Ədəbiyyat
dərslərində şəxsiyyətin formalaşdırılması təcrübəsindən
İndiki həyat tərzimizdə, cəmiyyətdə
inteqrasiyaya can atmağa çalışan gənc nəsli
fiziki cəhətdən yetkin, sağlam, şəxsiyyətcə
bütöv, ideyaca humanist yetişdirmək dövr və
zamanımızın ən aktual vəzifələrindən
biridir.
Dil-ədəbiyyat müəllimi kimi mən
də üzərimə düşən vəzifənin mahiyyətini dərindən
dərk edir və başa düşürəm ki, bizim
bütün demokratik təşəbbüslərimizi
hümanizmlə, xeyirxahlıqla, insan xoşbəxtliyi ilə
ölçmək lazımdır. Elə bunun
üçün də dərs dediyim bütün siniflərdə
keçəcəyim hər bir mövzuya yaradıcı yanaşır, öz işimi
humanist əsaslar üzərində
qurur, hər bir mövzunu həyatla - keçmişimiz,
bu günümüz və gələcəyimizlə əlaqələndirir,
ayrı-ayrı mövzuların tədrisi zamanı mühakimə
xarakterli inşalar yazmaq, rəy inşaları, layihələr
hazırlamaq və s. kimi üsullarla şagirdlərə
humanist xüsusiyyətlər aşılamağa, onların gələcəkdə
kamil, hərtərəfli inkişaf etmiş şəxsiyyət
kimi formalaşmalarına səy göstərirəm.
Bu baxımdan XIX əsr Azərbaycan poeziyasının
ən qüdrətli nümayəndələrindən olan
Q.Zakirin yaradıcılığına nəzər salsaq
"Sədaqətli dostlar" təmsili, S.S.Axundovun
"Qaraca qız" əsərinin tədrisi zamanı Qaraca
qız surətinin təhlili, N.Gəncəvinin
yaradıcılığının tədrisində "Xeyir
və Şər", "Sultan Səncər və
Qarı" hekayələri, "Leyli və Məcnun" əsərindən
"Oğlum Məhəmmədə nəsihəti",
M.İbrahimovun "Azad" hekayəsinin tədrisi zamanı
Azad surətinin təhlili, geniş səciyyəsi, S.Rüstəmin
yaradıcılığının tədrisində sinifdənxaric
oxu kimi "Ana və poçtalyon" əsərində ana
surətinin xarakterik xüsusiyyətlərinin təhlili,
"Oğluma nəsihət" şeirinin tədrisi və təhlili,
Ə.Haqverdiyevin "Mirzə Səfər" hekayəsinin tədrisində
Mirzə Səfər və Usta Zeynal dostluğunun xoş nəticəsi,
əsərin əsas ideyası, S.Rəhimovun
yaradıcılığından söz açarkən
"Mehman" surətinin təhlili, M.C.Paşayevin "Bir gəncin
manifesti" əsərindən "İtə ataram, yada
satmaram" parçasının
təhlili və s. şagirdlərə
doğruçuluq, düzlük, dostluq, yoldaşlıq, sadəlik,
xeyirxahlıq, vətənpərvərlik, əməksevərlik,
Vətənə məhəbbət, qanunlarımıza
hörmət, təvazökarlıq, ədalətli, mənəviyyatlı,
şəxsiyyətli və s. olmaq kimi əsl insani keyfiyyətlər
aşılayır, onların
yaşadıqları sivil ölkə və cəmiyyətdə
humanist şəxsiyyət kimi formalaşmalarında
mühüm rol oynayır.
Vaxtilə böyük pedaqoq Makarenko
deyirdi: "Bizim uşaqlarımız bizim
qocalığımızdır. Düzgün tərbiyə
bizim xoşbəxt qocalığımızdır, pis tərbiyə
bizim gələcək dərdimiz, göz yaşlarımız,
dövlət qarşısında təqsirimizdir".
VII sinifdə böyük
yazıçı M.İbrahimovun "Azad" hekayəsini tədris
edərkən hekayənin qəhrəmanı, azadlıq
uğrunda mübarizənin fəal iştirakçısı
demokrat Azad surətini geniş səciyyələndirir, onun
xeyirxahlığı, nəcib hərəkətləri, dar
gündə dostu Fərdaya, onun ailəsinə köməyi
haqqında şagirdlərdə hərtərəfli rəy
yaradır və şagirdlərin bu surət haqqında
müstəqil fikir yürütmələrinə, Azadı
xeyirxah, dostluqda möhkəm, iradəli, vətənini öz
canından artıq sevən vətənpərvər kimi
tanımalarına və sevmələrinə nail oluram.
Şagirdlər bu qəbildən olan surətləri müasir
dövrümüzün xeyirxah, vətənpərvər
övladları - Ramin Səfərov, Mübariz İbrahimov, Fərid
Məmmədov və b. bu kimi gənclərlə müqayisə
etməyi bacarır və sərbəst "Kimlərə əsl
vətənpərvər demək olar?", "Vətən
qarşısında borcumu nədə görürəm",
"Tarixdə iz qoyanlar kimlərdir" və s. mövzularda
ev inşaları və rəy layihələri
hazırlamağı bacarırlar.
