Professor Əbdül Əlizadəyə
açıq məktub
Hörmətli
Əbdül müəllim! Bu gün doğma
respublikamızın - Azərbaycanın təhsil ehtiyacları
dünyanın hər hansı bir ölkəsindəki
kimi daha önəmli olmaqla hamını düşündürür.
Hər kəs bu böyük
cəmiyyət hadisəsinin qlobal məkanda
həlli yollarını axtarır, müəyyən nailiyyətlər
əldə etməyə çalışır. Siz, Azərbaycanın böyük
şəxsiyyətlərindən, psixoloq
alimlərindən, əvəzsiz müəllimlərindən biri kimi 80 illik
ömür salnamənizdə bu yolu çox
uğurla, heç kimə
bənzəməyən özünəməxsus bir tərzdə davam etdirmisiniz. Böyük bir elmi məktəbin
möhtəşəm binasını ucaltmaqla
oraya öz
adınızı həkk etmisiniz.
Bu psixologiya
məktəbinin təkrarsız ornamentləri o
qədər məntiqli, mənalı, şirin
bir üslubda olan elm, söz
gözəlliyidir ki, ondan
yan keçmək, ona
biganə qalmaq mümkün
deyil. Mən hər dəfə
Sizin əsərlərinizi nəzərdən
keçirdikcə, eləcə də yeni
nəşr olunanları mütaliə etdikcə, bir daha sizin
iki əsrin qovşağında
parıldayan böyük şəxsiyyətinizin
fonunda Azərbaycan psixoloji,
pedaqoji düşüncə tərzinin bugünkü zaman üçün ifadəsini görürəm.
Onun böyüklüyünü,
siqlətini aydın dərk edir, bütün bunlar barəsində
qənaətlərimi bölüşmək istəyi ilə fəxarət
hissi keçirirəm. Bu
məktubun da yazılmasının həmin
zərurətdən irəli gəldiyini bildirmək istəyirəm.
Hörmətli
Əbdül müəllim!
Sizin
hələ ötən əsrin ortalarında elmə gəlişiniz
Azərbaycan psixoloji fikrinin
inkişafına təkan verdi. 60-cı illərdən başlayaraq uşaqlarda
diqqətin, təxəyyülün, yaradıcı fəaliyyətin
inkişaf etdirilməsi məsələləri
Sizi düşündürməyə
başladı. Ona görə
də təhsildə pedaqoji əhəmiyyətli
bir məsələ kimi
onları psixoloji əsasda
araşdırmağa başladınız. Bir-birinin ardınca "Müasir Azərbaycan məktəbinin psixoloji problemləri" (1998, 2004), "Yeni pedaqoji təfəkkür"
(2001), "İstedadlı uşaqlar: psixopedaqoji məsələlər, esselər və
etüdlər" (2005) və sair kimi nəinki Azərbaycan, eləcə də dünya təhsil məkanı üçün
daha çox əhəmiyyət
daşıya bilən əsərlər yazdınız və çap etdirdiniz.
Əsasən
yaradıcılığınızda iki mühüm istiqamətin olması aydın
şəkildə diqqəti cəlb edir: onlardan birincisi, sırf psixoloji aspektdə tədqiqatlar aparmaq, ikincisi, təhsilin psixopedaqoji problemlərini öyrənməklə
yeni istiqamətdə müasir
tendensiyalı əsərlər yazmaqdır. Bəri
başdan onu deyim ki, bu
istiqamətlərin hər ikisi insanın
inkişafı problemi ilə bağlı olmaqla yanaşı, həm də tədqiqat
sahələri kimi incə fərqləri
ilə seçilir.
Əlbəttə
ki, bu sahələrdə
dərin araşdırmalar aparmaq və uğurlu nəticələrə gəlmək
yalnız Sizin kimi böyük elm xadimlərinə
nəsib olan xoşbəxtlikdir.
Siz ölkəmizin yeganə
alimlərindənsiniz ki, özünün
əzəməti ilə böyük nüfuz qazanmış psixologiya
elmini təhsilə daha
da yaxınlaşdırdınız.
