deyirəm, Rəsulun poeziyamıza gətirdiyi sərbəst
şeir yolu onun öz yolu idi, o heç kəsin, o cümlədən
Mayakovskinin də davamçısı deyildi.
- Mayakovski
yaradıcılığında pafos, tərənnüm daha
qabarıqdır... Rəsul Rzada isə misralar sanki
güzgüdü, rəsm əsəridi...
-
Sözünüzə qüvvət, hətta spiçkanın
(kibritin) tərənnümü var Mayakovskidə. Amma bununla
belə, o özü də böyük şairdi.
- Fikrət müəllim,
Azərbaycanın yaxın keçmişində Rəsul Rza səhifəsi...
- Rəsul
Rza səhifəsində əslində bir neçə Rəsul
Rza ilə rastlaşırıq. Ensiklopediyaçı alim Rəsul
Rza, şair Rəsul Rza, dramaturq Rəsul Rza, tərcüməçi
Rəsul Rza... bu məziyyətlərə malik olan hər bir
ictimai xadim, mədəniyyətimizdə xüsusi səhifəsi
olan şəxsiyyətdir.
- 1945-1948-ci illərdə
Azərbaycanın Kinematoqrafiya naziri Rəsul Rza olub.
- 22
adda film Rəsul Rza yaradıcılığı ilə
bağlıdır. O boyda fikir, düşüncə sahibi
olmaq mütaliəsiz mümkün olmazdı. Ümumiyyətlə,
Rəsul Rza çox mütaliəli,
görüb-götürmüş bir insan olub.
Təkcə
dünya ədəbiyyatından etdiyi tərcümələrin
siyahısına və coğrafi əhatə dairəsinə nəzər
salmaq kifayətdir ki, onun dünya ədəbi mühitinə
necə dərindən bələd olduğunu görə bilək.
- Mikayıl Müşfiqə
həsr etdiyi "Qızılgül olmayaydı"
poeması barədə fikriniz?
- Rəsul
Rza özü yazırdı "... yaşıdlarım
arasında yazıçılardan ən çox Mikayıl
Müşfiqlə bağlı idim. Müşfiq,
yaradıcılığının çiçəkləndiyi
bir dövrdə, 1937-ci ildə facianə məhv oldu. Biz
Müşfiqlə yalnız dost deyildik, eyni zamanda
yaradıcılıq işi ilə bağlı idik. Lermontovun
"Demon" əsərini, Puşkinin "Yevgeni Onegin"indən
Tatyananın məktubunu bir yerdə tərcümə
etmişdik. Müşfiqi mən namuslu, çox prinsipial,
yaradıcılıq məsələlərində ciddi və
tələbkar insan kimi tanıyırdım".
- Rəsul Rzanın ədəbi
aləmlə bağlı hansı fikri sizin üçün
qiymətlidir?
- Əslində,
onun bu gün də gündəmdən düşməyən,
köhnəlməyən, öz dəyərini saxlayan bir
çox fikirləri... Məsələn, "Böyük
mövzular böyük yetkinlik tələb edir. Elə
mövzular var ki, bir ağrı kimi səndən əl çəkmir,
rahatlıq vermir, öz təzahür və ifadəsini
tapmayınca, insanı rahat buraxmır. Bu ağrı
böyük məhəbbət kimidir, verdiyi bütün
iztirablarla şirin və qiymətlidir". Və yaxud "Dil
- millətin varlığı, onun həyat səhifəsində
imzasıdır. Bir millətin yerini əlindən almaq olar,
onun var-dövlətini talan etmək olar, o yenə də milli
varlığını itirmir, millət olaraq qalır. Bir
millətin dilini əlindən alarsan, o millət öz milli
simasını itirər. Ana dili millətin mənəvi
varlığı, canı, qanı, adı-sanıdır. Odur
ki, milli dil uğrunda mübarizə millətin mənliyi
uğrunda mübarizə deməkdir".
- Bu
gün Rəsul Rza Fikrət Qocanın yaddaşında...
- Rəsul Rza ilə görüşlərimiz
çox olub. Ömrünün son dönəmində Rəsul
Rza çox ağır bir xəstəlik keçirdi. Onun səhhətilə
bağlı bütün bəlalarının başında
şəkər dayanırdı.
- Xiffət
çəkirdimi? Ən yaxın dostlarına etiraf edirdimi
acılarını?
- Qətiyyən. O elə möhkəm
xarakterə malik idi ki, acısını çəkə
bilirdi, həzm edə bilirdi. Əgər
çalışsaydım ki, bir söz salım, o özü
qoymazdı, söhbəti dəyişərdi. Hökmlü
adamdı, bərk adamdı... siqaret çəkməzdi... o qədər
fikir çəkirdi ki, siqaretə ehtiyac qalmırdı. Xobbisi
gəzmək, bir də mütaliəydi. O, ədəbi aləmə
gəncliyindən hazırlıqlı, mütaliəli gəlmişdi.
Fikirləri aydın, işıqlı adam idi. İrəlini
son dərəcə aydın görürdü Rəsul Rza.
- Sizin şəxsi
həyatınızda Rəsul
Rzanın rolu?
