5-ci sinif Azərbaycan dili dərsliyinin ümumtəhsil məktəblərində
Azərbaycan dilinin tədrisindəki rolu
Azərbaycan
dili ümumtəhsil məktəblərində tədris
olunmaqla şagirdlərdə nitq mədəniyyətinin
formalaşmasına xidmət edir. Şagirdlər bu fənnin
vasitəsilə milli mədəniyyət nümunəsi kimi
ana dilini öyrənir, onun səs sisteminə, lüğət
ehtiyatına, üslubi-qrammatik xüsusiyyətlərinə
yaxından bələd olur, elmi, bədii, publisistik və digər
üslublarda yaradılmış ədəbiyyat nümunələri
ilə tanış olmaq imkanı qazanırlar. Eyni zamanda, bu
dildən istifadə edərək öyrənəcəkləri
digər fənlərin daha yaxşı mənimsənilmə
potensialını genişləndirirlər. Bu baxımdan dilin
tədrisi üçün mükəmməl dərsliklər
və metodik vəsaitlərin olması zəruridir.
R.İsmayılov, D.Cəfərova,
G.Xudiyeva, X.Qasımovanın həmmüəllifliyi ilə nəşr
olunmuş V siniflər üçün "Azərbaycan
dili" dərsliyinin "Şagird üçün vəsait"in
və R.İsmayılov, A.Rüstəmova, D.Cəfərovanın
həmmüəllifliyi ilə nəşr olunmuş "Müəllim üçün
metodik vəsait"in Azərbaycan Respublikasının
ümumtəhsil məktəblərində dilin tədrisindəki
rolu bu cəhətdən əvəzsizdir.
5-ci sinif "Azərbaycan dili" dərsliyi
da məhz bu fənn üzrə məqsəd və vəzifələri
müəyyənləşdirən və ona doğru istiqamətlənmiş
standartların reallaşması üçün zəruri fəaliyyətləri
əhatə edən vəsaitdir. Dərslik hazırlanarkən
şagirdlərin ehtiyac və tələbləri, potensial
imkanları, meyil və maraqları nəzərə
alınmışdır. Burada fənn üzrə ümumi təlim
nəticələri, məzmun standartları, müəllim və
şagird fəaliyyətinə aid texnologiyalar və qiymətləndirmə
məsələləri əhatə edilmişdir.
Nəşr olunan dərslik təhsil
standartlarında ifadə edilmiş bilik və
bacarıqların reallaşdırılmasına xidmət edir.
Standartların səviyyəsinin aşılmaması, dərsliyin
lazımsız materiallarla yüklənməməsi vacib tələb
kimi qarşıya qoyulmuşdur.
Şagirdləri fəaliyyətə
sövq etməklə tətbiqi xarakter daşıması yeni
dərsliyin əsas keyfiyyətlərindən hesab edilir, onlarda
bacarıqları formalaşdıra bilmək imkanının
olması üstün cəhət kimi dəyərləndirilir.
Bunun üçün dərslikdə müxtəlif
növlü çalışma və tapşırıqlardan
istifadə edilmişdir. İnteqrativ bacarıqların
inkişafına imkan yaratması, onu şəxsiyyətin
ümumi keyfiyyətinə çevirməsi yeni dərsliyin
xarakterik cəhətlərindən biri hesab edilməlidir.
Bundan əlavə, dərslikdə şagirdlərin
dünyagörüşünün formalaşdırılması
da diqqət mərkəzində saxlanılmışdır.
5-ci sinif "Azərbaycan dili" dərsliyi
təhsil prosesində müəllim-şagird fəaliyyətinin
bütünlüklə təsəvvür olunmasını və
üzvi şəkildə əlaqələndirilməsini tam təmin
edir. Dərslik sayəsində təlim prosesində şagirdlərin
müstəqilliyi və tətbiq bacarıqları genişlənir,
potensialları ortaya çıxır.
Dərsliklə işləyən
şagirdlərdə təlimə maraq güclənir, müstəqil
axtarışlara meyil artır, yeni məlumatlar əldə etməyə
həvəs formalaşır. Onların məntiqi, tənqidi və
yaradıcı təfəkkürü inkişaf edir, zəruri
həyati bacarıqları, tətbiqetmə vərdişləri
formalaşır. Burada fəal təlimin bütün forma və
üsulları ilə işləmək imkanının
olması ondan praktik şəkildə istifadəni daha da
asanlaşdırır. Didaktik və yaradıcı oyunlara yer
verilməsi, məktəblilərin yaş xüsusiyyətlərinin
nəzərə alınması dərsliyi daha da oxunaqlı
edir.
Dərslik komplekti hazırlanan zaman
düzgünlük - mübahisəli faktların olmaması, təlim
standartlarına uyğunluq, faktların dəqiqliyi, durğu
işarələri, orfoqrafik, qrammatik qaydaların gözlənilməsi,
əyanilik - şəkillər, illüstrasiyalar, sxemlər,
qrafiklər, xəritələr, cədvəllərin
olması, müasirlik - sosial-iqtisadi sahələrdəki
nailiyyətlərin nəzərə alınması, təlim
materiallarının müasir dünyagörüşün
formalaşmasına istiqamətlənməsi, tamlıq - nəzəri
məlumatlar, təsviri materiallar, praktik materiallar, qiymətləndirmə
materiallarının yerləşdirilməsi kimi prinsiplər nəzərə
alınmışdır.
Yeni dərslik şagirdləri oxumağa
məcbur etmir, onlarda dərsə maraq yaradır. Bu da təlimin
yüksək nəticə verməsinə, səmərəsinin
artmasına gətirib çıxarır. Yeni dərsliklərin
rəngarəngliyi, düşündürücü olması,
tapşırıqların həyatla əlaqəli şəkildə
verilməsi şagirddə müqayisə etmək, seçmək,
fərqləndirmək, əlaqələndirmək
bacarıqlarının formalaşmasına şərait yaradır.
Planlaşmadan qiymətləndirməyə
qədər müəllimin bütün fəaliyyətini
sistemli şəkildə əks etdirən bu dərsliyin məktəbdə
tətbiqi müəllimin tədris fəaliyyətini tam istiqamətləndirir.
Vəsaitdə aşağıdakı təkmilləşmələrin
nəzərə alınması ilə onun müəllim və
şagirdlər üçün daha da səmərəli
olacağı ümidindəyəm.
Gələcəkdə dərslik təkmilləşdirilərkən
milli-vətənpərvərlik ruhunda mövzular
artırılarsa, şagirdlərin kommunikativ
bacarıqlarının zənginləşdirilməsi ilə
bağlı mövzular əlavə edilərsə,
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının dil üzrə
bacarıqların formalaşmasındakı rolu nəzərə
alınarsa, dərsliyi müsbət qiymətləndirmək
olar.
Kifayət
ƏLİYEVA,
S.C.Pişəvəri
adına humanitar fənlər
təmayüllü
gimnaziyanın müəllimi
Azərbaycan
müəllimi.- 2012.- 28 dekabr.- S.7.