Onların bir bətndə hibrid
elm kimi şərhini
Azərbaycan psixoloji, pedaqoji
fikrində ilk dəfə Siz
verdiniz. "Müasir
Azərbaycan məktəbinin psixoloji
problemləri" (1998, 2004), "Yeni pedaqoji təfəkkür: psixopedaqogikaya
giriş" (2008), "Əsrin meqameylləri:
psixopedaqoji problemlər" (2008) kimi əsərlərinizdə onu
müxtəlif parametrlərdə izah etdiniz. Təbii ki,
bu, müasir cəmiyyətin
tələbatlarına cavab verə biləcək
bir təhsilin yaranması zərurətindən
irəli gəlməklə həm nəzəri, həm də praktik əhəmiyyət daşıyır. Çünki sizin təbirinizcə
demiş olsaq, "Təhsil mədəniyyətin
zəruri tərkib hissəsidir",
"Mədəniyyət insanın ikinci təbiətidir".
Həm də mədəniyyət insanın
özünüifadəsidir. Belə bir mədəniyyətin
formalaşmasına xidmət göstərən təhsil və
onun hərəkətverici qüvvəsi olan məktəb ənənəvi mexanizmlərlə
işləyə bilməz. Ona görə
də islahatçılıq fəaliyyətimizdə
yeni təhsil sisteminin
yaradılması başlıca vəzifələrdən biri kimi qarşıda durur. Haqlı olaraq qeyd edirsiniz ki, "XXI yüzillik ağılın, intellektin
təntənəsi əsridir. Müstəqillik yoluna çıxmış
respublikamızın milli mənafeyi Azərbaycan
məktəbinin, ilk növbədə, məhz
ağıl, intellekt ocağı
olmasını tələb edir". Həm
də axı "məktəb Prometey
missiyasını yerinə yetirir". Onun qığılcımları
uşaqların təfəkkür ocağına güc, qüvvət verir.
Bu gün həqiqi mənada
məktəb "iki yolun
ayrıcındadır". Bu yolları
haqlı olaraq iki sistem kimi səciyyələndirərək
bu qənaətə gəlirsiniz ki, birinci sistem
"ənənəvi didaktika" və ya "ənənəvi
pedaqoji sistem", ikincisi isə, "yeni pedaqoji təfəkkür, müasir təhsil konsepsiyası"ndan
ibarətdir. Bu gün
biz bu yolların
ayrıcında daha qətiyyətli olmaqla yeni pedaqoji
təfəkkürə yiyələnməli, idrakın, təfəkkürün
gücünə əsaslanan təhsilə doğru
getməliyik.
Yeri
gəlmişkən deyim ki,
ölkəmizdə yeni pedaqoji
təfəkkür haqqında ilk dəfə
geniş və sistemli
psixopedaqoji tədqiqatlar aparan
yeganə alim kimi Sizi tanıyırıq. 2001-ci ildə yazıb
çap etdirdiyiniz
"Yeni pedaqoji təfəkkür"
adlı kitabınız hamıya bəllidir. Çox
yaxşı haldır ki, Siz bu ideyanı özünüzün sonrakı psixopedaqoji əsərlərinizdə davam etdirməklə daha da genişləndirdiniz. Düşünürəm
ki, Azərbaycanın yeni
pedaqoji təfəkkür məktəbinin
nəzəri-konseptual eskizlərini məhz Siz
hazırlamısınız. Eyni zamanda həm klassik, həm
də müasir təcrübələrə
istinad edərək gələcək təhsilin
taleyinin proqnozlarını da
elə Siz müəyyənləşdirmisiniz.
"Müasir
psixologiyada kreativ
şəxsiyyət konsepsiyası formalaşır. Əlahəzrət
yaradıcılıq fenomeni dövrün qlobal psixoloji problemlərindən
birinə çevrilir. Təxəyyül problemini ancaq və ancaq bu kontekstdə dəyərləndirmək,
gələcəyin, XXI-XXII yüzilliyin
başlıca psixoloji problemlərindən
biri kimi
araşdırmaq lazımdır".
Doğrudan da, bu, müasir
cəmiyyətin ən yaxın iki yüz illik bir dövrü üçün irəli sürülmüş
konseptual təhsil müddəasıdır.