- Üstünə qaçmamışam
heç. Amma elə bilmişəm həmişə onun nəzarətindəyəm.
Rəsulun varlığı məni bəlkə də
çox şeydən çəkindirib. İndi də elə bil onunla danışıram,
söhbət edirəm. Bir yaxşı iş görəndə
elə bilirəm onun imtahanından yaxşı
çıxmışam, bir müddət ürəkli gəzirəm.
- Rəsul
Rza nə qədər tələbkar olsa da, təbiətən
ürəyiyumşaq, xeyirxah insan imiş.
Özünüzü Rəsul Rza xeyirxahlığının
davamçısı hesab edərdiniz?
- Yaxşılara, istedadı olanlara
çalışmışam kömək edim. Vicdanımı
sakit eləmək üçün, özümü mənən
yaşatmaq üçün yaxşılara pis deməmişəm,
mən də kiməsə nəsə eləmişəm...
- Fikrət
müəllim, ədəbi aləmdən danışılanda
həmişə bu bölgünü eşitmişik.
60-cılar, 70-cilər, 80-cilər... Mən hadisələrin
içində, 16 il səngərdə olan bir insan kimi gözləyirdim
ki, 1987-2012-ci illər arasında bizim dövrün də salnaməsi
yaranacaq.
- Yox, o da deyil. Həmişə
fırtınada, tufanda, seldə - mən kənd adamıyam,
ona görə bir az bilirəm o şeyləri - dağ
çaylarına sel gələndə balıqların
hamısı birdən kor olur - lildən... Onlar kor-koranə
qalırlar suyun üzündə... Əslində dip-diridilər,
camaat gəlib yığıb aparır onları... çox
asanlıqnan, sadəliknən... Cəmiyyətdə
fırtına baş verəndə adamın gözü
içində olduğu hadisəni görmür. Lilli su hara
aparırsa, onlar da axınla ora gedirlər. Selin
apardığı cansız kötüknən diri
balığın fərqi varmı? Yox! Hər ikisi suyun içində
çabalayırlar, çarəsizdilər. İnsanlar da belədi...
cəmiyyətin fırtınasında ağıllının
da, dəlinin də gözü lildən tutulur, hadisələri
düzgün görmək çətin olur. Tarixi əsər
analitik təhlil istəyir, sanbal istəyir, götür-qoy istəyir.
Tarixi əsər yazmaq üçün cəmiyyətin
fırtınası səngiməlidi ki, hadisələrə kənardan
baxmaq mümkün olsun.
Bilirsiniz, bir var salonda oturub konsertə
baxırsan, onda ancaq irəlini - səhnəni görürsən,
bir də var televizorda baxırsan - onda həm səhnəni
görürsən, həm oxuyanı görürsən, həm
də qulaq asanların ayrı-ayrı mimikalarını müşahidə edirsən. Və
mən buna inanıram ki, siz dediyiniz dönəmin də
suları durulacaq, kimsə kənara çəkilib lazım
olanları yazacaq. Çünki cəmiyyətin
fırtınasının lili çökməmiş bilmək
olmaz ağ nədi, qara nə? Ağıllılar həmişə
səhv eləməkdən çəkinirlər.
- Bir dəfə
Rəsul Rza Vaqif Səmədoğluna
deyib ki, əruz üçün darıxmışam.
- Rəsulun mütaliəsi əruzla olub. Əruzun
musiqisi var. Rəsul səviyyədə duran bir şairin
şeirlərinin o biri üzü elə əruzdu...
misralarının kökü-körpüsü əruznan idi.
Körpünün o başında əruz idi. Rəsul öz
janrına əruz sahilindən gəlmişdi... ümumiyyətlə,
Rəsul Rzagilin nəsli çox təhsilli nəsil olub. Ənvər
Məmmədxanlı, Həbibə Məmmədxanlı da Rəsulun
həm xalası, həm də əmisi uşaqlarıdı. Bu
nəsil həmişə ziyalılığı ilə,
qüdrətli qələm sahibi olmaları ilə fərqlənib.
- Fikrət
müəllim, Rəsul Rza Fondunun sədrisiniz. Fondun vəzifəsi
nədən ibarətdir?
- Rəsul Rza
yaradıcılığının təbliği,
araşdırılması... Ümdə məqsədimiz də
ədəbiyyata, gənclərə köməkdi... Həmçinin
hər il mayın 19-da bir qrup ədəbiyyat və incəsənət
xadimi Göyçaya gedir, Rəsul Rzanın orada yerləşən
ev-muzeyində şairin anadan olmasının
ildönümünü qeyd edir, onun
yaradıcılığına, xatirəsinə həsr olunmuş
tədbirlər keçiririk.
Bilirsiniz, Rəsul Rza irsi məktəblər
içində bir məktəbdi. Yaxşı olar ki, məktəblilərimiz
heç olmasa ildə bir dəfə
Rəsul Rza muzeyinə getsinlər.
Rəsul Rza irsindən bəhrələnsinlər. Bu,
onların dünyagörüşündə təkrarsız, silinməz izlər buraxar...
Söhbəti
yazdı: Ellada UMUDLU
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 27 aprel.- S.5.