VIII sinifdə Ə.Haqverdiyevin "Mirzə
Səfər" hekayəsinin tədrisi zamanı şagirdlər
aşağı siniflərdə keçdikləri əsərlərin
("Sədaqətli dostlar",
"Qaraca qız", "Xeyir və Şər",
"Azad" və s.) adını çəkirlər. Onlar
aşağı siniflərdən, eləcə də müstəqil
öyrəndikləri atalar sözlərini ("Dost dar
gündə tanınar", "Yaxşı dostu yaman gündə
sına", "Dost qədrini dost bilər")
xatırlayır, "Koroğlu"dan keçdikləri qollar
əsasında dəlilərin arasında mehriban dostluq əlaqələrinin
olmasından danışırlar və ya VI sinifdə öyrəndikləri
"Qaraca qız" əsərini çox yaxşı
xatırlayır, yada salır və Qaraca qız surətini
öz qəlblərindən axıb gələn sadə, lakin
məntiqli fikirlərlə səciyyələndirir, uşaq
humanizmini açırlar. Məsələn, söyləyirlər
ki, biz bu əsəri keçərkən Qaraca qız nəzərimizdə
xilqətən xeyirxah, əməksevər, səmimi, kinli
olmayan, insanları səhvlərinə görə
bağışlamağı bacaran, dostluqda möhkəm,
qayğıkeş, cəfakeş, canıyanan və s. kimi ən
yaxşı insani keyfiyyətləri özündə əks
etdirən bir surət kimi qaldı, onu belə tanıdıq və
sevdik.
Bundan sonra mən şagirdlərin
oxuduqları bədii əsərlərdə, baxdıqları
filmlərdə, qohum-qonşu, ailə və ictimai yerlərdə
az rast gəlmədikləri "şərəf", "ləyaqət",
"şərəfli insan" ifadələrini necə
başa düşmələri haqqında fikirlərini öyrənir
və təxmini aşağıdakı cavabı aldıqdan
sonra "Mirzə Səfər" hekayəsi üzərində
işə başlayıram.
Ləyaqətli insan
danışığına, davranışına, əməllərinə
nəzarət etməyi və obyektiv qiymət verməyi
bacarır. O, yersiz, şit danışıqlardan,
yüngül hərəkətlərdən uzaq olur. Belə
adamlar təmənna güdmədən yaxşılıq etməyi
bacarır, xeyirxah olmaları ilə seçilirlər. Şəxsi
mənafe, şöhrət, mənsəb və s.
üçün yaltaqlanmaq, başqalarının
qarşısında alçalmaq belə adamlara yaddır.
Öz zəhmətləri, halal qazancları ilə
dolanmağı üstün tuturlar.
Ləyaqətli adamlar həmişə
haqqın, ədalətin mühafizəçisi olurlar,
xeyirxah, yaxşı işlər görməyə
çalışırlar. Axı, müdriklərimizin ən
qiymətli kəlamları da bizi bu ruhda tərbiyə edir:
Yaxşı iş görüb əziyyət çəksək
əziyyət gedəcək, yaxşılıq qalacaq, pis
iş görüb ləzzət çəksək ləzzət
gedəcək pislik qalacaq. Pislik, bəd əməllər,
şər qüvvələr isə həmişə lənətlənib
və heç kəsə şərəf, ləyaqət,
ucalıq və xoş heç nə gətirməyib.
Bax, bütün bu cür fərdi və
frontal sorğu və müsahibələrdən sonra "Mirzə
Səfər" hekayəsinin məzmunu və təhlili
üzərində iş çox səmərəli nəticə
verir və demək olar ki, sinif çox fəal olur və
şagirdlər sərbəst və müstəqil şəkildə
(istər qrup, istərsə də fərdi) Mirzə Səfərlə
usta Zeynalın xarakterlərini səciyyələndirir,
onların səmimi, təmənnasız, saf niyyətlər
üzərində qurulmuş dostluqlarından mütəəssir
olduqlarını bildirir və aşağıdakı nəticəyə
gəlirlər: Mirzə Səfər zalım, qəddar,
qeyri-insani xüsusiyyətlərin
daşıyıcısı, xeyirxahlıq zəminində
humanist xüsusiyyətlərdən uzaq olan Həsən
ağa və onun kimi zalım adamlara qarşı tək dayana
bilməzdi. Nə yaxşı, onun Usta Zeynal kimi dostu var. Biz
istərdik ki, yaxşı adamlar heç vaxt yaxşı,
xeyirxah işlərindən əl çəkməsinlər,
birləşsinlər və pislərə qarşı
mübarizə aparsınlar və dostluqda möhkəm olsunlar.
Şair çox gözəl deyib:
Qeyd: şagird inşasından nümunələrdir.
Qızıl demə parıldayan hər
daşa,
Milyard tanış dönməz dosta qardaşa.
Otağında dövlət daşa, var daşa
Dostun yoxsa kasıblardan-kasıbsan.
və s. kimi
nümunələr gətirməklə
müstəqil fikir yürüdürlər.
Bütün bunlarla yanaşı, gələcəyə
humanist ideyalı şəxsiyyət
tərbiyəsini düzgün
istiqamətləndirmək üçün
bədii əsərlərdən
qiymətli nümunələri
və müdrik fikirləri sitat şəklində yazdırıb
ədəbiyyat kabinetində
nümayiş etdirirəm.
Firəngiz ABDULLAYEVA,
Ağdam şəhərindəki
32 nömrəli tam orta məktəbin
Azərbaycan dili və ədəbiyyat
müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 28 dekabr.- S.9.