Oradan iki əsrə
yaxın bir zamanı qabaqlayan
təxəyyül məktəbinin zərrin şüaları
aydın görünür. O şüalar ki, "Əlahəzrət
yaradıcılıq fenomeni" onun mahiyyətini təşkil edir.
Dərs
haqqında psixopedaqoji
araşdırmalarınız da bənzərsizdir.
Dərsdən bəhs edərkən onun inkişafetdirici, yaradıcı xarakteri, şagird kəşfləri
ilə zəngin olması, şagird fəallığı
kimi mühüm psixopedaqoji atributlardan danışırsınız. Bunlar intellekt dərsləri
üçün xarakterik
cəhətlərdir. Siz "Şagirdlər
dərsdə nə üçün sual vermirlər?" ritorik
sualını cavablandıranda da daha çox dərsin uşaqlar üçün
maraqlı olmasına diqqət yetirirsiniz. Doğrudan da, daim öyrənmək
istəyini həyata keçirən uşaqların verdiyi suallar
cavablandırılmadıqda, qeyri-ciddi
münasibətlə qarşılaşdıqda onlar bu ünsiyyətin mənfi
zərbəsindən alınır, suallar
verməkdən, öyrənməyə təşəbbüs
göstərməkdən çəkinirlər. Ona görə də dərs özünün
müasirliyi, yeniliyi
ilə daha çox maraq doğurmalıdır. Sizin qeyd etdiyiniz kimi, "Müasir
dərs" bugünkü dərs demək
deyildir. Zamanın uğurlarına söykənən
dərsə müasir dərs deyilir... Dərs təkcə özünün
elmi-nəzəri səviyyəsinə görə deyil, həm də pedaqoji
konsepsiyasına - yeni pedaqoji
təfəkkür ölçüləri ilə
qurulmasına görə müasir olur".
Siz
həm də təlimdə geridə qalmanı "Xroniki xəstəliyin vahiməsi"
adlandırırsınız və belə bir
qənaətə gəlirsiniz ki, "Bu vahiməli şagird
xəstəliyinin odunda-alovunda kim bilir nə qədər
istedadlı uşaq "məhv olub"
və indi də
o davam etməkdədir.
İstedadlı
uşaqların aşkar edilməsi və onunla iş
aparılması dövlətimizin təhsil siyasətində mühüm istiqamətlərdən biridir. Bu həm də indiki təhsilimizin təxirəsalınmaz vəzifəsidir.
Siz tədqiqatlarınızda bu problemə xüsusi yer ayırır, onu əzəməti
ilə şərh edirsiniz. Onun ailədə və məktəbdə həlli
imkanlarının psixopedaqoji aspektlərini
öyrənməklə belə nəticəyə gəlirsiniz
ki, "İstedadlı
uşaqlar həmişə dünyanın
sirləri ilə köklənmiş həqiqət
axtarırlar".
Məktəb
isə öz növbəsində istedadlıları
meydana çıxarıb inkişaf
etdirmək missiyasını yerinə yetirməklə
yanaşı, həm də xalqın gələcəyi ilə
bağlı həqiqətləri axtarıb tapmaqda
onlara dəstək ola
bilər.
Siz dərsliyi təhsilin mühüm pedaqoji problemlərindən
biri kimi tədqiqata cəlb
edir, onu müasir təhsil konsepsiyası baxımdan dəyərləndirirsiniz.
Özünüzün özünüzlə
etdiyiniz mükalimələrinizdə dərsliklə
bağlı apardığınız psixopedaqoji
araşdırmalarınızın yekunu kimi belə nəticəyə gəlirsiniz:
"Dərslik necə
olmalıdır? Yeni pedaqoji
təfəkkür baxımından bu sual son dərəcə
aktualdır. Müasir dərsliklərdə
şagirdlərdə inkişaf və tərbiyə
ediləcək keyfiyyətlər layihələşdirilməlidir.
Bu cəhət zəruri surətdə nəzərə
alınmalı, şagirdlərin nəinki mənəvi tərbiyəsində, həm də
əqli inkişafında dərsliklərin rolu artırılmalıdır".
Dərslik sahəsində ümumi siyasətimiz
bəlli olsa da, dərslik
yaradıcılığı zamanın inkişaf
müstəvisində suallar doğurur. Onun necə
olması, cəmiyyətin ehtiyac və tələbatları
baxımdan necə yeniləşdirilməsi düşüncə
obyektinə çevrilir. Burada
təhsil mütəxəssislərinin, psixoloqların,
metodistlərin fikirləri daha önəmli
olması ilə fərqlənir. Çünki
onlar özlərinin
düşündüklərini ifadə etməklə təhsilin ciddi bir mexanizminin konstruktiv inkişafı barədə proqnozlar vermiş olurlar. Məktəbin,
müəllimlərin tələbatlarına uyğun
peşəkarlıq səviyyəsində fikirlər söyləyirlər.
Heç
şübhəsiz, sizin dərslik, onun nəzəri
əsasları ilə bağlı
araşdırmalarınız, bu
araşdırmalardan alınan nəticələr müasir təhsil konsepsiyasına uyğun yaradılmaqda olan
yeni dərsliklərin mahiyyət və məzmununa
gətirilməli, onların psixopedaqoji
bünövrəsini təşkil etməlidir.
Müasir
dövrümüzdə ən böyük
şəxsiyyətlərdən biri müəllimdir.
Yeni təhsil siyasətinin həyata
keçirilməsində onun rolu əvəzolunmazdır. Sizin
sözlərinizlə demiş olsaq, "Müasir məktəbə
nə avtokratik, nə avtoritar,
nə də liberal müəllim lazım deyil. Demokratik müəllim
uşaqların qəlbinə asanlıqla yol
tapır. Onlar öz insani məziyyəti ilə şagirdlərin
gözündə ata və ana kimi necə də əzəmətli
görünürlər". Müəllim böyük
insanlıq ruhunu daşıyan, onu sevimli şagirdlərinə
bəxş edən müqəddəs bir
insandır. Onun bütöv
varlığı yüksək heysiyyat və
ləyaqətdən yoğrulmaqla dərs dediyi şagirdlərinin nəzərində
möhtəşəm bir mənəviyyat
heykəli kimi ucalır. Yetişən nəsil
onların hərəkətlərindən nəticə çıxarır,
istiqamət götürür.
Çox
haqlı olaraq yazırsınız ki, "müəllim
sözü hətta məhdud və həqiqi
mənasında sadəcə olaraq müəllim
deyil, o həm də alim-psixoloqdur, alim-pedaqoqdur,
alim-metodistdir". O, bütün
pedaqoji məqamlarda yaradıcı şəxsdir.
Onun fəaliyyəti təkrarsız pedaqoji ilmələrlə qurulur.
Hər bir dərsi pedaqoji
yaradıcılıq nümunəsi kimi
özünəməxsusluğu ilə görünür.
"Müəllimin didaktik qabiliyyətləri öz
gücünü dərsdə göstərir.
Lakin dərsə hazırlaşanda da, dərsliyi araşdıranda da
məhz öz istedadının qüdrətinə
güvənir".
Siz
bizim qabaqcıl müəllimlərimizdən
böyük fəxarət hissi
ilə danışır, XX əsrdə, eləcə də
XXI əsrin əvvəllərində elmi
araşdırmaları ilə Azərbaycan təhsilinin
inkişafında müəyyənedici rol
oynayan müəllimlərimizin fəaliyyətini
qeyd edirsiniz. Heç şübhəsiz, gələcəkdə müəllim
hazırlığını bu ideyalar zəminində daha
da zənginləşdirməli və irəlilətməliyik.
Yeni təhsil quruculuğunda
tədqiqata, yaradıcı və
innovator müəllimlərin
formalaşmasına xüsusi diqqət
yetirməliyik. Çünki bunu sürətlə inkişaf
edən zaman tələb edir.
Müəllim-şagird
münasibətlərinin sehrində pedaqoji
fəaliyyətinizin mərkəzində dayanan
ciddi bir problem ətrafında da
mükalimələr qurur,
araşdırmalar aparırsınız. Doğrudan
da, pedaqoji prosesin qurulması üçün
zəruri olan bu iki ən mühüm tərəfin
arasında ünsiyyət mədəniyyətinin yaranması
nailiyyətlərimizin, demək olar ki, əsasında durur. Yeni təhsil
quruculuğu şəraitində onun yeni mahiyyət və məzmun
kəsb etməsi vacibdir. Çünki
təhsilin humanistləşdirilməsində müəllim-şagird
münasibətlərinin yeni parametrləri
meydana çıxır. Əslində bu, müəllim və şagirdin
yeni şəraitə uyğun
olaraq funksiyalarının dəyişməsi
ilə baş verir.
Və Sizin təbirinizcə demiş
olsaq, bir sıra "Müəllim şagirdlər üçün nə dərəcədə
maraqlı şəxsiyyətdir? Sinifdə hər bir uşaq üçün
psixoloji komfort yarada bilirmi? Onlarda hansı müsbət hissləri əmələ
gətirir? İdrak maraqlarını necə
yaradır? Oxumaq yanğısı yarada bilirmi? Şagirdlər,
görəsən, onu ədalətli, xeyirxah adam
sayırlarmı? Səmimiyyətinə inanırlarmı? Onlar müəllimlərin hansını daha çox sevirlər? Bu məhəbbətin,
seçimli münasibətin kökləri
nədədir?" kimi ritorik
sualların fonunda bu
münasibətləri müəyyənləşdirmək,
istiqamətləndirmək mümkün olur.
Nəhayət,
bir məsələ haqqında da qeyd etmək istəyirəm.
Bu Sizin təlim məqsədlərinin
taksonomiyaları ilə bağlı
araşdırmalarınızdır. Bu araşdırmaların Azərbaycanda
ilk dəfə aparılması və onun sistemli olaraq
davam etdirilməsi yalnız və
yalnız Sizə məxsusdur. Ötən əsrin 80-ci illərindən
başlayaraq tədqiqata cəlb etdiyiniz
həmin məsələ dünya psixoloqları tərəfindən
öyrənilsə də, onların ən mükəmməl
forması olan üçtərkibli
taksonomiyanı Siz yaratdınız. "Öyrənmə→İnkişaf→Mədəniyyət"
modelində birləşdirilmiş komponentləri biri digərini tamamlamaq
şərtilə inteqrasiya edərək
"Əlahəzrət şagird"
şəxsiyyətinə yönəltdiniz.
Sizin
yaratdığınız yeni taksonomiya nəzəriyyəsinə bugünkü
şəxsiyyətyönümlü, nəticəyönümlü
müasir təhsil sisteminin
qurulmasında nəzəri əsaslardan
biri kimi
yanaşılır və dəyərləndirilir.
Ən
nəhayət, Sizin zəngin psixoloji, psixopedaqoji
yaradıcılığınızın gözəlliyini
artıran, ona təravət və şirinlik gətirən elmi
əsərlərinizin dil və üslubu, yazı tərzidir. Siz
bu əsərlərinizdə sadəcə
didaktik, yaxud psixoloji şərhlər verməklə kifayətlənmirsiniz.
Oxucunu sehrləyən, özünə cəlb
edən psixopedaqoji təhkiyələrdən
istifadə edirsiniz. Cəsarətlə deyim ki, bu
hər kəsdə olmur. Gərək
hər bir fikir, sizin əsərlərinizdə olduğu
kimi, ağır və
yüngüllüyündən asılı olmayaraq
oxucunun diqqətini cəlb edən, maraq doğuran, rahat qəbul edilən bir tərzdə,
bəlağətli və ya bəlağətsiz
şəkildə oxucuya təqdim olunsun.
Əzizim
Əbdül müəllim!
Mən
psixoloq olmasam da, siravi bir
müəllim, təhsil işçisi kimi Sizin böyük
yaradıcılıq dünyanızda yalnız təhsillə
bağlı bəzi məqamlara toxunmağa
çalışdım. Hər halda bütün bunları keçmiş
tələbənizin kiçik bir hesabatı kimi qəbul
etmənizi xahiş edir,
Sizə cansağlığı və bundan
sonra da daha böyük
yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Allah Sizə yar olsun!
Hörmətlə,
Ənvər ABBASOV
Azərbaycan müəllimi.- 2012.- 28
dekabr.- S.5.